چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۱ - May 10, 2006
گزارش همشهري از افزايش قيمت فرآورده هاي لبني
قيمت فرآورده هاي لبني ۱۵ درصد افزايش يافته است
001929.jpg
گروه اقتصادي - علي ابراهيمي: در سال گذشته با افزايش قيمت شير و فرآورده هاي لبني در برخي شركت هاي توليدي، سازمان حمايت با ارائه فهرستي از ۲۵ قلم فرآورده اصلي لبني، شركت هاي توليدي را ملزم به رعايت قيمت هاي اعلام شده كرد. در همان زمان قيمت اين فرآورده ها با افزايش نسبي مواجه شد. درحالي كه چندي پيش مديرعامل اتحاديه تعاوني لبني ايران خبر از افزايش قيمت و كاهش رشد كيفي فرآورده هاي لبني به دليل كمبود شير داده بود. در چند روز اخير قيمت شير و فرآورده هاي لبني برخي شركت هاي توليدي از ۵ تا ۱۵ درصد افزايش يافته است.
محمد گنجي  عدم افزايش ظرفيت هاي توليدي شير از سوي واحدهاي دامداري، قطع واردات شير خشك و استفاده از شير داخلي در كارخانجات توليد شكلات و بيسكويت سازي را از دلايل عمده كاهش شير در سال جاري عنوان كرده بود. با اين روند از هفته گذشته افزايش قيمت شير و فرآورده هاي لبني توليدكنندگان گوناگون آغاز شد. اين در حالي است كه عدم افزايش قيمت محصولات شركت صنايع شير ايران نيز ناشي از افزايش قيمت ها در سال گذشته بوده به نحوي كه قيمت ماست دبه اي پگاه از ۱۵۰۰ به ۱۷۵۰ تومان با افزايش درصد چربي از ۲ به ۳ درصد افزايش يافته است.
طي روزهاي گذشته قيمت برخي فرآورده هاي اين شركت ها با افزايش ۵ تا ۱۵ درصدي همراه بوده است به نحوي كه قيمت شير يك ليتري پرچرب از ۵۵۰ به ،۶۰۰ ماست يك كيلويي از ۷۵۰ به ۸۳۵ ماست يك و نيم كيلويي از ۱۲۰۰ به ،۱۳۰۰ شير كاكائو كوچك از ۲۵۰ به ،۲۸۰ ماست پرچرب دبه اي از ۹۰۰ به ۱۰۰۰ و دوغ كوچك از ۲۰۰ به ۲۵۰ تومان توسط شركت دامداران افزايش يافته است. همچنين قيمت شير يك ليتري پاك از ۵۵۰ به ،۶۰۰ ماست نيم كيلويي از ۳۰۰ به ،۳۵۰ شيركاكائوي ليواني از ۱۵۰ به ۲۰۰ و پنيرخامه اي از ۳۰۰ به ۳۵۰ تومان افزايش يافته است.
اين افزايش قيمت در فرآورده هاي لبني ساير شركت ها نيز صورت گرفته به نحوي كه قيمت پنير ۴۰۰ گرمي كاله از ۱۲۵۰ به ۱۳۵۰ يا ماست يك كيلويي چوپان از ۷۵۰ به ۸۰۰ و ماست يك و نيم كيلويي از ۱۱۰۰ به ۱۲۰۰ تومان افزايش يافته است.
همچنين پنير حلبي كه در هفته گذشته به قيمت ۲هزار تومان در هر كيلو عرضه مي شد اخيراً به قيمت ۳هزار و ۷۰۰ تومان در هر كيلو به مغازه داران عرضه و با قيمت ۴ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش مي رسد.
افزايش قيمت ها طبق ضوابط سازمان حمايت
دبير انجمن صنايع لبني ايران با اعلام اين كه مسئول قيمت گذاري فرآورده هاي لبني واحدهاي توليدي بوده و انجمن مذكور نقشي در تعيين قيمت ها ندارد مي گويد: با توجه به تغييراتي كه در دستمزد، قيمت مواد اوليه بسته بندي و قيمت شير خام صورت گرفته اين موضوع بر قيمت تمام شده فرآورده هاي لبني اثر گذاشته و شركت هاي توليدي براساس ضوابط و در محدوده قيمت هاي سازمان حمايت، افزايش قيمت ۱۰ تا ۱۲ درصدي را در برخي فرآورده هاي لبني اعمال كرده اند.
محمد شبنم با اشاره به اعلام نشدن قيمت شير خام در سال جاري مي گويد: اكنون شير خام حالت بازار سياه پيدا كرده و گرچه قيمت هاي سال گذشته ۲۶۲ تومان در هر كيلو اعلام شد اما اكنون شير خام به قيمت ۳۰۰ تومان در اختيار شركت هاي توليدي فرآورده هاي لبني قرار مي گيرد.
افزايش قيمت متناسب با بازار رقابتي
اين در حالي است كه مقام مسئول يكي از شركت هاي توليدي فرآورده هاي لبني افزايش قيمت اين فرآورده ها را در حدود ۳ تا ۵ درصد و پس از تبادل نظر با انجمن صنايع لبني دانسته و مي گويد: اين افزايش قيمت چندان زياد نيست چرا كه در صورت افزايش قيمت بيش از اين قدرت رقابت و فروش فرآورده هاي لبني كاهش مي يابد همچنين امكان افزايش قيمت بسياري از اجناس مانند شير نايلوني، كره، پنير و... وجود نداشته است. اين نرخ ها در انجمن مذكور و در راستاي مطابقت با قيمت فرآورده هاي شركت صنايع شير بوده است. شركت پگاه قبلاً قيمت ها را افزايش داده بود.
مطلبي با اشاره به افزايش ۸۰ توماني حقوق هر كارگر مي گويد: در سال جاري هزينه هاي توليد افزايش يافته و با افزايش قيمت تمام شده كالا و با وجود اين كه انگيزه اي براي افزايش قيمت ها به دليل پايين بودن قدرت خريد نداشته ايم اما به ناچار تا حدودي قيمت ها را افزايش داده ايم. وي با اشاره به روند افزايش قيمت ها مي گويد: بسياري از شركت هاي عضو اتحاديه هاي لبني در خارج از تهران نيز قيمت هاي ماست و پنير را افزايش داده اند. افزايش قيمت شير، هزينه هاي جاري و دستمزد موجب شد تا سود اين شركت ها از ۱۵ به ۳ درصد برسد.
اين مقام مسئول مي گويد: هنوز يك ميليارد تومان مطالبات ما در زمينه توزيع شير يارانه اي پرداخت نشده و از يك سال پيش در وزارت رفاه، سازمان حمايت و جهاد كشاورزي در حال طي مراحل اداري است. اكنون شير خام به قيمت بيش از هر كيلو ۳۰۰ تومان خريداري نموده و به قيمت ۱۷۸ تومان به مغازه دار مي دهيم و با قيمت ۲۰۰ تومان توزيع مي شود هنوز تصميمي اتخاذ نشده گرچه مقدر شده تا با افزايش ۲۴ توماني يارانه شير خانوار به ۱۵۰ تومان و قيمت تمام شده به ۳۲۸ تومان افزايش يابد.
سازمان حمايت جوابگو نيست
درحالي كه برخي از شركت هاي توليدي افزايش قيمت شير و فرآورده هاي لبني را در چارچوب ضوابط سازمان حمايت از مصرف كنندگان مي دانند مسئولان اين سازمان اظهارنظر در اين زمينه را منوط به هماهنگي با روابط عمومي وزارت بازرگاني و ارائه مجوز لازم براي اظهارنظر مي دانند.
به نظر مي رسد درحالي كه سال گذشته افزايش قيمت پايه خريد شير خام مستمسكي براي افزايش قيمت فرآورده هاي لبني شده بود در سال جاري نيز اعلام نشدن اين قيمت توسط دستگاه هاي ذي ربط و اخبار منتشره پيرامون كمبود توليد شير از عوامل مؤثر در افزايش قيمت اين فرآورده ها بوده است. اين در حالي است با وجود تكاليف دستگاه هاي نظارتي براي رعايت قيمت هاي اعلام شده و پرداخت يارانه به شير يارانه اي با توجه به نقش اين فرآورده ها در سبد تغذيه خانوار اين گونه سياست ها قادر به جلوگيري از نوسان قيمت اين فرآورده ها نبوده است و ضروري است تا دستگاه هاي مسئول زمينه توليد رقابتي فرآورده هاي لبني را با حمايت از بخش خصوصي فراهم آورند چراكه به نظر مي رسد سركوب قيمت ها قادر به ساماندهي توليد، توزيع و افزايش كيفيت محصولات توليدي نبوده است و هرازچندگاهي به دلايل مختلف قيمت ها افزايش مي يابد.

قيمت نفت اندكي افزايش يافت
001932.jpg
گروه اقتصادي: در حالي  كه روز دوشنبه برخي پيش بيني ها از پيامدهاي نامه دكتر محمود احمدي نژاد رياست جمهوري كشورمان به جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا موجب كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني شده بود ديروز انتشار مواضع منفي دولت آمريكا در قبال اين نامه موجب افزايش قيمت شاخص هر بشكه نفت خام به بالاتر از ۷۰ دلار شد.
به گزارش همشهري ديروز هر بشكه نفت سبك آمريكا در نيويورك براي تحويل در ماه آينده ميلادي ۱۶/۷۰ دلار معامله شد.
به رغم اين روند با توجه به انتشار گزارش منابع دولتي در آمريكا از افزايش ذخاير فرآورده هاي نفتي به ويژه بنزين در اين كشور روند افزايش قيمت نفت از شدت گذشته برخوردار نيست.
اين شرايط با توجه به عدم توافق اعضاي دائم شوراي امنيت در مورد پرونده هسته اي ايران كه دولت آمريكا در تلاش است موافقت آنان را براي افزايش فشار بر ايران جلب كند به ايجاد آرامش در بازار نفت كمك كرده است.
افزايش قيمت طلا
به رغم آرامش نسبي در بازار نفت ديروز بازار طلا به  دليل ادامه روند كاهش ارزش دلار در برابر ارزهاي معتبر جهاني به افزايش قيمت اين فلز گرانبها دامن زد.
ديروز هر اونس طلا در معاملات روزانه نقدي تا ۶۸۳ دلار معامله شد و نسبت به روز گذشته ۳۰/۴ دلار افزايش يافت.
ديروز هر اونس طلا در معاملات سلف يك ماهه تا ۶۸۵ دلار معامله شد.
روز دوشنبه و پيش از انتشار خبر ارسال نامه دكتر احمدي نژاد به رئيس جمهوري آمريكا قيمت هر اونس طلا به ۶۸۷ دلار نزديك شده بود. روند افزايش قيمت جهاني طلا در بازارهاي داخلي ايران نيز تأثير داشته و به افزايش قيمت سكه و طلا در كشورمان منجر شده است.

مركز پژوهشهاي مجلس
بهبود وضع اقتصادي، مستلزم اصلاح
قوانين و مقررات زدايي است
ايرنا: مركز پژوهشهاي  مجلس  شوراي  اسلامي ، بهبود وضعيت  اقتصادي  را نيازمند مقررات  زدايي  و اصلاح  و تدوين  مقررات  بهتر دانست .
بهبود وضع اقتصادي  نه  فقط با تكيه  صرف  بر مقررات  زدايي ، بلكه  عمدتا با اصلاح  و تدوين مقررات  بهتر امكانپذير است .
اين  مركز پژوهشي  همچنين  بر ضرورت  طراحي  ساز و كارهايي  براي  ارزيابي مداوم  قوانين  و مقررات  در كشور تأكيد كرد.
در بخشي  از اين  گزارش  آمده  است : دولت ، مجلس ، قوه  قضائيه ، انجمنهاي صنفي  و نهادهاي  مدني  هر يك  مي توانند سهم  مهمي در بهبود وضع  مقررات  و ارزيابي  آن داشته  باشند.
مركز پژوهشهاي  مجلس  شوراي  اسلامي با تأكيد بر لزوم  ارزيابي  مقررات خاطرنشان  كرد: ارزيابي  مقررات  يك  ضرورت  است  و نياز به  طي  مقدماتي  دارد در غير اين  صورت  آثار منفي  آن بيشتر از آثار مثبت  خواهد بود.

رئيس پژوهشكده پولي و بانكي:
بانك مركزي حساب ذخيره ارزي را به صندوق ترجيح مي دهد
001926.jpg
گروه اقتصادي: رئيس پژوهشكده پولي و بانكي نسبت به افزايش حجم يارانه هاي دولت و احتمال افزايش نرخ تورم در ماه هاي آينده خبر داد.
به گزارش همشهري احمد مجتهد در جمع خبرنگاران با تشريح برنامه هاي شانزدهمين كنفرانس سالانه سياست هاي پولي و ارزي، ديدگاههاي خود نسبت به مباحث اقتصاد كشور را نيز اعلام كرد.
به گفته مجتهد، اين كنفرانس با عنوان «نقش سياست هاي پولي و مالي مناسب در تحقق اهداف كلان اقتصادي برنامه چهارم توسعه با محورهاي رشد، تورم، و بيكاري» با حضور رئيس كل بانك مركزي و وزير اقتصاد و دارائي كشور طي روزهاي ۲۶ و ۲۷ ارديبهشت ماه برگزار خواهد شد.
وي در رابطه با مغايرت هاي سياست هاي دولت جديد با برنامه چهارم توسعه به تاكيد دولت نهم بر كمك به موسسات كوچك و متوسط اشاره كرد كه دولت جديد سهم آنها را از اعتبارات، از ۲۵ درصد در ابتداي برنامه چهارم توسعه به ۵۰ درصد در پايان برنامه خواهد رساند. همچنين مجتهد پيش بيني كرد كه سهم موسسات كوچك و متوسط از اعتبارات تا پايان سال جاري به ۳۵ درصد خواهد رسيد.
مجتهد سال ۸۴ را سال خوبي براي اقتصاد ايران عنوان كرد كه افزايش ذخاير خارجي به ۵۰ ميليارد دلار و كاهش نرخ تورم به ۱۲.۱ درصد از جمله اين نكات مثبت محسوب مي شوند.
وي علت كاهش نرخ تورم در سال ۸۴ را عقب افتادن تصميمات اقتصادي و كند شدن فعاليت هاي اقتصادي بخش خصوصي و سرمايه گذاران به علت نگراني نسبت به برنامه هسته اي عنوان كرد.
بعلاوه افزايش واردات، تثبيت نرخ بيكاري در سطح ۱۱ درصد، و افزايش بي سابقه صادرات غيرنفتي به ۱۰ ميليارد دلار از جمله علل كاهش نرخ تورم در سال ۸۴ بوده اند.
مجتهد در بخش ديگري از سخنان خود نكته منفي اقتصاد ايران در سال ۸۴ را رسيدن رشد نقدينگي به سطح بي سابقه ۳۴.۵ درصدي اعلام كرد كه بيش از پيش بيني هاي بانك مركزي بوده است.
رئيس پژوهشكده پولي و بانكي علت عدم تاثير افزايش نقدينگي بر نرخ تورم در سال گذشته را وجود حالت تورم و ركود در كشور خواند كه موجب شد رابطه دو به يك نقدينگي به تورم به سه به يك برسد؛ بدين معنا كه به ازاي هر سه درصد رشد نقدينگي يك درصد رشد تورم ايجاد مي شود.
وي همچنين اقداماتي همچون فروش سيم كارت و اوراق مشاركت را نيز در كاهش نرخ تورم در سال گذشته موثر دانست.
مجتهد از اقدامات مشترك بانك مركزي و قوه قضائيه براي تغيير قانون چك خبر داد و افزود بانك مركزي و قوه قضائيه در حال تدوين لايحه جديدي براي چك هستند.وي از ديگر پروژه هاي تحقيقاتي پژوهشكده پولي و بانكي را تعيين ارزش فعلي مسكوكات قديمي به منظور كاربرد در مباحثي همچون تعيين مهريه عنوان كرد و افزود تاكنون ۶۰ درصد اين پروژه انجام شده است.
رئيس پژوهشكده پولي و بانكي در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با تبديل حساب ذخيره ارزي به صندوق ذخيره ارزي، اعلام كرد كه با توجه به اينكه كاركردن با حساب ذخيره ارزي آسان تر است و كلا حساب، سهل الوصول تر است، بانك مركزي حساب ذخيره ارزي را ترجيح مي دهد.
مجتهد در پاسخ به پرسشي در رابطه با مصوبه مجلس شوراي اسلامي براي كاهش سود بانكي و نرخ تورم، گفت: بانك مركزي معتقد است كه نرخ سود و تورم با هم مرتبط هستند، اما بايد اول نرخ تورم را كاهش داد تا متعاقبا نرخ سود بانكي نيز كاهش يابد.
با اين حال، مجتهد كاهش دادن نرخ تورم را كاري دشوار خواند و افزود: براي كاهش نرخ تورم دولت بايد هزينه هاي خود را كاهش دهد و همكاري نزديكي ميان دولت،  مجلس و بانك مركزي ايجاد شود.
رئيس پژوهشكده پولي و بانكي، از افزايش واقعي ۳ تا ۴ درصدي واحد پول ريال در برابر دلار خبر داد و گفت از آنجا كه نرخ تورم در ايران تقريبا ۸ درصد بيش از نرخ تورم در جهان است بانك مركزي توانست تا ۴ درصد از نرخ ارز را تعديل كند.
وي همچنين نسبت به افزايش شديد نرخ تورم در ماه هاي آينده هشدار داد و افزايش يارانه هاي دولتي چه در بخش كالاهاي مصرفي و چه در سطح مابه التفاوت سود تسهيلات كشاورزي و صنعتي، افزايش نقدينگي، و همچنين افزايش دستمزد كارگران را عوامل اصلي اين افزايش تورم خواند.
مجتهد در رابطه با كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي گفت: كاهش سود تسهيلات بانكي به صورت دستوري احتمالا بيشترين آسيب را به بانك هاي خصوصي خواهد زد و موجب ورشكستگي آنها خواهد شد، زيرا بانك هاي دولتي احتمالا از يارانه هاي دولتي بهره مند خواهند شد.
وي نگراني بانك مركزي را بحث يارانه ها خواند و گفت: صندوق بين المللي پول و ديگر نهادهاي مالي بين المللي نيز نسبت به افزايش يارانه ها در ايران هشدار داده اند.
مجتهد افزود: افزايش يارانه ها ديگر سياست هاي اقتصادي دولت را تحت الشعاع قرار داده است. حال آنكه، يارانه ها عمدتا به جيب طبقات ثروتمندتر جامعه مي رود.

وزير جهاد كشاورزي خبر داد
نرخ سود تسهيلات بانكي براي كشاورزان تك رقمي شد
نرخ  سود تسهيلات  بانكي  براي  كشاورزان  از ابتداي امسال  تك رقمي محاسبه  خواهد شد.
محمدرضا اسكندري وزير جهاد كشاورزي ديروز در همايش  سياست  دولت  جديد درخصوص  بخش كشاورزي  و منابع  طبيعي  در كرج  افزود: براين  اساس ، نرخ  سود تسهيلات  بانكي براي  كشاورزان  از ۵/ ۱۱ درصد سابق  به  ۹ درصد و كمتر كاهش  يافت .
وي  تصريح  كرد: اين  نرخ  براي  برخي  كشاورزان  در شرايط خاص  حتي  صفر درصد محاسبه  مي شود.
وي  گفت : در حال  حاضر حدود ۳۵ هزار دانش آموخته  بيكار داريم  كه  در سيستم دولتي  قابل  جذب  نيستند چرا كه  با كوچك سازي  دولت  اين  امر امكان  پذير نيست  بنابراين  با اعطاي  تسهيلات  بانكي  با سود پايين  مي توان  دانش آموختگان  را در مشاركت  بخش  كشاورزي  ياري  كرد.

برگزاري چهارمين اجلاس حكام مركز
مديريت منطقه اي آب شهري در تهران
ايسنا: مركز منطقه اي مديريت آب شهري، مركزي است كه براي مديريت آب مناطق خشك و نيمه خشك تاسيس شده و براساس تقسيم بندي كشوري نيست.
دكتر رضا اردكانيان مدير مركز منطقه اي آب شهري افزود: براي بررسي مسائل مربوط به بخش آب تركيب مناسبي از كشورهاي جهان در اين مركز گردهم جمع شدند، ضمن اين كه سازمان هاي بين المللي مانند فرهنگستان بين المللي آب، انجمن بين المللي آب يونسكو و موسسه آموزشي آن در اين مركز فعاليت دارند.
اردكانيان از برگزاري چهارمين اجلاس شوراي حكام مركز منطقه اي آب شهري در روز شنبه ۲۳ ارديبهشت ماه امسال در تهران خبرداد و گفت: تركيب شركت كنندگان در اين اجلاس وزير منابع آب هند، وزير آب و انرژي افغانستان، وزير محيط زيست، امور شهرداري ها و منابع آب عمان، وزير ايالتي منابع آب بنگلادش و كشورهاي مصر، تاجيكستان، عمان، سوريه و آلمان در سطح وزير و معاون وزير خواهد بود.

از هفته آينده:
خروج خودروهاي فرسوده آغاز مي شود
ايسنا: در طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده سايپا كه از هفته آينده آغاز مي شود، ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو جايگزين خواهند شد.
مهندس شرقي - مدير جايگزيني خودروهاي فرسوده سايپا - گفت: هنوز ابلاغيه خروج خودرو هاي فرسوده به ما اعلام نشده است، اما ما از طريق اخبارخبرگزاري ها خود را براي خروج خودرو هاي فرسوده در هفته آينده آماده كرده ايم و اين فعاليت در هفته آينده آغاز مي شود.
وي ادامه داد: در طرح جديد قيمت خودرو فرسوده از ۵/۱ ميليون تومان به يك ميليون تومان كاهش پيدا كرده است و در اين روش ابتدا از قيمت خودرو جايگزين يك ميليون تومان كم و خودرو جديد به صاحب خودرو فرسوده واگذار مي شود. در روش دوم نيز با وام ۵ ميليون توماني و سود ۷ درصد زير سود رايج بانكي ايران با بازپرداخت۷ ساله اين كار انجام مي شود.
وي افزود: امسال سايپا خودرو گازسوز به غير از طرح جايگزيني براي فروش نخواهد داشت.

معاون اقتصادي و بين الملل وزارت صنايع
الحاقيه هاي پروژه ال۹۰ به زودي امضا مي شود
فارس: معاون امور اقتصادي و بين الملل وزارت صنايع و معادن گفت: صورتجلسه تعهدات شركت رنو در قرارداد ال۹۰ در دولت قبل انجام شد، اما هيچ گاه تلاشي براي اعمال اصلاحيه هاي مورد نظر مجلس در دولت قبلي به عمل نيامد.
محسن شاطرزاده با اظهار رضايت از اين كه در نهايت مباحث مربوط به قرارداد ال۹۰ با تامين منافع ملي ايران به اتمام رسيد، تأكيد كرد: به زودي براي مراسم امضاي الحاقيه هاي قرارداد ال،۹۰ نمايندگان رسانه هاي گروهي را دعوت خواهيم كرد.
وي با اشاره به سخنان وزير سابق صنايع و معادن مبني بر اين كه «مباحث مطرح شده در مورد پذيرش شرايط ايراني از سوي شركت رنو در قرارداد ال۹۰ جنبه تبليغاتي دارد و اين پروژه در دولت قبل به اتمام رسيده بود» ، خاطرنشان كرد: واقعيت امر اينگونه نيست و متاسفانه دولت قبل هيچ اقدامي در ارتباط با اصلاح اين پروژه انجام نداد.
شاطرزاده گفت: درست است كه صورتجلسه تعهدات شركت رنو در قرارداد ال۹۰ در دولت قبل و با امضاي نمايندگان آقاي جهانگيري يعني آقايان دوست حسيني و ويسه و نيز نمايندگان مجلس يعني آقايان طهماسبي، توكلي و كاتوزيان انجام شد، اما هيچ گاه تلاشي براي اعمال اصلاحيه هاي مورد نظر مجلس در دولت قبلي به عمل نيامد.

توزيع اوراق نقل و انتقال امتياز تسهيلات
۲۰ ميليون توماني مسكن آغاز شد
فارس: رئيس اداره برنامه ريزي و تشكيلات بانك مسكن گفت: اولين سري اوراق حق تقدم استفاده از تسهيلات مسكن تا سقف ۲۰ ميليون تومان در تمامي شعب بانك مسكن توزيع شد.
ابوالقاسم رحيمي  اناركي افزود: نقل و انتقال امتياز حساب سپرده سرمايه گذاري تسهيلات مسكن همواره بحث بسيار مهمي در ميان متقاضيان تسهيلات بود كه خوشبختانه با آغاز توزيع اوراق حق تقدم استفاده از تسهيلات مسكن اين مسئله مرتفع مي شود، بنابراين متقاضياني كه واجد شرايط هستند در اولويت قرار مي گيرند و براساس مانده و مدت سپرده گذاري، اوراق تسهيلات مسكن در اختيارشان قرار مي گيرد.
وي با اشاره به اينكه بانك مسكن در حال جمع آوري اطلاعات مربوط به دومين سري اوراق حق تقدم استفاده از تسهيلات مسكن براي توزيع آن از اوايل خردادماه سال جاري است اظهار داشت: توزيع اوراق براساس تقاضا صورت نمي گيرد و تاكنون در مرحله اول ۴۰۰۸ فقره اوراق حق تقدم به ارزش ۴۶ ميليارد ريال توزيع شده است.
رحيمي اناركي گفت: اين اوراق قابليت نقل و انتقال دارد يعني نقل و انتقال حساب حالت قانوني پيدا كرده و تسهيلات هم به نام انتقال گيرنده تا سقف ۲۰ ميليون تومان در اقساط ۲۰ ساله پرداخت مي شود.
وي اظهار داشت: به عنوان مثال اگر متقاضي خريد مسكن در بانك مسكن حساب پس انداز مسكن ندارد و مي خواهد از تسهيلات بانكي نيز استفاده كند مي تواند از كساني كه داراي اوراق حق تقدم تسهيلات مسكن هستند اين اوراق را خريداري و از تسهيلات آن كه تا سقف ۲۰ ميليون تومان مي باشد استفاده كند.
رئيس اداره برنامه ريزي و تشكيلات بانك مسكن ادامه داد: اگر فردي متقاضي استفاده از تسهيلات صندوق حساب پس انداز مسكن بوده و در اين صندوق حساب دارد و رقم اين تسهيلات ۱۲ ميليون تومان و يا كمتر باشد مي تواند ما به التفاوت آنرا تا سقف ۲۰ ميليون تومان اوراق تسهيلات از دارندگان اوراق خريداري كند.
رحيمي  اناركي گفت: طرح نقل و انتقال اوراق تسهيلات مسكن طرح مناسبي براي جايگزين شدن خريد و فروش وام هاي مسكن در بنگاه هاي معاملات املاك است چرا كه اين طرح در واقع از بروز هرگونه مشكلاتي براي خريد وام و يا فروشنده وام جلوگيري خواهد كرد.
وي ادامه داد: در طرح جديد بانك مسكن نرخ نقل و انتقال مسكن توافقي بين دو طرف و يا حتي براساس نرخ كنوني بنگاه هاي معاملات املاك است.
قيمت كنوني خريد و فروش وام هاي مسكن در بنگاه هاي معاملاتي املاك براي تسهيلات ۱۲ ميليون توماني ۳ ميليون تومان و براي تسهيلات ۱۸ ميليون توماني ۵/۳ ميليون تومان قيمت گذاري شده است.

تلفن گوياي بانك مركزي در زمينه
چك برگشتي اطلاعات ارائه مي كند
گروه اقتصادي: بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران براي سهولت دسترسي مشتريان بانك ها به  نحوه رفع سوء اثر چك هاي برگشتي خود يك شماره تلفن گويا راه اندازي كرد.
به گزارش همشهري با توجه به اهميت چك در ارائه خدمات به دارندگان چك اين خدمات مي تواند در روند ارائه خدمات به افراد در نظام بانكي كشور تسهيلاتي ايجاد كند.
از اين پس دارندگان حساب جاري در بانك هاي كشور مي توانند با تلفن ۲۷۸۹۲۵۲۵ تماس حاصل كرده و اطلاعات لازم را در زمينه رفع سوءاثر سوابق چك هاي برگشتي خود در نظام بانكي كشور كسب كنند.

راه اندازي صندوق حمايت از صنايع دريايي
حجم  دولت را بزرگ مي كند
گروه اقتصادي: لايحه توسعه و نوسازي صنايع دريايي كه از حدود يك سال پيش از سوي دولت تقديم مجلس شد به علت مغايرت بندي از مفاد آن جهت اصلاح، مجدداً به دولت بازگردانده شد. اين در حالي بود كه هدف اصلي از ارائه لايحه مذكور رشد و توسعه صنايع دريايي با توجه به نقش آن در بهبود وضعيت اقتصادي كشور بوده است. با سيدمحمود ابطحي عضو كميسيون صنايع و معادن گفتگو كرده ايم.
***
*روند رسيدگي و اصلاح لايحه توسعه صنايع دريايي به كجا رسيده است؟
سال گذشته لايحه فوق به علت موافقان و مخالفاني كه داشت در صحن علني مجلس رأي نياورد و براي بررسي بيشتر برگشت داده شد. از دلايل اصلي مخالفت با اين لايحه مي توان به بحث مغايرت بندي از آن با قانون بودجه درخصوص بخشودگي مالياتي براي صاحبان كشتي به مدت ۲۰ سال اشاره كرد كه نمايندگان به جز عدم تطبيق اين بند با قانون بودجه آن را زمينه ساز كاهش حجم درآمد دولت دانستند. مخالفت ديگر هم به تأسيس صندوقي براي توسعه صنايع دريايي مربوط مي شد كه باز نمايندگان آن را عاملي براي بزرگ شدن حجم دولت دانستند.
*سرمايه اوليه راه اندازي اين صندوق ۲۰۰ ميليارد تومان درنظر گرفته شده بود كه ظاهراً به ۴۰۰ ميليارد تومان افزايش يافته است. آيا رقم فوق براي راه اندازي اين صندوق با وجود مخالفت نمايندگان كافي است؟
اين مبلغ براي حمايت از صنايع دريايي كه از مشكل كمبود نقدينگي رنج مي برد بسيار ناچيز است. از سوي ديگر با توجه به مخالفت نمايندگان با اصل راه اندازي اين صندوق مطلوب است كه با در نظر گرفتن تصويب قانوني غيرمتشكل پولي در سال ،۸۳ ليزينگ هاي صنايع دريايي و هوايي شكل گيرند، چرا كه اين ليزينگ ها به جز تأمين منابع مالي كافي مي توانند به تزريق مناسب آن نيز بپردازند. هم اكنون ۹۰ درصد نقدينگي موجود در كشور در بازارهاي غيرمتعارف در حال چرخش است كه با تجمع آن ها در يك نقطه مشخص، امكان رشد و توسعه بخش هاي توليدي و صنعتي را فراهم مي سازد.از سوي ديگر با در نظر گرفتن مشكلات سيستم پولي در ارائه اعتبار به بخش صنعت، لزوم راه اندازي ليزينگ ها بيشتر احساس مي شود.
* از آنجا كه كمتر از نيم درصد سهم صنايع دريايي جهاني از آن ايران است تصويب لايحه مذكور چه تأثيري در اعتلاي اين صنعت خواهد داشت؟
ايران با توجه به دسترسي به آب هاي جهاني مي تواند در حمل و نقل دريايي سهم بسزايي داشته باشد و درآمد قابل ملاحظه اي كسب كند. تاكنون به علت عدم توجه كافي به اين صنعت اين مهم تحقق نيافته است كه ارائه لايحه توسعه صنايع دريايي در همين راستا انجام گرفت. مسلماً تصويب لايحه مذكور سهم كشورمان را در صنايع دريايي ارتقا خواهد بخشيد.
*زمان دقيق طرح مجدد لايحه در صحن علني مجلس چه وقت خواهد بود؟
با ادامه روند فوق تا ۲۰ روز آينده لايحه از كميسيون صنايع بيرون خواهد رفت و در نوبت رسيدگي قرار خواهد گرفت. با توجه به حجم لوايح در نوبت فعلاً نمي توان گفت لايحه دقيقاً چه زماني در صحن علني مطرح خواهد گرديد اما با توجه به اصلاحات انجام شده احتمال رأي آوردن آن زياد است.

قيمت طلا و ارز
001935.jpg

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |