دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۴ - Jul 3, 2006
رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
در طلب دنيا معتدل باشيد و حرص نزنيد، زيرا به هر كس هرچه قسمت اوست مي رسد.

(سنن ابن ماجه، كتاب التجارات، ح 2133)
امروز با حافظ
چو ياد عارض آن ماه خرگهي آورد
چه ناله ها كه رسيد از دلم به خرمن ماه
كه التجا به جناب شهنشهي آورد
رساند رايت منصور بر فلك حافظ
آب و هوا
004389.jpg

آلودگي هواي تهران
004395.jpg

عكس روز
004401.jpg
عكس: همشهري/گلناز بهشتي
يكشنبه 11/4/85 - مجموعه ورزشي انقلاب تهران، هفته دوم مسابقات تنيس فيوچرز با حضور تنيسورهاي داخلي و خارجي

در شهر چه خبر...
قيمت برنج
دبير انجمن برنج مي گويد: قيمت انواع برنج امسال به طور متوسط 10 تا 12 درصد افزايش يافته است. جميل علي زاده شايق اين رشد قيمت را طبيعي مي داند و اعلام مي كند: در حال حاضر قيمت هر كيلوگرم برنج هاشمي درب كارخانه با قيمت يك هزار و 100 تومان و در مغازه هاي خرده فروشي گيلان و مازندران يك هزار و 200 تومان عرضه مي شود. به گفته او اين نوع برنج در مغازه هاي سطح شهر تهران با قيمتي در حدود يك هزار و 300 تا يك هزار و 350 تومان عرضه مي شود. سال گذشته قيمت برنج هاشمي در حدود يك هزار و 100 تومان بود.

گوشي ارزان شد
به نظر مي رسد روند يك ماهه افزايش قيمت گوشي هاي تلفن همراه پايان يافته است. خبرها از بازار علاءالدين، مركز دادوستد گوشي تلفن همراه در تهران، حاكي از كاهش قيمت برخي مدل هاي پر مصرف است. بر اين اساس اغلب گوشي هاي موجود بين 20 تا 150 هزار تومان ارزان تر خريد و فروش مي شوند. رئيس اتحاديه فروشندگان سيم كارت و گوشي تلفن همراه در مورد وضعيت بازار گوشي تلفن همراه در آينده معتقد است: برخلاف بازار سيم كارت كه بيشتر قيمت ها سليقه اي و با توجه به برخي مزيت هاي غيرفني از قبيل پيش شماره ها تعيين مي شود، بازار گوشي با توجه به معيارهاي فني كالا قيمت گذاري مي شود. بنابراين فروكش كردن هيجان افزايش قيمت ها در بازار گوشي كه به دنبال افزايش تعرفه واردات اتفاق افتاد، كاملاً قابل پيش بيني بود.

نوسان قيمت پسته
پسته ايران كه از سوي اتحاديه اروپا و برخي كشورها متهم به دارا بودن ميزان بالاي سم افلاتوكسين بود با يافتن بازارهاي جديد خارجي افزايش قيمت محسوسي نسبت به سال پيش پيدا كرد؛ به طوري كه قيمت اين محصول تا 10 درصد بالا رفت. اما گزارش ها از بازار خشكبار حاكي از توقف اين روند صعودي طي دو هفته گذشته است. سيد مصطفي حسيني، رئيس اتحاديه خشكبار و آجيل فروشان در مورد وضعيت كنوني اين بازار مي گويد علاوه بر تاييد سلامت پسته ايران در برخي كشورها، استفاده از روش هاي سنتي براي خشك كردن پسته كيفيت و قيمت اين محصول را افزايش داد. هم اكنون پسته فندقي بين 4 هزار تا 5 هزار تومان، پسته احمدآقايي بين 4 تا 6 هزار تومان و پسته كله قوچي بين 5 تا 7 هزار تومان در بازار خشكبار تهران فروخته مي شود.

مرغ دو كيلويي
گوشت مرغ به دليل مزيت هاي قيمتي نسبت به گوشت قرمز حجم بيشتري از سبد مصرفي خانوارها را اشغال كرده. در روزهاي اخير نيز با فروكش كردن بيماري آنفلوآنزاي مرغي، بازار اين محصول رونق گرفته و قيمت ها نيز به دنبال آن رو به افزايش گذاشته است؛ به طوري كه ظرف چند روز گذشته ميادين ميوه و تره بار و مغازه هاي سطح شهر حدود 30 تا 40 تومان قيمت روي اتيكت ها را بالا برده اند. طبق گزارش هاي دريافتي مرغ آماده طبخ 2 كيلويي در ميادين ميوه و تره بار حدود 1380 تومان و در مغازه ها تا حدود 1500 تومان عرضه مي شود. محمد يوسفي، رئيس اتحاديه مرغداران در بيان دلايل تفاوت قيمت مرغ هاي 5/1 كيلويي با انواع 2 كيلويي آن مي گويد: برخلاف مزيت هاي گوناگون مرغ هاي 5/1 كيلويي به نسبت انواع سنگين تر، عادت هاي نادرست خريد مردم و گرايش آن ها به مرغ هاي سنگين تقاضا را در اين بخش بيشتر كرده است. برخي فروشندگان نيز مرغ 2 كيلويي را با قيمت كاذب و حدود 50 تومان گران تر عرضه مي كنند.

بازار
سايه كوپن بر بازار خودرو
004431.jpg
زمزمه هاي سهميه بندي بنزين اين روزها بر بازار خريدوفروش خودرو سايه افكنده، پيش بيني مي شود از پاييز امسال كوپن ها يا كارت هاي سوخت بين دارندگان خودرو توزيع شود، بر اين اساس احتمال رونق بازار خودروهاي كم مصرف وجود دارد.
هر چند شواهد موجود هنوز از تأثيرگذاري سريع اين موضوع بر بازار خريدوفروش خودرو حكايت نمي كند. از سوي ديگر با توجه به برنامه توليد و عرضه چند مدل جديد خودرو نظير، لوگان در محدوده قيمت 8 تا 10 ميليون تومان و مگان در محدوده قيمت 15 تا 20 ميليون تومان از نيمه دوم امسال، به نظر مي رسد بازار خودروهاي در حال عرضه از اين محدوده قيمتي دچار نوسان هايي شود.

سكه، طلا و ارز
004428.jpg

بهداشت
لايت ها، ترك سيگار را مشكل تر مي كنند
پژوهشگران آمريكايي مي گويند در دسترس قرار گرفتن سيگارهاي كم قطران و كم نيكوتين يا سيگارهاي لايت ممكن است در واقع مانع ترك سيگار بوسيله سيگاري ها شود.
به گزارش خبرگزاري ها هيلاري اي تيندال و همكارانش از دانشگاه پيتسبورگ بر اساس پاسخ  هاي بيش از 12000 نفر كه سيگاري بودند يا قبلا سيگار مي كشيدند دريافتند كه 37 درصد اين افراد در تلاش براي كاهش صدمات ناشي از سيگار به سيگارهاي لايت رو آورده بودند، اما اين افراد بيش از 50 درصد با احتمال كمتري نسبت به آنهايي كه هرگز سيگار لايت نكشيده بودند سيگار را ترك كرده بودند.
اين پژوهشگران مي گويند يافته هاي  آنها به خصوص از اين لحاظ نگران كننده است كه بيش از سي ميليون آمريكايي كه سيگار لايت مي كشند ممكن است تحت تاثير اين برداشت غلط باشند كه اين كار ميزان صدمات به آنها را كاهش مي دهد در حالي كه آنها با تداوم سيگار كشيدن به جاي ترك كردن آن بيشتر خود را در معرض خطر قرار مي دهند.

تئاتر
گفت و گوي تروريست ها
كارگردان: پيام فروتن
بازيگران: حميدنفر، فرهاد تفرشي، پرنياز لطف الهي
محل اجرا: تالار مولوي
اين نمايش به زندگي پنج نفر مي پردازد كه از نگاه غربي ها تروريست هستند.

زخمه بر آب
كارگردان: حميدرضا فلاحي
بازيگران: ناديا فرجي، شهرام نجاتي، الميرا طالبي
محل اجرا: خانه نمايش اداره تئاتر
ساعت اجرا: 18
زن و مردي در سرزمين تاريكي ها عاشق يكديگر مي شوند اما حاصل عشق آن دو، زايش فرزنداني مرده است.

سينما
به آهستگي
004398.jpg
كارگردان: مازيار ميري
بازيگران: محمدرضا فروتن، نيلوفر خوش خلق، شاهرخ فروتنيان
سينماهاي نمايش دهنده: صحرا،
شهر تماشا، فرهنگ
خلاصه داستان: به آهستگي قضاوت افراد جامعه نسبت به يكديگر را نقد مي كند. محمود، كارگر جوشكار كه از خانواده اش دور است تلفني متوجه مي شود همسرش منزل را ترك كرده است. همه شواهد نشان از خيانت پري دارد و مرز بين قضاوت و باور، محمود را وادار به جست وجو مي كند.

سوغات فرنگ
004407.jpg
كارگردان: كامران قدكچيان
بازيگران: مجيد صالحي، شيلا خداداد، رامبد جوان
سينماهاي نمايش دهنده: قدس، پايتخت، ماندانا، ايران، بلوار
خلاصه داستان: فرشته پس از 19 سال دوري به همراه همسرش كه به تازگي با هم ازدواج كرده اند به ايران بازمي گردد اما در بدو ورود با ماجراهاي عجيبي مواجه مي شود.

تلويزيون
004425.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
دريا
زماني كه مردي را در سواحل دريا بي جان يافتند، همه بدنبال هويت او مي گشتند اما هيچ چيز به همراه نداشت جز كاغذي كه در دستش مچاله شده بود و روي آن نوشته شده بود: لطفا يك ليوان آب!
سيد محمد رضا نواب

گشتي در دنياي خبرها
۱۱۹ ميخ در شكم
لندن: پزشكان در جريان يك عمل جراحي موفق شدند 119 ميخ از داخل شكم يك خانم خارج كنند. اين خانم كه به دليل درد شديد از ناحيه شكم به بيمارستان مراجعه كرده بود تحت عكسبرداري قرار گرفت كه نتيجه عكس حاكي از وجود اشياء آهني داخل شكم بود. به همين دليل پزشكان مجبور به انجام عمل جراحي شدند و 119 ميخ از داخل شكم وي خارج كردند. با توجه به اينكه اغلب ميخ ها زنگ زده بود به همين دليل احتمال داده مي شود كه وي اين ميخ ها را ماهها قبل بلعيده باشد.
۲۰ هزار كيلومتر سفر براي تحويل پيتزا
پاريس: يك كارگردان سينما براي اينكه يك پيتزا تحويل بدهد
20 هزار كيلومتر سفر كرد تا ركورد تازه اي از خود بر جاي بگذارد. اين پيتزا را يك نوجوان 13 ساله مبتلا به سرطان در ولينگتن نيوزلند سفارش داده بود. به همين دليل اين كارگردان پيتزاي مورد نظر را در شهر مادريد تهيه كرد و پس از سه روز سفر و طي كردن 20 هزار كيلومتر، پيتزا را به مقصد رساند. وي براي كمك به بيماران سرطاني اين ركورد شكني را انجام داد.
هزينه ناهار خوردن
كاليفرنيا: ناهار خوردن همراه با دومين مرد ثروتمند جهان هزينه سنگيني را دربردارد. همه ساله افراد ثروتمند براي اينكه يك وعده غذا همراه با وارن بوفت ميل كنند در يك مزايده شركت مي كنند. فردي كه در نهايت بالاترين پيشنهاد را ارائه بدهد مي تواند در يك رستوران مشخص همراه با بوفت غذا بخورد. البته پول حاصل از اين مزايده به موسسات خيريه اختصاص خواهد يافت. امسال هم يك مرد 45 ساله از كاليفرنيا با پرداخت 620 هزار و 100 دلار با بوفت غذا خورد. سال گذشته بالاترين رقم پيشنهادي در مزايده 351 هزار دلار بود.
ازدواج اجباري
لندن: در كشور انگليس هر روز صبح يكي از كاركنان كارخانجات توليد شير پشت در خانه هاي مردم يك بطري شير قرار مي دهد و در آخر هفته پول اين شيرها را دريافت مي كند. يكي از اين ماموران از مدتها قبل قصد ازدواج داشت به همين دليل هر بار كه بطري پشت در خانه ها مي گذاشت يك تكه كاغذ به بطري ها مي چسباند كه روي اين تكه كاغذ نوشته شده بود: من قصد ازدواج دارم اگر خانمي مايل به ازدواج با من است با اين شماره تلفن تماس بگيرد. وي از اين طريق با دو خانم آشنا شد اما هيچ يك از آنان شرايط مأمور توزيع شير را براي ازدواج نپذيرفتند. وي كه بسيار خشمگين شده بود داخل قفل درهاي خودرو يكي از اين خانم ها چسب ريخت و خودرو ديگري را با تخم مرغ هدف قرار داد.
سگ وفادار
منچستر: يك سگ وفادار صاحب خود را از مرگ نجات داد. هنگامي كه صاحب 31 ساله اين سگ مشغول قدم زدن در جنگل بود ناگهان دو گراز وحشي
100 كيلوگرمي به سوي وي حمله ور شدند. اما سگ كه صاحب خود را در خطر مي ديد آنقدر دور وي چرخيد تا اينكه گرازها از حمله منصرف شده و متواري شدند. البته گرازها 5 بار به سوي سگ حمله و او را زخمي كردند اما اين حيوان وفادار كماكان از صاحب خود مراقبت كرد و تسليم نشد.
مجازات گاز گرفتن بيني
لندن: يك جوان 18 ساله كه بخشي از بيني يك افسر سابق نيروي دريايي را كنده بود به تحمل 6 ماه حبس محكوم شد. اين جوان به همراه دو نفر از دوستانش در حالي كه تحت تاثير مشروبات الكلي قرار داشتند با لگد به خودروي اين مرد 42 ساله كوبيدند. هنگامي كه وي در برابر آنها مقاومت كرد يكي از جوانان ياغي او را روي زمين پرتاب كرد، روي سينه اش پريد و با دندان بيني وي را گاز گرفت. بر اثر همين حمله بخشي از بيني مرد كنده شد و پزشكان مجبور شدند عمل جراحي ترميمي روي بيني وي انجام بدهند.
دوستي موش و قورباغه
004434.jpg
دهلي نو: نوعدوستي تنها به انسانها منحصر نمي شود بلكه حيوانات نيز به يكديگر ياري مي رسانند. عكسي كه مي بينيد دو روز قبل در كشور هند شكار شده است كه طي آن يك قورباغه به موشي كه قصد عبور از عرض يك رودخانه را داشت ياري مي رساند. در واقع موش براي عبور از آب سوار بر دوش قورباغه شده و قورباغه نيز با دقت هر چه تمام تر موش را به مقصد مي رساند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |