چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۱ - May 10, 2006
مذاكرات وزاري خارجه ۱+۵ بدون نتيجه پايان يافت
ادامه ترديدها در شوراي امنيت
001941.jpg
پيشنهاد روسيه
مهر: دبير شوراي عالي امنيت ملي در آتن اعلام كرد كه هنوز مي توان به پيشنهاد روسيه فكر كرد.به گزارش خبرگزاري رويترز، علي لاريجاني در كنفرانسي خبري در آتن گفت: تا آنجايي كه به طرح روسيه مربوط مي شود، موضع ما اين است كه اين طرح مي تواند پيش برود، اما آنها بايد به ما زمان بيشتري بدهند تا با روس ها به نتيجه مثبتي برسيم.وي با اشاره به تصميم براي مسئله  هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل افزود: آنها بسيار عجول هستند و به ما اجازه رسيدن به توافق را ندادند.

گروه سياسي - كامبيز توانا: نشست وزراي خارجي پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل و آلمان كه دو شب پيش در ساعات پاياني شب (به وقت تهران) در نيويورك برگزار شد،درحالي بدون نتيجه پايان يافت كه خبري مهم تر، اين مذاكرات را تحت تأثير قرار داد. نامه رئيس جمهور ايران به همتاي آمريكايي خود باعث شد هم مذاكرات از نهايي شدن دور شود و هم روسيه و چين فرصت بهتري براي حمايت از پرونده هسته اي ايران داشته باشند. تلاش ها و مذاكرات در نيويورك درحالي بدون نتيجه پايان يافت كه مقامات آمريكايي اعلام كردند دليل بي نتيجه بودن جلسات به اين علت بوده كه مذاكرات گسترده تري در جريان است و طرف هاي درگير در مذاكره بر مواضع استراتژيك و امنيتي خود در منطقه اصرار دارند. در حال حاضر و با تلاش چين و روسيه هنوز نتيجه اي نهايي نشده و ممكن است جلسه به رأي گيري در شوراي امنيت و جلسه رسمي آن در تاريخ ۱۲ ماه مي بكشد. (جمعه ۲۲ ارديبهشت) و اگر تا آن زمان هنوز همين روال برقرار باشد، نتيجه را رأي گيري مشخص مي كند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران كه پس از ديدار با مقامات تركي از كشور تركيه راهي يونان شده، روز گذشته در آتن در كنفرانسي خبري حاضر شده و اعلام كرد كه ايران از مواضع چين و روسيه به جهت رويكرد واقع گرايانه آنها تقدير مي كند. سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي ايران نيز در گفت وگو با فارس در تهران اعلام كرد كه خواهان بازگشت پرونده به آژانس بين المللي انرژي اتمي است و در اين صورت امكان همكاري بيشتر است و مي توان تعامل بيشتر را صورت داد. وي اعلام كرد كه تهران با دخالت غيرقانوني در كار آژانس بين المللي انرژي اتمي مخالف است.
در حال حاضر كشورهايي كه مخالفت خود با فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران را ابراز مي كنند، منتظر نتيجه قطعنامه، شوراي امنيت هستند. در يك موضع نه چندان مناسب، چين اعلام كرد كه مخالف هرگونه اعمال تحريم عليه ايران است اما وتو نيز شايد در كار نباشد. اين پرسش خبرنگاران در پارلمان از سخنگوي وزارت خارجه بود كه به مجلس رفته بود. حميدرضا آصفي درخصوص موضع چين گفت كه صحبت هاي چين ارتباطي با نامه رئيس جمهوري به بوش نداشته و سخنان او بايد به صورت جامع بررسي شود.در اين ميان اسرائيل نيز موضع اختيار كرده و در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه ايران را تهديد كرده است. شيمون پرز با تكرار ادعاهاي پيشين خود گفت: «در عمق زمين يك بمب در حال آماده شدن است كه دنيا و اسرائيل را تهديد مي كند.»
وزير خارجه جديد انگليس نيز در ميهماني شام رايس حاضر بود و در پايان مواضع تازه اي اختيار نكرد و تنها به خبري كوتاه كه از سوي خبرگزاري فرانسه گزارش شده بسنده كرد و گفت كه انگليس خواهان توقف برنامه هسته اي ايران است. روسيه نيز هنوز مانند چين موضع خود را در حال تغيير نشان نداده اما اعلام نيز نكرده كه چه طرحي را دنبال مي كند. سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در جريان اجلاس وزراي خارجه ۱+۵ كه با خبرگزاري اينترفكس گفت وگو مي كرد، اظهار داشت كه قصد اين است كه به نقطه اي برسيم كه بتوان بار ديگر مذاكرات را ازسر گرفت به شرط آن كه نتيجه اي نيز از آن حاصل شود.
نمايندگان انگليس و فرانسه كه خود از بانيان قطعنامه فعلي هستند و آمريكا از آن حمايت مي كند، امشب در دفتر بلر گفت وگو مي كنند تا دو احتمال بررسي شود.يكي اين كه چگونه امكان متقاعد كردن چين و روسيه وجود دارد تا همين قطعنامه تصويب شود و دوم اين كه اگر قرار باشد قطعنامه فوق مورد تغيير و بازبيني قرار گيرد، چه نوع زباني بر آن حاكم شود كه در عين تغيير خواسته هاي آنها را تأمين كند.موضوع گفت وگو مورد تأييد و تأكيد بيشتر طرف هاي درگير در پرونده هسته اي ايران است اما مشكل اين جاست كه آمريكا و اروپا بيشتر دنبال مخالفت اجرا هستند تا شروع و پيشرفت مذاكرات. حسين موسويان كه مذاكره كننده قبلي اين پرونده بود نيز در گفت وگويي با مهر اعلام كرد كه تشديد بحران در شوراي امنيت هيچ نتيجه اي ندارد.

با تعويق تصويب لايحه تجميع قطعي شد
انتخابات خبرگان آبان، شوراها اسفند
فارس: مصطفي  پور محمدي تاكيد كرد: وزارت كشور انتخابات خبرگان را در آبان ماه امسال و انتخابات شوراهاي شهر را در اسفند ماه سالجاري برگزار مي كند.
وزير كشور كه بعد از ظهر ديروز در حاشيه بازديد از نوزدهمين نمايشگاه كتاب و سيزدهمين نمايشگاه مطبوعات در محل سراي قلم اين نمايشگاه با خبرنگاران سخن مي گفت، درباره سرنوشت قانون تجميع انتخابات گفت: نظر دولت بر تصويب لايحه تجميع انتخابات بوده و ما هم امسال تلاش كرديم تا هر دو انتخابات ميان دوره اي مجلس و خبرگان را با هم برگزار كنيم. وي گفت: لايحه اي هم در حال تهيه و ارسال به دولت است كه در آن اصلاح و تقويت قانون شوراها، شفاف سازي وظايف و ارتباط ميان شوراها و شهرداري ها و از همه مهمتر اصلاح قانون اصلاح انتخابات شوراها مورد توجه قرار گرفته است و چون تصويب اين لايحه تا قبل از انتخابات شوراها عملي نمي شود، قرار شد تا پس از تصويب و اجراي قانون اصلاح شوراها برگزاري انتخابات امكانپذير شود.
پور محمدي تاكيد كرد: بر اين اساس وزارت كشور انتخابات خبرگان را در آبان ماه امسال و انتخابات شوراها را در اسفند ماه سالجاري برگزار مي كند.
وي خاطرنشان كرد: بحث تجميع انتخابات در دستور كار جدي وزارت كشور است و بزودي از طريق دولت براي تصويب به مجلس ارائه خواهد شد.
پور محمدي در پاسخ به سئوال خبرنگاري در خصوص ناآرامي  هاي سيستان و سرنوشت عاملان جنايت تاسوكي گفت: ما كار خود را در سيستان به طور جدي تعقيب مي كنيم، ولي معتقديم برقراري امنيت پايدار در سيستان با زور سرنيزه، قرارگاه و نيروي نظامي اجرا نمي شود.
وزير كشور در خصوص دستگيري عوامل حادثه تاسوكي گفت: متاسفانه اشرار عامل اين جنايت پس از آن كه به آن سوي مرزها فرار كردند، از دسترس ما خارج شدند و عليرغم تعاملات امنيتي ميان ما و كشورهاي همسايه مسئولان آن كشورها از دستگيري آنها ابراز ناتواني مي كنند.
رئيس شوراي امنيت كشور در خصوص سرنوشت گروگانهاي حادثه تاسوكي گفت: البته در كنار اين حادثه برخي دعواهاي منطقه اي و اختلافات مالي صورت گرفت و تلاش شد تا گروگانهاي اين نوع دعواها نيز جزو گروگانهاي اين حادثه محسوب شوند، ولي در حادثه تاسوكي هشت نفر گروگان وجود دارد كه تلاش مي كنيم در اسرع وقت آنها آزاد شوند.
وي در خصوص بمب گذاري روز گذشته كرمانشاه گفت: دو بمب صوتي دست ساز در كرمانشاه منفجر شد كه در حال پيگيري و شناسايي عوامل آن هستيم.
وي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار فارس در خصوص سرنوشت خانه احزاب در آستانه انتخابات خبرگان گفت: خانه احزاب يك نهاد اساسي و ركني مهم براي ساماندهي و آرامش فضاي سياسي كشور است كه مي تواند موتور حركتهاي سياسي در كشور بوده و به سلامت و نظارت رفتار عمومي و شفاف سازي محيط سياسي كشور كمك كند.
پور محمدي با بيان اين كه دولت هيچگاه به دنبال دخل و تصرف حكومتي در حوزه احزاب نيست، تاكيد كرد: ما خواستار سلامت رفتار سياسي احزاب هستيم و بناي دخالت در اين موضوع اختلافي را نداريم و فكر مي كنيم با وجود فرهيختگان كه در احزاب هستند، مي توان با يك طراحي و تفاهم مشكل را حل كرد.
وي گفت: من خوشبين هستم تا موضوع به زودي حل شود و فكر مي كنم رويكرد خانه احزاب به يك تفاهم خوبي برسد.

ديدگاه نمايندگان درباره لايحه تجميع انتخابات
گروه سياسي:لايحه تجميع انتخابات به زودي تقديم مجلس مي شود و از هم اكنون نمايندگان ديدگاه هاي متفاوتي درباره آن دارند. در اين زمينه اظهارات چند تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را جويا شديم.
حسين سبحاني نيا، عضو هيئت رئيسه مجلس با اعتقاد بر اينكه تجميع انتخابات به صرفه و صلاح كشور است گفت: تجميع انتخابات جلوگيري از هزينه شدن بيت المال و صرفه جويي در وقت نيروهاي نظارتي و اجرايي كه بايد در روزهاي انتخابات وارد صحنه شوند مي شود.
وي افزود: به طور ميانگين از اول انقلاب تاكنون هر سال يك انتخابات برگزار كرده ايم كه در هر مرحله علاوه بر آثار مثبت آثار منفي نيز برجا گذاشته است.
جلوگيري از تحليل نيروي مردمي
سيد كاظم دلخوش نماينده صومعه سرا به عنوان يكي از نمايندگاني كه مصرانه به دنبال تجميع انتخابات است گفت: اگر امروز بنا باشد انتخابات مجلس برگزار شود مسلما از ۸ماه قبل از برگزاري انتخابات، مجلس از كارايي لازم برخوردار نخواهد بود و نمايندگان و مجلس غالبا به فكر كارهاي تبليغاتي براي دور بعد هستند بعد از اينكه نمايندگان رأي مي آورند حداقل مدتي طول مي كشد تا تجربه لازم را براي قانونگذاري در مجلس پيدا كنند.
افزايش حضور مردم درصحنه انتخابات
سيدعلي رياض، عضو كميسيون اصل نود گفت: مردم ما هميشه با اقتدار در صحنه هاي انتخابات حاضر مي شوند اما بعضا زمان اين انتخابات فاصله هايش به گونه اي است كه شايد از حضور مردم بكاهد لذا معتقدم با تجميع انتخابات مي توانيم حضور مردمي را در صحنه انتخابات قوي تر كنيم
تجميع انتخابات مغاير با قانون اساسي نيست
حميدرضا حاجي بابايي، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي اين مسئله را نكته بسيار مثبتي دانست و افزود: تجميع انتخابات هيچ مغايرتي با قانون اساسي ندارد و تنها فرقش در زمان برگزاري مي باشد.وي افزود: مردم را هر روز به صحنه كشيدن، امور اجرايي كشور را سست كردن و هزينه گزاف پرداخت كردن به نفع كشور نيست.
تجمع بايد به شكل قانوني صورت گيرد
مير فاقد اميدوار رضايي، نماينده مسجد سليمان گفت: هر چه انتخابات تجميع پيدا كند به نفع مردم، مسئولين، اعتماد ملي و در ابعاد سياسي، اجتماعي و ديني مفيد است.
وي افزود: سالي يك بار انتخابات وسيع در كشور در هيچ جاي دنيا نيست اما تجميع انتخابات تجربه اي است كه در همه دنيا مرسوم است.

واكنش ها به نامه احمدي نژاد
گروه سياسي: نامه محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان به همتاي آمريكايي خود را بسياري از رسانه ها يك بمب خبري توصيف كردند كه به طور وسيعي در صحنه سياست جهان بازتاب داشت و تمامي اخبار را تحت الشعاع خود قرار داده است. برخي خبرها حاكي از كاهش بهاي نفت درپي انتشار اين نامه بود. احمدي نژاد پيش از سفر خود به اندونزي در مورد نامه اش به جورج بوش رئيس جمهور آمريكا و همچنين وعده اي كه براي انتشار يك خبر مهم داده بود، گفت: «من ديروز (دوشنبه) خدمت شما عرض كردم كه يك خبر مهم دارم و به نظر من اين خبر به اندازه كافي مهم بود. در اين نامه حرف ها و نقطه نظرات ملت و دولت ايران در مورد مسائل مختلف مطرح شده بود.»
رئيس جمهور كه در پاويون دولت در فرودگاه مهرآباد سخن مي گفت، ادامه داد: «در اين نامه ما نگاه ملت ايران به مسائل جهاني و راه هاي برون رفت از مشكلاتي كه بشريت امروز از آن رنج مي برد را پيشنهاد داده بوديم.»
بخش هايي از نامه احمدي نژاد
در بخشي از اين نامه كه خبرگزاري فرانسه آن را منتشر كرده آمده است كه ملت هاي جهان به سازمان هاي بين المللي اعتمادي ندارند، زيرا از حقوق آنها دفاع نمي كنند.
احمدي نژاد در نامه خود به بوش همچنين پيشنهاد كرد براي برقراري اعتماد ميان تهران و واشنگتن اصول ديني و مذهبي را مراعات كند.
رئيس جمهوري ايران در نامه ۱۸صفحه اي خود به همتاي آمريكايي اش كه متن آن به زبان انگليسي نوشته شده، مي گويد: اين درخواست در واقع دعوت به بازگشت واقعي به تعاليم پيامبران، يكتاپرستي و عدالت به منظور حفظ شأن و منزلت بشري و پيروي از خداوند متعال و انبياي الهي است.وي در ادامه از بوش سؤال مي كند كه آيا اين درخواست را نخواهي پذيرفت؟رئيس جمهور ايران در اين نامه نوشته است: امت هاي جهان از شرايط فعلي ناراضي هستند و به وعده ها و اظهار نظرهاي سران كشورهاي بانفوذ وقعي نمي نهند.
احمدي نژاد همچنين در نامه خود با اشاره به شوراي امنيت تاكيد كرده است: ملت هاي جهان به سازمانهاي بين المللي اعتماد ندارند و اين بدان سبب است كه اين سازمانها از حقوق اين ملت ها دفاع نمي كنند.
بازتاب هاي نامه احمدي نژاد
واشنگتن پست جزو روزنامه هاي آمريكايي بود كه در كنار انتشار خبر مذكور، تحليلي نيز ارائه داده بود. واشنگتن پست در اين تحليل با عنوان «نامه رئيس جمهوري ايران به بوش» پس از ذكر بخش هايي از مطالب سخنگوي دولت ايران نوشت: در اين نامه راهكارهاي جديدي براي خروج از مشكلات بين المللي و موقعيت شكننده كنوني جهان ارائه شده است. به نوشته اين روزنامه، نامه مذكور نخستين نامه يك رئيس جمهوري ايران به همتاي آمريكايي خود طي ۲۷ سال گذشته است. واشنگتن پست در ادامه آورده است: با انجام اين عمل غيرمعمول، احمدي نژاد خواهان نشان دادن بازبودن درهاي ايران براي مذاكره مستقيم با آمريكاست كه از مدت ها پيش با عنوان شيطان بزرگ در اين كشور خوانده مي شود. خبرگزاري آمريكايي بلومبرگ نيز در گزارشي با تأكيد بر اهميت اقدام رئيس جمهوري ايران در خبري با عنوان پيشنهاد رئيس جمهوري ايران به بوش براي كاهش تنش هاي هسته اي نوشت: احمدي نژاد كه ماه گذشته موفقيت كشورش در دستيابي به چرخه سوخت هسته اي را اعلام كرده بود، در نامه اي به بوش راهكارهاي جديدي را براي كاهش تنش هاي موجود در خصوص برنامه هسته اي ايران ابراز كرد. راديو ملي آمريكا با اعلام اين خبر اقدام رئيس جمهوري ايران را گامي جسورانه خواند و افزود: اين بالاترين سطح تماس بين مقام هاي دو كشور است كه براي ۲۷ سال فاقد روابط ديپلماتيك بوده اند.
واكنش آمريكا
اما طبق گزارش آسوشيتدپرس، كاندوليزا رايس نامه  غيرمنتظره  محمود احمدي نژاد به رئيس جمهور آمريكا را رد كرد و گفت: اين نامه با جديت به مسايل مربوط به برنامه  هسته اي ايران و ديگر مسايل پاسخي نداده است.
رايس ادامه داد:  بگذاريد بسيار روشن بگويم هيچ چيزي در اين نامه وجود ندارد كه نشان دهد ما در مسيري متفاوت از آنچه قبل از دريافت آن قرار داشتيم، هستيم.
وزير امور خارجه  آمريكا همچنين گفت: اين نامه به هيچ وجه ملموس نيست و به مسايل نمي پردازد. نامه  مذكور به شكل گسترده اي فلسفي و اندكي از آن تاريخي است. من آن را به عنوان يك گشايش نمي بينم.
جان بولتون سفير آمريكا در سازمان ملل هم گفته است كه ترديد دارد كه اين نامه بتواند نظر دولت بوش را در قبال تهران تغيير دهد.سخنگوي كاخ سفيد هم شامگاه ديشب اعلام كرد كه آمريكا رسماً به اين نامه پاسخ نخواهد داد.

وزارت اطلاعات اعلام كرد:
متلاشي شدن سه گروه آدم ربا در سيستان و بلوچستان
گروه سياسي: با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره كل اطلاعات استان سيستان و بلوچستان و با همكاري و هوشياري مردم هميشه درصحنه، سه گروه آدم ربا كه در اخاذي و همكاري با اشرار در ناامني هاي اخير اين استان نقش داشتند، شناسايي و منهدم شدند.
روابط عمومي وزارت اطلاعات اعلام كرد: نيروهاي اطلاعاتي پس از پيگيري و شناسايي مكان ها و خانه هاي تيمي اين گروه ها كه به منظور محل اختفاي افراد ربايش شده نيز از آنها استفاده مي كردند،با همكاري دستگاه قضايي، در چند مقطع وارد عمل شده و پس از درگيري مسلحانه ۱۷ نفر از آدم ربايان دستگير و يك نفر نيز به هلاكت رسيده است.
همچنين، مقاديري سلاح و مهمات، وسايل فني، خودرو و احكام جعلي از اين افراد كشف و ضبط شده است.
در همين ارتباط پنج نفر از سربازان گمنام امام زمان(عج) مجروح شدند كه بحمدالله حال عمومي آنان رو به بهبود است.

يادداشت
تجربه كره اي از نوع شمالي
مهدي فضائلي - مديرعامل خبرگزاري فارس
كمي پس از امضاي توافق جامع پادمان ها (CSA) از سوي كره شمالي در سال ،۱۹۹۲ آژانس بين المللي انرژي اتمي اين كشور را به «عدم پايبندي» متهم كرد و در مقابل كره شمالي تهديد كرد مطابق ماده ۱۰ معاهده NPT از اين معاهده خارج مي شود. پس از اين تهديد، مذاكرات آمريكا با كره شمالي آغاز شد و در اكتبر سال ۱۹۹۴ به امضاي موافقتنامه «چارچوب مورد توافق» Agreed Frame Work منجر شد. در پي اين موافقتنامه، كره شمالي فعاليت رآكتور گرافيتي خود و تأسيسات مربوط به چرخه سوخت هسته اي را به حالت تعليق درآورد و در مقابل آمريكا متعهد شد دو رآكتور آب سبك هزار مگاواتي و همچنين سالانه ۵۰۰ هزار تن نفت به كره شمالي بدهد. براساس اين پيمان، كره شمالي عضوي از NPT باقي ماند و آژانس امكان نظارت دائم بر توافق تعليق فعاليت هاي هسته اي كره شمالي را حفظ كرد.
در توافقنامه كره شمالي با آمريكا دو موضوع مهم ديگر نيز وجود داشت.
نخست آن كه اقدامات لازم براي راستي آزمايي فعاليت هاي كره شمالي در قبال تمام مواد هسته اي اين كشور پس از تكميل پروژه رآكتور آب سبك ممكن شد. دوم اينكه كره شمالي اجازه يافت تمامي ذخاير سوخت مصرفي شامل پلوتونيوم مورد استفاده در سلاح هسته اي و تاسيسات بازفرآوري را به حال آماده باش حفظ كند تا هر زمان لازم شد بتواند عمليات هسته اي خود را ازسر گيرد.
اين تأسيسات صرفاً پس از تكميل رآكتور آب سبك از سوي آمريكا برچيده مي شد.
مذاكره كنندگان آمريكايي اين نقص را در توافقنامه في مابين تشخيص دادند ليكن نتوانستند كره شمالي را براي ناديده گرفتن آن متقاعد كنند.
در عين حال كره شمالي همچنان به مدت ۱۰ سال از سوي آژانس به عدم پايبندي به موافقتنامه پادمان هايش متهم شده چرا كه بازرسان آژانس قادر نبودند اظهارنامه هاي كره شمالي مربوط به فعاليت هاي هسته اي اش را مورد راستي آزمايي و بازرسي قرار دهند.
بالاخره بار ديگر در سال ۲۰۰۲ اختلاف بين آمريكا و كره شمالي بالا گرفت و آمريكا ارائه سوخت هسته اي مطروحه در پيمان «چارچوب مورد توافق» به كره شمالي را به حال تعليق درآورد. كره شمالي در تلافي اين اقدام، بازرسان آژانس را در پايان سال ۲۰۰۲ اخراج كرد و در ژانويه سال ۲۰۰۳ از پيمان NPT خارج شد.
كره شمالي همچنان تاكنون اجازه ورود بازرسان آژانس را به كشور خود نداده و مذاكرات معروف به مذاكرات ۶ جانبه نيز هيچ نتيجه اي دربر نداشته است. البته كره شمالي پس از اين شرايط مدعي شد به سلاح هسته اي نيز دست يافته است؛ ادعايي كه هنوز مورد تأييد قطعي قرار نگرفته است.
اگرچه شرايط كشور ما به طور كامل با شرايط كره شمالي منطبق نيست اما در عين حال از اين تجربه كه يكي از مهم ترين چالش هاي هسته اي بيش از يك دهه گذشته است نكات زير را مي توان برداشت كرد:
۱- توانمندي هسته اي، از چنان اهميت و ارزشي برخوردار است كه كشورها حتي به قيمت قرارگرفتن در شرايط بحران حاضر به دست كشيدن از آن نيستند.
۲- كشوري مانند آمريكا براي بازداشتن كشورها از دست يافتن به اين توانمندي  حاضر است امتيازات ويژه اي بدهد. البته روشن است اين امتيازات به كشوري داده مي شود كه صاحب اين فناوري باشد و يا حداقل در آستانه دستيابي قرار داشته باشد.
۳- هيچ تضميني براي تأمين سوخت هسته اي كشورهاي فاقد سوخت وجود ندارد و كشوري مانند آمريكا در هر شرايطي ممكن است به رغم تعهدات خود، به راحتي تأمين سوخت را يك طرفه لغو كند (همان طور كه درباره كره چنين كرد)
۴- چالش هسته اي، در حالت طبيعي براي كشورهاي دست يافته به اين فناوري چالشي طولاني مدت است. لذا نبايد همه فعاليت هاي كشور به اين موضوع گره بخورد و با هر فراز و نشيب آن كشور با نوسانات شديد مواجه شود.
۵- خروج از NPT موضوع بي سابقه اي نيست و امكان تكرار آن از سوي هر كشور عضوي كه عضويتش در NPT را مغاير حاكميت ملي خود تشخيص دهد وجود دارد. اين مطلب هشداري است به آژانس بين المللي انرژي اتمي، چرا كه در صورت تكرار اين مسئله اعتبار آژانس بيش از آنچه الان زير سئوال است آسيب خواهد ديد و ديگر اين نهاد، جايگاهي براي تحقق اهداف تأسيس خود نخواهد بود.
۶- برخوردهاي اقتدارگرايانه با كشورهاي مستعد، مي تواند موجب سوق يافتن اين كشورها از مصارف صلح آميز به سمت اهداف نظامي شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |