چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۱ - May 10, 2006
جامعه جنگلباني ايران هشدار داد
خطر «طوباي۲» براي يك ميليون هكتار از اراضي ملي
001938.jpg
گروه شهري- مژگان جمشيدي: علي رغم هشدارهاي متعدد كارشناسان مبني بر روند روبه  رشد تخريب جنگل ها و مراتع و دستور اخير رئيس جمهوري براي جلوگيري از تخريب منابع طبيعي، سازمان جنگل ها و مراتع كشور به تازگي طرحي را در دستور كار خود قرار داده است كه به موجب آن قرار است يك ميليون هكتار از اراضي ملي در سراسر كشور به بهانه كاشت درخت واگذار شود.
كاظم نصرتي، دبير جامعه جنگلباني ايران با اعتراض شديد به تدوين چنين طرحي در تشكيلات سازمان جنگل ها براي حراج منابع طبيعي به همشهري گفت: اين دومين بار است كه مسئولان سازمان جنگل ها در ۱۰سال اخير، خود براي نابودي منابع طبيعي پيشقدم مي شوند در حالي كه بدنه كارشناسي سازمان، مخالف اين طرح هستند اما طرح «بوستان خانوادگي» كه بي شباهت به طرح طوبي نيست به صورت ملاحظات مديريتي و تقريباً دستوري در دستور كار سازمان قرار گرفته است.
با اجراي طرح «بوستان خانوادگي» قرار است به ۱۰ميليون خانوار ايراني هر كدام حداقل ۵۰۰متر از اراضي ملي واگذار شود كه بدين ترتيب پيش بيني مي شود معادل ۵۰۰هزار هكتار از اراضي ملي در سراسر كشور واگذار شود اما سايت خبري سازمان جنگل ها، چند روز قبل ميزان زمين هاي واگذاري را يك ميليون هكتار اعلام كرد كه به نظر مي رسد حداقل ۵۰۰متر و حداكثر بيش از ۱۰۰۰ متر زمين به هر خانوار واگذار شود.
دبير جامعه جنگلباني ايران، با اشاره به اثرات مخرب اجراي «طرح طوبي» در سالهاي گذشته از اين طرح با عنوان نخستين اقدام سازمان جنگل ها براي تخريب منابع طبيعي در كشور ياد مي كند و مي گويد: طرح طوبي هم مخالفان بسياري داشت و بارها هشدار داده شد اما نهايتاً طرح اجرايي شد. در اين طرح هم قرار بود يك ميليون هكتار زمين واگذار شود كه تاكنون ۱۴۰هزار هكتار آن واگذار شده و نتايج آن چه خوب و چه بد اكنون مشهود است و مي توانند ملاحظه كنند.
وي از طرح نهضت سبز، حرم تا حرم، كمربند سبز و طوبي كه در گذشته اجرا شده اند به عنوان طرح هاي عجولانه و غيركارشناسي سازمان جنگل ها و مراتع ياد كرد و افزود: اين طرح ها غالباً به صورت احساسي در دهه هاي اخير اجرا شده و هيچ كدام نتيجه مطلوبي نداشته و فقط امكانات و اعتبارات كشور را هدر مي دهد و بر معضلات منابع طبيعي و حتي سازمان جنگل ها مي افزايد و اين سازمان را درگير شكايات و پيگيري هاي متعدد مي كند.
طرح «واگذاري يك ميليون هكتار از اراضي ملي» توسط مسئولان سازمان جنگل ها در حالي در دست پيگيري است كه خداكرم جلالي، رئيس سازمان جنگل ها و مراتع پيشتر در نخستين نشست مطبوعاتي خود در جمع خبرنگاران از واگذاري و تصرف دو ميليون هكتار از اراضي ملي در سه دهه گذشته گلايه كرده بود اما اكنون خود درصدد است يك ميليون هكتار از اراضي ملي را در قالب طرح «بوستان خانوادگي» در مدت زمان كوتاهي واگذار كند.
مهندس كاظم نصرتي، كه خود پيش از اين معاونت امور جنگل هاي شمال سازمان جنگل ها و مراتع را برعهده داشت درباره اين طرح مي گويد: طرح بوستان خانوادگي آخرين تير خلاص به منابع طبيعي كشور است و طبق قانون در تضاد با مأموريت اصلي سازمان جنگل ها است چرا كه با اجراي اين طرح، اين سازمان خود پيشقدم شده كه ۱۰ميليون خانوار يعني حدود ۶۰ ميليون نفر (معادل ۹۰ درصد جمعيت كشور) را به عرصه هاي منابع طبيعي هدايت كند در حالي كه همه كارشناسان معتقد به مشاركت مردم در حفظ و توسعه منابع طبيعي هستند اما مشاركت با اين گونه طرح ها ميسر نمي شود.
دبير جامعه جنگلباني ايران ضمن اعلام مخالفت تشكيلات جامعه جنگلباني ايران با اين طرح همچنين خاطرنشان ساخت: اعتبارات محدود سازمان جنگل ها براي احياء و توسعه عرصه هاي منابع طبيعي است نه ايجاد فضاي سبز شهري و روستايي و اجراي آن دردسرهاي زيادي را براي كشور ايجاد مي كند كه مضمحل كننده منابع طبيعي است و نه تنها از عدالت به دور است كه با شعار عدالت محوري هم در تضاد است چون تجربه نشان داده در چنين مواقعي اكثراً به افراد قوي تر زمين واگذار مي شود.
نصرتي افزود: تمامي عرصه هاي منابع طبيعي كشور يا جنگل است يا مرتع و اين عرصه ها نيز يا داراي طرح و برنامه است يا برابر سازمان هاي عرفي در اختيار دامداران است و اصلاً عرصه بلامعارضي در حاشيه شهرها و روستاها وجود ندارد كه سازمان جنگل ها بخواهد آن را واگذار كند و از سوي ديگر تهيه و اجراي چنين طرح هايي تمام وقت، اعتبارات و امكانات محدود سازمان جنگل ها را به خود مشغول خواهد كرد.

چشم انداز
001725.jpg
در شرايطي كه بودجه سازمان جنگل ها و مراتع كشور امسال
۲/۱۱ درصد هم كاهش يافته و با كمبود پرسنل حفاظتي و اهرم قانوني و قضايي مواجه است، آنقدر كه جنگلبانانش را با اره برقي، تراكتور و لودر و قمه و... مورد هجوم قرار مي دهند جاي تعجب است كه متوليان امر تصميم به واگذاري يك ميليون هكتار اراضي ملي مي گيرند. براي نظارت بر عملكرد ۱۰ ميليون خانوار در عرصه هاي ملي، از كدام اهرم هاي نظارتي استفاده خواهد شد تا خداي نكرده به جاي درخت، تيرآهن و بتون سبز نشود؟ نتايج به دست آمده از اجراي «طرح طوبي» و واگذاري اراضي ملي در سال هاي گذشته اينقدر محرز هست تا بتوان از اجراي طرح هاي مشابه آن كه جز خسارت بر منابع طبيعي ثمره ديگري نداشته اند، صرف نظر كرد.

قطع درختان چهارباغ ناقض اعلاميه جهاني حقوق بشر بود
001722.jpg
ايلنا: عضو كانون مدافعان حقوق بشر، اقدام اخير شهرداري اصفهان در قطع درخت  هاي كهنسال چهارباغ اصفهان را مغاير با مصوبه اخير يونسكو و اعلاميه جهاني حقوق بشر دانست.
محمدعلي دادخواه، گفت: اقدام شهرداري اصفهان در قطع درخت  هاي كهنسال چهارباغ اصفهان كه براي عبور مترو از زير اين منطقه كهن كه جزيي از ميراث فرهنگي اين مرز و بوم است، انجام شده است.
وي ادامه داد: علاوه بر اين كه اين عمل مغاير با ماده ۲۵ اعلاميه جهاني حقوق بشر و مصوبه اخير يونسكو در حفظ آثار باستاني است، بر خلاف رأي صادره از سوي شعبه ۲۶ دادگاه عمومي اصفهان نيز بوده است.
وي تاكيد كرد: شهردار اصفهان، بر خلاف قوانين داخلي كشور عمل كرده و اجازه چنين كاري را ندارد. اين حقوقدان، با بيان اين كه شناسنامه ايران، تمدن و فرهنگ آن است، تصريح   كرد: اگر شهردار اصفهان خود را نگهبان اين ميراث مي  داند، بايد از ادامه اين روند خودداري كند كه اميدوارم مسئولان شهر اصفهان نيز به اين امر توجه كنند.

شناسايي و معرفي باغ هاي ايراني
001746.jpg
باغ هاي ايراني براساس شاخص هاي اعلام شده از سوي دفتر حفظ و احياي محوطه هاي تاريخي شناسايي و معرفي خواهند شد.
جليل گلشن، مديركل دفتر حفظ و احياي محوطه هاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در گفت وگو با خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري، ضمن بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر شناسايي باغ هاي تاريخي كشور به  عنوان يكي از اقدامات مهم و اساسي در دستور كار دفتر حفظ و احياي محوطه هاي تاريخي قرار گرفته است.
وي در ادامه افزود: در اين راستا، شاخص هاي باغ هاي ايراني از سوي اين دفتر تدوين و به منظور شناسايي كل باغ هاي ايران، به تمام استان ها ابلاغ شده است.
گلشن شاخص هاي باغ هاي ايراني را داشتن سردر، حصار، طراحي هندسي آبياري، كوشك و باغچه دانست و اظهار داشت: تاكنون بسياري از استان ها، فهرست باغ هاي استان خود را به دفتر حفظ و احياي محوطه هاي تاريخي ارسال كرده اند و ما براساس اين شاخص ها، باغ هاي ايراني را شناسايي و معرفي خواهيم كرد.

پاكسازي چغازنبيل از مواد منفجره
001743.jpg
مدير اداره  ميراث فرهنگي و گردشگري شوش گفت: اطراف محوطه  باستاني چغازنبيل (دوراونتاش) از ديناميت هايي كه شركت نفت كار گذاشته بود، پاكسازي شد.
رضا چناني در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: اين ديناميت ها براي انفجار و انجام عمليات لرزه نگاري توسط شركت نفت كار گذاشته شده بودند كه با پيگيري اداره  ميراث فرهنگي و گردشگري شوش، شركت نفت به اكتشاف هاي سطحي و جزئي در اين محل اكتفا كرد.
براساس اين گزارش، در حفره ها و سوراخ هايي كه شركت نفت در اطراف چغازنبيل (دوراونتاش) ايجاد كرده بود، ديناميت و مواد منفجره  كار گذاشته شده بودند كه در صورت انفجار آنها به دليل جنس خاك منطقه و قدمت چغازنبيل، اين بناي ارزشمند با خاك يكسان مي شد.
گفته مي شود چاه  هايي كه عمليات لرزه نگاري در آنها انجام شده در محدوده  ۴۰۰متري محوطه  تاريخي چغازنبيل حفر شده اند و اين در حالي است كه حفر چنين چاه  هايي حتي در محدوده  چند كيلومتري چغازنبيل نيز غير قانوني و غير مجاز است.
محوطه  تاريخي چغازنبيل در جنوب غربي ايران در استان خوزستان و ۳۵ كيلومتري جنوب شرقي شهر باستاني شوش قرار گرفته است. بلندترين نقطه  اين مجموعه كه قله  معبد بزرگ آن است، حدود ۹۰ متر از سطح دريا ارتفاع دارد؛ اين معبد، بزرگ  ترين اثر معماري برجاي مانده از تمدن ايلامي است كه تاكنون شناخته شده است. اين مجموعه  تاريخي در سال ۱۹۷۹ ميلادي از طرف يونسكو در فهرست ميراث جهاني ثبت شد.

فرمانداري شميرانات درباره گزارش ساخت و سازهاي غير مجاز پاسخ داد:
پرونده متخلفان در دست اقدام است
001737.jpg
گروه شهري: در پي درج گزارش هاي متعدد از وقوع زمين  لغزش در حاشيه سد لتيان و ساخت و سازهاي غيرمجاز در حوزه سد، فرمانداري شهرستان شميرانات در پاسخ  به گزارش «حاشيه  سد لتيان تا عمق ۴ متري زمين شكاف برداشت» ، مورخ ۲۶/۱/،۸۵ پاسخي را به روزنامه ارسال كرده است كه در ذيل مي آيد:
با توجه به موقعيت خاص جغرافيايي شهرستان شميرانات و وجود سد لتيان كه از عمده منابع تأمين كننده آب شرب شهروندان تهران مي باشد و وجود جاذبه هاي طبيعي منحصر به فرد، اين فرمانداري تلاش هاي زيادي را براي كنترل ساخت و ساز انجام داده و تخلفات ساخت و ساز دستگاه هاي دولتي در سال ۸۴ در شميرانات به صفر رسيده است و اين روند براي كنترل كامل تخلفات ساخت و ساز همچنان ادامه دارد. ضمناً اين فرمانداري در جهت كنترل ساخت وسازهاي غيرمجاز و جلوگيري از تجاوز به عرصه هاي ملي، كميسيون هاي تخصصي ويژه اي را با حضور مديران دستگاه هاي مرتبط تشكيل داده است. از جمله كميسيون ساماندهي ساخت و ساز غيرمجاز كه صرفاً در سال ۱۳۸۴ با تشكيل جلسات متعدد و پيگيري هاي مستمر كه تعداد آن به ۱۱۱۳ مورد مي رسد نسبت به تخريب ۶۳۰۰ متر مربع ديواره، پل و بنا اقدام نموده است و تعداد كثيري پرونده نيز در حال بررسي و صدور رأي توسط كميسيون تبصره ۲ بند ۳ ماده ۹۹ قانون شهرداري ها مستقر در فرمانداري مي باشد.
همچنين تعداد كثيري پرونده به دليل دستور توقف از سوي ديوان محترم عدالت اداري در دست اقدام مي باشد. اميدواريم از سوي آن ديوان محترم با توجه به لوايح دفاعيه اين فرمانداري توجه ويژه در برخورد با متخلفين ساختماني به عمل آيد. از ديگر كميسيون هاي متشكله در فرمانداري كميسيون فرعي حفظ و حراست از عرصه هاي ملي و منابع طبيعي مي باشد كه با عنايت به برخوردهاي جدي و پيگيري هاي ويژه، موضوع در شوراي تأمين شهرستان مطرح و كميسيون فوق در راستاي اهداف مورد نظر تشكيل گرديده است كه فقط در سال ۱۳۸۴ تعداد ۱۲ جلسه و بيش از ۵۰ مصوبه در برخورد با متخلفين ساختماني و متجاوزين به عرصه هاي ملي آگاهي دارند اين فرمانداري به عنوان دستگاه نمونه در اين امر شناخته و معرفي شده است .علي هذا اين فرمانداري آمادگي پذيرش انتقادات و پيشنهادات كارشناسي شده شهروندان را داراست.
اميد كه بتوانيم خدمتگزاران ساعي و صادق براي مردم نجيب شهرستان باشيم.
توضيح همشهري
فرمانداري محترم شميرانات اعلام مي كند كه ساخت و سازهاي دولتي در سال ۸۴ در شميرانات به صفر رسيده است. «اما همچنان ساخت غير مجاز و تصرف اراضي در منطقه تداوم دارد. از سوي ديگر مدير كل محيط زيست استان تهران، چندي قبل از ۳۷۰ مورد تصرف، تجاوز و تخريب مناطق حفاظت شده در حوزه شميرانات در سال ۸۴ خبري مي دهد كه تاكنون تنها ۱۵درصد آنها خلع يد شده است. حال اين پرسش به ذهن مي رسد كه اگر ساخت و سازها از سوي دستگاه هاي دولتي نيست و متعلق به افراد غير دولتي و عامه مردم است، پس چگونه است كه وزارت نيرو و سازمان محيط زيست براي مقابله با آنها باز هم از مسئولان امر(! !) كمك مي طلبند؟!
حتي ا گر بپذيريم كه هيچ ساخت و سازي در سال ۸۴ به شكل غير قانوني از ناحيه دولتي ها و غير دولتي ها در حوزه لتيان صورت نگرفته كه فرض محال است و شواهد موجود خود گوياي واقعيت است، باز هم نمي توان از ساير تعرضات و ساخت و سازها در سال هاي گذشته صرف نظر كرد و متصرفان را به حال خود رها كرد.
آيا نبايد از تصرفات قبلي خلع يد صورت پذيرد؟
مگر نه اين كه فرماندار محترم شميرانات چند ماه قبل در يك مصاحبه تلويزيوني اعلام كردند كه تخريب ها شبانه انجام مي شود؟ اگر تخريب ها شبانه صورت مي گيرد چرا روز بعد سند صادر مي شود؟ و چگونه و از چه ارگاني مجوز ساخت ويلا براي اين متصرفان صادر مي شود؟ همين كه در حوزه لتيان از بستر رودخانه تا ارتفاع بالاي ۱۸۰۰ و حتي ۱۹۰۰ كوهستان ويلاسازي شده و به ندرت چند متر از حاشيه رودخانه ها از تجاوز و ويلاسازي در امان مانده خود بيانگر نحوه مديريت و نظارت دستگاه هاي مسئول را نشان مي دهد.

مشكل اصلي گردشگران تخت سليمان جاده نامناسب است
001740.jpg
يكي از مشكلات عمده گردشگران تخت سليمان جاده دسترسي اين منطقه است كه در حال حاضر به شدت تخريب شده و براي گردشگران مشكل ايجاد كرده است.مدير پايگاه تخت سليمان در گفتگو با خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري، ضمن بيان اين مطلب گفت: اين مسير ۱۳۰ كيلومتري كه از تخت سليمان تا زنجان امتداد دارد سه سال است كه بر اثر برف و سرما و نبود زيرساخت هاي مناسب صدمه ديده و همچنان اصلاح نشده باقي مانده است.
«ابراهيم حيدري» افزود: اگر اين مسير تعمير شود، توريست هايي كه به زنجان مي آيند مي توانند از تخت سليمان هم ديدن كنند.
وي با بيان اينكه تخت سليمان اولين مجموعه تاريخي كشور است كه بعد از انقلاب اسلامي به ثبت ميراث جهاني رسيده است، اظهار داشت: تخت سليمان داراي جاذبه هاي متعدد طبيعي و تاريخي نظير طبيعت سرسبز، دره هاي زيبا، رودخانه ها، گودال ها، درياچه ها، چشمه هاي آب گرم، جاذبه هاي زمين شناسي، ييلاق هاي تخت سليمان و ... است كه مي تواند در جذب گردشگر خارجي مؤثر باشد.
حيدري اظهار داشت: از ديگر مشكلات اين منطقه نبود خدمات پذيرايي، مهمان سرا، هتل و ... است به گونه اي كه هر توريست بايد ۵۰ كيلومتر مسير را براي رسيدن به اولين مراكز اقامتي طي كند.
وي ادامه داد: در زمينه گردشگري براي تسهيل كار گردشگران تاكنون شش بيلبورد در جاده هاي ترانزيتي پيرامون مجموعه نصب شده و حريم ۷۵۰۰ هكتاري منطقه نيز نشانه  گذاري شده است.

معاون درآمد و تبليغات سازمان زيباسازي شهرداري تهران خبر داد:
پخش رقابت هاي جام جهاني فوتبال
در سه ميدان بزرگ تهران
گروه شهري: سه تلويزيون بزرگ شهري از پنج تلويزيون شهري نصب شده در سطح شهر تهران به پخش مستقيم بازي هاي تيم ملي فوتبال در رقابت هاي جام جهاني مي پردازند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس فرزاد طالبي، معاون درآمد و تبليغات سازمان زيباسازي شهرداري تهران با اشاره به اين كه هم اكنون پنج تلويزيون بزرگ شهري در چند نقطه مختلف به بهره برداري رسيده است، گفت: در حال حاضر تقاضاهاي جديدي هم از سوي برخي شركت هاي متقاضي براي نصب تلويزيون هاي بزرگ شهري ارائه شده كه با توجه به رويكرد جديد مديريت شهري در دست بررسي است.
در حال حاضر دو تلويزيون بزرگ در دو سوي پل چمران و سه تلويزيون ديگر در ميدان هاي ونك، تجريش و هفتم  تير نصب شده است و مشغول بهره برداري تجاري- فرهنگي است.اين مقام مسئول در سازمان زيباسازي شهر تهران در مورد پوشش تصويري رقابت هاي جام جهاني فوتبال با استفاده از تلويزيون هاي شهري خاطرنشان كرد: امتياز انحصاري پخش بازي هاي جام جهاني فوتبال در اختيار سازمان صدا و سيما و شركت هاي طرف قرارداد آن است، به همين دليل هرگونه پخش بازي ها با كمك تلويزيون هاي شهري در سطح شهر به توافق نهايي سازمان صدا و سيما و شركت هاي پشتيباني كننده تلويزيون هاي شهري باز مي گردد.
وي در اين مورد افزود: شركتي كه پشتيباني تلويزيون هاي شهري سه ميدان ونك، تجريش و هفتم  تير را بر عهده دارد، اعلام كرده براي پخش مستقيم بازي هاي تيم ملي فوتبال ايران و چند بازي حساس ديگر با صدا و سيما به توافق رسيده است و اين بازي ها به طور مستقيم پخش خواهند شد.

يك مقام مسئول:
سازمان كنترل مضاعف بناهاي پايتخت تشكيل مي شود
پايگاه اطلاع رساني شهر سازي و معماري:همزمان با تصويب تشكيل «سازمان كنترل مضاعف» در شوراي شهر، ناظر و كنترل كننده كيفيت ساختمان در پايتخت مشخص مي شود.
عبدالرضا آورزماني- مدير كنترل مضاعف شهرداري تهران- با بيان اين مطلب گفت: «در صورت تصويب اين لايحه، سازماني در شهرداري تهران تشكيل مي شود كه ناظر و كنترل كننده كيفيت بناهاي ساخته شده در پايتخت خواهد بود» . وي با بيان اينكه پتانسيل نهادينه كردن كنترل مضاعف در شهرداري تهران وجود دارد، ادامه داد: «تهران روي خط گسل قرار گرفته و وجود بافت هاي فرسوده، امنيت شهر را كاهش مي دهد. بررسي ها نشان مي دهد كه در صورت بروز يك زلزله ۶ريشتري، ۵۰درصد از بناها تخريب مي شود. براي جلوگيري از چنين رويدادهايي و افزايش كيفيت ساختمان ها بايد موضوع كنترل مضاعف به صورت جدي تري دنبال شود كه خوشبختانه ما از دانش فني اين كار نيز بهره منديم» .
آورزماني برخي مشكلات تشكيلاتي و مالي را مانع تشكيل اين سازمان تا امروز عنوان كرد و افزود: «از حدود ۳ ماه قبل كه تصميم به تجديد دوباره اين نهاد گرفته شد، چندين نشست با بخش هاي كنترل مضاعف مناطق برگزار شده و در حال حاضر نيز در حال ايجاد يك بانك اطلاعاتي كاركنان بخش كنترل مضاعف مناطق شهرداري هستيم، اما متاسفانه نبود يك سازمان منسجم، باعث شده چندان نتوانيم پاسخگوي نيازهاي مناطق باشيم» . وي اظهار داشت: «هم اكنون به صورت رندوم، ساختمان هاي بالاي ۱۰طبقه را كنترل مي كنيم. البته همزمان با اقدامات سازمان نظام مهندسي براي كنترل نقشه بناهاي بالاي ۳هزار متر مربع، ما نيز به صورت موردي بر اين بناها نظارت خواهيم داشت» .

هوا
001719.jpg
001728.jpg
001734.jpg
001731.jpg
هوا

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |