دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۴ - Jul 3, 2006
برزيل، جادوگراني كه ديگر سحرآميز نيستند
فرماندهي بزرگ فوتبال در شخصيت زيدان
004347.jpg
004350.jpg
جهانگير كوثري- ما هم اشتباه كرديم. فوتبال يك بار ديگر اين فرضيه را به اثبات رساند كه هنوز اسرار پنهان بسياري در درون خود دارد كه ناگفته و يا ناديده مانده است. ما هم در تئوري هاي رايج فوتبال بسياري از فاكتورها را عامل پيروزي و قهرماني مي دانستيم. ما هم برزيل را يك استثنا در فوتبال جهان مي دانستيم، رونالدينيو، رونالدو، آدريانو و كاكا را اسطوره هاي بي بديل اين پديده قلمداد مي كرديم. اما فوتبال فرانسه نشان داد كه چرا يك تيم در يك بازي با يكپارچگي و روح گروهي به پيروزي مي رسد. ما پذيرفتيم كه جادوگران برزيلي نيز رمل و اسطرلابشان كارساز نبود و آنچه عامل پيروزي است، تدبير و تاكتيك گروهي است. اين حزن  نامه برزيل نيست اما واقعيتي است كه بايد در فوتبال پذيرفت.
پس از فاجعه سال ۱۹۵۰ در ماراكانا و شكست تلخ در سال ۱۹۹۸ اين بار نيز برزيل فرونشست و دستاوردهاي تازه علم فوتبال را باور كرد.
ساقهاي جادويي زردهاي جنوب چون ني هاي نازكي بود، كه از خشكي در حال تركيدن بود، آن دريبلهاي سحرآميز مرد زشت روي و هنرمند برزيل چه شد؟ موج گروهي پاريسي ها چون توفان سونامي اردوگاه برزيلي ها را در هم شكست تا باور كنند كه اروپا ديرزماني بود كه قصد داشت فوتبال را در قاره متحد خود متجلي كند و چون هشت دوره قهرماني جام را حفظ نمايد. فرانسه يك نمونه از فوتبال اروپاست تازه در آنسو ژرمن ها را نيز داريم، ايتاليا هم پابرجاست و پرتغال هم با هيبت فوتبال لاتين سبك تازه اي از فوتبال را ارائه مي دهد. فرانسوي ها معناي تازه اي از رهبري داخل ميدان در فوتبال به دست آوردند، بازي شناور، اتصال هاي خطوط سه گانه، بازگشت به حالت تدافعي در كمترين زمان، بهره گيري از ضربات ايستگاهي به بهترين شكل و خنثي  نمودن بازي حريف در ميانه ميدان و تقسيم وظايف بين ده بازيكني كه هر كدام خواسته هاي شخصي را كنار گذاشته اند و معرفت تيمي را ارجح دانسته اند. فرانسوي ها زماني كه توپ را از دست مي دادند چون يك كوسه بزرگ عرضي در مقابل حريف قرار مي گرفتند و كاملاً روشن بود، كداميك بايد به جنگ مرد پا به توپ برزيلي برود. پوشش دوم كدام بازيكن است و فاصله هاي آنها با يكديگر چه اندازه است كه فضايي به رونالدينيو و كاكا ندهند. فرانسه كاملاًً روي تاكتيك انعطاف پذير خود تمرين كرده بود و برزيلي ها در خواب خوش چهار پيروزي خود را در نيمه نهايي مي ديدند، آنها هم چون ما فرانسه را ساده انگاشته بودند. فرمانده اصلي اين جنگ كه چون طراحان نبردهاي بزرگ رفتار كرد «زيدان» بود. او در تمام مدت بازي داوطلب دريافت توپ بود، هر كجا و به هر بازيكن پاس داد با حركت بدون توپ، خود را در موقعيت دريافت مجدد آن قرار داد. زيدان در هر نقطه از زمين كه تيمش احساس ضعف كرد، حضور يافت، هر كجا نياز به ضربه هاي او بود، حاضر شد و درنهايت، پاس گل پيروزي را داد. فرمانده جنتلمن فرانسوي ها با رهبري خود برزيل را به تاريخ سپرد. هشت سال پيش هم او چنين كرده بود و حالا او در آمريكاي جنوبي يك ضدقهرمان منفور قلمداد مي شود؛  در حالي كه براي پاريسي ها چون چهره داود زيبا و نجات دهنده است. او آتش در دست فرانسه را به روشنايي برد.

علي آبادي:
با هيچ رئيس فدراسيوني اختلاف ندارم
004368.jpg
گروه ورزشي - معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان تربيت بدني در نشست دوم خود با روساي فدراسيون هاي ورزشي گفت: به جاي پرداختن به مسايل حاشيه اي، آينده ورزش را ببينيم و به فكر ساختن آينده باشيم.وي افزود: تا هفته آينده شرايط ثبت نام از كساني را كه احساس مي كنند توانايي اداره فوتبال را دارند فراهم مي كنيم.محمد علي آبادي با اشاره به علت بركناري رئيس فدراسيون فوتبال گفت: من رئيس ورزش كشور هستم و هركجا كه از طريق كار كارشناسي به اين نتيجه برسم كه فردي توانايي اداره مجموعه تحت امر خود را ندارد بايد تصميم بگيرم، تاكيد مي كنم كه با هيچ رئيس فدراسيوني اختلاف ندارم. درباره فوتبال هم قبل از جام جهاني مسايل كالبدشكافي شد و توصيه به تغيير كادر فني داشتيم، آن هم از طريق كار علمي اما نشد. به هرحال بايد بعد يا قبل از مسابقات جام جهاني تصميم مي گرفتم. در مجموع به اين نتيجه رسيدم كه تيم برود، انصافاً اميدوار بودم با دست پر به ميهن بازگردد. البته اين اتفاق نيفتاد و ما هم بايد پاسخگو باشيم. براي همين ترجيح داديم فرد ديگري سكان اين فدراسيون بزرگ را دراختيار بگيرد و اميدوارم نفر بعدي از همه توان فوتبال كشور استفاده كند.
علي آبادي سپس درباره صحبت هاي رييس بركنار شده فوتبال گفت: من به همه دوستان در سازمان توصيه كرده ام با اين مسايل با سعه صدر برخورد كنند. ما بايد نيروي خود را صرف برنامه ريزي و فرداي بهتر در ورزش كنيم.

تغذيه ورزشكاران در دوحه توسط كميته پزشكي
گروه ورزشي - مريم رضايي:براي تغذيه با كيفيت ورزشكاران اعزامي به بازيهاي آسيايي دوحه، يك كميته تخصصي پزشكي تشكيل شد. مرادي رئيس كميته پزشكي ستاد بازي هاي دوحه با بيان اين مطلب گفت: كميته پزشكي براي اين كه نقش حمايتي خود را به خوبي ايفا كند، از تعدادي متخصص تغذيه دعوت كرده است كه بحث غذا و فرمول غذايي مطابق با استانداردهاي لازم را براي ورزشكاران ارائه دهد.
وي گفت: در بسياري از فدراسيونهاي اعزامي به دوحه شانس مدال آوري بالاست و حساسيت كميته تخصصي پزشكي نيز به اين دليل زياد است.
گردهمايي ۴ هزار دانشجوي ورزشكار كشور در كرمان
گروه ورزشي - هشتمين المپياد ورزشي دانشجويان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور از ۲۴ تيرماه تا ۱۷ مرداد ماه در دو بخش مجزاي دختران و پسران با حضور ۴ هزار دانشجو در دانشگاه شهيد باهنر كرمان برگزار خواهد شد. به گزارش همشهري ديروز در يك نشست مشترك بين روساي انجمن هاي ورزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با مهدي طالب پور مديركل تربيت بدني و معاونان وي مقرر شد كه گزارشي از اماكن ورزشي دانشگاه و شهر كرمان محل برگزاري اين مسابقات ارائه شود و داوران نيز با رعايت استانداردهاي فني داوري انتخاب شوند.

رأي مجمع مورد احترام سازمان است
004365.jpg
ايسنا: سرپرست فدراسيون فوتبال در رابطه حضور ناموفق تيم ملي فوتبال در جام جهاني تأكيد كرد: اين قضيه جزو مسايلي است كه به مرور زمان حل مي شود.
كيومرث  هاشمي درباره وضعيت فدراسيون فوتبال اظهار كرد: هر فدراسيوني در هر مقطعي زحمت مي كشد و دادكان نيز براي حضور تيم ملي در جام جهاني زحمات لازم را متحمل شد و به همين منظور از وي تشكر مي كنيم. بنابراين از همين حالا ما بايد به فكر آينده باشيم. وي در رابطه با برانكو نيز گفت: ظاهرا برانكو در مرخصي به سر مي برد و تا مهر ماه نيز با ايران قرارداد دارد. هنگامي كه به ايران بازگشت با وي جلسه خواهيم گذاشت.هاشمي در رابطه با اين كه گزينه مورد نظر رياست فدراسيون فوتبال بايد از بدنه فوتبال باشد يا مديريت را خوب بداند گفت: من نظر خاصي ندارم كه چه شخصي باشد. مجمع تعيين مي كند كه چه شخصي مديريت را بر عهده بگيرد. هر شخصي در مجمع راي بياورد سازمان نيز به آن راي احترام مي گذارد.ما اميدواريم فردي انتخاب شود كه از نظرات كارشناسان در فوتبال استفاده كند و از خاك خورده هاي ورزش كمك بگيرد.

رئيس مركز ورزش قهرماني:
براي معرفي سرپرست واليبال نبايد عجله به خرج داد
گروه ورزشي - علي شاكري: از روزي كه حكم سرپرستي فدراسيون كشتي به نام محمدرضا يزداني خرم نوشته شد، نام هاي زيادي براي سرپرستي فدراسيون واليبال رديف شد، اما هنوز هيچكدام از اين نام ها به دليل وسواس مسئولان سازمان تربيت بدني روي اين رشته مقبول واقع نشده است.
كيومرث هاشمي ديروز در آخرين اظهاراتش گفت: واليبال رشته اي است كه طي سال هاي گذشته يزداني خرم زحمات زيادي براي آن كشيده است و تيم هاي ملي واليبال نيز به نتايج خوبي دست يافته اند، بنابراين حساسيت زيادي روي اين رشته وجود دارد.
وي افزود: ما گزينه هاي مختلفي را مد نظر داريم، اما در رابطه با هيچ يك از گزينه ها به دليل همين حساسيت ها به نتيجه لازم نرسيده ايم. بنابراين نبايد در اين ارتباط چندان عجله اي به خرج داد.

طلب سيصد ميليوني تيم واليبال پرسپوليس
اعضاي تيم واليبال پرسپوليس و مربيان آن هنوز دستمزد سال گذشته خود را دريافت نداشته اند. محمد صادقي سرمربي پرسپوليس مي گويد كه با توجه به مشكلات مالي باشگاه بعيد به نظر مي رسد كه در سال جاري در واليبال حاضر باشيم و هنوز هم بازيكنان و كادر فني حدود سيصد ميليون تومان از حقوق فصل پيش خود طلبكارند.
وي افزود: چندين بار هم به مديرعامل باشگاه مراجعه كرده ام اما نتيجه اي حاصل نشد. حالا براي آنكه مشكل بازيكنان را حل كنم به رئيس فدراسيون واليبال و رئيس سازمان تربيت بدني متوسل شدم، شايد گشايشي حاصل شود.

تيم ملي بسكتبال ايران فاتح مسابقات تايلند
گروه ورزشي - تيم ملي بسكتبال ايران فاتح رقابت هاي بين المللي تايلند شد. تيم ايران در بازي پاياني با نتيجه ۸۵ بر ۵۸ از سد تيم ملي كشور ميزبان گذشت.
در اين بازي ها ۸ تيم ايران ،  چين، ژاپن، فيليپين، اندونزي، هند و دو تيم الف و ب تايلند حضور داشتند.
تيم ايران در دور مقدماتي تيم هاي هند، فيليپين و تايلند ب را مغلوب كرده بود و پس از برتري مقابل چين به فينال اين مسابقات راه يافته بود. تيم ملي بسكتبال ايران روز ۱۳ تيرماه وارد تهران خواهد شد.

اينسو و آنسوي جام جهاني۲۰۰۶
004449.jpg
جشن رنسانس فوتبال فرانسه
004359.jpg
گروه ورزشي - حسن حيدري: به دنبال پيروزي فرانسه در مقابل برزيل ميليونها تن از طرفداران اين تيم در كشور فرانسه به خيابانها ريختند و به جشن و پايكوبي پرداختند.
در پاريس نيز مانند شهرهاي ديگر فرانسه هزاران نفر در خيابان شانزليزه گردهم آمده بودند و اين موفقيت بزرگ را جشن گرفتند. كانال اينفواسپورت فرانسه بطور زنده اين تجمع عظيم را پوشش مي داد و گزارشگر آن در اين باره گفت: بعد از پيروزي فرانسه در فينال ۹۸ ديگر چنين همايش عظيمي در پاريس رخ نداده بود.
بيشتر هواداران فرانسه با شعار زيزو، زيزو، زيزو، به استقبال اين پيروزي رفتند. در جهان زيزو لقب زين الدين زيدان كاپيتان تيم ملي اين كشور است. زيدان در ديدار با برزيل به عنوان بهترين بازيكن ميدان انتخاب شد.
آنري به كلوزه نزديك شد
004353.jpg
تيري آنري مهاجم تيم ملي فرانسه با گل سرنوشت سازي كه در ديدار با برزيل به ثمر رساند تعداد گلهاي خود را به عدد ۳ رساند تا به نزديك ترين فاصله با كلوزه برسد كه تاكنون با ۵ گل در صدر جدول بهترين گلزن جام قرار دارد. آنري تا پيش از اين در ديدار با تيمهاي كره جنوبي و توگو دو گل براي فرانسه به ثمر رسانده بود. رقيب آنري در جدول گلزنان لوكاس پودلسكي از آلمان مي باشد. فرانسه در حالي گام به مرحله نيمه نهايي مي گذارد كه در سال ۲۰۰۲ بدون گل زده در دور مقدماتي حذف شد.
وين روني را نكشيد
004356.jpg
يكي از دلايل حذف تيم ملي انگليس از ديد كارشناسان اخراج وين روني روي حركت غيرورزشي اش بود كه باعث مصدوميت بازيكن پرتغال شد.
اسون گوران اريكسون در اين باره گفت: انگليس به اين بازيكن بيش از من احتياج دارد پس او را نكشيد. وي در ادامه افزود: بواسطه اينكه تيم ملي انگليس در رقابتهاي مقدماتي يورو ۲۰۰۸ به او نياز دارد بايد رفتاري معقولانه با وي داشت. وين روني اين كار را از روي عمد انجام نداده بود و من از اين موضوع اطمينان دارم.
وين روني در دقيقه ۶۲ ديدار انگليس و پرتغال بدنبال خطاي شديد روي ريكاردو كارواليو از داور كارت قرمز دريافت كرد.
رونالدو: من مي مانم
004362.jpg
برزيل از جام جهاني كنار رفت و اين تيم قطعا با يك دگرگوني بزرگ در آينده مواجه خواهد شد. بازيكناني نظير كافو، كارلوس، زي  روبرتو و ... با جدايي از اين تيم بايد بستري مناسب را براي جوانترها مهيا كنند. رونالدو نيز يكي از اين بازيكنان است اما گويا او اعتقادي به خداحافظي از تيم ملي ندارد. رونالدو در اين باره گفت: دليلي ندارد از تيم ملي كناره گيري كنم و تا زماني كه آنها به من نياز داشته باشند در خدمت تيم خواهم بود. رونالدو در رقابتهاي جام جهاني ۲۰۰۶ سه گل براي تيم ملي كشورش به ثمر رساند  و با اين تعداد گل ركورد گرد مولر را با ۱۵ گل به خود اختصاص داد. او تاكنون در ۹۷ بازي ۶۲ گل به ثمر رسانده است.

ورزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |