سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۴ - Jun 20, 2006
قبل از بازي با آنگولا بخوانيد
اشك هاي ايراني - گل هاي پرتغالي
002397.jpg
جهانگير كوثري _ فرانكفورت: همه چيز تمام شد. روياها به حقيقت نپيوست و پس از دو بازي با جام هجدهم وداع گفتيم و چه تلخ! يك بازي با آنگولا باقي است كه در سرنوشت آفريقايي بسيار تاثير دارد. اگر مكزيك از پرتغال شكست بخورد و آنگولا ما را با شرايط خوب گل شكست دهد، مكزيك حذف و آنگولا به اتفاق پرتغال صعود خواهد كرد.
با دو شكست نسبتا منطقي اميد خود را از دست داديم. علي دايي هم در ميدان نبود، ميرزاپور هم اشتباه نداشت تا گناه را به گردن اين دو بيگناه بيندازيم. زماني كه ما رسانه ها دلايل واقعي شكست را ريشه اي پيدا نمي كنيم، علت  ها در زير آوار تاريخ پنهان و گم مي شود. صبح به خير آقايان، ما بدون دايي هم مي بازيم. عدالت و قانون فوتبال نيز بايد در چنين شرايط حكم عادلانه خود را صادر كند. چرا ما بايد مكزيك و پرتغال را ببريم، انصافا براساس كدام معيار اصولي فوتبال.سابقه بيشتر داريم، افتخار غرورآميز، فوتبال حرفه اي واقعي، مقام جهاني، قدمت و ستاره هايي كه هر كدام يك باشگاه بزرگ را به پيش مي برند. طفلك بچه هاي ملي پوش ما كه چند سالي است نيمه حرفه اي شده اند، سه دوره است كه به جام جهاني آمده اند و در فوتبال بين المللي از مرزهاي آلمان فراتر نرفته اند. همه مي گويند مقصر كيست؟ در فوتبال بدنبال شخص نگرديد و يك يا دو نفر يا بازيكن را قرباني عدم موفقيت و يا حذف شدن در جام جهاني ندانيد. مگر چه كاشته ايم كه حالا مي خواهيم درو كنيم و محصول خوبي هم به دست آوريم؟!
ناگواري ها و ناانديشي ها بسيار داشته ايم، تقابلهاي شخصي كه نهايتا دودش توي چشم فوتبال رفت. زمينه ملتهب فوتبال براي جام جهاني مناسب نبود و در آستانه جام جهاني سنگربندي و موضع گيري در هر جناح ورزش نيز پسنديده نبود. بله تيم طراوت و شادابي نداشت، كم گرفته و بي حوصله بود. تيم روحيه نداشت و هارموني عاطفي نيز در بين اكثريت بازيكنان شكل نگرفته بود. بودجه، زحمت، تلاش، امكانات و ... خوب فراهم شده بود، اما براي لشكري كه انگيزه و حس برتري جويي نداشت. در فوتبال امروز حس برتري جويي را بايد در زمان مناسب بر تيم تزريق كرد و جواب گرفت. بايد به دنبال فرمول مشتركي باشيم تا فاصله هاي عاطفي و فني بين بازيكنان كم شود. قاعده بازي را نيز نشناختيم اصل آماده سازي بازيكنان و ترغيب آنها براي ارائه تمام توانمندي هاي موجود را درك نكرديم و چه تلخ!
شنيده ام اين روزها تا دلتان بخواهد كارشناس و منتقد فوتبال از زمين جام جهاني روئيده است، از نمايندگان سياسي گرفته تا دوستان سينمايي، خبرگان اجتماعي و وكلاي نخبه و ... چه سود كه بازي تمام شد و اتفاقا دلايل شكست ما اين توصيه ها و نظرها نيست. كمي واقع بينانه تر به جام جهاني نگاه كنيم. انصاف نيست ما پرتغال را ببريم. عدد مجهول تاكتيك ما هم دايي نيست، طفلك ميرزاپور هم نيست، برانكو هم جنگ را باخته است، به اسكولاري هم باخته. قبول داريم كه اين برزيلي نسبت به برانكو بيشتر مي داند پول بيشتري هم مي گيرد، در سرزميني مربيگري را آموخته كه فوتبال نوعي زندگي است از نوع قهرماني در جام جهاني. با كدام مربي، با كدام بازيكن، با كدام داور، با كدام نماينده در فيفا، با كدام هماهنگي و همدلي، بايد پرتغال را مي برديم. متاسفانه تمام نگاه هاي احساسي دوستان قلم بدست و توپ به پا هم آدمها را نشانه گرفته اند، برانكو را پشت ميز محاكمه كشانده اند. هيچكس نمي گويد، چرا كريمي عصبي و حال ندارد، روحيه ندارد و چرا در اردوي تيم ملي طراوت و شادابي نيست. چرا فوتبال ما با فقدان مسائل آموزشي رو به روست، تيم فوتبال ما كه ايران را به جام جهاني برد متزلزل، ملتهب و عصبي بود. جناح بندي در ورزش، در فوتبال در لحظه حساس خود را نشان مي دهد. كدام تيم در سه هفته مانده به جام جهاني درگير مسائل مديريتي مي شود؟ انتظار داشتيد تيم ملي فوتبال ما پيروز شود و دادكان در فدراسيون بماند؟ چه خيال عبثي. انتظار داشتيد تيم ملي شكست بخورد و دادكان از فوتبال نرود. ما هنوز در بحث مديريت ورزش و فوتبال و تقابل اين دو حرفها داريم كه بايد بزنيم. يك بازي با آنگولا باقي است و نمي توان صادقانه به سراغ دلايل اصلي شكست رفت، نگارنده بازيكنان را هرگز مقصر نمي دانم، حرف من با بزرگترهاست. ريسمان فوتبال نخ ريس شده بود، دوام نداشت، ملتهب و حساس شده بود، اما از آن يك غول آسيايي ساخته بوديم. لهستان هم رفت و كسي نپرسيد اين تيم پرهيبت جام چرا حذف شد. در فوتبال جهان توازني برقرار است. نظام عادلانه اي در ذات فوتبال جاري است، وگرنه چين بايد قهرمان جام جهاني مي شد و ايران پرتغال را شكست مي داد و ژاپن قهرمان جهان مي شد و برزيل در همان دور اول حذف مي شد. ما حذف شديم، چون فوتبالمان در جهان جزو گروه هاي اول و تيمهاي بزرگ نيست. اگر كشتي آزاد ما از پرتغال شكست بخورد، فاجعه رخ داده است. همانگونه كه تيم فوتبال پرتغال از ما. اين نظام را بايد بپذيريم و به آن ايمان داشته باشيم.

سوئيس در گروه ۷ به صدر جدول رفت
گروه ورزشي _ تيم ملي سوئيس با پيروزي دو بر صفر مقابل توگو با ۴ امتياز در صدر گروه هفتم قرار گرفت.سوئيس بعد از تساوي بدون گل مقابل فرانسه با اين پيروزي راه صعودش به مرحله دوم را هموارتر كرد. در اين بازي الكس فري در دقيقه ۱۶ از فاصله اي نزديك موفق شد دروازه حريف را باز كند.در نيمه دوم سوئيس با كنترل بازي توانست در دقايق پاياني به گل ديگري دست يابد. «بارنتا» در دقيقه ۸۸ با شليكي زيبا از درون محوطه جريمه نتيجه را دو بر صفر كرد.توگو با اين شكست به جمع تيم هاي حذف شده در جام جهاني هجدهم پيوست. در بازي پاياني دور مقدماتي اين گروه فرانسه با توگو و كره جنوبي با سوئيس ديدار مي كنند. كره جنوبي در اين گروه در جاي دوم ايستاده است.

سنگين وزن هاي كشتي ايران در روسيه و مغولستان طلايي شدند
002394.jpg
گروه ورزشي _ محمدرضا منصوريان: فردين معصومي پهلوان ماسالي كشتي آزاد ايران همان كشتي گيري كه در آخرين دوره مسابقات جهاني كشتي در شهر بوداپست مجارستان با بدشانسي دستش از كسب مدال جهاني دور ماند، در پيكارهاي بين المللي جام اوماخانوف در داغستان روسيه كاري كرد كارستان.
او در جمع  بهترين سنگين وزن هاي روسيه و اقمارش با ۳ كشتي جانانه و مردانه رقباي خود را مغلوب كرد و مدال طلاي وزن ۱۲۰ كيلوگرم اين رقابت ها را به گردن انداخت. معصومي در فينال مقابل خورپياكوف روسي دلاورانه نبرد كرد و با پيروزي مقابل اين كشتي گير به اين عنوان نائل آمد. دو كشتي گير ديگر ما در جام اوماخانوف محمدرضايي و حسن طهماسبي آنگونه كه انتظار مي رفت در اين ميدان ظاهر نشدند و به همين دليل به عناويني بهتر از پنجم و ششم دست نيافتند.
نماينده ديگر ما در اين مسابقه ها علي اصغر بذري در وزن ۷۴ كيلوگرم همان كشتي گيري كه مي تواند يكي از بهترين هاي جهان باشد و امسال دومين حضورش در جام اوماخانوف را تجربه مي كند با كشتي هاي خوبي كه گرفت با غلبه بر كشتي گير آمريكايي و حاجي مراد مرتضي عليف كشتي گير قدرتمند روسيه خود را به ديدار فينال اين وزن رساند، اما حميد سيفي نماينده ۹۶ كيلويي ايران در دور سوم مقابل كشتي گيري از ازبكستان شكست خورد تا شانس كسب مدال طلا را از دست بدهد. فريدون قنبري هم در همان اولين كشتي خود در وزن ۸۴ كيلوگرم به حريف روسي اش باخت و از دور مسابقات كنار رفت.

طلاي دانشجويان جهان براي پورعليجان
002391.jpg
ديروز روز خوبي براي كشتي ايران بود. چرا كه علاوه بر مدال طلاي فردين معصومي در جام اوماخانوف در نقطه ديگري از جهان كشتي گيران دانشجوي ما هم در اولين روز رقابت هاي جهاني كشتي آزاد دانشجويان در شهر اولان باتور مغولستان گل كاشتند. روز گذشته در وزن ۱۲۰ كيلوگرم اين مسابقه ها نيز هادي پورعليجان پس از آن كه طي ۳ دور برابر كشتي گيران لهستان، روسيه و آمريكا به پيروزي رسيد در ديدار پاياني نيز استراتكوفسكي از قزاقستان را مغلوب كرد و فاتح مدال طلاي اين وزن شد. در وزن ۶۶ كيلوگرم حميد محمدنژاد با پشت سر گذاشتن حريفاني از آمريكا، ازبكستان و ژاپن در فينال به حريف مغولي خود باخت و صاحب مدال نقره شد.
در وزن ۵۵ كيلوگرم نيز تقي داداشي با ۳ پيروزي و يك شكست به مدال برنز رسيد.
مجيد خدايي ديگر كشتي گير تيم ايران در ۴ وزن اول به دليل ناكامي برابر كشتي گير آمريكايي دستش از كسب مدال كوتاه ماند.
اين مسابقه ها امروز در ۳ وزن ۶۰ ، ۷۴ و ۹۶ كيلوگرم دنبال مي شود كه نفرات تيم ما در اوزان يادشده به ترتيب مصطفي آخوندي، هادي حبيبي و شهاب قرباني هستند.

تاريخ شروع ليگ كشتي اعلام شد
سرانجام تورج لارودي رئيس سازمان ليگ كشتي كشور زمان شروع ليگ كشتي در سال جاري را اعلام كرد. او روز سي ام آذر ماه را زمان آغاز اين مسابقه ها اعلام كرد و به اين ترتيب مشخص شد كه ليگ كشتي بعد از برگزاري مسابقه هاي جهاني چين و بازي هاي آسيايي دوحه برگزار خواهد شد. وي اضافه كرد كه فقط تيم هايي حق شركت در ليگ برتر كشتي در سال ۸۵ را دارند كه تا پايان وقت اداري روز سي ام تيرماه كتباً و با تأييد هيأت كشتي استان مربوطه اعلام آمادگي نمايند.

واكنش شديد مسئولان بسكتبال ايران
به تصميمات كنفدراسيون غرب آسيا
گروه ورزشي- با حمايت جانبدارانه اخير كنفدراسيون بسكتبال غرب آسيا و ناديده گرفتن واقعيت هاي بازي نيمه تمام صبا باتري و ساجس در فينال چهارم تهران، راهي جز تهديد به خروج بسكتبال ايران از اين منطقه باقي نگذاشته است. تصميماتي كه با واكنش و خشم مسئولان بسكتبال ايران مواجه شده و آنها را بر آن داشت تا براي احقاق حق به كنفدراسيون بسكتبال آسيا متوسل شوند. حال بايد منتظر بود و ديد با توجه به تحريم شرق آسيايي ها در مسابقات اخير بسكتبال باشگاههاي قاره در كويت، مسئولان قطري حاكم بر كنفدراسيون بسكتبال آسيا چه واكنشي درخصوص بي عدالتي هاي اخير درمورد ايران از خود نشان مي دهند.
بر اساس تصميمات اعلام شده كنفدراسيون غرب آسيا تيم ساجس بدون در نظر گرفتن عواقب ترك زمين در سالن پر از تماشاگر آزادي فقط ۵ هزار دلار جريمه شد و تيم صباباتري ميزبان و بي گناه با جريمه ۱۵ هزار دلاري نقره داغ گشت.

نخستين پيروزي تيم ملي واليبال استراليا در تهران
گروه ورزشي _ تيم ملي واليبال استراليا در دومين بازي تداركاتي خود در تهران به نخستين پيروزي خود رسيد. اين تيم ديروز مقابل بخشي از تيم ملي ۲۴ نفره بزرگسالان ايران۳ بر۲ بازي را برد.
«ميلوراد كياچ» در اين بازي تنها از ۱۳ بازيكن حاضر در اردوي چهارم استفاده كرد. استراليا بر خلاف گذشته با تيمي دگرگون شده و جوان و در غياب بزرگان خود دست به سفر آسيايي زده است.

رئيس كميته واليبال باشگاه پيكان منصوب شد
002412.jpg
گروه ورزشي _ پيكان قهرمان واليبال باشگاه هاي ايران و آسيا هم تيم خود را براي فصل جاري بست. پيكان ضمن تمديد قرارداد با پيمان اكبري، محمد منصوري، اميرحسيني و فرهاد ظريف، با نفراتي چون سيد محمد موسوي، حميد جعفري، حمزه زريني نيز به توافق رسيد. از آخرين تغييرات در پيكان بايد از تشكيل كميته واليبال به رياست حسين حسيني ياد كرد كه او جدا از اين مسئوليت مدير فني تيم واليبال پيكان را نيز عهده دار خواهد بود. مصطفي منطقي دبير كميته واليبال اين باشگاه انتخاب شد.
پيشتر مصطفي كارخانه و داود آهنگري به عنوان سرمربي و مربي اين فصل پيكان حكم گرفته بودند.

كوتاه از جام جهاني
002388.jpg
خداحافظي گل محمدي از تيم ملي
002409.jpg
گروه ورزشي _ يحيي گل محمدي زننده تك گل ايران در جام جهاني آلمان هم از بازيهاي ملي خداحافظي كرد و ديدار با پرتغال آخرين حضور با پيراهن تيم ملي براي او بود. مدافع تيم ملي كه به علت مصدوميت از ناحيه كتف پنج هفته نياز به استراحت كامل دارد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: نمي دانيد چقدر درد مي كشم و تا صبح نخوابيدم. وي در مورد خداحافظي از تيم ملي گفت: من روزهاي خوب و بد زياد داشتم. قبلا تصميم خود را گرفته بودم و هر آمدني يك رفتن هم دارد. گل محمدي پيرامون انگيزه در نزد بازيكنان براي رويارويي با آنگولا گفت: براي ايران جام جهاني به نوعي تمام شد. فقط مي رويم براي ارائه يك بازي خوب.
زيدان غايب بازي با توگو
002403.jpg
زين الدين زيدان كاپيتان تيم ملي فرانسه بعد از دريافت دومين كارت زرد در ديدار با كره جنوبي بازي آخر اين تيم با توگو را از دست داد.او به دنبال يك خطاي ناشيانه روي مدافع كره جنوبي از داور اين ديدار كارت زرد دريافت كرد. تيم ملي فرانسه بعد از تساوي يك بر يك مقابل كره جنوبي براي صعود به دور بعدي جمعه هفته جاري به مصاف توگو مي رود و بايد اين تيم را مغلوب كند.
نگراني فان باستن
هلند بعد از پيروزي مقابل ساحل عاج به دور دوم صعود كرد. اما اين تيم براي صدرنشيني با آرژانتين در بازي آخر مبارزه مي كند. در اين بازي ماركو فان باستن بايد به ۶ بازيكن يك اخطاره خود تاكيد كند در صورت دريافت كارت زرد بازي مرحله يك هشتم نهايي را از دست خواهند داد. در حال حاضر برونكهورست، هيتينگا، روبن، ماتيسن، اوان بومل و بولارز ۶ بازيكن يك اخطاره هلند هستند. هلند و آرژانتين در مرحله يك هشتم نهايي با تيمهاي اول و دوم گروه D ديدار مي كنند.
بالاك، كلينزمن و تيم ملي
002400.jpg
ميشائيل بالاك، كاپيتان تيم ملي آلمان گفت: براي اينكه ما بتوانيم در آينده موفق باشيم بايد يورگن كلينزمن را در پست مربيگري آلمان ابقا كنيم.وي در ادامه گفت: تيمي كه يورگن كلينزمن راهي مسابقات جام جهاني كرده است متشكل از بازيكنان جوان و بسيار باانگيزه است كه مي توانند سالها براي تيم ملي مفيد و موثر باشند.بالاك در پايان گفت: صعود تيم ملي آلمان به دور بعدي ملاك خوبي براي ارزشيابي كلينزمن است.
گل فرانسه را داور نديد
002406.jpg
فرانسه اگر چه در مقابل كره جنوبي با تساوي يك بر يك متوقف شد اما بنيتو آرچونديا داور مكزيكي اين بازي يك گل سالم فرانسه را ناديده گرفت. ضربه سر پاتريك ويرا هافبك فرانسوي اين تيم در نيمه اول بازي عليرغم اينكه از خط دروازه عبور كرده بود توسط لي ون جائه دروازه بان كره جنوبي دفع شد كه در اين صحنه داور بدون هيچ واكنشي دستور به ادامه بازي را داد.تلويزيون آلمان با تكرار چندين باره اين صحنه به درستي گل فرانسوي ها تاكيد داشت. گلي كه ناديده گرفتنش حتي مي تواند حذف ناباورانه خروس ها را همانند جام جهاني دوره پيش به همراه داشته باشد.

برنامه بازيهاي امروز
ساعت ۳۰/۱۷ آلمان _ اكوادور
ساعت ۳۰/۱۷ لهستان _ كاستاريكا
ساعت ۳۰/۲۲ انگليس _ سوئد
ساعت۳۰/۲۲پاراگوئه _ ترينيداد وتوباگو

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |