سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۳ - Jul 25, 2006
رشد زاغه نشيني در جهان بيشتر از
بهبود مناطق شهري است
فارس: نماينده دفتر هماهنگ كننده سازمان ملل متحد با اعلام اين خبر كه سرعت رشد زاغه نشيني در جهان بيشتر از بهبود مناطق شهري است، گفت: بيش از دوسوم زاغه نشينان در جنوب و شرق آسيا زندگي مي كنند.
اميرحسين برمكي صبح ديروز در جلسه توجيهي اهداف توسعه هزاره سوم براي ذي نفعان اجتماعي كه به همت كميته كاري اهداف توسعه هزاره سازمان ملل متحد برگزار شد، از وجود يك ميليارد نفر زاغه نشين خبر داد و گفت: تبعات حضور اين تعداد عدم دسترسي ۲ ميليارد و ۴۰۰ميليون نفر به امكانات بهداشتي، محروميت ۱۲۱ ميليون كودك شامل ۶۵ ميليون دختر و ۵۶ ميليون پسر از تحصيل، بي سوادي ۵۷۵ ميليون زن در جهان، عدم دسترسي ۵۰ درصد زنان در كشورهاي در حال توسعه به ماماي متخصص و پزشك، دسترسي تنها ۱۴ درصد زنان به كرسي هاي پارلماني و وجود ۸۰۰ ميليون نفر گرسنه است.
وي همچنين با اعلام اين مطلب كه جنگل ها يك سوم سطح زمين را پوشانده اند، افزود: متاسفانه در دهه گذشته ۹۴۰ هزار كيلومتر مربع جنگل-منطقه اي به بزرگي كشور ونزوئلا- به زمين كشاورزي تبديل و درختان آن قطع شدند.
به گفته وي حدود ۱۹ ميليون كيلومتر مربع و به عبارتي ۱۳ درصد سطح خشكي ها در كره زمين منطقه حفاظت شده اعلام شده است كه از سال ۱۹۹۴ اين رقم ۱۵ درصد افزايش داشته است اما از آنجايي كه كمتر از يك درصد اكوسيستم دريايي حفاظت شده است، از بين رفتن زيستگاهها و گونه هاي بيولوژيك كماكان ادامه دارد و بيش از ۱۰ هزار گونه اكنون در خطر انقراض قرار دارد.
وي در پايان تصريح كرد: طبق برآوردهاي صورت گرفته در كشورهاي در حال توسعه فقدان سوخت پاك براي خانوارهاي روستايي جهت پخت و پز و گرمايش سالانه موجب مرگ بيش از ۶/۱ ميليون نفر مي شود كه اكثر آنها زنان و كودكان هستند.

كارت آزمون دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور فردا توزيع مي شود
ايسنا: نشاني و محل توزيع كارت داوطلبان هفدهمين دوره آزمون فراگير مقطع كارشناسي دانشگاه پيام نور اعلام شد.
دكتر سيد ابوالحسن ترابي، مدير سنجش دانشگاه گفت: آزمون دوره هاي فراگير مقطع كارشناسي دانشگاه پيام نور صبح روز جمعه ششم مرداد ماه در يك نوبت در سراسر كشور برگزار مي شود.
وي درباره توزيع كارت ورود به جلسه داوطلبان اين آزمون اظهار كرد: كارت دانشپذيران آزمون نوبت هفدهم دوره هاي فراگير دانشگاه طي روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه چهارم و پنجم مرداد ماه در مراكز و واحدهاي دانشگاه پيام نور در شهرستانها به جز متقاضيان مركز تهران توزيع مي شود.
دكتر ترابي گفت: كارت داوطلبان دوره هاي فراگير مركز تهران در دانشكده عمران دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي (حوزه خواهران) و دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران (حوزه برادران) توزيع مي شود.وي درباره زمان توزيع كارت خواهران، گفت: كارت داوطلبان متولد سال ۱۳۵۵ و قبل از آن صبح روز چهارشنبه، متولدين سالهاي ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۰ عصر روز چهارشنبه، متولدين سالهاي ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳ صبح روز پنجشنبه و متولدين سال ۱۳۶۴ و بعد از آن عصر روز پنج شنبه در دانشكده عمران دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي توزيع مي شود.
وي درباره توزيع كارت داوطلبان پسر آزمون دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور نيز گفت: كارت متولدين سال ۱۳۵۱ و قبل از آن صبح روز چهارشنبه، متولدين ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۸ عصر روز چهارشنبه، متولدين سالهاي ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۲ صبح روز پنجشنبه و متولدين ۱۳۶۳ و سالهاي بعد از آن عصر روز پنجشنبه در دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران توزيع مي شود.
مدير سنجش دانشگاه پيام نور مدارك لازم براي دريافت كارت را شناسنامه عكسدار يا كارت شناسايي عكسدار معتبر و فيش بانكي بيان كرد و گفت:   داوطلباني كه به صورت اينترنتي ثبت نام كرده اند، بايد جهت دريافت كارت علاوه بر مدارك فوق، يك قطعه عكس نيز همراه داشته باشند.
دانشكده عمران دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي در خيابان وليعصر، تقاطع ميرداماد، روبروي ساختمان  اسكان و دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران در خيابان انقلاب، خيابان قدس، خيابان پورسينا، درب شمالي دانشگاه تهران قرار دارد.

همايش «بيكاري، نگاهي از نو»
۱۰ هزار جوان بيكار ۱۰ روز حقوق مي گيرند
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: اولين همايش «بيكاري، نگاهي از نو» همزمان با هفته دولت به مدت ده روز با حضور افرادي كه براي اولين بار بازار كار را تجربه مي كنند، در ۳۰مركز استان برگزار مي شود.
به گزارش همشهري اين همايش به طور همزمان در دو بخش علمي و اجرايي برگزار خواهد شد و در اين مدت آموزش هاي كوتاه مدت براي ۳۵۰ نفر از هر استان و مجموعاً حدود ۱۰هزار نفر در كل كشور برگزار خواهد شد.جوانان دعوت شده قراردادهايي به مدت يك ماه با برگزاركننده هاي همايش در هر استان منعقد خواهند كرد و طبق قانون كار براي ۱۰ روز كاري حقوق دريافت مي كنند.
رستگار رئيس سازمان ملي جوانان استان تهران در نشست سياستگذاري و برنامه ريزي اين همايش گفت: در حوزه جوانان سه محور كلي مدنظر ماست كه عبارتند از: اشتغال، ازدواج و مسكن كه اگر مشكل اشتغال حل شود دو موضوع ديگر خود به خود حل خواهد شد.
وي افزود: بر اساس آمارهاي موجود در كشور ۲۰ميليون نفر شاغل و ۲ تا ۳ ميليون نفر جمعيت بيكار وجود دارد كه اين جمعيت در گروه سني ۱۵ تا ۲۴ سال قرار دارند.همچنين بر اساس ارزيابي نقاط روستايي و شهري، در نقاط شهري ۱۳درصد بيكار و ۸۷درصد مشغول و در نقاط روستايي ۱۲درصد بيكار وجود دارد و از ميان اين گروه ۶۰درصد مردان و ۷۰درصد زنان هستند كه اگر شغل خانه داري را كه برخي مواقع در آمار گنجانده مي شود و برخي اوقات در نظر گرفته نمي شود در نظر نگيريم، آمار زنان رقم بالاتري خواهد يافت.
رستگار همچنين افزود: حقيقت اين است كه براي اين كه كشور به يك نقطه مطلوب برسد نياز به قوانيني داريم كه انديشمندانه و باثبات باشد، آنچه در حال حاضر منجر به مشكل شده قوانين ناپايدار و نامناسب در حوزه كار و كارفرما است.
وي همچنين به نقش دولت در ايجاد اشتغال اشاره كرد و گفت: آنچه مسلم است، دولت وظيفه ايجاد اشتغال ندارد، بلكه بايد به دنبال فراهم آوردن زيرساخت هاي مناسب براي اشتغال باشد. در حال حاضر پيكره دولت، بسيار بزرگ است و فارغ التحصيلان دانشگاه ها آموزش هاي متناسب با كار در جامعه را نمي بينند و در واقع نگاه، نگاه دولتي است و همه به دنبال يافتن شغلي بي درد سر و راحت هستند.وي همچنين گفت: اكثر افراد به دنبال اين هستند كه شغلي ايجاد بشود تا مشغول شوند. اميدواريم با سياستگذاري دقيق به دنبال كارآفريني باشيم و ايده ها و طرح هايي كه در ذهن جوانان وجود دارد در جهت ايجاد شغل استفاده كرده و از سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي در اين زمينه استفاده كنيم.
تيزمغز رئيس سازمان كار و آموزش فني و حرفه اي نيزگفت: مشكلات ما از ابتداي تحصيل شروع مي شود، تحصيلاتي كه متناسب با نياز جامعه نيست و بدون اين كه شناختي روي بازار كار وجود داشته باشد، فارغ التحصيل تربيت مي كنيم و تعداد افرادي كه وارد بازار كار مي شوند نمي دانند با چه سرنوشتي روبه رو خواهند شد. رقابت در دانشگاه ها بدون توجه به نياز موجب سرگرداني و يأس تحصيلكردگان مي شود.
وي افزود: زمينه هاي پروژه  اي هم قابل تعريف نيست و آنچه در دانشگاه خوانده مي شود با آنچه وجود دارد انطباق ندارد. ضمن اين كه ايجاد هر فرصت شغلي بين ۳ تا ۴۵۰ميليون تومان هزينه دارد و دقت در ايجاد و به كارگيري افراد بسيار اهميت دارد.
رئيس سازمان كار و آموزش فني و حرفه اي استان تهران همچنين گفت: پيشنهاد بنگاه هاي كوچك و متوسط اقتصادي يكي از مهمترين گام هايي است كه ما برداشته ايم و در سال ۸۴ ، ۳۶۰ ميليارد تومان اعتبار در اين زمينه جذب كرده ايم و ۲هزار ميليارد تومان هم مربوط به امسال است و اميدواريم با اعتبار ۱۸هزار ميليارد تومان بتوانيم اين طرح را در سطح كشور انجام دهيم و تعداد قابل توجهي طرح و ايده را جذب و به اجرا درآوريم.
وي افزود: پيش بيني شده با اين اعتبارات ۵۰۰هزار فرصت شغلي امسال ايجاد شود و ما بايد به دنبال ايجاد امتيازات بيشتر براي روستاها باشيم كه بدين وسيله مهاجرت پذيري شهرهاي بزرگ كاهش يابد.
تيزمغز همچنين گفت: به ۱۰۰۰ مؤسسه كاريابي در سطح كشور مجوز داده شده است كه بتوانند با فعاليت هاي مشخص و آموزش هاي لازم به كاريابان، دامنه كاري را گسترش دهند، ضمن اين كه اين موسسات نياز به حمايت مؤسسات و بنگاه هاي اقتصادي بزرگ دارند.

۸۵ درصد كودكان بهزيستي امكان فرزندخواندگي ندارند
عكس-گلناز بهشتي
008058.jpg
گروه اجتماعي- مينا شهني: عشقي ثاني، مديركل دفتر شبه خانواده بهزيستي گفت: «بر اساس قوانين موجود فرزندخواندگي امكان واگذاري سرپرستي كودكان، تنها شامل ۱۵ درصد از كودكان سپرده به بهزيستي مي شود».
وي افزود: «۲۰ درصد از كودكاني كه به مراكز سپرده شده اند با توجه به قوانين فعلي قابل واگذاري اند كه از اين بين ۵ تا ۷ درصد به دليل معلوليت متقاضي ندارند».
عشقي ثاني در توضيح قوانين جاري گفت: «بر اساس قوانين فعلي، كودكاني را مي توان به عنوان فرزندخوانده به خانواده هاي متقاضي سپرد كه فاقد پدر، مادر و جد پدري باشند. بر اساس اين قانون ۸۰ درصد از كودكان سپرده شده به بهزيستي غيرقابل واگذاري هستند، چرا كه اين كودكان غالباً پدر، مادر دارند و والدينشان طلاق گرفته، متواري شده يا زنداني اند».
مديركل دفتر شبه خانواده بهزيستي تقاضاي فرزندخواندگي دختران را از ديگر مشكلات خوانده و گفت: «متقاضيان فرزندخواندگي عموماً درخواست فرزند دختر دارند، از هر ۴ متقاضي ۳ نفر دختر مي خواهند، اين در حالي است كه فرزندان سپرده شده به بهزيستي غالباً از تركيب مساوي دختر و پسر تشكيل شده اند».
كمبود فرزندخوانده
تعداد متقاضيان فرزندخواندگي ۵ برابر ظرفيت كودكان است.اين در حالي است كه در سال گذشته تنها يك هزار كودك به عنوان فرزندخوانده در اختيار خانواده ها قرار گرفته است.عشقي ثاني قوانين دست وپاگير فرزندخواندگي را يكي از مهمترين مشكلات در اين بخش دانسته و گفت: «خواسته ما وضع قوانين جديد با شرايط بهتر براي سپردن فرزندخوانده است. قانون جديد در بهزيستي تهيه شده و در دو مرحله شوراي قوانين به مشورت گذاشته شده و در اداره كل حمايت از كودكان و زنان قوه قضائيه نيز بررسي شده است».
وي مهمترين خواسته بهزيستي را حذف شرط عدم وجود پدر، مادر و يا جد پدري بيان كرد و افزود: «ما معتقديم اگر كودكي پدر، مادر يا پدربزرگ دارد، اما اين افراد شرايط و توان نگهداري و سرپرستي كودك را ندارند و مشكل بدسرپرستي كودك نيز در زمان كوتاه برطرف نمي شود، اين كودكان را به عنوان فرزندخوانده به ساير خانواده ها بسپاريم».

سواري و وانت بارها ۷/۵۱درصد تصادفات
سال۸۴ را به خود اختصاص داده اند
گروه اجتماعي- رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا گفت: طي سال۸۴ خودروهاي سواري و وانت بارها ۷/۵۱درصد تصادفات جاده اي را به خود اختصاص داده اند.
سردار «محمد رويانيان » رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به جغرافياي حوادث در سال ۸۴ افزود: ۵/۷۵ درصد تصادفات فوتي در محورهاي اصلي و ۵/۲۴ درصد نيز در جاده هاي فرعي حادث شده اند.
وي تصادفات منجر به جرح را يادآور شد و گفت: ۶/۶۱درصد تصادفات جرحي در سال ۸۴ در محورهاي اصلي و ۴/۳۸ درصد در مسيرهاي فرعي اتفاق افتاده است.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا تصريح كرد: طي سال ۸۴ خودروهاي سواري و وانت بار۷/۵۱درصد، موتورسيكلت با ۳/۲۲درصد، كاميون ۳/۱۴درصد، عابر پياده۳/۷ درصد و ناوگان مسافربري عمومي ۴/۴ درصد عوامل شكل گيري تصادفات در سال گذشته بوده اند.
سردار رويانيان ۲۵درصد از عمده ترين علل وقوع تصادفات جاده اي را انحراف به چپ دانست و خاطر نشان كرد: در طول سال ،۸۴ عمده ترين علل تصادفات به ترتيب، عدم توجه به جلو۴/۲۰ درصد، تخطي از سرعت مطمئنه ۲۰‎/۹درصد، عدم رعايت حق تقدم ۸/۱۶درصد و ساير علل ۹/۱۶درصد بوده است.وي به افزايش ۱۹درصدي خودروها به ناوگان حمل و نقل در سال اشاره كرد و گفت: اين در حالي است كه سالانه فقط ۸/۱ درصد جاده ها و معابر توسعه پيدا مي كنند و عدم گسترش راه ها يكي از دلايل عمده بروز تصادفات محسوب مي شود.

توضيح سازنده مجتمع وردآورد
در پي چاپ خبري با عنوان تجمعي به خاطر ۴ سال سردرگمي، پاسخي از سوي سازنده مجموعه وردآورد براي روزنامه فرستاده شده است كه عيناً در پي مي آيد:
۱- اجتماع ۱۵۰ نفر صحيح نبوده و حداكثر تعداد افراد ۳۰ الي ۳۵ نفر بوده اند.۲- چهار سال سردرگمي اغراق است. زيرا ۲ سال مدت ساخت بوده و طولاني شدن بقيه مدت به علت جلوگيري شهرداري از كار ساختماني در قبال بدهي پول بوده كه اكثر خريداران به تعهدات مالي خود عمل نكرده اند.۳- طبق گواهي هاي موجود پيشرفت فيزيكي حدوداً ۹۲ درصد است و مندرجات روزنامه ها كه به نقل از يكي از خريداران است، صحيح نيست.
بديهي است چنانچه خريداران به تعهدات خود عمل مي كردند، مجتمع آماده تحويل مي شد. ضمناً اقداماتي صورت گرفته كه نمايندگاني از خريداران معرفي تا در جهت تبادل نظر و رفع مشكلات همكاري لازم را مبذول دارند.

۸۲ هزار خانوار سال گذشته به
مستمري بگيران تامين اجتماعي اضافه شدند
گروه اجتماعي- در طول سال ۸۴ بيش از ۸۲ هزار خانوار به جمع مستمري بگيران تامين اجتماعي پيوست كه از اين تعداد ۶۸ هزار و ۴۶۱ نفر را مستمري بگيران بازنشسته تشكيل داده اند و در مقايسه با سال قبل از آن رشدي معادل ۶/۱۰ درصد را نشان مي دهد. به گزارش سايت تامين اجتماعي، سياوش قراگزلو، مدير كل دفتر آمار و محاسبات اجتماعي و اقتصادي سازمان تامين اجتماعي گفت: بر اساس اطلاعات بدست آمده از بانك اطلاعاتي مستمري بگيران سازمان تامين اجتماعي كل موارد برقراري مستمري در سال ۱۳۸۴ برابر ۸۲ هزار و ۴۲۴ پرونده بوده كه از اين تعداد حدود ۶۸ هزار و۴۶۱ پرونده مربوط به مستمري هاي بازنشستگي بوده است. وي با بيان اينكه تعداد بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي در سال گذشته حدود ۱۱ درصد كل بازنشستگان اين سازمان را تشكيل مي دهند، گفت: از اين تعداد ۷/۹۵ درصد را مردان و۳/۴ درصد را زنان تشكيل داده اند و متوسط سن مردان در زمان بازنشستگي ۵۵ سال و در زنان ۵۲‎/۲ سال بوده است. قراگزلو با بيان اينكه تعداد بازنشستگان اين سازمان در سال ۸۴ نسبت به سال ۸۳ حدود ۶/۱۰درصد رشد داشته است تصريح كرد: بر اساس اطلاعات بدست آمده از بانك اطلاعاتي مستمري بگيران تا پايان اسفند ماه سال گذشته متوسط دستمزد دو سال آخر در زمان بازنشستگي دو ميليون و۳۱۰ هزار ريال بوده است.

با مردم
حقوق ايام بيكاري و يك پيشنهاد
اگر حق استفاده از حقوق ايام بيكاري در مورد حقوق بگيران اعم از كارگران و يا كارمندان به اجرا درآيد، به نوعي عدالت اجتماعي در اين خصوص تعميم مي يابد.
ذوالفقاري- تهران
انتقاد از حج و زيارت
من سال ۸۱ براي تشرف به خانه خدا ثبت نام كرده ام. براي اطلاع از شرايط اعزام با شماره تلفن ۶۴۵۱۱ تماس گرفتم ،گفتند با ۷-۶۶۵۹۴۶۴۱ تماس بگيرم. اين شماره يكسره يا اشغال است يا زنگ مي خورد كسي جواب نمي دهد. چرا اين سازمان پاسخگوي مردم نيست.
محسن ايماني
پيامدهاي وام وديعه مسكن
اعلام پرداخت وام بابت وديعه مسكن از سوي دولت، قبل از آنكه نتايج عيني داشته باشد، باعث افزايش ناگهاني اجاره مسكن شده است.
شايسته است پيش از اجراي چنين طرح هايي در مورد نحوه اجرا و پيامدهاي آن تحقيقات كارشناسي كافي صورت گيرد.
عليزاده- تهران
پيشنهاد نصب پل
در ميان راه حل هاي مختلف براي حل معضلات ترافيك غرب تهران به ويژه در ميدان توحيد، پيشنهاد مي كنم در صورت امكان پلي مشابه پل حافظ از ميدان توحيد تا ابتداي خيابان نواب نصب شود. اين پل در تخليه بار ترافيك خيابان باقرخان و ستارخان نيز تاثير عمده اي خواهد داشت.
صديق، مهندس عمران- تهران
حفاري نيمه تمام
زير پل هوايي واقع در ۴۵متري زرند- جاده قديم تهران از دو ماه پيش كنده شده است. اگر قرار است در اينجا طرحي اجرا شود، بايد سريع تر اقدام گردد تا بيش از اين مردم در معرض گرد و غبار ناشي از حفاري نيمه تمام نباشند.
مقدم- تهران
اهميت حمل و نقل عمومي در تهران
ترافيك سنگين و هواي آلوده، تابستان ها هم كه معمولاً شهر خلوت تر بود، ميهمان ما شده است.
در شرايطي كه هنوز شبكه حمل و نقل عمومي در تهران آن قدر كافي و مجهز نيست تا پاسخگوي نياز مردم باشد، سرمايه گذاري ها بايد به همين سمت باشد، اما در عمل مردم به داشتن خودروي شخصي تشويق مي شوند و نتيجه آن افزايش خودروهاي تك سرنشين و ترافيك سنگين و آلودگي هواست كه ضرر آن متوجه همه ساكنان شهر مي شود.
خيري- تهران
كمبودهاي يك شهر
شهر قدس (قلعه حسن خان) در ۲۰ كيلومتري تهران با مشكلات گوناگون، از جمله كمبود برق روبه روست. اميدواريم دستگاه هاي ذي ربط عنايت بيشتري به اين شهر داشته باشند.
آقاي محمدي- تهران
با كدام اولويت؟
در سال ۱۳۸۴ براي تلفن همراه ثبت نام كردم. بايد ارديبهشت ماه امسال فيش به دستم مي رسيد، اما وعده ۳۱ خرداد را دادند كه آن هم عملي نشد؛ در حالي كه جزو اولويت هاي اول هستم.
آقاي مباركي- تهران
از تلفن استفاده نكنند
اگر استفاده از گوشي تلفن همراه در پمپ هاي گاز، خطراتي ايجاد مي كند، بهتر است اين ممنوعيت توسط كاركنان پمپ ها هم رعايت شود.
آقاي شاهرخي - تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |