سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۴ - Jun 20, 2006
گمانه زني رسانه ها درباره پاسخ ايران
سه پيشنهاد چامسكي براي حل مسئله هسته اي ايران
گروه سياسي _ نوام چامسكي، روشنفكر و زبانشناس آمريكايي در مطلبي كه گاردين از سايت شخصي او برداشته است، درباره مسئله هسته اي ايران مطلب نوشته و توصيه اكيد كرده كه دنيا به مقابله با ايران نپردازد. چامسكي پيشنهاد كرد كه آمريكا پيش از تاكيد بر روي خطرساز بودن فعاليت هاي هسته اي ايران، كاري كند كه خطر اسرائيل در منطقه كاهش يابد و موجوديت آن منبع دردسر نباشد، دوم اين كه آمريكا خود به ان.پي.تي متعهد باشد و سعي كند كه الحاق به ان.پي.تي در دنيا را به صورت يك سياست فعال بين المللي دنبال كند و دست آخر از آمريكا خواسته كه تلاش خود را مصروف بند ششم ان.پي.تي كند و تلاش كند دستيابي به سلاح هسته اي به حداقل رسيده و با سلاح هاي هسته اي باقيمانده و زرادخانه هاي آن به طور جدي مقابله شود.
گروه سياسي _ آخرين اظهار نظر رسمي ايران در خصوص بسته پيشنهادي اروپا به صحبت هاي جلسه مطبوعاتي سخنگوي وزارت خارجه برمي گردد كه گفت ايران در كميته هاي كارشناسي مشغول بررسي پيشنهادهاي اروپا است و پس از پايان مراحل كارشناسي، آن زمان مي تواند به پاسخ برسد. فضاي رسانه اي غربي زياد تحمل ندارد كه ايران روي اين بسته فكر كند و انتظار جواب سريع و البته مثبت آن را دارد.
روز گذشته دو گزارش مختلف در رسانه ها منتشر شد كه هر دو با محوريت بسته پيشنهادي سعي كرده بودند از ايران پاسخ سريع بگيرند. فايننشال تايمز چاپ لندن در گزارشي و به نقل از برخي منابع در ايران نوشت كه ايران حاضر است برنامه هسته اي خود را محدود كند اما پيش شرط تعليق غني سازي را نمي پذيرد. گزارش فايننشال تايمز كه توسط خبرگزاري مهر نيز مخابره شده در ادامه ادعا مي كند كه ايران بر شروع گفت  و گوهاي بدون پيش شرط تأكيد مي كند در حالي كه چشم اميد به چين و روسيه دارد كه شرط ايران را قبول كنند اما شايد نتوان به چين و روسيه اطمينان كامل داشت كه از ايران صد درصد حمايت كنند.
اين روزنامه در ادامه مدعي شده كه وزير خارجه عربستان در سفر اخير خود به ايران دريافته كه ايران به انجام مذاكرات تمايل دارد.
تنش در مورد اين مسئله [مذاكره] از راه تماس غيرمستقيم با واشنگتن توسط عربستان سعودي كاهش يافته است. در مسكو، كامرسانت كه ارگان مطبوعاتي دولت روسيه است در يك گزارش مبهم كه ايرنا نيز آن را مخابره كرده، مدعي شده كه ايران پيشنهادهاي ۱+ ۵ را رد كرده است. كامرسانت به حرفهاي سخنگوي وزارت خارجه ايران استناد كرده و اين نتيجه را گرفته است كه در سخنان حميدرضا آصفي به چنين نكته اي اشاره نشد. تلاش رسانه ها براي گرفتن جواب سريع از ايران باعث سردرگمي فضاي گفت و گو شده است. هنوز نيز به نظر مقامات رسمي ايران، بسته پيشنهادي اروپا در حال بررسي است و از آن جا كه ايران مهلت مقرر و يا اولتيماتومي دريافت نكرده، دليلي نيز نمي بيند كه بخواهد زود پاسخ دهد. وزير خارجه فرانسه نيز كه روز گذشته در قطر بود، سعي كرد از جانب ايران تصميم گيري كند اما در ادامه از ايران خواست با احساس مسئوليت بيشتر به پيشنهادها نگاه كند.
گلف نيوز نيز هنوز خبر از مخاصمه آمريكا و قصد جدي سيا براي دستيابي به اطلاعات هسته اي ايران داده اما ملك عبد الله پادشاه اردن در گفت و گويي با هفته نامه آلماني اشپيگل كه بخشهايي از آن توسط ايسنا ترجمه شده، گفته است اردن از گفت و گوهاي ايران، اتحاديه اروپا و آمريكا حمايت مي كند. نظر قطعي ايران در حال بررسي است و شايد در هفته هاي آينده مشخص شود كه جهت جديد پرونده هسته اي ايران چگونه خواهد بود.

در افتتاحيه اجلاس وزراي خارجه سازمان كنفرانس اسلامي عنوان شد:
تشكيل مركز فناوري هسته اي خاورميانه
002322.jpg
گروه سياسي- روز گذشته در باكو، پايتخت جمهوري آذربايجان، سي و سومين اجلاس وزراي خارجه سازمان كنفرانس اسلامي آغاز شد و الهام علي اف، رئيس جمهور كشور ميزبان با سخنراني خود افتتاح اجلاس را اعلام كرد. دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي نيز در اين اجلاس حاضر است و هيأت ايراني نيز به نمايندگي وزير خارجه ايران در جمع نمايندگان ۵۱ عضو ديگر در اين رويداد حضور دارد. اكمل الدين احسان اوغلو، دبير كل سازمان نيز به فعاليت ۱۰ ساله سازمان كه سند آن در اجلاس عربستان سعودي به تصويب رسيده اشاره كرد و خواستار ارزيابي حركت سازمان شد. الهام علي اف، رئيس جمهور آذربايجان نيز خواستار تحكيم ارتباط ميان كشورهاي اسلامي شد و گفت كه همبستگي ميان دولت هاي اسلامي در استحكام و تثبيت مواضع آنها موثر است. به گزارش سايت رسمي سازمان كنفرانس اسلامي، دبير كل سازمان اعلام كرد كه اين سازمان در مبارزه با احساسات ضد اسلامي موفق بوده و در يك سال گذشته و پس از قضيه كاريكاتور، دستيابي به اين موفقيت چشمگير بوده است. در افتتاحيه اين اجلاس، وزير خارجه يمن نيز سخنراني و اعلام كرد كه اسرائيل بايد متعهد به ان پي تي شود و به اين ميثاق بين المللي پاي بند بماند.
ابوبكر الغربي در ادامه پيشنهاد داد كه كشورهاي منطقه يك مركز همكاري مشترك تاسيس كرده و در خصوص استفاده از فناوري هسته اي صلح آميز از آن استفاده كنند. وي اضافه كرد كه اين مركز مي تواند شريك نزديك آژانس بين المللي انرژي اتمي باشد. وزير خارجه يمن همچنين گفت كه اين مركز مي تواند توسط همه كشورها مديريت و تأمين مالي شود. اين پيشنهاد كه واكنشي از سوي نمايندگان اتحاديه اروپا كه حاضر در جلسه بودند، به همراه نداشت، در آينده به نقطه اصلي جدال غرب و شرق تبديل خواهد شد.

قتل يك تبعه ايراني در عراق
ايسنا : آسوشيتدپرس به نقل از پليس عراق اعلام كرد: افراد مسلح روز يكشنبه گذشته سه تن را كه يكي از آنها گذرنامه  ايراني به همراه داشته در بعقوبه-واقع در شمال عراق _ به قتل رساندند.
اين خبرگزاري افزود: خودروي قربانيان با شيشه هاي شكسته و آثار به جاي مانده از گلوله در آن سوي جاده كه حادثه رخ داده، به چشم مي خورد.
اين گزارش به نقل از فردي كه وي را منبعي در سفارت ايران در بغداد خواند، نوشت كه اطلاعات دريافت شده  سفارت نيز در همين حد است و سفارت در انتظار گزارش پليس عراق براي اطلاع از جزئيات بيشتر حادثه است.

يادداشت
كنفرانس اسلامي؛ وحدت اعلامي يا عملي
مرادعنادي
سي و سومين نشست وزيران امور خارجه كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي در باكو ۹۰ موضوع را در دستور كار دارد كه از ميان آنها موضوع فلسطين، عراق و بحث هسته اي ايران از مهم ترين موضوعات به شمار مي روند. پيش بيني مي شود همچون نشست هاي پيشين سران و وزيران امور خارجه كشورهاي اسلامي در مورد اين موضوعات قطعنامه ها و بيانيه هايي صادر كنند. اما نكته اينجاست كه سازمان كنفرانس اسلامي با گذشت سه دهه از شروع فعاليتش هنوز از اتخاذ مواضع عملي و واكنش  عملي براي غلبه بر چالش هاي فراروي جهان اسلام عاجز بوده صرفاً به مواضع اعلامي بسنده مي كند. همانگونه كه در رفتار سياسي كشورها بين سياست هاي اعلامي و عملي شكاف و فاصله وجود دارد در سطح سازمانهاي منطقه اي و بين منطقه اي نيز اين شكاف بين واكنش هاي اعلامي و عملي قابل تأمل است. در مورد سازمان كنفرانس اسلامي به نظر مي رسد اين سازمان از بعد وحدت اعلامي بين اعضا نسبت به موضوعات در دستور كار نشست هاي سران و وزراي خارجه و در نتيجه مواضع اعلامي موفق بوده است چرا كه درباره موضوع ديرينه و ثابت فلسطين سازمان كنفرانس اسلامي با توجه به برگزاري ۱۰ نشست عادي سران و ۳۲ نشست عادي وزيران امور خارجه دهها قطعنامه به تصويب رسانده است اما در بعد واكنش عملي براي حل معضل فلسطين و دفاع عملي از حقوق ملت فلسطين اين سازمان نتوانسته گامهاي بلندي بردارد و همين بسنده كردن به مواضع اعلامي سبب شده است تا در سالهاي اخير مديريت بحران فلسطين به نشست گروه چهارجانبه يعني روسيه، آمريكا، اتحاديه اروپايي و سازمان ملل متحد محدود  شود.
مثال ديگر تحولات عراق است كه از ابتدا تاكنون آمريكا و انگليس صحنه گردان آن بوده اند ولي سازمان كنفرانس اسلامي نقشي حاشيه اي ايفا كرده است. در مورد موضوع هسته اي ايران نيز سازمان كنفرانس اسلامي چه در جريان نشست فوق العاده سران در مكه در آذرماه ۸۴ و چه در جريان مواضع احسان اوغلو دبير كل سازمان و همچنين نشست باكو همواره از حقوق هسته اي ايران دفاع نموده و بر رسيدگي آن از طرق ديپلماتيك تاكيد نموده است ولي اين گروه ۱+ ۵ است كه عملاً در اين زمينه ايفاي نقش محوري مي كند بنابراين با نگاهي آسيب شناسانه به اين سه موضوع مهم به خوبي مي توان نتيجه گرفت كه سازمان كنفرانس اسلامي نياز به حركت جدي و گامي بلند براي عبور از مرحله وحدت اعلامي به وحدت عملي و در نتيجه رسيدن به مرحله مواضع و واكنش عملي درباره موضوعات در دستور كار خود دارد. شكل گيري تروئيكاي سران سازمان كنفرانس اسلامي شامل مالزي، قطر و سنگال و همچنين تروئيكاي وزيران خارجه اين سازمان متشكل از تركيه،يمن و جمهوري آذربايجان شاخص هايي هستند كه از تمايل و گرايش سازمان كنفرانس اسلامي به يافتن ساز و كارهايي براي اجرايي كردن مصوبات خود حكايت دارد. با وجود اين به نظر مي رسد كليد اصلي براي تبديل سازمان كنفرانس اسلامي از سازماني با تصميمات اعلامي به سازماني با واكنش و مصوبات عملياتي همان وحدت عملي بين ۵۷ كشور عضو سازمان است.

معاون حقوقي و امور مجلس:
ترميم كابينه شايعه اي بي اساس است
گروه سياسي- معاون حقوقي و امور مجلس رئيس جمهوري خبر برخي سايت ها مبني بر ترميم كابينه را شايعه اي بي اساس دانست.سيداحمد موسوي، معاون حقوقي و امور مجلس رئيس جمهوري درباره اخبار برخي سايت ها در خصوص ترميم كابينه به مهر گفت: ما نسبت به آرمان ها و نظام مقدس جمهوري اسلامي و خون شهدا پايبند هستيم و خود را وقف نظام و مردم كرده ايم و در جهت اعتلاي نظام در هر جايگاهي كه بايستيم از هيچ تلاشي دريغ نخواهيم كرد.
رئيس جمهوري نيز يكشنبه شب در ديدار اعضاي كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، با بيان اين كه سالانه حجم زيادي از بيت المال و منابع عمومي كشور به دليل لجام گسيختگي مصرف، تلف مي شود بر ضرورت بهينه سازي مصرف انرژي در همه بخش ها تاكيد كرد.
ديدار نمايندگان با  هاشمي رفسنجاني
حدود يكصد نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با حجت الاسلام  والمسلمين  هاشمي رفسنجاني ديدار و ضمن محكوم كردن حوادث اخير كه در روز ۱۵خرداد و در شهر قم اتفاق افتاد، پيرامون مسائل كشور گفت وگو كردند.

به زودي انجام مي شود:
سفر رئيس جمهوري به تاجيكستان
گروه سياسي- در پي ديدار رئيس جمهوري ايران با همتاي تاجيكي در حاشيه اجلاس شانگهاي و دعوت رئيس جمهور تاجيكستان، محمود احمدي نژاد راهي تاجيكستان خواهد شد. خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از يك هفته نامه چاپ دوشنبه خبر داد كه اين سفر در اوايل ماه ژوئن و حدود دو هفته ديگر انجام خواهد شد. دفتر رسانه هاي رياست جمهوري به همشهري خبر داد كه دعوت از رئيس جمهوري ايران براي سفر به تاجيكستان در حاشيه اجلاس شانگهاي صورت گرفته اما تاريخ دقيق آن مشخص نشده و هنوز برنامه اي رسمي نيز براي آن تدارك ديده نشده است.
سفر احمدي نژاد به گيلان
به منظور هماهنگي و برنامه ريزي براي استقبال از رياست جمهوري در سفر به گيلان، نخستين جلسه دوشنبه گذشته در فرمانداري بندرانزلي تشكيل شد. فرماندار انزلي از سفر قريب الوقوع رياست جمهوري به استان گيلان و شهرستان انزلي به عنوان سفري به ياد ماندني ياد كرد.

مقام معظم رهبري ۸ شاخص مهم اصولگرايي را تبيين كردند
همه جريانهاي پايبند به انقلاب اصولگرا هستند
002301.jpg
گروه سياسي - حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، صبح ديروز در ديدار مسؤولان و كارگزاران نظام اسلامي با تذكر مسائل اخلاقي و معنوي و تبيين دقيق مسئله شكر در تفكر اسلامي، در سخناني بسيار مهم به تحليل اوضاع كشور و تبيين شاخص هاي اصولگرايي پرداختند و تأكيد كردند: ملت و مسؤولان ايران با اتحاد و ايمان و «هوشياري و عقل و علم» مشكلات موجود را حل و قله هاي رفيع پيشرفت و عزت را يكي پس از ديگري فتح خواهند كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي «خوش بيني و بدبيني افراطي» را باعث گمراه شدن در تحليل اوضاع كشور دانستند و با اشاره به واقعيات موجود در عرصه هاي مختلف داخلي و خارجي خاطرنشان كردند: تراكم موفقيتهاي بزرگ و پي در پي جزو برجسته ترين نقاط مثبت كشور و نظام است.
رهبر انقلاب اسلامي وجود روح اميد و نشاط در مردم _ روي كار بودن دولتي مصمم و پركار _ جايگاه عزتمند جمهوري اسلامي در عرصه بين المللي، پيشرفتهاي علمي _ توسعه زيرساختهاي كشور _ آرامش سياسي موجود _ ناكامي دشمن در ايجاد اختلافات مذهبي، قومي و صنفي و هماهنگي و همدلي قواي سه گانه را از ديگر نقاط مثبت كنوني برشمردند و افزودند: در مقابل فهرست طولاني موفقيتها و نقاط مثبت، نيازهاي فوري، خلأها و مشكلاتي وجود دارد كه بايد براي رفع آنها، تدبير كرد و كار و تلاش مضاعف انجام داد.
ايشان، ايجاد اشتغال، مهار كردن تورم، رسيدگي به مناطق محروم، مبارزه جدي با فساد _ تأمين كامل امنيت سرمايه گذاري _ تثبيت مدبرانه جايگاه بين المللي نظام و پيرايش چهره فرهنگي كشور را جزو نيازهايي دانستند كه «دولت و مجلس اصولگرا» و ديگر دستگاهها بايد با پافشاري بر اصول، برنامه ريزي صحيح و تلاش بي وقفه، در جهت حل آنها گامهاي محكم و پي در پي بردارند.
حضرت آيت الله خامنه اي، اداره اركان مهم كشور را با مديريت تفكر اصولي اسلام و يا به تعبير رايج با اصولگرايي، از نعمتهاي بزرگ پروردگار خواندند و افزودند: اصولگرايي نحله يا جرياني در مقابل ديگر جريانهاي رايج سياسي نيست و تقسيم بندي گروهها به اصولگرا و اصلاح طلب و يا اسامي ديگر تقسيم بندي صحيحي نيست چرا كه هركس و هر جرياني كه به مباني انقلاب علاقه مند و پايبند و هر نامي كه داشته باشد جزو اصولگرايان است.
رهبر معظم انقلاب با بيان هشت شاخص مهم اصولگرايي، خاطرنشان كردند: مهمترين شاخص اصولگرايي، ايمان و «هويت اسلامي و انقلاب» است.
ايشان در همين زمينه افزودند: دولت و دستگاههاي مختلف فرهنگي، بايد پايه هاي ايماني روشن بينانه و استوار و به دور از «خرافه و سست انديشي» را در ذهن نسلهاي جوان و رو به رشد تقويت كنند و ايمان به «دين، انقلاب، نظام، مردم، استقلال كشور، وحدت ملي و آينده روشن» را در دل و ذهن مردم مستحكم سازند.
حضرت آيت الله خامنه اي با استناد به آيه قرآني «جادلهم بالتي هي احسن» بر لزوم استفاده از بهترين روشها در بحث با طرفداران ديدگاههاي مختلف، تأكيد كردند و افزودند: ايماني كه جزو شاخص هاي مهم اصولگرايي است به هيچ وجه و با هيچ سخن و اقدامي، آتش تعصبهاي فرقه اي را دامن نمي زند.
ايشان در همين بحث افزودند: بايد با نوآوري ديني و استخراج روش مند افكار و ايده هاي جديد از گنجينه منابع اسلامي، هويت اسلامي را به دور از هرگونه خرافه و انحراف، به ملتها و انديشمندان مسلمان عرضه كرد و با برافراشتن پرچم برادري امت اسلامي و گسترش فضيلتهاي اخلاقي، جريان اصولگرايي را در جهان اسلام تقويت نمود.
حضرت آيت الله خامنه اي با انتقاد شديد از تفكر منحرفي كه در افغانستان حضور داشت و در شبكه تروريستي در عراق فعاليت مي كند افزودند: اين افراد همه را خارج از اسلام مي دانند و چهره اي خشن و اخم آلود از دين اسلام ارايه مي كنند. اما اسلام حقيقي كه ايران با افكار روشن، نو و بديع امام (ره) پرچم آن را برافراشته است، كام ملتها را شيرين مي سازد و ايمان و هويت واقعي اسلامي و انقلابي را به آنان عرضه مي كند.
رهبر انقلاب اسلامي در تبيين ديگر شاخصه هاي مهم اصولگرايي به عدالت اشاره كردند و افزودند: رشد اقتصادي بايد همپاي عدالت پيش برود و تفكري كه ابتدا در پي توسعه و رشد اقتصادي و سپس اجراي عدالت است تفكري منطقي نيست.
ايشان كم كردن فاصله طبقاتي، ايجاد فرصتهاي برابر، تشويق درستكاري، مهاركردن متجاوزان به ثروتهاي ملي، مبارزه واقعي با فساد و ويژه خواري،رواج عدالت در بدنه حاكميت و عزل و نصبها و توجه به مناطق محروم را از ابعاد عدالت دانستند و خطاب به مسؤولان تأكيد كردند: اجراي عدالت نيازمند قاطعيت و كنارگذاشتن تعارفات، ارتباط با مردم ،ساده زيستي و مردمي بودن،خودسازي و تهذيب نفس است.
حضرت آيت الله خامنه اي حفظ استقلال همه جانبه كشور را به عنوان يكي ديگر از شاخص هاي اصولگرايي مطرح كردند و افزودند: هر جريان و تفكري كه بدنبال رهايي از اختاپوس تحميل شده فرهنگ غربي نيست و به استقلال سياسي، اقتصادي كشور و ملت بي توجه است جزو اصولگرايان محسوب نمي شود.
حضرت آيت الله خامنه اي تقويت خودباوري و اعتماد به نفس در همه زمينه ها را ديگر شاخص اصول گرايي خواندند و افزودند: بايد با خودباختگي مزمني كه دهها سال بر اين ملت تحميل شد مبارزه كرد.ايشان جهاد علمي را نيز جزو مباني اصول گرايي برشمردند و با ابراز خرسندي از توجه و خواست دانشجويان و جوانان براي ايجاد و تقويت نهضت توليد علم افزودند: اين گونه خواسته ها لازم اما ناكافي است و ما بايد با حركت به سمت كارهاي بزرگ و روي آوردن به عرصه هاي جديد بر ثروت علمي بشر بيفزاييم و جوان ايراني با تكيه بر استعداد و اعتماد به نفس قادر است اين كارهاي بزرگ را انجام دهد به شرط آنكه دولت زمينه مساعد را فراهم آورد.
رهبر انقلاب اسلامي تثبيت و تعميم آزادي و آزادانديشي را ديگر شاخص اصولگرايي دانستند و افزودند: آزادي از بزرگترين نعمات الهي است كه آزادانديشي از شعبه هاي اصلي آن است و بدون آزادانديشي رشد علمي، فكري و فلسفي امكان پذير نيست.ايشان با تأكيد بر آزادي فكر و نظر افزودند: در حوزه هاي علميه، دانشگاهها و محيطهاي فرهنگي و مطبوعاتي نبايد با كساني كه حرف تازه اي را مطرح مي كنند با جنجال برخورد كرد بلكه بايد ميدان را براي پرورش فكر و انديشه باز گذاشت.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به لزوم مرزبندي ميان آزادي واقعي و تلاشهايي كه دشمن تحت عنوان آزادي انجام مي دهد خاطرنشان كردند: نبايد دست دشمن را براي انتشار گازهاي سمي فكري و براندازي خاموش بازگذاشت اما اين مسئله ربطي به لزوم آزادي و آزادانديشي ندارد.
حضرت آيت الله خامنه اي اصلاحات را به مفهوم صحيح آن جزو مباني اصول گرايي برشمردند و افزودند: اصلاحات اصول گرايانه و اصول گرايي مصلحانه درهم تنيده هستند و با اصلاحات آمريكايي و اصلاحات رضاخاني كه در واقع افسادات هستند و نه اصلاحات، كاملاً متفاوتند.
ايشان قانون اساسي را معيار اصلاحات خواندند و افزودند: اصلاحات بايد ضابطه مند و مبتني بر ارزشها و معيارهاي اسلامي و ايراني باشد.
رهبر انقلاب اسلامي تصحيح «روشها، هدفهاي مرحله اي و تصميم گيري ها» را جزو اصلاحات ضروري خواندند و افزودند: اصلاحات حقيقي با ساختارشكني و مبارزه با «قانون اساسي و اسلام» كاملاً مخالف و متفاوت است.
رهبر انقلاب اسلامي شكوفايي اقتصادي كشور  و رسيدگي به زندگي مردم را به عنوان هشتمين شاخص مهم اصولگرايي مطرح كردند و افزودند: حمايت از سرمايه گذاري _ مقابله با بيكاري _ كارآفريني و توليد _ مبارزه جدي با قاچاق و فساد - ثبات و شفافيت و انسجام مقررات اقتصادي _ بازاريابي جهاني - استفاده صحيح از نفت و توجه همزمان به برنامه هاي راهبردي كشور از جمله مسائلي است كه بايد مورد توجه جدي قرار داشته باشد.
ايشان ضعفهاي دروني و توطئه هاي بيروني را منشأ بروز برخي چالشها خواندند و افزودند: نبايد كوچكترين ترديد كرد كه امروز مهمترين چالشهاي بيروني نظام از ضديت آمريكا با ملت ايران سرچشمه مي گيرد.
رهبر معظم انقلاب، منطقه خاورميانه را براي نظام سلطه و دولت آمريكا بسيار با اهميت خواندند و افزودند: در اين منطقه بسيار مهم، ملت ايران با برپايي نظام جمهوري اسلامي به مقابله با مباني ظالمانه امريكا برخاسته و با اين كار خود اصطلاحاً لج آمريكا را درآورده است.
ايشان با اشاره به ناكامي آمريكا در «براندازي سخت» نظام اسلامي از طريق تحميل جنگ و تحريم اقتصادي و نيز ناموفق بودن دولت امريكا در«براندازي نرم» نظام از طريق تهاجم فرهنگي افزودند: پس از اين نيز توطئه هاي ديگري در راه خواهد بود اما ملت و مسؤولان با اتحاد، ايمان، عقل، تدبير و با استفاده از فرصتها و هوشياري در مقابل دشمن، كشور و نظام را در مقابل همه توطئه ها مصونيت مي بخشند و قله هاي پيشرفت و تعالي را يك به يك فتح خواهند كرد.
رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار همچنين با اشاره به لزوم توجه مستمر مسؤولان و فعالان عرصه هاي مختلف به خودسازي و معنويات، شكرگزاري صحيح و عملي نعمتهاي بي پايان الهي را از بزرگترين وظايف مردم و بويژه مسؤولان برشمردند.
ايشان خاطرنشان كردند: شناخت نعمات الهي و غفلت نكردن از آنها _ نعمت را از خدا دانستن _ سپاسگزاري پروردگار و استفاده از نعمات به عنوان نردبان رشد و ترقي و تعالي پايه هاي اصلي شكر است كه موجب ازدياد بركات پروردگار مي شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، عزت و استقلال ملي _ شكوفايي استعدادهاي جوانان در پرتو خورشيد اسلام و انقلاب _ اميد و اعتماد به نفس ملي _ منابع و ذخائر ارزشمند _ فرصت خدمتگزاري به مردم و فضاي ديني و معنوي موجود در كشور را از جمله نعمتهاي بي شماري دانستند كه شكر آنها، به فضل الهي باعث استمرار و افزايش بركات پروردگار خواهد شد.
آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور در اين ديدار با يادآوري اصول دولت نهم مبتني بر عدالت، مهرورزي، خدمتگزاري و تعالي كشور به جهت گيريهاي اصلي دولت در مسائل داخلي اشاره كرد و گفت: حفظ و تقويت وحدت و انسجام ملي، تقويت نشاط و اميد مردم به ويژه نسل جوان، گسترش عدالت و توزيع عادلانه فرصت ها، تقويت فرهنگ خدمتگزاري در سازمان اداري كشور، دور بودن دستگاههاي خدمتگزار از دسته بنديهاي سياسي و مسائل حاشيه اي، كار و تلاش براي تأمين حقوق ملت، صيانت از فضاي عمومي كشور و حريم پاكي و ديانت در جامعه، حمايت از فعاليتهاي سالم و اصيل فرهنگي و هنري مبتني بر ارزشهاي ملت ايران و تغيير رويكرد نظام آموزشي براي تربيت نيروي انساني مؤمن، خلاق و كارآمد، مهمترين جهت گيريهاي دولت براي ساختن و پيشرفت كشور و سعادت ملت است.
رئيس جمهور با اشاره به تلاشهاي دولت براي رفع مشكل بيكاري، ضرورت بسيج همه امكانات كشور را براي حل اين معضل خاطرنشان كرد و افزود: ساماندهي منابع بانكي و هدايت آنها به سوي بنگاههاي زودبازده در كنار حمايت از بنگاههاي بزرگ، كاهش نرخ سود بانكي، حمايت از سرمايه گذاري بخش خصوصي، محدود كردن سرمايه گذاري بخش دولتي و فعال كردن همه ظرفيت هاي عمراني كشور از جمله اقدامات دولت براي حل مشكل بيكاري است.
آقاي احمدي نژاد همچنين ايستادگي بر اصول، و تأكيد بر صلح، آرامش و گفتگوي مبتني بر توحيد، عدالت و حفظ كرامت انساني و دفاع از حقوق ملت را محورهاي اصلي سياست خارجي دولت نهم برشمرد و با اشاره به تحولات پرونده هسته اي ايران، تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران همواره خواستار مذاكره و گفتگو از موضعي برابر و عادلانه و بدون پيش شرط بوده است و پيشنهادهاي اخير را يك گام به جلو مي داند.
رئيس جمهور با تأكيد بر اينكه دولت، با اقتدار، تدبير و صلابت از حقوق ملت دفاع خواهد كرد، افزود: كارشناسان در حال بررسي دقيق پيشنهادهاي ارائه شده هستند كه پس از بررسي هاي لازم، ديدگاه هاي جمهوري اسلامي ايران به طرف مقابل منتقل خواهد شد.
در پايان اين ديدار نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آيت الله خامنه اي اقامه شد و سپس حاضران ناهار را ميهمان رهبر انقلاب اسلامي بودند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |