دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۴ - Jul 3, 2006
رئيس شوراي شهر هشدار داد:
تداوم ساخت و ساز غيرمجاز در حريم تهران
004437.jpg
004416.jpg
گروه شهري - رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: براساس تصميم كميسيون ماده پنج، ساخت و سازهاي مسكوني انجام شده در ارتفاعات بالاي ۱۸۰۰ به دليل غيرقانوني بودن به رسميت شناخته نمي شود.
به گزارش همشهري، مهندس چمران ديروز در پايان دويست و چهل و پنجمين جلسه علني و بدون حضور مستمع شوراي شهر جلوگيري از ساخت و ساز در ارتفاعات بالاي ۱۸۰۰ را تصميم كل نظام دانست و گفت: به رغم تلاشهاي مديريت شهري و تاكيدهاي مسئولان بلندپايه كشور، ساخت و سازهاي غيرمجاز در ارتفاع بالاي ۱۸۰۰ همچنان ادامه دارد.
وي افزود: شهرداري با كمك گرفتن از نهادها و دستگاه هاي ذيربط و امكانات نظام و قوه قضاييه مصمم به جلوگيري از هرگونه ساخت و ساز غيرمجاز در ارتفاعات بالاي ۱۸۰۰ است و به شدت با اين موضوع برخورد خواهد كرد.
رئيس شوراي شهر همچنين با اشاره به درگيري اخير ماموران شهرداري با يكي از شركتهاي تعاوني كه قصد ساخت و ساز در ارتفاعات ۱۸۰۰ را داشته است گفت: متاسفانه هر روز شاهد هستيم عده اي به بهانه عضويت در برخي تعاوني ها و يا داشتن سند قصد ساخت و ساز غيرمجاز دارند ولي شهرداري اجازه اين كار را به آنان نخواهد داد.
چمران گفت: ممكن است با ساخت و ساز غيرمجاز عده  اي صاحبخانه شوند ولي با اين كار ميليون ها نفر بر اثر تخريب محيط زيست در معرض خطر قرار مي گيرند.
رئيس شوراي شهر همچنين با اشاره به گزارش مسئولان تاكسيراني در جلسه ديروز شوراي شهر گفت: در اين جلسه گزارش مبسوطي درباره اقدامات تاكسيراني و برنامه هاي آينده اين سازمان ارائه شد.
چمران افزود: اعضاي شوراي شهر با توجه به بحث هاي مربوط به احتمال تصميم گيري جديد دولت درباره بنزين نكاتي را در رابطه با خطوط تاكسيراني، پلاك شخصي ها و مسافركش هاي شخصي يادآوري كردند و قرار شد در نشست هاي مشترك با مسئولان وزارت نفت اين مسائل مطرح شود تا در صورت اتخاذ سياست هاي جديد دولت مشكلات موجود در برنامه ريزي هاي شهري لحاظ شود. چمران گفت: براساس گزارش تاكسيراني، نرخ هاي كرايه در تاكسي هاي خطي اعمال و كنترل مي شود و علاوه بر اين از شوراياري ها و مردم براي كنترل و نظارت بر نرخ ها استفاده خواهد شد. رئيس شوراي شهر افزود: بحث كمك به رانندگان تاكسي نيز در اين جلسه مطرح و قرار شد گزارشي از اقدامات انجام شده در ارتباط با بحث وام و تشكيل صندوق رفاه تاكسيرانان، تامين لوازم يدكي تهيه و به شوراي شهر ارائه شود.
تفريغ بودجه پس از حسابرسي
چمران همچنين گفت: در اين جلسه، همچنين بحث تعيين حسابرس براي حسابرسي شهرداري نيز مطرح شد. وي افزود: به دليل به روزنبودن سيستم مالي شهرداري، سالهاست حسابرسي در شهرداري انجام نشده است. از اين رو اصرار داريم اين كار با كمك گرفتن از دستگاه هاي ذي صلاح هرچه زودتر انجام شود. چمران پيش نياز تفريغ بودجه را نيز حسابرسي دانست و گفت: تفريغ بودجه منوط به حسابرسي است و علت مسكوت ماندن تفريغ بودجه اين است كه بدون حسابرسي نمي توان تفريغ را شروع كرد.
رئيس شوراي عالي استانها همچنين با اشاره به جلسات مشترك اين شورا با نمايندگان مجلس در رابطه با اصلاح قانون شوراها گفت: در اين جلسات تاكنون پنج ماده از قانون شوراها بررسي شده است كه در ۲ مورد پيشنهاد وزارت كشور پذيرفته و ۲ مورد نيز رد شد.
وي درباره همزماني انتخابات شوراها و مجلس خبرگان نيز گفت: تعيين زمان برگزاري انتخابات شوراها با مجلس است ولي شوراها چندان موافق نيستند ولي اگر برآيند تصميمات اين باشد كه اين كار به نفع مردم است ما بحث خاصي نداريم گرچه نظر شخص من اين است كه اين كار نتيجه مثبتي در پي نخواهد داشت.

پايان تابستان ، ضرب الاجل نهايي براي جمع آوري گدايان پايتخت
۶۰ درصد متكديان تهران سابقه بزهكاري دارند
گروه شهري - مديركل آسيبهاي اجتماعي شهرداري تهران آخرين آمار متكديان جمع آوري شده از سطح شهر را حدود ۱۱۰۰ نفر اعلام كرد كه اين رقم معادل يك سوم متكديان شهر تهران است.
سيد نجم الدين محمدي ضرب الاجل شهرداري تهران براي جمع آوري دو سوم باقيمانده از متكديان سطح شهر را پايان تابستان امسال اعلام كرده و مي گويد: اين اقدام براي هميشه استمرار خواهد داشت و تحت هيچ شرايطي تعطيلي بردار نيست.
محمدي در مصاحبه با همشهري درباره طبقه بندي متكديان جمع آوري شده مي گويد: ۳۶ كودك دختر، ۷۳ كودك پسر، ۶۴ كودك زير ۱۰ سال (۶ درصد) ۳۳ متكدي بالاي ۸۰ سال (۳ درصد) ۵۵ درصد متكدي بي سواد، ۷۸ متكدي ديپلم و بالاتر (۳/۷ درصد)، ۲۹۷ نفر معتاد (۲۸ درصد)، ۶۴۱ متكدي شهرستاني (۶۰درصد) و ۱۶۸ متكدي خارجي (۶/۱۵ درصد) هستند.
وي خبرداد: قاضي حكم اخراج كليه متكديان خارجي كه از مجوز قانوني اقامت در ايران برخوردار نبودند را صادر كرده است.
محمدي ادامه داد: همچنين براي يكصد نفر از متكديان سالمند، بيمار رواني، معلول و كودكان بي سرپرست حكم بهزيستي، براي نيازمندان واقعي نيز پس از شناسايي، توسط قاضي دادگستري حكم معرفي به كميته امداد امام خميني (ره) و براي معتادان نيز حكم بازپروري صادر شد.
وي افزود: قرار شده متكديان شهرستاني نيز در معيت يك مددكار به نيابت قضايي دادگستري استان محل اقامت خود به منظور ساماندهي عودت داده شوند.
مديركل آسيبهاي اجتماعي شهرداري تهران در پاسخ به اين سئوال كه آيا نهادهاي ذيربط از جمله سازمان بهزيستي به حكم قاضي تن داده و متكديان واجد شرايط را تحويل گرفته اند يا خير؟ گفت: سازمان بهزيستي به دليل كمبود اعتبار و امكانات از تحويل گرفتن تعدادي از متكديان واجد شرايط سر باز زده كه اين عامل فشار مضاعفي بر دوش شهرداري تهران در قالب تقبل وظايف ساير ارگانها نهاده است. به گفته محمدي از اين ناحيه سالانه ۵/۱ميليارد تومان هزينه درمان، نگهداري، مددكاري،  مددياري، مشاوره و خدمات پزشكي براي متكديان به بودجه شهرداري تهران تحميل مي شود.
وي گفت: گرچه شهرداري تهران با استناد به حكم قاضي از اهرم قانوني محكمي براي تحويل دادن متكديان جمع آوري شده به سازمانهاي مسئول آن هم در كمترين زمان ممكن برخوردار است اما رعايت يكسري ملاحظات و درك محدوديتهاي سازمان بهزيستي تاكنون شهرداري را به مدارا و انجام كارهاي به زمين مانده ساير ارگانها مقيد كرده است.
بنابراين گزارش محمدي در بخش ديگري از مصاحبه خود با همشهري از مردم خواست با توجه به اينكه ۶۰ درصد متكديان جمع آوري شده را افراد با سابقه سرقت،  اعمال نامشروع، معتاد و بزهكار تشكيل مي دهد لذا با ارايه كمكهاي نقدي و غيرنقدي به متكديان، خود را در توسعه و ترويج آسيبهاي اجتماعي شريك نسازند.

شهر نگار
تهران ، قريه چند ميليوني
* سيد حسن حسيني
004413.jpg
تهران شهر نيست، بلكه يك قريه چند ميليوني است كه ساختمان هاي بلند و مظاهر شهرنشيني آن را اشباع كرده است.
شهرنشيني به مفهوم جديد، صنعتي و مدرن داراي قواعدي است كه بايد از آن پيروي كرد ؛ راه هاي آمد و شد، وسايل نقليه عمومي، پاكيزگي محيط زيست و هواي  شهر امكانات دسترسي مناسب بر محيط هاي فرهنگي و ورزشي جهت گذران اوقات فراغت گروه هاي مختلف سني و جنسي، امكانات جابه جايي مناسب در سطح ملي و بين المللي به خصوص زماني كه آن شهر به عنوان يك پايتخت شناخته مي شود، در درجه اول اهميت قرار دارد. همچنين برخورداري از امكانات مناسب درماني، بهداشتي و اورژانسي، كنترل انتظامي، مراكز خريدهاي منطقه اي و متناوب نبودن قيمت كالاها در قسمت هاي مختلف از عوامل مهمي است كه زندگي شهرنشيني و پايتخت نشيني را در اوايل قرن بيستم معنا مي بخشد اما تهران در برخورداري از اين ويژگي ها دچار مشكل است. متأسفانه شهر ما بدون برنامه ساخته شده و پيش آمده است و اين مقطعي عمل كردن را مسئولان شهري تهران قبول دارند به خصوص كه برنامه جامع براي تهران از دهه ۴۰ تا به حال دوباره بررسي نشده است.
به نظر من وزارت مسكن و شهرسازي، وزارت كشور و شهرداري از عوامل مهم وضعيتي است كه در حال  حاضر تهران دچار آن شده است.مدارك و شواهدي است كه نشان مي دهد در زمينه پاكيزگي محيط زيست، وضعيت هوا،  ترافيك و برخورداري از وسايل حمل و نقل عمومي در چه رده اي هستيم.
اما مفهوم «ده» بودن براي تهران از نظر اجتماعي و فرهنگي قابل توجه است. مردم يك شهر بايد تفكر شهرنشيني و مدرن داشته باشند كه عموم ما تفكر مدرن نداريم و تفكر روستايي داريم كه طبق آن كه جمع آوري زباله رأس يك ساعت، مسيرهاي رفت و آمد پياده رو، سواره رو و مال رو مشخص نيستند و تمام روزمره افراد در چارچوب خانواده و امكانات زندگي فردي است درحالي كه تمام اين موضوعات در جوامع شهري متفاوت است.
رانندگاني كه قواعد راهنمايي و رانندگي را رعايت نمي كنند درحالي كه اين موضوع براي ايجاد نظم در رفت و آمد مد نظر گرفته وقتي توجه نمي كنند در واقع هنوز باور نكرده اند كه در يك شهري زندگي مي كنند. مهاجرت به عنوان يكي از موضوعات اصلي در تأثير بر اين تفكر است. مهاجرت اگر در شهرهايي مانند تهران، مشهد، تبريز يا اصفهان كمتر بود اين جمعيت بعد از مدتي تفكر شهرنشيني پيدا مي كرد اما جابه جايي مداوم از شهرهاي كوچك به شهرهاي بزرگ تر در تثبيت تفكر روستايي و توجه به زندگي شخصي و بي توجهي به زندگي شهرنشيني تأثير بسزايي داشته است.
*استاد جامعه شناسي دانشگاه تهران

سال گذشته توسط شهرداري انجام گرفت
خط كشي ۹ ميليون متر از معابر تهران
گروه شهري - بيش از ۹ ميليون متر خط كشي محوري در طول خيابان ها و بزرگراه  هاي تهران در سال گذشته از سوي سازمان حمل و نقل و ترافيك و شهرداري هاي مناطق انجام شد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اعلام اين مطلب، ميزان خط كشي معابر شهري را با استناد به آمار سال ۸۴ به طور متوسط ۲۴۶۵۷ متر در هر روز ذكر كرد و اظهار داشت: خط كشي محوري معابر به عنوان وسيله اي تنظيم كننده و هشداردهنده نقش انكار ناپذيري در كنترل و هدايت ترافيك ايفا مي كند.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، سيد جعفر تشكري هاشمي با اشاره به تأثير خط كشي در انتقال بخشي از اطلاعات، مقررات و هشدارها به راننده بدون اين كه توجه وي را از مسير منحرف كند، افزود: خط كشي اصولي ظرفيت معابر را از طريق تنظيم صحيح جريان ترافيك افزايش مي دهد.
تشكري هاشمي با بيان اين كه خط كشي هنگامي از شرايط ايده آل برخوردار مي شود كه از قابليت هدايت راننده و هشدار به وي برخوردار باشد، تصريح كرد: در ساعات شب و در شرايط نامساعد جوي، خط كشي ها با خاصيت بازتابش به تأمين ايمني معابر كمك مي كنند.

پرسه در شهر
فونداسيون سينما آزادي
با انتشار اخبار ساخت سينما توسط شهرداري، علاقمندان اين هنر كم كم نيم نگاهي هم به اين صفحه مي اندازند. براي خاطر اين عده هم كه شده بايد بگوييم ديروز در حالي كه شهردار به بازديد از مجتمع سينمايي در حال ساخت ايماكس در محدوده بزرگراه هاي يادگار و نيايش رفته بود، خبر رسيد كه ساخت فونداسيون و سازه نگهبان سينما آزادي به پايان رسيده و از اين هفته اسكلت بندي آن شروع مي شود.
نخستين خيابان هنر
اگرچه هنوز نمي دانيم جشنواره تابستاني سازمان فرهنگي هنري شهرداري و برنامه هاي خيابان هنر با چه كيفيتي برگزار مي شود، اما بايد اعتراف كنيم كه انتخاب چهارراه ولي عصر، محل تلاقي دانشگاه با هنر، به عنوان نخستين خيابان هنر پايتخت خوش سليقگي بوده است. ۱۴ تير ضلع شمالي پارك دانشجو در چهارراه ولي عصر ميزبان هنرهاي هفت گانه خواهد بود.
تجربه باغباني در پارك ها
همه شما هنگام قدم زدن در پارك ها گلخانه ها و گلدانهاي آنها را ديده ايد. قرار است امسال تابستان امكانات زمين و گلخانه اي بعضي از پارك هاي تهران به طور رايگان در اختيار شهروندان براي تعويض خاك گلدانهاي خانگي و سبزي كاري در زمين پارك و حتي خاك بازي كودكان در خاك بهداشتي قرار گيرد.

نگاه
004410.jpg
جمال رحمتي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |