دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۴ - Jul 3, 2006
هشدار سازمان جهاني بهداشت نسبت به
افزايش احتمال شيوع آنفلوآنزاي مرغي
ايسنا: سازمان جهاني بهداشت هشدار داد كه خطر بروز جهش ژنتيكي در ويروس آنفلوآنزاي مرغي و تبديل آن به نوعي كه بتواند به راحتي بين انسان ها شيوع پيدا كند هنوز زياد است و همچنين احتمال افزايش عفونت هاي انساني در پايان سال جاري وجود دارد.
اين آژانس سازمان ملل در گزارشي با تحليل بيش از ۲۰۰ مورد شناخته شده آنفلوآنزاي مرغي، ۳ نقطه اوج در عفونت هاي انساني از سال ۲۰۰۳  را شناسايي كرده است كه تمام موارد در طول فصل هاي زمستان و بهار در نيمكره شمالي زمين متمركز بوده اند.

مديركل نوسازي و تحول اداري سازمان زندان ها اعلام كرد:
زندان ها بايد تا پايان شهريورماه استانداردسازي شود
ايلنا:مديركل نوسازي و تحول اداري سازمان زندان ها، گفت: در حال حاضر، سرانه فضاي زندان ها به هيچ وجه كافي نيست و تا پايان شهريور ماه بايد استانداردسازي در زندان ها انجام شود.
زنجيره اي، مديركل نوسازي و تحول اداري سازمان زندان ها، گفت: متوسط سرانه فضاي زندان ها حدود ۹ متر و ۶۴ سانتي متر است؛ در حالي كه سرانه استاندارد نگهداري زندانيان بيش از اين مقدار خواهد بود.
وي افزود: بر اساس اقدامات كارشناسي براي زندان هايي با جمعيت ۲۵۰ نفر، ۲۹ متر و ۳۰ سانت، براي زندان ها با جمعيت ۵۰۰ نفر، ۲۵ متر و ۴۰ سانت و براي زندان هايي با جمعيت هزار نفر، ۲۲ متر سرانه نياز است.
زنجيره اي، با اشاره به اينكه در حال حاضر سرانه زندان ها كمتر از نيمي از استانداردهاي تعريف شده است ، خاطرنشان كرد: اصلاح و تربيت در زندان ها، نياز به فضا و مكان كافي دارد و در حال مذاكره با سازمان مديريت و برنامه ريزي براي افزايش متراژ سرانه زندانها هستيم.
وي يادآور شد: در سال هاي اخير، سرانه فضاي زندان در تهران ۱۱ متر پيش بيني شده، اما تا به حال افزايشي در اين جهت نداشته ايم.
وي، با اشاره به اينكه استاندارد سرانه فضاي كانون هاي اصلاح و تربيت ۲۵ نفر است، گفت: سرانه فضاي كانون هاي اصلاح و تربيت ۱۵متر است و با استانداردهاي تعريف شده در اين بخش فاصله زيادي داريم.
مديركل نوسازي و تحول اداري سازمان زندان ها افزود: كمترين سرانه فضاي زندان ها، با مقدار ۵ متر و ۱۰ سانت مربوط به خراسان جنوبي و بيشترين آن با ۲۳ متر و ۷۵ سانت مربوط به استان چهارمحال و بختياري است.
وي تصريح كرد: در استان خراسان جنوبي، بر اساس آمار سال ،۸۴ تعداد زندانيان ۲ هزار و ۶۵۹ نفر بوده و در نظر داريم تا پايان سال يك زندان در اين استان احداث كنيم. زنجيره اي افزود: در اجراي طرح استانداردسازي زندان ها، بايد فضاهاي مورد نظر براي نگهداري زندانيان، اصلاح و تربيت، خوابگاه، بهداشت، محيط و فرهنگي، ورزشي و كارگاهي براي آنان پيش بيني شود.

تمديد پروانه مطب پزشكان سراسر كشور آغاز شد
گروه اجتماعي- تمديد پروانه مطب پزشكان، دندانپزشكان و ماماهاي سراسر كشور از طريق سايت اينترنتي سازمان نظام پزشكي آغاز شد. به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران،احمدرضا جمشيدي- معاون نظارت و برنامه ريزي سازمان نظام پزشكي كشور- با اعلام اين خبر گفت: بر اساس قانون جديد سازمان نظام پزشكي، مسئوليت صدور پروانه مطب پزشكان، دندانپزشكان و دفاتر كار حرف وابسته، به اين سازمان واگذار گرديده كه طي يك سال گذشته با اجراي اين قانون فقط در سازمان مركزي نظام پزشكي در تهران ۷هزار پروانه مطب صادر شده است.
جمشيدي اظهار داشت: به جهت جلوگيري از مشكلات رفت و آمد پزشكان به سازمان نظام پزشكي و ايجاد تسهيلات بيشتر جهت همكاران، تمهيداتي فراهم شده است تا پزشكان، دندانپزشكان و ماماهاي سراسر كشور جهت تمديد پروانه مطب خود با استفاده از سايت اينترنتي سازمان نظام پزشكي به آدرسorg.irimc.www نسبت به تكميل فرم ها و ارسال مدارك مربوطه اقدام نمايند.
اعضاء سازمان مي بايستي فرم هاي مربوطه را تكميل نموده و اصل مدارك لازم را نيز از طريق شركت پست معرفي شده در سايت به اين سازمان ارسال نمايند. بديهي است پروانه هاي صادره جديد از طريق شركت پست به درخواست كنندگان تحويل خواهد شد .

آموزش روزنامه نگاري كودكان با همكاري يونيسف
همشهري آنلاين: دوره آموزش روزنامه نگاري براي كودكان توسط همشهري محله و يونيسف در تهران برگزار مي شود. دو استاد روزنامه نگاري از كشور انگلستان به نام هاي «آرجوم واجيد» و «مايشا فراست» به همراه استاداني از ايران تدريس در اين دوره را به عهده خواهند داشت.قرار است دوره مذكور از ۱۳ تا ۲۱ تيرماه به صورت كارگاهي در تهران برگزار  شود.جزئيات اين كارگاه ها متعاقباً اعلام خواهد شد.

حرفه آموزي به جوانان در اردوهاي هجرت
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: سازمان بسيج جامعه مهندسين بر اجراي پروژه  هاي عمراني اردوهاي غني سازي اوقات فراغت هجرت،نظارت فني مي كند.
سردار يحيي محمودزاده رئيس سازمان بسيج مهندسي با اشاره به ۲۵ هزار مهندس عضو اين سازمان در كشور و امكان بهره گيري از توان تخصصي آنها، ساماندهي اردوهاي غني سازي اوقات فراغت به منظور اجراي با كيفيت مناسب پروژه ها را از اهداف ورود اين سازمان به اردوهاي هجرت عنوان كرد و گفت: بدين منظور از توان تخصصي مهندسان داوطلب در قالب ۲۵ هزار نفر روز كار براي پوشش كليه طرح هاي كوچك و بزرگ به ويژه پروژه هاي فني مانند ساخت واحدهاي كوچك آموزشي، بهسازي مدارس و موارد مشابه بر اساس نياز استفاده مي شود.
وي به استفاده از نيروهاي بومي در اين زمينه تأكيد كرد و گفت: در هر استان بر اساس سازماندهي و نوع عمليات اردوهاي هجرت، مركز بسيج مهندسين استان مربوط به پروژه ها، خدمات فني ارائه مي دهد.
سردار محمودزاده با اشاره به تأثيرات مثبت شركت دادن دانش آموزان در مقوله كار و سازندگي تأكيد كرد: يكي از مشكلات آموزشي كه در جامعه وجود دارد، توجه بيش از حد دانش آموزان به مباحث آموزشي و غافل شدن از آشنايي با حيطه عمل و كار است.
رئيس بسيج جامعه مهندسين برگزاري دوره اردوهاي متنوع به منظور آشنايي دانش آموزان و جوانان با عرصه كار و سازندگي و نفس واقعيت هاي آن را لازم دانست و اردوهاي هجرت بسيج سازندگي را فعاليتي مؤثر و مفيد در اين زمينه خواند.

بهزيستي نبايد منحل شود
ايلنا: مديرعامل انجمن حمايت از حقوق معلولان اعلام كرد: در نظام جمهوري اسلامي كسي نمي تواند سازمان بهزيستي را منحل كند.
علي همت محمودنژاد، مديرعامل انجمن حمايت از حقوق معلولان گفت: تا زماني كه نظام جمهوري اسلامي برقرار باشد، كسي نمي تواند ادعاي انحلال بهزيستي را مطرح كند. وي افزود: در چند روز اخير، معاون اجتماعي وزارت كشور اعلام كرده است كه انحلال بهزيستي به تصويب رسيده است؛ در حالي كه ما معتقديم در نظام جمهوري اسلامي چنين كاري امكان  ندارد.
به گفته محمودنژاد، وزارت رفاه هنوز به بلوغ اداري رسيدگي به وضعيت معلولان و ديگر مددجويان بهزيستي نرسيده است. وي تصريح كرد: در واقع واگذاري بهزيستي به وزارت رفاه از ابتدا اشتباه بود و تصميم بر انحلال بهزيستي اشتباه است.
وي يادآور شد: وزارت رفاه نمي تواند به مشكلات معلولان رسيدگي كند و عملكرد خوبي ندارد. محمودنژاد، با اشاره به اظهارنظرهاي مختلف در اين زمينه گفت: معلولان اجازه نمي دهند بهزيستي منحل شود و مانع اين كار مي شويم.

گزارش همشهري از طرح سنجش سلامت و غربالگري اختلالات رفتاري نوآموزان
يك نفر از هر ۲۰ كودك ايراني تنبلي چشم دارد
004299.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: فعاليت سنجش بينايي، شنوايي، ارزيابي استعداد تحصيلي و غربالگري اختلالات رفتاري نوآموزان آغاز شد.
به گزارش همشهري،كيفيت ارزيابي، و درنظرگرفتن همه جوانب اين طرح در سنجش سلامت كودكان در گفت وگو با كارشناسان مسئول تشخيصي و توان بخشي مربوطه مورد بررسي قرار گرفته است.
بر اساس اين گزارش، كودكان هنگام ورود به مدرسه بايد واكسن ۳  گانه(يادآور۲)، فلج اطفال(يادآور۲) و سرخك، سرخجه، اوريون، MMR(نوبت دوم) را زده باشند.
از آنجا كه متأسفانه از هر ۲۰ كودك ايراني يكي از آنها در بينايي يكي از دو چشم مشكل داشته و خوب نمي بيند، بايد قبل از مراجعه به پزشك، حتماً علامت هاي E مربوط به معاينات، آموزش داده شوند. چون اكثر بچه ها نمي گويند كه در بينايي مشكل دارند، بنابراين نبايد منتظر اعلام آنها باشيد و حتماً معاينات را انجام دهيد؛ به خصوص اگر تنبلي چشم هم وجود دارد كه كاملاً مخفي مي ماند كه در صورت شناسايي، با بستن موقت چشم سالم، چشم تنبل درمان مي شود.
اگر كودك از داروي خاصي استفاده مي كند، حتي اگر فقط دارو را در منزل مصرف مي كند بايد اين مسئله را به معلم بهداشت اطلاع دهيد و در صورتي كه بايد در مدرسه هم استفاده كند، در اين رابطه به مسئولان مدرسه توضيح كافي را بدهيد.
۲۵درصد دانش آموزان
شلي مفاصل دارند
حدود ۲۵ درصد دانش آموزان تهراني مبتلا به شلي مفصل از نوع فيزيولوژيك هستند لذا آموزش صحيح نشستن، برخاستن و راه رفتن از اهميت خاص برخوردار است. اين اختلال اگر به صورت تك مفصلي و محدود باشد مشكلي ايجاد نمي كند ولي اگر موارد ديگر را نيز گرفتار كند بايد حتماً تحت درمان قرار بگيرد.
محققان ايراني اعلام كردند شيوع شلي مفاصل در ميان جمعيت دانش آموزان تهراني به عنوان نمونه اي از جمعيت جوان ايراني، بسيار بالاتر از استاندارد است.
دختران بيمارتر از پسران
بر اساس يافته هاي تحقيقي كه در مركز تحقيقات روماتولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران، روي هزار و پنج دانش آموز در گروه هاي سني دبستان تا دبيرستان انجام شده است، تعداد ۲۴۰ نفر يعني ۲۳/۹ درصد هايپرموبيل بودند. اين تحقيق همچنين نشان داد كه شيوع اين عارضه در دختران به طور معني داري در مقايسه با پسران بالاتر است. دكتر جمشيدي- سرپرست اين گروه تحقيقاتي- جزئيات اين مطالعه را اينگونه شرح مي دهد: در بين افراد هايپرموبيل مورد مطالعه، شايع ترين مفاصل شل به ترتيب عبارت بودند از شست با فراواني ۹۷/۹ درصد، آرنج ۷۸/۵ درصد، زانو ۷۸/۳ درصد، انگشتان دست ۶۰/۴ درصد و تنه ۲۳/۳ درصد كه در بعضي از نمونه ها اين عارضه به صورت توأم در چند مفصل مشاهده شده است.
دكتر جزايري- متخصص ارتوپد- درخصوص هايپرموبيليتي يا اختلال فيزيولوژيك شل شدن مفصل ها مي گويد: اين اختلال دو نوع است؛ يكي شلي عمومي مفصل هاست كه مفاصل اين افراد نسبت به جامعه از تحرك بيشتري برخوردار است و برحسب اينكه اين شلي در كدام مفاصل باشد، فرد، قابليت هاي خاصي پيدا مي كند و اين مسئله برايش مشكل ساز نيست و حتي كمك مي كند كه اين افراد در فعاليت هايي مانند ژيمناستيك يا باله، موفق تر جلوه كنند.
دسته ديگر، بيماري تلقي مي شود و خود دو نوع است: شلي مفاصل ارثي و شلي مفاصل بيماري هاي ژنتيك كه در اين اختلال، تمام مفاصل فرد مبتلا- به خصوص مفاصل شانه، آرنج، زانو، مچ پا و مچ دست- بسيار شل است كه گاهي منجر به دررفتگي خود به خود مي شود و دردهاي مزمني ايجاد مي كند كه با درمان هاي ارتوپدي نيز برطرف نمي شود.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۴۵۳۲۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
سؤالات دشوار رياضي و فيزيك
سؤالات رياضي- فيزيك در سؤالات آزمون سراسري گروه تجربي كه روز شنبه ۱۰تير ماه برگزار شد، بي اندازه سخت و خارج از توان داوطلبان بود. چرا سازمان سنجش اجازه مي دهد، طراحان سؤال به جاي در نظر گرفتن استعداد و توان متوسط بالاي داوطلبان، سليقه اي عمل كنند؟!
۱۷ مورد تلفن به روزنامه همشهري
يارانه بنزين متعلق به همه است
يارانه بنزين متعلق به همه مردم است. به عنوان مثال من و همسرم كه ماشين نداريم هم بايد از يارانه بنزين سهم ببريم، چون بنزين از منابع ملي كشور تامين مي شود. بهتر است مسئولان چگونگي برخورداري عموم مردم از يارانه بنزين را تشريح كنند.
عليزاده اعتمادي- تهران
كارشناسي در سهميه بندي بنزين
سهميه بندي بنزين كاري بسيار حساس و تاثيرگذار است. هر گونه اشتباه در اجراي چنين طرحي مشكلات سنگيني براي اقتصاد كشور به وجود مي آورد. لذا پيشنهاد مي كنم، قبل از ارائه و اجراي چنين طرحي حتماً نظرات دقيق كارشناسي در آن اعمال شود.
اسماعيل غزالي- تهران
سير نزولي حداقل حقوق بازنشستگان
در بهمن ماه اعلام شد كه حداقل حقوق بازنشستگان و مستمري بگيران تامين اجتماعي ۲۵۰ هزار تومان مي شود. اوايل اسفند اين رقم به ۲۰۰ هزار تومان كاهش يافت. در فروردين ماه گفته شد رقم بدون مزايا ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. اكنون كه در ماه چهارم سال هستيم هنوز از پرداخت همين مبلغ هم خبري نشده است.
مستمري بگير سازمان تامين اجتماعي
عنكبوت در آب معدني
در شيشه آب معدني توليدشده توسط يكي از شركت ها عنكبوت يافت شد. از اين بابت من به عنوان فروشنده متضرر شدم، در حالي كه توليدكننده مقصر است و اين قبيل مسائل گوياي آن است كه كنترل كيفيت در اين گونه توليدات وجود ندارد.
يك فروشنده از تهران

پاسخ مسئولان
طبق روال گذشته عمل مي شود
روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق شمال غرب تهران، در پاسخ به پيام درج شده در ستون با مردم همشهري مورخ ۱۸/۳/۸۵ تحت عنوان «عدم درج بدهي هاي قبلي...» توضيحي به شرح زير به همشهري ارسال داشته است:
«طبق روال گذشته، قبض هايي كه به صورت دوره اي صادر مي گردند، در صورت بدهكاربودن مشترك، در ستون بدهي مبلغ بدهي درج مي گردد، اما قبض هايي كه به عنوان اطلاعيه قطع برق صادر مي شود، مبلغ كل و بدهي قبلي آن درج مي گردد».
آدرس دقيق اعلام شود
همچنين در توضيح ارسالي از سوي روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق شمال غرب تهران در پاسخ به پيام درج شده در ستون با مردم همشهري مورخ ۱۷/۳/۸۵ تحت عنوان «قطع برق در شهرك ژاندارمري...» خاطر نشان شده است:
«با توجه به وسعت محدوده شهرك ژاندارمري و مشخص نبودن محل دقيق آدرس مشترك محترم، پاسخ مناسبي نمي توان ارائه نمود. لذا چنانچه شماره تلفن يا آدرس دقيق تري ارائه شود، در اسرع وقت بررسي و پاسخ لازم داده مي شود».

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |