سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۴ - Jun 20, 2006
گزارشي از آخرين وضعيت پروژه بازسازي ارگ بم
مالكان هنوز توي كانكس هستند
گروه شهري -آرش نهاوندي : نزديك به 30 درصد از بازسازي و احياي بازار تاريخي بم انجام شده و اميدواريم مرحله جديد ساماندهي و احياي آن را به زودي آغاز كنيم.
اسكندر مختاري، مدير پروژه نجات بخشي ارگ بم ضمن بيان مطلب فوق گفت: برخي از مالكان هنوز مشغول كسب و كار در كانكس ها هستند و ما منتظريم شهرداري و فرمانداري شهر بم زمين مالكان را در اختيار ما بگذارد. در حال حاضر قرار شده اين دو نهاد نسبت به متقاعد كردن مردم و جمع آوري كانكس ها اقدام كنند و زمين بازار را در اختيار ما قرار دهند تا احيا شود.مدير پروژه نجات بخشي ارگ بم گفت:  از طرف بنياد مسكن و شهرسازي بازسازي ارگ بم به پروژه واگذار شده است. بنابراين ما بازار را در حد اسكلت و با توجه به نقشه تاريخي آن بازسازي مي كنيم.مختاري تاكيد كرد: مسئولان پروژه نجات بخشي ارگ بم در صورت موافقت مالكان، بازسازي كامل بازار تاريخي اين شهر را به عهده مي گيرند.با اجراي پروژه نجات بخشي تاكنون بخش زيرزميني بازار تاريخي بم احيا شده و به زودي بازسازي كف آن نيز آغاز مي شود.
بازار ارگ بم بعد از ورودي ارگ و در راه اصلي آن واقع شده، اين راه اصلي تا دروازه دوم كشيده شده است، بازار در واقع قسمتي از اين معبر اصلي را تشكيل مي دهد، نماي كلي بازار پيش از وقوع زلزله ناگوار بم، اين گونه بود؛ سقف ها تخريب شده بودند و تنها ستون ها و قوس ها باقي مانده بودند.اما آثاري از مغازه هاي نانوايي،  روغن گيري و قفسه هاي خشتي در بازار به جاي مانده بود كه نشان از رونق آن در گذشته داشت.
ارگ بم
بازار تاريخي بم در مجموعه اي عظيم از ساختمان هاي خشتي قرار گرفته كه دور تا دور آن توسط حصاري حصين محصور شده است.زندگي در بم و اطراف آن از 6 هزار سال قبل شكل گرفت و در مكاني كه امروزه ارگ بم ناميده مي شود، متمركز شد.اين شهر به علت قرار گرفتن در مسير يكي از مهمترين راه هاي بين المللي عهد باستان- كه نام راه ادويه بر آن اطلاق مي شده- داراي اهميت استراتژيك مهمي بوده است.اهميت اين مسير و آب و هواي مساعد و سرزمين حاصلخير، لزوم ساخت شهري در اين منطقه را ضروري مي ساخت. همين مسأله سبب ساخت بنايي ارگي بزرگ در شمال شرق شهر بم بر دامنه صخره اي عظيم شد.ارگ بم نمونه كاملي از قرن ها معماري ايران را در خود جاي داده است.اين ارگ كه بزرگترين مجموعه خشتي جهان محسوب مي شود، به شكل قلعه اي باشكوه بر فراز تپه اي به ارتفاع 61 متر بنا شده است.سابقه تاريخي ارگ بم به موجب نوشته هاي تاريخي، از جمله حدود العالم و تاريخ وزيري به دو هزار سال پيش مي رسد.شواهد زيادي از جمله وضعيت پلان مركزي و تعدادي خشت موجود در خانه حاكم و خانه رئيس سربازخانه ادعاي فوق را به اثبات مي رساند. در كل، از مجموع نوشته هاي دوران اسلامي و بررسي هاي مقدماتي معماري و باستان شناسي مي توان نتيجه گرفت كه ارگ قبل از حكومت ساساني و احتمالاً در دوره اشكاني بنا شده و چند حصار و دروازه در اطراف آن وجود داشته است.ارگ بم با اين سابقه طولاني تا حدود 180 سال پيش از اين محل سكونت عده اي از اهالي بم بوده و بعد از نقل مكان مردم به دست فراموشي سپرده شده است.
مجموعه ارگ بم، شامل شهر قديم و قلعه، قريب به 20 هكتار (طول ضلع غربي ارگ 520 و عرض آن 430 متر است) وسعت دارد.اين شهر قديمي از چهار قسمت تشكيل شده و به طور كلي شامل خندق گرداگرد حصار، برج هاي ديده باني، مدخل قديمي، كوچه ها و خانه ها است. از سمت شمال شرقي يك حصار و از طرف جنوب چهار حصار قلعه را دربرمي گيرند.در مجموع 38 برج ديده باني در فواصل معين روي باروها ساخته شده و آخرين بارو را خندقي عميق از اطراف جدا مي كرده است.در ميان اين شهر عمارت يا قلعه حاكم نشين روي صخره اي طبيعي بنا شده است. اين عمارت داراي پنج طبقه است كه همگي آنها با استفاده از خشت خام ساخته شده اند. واحدهاي شناخته شده گوناگون اين بنا به ترتيب عبارتند از: ورودي و محله عام نشين، دروازه دوم و اصطبل، دروازه سوم، سربازخانه و تشكيلات مربوط به آن، ساختمان مركزي يا حاكم نشين. واحدهاي شناخته شده در عامه نشين نيز عبارتند از راهروي اصلي (بازار)، مسجد جامع، نمازخانه، حسينيه، كاروانسرا، آب انبار، ميدان مدرسه، سابات جهودها، حمام و زورخانه و تعدادي خانه هاي قديمي. در محله عام نشين، خانه هاي عمومي كنار كوه روي زمين مسطح بنا شده اند و از نظر شهرسازي و تشكيلات زندگي شهري مجموعه كاملي محسوب مي شود .

چشم انداز
002277.jpg
شهر بم يكي از كهن ترين مراكز شهرنشيني در ايران بوده است. گواه اين امر تپه هاي تاريخي بيدرون در ده كيلومتري شمال و تل آتشي در دارستان در فاصله 30كيلومتري شرق بم است كه متعلق به هزاره هاي دوم تا چهارم قبل از ميلاد مسيح هستند. بر اين اساس زندگي در بم و اطراف آن از 6 هزار سال قبل شكل گرفته و در دوراني از تاريخ در مكاني كه امروز ارگ ناميده مي شود، تمركزي بوجود آمده است.

لزوم بازنگري در مديريت ايمني
002280.jpg
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري: سازمان آتش نشاني، خواستار بازنگري و تدوين دوباره در اركان، شرح وظايف و سياست هاي طرح سازمان مديريت ايمني كشور ، با محور قرار گرفتن تمام حوادث انسان ساخت، طبيعي و غيرمترقبه شد.احمد ضيائي، مديرعامل سازمان آتش نشاني گفت: لايحه اي كه توسط سازمان مديريت بحران شهرداري تهيه شده با شرايط موجود مطابقت ندارد و سازمان آتش نشاني كه از امكانات فراواني نيز برخوردار است، جدي گرفته نشده، در حالي كه اين سازمان به دليل حضور دائمي در انواع حوادث چه طبيعي و چه انسان ساز، از تجربيات بالايي برخوردار است. وي همچنين خواستار قانونمند شدن فعاليت هاي مشترك و تعامل مناسب بيمه با آتش نشان ها شد و ادامه داد: اين كار موجب پيشگيري از خسارات عمده و افزايش حفظ منابع ملي و دولتي مي شود. ضيائي افزود: به نظر سازمان آتش نشاني نمايندگان وزارتخانه هاي علوم، آموزش و پرورش، صنايع و رئيس موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي نيز بهتر است به اعضاي شورا اضافه شوند، زيرا به وسيله اين نهادها فرهنگ  مقابله با حوادث توسعه ترويج مي شود.

ايجاد كمربند سبزعليه حاشيه نشيني
002274.jpg
مهر: وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به شناسايي 14 هزار هكتار بافت فرسوده در كشور، گفت: بافت هاي فرسوده و شهرهاي جديد اولويت نخست سياست هاي توسعه در بخش مسكن است. محمد سعيدي كيا ديروز در بازديد از بافت هاي فرسوده پيرامون حرم رضوي افزود: وزارت مسكن براي ساخت مسكن مقاوم و استاندارد در بافت هاي فرسوده تسهيلات ويژه اعطا مي كند. وي با اشاره به اين كه 14 هزار هكتار بافت فرسوده در كشور شناسايي شده است، گفت: دولت تسهيلات ويژه اي در قالب فاينانس در نظر گرفته كه شهرداري مشهد در زمينه ارايه طرح هاي ويژه در بافت هاي فرسوده از جمله حرم رضوي و ميدان شهدا پيشتاز بوده است. سعيدي كيا اظهار داشت: دولت براي ساخت هر واحد 130 ميليون ريال تسهيلات يارانه اعطا مي كند. وي افزود: كلانشهرها به ويژه مشهد نبايد گسترش يابد بلكه بايد حريم شهرها حفظ شود. سعيدي كيا تصريح كرد: كمربند سبز در اطراف كلانشهر با هدف جلوگيري از حاشيه نشيني و گسترش افقي شهر ضروري است.

دوردست
هشدار سازمان ملل
درباره استخراج بي رويه از اقيانوسها
گروه شهري: سازمان ملل هشدار داده اقيانوسهاي جهان بي رويه استخراج مي شوند و اكنون بيم آن مي رود كه آسيب وارده به آنها، جبران ناپذير باشد.
به گزارش همشهري، برنامه محيط زيست و اتحاديه جهاني حفاظت از محيط زيست سازمان ملل اعلام كرده دولتها بايد طرحهاي حفاظت از آبهاي ساحلي را براي نجات آبهاي عميق تر به كار گيرند. سازمان ملل متحد، ماهيگيري افراط آميز و آلودگي را از تهديدهاي بزرگ براي حيات اقيانوسها و موجودات ساكن آنها مي داند.
بر اساس گزارشي كه به تازگي از سوي بي بي سي منتشر شده، سازمان ملل براي نجات محيط زيست دريايي، خواستار اقدام سريع و گسترده شده است.
در گزارش ذيل عنوان اكوسيستم ها و تنوع زيستي در آبهاي عميق آمده است: كه اقيانوسها هيچ گاه اينقدر در معرض خطر نبوده اند. كشتيراني، ماهيگيري و تغييرات آب و هوا تنها برخي از معضلاتي هستند كه محيط زيست دريايي را به آستانه نابودي كشانده اند.
آمار و ارقام اين گزارش، چشم انداز تاريكي ترسيم مي كند. سازمان ملل مي گويد در هر مايل مربع از آبهاي اقيانوس، 46 هزار قطعه پلاستيك شناور به چشم مي خورد. همچنين جمعيت ماهيان بزرگ مانند تن و اره ماهي در قرن گذشته تا 90 درصد كاهش يافته است. به علاوه 60 درصد دنياي دريايي و تنوع غني زيستي آن كه فراسوي مرزهاي ملي يافت مي شود، آسيب پذير و در معرض خطرات فزاينده اند. كريستينا گيرد، يكي از نويسندگان گزارش سازمان ملل مي گويد: ما طبق عادت چنين باور كرده ايم كه درياها پهناور و بيكرانند و منابع بي انتها دارند، اما دانشمندان متوجه شده اند كه اقيانوسها بسيار آسيب پذيرند. براي همين اين گزارش مي كوشد تفاهم مشتركي درباره اهميت اين مناطق و تأثير انسان بر آنها پديد آورد. تنها 10 درصد از اقيانوسها شناسايي شده و دانشمندان از اين هراس دارند كه بسياري از موجودات آبزي، پيش از شناسايي، از بين بروند. سازمان ملل در گزارش خود خواستار ايجاد مناطق دريايي حفاظت شده براي برخورد با اين معضل شده است.
ديويد بيلت، پژوهشگر مركز ملي اقيانوس نگاري در دانشگاه ساوتهمپتون بريتانيا مي گويد: گزارش سازمان ملل بر لزوم تدوين مقرراتي براي اقيانوسها صحه مي گذارد. يكي از مشكلات عمده اي كه در اين گزارش ذكر شده، اين است كه سرعت استخراج اقيانوسها از سرعت گردآوري دانش كافي براي درك آنها بيشتر است. اين اولين درس است. درس دوم اين است كه هيچ مقرراتي براي اداره اقيانوسها وجود ندارد. همچنين راهي براي وضع مقررات و قوانين موجود نيست. ماهيگيري مفرط و تخريب صخره هاي مرجاني دو نگراني بزرگ براي آينده اقيانوسهاست. از همين رو سازمان ملل خواهان اتخاذ رويكردي يكپارچه از سوي دولتها براي مديريت اقيانوسها بر اساس مرزهاي بوم شناختي ، به جاي مرزهاي سياسي شده است. اقيانوسها سه چهارم سطح زمين را تشكيل مي دهند و برخي از حاميان نظريه تكامل مي گويند حيات از آبهاي عميق سرچشمه گرفته است. اكنون يكي از بزرگترين خاستگاه هاي حيات با مرگ دست و پنجه نرم مي كند.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |