پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۴ - May 25, 2006
حضرت رسول اكرم صلي ا... عليه و آله و سلم
هركس با اختيار خود به ذلت اعتراف كند[تن به ذلت دهد] از خانواده ما نيست.
بحارالانوار ج ۷۴ ص ۱۶۴
امروز با حافظ
كز سر زلف و رخش نعل در آتش دارم
در نهانخانه عشرت صنمي خوش دارم
وين همه منصب از آن حور پريوش دارم
عاشق و رندم و مي خواره به آواز بلند
انتخاب برترين هاي موسيقي با رأي ۱۵۰۰ هنرمند
پس از انتخاب آثار موسيقايي توسط هنرمندان، شورايي متشكل از استادان به جمع بندي اين آثار مي پردازد
004920.jpg
فارس: رئيس مركز موسيقي وسرود صدا و سيما طي نامه اي به ۱۵۰۰ نفر ازهنرمندان عرصه شعر و موسيقي كشور از آنها درخواست كرد برترين قطعات موسيقي ادوار مختلف رامعرفي نمايند.
در نامه رئيس مركز به هنرمندان آمده است: با كمك شما برآنيم كه در عرصه  موسيقي رسانه تحولي مثبت و مبارك را پيگيري كنيم، راهكارهاي گوناگون مد نظر قرار گرفته  كه بعضا هم در آستانه اجرا و اقدام است. دست يافتن به شناخت جمعي و علايق عمومي در باب آثار موسيقايي با عنايت به ويژگي هاي لازم يك اثر از جمله اين راهكارهاست.
بر اساس اين گزارش پس از اظهارنظر هنرمندان، شورايي متشكل از تعدادي از استادان موسيقي نسبت به جمع بندي و انتخاب آثار موسيقايي معرفي شده اقدام و در مراسمي از سوي مركز موسيقي و سرود صدا و سيما اعلام خواهد شد.

جواد محقق :
بازي هاي فرمي در شعر، گواه ناتواني انديشه شاعران است
گروه ادب و هنر: اگر شاعر صاحب انديشه و تفكر و مقصد شعرش نيز بيان آن انديشه باشد، ارجحيت محتوا بر شكل شعر امري بديهي و پذيرفتني است.
جواد محقق، شاعر مجموعه امين قافله شعر ضمن بيان اين مطلب به مهر افزود: غلبه محتوا بر فرم در شعر يك واقعيت است و هرچه در تاريخ شعر سير كنيم، غلبه اين گرايش را عيان تر و روشن تر مي بينيم.
وي با اشاره به محتواگرايي در اشعار مذهبي فارسي، تصريح كرد: اين نكته كه تنها در اشعار مذهبي، غلبه با محتوا است چندان منطقي نيست چرا كه اشعار ضدمذهبي فراواني هم وجود دارند كه كاملاً با تكيه بر محتوا سروده شده اند.
اين شاعر، شعر فاخر فارسي را واجد مضامين و گرايش هاي محتوايي عميق برشمرد و اضافه كرد: اگر شاعر صاحب انديشه باشد، اولويت را بر حرف و محتواي مورد نظر مي گذارد و اگر امروز مشاهده مي كنيم كه بازي هاي شكلي در شعر زياد شده و شاعران به زبان و فرم بيش از معنا توجه مي كنند، يكي از دلايلش اين است كه چهره هاي شاخص فكري در شعر امروز يافت نمي شود و به ناچار وارد حوزه زباني مي شويم و تلاش مي كنيم از اين جنبه شعر خود را صاحب قدرت و وجاهت لازم نمائيم.
وي در پايان تصريح كرد: نه غلبه محتوا بر فرم - مظروف بر ظرف - در پديد آمدن شعر مذهبي موثر است و نه ساختار درهم ريخته و اشكال و تكنيك صرف مي تواند نقطه قوت به حساب بيايد. تناسب ميان محتوا و قالب را بايد رعايت كرد.

شرايط كامكارها براي اجراي برنامه در خارج از كشور
004908.jpg
گروه ادب و هنر: گروه موسيقي كامكارها كه از جمله گروههاي شناخته شده موسيقي ايراني به شمار مي رود، تمرينات خود را براي اجراي كنسرت تابستان در كاخ نياوران آغاز كرده اند.
هوشنگ كامكار،  آهنگساز و سرپرست گروه كامكارها ضمن اعلام اين خبر به ايسنا گفت: اگرچه هنوز مجوز برگزاري كنسرت را براي گروه ما صادر نكرده اند ولي سه هفته است كه ما تمرينات خود را شروع كرده ايم تا اگر مجوز دادند در تهران كنسرت برگزار  كنيم ولي در صورت عدم صدور مجوز، همين برنامه ها را در خارج از كشور برگزار مي كنيم.
به گفته كامكار،  كنسرت اين گروه در صورت برگزار شدن در تابستان، با كنسرتهاي قبلي اين گروه از هر نظر تفاوت دارند.
وي تصريح كرد: گروه كامكارها، در كنسرت اخير خود بزرگتر شده و خواننده هاي مهمان در آن حضور خواهند داشت.
به گفته هوشنگ كامكار، افزايش گروه كر، افزايش نوازندگان و اضافه شدن سازهاي كمانچه، تار و سه تار و سازهاي كوبه اي، از جمله تغييرات جديد در گروه كامكارها است. كنسرت اين گروه در صورت دريافت مجوز، ۲۴ تا ۲۶ مرداد ماه در كاخ نياوران برگزار مي شود.

مراسم يادمان مرحوم مؤذن زاده اردبيلي
فردا برگزار مي شود
004902.jpg
مراسم يكمين سالگشت فوت حاج رحيم مؤذن زاده اردبيلي، فردا با حضور شخصيت هاي مذهبي و فرهنگي كشور در مسجد مركزي اردبيلي ها برگزار مي شود.
مرحوم مؤذن زاده اردبيلي، مؤذن شهير كه عمري با صوت دلنشين خود، همگان را به نماز و نيايش فرامي خواندسال گذشته  در همين ايام  به ديار حق شتافت و  دوستداران نواي خود را با خاطرات ناب، تنها گذاشت.
مراسم يادمان مرحوم مؤذن زاده اردبيلي روز جمعه (فردا) از ساعت ۱۷ در مسجد مركزي اردبيلي ها واقع در چهار راه گلوبندك _ كوچه چاله حصار برپا مي شود.

بزرگداشت آقاسي از طرف شاعران
004914.jpg
مهر: مراسم سالگرد عروج شاعر بسيجي «محمدرضا آقاسي» با حضور تعدادي از شاعران معاصر، دوستداران و خانواده آن شاعر در بهشت زهرا (س) برگزار مي شود.
اين مراسم امروز - پنجشنبه چهارم خردادماه _ از ساعت ۱۶ الي ۱۸ بر مزار آن شاعر سفر كرده در قطعه بيست و پنج بهشت زهرا برگزار خواهد شد. همچنين مراسم يادبودي نيز عصر ديروز از ساعت ۱۴ الي ۱۶ در مسجد بلال صدا و سيما با هدف گراميداشت ياد و خاطره شاعر بسيجي محمدرضا آقاسي برگزار شد.

نگاه
گام بعدي
سيدابوالحسن مختاباد
ماده واحده دولت درباره قانون حق مولف و مصنف روز گذشته در مجلس رأي نياورد.
در اين ماده واحده تصريح شده بود مالكيت برخي از كتابها و آثار پژوهشگراني كه زمان انتشارشان پس از مرگ مولف از ۳۰ سال گذشته باشد، به اختيار كميته اي مركب از سه وزير دولت گذاشته مي شود تا درباره آن تصميم بگيرند. جداي از غيركارشناسانه  بودن اين طرح (كه البته در دولت قبلي تصويب شده بود) طرح آن در يكي، دو ماه گذشته كه در دستور كار مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته بود نيز مباحثي را در ميان اهالي فرهنگ، به خصوص ناشران و نويسندگان دامن زد.
مهمترين نكته اي كه عمده ناشران و نويسندگان بر آن پاي مي فشردند و خوشبختانه با نظر مثبت اعضاي كميسيون فرهنگي هم روبه رو شد، كم بودن زمان ۳۰ سال براي حضانت از حق مولف و مصنف پس از مرگ آنان است. اين زمان در كشورهاي ديگر كه روزآمد شدن برخي از آثار آنها (به خصوص فرهنگها و كتابهاي مرجع) بسيار سريعتر از كشورهايي چون ايران انجام مي شود، بسي بيشتر است. براي نمونه در كشورهايي چون آلمان، فرانسه، انگليس اين زمان بين ۷۰ تا ۹۰ سال در تغيير است.
به نظر مي رسد با توجه به مجموعه مباحثي كه در اين زمينه صورت گرفته است، و دلايل محكم و عقل پسند مبني بر روزآمد نبودن اين قانون و گذشت بيش از ۳۵ سال از زمان تصويب آن، مجلس و يا دولت به سمتي حركت كنند كه قانوني مترقي و روزآمد در اين زمينه بنگارند كه تمهيدات اجرايي آن هم در نظر گرفته شود، تمهيداتي كه موجب مي شود تا ديگر پيشه ها (همانند سينما و موسيقي) نيز قانوني محكم و استوار در اين حوزه داشته باشند تا دست آنها را براي تعقيب و مجازات برخي پخته خواران و مفت  بران عرصه هاي فرهنگي بازگذارد.

كوتاه از هفت هنر
نويسندگان راديويي : به گفته قائم مقام معاونت صدا در خصوص زمان راه اندازي انجمن نويسندگان راديو هم اينك مقدمات اوليه كار فراهم شده و طرح هاي اوليه نيز نوشته شده است. لذا بايد يك بررسي اجرايي انجام داد تا طرح عملياتي شود. به گفته وي دستور راه اندازي انجمن «نويسندگان راديو» توسط معاون صدا صادر شده و اين انجمن بايد كاملاً منطبق با مصالح سازمان صدا و سيما فعاليت كند.
از شفيعي كدكني : كليه مقاله هاي نوشته شده توسط محمدرضا شفيعي كدكني كه اغلب به صورت پراكنده منتشر شده اند و نيز مجموعه يادداشت هاي اين استاد پيشكسوت ادبيات درباره حافظ گردآوري و منتشر شد. اين مجموعه با عنوان «اين كيمياي هستي» به كوشش ولي الله دروديان منتشر شده است.
جشنواره نمايشنامه خواني : ۳۳۵۰ متن نمايشي به دبيرخانه دومين جشنواره نمايشنامه  خواني تالار مولوي رسيده بود كه از اين ميان ۶۵ متن براي مرحله بازخواني انتخاب شد. اين نمايشنامه ها در طول سال طبق برنامه ريزي دبيرخانه جشنواره روخواني خواهند شد و در پايان گروههاي برتر از سوي هيأت داوران انتخاب و مورد تقدير قرار مي گيرند. كامبيز زاهدپور دبيري دومين جشنواره نمايشنامه خواني تالار مولوي را بر عهده دارد.
004962.jpg
4 فيلم ايراني در ايتاليا: جشنواره فيلم هاي زيست محيطي شهر «پالرمو» كه از دوم خرداد ماه در كشور ايتاليا گشايش يافته چهار فيلم از سينماي ايران به روي پرده مي فرستد. «ماهي ها عاشق مي شوند» : علي رفيعي، خواب خاك: سپيده فارسي، فصل ممنوع:  فريبرز كامكاري و فيلم كوتاه «كيف يك زن» : امير مداح در جشنواره فيلم «اكوويژن» به نمايش در مي آيند.
طلوع محمد (ص) در ارمنستان: گزيده اي از شعرهاي شاعران پس از پيروزي انقلاب اسلامي، با عنوان« طلوع محمد (ص) «به مناسبت گرامي داشت سال رسول اعظم (ص) به زبان ارمني ترجمه شد. اين كتاب قرار است همزمان با مراسم هفدهمين سالگرد ارتحال حضرت امام خميني (ره) به علاقه مندان فرهنگ و ادب ارمنستان و ارامنه اسپيورك (خارج از ارمنستان) عرضه شود. كتاب يادشده توسط ادوارد حق ورديان و زير نظر رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در ارمنستان به زبان ارمني برگردانده شده است.
بزرگداشت دامود: بزرگداشت احمد دامود، استاد تئاتر دانشگاه آزاد اسلامي با حضور و اجراي فرهاد آييش برگزار خواهد شد. اين مراسم با حضور ميهماناني چون رويا تيموريان، مسعود رايگان، مائده طهماسبي، محمود عزيزي، رضا كيانيان، هايده حائري و... ساعت ۱۷ روز شنبه ۶ خرداد ماه در خانه كوچك نمايش دانشگاه هنر و معماري دانشگاه آزاد اسلامي برگزار مي شود.
۱۶ عكاس ايراني در كرواسي : ۱۶ عكاس ايراني با ارسال ۳۰ قطعه عكس رنگي و سياه و سفيد در جشنواره جهاني عكاسي هنري كرواسي شركت كردند. عكسهاي ارسالي اين هنرمندان، ۱۵ خرداد ماه توسط هيأت داوران اين جشنواره مورد بررسي قرار مي گيرد.
يار مهربان در سيما : «يار مهربان» برنامه  گزارشي  تركيبي  درباره  زندگي  حضرت  امام  خميني (ره ) از سوم  خردادماه  در گروه  كودك  و نوجوان  از هر سه  كانال  شبكه  جهاني  جام  جم  پخش  مي شود. اين  برنامه  كه  بخشي  از برنامه  اميدهاي  ايران  را شامل  مي شود به  ارائه  گزارشهاي  مستند درباره  شخصيت  و زندگي  حضرت  امام  خميني (ره ) مي پردازد.
نقد داستان : برنامه  نشست هاي  نقد داستان  به  سرپرستي  محمدرضا سرشار، تابستان  ۸۵ در حوزه  هنري  سازمان  تبليغات  اسلامي  برگزار مي شود. نخستين  نشست  دوره  جديد نقد داستان ، ششم  تيرماه  برپا مي شود.
نمايشگاه عكس : «ياد ياران» عنوان نمايشگاهي از عكسهاي حميدرضا نجف زاده است كه در فرهنگسراي كوثر به نمايش گذاشته شده است. در اين نمايشگاه صد قطعه عكس از منطقه جنگي خرمشهر كه در جنگ تحميلي ۸ ساله گرفته شده است به مناسبت آزادسازي خرمشهر به نمايش گذاشته مي شود.

فرهنگ گوشه هاي موسيقي ايران تدوين مي شود
مهر: ارشد طهماسبي - مولف و نوازنده تار ، كتاب فرهنگ گوشه ها را كه حاصل پژوهش خود در رسالات قديم و جديد موسيقي سنتي است منتشر مي كند.
طهماسبي در اين باره گفت: فرهنگ گوشه ها در بيش از ۲هزار و ۵۰۰ مدخل، گوشه ها و مقامات موسيقي اصيل ايران را از زمان ساسانيان (از باربد) تا به امروز تعريف و تبيين مي كند. نسخ و رسالات خطي موسيقي در ادوار مورد اشاره از جمله منابعي بوده اند كه اين معلم موسيقي براي استخراج واژگان موسيقايي مورد نظر خود به آن ها رجوع كرده است.

يادداشتهاي زرين كوب منتشر مي شود
004905.jpg
مجموعه يادداشت هاي زنده ياد دكتر عبدالحسين زرين كوب براي انتشار در سال جاري آماده مي شود.
دكتر قمر آريان، همسر مرحوم زرين كوب ضمن اعلام اين خبر به ايسنا گفت: مجموعه يادداشت هاي باقيمانده از استاد زرين كوب در زمينه هاي مختلفي از جمله: فلسفه، تاريخ،  ادبيات و عرفان است و به حوزه هاي كاري او مربوط مي شود.
زرين كوب كتابخانه اش را به دايره المعارف بزرگ اسلامي هديه كرده كه يادداشت هايش نيز بخشي از آن است. همسر زرين كوب روزهاي سه شنبه در محل دايره المعارف بزرگ اسلامي به گردآوري و ساماندهي آنها مي پردازد و همچنين بقيه روزها بخشي را كه در منزل مانده، طبقه بندي مي كند.
آريان با ابراز نگراني از اين كه در نبودنش اين يادداشت ها پراكنده شوند و به سرانجام نرسند، گفت: سعي دارد سال جاري آنها را در قالب كتابي منتشر كند.
كتابهايي همچون تاريخ مردم ايران پيش از اسلام، تاريخ مردم ايران بعد از اسلام، بامداد اسلام، كارنامه اسلام، ارزش ميراث صوفيه، پله پله تا ملاقات خدا، سر ني، با كاروان حله، پير گنجه در جستجوي ناكجاآباد و ... و شعر بي دروغ، شعر بي نقاب از جمله آثار منتشر شده زرين كوب هستند كه در سن ۷۷ سالگي در ۲۴ شهريور ماه سال ۱۳۷۸ درگذشت.

اجراي اركستر موسيقي سنتي اواخر تيرماه
گروه ادب و هنر: محمد جليل عندليبي كه اجراي اركستر سنتي به سرپرستي وي با اقبال اهل موسيقي و مردم علاقه مند به موسيقي سنتي روبه رو شده بود، قرار است با اين اركستر در روزهاي ۲۹ و ۳۰ تير ماه كنسرتي را در تالار وحدت برگزار كند.
اين اركستر پس از سالها توقف، اواسط سال گذشته در مركز موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  راه اندازي شد و نخستين برنامه خود را در جشنواره موسيقي فجر سال قبل به تماشاي عموم نهاد.
ويژگي مهم اين اركستر استفاده از نوازندگان  موسيقي سنتي است كه در زمره كاركنان دولت اند و در مركز موسيقي به كار سرگرمند.عندليبي، اركستر سنتي تالار وحدت را از تركيب نوازندگان قديمي اين اركستر و نوازندگان گروه مولانا تشكيل داده است. اين گروه قرار بود فصلي يك اجرا داشته باشد كه اجراي بهار آنها از قرار انجام نخواهد شد.اين در حالي است كه مدير دفتر امور موسيقي وزارت ارشاد در گفت وگويي اعلام كرده بود كه از موسيقي فاخر حمايت خواهد كرد.

بهارستان
عشق
عشق بايد كه عاشق را چنان بخورد و چنان فارغ گرداند كه جز اين به حالت او نباشد.
چندان غم عشق ماه رويي خورديم كو را به ميان اندوهش گم كرديم
تمهيدات - عبدالله ميانجي

برگي از تاريخ
عزل سيدضياء از صدارت
در جريان كودتاي سوم اسفند ،۱۲۹۹ عامل نظامي كودتا رضاخان و عامل سياسي و كارگردان ظاهر و باطن، سيدضياءالدين طباطبايي بود كه با حمايت انگليس صورت گرفت. سيدضياء در نخستين روزهاي ورود قواي قزاق به تهران، با احمدشاه ملاقات و فرمان رئيس الوزرايي خود را با اختيارات كامل دريافت كرد. وي در اولين روز صدارت خويش دست به اقداماتي زد و نزديك به دويست تن از رجال كشور و روحانيان را بازداشت نمود و طي اعلاميه اي، علل و جهات صدارت خود را به حكام و واليان در سراسر كشور ابلاغ كرد. نقطه زوال دولت سيدضياءالدين طباطبايي معروف به دولت سياه و كابينه صدروزه را بايد در اختلاف بين وي و سردار سپه جست. رضاخان كه با سيدضياء روابط خوبي نداشت، با نزديك شدن هرچه بيشتر به احمدشاه و اظهار اطاعت و انقياد، زمينه را براي بركناري سيدضياء فراهم ساخت. به ويژه كه احمدشاه از زمان امضاي حكم رياست وزرايي سيدضياء، از او دلخوش نبود و اهانت ها و بي ادبي هاي سيد، شاه را به شدت خشمگين ساخته بود. همچنين منتقدين و وابستگان به دربار كه عده زيادي از آنان در حبس رفته بودند، تلاش شبانه روزي خود را براي بركناري او معمول مي داشتند. سرانجام در روز اول خرداد ،۱۳۰۰ شاه به سيدضياء، تكليف استعفا نمود، اما سيدضياء اطاعت نكرد تا اين كه احمدشاه وي را در چهارم خرداد بركنار كرد و دولت ۹۳ روزه اش سقوط كرد.
سوءقصد به هاشمي رفسنجاني
در عصر روز جمعه چهارم خرداد ،۱۳۵۸ هنگامي كه حجت الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني از اعضاي اصلي شوراي انقلاب و افراد مؤثر نظام، در منزل بود، دو نفر به قصد ملاقات ايشان و با ادعاي اين كه حامل نامه اي از جانب يكي از مقامات مملكتي براي وي مي باشند، اجازه حضور خواسته و داخل منزل شدند. در آن روز برحسب اتفاق، پاسدار محافظ آقاي هاشمي در منزل نبود و جوان ضارب با سوءاستفاده از اين موقعيت، قصد ترور ايشان را داشت كه براثر درگير شدن با آقاي هاشمي، موفق به انجام نقشه خائنانه اش نگرديد و گلوله به جاي حساسي از وي اصابت نكرد. در اين ميان با كمك خانواده آقاي هاشمي، ضارب كارش را ناتمام رها كرده و مي گريزد. دراثر اين سوءقصد، آقاي هاشمي از پشت هدف اصابت گلوله واقع شد كه پس از آن براي مداوا به بيمارستان منتقل گرديد. حضرت امام در پيامي دراين باره فرمودند: «بدخواهان بدانند هاشمي زنده است چون نهضت زنده است. من به آقاي هاشمي، فرزند برومند اسلام، تبريك مي گويم كه در راه هدف تا نزديك شهادت به پيش رفته و سلامت و ادامه خدمت ايشان را از خداي تعالي خواستارم.»

گردهمايي وبلاگ نويسان عرصه مقاومت
مهر: حلقه هاي دانشجويي مطالعات فرهنگ مقاومت، روز يازدهم خردادماه اقدام به برگزاري اولين گردهم آيي وبلاگ نويسان عرصه مقاومت خواهند كرد.
آغاز ثبت نام اينترنتي براي شركت در بخش مسابقه اين همايش، بيست و هشتم سال جاري به نشاني www.webnevisan.khat.ir بوده است.بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس، شريف نيوز، ماهنامه امتداد، گروه هنري مسك، بچه هاي زيتون، فارسي وبلاگ و گروه مشاوران جوان از حاميان اين همايش به شمار مي روند.
در فراخوان اين همايش آمده است: خرمشهر كه آزاد شد، هنوز دو سالم تمام نشده بود. خرمشهر كه آزاد شد، دو سال مانده بود تا به دنيا بيايي. خرمشهر كه آزاد شد، دو سال بعدش جنازه  پدر بازگشت...

در نشست خبري با مانوئل كاستلز عنوان شد:
هر ثانيه ۹ مقاله توليد مي شود
004917.jpg
گروه ادب و هنر: مانوئل كاستلز، نظريه پرداز معروف اسپانيايي حوزه ارتباطات، اين بار در تهران ميهمان خبرگزاري ميراث خبر بود. او كه علاوه بر سه گانه عصر اطلاعات، آثار متعددي در حوزه تغييرات اجتماعي دارد، اين بار رودرروي نمايندگان رسانه هاي مكتوب و تصويري ايراني قرار بود به پرسش هاي آنان پاسخ دهد. اين فضاي گرم و صميمي فرصتي را فراهم كرد كه او دوباره بر نگاه هاي ارتباطي تأكيد كند.
به باور كاستلز اثرگذاري وبلاگ ها به دليل تعدد آنها نيست بلكه به لحاظ لينك هايي است كه از طريق اين رسانه شخصي با منابع خبري ايجاد مي شود. او از شنيدن ۵۰۰ هزار وبلاگ نگار ايراني شگفت زده شده بود و از اينكه زنان نيمي از اين وبلاگ ها را عهده دار هستند شگفت زده تر.
در نگرش هاي او زنان، رسانه ها و روزنامه نگاران سه عامل تغييرات در جامعه اطلاعاتي محسوب مي شوند بنابراين شنيدن اين نكته كه زنان ايراني توانسته اند نقشي در تغييرات اجتماعي ايفا كنند شنيدني بود.
وي در پاسخ به يكي از خبرنگاران در زمينه اينترنت به عنوان عامل توسعه گفت: در سال ۲۰۰۲ ميلادي ۶۲درصد از كاربران اينترنتي در حوزه آمريكاي شمالي هستند، اما اين آمار در سال ۲۰۰۶ ميلادي به ۲۸درصد مي رسد در حالي كه هم اينك سهم كاربران اينترنتي در كشورهاي در حال توسعه بيش از اين آمارهاست. او به توليد ۹ مقاله در هر ثانيه اشاره مي كند و مي افزايد: به نظر من در دنياي امروز فناوري حاكم است، اما توليدكنندگان اطلاعات نيز همچنان نقش تعيين كننده اي دارند و شخصاً علاقه اي به اينترنت ندارد چون علاقه دارد كه به تحقيق و پژوهش بپردازد.
مانوئل كاستلز عليرغم عدم علاقه به اينترنت مي افزايد: كليه تحقيقات علمي در آزمايشگاه  وابسته به خدمات اينترنتي است. اما به هر حال مي پذيرد كه شكاف ديجيتالي بين نسلهاي جوان و قديمي همچنان وجود دارد. اغلب افراد بين ۵۰ الي ۶۰ سال توانايي استفاده از اينترنت را ندارند، اما افراد زير ۳۰ سال، هم اينك ۷۰درصد مصرف كنندگان اينترنت در جهان هستند. در كشور فنلاند پدربزرگ ها و مادربزرگ ها به مدارس مي روند تا همزمان با نوادگان اينترنت ياد بگيرند.
وي بر نقش كليدي زنان، رسانه ها و روزنامه نگاران در تغييرات اجتماعي تأكيد كرد و افزود: رسانه ها باور مردم را شكل مي دهند و مردم به آنها اعتقاد دارند حتي اگر حقايقي را در رسانه ها مطرح نكنند، به عبارت ديگر رسانه ها پايه و اساس تفكر مردم را شكل مي دهند. قوانين حاكم بر جامعه به زنان اولويت ها را مي دهند، اما باورهاي اجتماعي به مردها اولويت مي دهند و در هر حال بايد اين ايده  آل ها در جامعه تغيير بكند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
سوسمار در بزرگراه
فلوريدا: عبور يك سوسمار از عرض پر رفت و آمدترين بزرگراه ايالت فلوريدا باعث اختلال در عبور و مرور خودروها شد. باتوجه به عبور سوسمار از عرض بزرگراه، پليس مجبور شد رفت و آمد خودروها را براي چند دقيقه متوقف كند. به همين دليل صف طولاني اي از خودروها در طول بزرگراه تشكيل شد.
خط تلفن ۸/۲ ميليون دلاري
دوحه: يك شماره تلفن همراه در قطر به مزايده گذاشته شده است كه مبلغ مورد نظر شركت مخابرات در حدود ۸/۲ ميليون دلار مي باشد. شماره اين خط ۶۶۶۶۶۶۶ است كه تاكنون ۷ نفر براي خريد آن اعلام آمادگي كرده اند. گفته مي شود پول حاصل از فروش اين خط به ايجاد شبكه فاضلاب در مناطق محروم اختصاص خواهد يافت.
رانندگي به جاي بستري شدن در بيمارستان
ليتواني: ديروز پليس ليتواني راننده يك كاميون در حال حركت در جاده را متوقف كرد تا از وي تست تنفسي بعمل آورد. در پايان اين آزمايش مشخص شد كه ميزان الكل موجود در خون وي ۱۸ برابر حد مجاز است. ماموران ابتدا تصور كردند كه لوازم آزمايش آنها نقص دارد به همين دليل يكبار ديگر اين كار را انجام دادند اما آزمايش دوم نيز نتيجه يكساني در برداشت! به همين دليل اين مرد دستگير شد.پزشكان اظهار تعجب كرده اند كه چگونه اين مرد زنده مانده است چون حتي اگر ميزان الكل موجود در بدن وي بازهم كمتر از اين بود، مي بايست در بخش مراقبت هاي ويژه بيمارستان بستري مي شد.
صدور قبض جريمه حين استراحت
نيويورك:يك مامور پليس راهنمايي و رانندگي در آمريكا طي سه ساعت ۲۷ قبض جريمه صادر كرد آنهم در حاليكه داخل خودرو پليس زير سايه درخت مشغول استراحت كردن بود. اين مامور كه حوصله اش سر رفته بود تصميم گرفت چند قبض جريمه صادر كند. به همين دليل اين مامور متخلف تا اطلاع ثانوي از كار بركنار شده و در دادگاه محاكمه خواهد شد.
سرقت مجسمه ۲۷۰ كيلوگرمي
توكيو: چند سال قبل صاحب يك رستوران در ژاپن يك مجسمه طلايي بودا خريداري كرد. وي معتقد بود كه اين مجسمه ۲۷۰ كيلوگرمي  براي وي شانس به ارمغان خواهد آورد. به همين دليل آن را در داخل رستوران نصب كرد. اما ديشب سارقان، اين مجسمه را به سرقت بردند. صاحب رستوران در اين رابطه مي گويد: با آنكه اين مجسمه براي من خوش شانسي آورد اما مطمئن هستم براي سارقان خوش يمن نخواهد بود.
تولد تمام اعضاي خانواده در يك روز
كاليفرنيا : تاريخ تولد يك زوج در آمريكا و فرزندشان دقيقا در يك روز است. اين سه نفر در روز ۳۱ ارديبهشت چشم به جهان گشوده اند. جالب اينكه چند سال قبل هنگامي  كه در روز ۳۰ ارديبهشت خانم اين خانواده احساس درد زايمان كرد براي اينكه روز بعد وضع حمل كند درد زايمان را به جان خريد تا اينكه نوزاد در همان روزي كه در پي آن بود به دنيا بيايد. اين يك اتفاق بسيار عجيب است و گفته مي شود چنين پديده اي در آمريكا سابقه نداشته است.

گل و گياه
گل خشخاش
004899.jpg
نام علمي: Papaver Rhoeas
خانواده: PAPAVERACEAE
گياه يكساله،  سريع الرشد و افراشته با سابقه هاي نازك و كركدار و برگ هاي لوب دار به رنگ سبز روشن، گلهاي مدور و اغلب فنجاني شكل آن در طيف هايي از رنگ قرمز، صورتي، گل بهي و يا سفيد در فصل تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۶۰ و گستردگي آن به ۳۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك مرطوب ولي داراي زهكش خوب، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در فصل پاييز يا بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |