سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۴ - Jun 20, 2006
مراسم سالروز شهادت دكتر مصطفي چمران
در حسينيه ارشاد برگزار مي شود
گروه اجتماعي- مراسم سالروز شهادت دكتر مصطفي چمران اسطوره رشادت، علم و تقوي امروز در محل حسينيه ارشاد برگزار مي شود.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و بين الملل شوراي اسلامي شهر تهران، در اين مراسم شخصيتهاي سياسي، مذهبي و علمي و بسياري از همرزمان اين شهيد در ايران و ديگر كشورها از جمله مصر و لبنان حضور خواهند داشت.
اين مراسم با سخنراني دكتر
حداد عادل رياست محترم مجلس شوراي اسلامي از ساعت ۱۷ الي ۱۹ در محل حسينيه ارشاد واقع در خيابان دكتر شريعتي برگزار خواهد شد.

بعد از جمع آوري متكديان
موجودي صندوق هاي صدقات افزايش يافت
گروه اجتماعي _ در چهارراهها و مكان هاي پررفت و آمد،موجودي صندوق هاي صدقات افزايش يافته است.
علت اصلي  اين افزايش در صندوق هاي صدقات جمع آوري گدايان در سطح شهر است.
حميدرضا ترقي، معاون فرهنگي كميته امداد امام خميني(ره)، در اين باره به خبرگزاري فارس گفت: «در مناطقي از شهر كه سرقفلي آن به نام گداها زده شده مثل ميادين، چهارراهها و مكان هايي كه رفت و آمد مردم در آنها زياد است و گداها در آنجا حضور مستمر داشتند موجودي صندوق هاي صدقات اين مناطق افزايش چشمگيري داشته است.»
هر چند ترقي عدد مشخصي را براي اين افزايش اعلام نكرده است اما به نظر مي رسد وي براين افزايش تأكيد دارد.
توجه به اينكه كميته امداد تنها نهادي است كه در سطح كشور صندوق هاي متعددي براي جمع آوري كمك هاي مردم دارد به نظر مي رسد اولين تغييرات جمع آوري گدايان در اين نهاد نمايان شود.
مدير كل دفتر امور اجتماعي وزارت كشور نيز از جمع آوري تمامي متكديان در ۲۸ استان كشور خبر داد. به گزارش ايسنا اميني با اشاره به اين كه وظيفه ذاتي سازمانهاي حمايتگر تحت پوشش قرار دادن افرادي است كه زير خط فقر مطلق هستند گفت: «اين افراد بايد شناسايي و از طريق ارگانها تحت پوشش قرار گيرند.»
وي درباره جمع آوري متكديان در سراسر كشور گفت: «اين طرح (جمع آوري متكديان) در ساير مراكز استانهاي كشور در حال اجراست و در حال حاضر ۳۰ مركز جمع آوري و ساماندهي در استانهاي كشور احداث شده است.»
اظهارات اميني در حالي بيان مي شود كه سازمان بهزيستي به دليل نداشتن بودجه از سرپرستي متكديان سرباز مي زند.
از سوي ديگر كميته امداد با افزايش درآمد روبه روست. يزداني، معاون جذب مشاركتهاي مردمي كميته امداد در اين باره به خبرگزاري فارس گفت: « با خروج متكديان از گردونه جمع آوري كمك هاي مردمي قطعاً مردم كمك هاي خود را به صندوق هاي صدقات مي ريزند كه تأثير مستقيمي بر درآمدهاي كميته امداد براي حمايت هر چه بيشتر محرومان دارد.»
وي درباره اين افزايش درآمد گفت: هنوز رقم قطعي نمي توان اعلام كرد و بايد چند ماه از اجراي اين طرح بگذرد ولي اين را مي توان قاطعانه گفت كه تأثير مثبتي در درآمد صندوق هاي صدقات تاكنون داشته است.

درخواست دبيركل سازمان ملل براي
كمك به پناهندگان و آوارگان
گروه اجتماعي- دبير كل سازمان ملل در پيامي به مناسبت روز جهاني پناهنده(۲۰ژوئن ۲۰۰۶ برابر با ۳۰خرداد ۱۳۸۵)، از جهانيان خواست تا به ميليون ها پناهنده و آواره در جهان كمك كنند.
متن كامل پيام كوفي عنان به شرح زير است:پناهندگي، تنها شروع رنجي طولاني است. هر سال هزاران نفر مجبور به ترك خانه هايشان مي شوند و جان خود و مقدار اندكي از ملزومات خود را برداشته و فرار مي كنند. هنگامي كه مكان امني در پي تعقيب يا جنگ پيدا نمي كنند، هنوز با چالش هاي زيادي براي به دست آوردن چيزهايي كه ما به آساني به آنها دسترسي داريم يعني مدرسه، كار، مسكن متعارف و مراقبت هاي بهداشتي مواجه مي شوند.
مشقت، انواع گوناگون دارد و در رويارويي با آن بايد تصميم هاي سخت گرفته شود. كارگزاري هاي كمك رسان با منابع محدود، معمولاً مجبورند به اولويت هاي دردآور بپردازند. كدام يك براي هزاران كودك در اردوگاه آوارگان مهم تر است: يك مدرسه يا درمانگاه بهداشتي؟ با وجود تلاش هايشان براي ايجاد يك زندگي جديد، پناهندگان حامل زخم رواني و فيزيكي از سوء استفاده هايي هستند كه براي سال ها حتي در محيطي كاملاً جديد باقي مي مانند. خانواده هايي كه در كشور خود تحت تعقيب هستند شايد به زندگي تحت فشار تهديد و بازگشت اجباري ادامه مي دهند.
امروزه جمعيت پناهندگان در جهان در مقايسه با سال ۱۹۸۰ در كمترين سطح خود است. طي چند سال گذشته كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل به ميليون ها نفر كمك كرده است به وطن خود بازگشته يا زندگي جديدي را در كشور پناه دهنده آغاز كنند.
در عين حال همان گونه كه ما روز جهاني پناهنده را گرامي مي داريم، بيش از نيمي از كساني كه كميساريا از آنان مراقبت مي كند، بيش از ۵سال در تبعيد به سر برده اند. اجازه دهيد اين روز به عنوان يادآور مسئوليت هاي ما باشد براي كمك به زنده نگه داشتن اميد در ميان آناني كه از همه بيشتر به آن نياز دارند؛ يعني ميليون ها پناهنده و آواره كه هنوز دور از خانه هايشان به سر مي برند.

تكليف ۱۰ ميليارد گلوله در جهان نامعلوم است
ايسنا: سازمان امدادرساني آكسفام بين الملل مي گويد: هر سال ۱۴ ميليارد گلوله در جهان توليد مي شود، ولي در مورد اين كه اين مهمات به چه كشورهايي فروخته مي شود يا چگونه استفاده مي شود، اطلاعات موثقي در دست نيست.
اين سازمان مي گويد تجارت بي ضابطه مهمات گرم مناقشه در جهان از جمله در افغانستان و عراق را شعله ورتر مي كند، لذا اين نهاد خواستار كنترل سختگيرانه تري بر اين تجارت شده است. بي بي سي همچنين اعلام كرد: آكسفام مي گويد تعداد كشورهاي توليدكننده و صادركننده گلوله رو به افزايش است. در ساليان اخير، كنيا و تركيه توليدكننده شده و به هفتاد كشور ديگر ملحق شده اند كه مهمات مي فروشند. در گزارش اين سازمان چين،مصر، برزيل، بلغارستان، روماني و اسراييل در ارايه اطلاعات در اين خصوص ضعيف تر از ساير كشورها عمل كرده اند.

هر بيمار دياليزي، سالانه ۸ميليون تومان بار مالي دارد
002271.jpg
گروه اجتماعي _ مريم غفاري: هر بيمار دياليزي سالانه ۸ميليون تومان بار مالي دارد و تا سال ۱۳۹۰ تعداد بيماران مبتلا به نارسايي كليه، بالغ بر ۴۰هزار نفر مي شود.
به گزارش همشهري، در طرح اقدامات پيشگيرانه مركز مديريت پيوند اعضاي وزارت بهداشت، ۵گروه از اقشار جامعه به عنوان گروه هاي در معرض خطر در اولويت قرار دارند كه عبارتند از: مبتلايان به ديابت، فشارخون، كراتينين بالا، بيماري هاي فاميلي و افرادي كه مشكلات اورولوژي دارند.
بر اساس اين گزارش، نرخ مرگ و مير سالانه بيماران دياليزي در كشورهاي پيشرفته بالاي ۲۰درصد است در حالي كه اين رقم در ايران كمتر از ۱۶درصد است كه دليل اصلي آن، بالابودن سن گيرندگان دياليز در آن كشورهاست. همچنين در كشور ما بقاي ۳ساله پيوند كليه ۸۵درصد و بقاي يكساله پيوند، ۹۲درصد است.
از سوي ديگر در ايران رقم پيوند كليه ۲۴ مورد به ازاي هر يك ميليون نفر است كه اين رقم در كشورهاي در حال توسعه ۱ تا ۵ مورد و در كشورهاي پيشرفته ۲۰ تا ۴۰ مورد است و علت اصلي بالابودن آمار ايران در زمينه پيوند كليه، مجازبودن پيوند از فرد زنده است، به طوري كه ۸۰درصد پيوندهاي كليه از فرد زنده است كه در كشورهاي ديگر جايز نيست. ضمن آنكه تعداد بيماران در انتظار پيوند كليه، صرفاً به دليل كم بودن اهداكننده، بالاست.
به گفته معاون سلامت وزارت بهداشت، سالانه حدود ۱۰ميليارد تومان براي خريد صافي دياليز هزينه مي شود. هزينه خريد هر صافي دياليز ۱۰هزار و پانصد تومان است و با توجه به اينكه هر فرد دياليزي بايد هفته اي ۳ بار دياليز شود، بايد ماهانه بيش از ۱۲۰هزار تومان فقط براي دياليز هزينه كند و در صورتي كه بيمار توان پرداخت آن را نداشته باشد يا با تاخير دياليز شود، خطر مرگ به شدت او را تهديد مي كند.
مسعود اعتماديان- رئيس بيمارستان فوق تخصصي كليه هاشمي نژاد- در خصوص تعرفه هاي اختصاص يافته به بيماران كليوي گفت: با صرف حدود ۲ الي ۳ميليون تومان هزينه براي هر عمل پيوند كليه، تنها مبلغي معادل يك ميليون و ۸۰۰ هزار تومان از طرف بيمه به بيمارستان پرداخت مي شود كه اين مبلغ شامل هزينه هاي مربوط به شخص دهنده كليه و مراجعات بعدي بيمار(گيرنده) تا ۳ ماه بعد از جراحي پيوند كليه است.
وي افزود: با توجه به اينكه بسياري از بيماران، مدت زيادي را (حدود ۴۵ روز) در بيمارستان بستري مي شوند و با وجود خدمات ارائه شده به اين بيماران كه هزينه اي معادل ۳۰هزار تومان در هر شب براي هر يك از آنها برآورد مي شود، تعرفه هاي بيمه به هيچ وجه پاسخگوي اين نياز نيست.
وي با اشاره به هزينه هاي سنگين بيمارستان هاي خصوصي كه براي عمل پيوند كليه حدود ۱۵ تا ۲۰ميليون تومان و در ازاي هر مرتبه دياليز ۷۰هزار تومان است اضافه كرد: بيمارستان هاشمي نژاد يكي از بيمارستان هاي پيوند انبوه است كه سالانه حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ پيوند كليه و ۳۰ هزار بار دياليز را طي چهار شيفت شبانه روزي انجام مي دهد و اين امر حاكي از نياز به حمايت هر چه بيشتر ارگان هاي دولتي و اختصاص تعرفه هاي بيمه به منظور ارائه خدمات مناسب تر به بيماران است.

قانون حمايت از حقوق معلولان تصويب شد
ايلنا: «صددرصد كمك  ها و مشاركت  هاي نقدي و بلاعوض كليه اشخاص حقيقي و حقوقي به سازمان بهزيستي كشور كه جهت احداث مراكز توانبخشي، درماني و حرفه  آموزي و تامين مسكن متناسب با نياز افراد معلول پرداخت مي  شود، به عنوان هزينه قابل قبول مالياتي عملكرد معادل پرداخت منبعي كه مودي انتخاب مي  كند، تلقي خواهد شد.»
هيأت وزيران با تصويب اين موضوع در قالب آيين  نامه اجرايي ماده ۱۴ قانون حمايت از حقوق معلولان، پذيرش هزينه قابل قبول مالياتي اين آيين  نامه را صرف  نظر از نحوه تشخيص (علي  الراس و با رسيدگي به دفاتر قانوني) قابل كسر از درآمد مشمول ماليات كليه منابع بر درآمد دانسته است.
در بخش ديگري از اين مصوبه آمده است: مشاركت غيرنقدي شامل اموال، اعم از منقول و غيرمنقولي است كه توسط كارشناسان رسمي دادگستري ثبت مي  شود.
براساس اين مصوبه، ادارات كل بهزيستي استان مكلف شده  اند؛ صورتجلسه دريافت كمك  هاي غيرنقدي اعم از منقول و غيرمنقول را كه به تاييد مديركل و ذي  حساب حساب رسيده است، ظرف يك هفته در اختيار كمك  كننده قرار دهند.
اين گزارش مي  افزايد: ملاك برخورداري از تسهيلات اين آيين  نامه، ارائه گواهي از اداره كل بهزيستي استان ذي  ربط با رعايت قانون ماليات  هاي مستقيم مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدي آن است.
شايان ذكر است؛ اين مصوبه براساس پيشنهاد مشترك وزارت امور اقتصادي و دارايي و سازمان بهزيستي كشور به تصويب رسيده است.به نظر مي رسد با تصويب اين لايحه بسياري از شركت هاي بزرگ تجاري وبنگاه هاي اقتصادي بتوانند هزينه هاي خيريه شان رادرقالب ماليات بردرآمد محاسبه نمايند .پيشنهاددهندگان اين لايحه اميدوارند تاباتصويب آن گام موثري درپرداخت ماليات ها برداشته شود.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
دفاع از حريم شهر تهران
از عزم راسخ شهرداري و شوراي شهر تهران در مخالفت قانوني با ساخت و ساز در بالاي خط ۱۸۰۰ متر ارتفاعات شمال تهران و همچنين خارج از حريم شهر دفاع مي كنيم و اميدواريم دستگاه هاي نظارتي و قوه محترم قضائيه، با توجه به اهميت محيط زيست شهري به ويژه سفره هاي آب زيرزميني، پشتيبان اقدامات شهرداري و شوراي شهر باشند و حتي با تخلفاتي كه در دهه هاي گذشته صورت گرفته برخورد قانوني نمايند.
جمعي از اهالي منطقه دربند و گلابدره
غيبت صنايع دستي لرستان در نمايشگاه
استان لرستان همواره از پيشگامان صنايع دستي- به ويژه هنرهاي دستي اعجاب انگيز مردم اين استان- بوده است، اما امسال به علت مسائل مالي و ظاهراً كمبود بودجه، امكان عرضه توليدات صنايع دستي و حضور صنعتگران هنرمند لرستان در نمايشگاه صنايع دستي در محل نمايشگاه هاي بين المللي تهران فراهم نشد. اين مسئله نيازمند پيگيري دستگاه هاي مسئول است.
يك صنعتگر از خرم آباد لرستان
بيمارستان هاي دولتي را دريابيد
اظهارات عضو محترم كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي مبني بر وضعيت نگران كننده بيمارستان هاي دولتي كه ناشي از مشكلات مالي آنهاست، ضرورت توجه فوري و اساسي دولت به اين بيمارستان ها را به عنوان يك اولويت مهم مطرح مي كند و اين واقعيت را كه در بعضي بيمارستان هاي خصوصي سازي شده، لوكس نمايي و تجمل، جاي خدمات دهي واقعي را گرفته است و در مقابل بيمارستان هاي دولتي به علت كسري بودجه با مشكل روبه رو مي باشند.
حسيني- تهران
فيش حقوقي را بفرستند
از ۱۰ سال پيش بازنشسته يكي از وزارتخانه ها هستم. در اين مدت شايد ۲ يا ۳ بار فيش حقوق به دستم رسيده است. چرا سازمان بازنشستگي، فيش هاي حقوقي بازنشستگان را هنگام پرداخت حقوق آنها در بانك ها، ارسال نمي كند؟
نام محفوظ
چاره انديشي براي بيمه نشده ها
ظاهراً، وام مسكن به منظور تأمين مسكن اقشار كم درآمد به كارمنداني پرداخت مي شود كه تحت پوشش بيمه قرار داشته باشند. من و همسرم هر دو كار مي كنيم اما حقوق ما در مجموع به ۲۰۰هزار تومان هم نمي رسد و تحت پوشش بيمه هم نيستيم، در حالي كه اجاره نشين بوده و هر ماه بايد مبلغ سنگيني بابت اجاره بپردازيم. براي تأمين مسكن امثال ما كه از اقشار كم درآمد هستيم، چه فكري شده است؟
كاظمي- تهران
چرا كاهش حقوق؟
حقوق نگهبانان پارك ملت كه تعداد آنها به ۶۰ نفر مي رسد از دو ماه پيش از ۱۸۵هزار تومان به ۱۲۰هزار تومان كاهش يافته است كه پرداخت همين مبلغ نيز با تأخير انجام مي شود. اميد است شهرداري منطقه ۳ در اين خصوص، مسئله را پيگيري نمايد تا اگر پيمانكار يا پيمانكاران احتمالي در اين مورد دخيل مي باشند، پاسخگو باشند.
جمعي از نگهبانان پارك ملت
نانوايي غيربهداشتي
براي حفظ بهداشت عموم، رعايت بهداشت در نانوايي ها لازم است. يك واحد نانوايي در خيابان ۲۰متري محمدي(خيابان جشنواره تهرانپارس) فاقد امكانات اوليه بهداشتي، مثل در و پنجره فلزي است كه باعث نفوذ حشرات مي شود.
ساكن محل
پيام يك جانباز
جانباز قطع نخاعي هستم. در يك خانه قديمي كه از طرف بنياد جانبازان در اختيارم قرار داشت، به همراه دو فرزندم سكونت دارم، اما به تازگي، از طرف صاحب ملك برايم حكم تخليه صادر شده است. اميدوارم مسئولان محترم بنياد به اين مشكل رسيدگي كنند.
نام محفوظ
همشهري: مشخصات و تلفن تماس پيام دهنده در روزنامه موجود است.

از ميان نامه ها
براي جلوگيري از صدور قبض هاي جريمه اشتباهي
تجربه نشان داده است كه اصلاح يا حذف مواردي از قوانين كه با عقل و منطق سازگار نمي باشد، مي تواند به نهادينه كردن قوانين و ايجاد اعتماد بيشتر ميان مردم و مسئولان كمك كند.
بخصوص قوانين و مقرراتي كه مردم به دلايل گوناگون با آنها بيشتر سر و كار دارند. برخي از مقررات راهنمايي و رانندگي از آن جمله مي باشد.
با بررسي  تعدادي از برگه صورت وضعيت خلاف و شكايات مربوط به واحد راهنمايي و رانندگي مركز اجراييات مشاهده مي گردد افرادي كه هيچگونه تخلفي در امور رانندگي انجام نداده اند و يا به شهري كه جريمه براي آنان صادر شده، اصلاً به آنجا مسافرت ننموده اند، لذا توسط مأمورين به طور اشتباه در برداشت شماره خودروي ديگر كه تخلف از جانب او صورت گرفته ناچار به پرداخت جريمه مي شوند و اين قبيل اشتباهات در چند سال اخير موجب بروز مشكلاتي براي مردم شده است.
هر چند كه معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي به طرق مختلف در صدد حل اين مشكل برآمده است، اما مي توان با استفاده از روش هاي مطمئن تر اين مسئله را از ريشه حل كرد. به عنوان نمونه، در برگه هاي جريمه كه به شرح فوق براي خودروها صادر مي شود به شماره خودرو و نوع پلاك اشاره شده، اما نامي از نوع و رنگ خودرو به ميان نيامده است.
در حالي كه با برطرف ساختن اين كمبود آشكار مي توان از بروز اشتباهات احتمالي در آينده پيشگيري كرد و به اين معضل چند ساله خاتمه داد.
فتح ا... نجمي- پاوه

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |