سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۴ - Jun 20, 2006
نگاهي به برنامه هاي آشپزي شبكه هاي تلويزيوني
آشپزي با دوربين
صغري اميري
002337.jpg
تا چندي قبل مادرها نگران بودند كه مبادا دخترانشان در خانه شوهر، شرمنده مادر شوهر يا پدرشوهر خواهند شد، بنابراين سعي مي كردند هر آنچه كه در طول چند دهه ياد گرفته اند- از خياطي گرفته تا آشپزي- را به خورد دختران دم بخت بدهند؛ حالا فرقي نمي كرد اين دخترها تحصيل كرده باشند يا كوره سوادي نداشته باشند.
به هر حال يادگرفتن زيروبم مطبخ  خانه از جمله وظايف مادرها بود و چه بسا كه در اين آزمون علمي و عملي، خيلي از دختران
دم بخت رفوزه مي شدند. بعد از خواستگاري هم فضول هاي خانواده داماد سركي به هزارتوي مطبخ خانه مي كشيدند تا بالاخره مچ عروس تنبل يا زرنگ را بگيرند.
اما امروزه به يمن دوربين هاي  تلويزيوني، از غذاهاي مكزيكي گرفته تا غذاهاي ايراني به مطبخ  خانه هاي زنان جوان ايراني هجوم آورده اند. مهم نيست اين غذاها چقدر با مذاق داماد يا عروس يا حتي خانواده هاي كم درآمد يا متوسط همخواني دارد؛ مهم اين است كه هم زمان برنامه هاي تلويزيوني پر مي شوند و هم دختران يا زنان جوان مي توانند اين بار به يمن دوربين آشپزي كنند!
حالا ديگر كتاب هاي آشپزي لابه لاي ساير كتاب ها خاك مي خورند چون هر چقدر دلتان بخواهد، مي توانيد از طريق ديدن برنامه هاي تلويزيوني به خانه برمي گرديم شبكه تهران، سيماي خانواده شبكه اول و تصوير زندگي شبكه دوم سيما و همچنين برنامه هاي ديگر شبكه سوم، آشپزي را به خانه ها ببريد.
طرفدار متعصب سنت ها نيستم ولي معتقدم هر نوآوري، باعث كمرنگ شدن يا از بين رفتن برخي از سنت هاي اجتماعي مي شود. تا يك دهه پيش، وظيفه ياددادن غذاها و نحوه پخت آنها براي دختران، بر عهده مادران و
مادر بزرگ ها بود اما از يك دهه پيش به اين سو، شبكه هاي مختلف تلويزيوني با ارائه برنامه هاي آشپزي خود، توانستند اين وظيفه خطير را از مادران ايراني بربايند.
تا اينجاي كار هيچ مشكلي نيست و في نفسه آموزش از طريق سيما نمي  تواند بد جلوه كند اما بحث اينجاست كه گاهي در قالب نوآوري و خلاقيت، آنچنان غذاهاي عجيبي را به مخاطبان ايراني آموزش مي دهند كه نه تنها با فرهنگ آشپزي ما همخواني ندارد بلكه با ذائقه و مزاج ما ايراني ها ناهمگون است؛ به گونه اي كه اين نوع دستورات آشپزي، در حد نوشته روي كاغذ يا يك گام فراتر، در حد يك بار پختن است!
ديدن برخي از غذاها با تلفيق سس قرمز و خامه، نه تنها مخاطب سنتي ايراني را ميخكوب مي كند بلكه شنونده يا بيننده را هم به ترديد وادارمي كند كه آيا آشپزي غذا را آموزش مي دهند يا تهيه يك نوع معجون خاص سنتي يا طبي!
شايد در وهله اول من بيننده كه به نوعي، هم آشپزي سنتي را تا حدودي تجربه كرده ام و هم به مدد كتاب هاي آشپزي توانسته ام خوراك مورد علاقه اعضاي خانواده را تهيه كنم، به راحتي قبول كنم كه نتيجه، پخت ، غذاي خوشمزه اي خواهد بود.
مشكلي كه اغلب برنامه هاي آشپزي شبكه هاي تلويزيوني دارند، اين است كه چون فكر مي كنند مخاطبان تلويزيوني همان قشر خاصي هستند كه هميشه برنامه هاي آنها را نگاه مي كنند، از اين رو هيچ تلاشي به خرج نمي دهند تا در زمينه آموزش غذاي سنتي ايراني خلاقيتي به خرج بدهند و شايد هم اين ذهنيت را دارند كه اين نوع غذاها مثل قيمه، قورمه سبزي و... را همه مخاطبان پاي تلويزيون بلدند، بنابراين تلاش مضاعفي را به خرج مي دهند تا غذاهاي من درآوردي را آموزش دهند.
عليرغم اينكه بارها و بارها پس از پخش برنامه هاي تلويزيوني، مركز نظرسنجي و تحقيقات برنامه هاي صدا و سيما در زمينه افزايش يا كاهش هيجانات يا اثرات مطلوب اينگونه برنامه ها در ميان مخاطبان، تحقيقات مفصلي را انجام مي دهد اما يك بار شاهد نبوده ايم كه در اين زمينه، برنامه هاي آشپزي تلويزيون در بين تماشاگران از مطلوبيت برخوردارند يا نه؟
آيا طراحان يا دست اندركاران چنين برنامه هاي آموزشي فكر نمي كنند كه بينندگان آنها شرايط سنتي مختلفي دارند؟ بچه هاي ديروز، نوجوانان امروزي هستند و نوجوانان ديروزي، جوانان امروزي جامعه محسوب مي شوند. آيا اين گروه هاي سنتي مختلف به تناسب شرايط اجتماعي و آموزشي، در جامعه نيازي به آموزش دارند يا نه؟ به ويژه كه
هم اينك مادران، صرفاً  وظيفه خانه داري ندارند و از سوي ديگر هم آنچنان فرصت آموزش آشپزي به فرزندان خود را ندارند.نمونه آن دختر خود من كه الآن 17ساله است و تابستان هم فرصت خوبي براي تمرين آشپزي دارد اما چون ساعات زيادي را در منزل نيستم بنابراين فرصت كافي براي ياددادن آشپزي به او را ندارم. برنامه هاي تلويزيوني هم اغلب غذاهايي را ياد مي دهند كه شايد با بودجه يا فرهنگ غذايي خانواده ما منافات داشته باشد.از اين رو دختر من و امثال او كي خواهند توانست سنت آشپزي را از بعد تغذيه خانواده به خوبي ياد بگيرند؟
نكته
كمبود وقت آشپزي در برنامه هاي تلويزيوني از جمله برنامه به خانه برمي گرديم شبكه تهران باعث مي شود كه تهيه كننده يا كارگردان، آيتم هاي مختلفي را در برنامه يك ساعته دنبال كند. بنابراين وقت لازم و كافي براي هيچ كدام از برنامه ها نيست، يعني تا كارشناس برنامه مي خواهد موضوعي را از حاشيه به عمق بكشاند، درست در اوج صحبت هاي كارشناس،مجري مي گويد كه وقت لازم را نداريم و اين بحث را تا هفته بعد دنبال مي كنيم.
بعد دوباره سري به آشپزخانه برنامه مي زنند و... عملاً  بيننده نه در روال بحث كارشناسي قرار مي گيرد و نه برنامه آشپزي را به طور كامل دنبال مي كند.بازنگري در برنامه هاي آشپزي سيماي خانواده شبكه اول، تصوير زندگي شبكه دوم و به خانه برمي گرديم شبكه تهران نشان مي دهد كه تاكنون كمتر مخاطبي توانسته است به شكل مطلوب از آموزش هاي آشپزي بهره كامل ببرد.
جداي از آن، اغلب، آموزش غذاها بيشتر با فرهنگ اقشار متوسط به بالا همگوني دارد. نوع غذاها نيز فانتزي هستند و حتي كمتر نشاني از غذاهاي محلي ايراني در آن مي بينيم. چندي قبل هم وقتي در برنامه كودكان ونوجوانان شبكه دو سيما فتيله جمعه تعطيله صحبت از آموزش غذاي ميرزا قاسمي شد، چنان بازيگران و مجري برنامه در قالب طنز اين مسأله را دنبال كردند كه اصلاً  متوجه نشديم ميرزا قاسمي را با بادمجان درست مي كنند يا با تخم مرغ!؟
اما پيشنهاد
به تصور بنده اگر معرفي و آموزش غذاهاي برنامه هاي تلويزيوني از حالت غيرمنسجم فعلي بيرون آيد و به صورت برنامه ريزي شده از طريق پرداخت به مضامين آشپزي محلي مناطق ايران، به طور مثال آش هاي محلي و غيره بپردازد، موضوعي جالب و ديدني خواهد بود.
حتي مي توان با تقسيم بندي روزهاي هفته به آموزش  غذاهاي سنتي براي دختران و زنان جوان، غذاي ملل، دسر و شيريني ها و ... روند مطلوبي را رقم زد.در هر حال هر يك از انواع غذاهاي محلي و استاني به تناسب وضعيت مزاجي، آب و هوايي و شرايط زيست محيطي استان ها به مرور در فرهنگ غذايي ما ايرانيان شكل گرفته است. بازخواني و معرفي اين نوع غذاها به جوانان، مي تواند ضمن پاسداري از فرهنگ سنتي غذاي ما ايرانيان، زمينه آموزش متنوع را هم دنبال كند.صرفاً اگر تنوع آش در مناطق كوهستاني ايراني را در برنامه ها دنبال كنيم، شايد ديگر نگوييم كه چي بپزيم؟

نگاه
يار دوازدهم
هوشنگ صدفي
002334.jpg
اغلب ما در طول اين روزهاي پرتب و تاب جام جهاني فوتبال پاي تلويزيون نشسته ايم و به جاي ديدن بازي ، صرفاً به گفته هاي مجريان گوش سپرده ايم، صحبت هايي كه در برخي مواقع نه تنها كمكي به بازي ها نكرد، بلكه تا حد زيادي در افزايش هيجانات بازي بر تماشاگران مؤثر بوده است.
متوليان صدا و سيما در طول اين دوره از بازيها سعي كردند تا به نحوي از مجرياني در جام جهاني فوتبال استفاده كنند كه كمترين تنش ها را به مخاطبان تلويزيوني انتقال دهند اما اين بار هم اين گونه نشد!
چون مجريان ورزشي قبل از آن كه خود يك گوينده تمام عيار تلويزيوني باشند به نوعي كارشناس يا هوادار اين ورزشكار يا آن ورزشكار فوتبال هستند.
به تعبيري ورزشكاران قبل از آن كه به دنبال حمايت مسئولان ورزشي يا تبليغاتي باشند سعي مي كنند به هر شكل ممكن با گزارشگران مطبوعاتي يا تلويزيوني دوستي برقرار كنند و چه بسا كه اين ارتباطات از ساير حمايت هاي پنهان و آشكار مؤثرتر است.
بازنگري در گويندگي مجريان برنامه  بازي هاي مكزيك- ايران و ايران- پرتغال نشان داد كه گاهي مجريان از پوسته گزارشگر بي اعتنا، خارج شده و در قالب يك تماشاگر صرف نظرات خود را به بيننده القا مي كنند، طرح مطالبي چون نمي دانم چرا برانكو... را تعويض نمي كند؟ و يا اين روي نيمكت نشستن يك بار هم در بازي سوريه اتفاق افتاده، خداحافظ برانكو، خداحافظ جام جهاني!از جمله رفتارهاي تماشاگر پسند و نه يار دوازدهم مجري تلويزيوني ايران بود كه اين بار در حضور ميليون ها ايراني تماشاگر به شكل نامطلوبي مطرح مي شد.حالا پس از اتمام بازي ها اگر به اين نوع تنش  آفريني ها در گفتار يا طعنه زني ها توجه كنيم شايد متوجه خواهيم شد كه مجريان برنامه ها نه تنها در كاهش تنش ها كمكي نكردند بلكه ناخواسته بر دامنه آن افزودند.

فركانس
گردشگري در راديو
002346.jpg
رنگين بال ، عنوان برنامه اي نمايشي از گروه طرح و توليد حوزه آمريكاست كه با محتواي ايران شناسي، به معرفي شهرهاي مختلف كشور ايران براي هموطنان خارج از كشور مي پردازد. در اين برنامه براي معرفي هر شهر نمايشنامه اي در نظر گرفته مي شود كه چهار بازيگر، جاهاي ديدني،  تفريحي، تاريخي، انواع غذاها و سوغاتي هاي هر شهر را به ايرانيان مقيم خارج از كشور معرفي مي كنند.برنامه رنگين بال براي گروه سني كودك و نوجوان در نظر گرفته شده است. اين برنامه، دوشنبه تا جمعه  هر هفته در ساعت 4 به وقت تهران، از شبكه جهاني صداي آشنا پخش مي شود.
تنهايي راه شب
حميدرضا هدايتي ـ گزارشگر برتر جشنواره داخلي راديو ايران و كارگردان تئاتر ـ سوژه هاي كاري خود را از طريق ياد آوري ديده ها و شنيده هايش به دست مي آورد و از نظر او گزارش مانند يك قصه و درام از آغاز و پايان تشكيل شده است.
به باور هدايتي يك گزارشگر نه فقط در حوزه راديو، بلكه در ساير حوزه ها بايد شنونده  خوب و صادقي باشد و نوع ارتباطش با مردم در مقايسه با ديگر رسانه ها صميمي تر باشد. هدايتي يكي از دلايل موفقيت كاري خود را داشتن تجارب كاري در زمينه كارگرداني تئاتر دانست و ادامه داد: هيچ منبع آموزشي براي گزارشگر جز وجود كلاس هايي از طرف سازمان وجود ندارد.
ايراني ها به راديوهاي داخلي بيشتر اعتماد دارند
002331.jpg
ايسنا: بنابر نظرسنجي صداوسيما، اغلب كساني كه حداقل به يك راديو داخلي و يك راديو خارجي گوش كرده اند (47 و 6 دهم درصد) بر اين عقيده اند كه راديوهاي داخلي بهتر از راديوهاي خارجي هستند.
نظرسنجي انجام شده نشان مي دهد كه از 13 هزار و 987 تن از افراد 12 سال به بالا كه در سطح 30 شهر كشور سكونت دارند، 24 و يك دهم درصد از پاسخ دهندگان برنامه هاي راديوهاي خارجي را بهتر از برنامه هاي راديوهاي داخلي مي دانند و به عقيده 20 و 8 دهم درصد راديوهاي داخلي و خارجي فرقي با يكديگر ندارند.
براساس نظر سنجي مركز تحقيقات و سنجش  برنامه اي صداوسيما، تعلق داشتن به كشور خودمان ، منطبق بودن با فرهنگ جامعه و بيان واقعيت ها به ترتيب مهمترين دلايلي است كه پاسخگوياني كه معتقد بودند راديوهاي داخلي بهتر از راديوهاي خارجي است، بيان كرده اند. در مقابل متنوع بودن برنامه ها ، بيان واقعيت ها و شادتر بودن برنامه ها مهمترين دلايل پاسخگوياني است كه معتقدند برنامه هاي راديوهاي خارجي بهتر از راديوهاي داخلي است. در ميان راديوهاي فارسي زبان خارجي راديو فردا با 4 و 3 دهم درصد مخاطب ـ كه در حد زياد شنونده  برنامه هاي اين شبكه هستندـ از بيشترين تعداد علاقمند برخوردارند. اين در حالي است كه 83 و 7 دهم درصد از پاسخ دهندگان برنامه هاي راديو فردا را اصلا گوش نمي كنند. پس از راديو فردا ،  شبكه راديويي بي.بي.سي (لندن)، داراي يك 8 دهم شنونده است كه در حد زياد به برنامه هاي آن گوش مي دهند. همچنين 89 و 6 دهم درصد اصلا شنونده بي بي سي نيستند. بر اساس اعلام مركز تحقيقات و سنجش برنامه اي صدا و سيما، صداي آمريكا و اسرائيل نيز به ترتيب با 7 دهم و 4 دهم شنونده  در رتبه هاي بعدي قرار دارند. اين در حالي است كه 97 و 3 دهم درصد از پاسخ دهندگان ابراز كرده اند كه اصلا راديو اسرائيل را گوش نمي كنند اين رقم در خصوص صداي آمريكا 95 و 8 دهم درصد است.
اديان دنيا در صداي آشنا
و اينك انسان عنوان برنامه اي با محتواي مذهبي است كه در شبكه جهاني صداي  آشنا، به بررسي تمام اديان دنيا، مي پردازد. اين برنامه با بررسي پنج موضوع مكاتب شبه ديني ، تربيت فرزند ، متافيزيك ، عرفان و سنت اسلامي و موعود باوري ، سعي مي كند ديدگاه اديان هاي مختلف را به ارائه راهكارهاي ديني، نسبت به اين موضوعات بيان كند. سازندگان برنامه هدف اصلي از ساخت برنامه و اينك انسان را، تطبيق اديان تمام دنيا بدون تعصب گرايي و جانب داري خاص عنوان كردند و افزودند: دين ها را از لحاظ علمي و منطقي با هم قياس مي كنيم؛ ضمن آن كه مكاتب و باورهاي درست و نادرست شايع در دين را، معرفي خواهيم كرد. و اينك انسان از روز دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت  ۷ به وقت تهران، برابر با ساعت  ۳۰‎/۳ به وقت گرينويچ، به مدت  ۳۰ دقيقه، از شبكه جهاني صداي  آشنا پخش مي شود.
معماري رسانه ها در راديو گفت وگو
برنامه راديويي  ارم ، با موضوع بررسي شرايط و معماري رسانه ها در عصر ارتباطات از شبكه راديويي گفت وگو پخش مي شود. برنامه ارم با حضور عطاءالله ابطحي به عنوان سردبير و مجري به طرح مباحث مختلف در زمينه معماري رسانه ها در عصر ارتباطات پرداخته و كارشناسان دانشگاه هاي كشور آن را در تبيين موضوع همراهي مي كنند.قبلاً موضوعاتي همچون نظارت بر برنامه هاي راديويي ، آسيب شناسي رسانه ها ، ارتباطات و معماري دانش فناوري در رسانه ها با حضور دكتر علي گرانمايه، اميرمسعود مظاهري و دكتر مهناز افشار و شهناز هاشمي در فضايي چندصدايي مورد نقد و بررسي قرار گرفته است.
معاونت صداي مركز يزد از پخش 3100 ساعت برنامه از شبكه  صداي مركز يزد در سال گذشته خبر داد. محمدرضا واحدي افزود:  سال گذشته از شبكه صداي مركز يزد 3100 ساعت برنامه پخش شده كه در شبكه سراسري صداي تهران نيز بخشي از آنها پخش شده است. صداي يزد حضور پررنگي در جشنواره چهاردهم اصفهان دارد.

نگاه
جشنواره استاني به آموزش هم توجه كند
فارس: مديركل صدا و سيماي چهارمحال و بختياري گفت: جشنواره استاني صداو سيما خوب است به ابعاد آموزشي هم توجه كند. درست است كه جشنواره صحنه رقابت است و همه از تجربيات هم استفاده مي كنند ولي اگر اين تجربيات در يك قالب آموزشي باشد مي تواند تأثيرات لازم را بر روي كليه عوامل تهيه و توليد بگذارد.
منصور كريميان - مديركل صدا و سيماي چهارمحال و بختياري- افزود: برگزاري جشنواره فرصتي براي آشنايي برنامه سازان با گلچيني از برگزيده هاي استاني و فرصتي براي تجربه اندوزي توليد كنندگان مراكز است.
وي در ادامه تصريح كرد: سازمان صدا و سيما يك رسانه ملي است و اين نشان مي دهد كه سياست نظام در حوزه رسانه ملي، توجه به مقتضيات بومي با حفظ وحدت ملي است. به دليل اين رويكرد رسانه ملي قطعاً خود رسانه و رياست اين توجه را دارند كه با ديد حمايتي به توليدات مراكز استانها نگاه كنند، چرا كه به هر حال امكاناتي كه در تهران و برخي شهرهاي بزرگ وجود دارد در بسياري از مراكز نيست ولي اصالت در مراكز با فرهنگ بومي است.
تماشاي بمباران بغداد
فيلم تلويزيوني  غم دل بزودي در شبكه اول سيما كليد زده مي شود. فيلم تلويزيوني غم دل در دو اپيزود 90 دقيقه اي در گروه حماسه و دفاع شبكه اول سيما تهيه مي شود.به گفته  تهيه كننده فيلم، داستان غم دل به عمليات هوايي ايران در سال 1360 و بمباران شهر بغداد توسط جنگنده هاي نيروي هوايي جمهوري اسلامي ايران اختصاص دارد كه باعث لغو كنفرانس كشورهاي غير متعهد در عراق شد.
در اپيزود اول اين فيلم پس از انجام موفقيت آميز بمباران شهر بغداد هواپيماي عباس دوران توسط
ضد هوايي عراقي منفجر مي شود و خلبان عباس دوران به شهادت مي رسد.
محمدابراهيم گرجي تهيه كننده فيلم، هدف از توليد اين فيلم را معرفي شخصيت شهيد دوران به نسل حاضر و نمايش عمليات غرورآفرين بمباران سال 1360 بغداد در دوران دفاع مقدس عنوان كرد و افزود: در اين فيلم تلاش خواهيم كرد بخشي از رشادت هاي فرماندهان نيروي هوايي به نمايش گذاشته شود.
محدوديت در پخش سينما دو
002343.jpg
به گفته  تهيه كننده  سينما دو اين برنامه با ترتيب خاصي به روي آنتن نمي رود و در صورتي كه فيلم خوبي براي شبكه  دو سيما خريداري شود اين برنامه پخش مي شود. حميد رضا توسلي گفت: تمامي فيلم هاي سينما دو با نقد و بررسي پخش مي شوند. ضمن اين كه اين برنامه بدون لگوي خاصي به روي آنتن مي رود و تنها تمايز آن بحث هاي كارشناسي ابتدايي و انتهايي فيلم است.
وي از كاميار محسنين به عنوان مجري - كارشناس سينما دو  نام برد و افزود: در كنار وي، كارشناسي كه درباره فيلم مورد نظر تحقيقي كرده باشد يا در نشريه  خاصي درباره  آن مطلبي نوشته باشد، حضور مي يابد.
اين تهيه كننده با اشاره به اين كه فيلم هاي سينما دو براساس ژانر يا كارگردان خاصي تقسيم بندي نمي شوند، ادامه داد: فيلم هاي سينمايي اين برنامه بر اساس آن چه به دستمان مي رسد، انتخاب مي شوند. در اين برنامه سعي داريم فيلم هاي مطرح روز را تحليل و بررسي كنيم. حال اين فيلم ماجراي نيمروز باشد يا دارو دسته  نيويوركي ها .
توسلي همچنين اظهاركرد: مردم فيلم خوب را مي بينند چه با نقد و تحليل و چه بدون آن، بحث هاي كارشناسي مختص افراد خاصي است كه سينما را حرفه اي دنبال مي كنند. عامه مردم بيشتر به دنبال پخش فيلم هستند.
معرفي بهترين آثار درباره پيامبر اعظم(ص)
جوايز بخش ويژه چهاردهمين جشنواره  توليدات راديويي و تلويزيوني مراكز استان ها به دلايل نامگذاري سال 85 به نام مبارك پيامبر اعظم (ص) به آثار ارزشمند در حوزه هاي مختلف سيما، صدا، تحقيقات، موسيقي و خبر در اين خصوص، اختصاص يافت.
با توجه به مهلت كوتاه ارسال آثار تا 23 ارديبهشت ماه، تعداد 9 جلد تحقيق، 17 برنامه خبري، 16 قطعه موسيقي و سرود، 24 برنامه راديويي و 13 اثر تلويزيوني جمعاً 79 اثر به دبيرخانه جشنواره ارسال شد.
اين آثار در مراحل مختلف، توسط هيأت هاي مختلف انتخاب و داوري، مورد ارزيابي دقيق قرار گرفتند كه در حوزه سيما تعداد 8 عنوان اثر،  در حوزه صدا تعداد 2 عنوان اثر، در حوزه تحقيقات تعداد 1 عنوان تحقيق، در حوزه موسيقي تعداد 2 اثر و در حوزه سياسي تعداد 2 عنوان خبر و در مجموع 14 اثر، حائز رتبه شده و عنوان بهترين آثار را براي سال پيامبر اعظم (ص) به خود اختصاص دادند.
بازخوردهاي منفي طلسم شدگان
ايسنا: نتايج يك پژوهش نظرسنجي پس از گذشت دو سال از پخش سريال طلسم شدگان ، نشان مي دهد كه هيجان هاي منفي بالاتر از هيجان هاي مثبت بود.
اين پژوهش كه در خصوص سريال هاي تلويزيوني و نمايش  هيجان ها انجام شده است درباره  سريال پربيننده طلسم شدگان آورده است: در تمام قسمت هاي سريال درصدي از هيجان وجود داشته و در تمام قسمت ها درصد هيجان هاي منفي به طور معنا داري بالاتر از هيجان هاي مثبت بوده است.
همچنين تمام شخصيت هاي اصلي سريال هيجان هاي منفي را بيشتر از هيجان هاي مثبت نشان داده اند. در مجموع، از موارد هيجان هاي مثبت، عشق با 9 درصد بيشتر از شادي با 8 و 4 صدم درصد و پذيرش تنها با يك و يك صدم درصد بوده است.
نمايش ابعاد هيجاني (خوشايند، ناخوشايند و خنثي) نيز از سوي شخصيت هاي اصلي سريال بررسي شده است. نتايج اين بررسي كه در مركز تحقيقات و سنجش برنامه اي صداوسيما انجام شد نشان داد كه بيشترين بعد هيجاني به نمايش گذاشته شده، بعد خوشايند با 53 و نيم درصد بوده است.
موسيقي جذاب نداريم
مدير مركز موسيقي و سرود سازمان صدا و سيما گفت: برخي از موسيقي هايي كه از صدا و سيما پخش مي شود جذاب نيست و محتوي مطلوب ندارد؛ البته وظيفه ما برخورد با چنين موسيقي هايي نيست.
كرم رضا پيريايي گفت: اگر اين مركز بتواند وظايف خود را انجام دهد، قطعاً تأثير بسيار زيادي در فرهنگ، هنر و اصالت موسيقي خواهد داشت.مدير مركز موسيقي و سرود صداوسيما، توليد آثار موسيقايي اين مركز درسال 84 را بيش از تعهد آن دانست و افزود: به عنوان مثال، تعهد توليد مركز موسيقي و سرود در سال 84، توليد 380 اثر بود، در حالي كه عملا نزديك به 480 اثر توليد شد.  در حال حاضر مركز موسيقي و سرود تلاش مي كند سير صعودي كمي و توسعه كيفي را در بخش هاي مختلف مد نظر قرار دهد.
تابستان گرم در شبكه تهران
002340.jpg
ايسنا:شبكه تهران به مناسـبت فرارسيدن فصــــل تابستان برنامه هاي متنوعي را بــراي مخاطبان كودك و نوجوان تدارك ديده است. اين برنامه ها عبارتند از: برنامه سه نقطه با موضوع بررسي مشكلات جوانان، كمك به شناخت جوان ايراني از خويش، كنكاشي در ساختارهاي اجتماعي، ديني و مذهبي جوانان، ايجاد احساس خودباوري و ارزش باوري نزد مخاطبان (جوانان) كه از گروه اجتماعي پخش مي شود. اين برنامه موضوعات مختلفي چون بيكاري، اعتياد، تنهايي، افسردگي، بي هويتي و غرب زدگي را در بر مي گيرد. حوادث واقعي، برنامه اي است كه به حوادث سطح كشور مي پردازد. در اين برنامه چگونگي وقوع حادثه و راههاي پيشگيري از حوادث مشابه را نشان مي دهد. اين برنامه علاوه بر جذابيت هاي بصري به ارائه آموزش هاي مستقيم و غيرمستقيم نيز مي پردازد.مجموعه چكاوك با دستمايه قرار دادن ادبيات ايران و جهان به معرفي و تحليل آثار و افكار بزرگان ادب پارسي نظير مولانا، حافظ، سعدي، فردوسي و چهره هاي برجسته جهان نظير شكسپير و نيز معرفي و فرهنگ و هويت ايران اسلامي مي پردازد.در برنامه اقتصاد 5 به موضوعات اقتصادي استان تهران مي پردازد و با استفاده از نظرهاي كارشناسان مشكلات مردم استان مورد ارزيابي قرار مي گيرد.محور اصلي برنامه نقش و نگار معرفي آثار هنري است، به طوري كه زيبايي هاي آثار به وسيله فرم و قالب تكنيك مناسب به بيننده نشان داده مي شود، در اين برنامه با استفاده از فرم مناسب در تصويربرداري مانند استفاده از كادرها و حركات مناسب و نيز بكارگيري ابزار مقبول همراه با نورپردازي زيبا، تصاوير جذابي ارائه خواهد شد.

شهر تماشا
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |