سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۳ - Jul 25, 2006
كمربند ترافيكي شرق تهران كامل مي شود
بزرگراه سرخه حصار تا شهريور به بهره برداري مي رسد
گروه شهري- بخشي از كمربندي شرق تهران به طول ۵/۶ كيلومتر از تقاطع تيرانداز تا بعد از سه راه آزمايش طي چند روز آينده به بهره برداري مي رسد.
بزرگراه سرخه حصار جمعاً در دو فاز به طول ۱۱ كيلومتر از تقاطع كلاهدوز تا جاده دماوند را شامل مي شود كه بهره برداري كامل آن شهريور ماه امسال با هزينه  اي معادل ۳۰ميليارد تومان به پايان مي رسد.
اين بزرگراه برخوردار از ۲ باند چهارخطه است كه راههاي دسترسي به جنوب، شمال و شرق تهران را فراهم مي سازد.
نصر آزاداني مديرعامل سازمان فني مهندس شهرداري تهران به خبرنگار ما گفت: فاز نخست آزادراه سرخه حصار در طول مسير ۵/۶ كيلومتري خود با تقاطعات مختلفي نظير مهرباز - تهرانپارس - خاقاني- تيرانداز- بزرگراه رسالت و تقاطع سه راه آزمايش تلاقي دارد كه با بهره برداري از اين محور، شاهد كاهش حجم ترافيك بزرگراه  اسبدواني و جاده دماوند به ميزان ۶۰ تا ۷۰ درصد خواهيم بود.
نصر آزاداني ادامه داد: علاوه بر اين، با بهره برداري از فاز اول بزرگراه سرخه حصار كليه خودروها و وسايل نقليه سنگين عبوري بدون مواجهه با تقاطع و چراغ قرمز از جنوب و كمربندي شرق تهران به شمال ايران دسترسي پيدا خواهند كرد.
وي اظهار داشت: كار ساخت فاز اول اين پروژه به طول ۵/۶ كيلومتر از سال ۸۳ آغاز شده و تاكنون بالغ بر يك ميليون و ۸۰۰ هزار مترمكعب خاكبرداري، ۴۸۰ هزار متر مكعب خاكريزي، ۹۰ هزار متر مكعب بتن ريزي، ۵۷۰۰ تن آرماتور بندي انجام پذيرفته و حدود ۱۳۰ ميليارد ريال هزينه شده است.
به گفته مديرعامل سازمان مهندسي و عمران شهرداري تهران، با بهره برداري از اين قسمت آزاد راه ترافيك جاده دماوند محدوده تيرانداز تا جاده آبعلي كاسته مي شود و وسايل سنگين و سبك مي توانند از آزاد راه اجرا شده با عرض ۶/۱۴ متر به صورت رفت و برگشت با بهره مندي از نماي جنوبي و چشم انداز زيباي پارك سرخه حصار تردد كنند.

در قالب طرح جهادي ۱۳۷ هر هفته در يك محله اجرا مي شود
خدمات درماني رايگان شهرداري براي نيازمندان
008148.jpg
گروه شهري - شهرداري تهران در نظر دارد نيازمندان هر محله را پس از معرفي از سوي كميته امداد امام خميني (ره) سازمان بهزيستي و تأييد شوراياري هاي هر محل تحت پوشش خدمات درماني رايگان قرار دهد.
به گزارش خبرنگار ما اين اقدام بخشي از اقدامات شهرداري تهران در راستاي طرح جهادي ۱۳۷ است كه هر هفته در يك منطقه شهر تهران به اجرا در مي آيد.
براساس اين طرح تيم هايي مشتمل بر پزشك عمومي، دندانپزشك، مشاور روانشناسي، نيروهاي امداد و نجات، كارشناسان بينايي سنج، شنوايي سنج و تغذيه با حضور در سطح محلات اقدام به ارايه خدمات پزشكي و مشاوره اي به مراجعان هر محله مي كنند كه تعدادشان طي ۵ طرح جهادي به اجرا درآمده در سطح مناطق ۱۰ و ۹ و ۱۷ و ۲۰ و ۱۹ بالغ بر ۵ هزار نفر رسيده است.
عباس استاد تقي زاده مدير كل اداره سلامت شهرداري تهران در اين باره به خبرنگار ما گفت: براساس اين طرح علاوه بر توزيع سبد غذايي در ميان خانواده هاي نيازمند اقدام به توزيع خدمات دارويي و درماني به طور ميانگين در ميان ۱۲۰۰ خانوار نيازمند در هر منطقه از شهر تهران خواهد شد.
اين طرح به گفته مديركل اداره سلامت شهرداري تهران هم اكنون به صورت پايلوت در منطقه ۱۴ به اجرا درآمده تا در صورت رفع اشكالات و نواقص احتمالي در سطح كل مناطق تهران به اجرا در آيد.
وي ادامه داد: اين خدمات قرار است به طور ثابت با همكاري سازمان بهزيستي و وزارت بهداشت از طريق ۲۵ خانه سلامت شهرداري به عنوان پايگاههاي بهداشتي فعال در سطح محلات در ميان نيازمندان توزيع شود.
به گفته اين مقام مسئول، شهرداري تهران در نظر دارد تعداد اين خانه هاي سلامت را  ظرف سه سال آينده در سطح كل محلات به ۳۷۰ مركز افزايش دهد.

شهر نگار
شهر سازگار با زلزله
* حمزه شكيب
008151.jpg
بازنگري طرح جامع و تفصيلي شهر تهران فرصت مغتنمي براي تدوين و گنجاندن ضوابط مربوط به مقاوم سازي و كاهش آسيب هاي ناشي از وقوع زلزله احتمالي است.تهران به دليل واقع شدن بر روي چند گسل اصلي و ده ها گسل فرعي و با توجه به روند توسعه شهري و عدم ملاحظات ضوابط فني زلزله در طراحي لرزه اي عناصر شهري، بسيار آسيب پذير به شمار مي رود.
از ديدگاه مهندسي زلزله چند نكته حايز اهميت وجود دارد كه بايد در طرح جامع و تفصيلي شهر تهران مورد توجه قرار گيرد؛ نخست اين كه براي ساخت و سازهاي نزديك به گسل ها به دليل تاثيرپذيري بيشتر دربرابر زلزله، تمهيدات ويژه اي قايل شويم و دستورالعمل هاي فني مورد استفاده در كشورهاي توسعه يافته را در ساخت و سازهاي شهري به كار بنديم.
دوم اين كه در طرح جامع و تفصيلي بايد براي امدادرساني و اسكان موقت نيز برنامه ريزي جامع ارايه شود تا در صورت وقوع حادثه، ارزيابي نزديك به واقعيت از ميزان خسارت جاني و مالي وجود داشته باشد و بتوان براي امدادرساني برنامه ريزي و پيش نيازهاي اسكان موقت را فراهم كرد.
نكته سوم، اعمال ضوابط فني ساخت و ساز در محل شكست گسل هاست كه در شرايط موجود هنوز محل و موقعيت دقيق و مكانيزم  آنها به درستي مشخص نيست. اين كه در مطالعات اوليه طرح جامع با اشاره به ۵ گسل اصلي و ۲۵۰ گسل فرعي گفته شده است كه بايد در ساخت و سازها فاصله ۳۰۰ متر از هر طرف براي گسل هاي اصلي و ۲۰۰ متر براي گسل هاي فرعي رعايت شود اين كار در حال حاضر عملي نيست زيرا نه شناخت دقيقي از محدوده گسل ها وجود دارد و از همه مهمتر اين كه شهر شكل گرفته و بر روي همين گسل ها بنا شده است.
اين كه در طرح گفته شود اگر كسي بدون مطالعه گسل ها بخواهد ساخت و ساز انجام دهد تنها يك طبقه و در صورت مطالعه گسل حداكثر مي تواند ۴ طبقه بسازد، ايراد جدي بر آن وارد است زيرا با اعمال اين محدوديت ها حدود ۹۰ كيلومتر از ۶۰۰ كيلومتر و به بيان ديگر بيش از يك ششم مساحت موثر شهر بلاتكليف مي ماند و مشكلات عديده اي را به وجود مي آورد.
از اين رو، با توجه به ناشناخته بودن مكانيزم گسل هاي تهران، اعمال ضوابط مربوط به يك گسل در آمريكا كه نيم قرن به طور دقيق و شبانه روزي رفتار آن مانيتور شده و پيچيدن نسخه اي مشابه براي گسل هاي شهر تهران در شرايط كنوني ايده مناسب و كارسازي نيست و به جاي آن بايد طراحي و اجراي عناصر شهري متناسب با اصول مقاوم سازي و با فرض واقع شدن سازه ها در حريم و نزديك گسل، كاملاً سازگار با زلزله و خطرات احتمالي آن صورت گيرد و اين بهترين گزينه در وضعيت موجود است.
* رئيس كميته مقاوم سازي شوراي شهر تهران

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران:
تعداد خودروها ۳ برابر ظرفيت  خيابان هاي تهران است
گروه شهري- در حال حاضر، سه ميليون دستگاه خودرو و دو ميليون موتوسيكلت در تهران وجود دارد، در حالي كه با توجه به طول شبكه معابر شهري تنها براي يك ميليون وسيله نقليه ظرفيت دارد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اعلام اين مطلب در «گردهمايي مديريت يكپارچه ترافيك تهران»، اظهار داشت: شبكه معابر شهري تهران ۱۶۵۰۰ كيلومتر طول دارد كه تنها ۲۳۰۰ كيلومتر آن معابر بزرگراهي و شرياني و ۷۰۰۰ كيلومتر آن دسترسي هاي محلي است.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، سيدجعفر تشكري هاشمي افزود: امروزه مهم ترين دغدغه و نگراني شهروندان تهران مشكل ترافيك است؛ به نحوي كه حتي از مساله زلزله با همه خطرات و مخاطرات آن نيز در نظر مردم از اهميت بيشتري برخوردار است.
معاون شهردار تهران از سوخت به عنوان يك ابزار كنترلي در دنيا نام برد و تصريح كرد: مصرف بي محاباي سوخت موجب آن شده كه ۷ ميليون نفر دارندگان خودرو در كشور با ۷۰ ميليون ليتر مصرف روزانه، هر سال ده هزار ميليارد تومان كمك بلاعوض دريافت كنند.
تشكري هاشمي در پايان با تاكيد بر اين كه شهرداري ها براي تهيه يك دستگاه اتوبوس براي استفاده اقشار ضعيف قرار مي گيرد كه اين امر با موضوع تحقق عدالت اجتماعي به شدت در تعارض است.
در ادامه اين همايش، مهرداد تقي زاده - مشاور عالي شهردار تهران در امور حمل و نقل و ترافيك - در خصوص سيستم هاي حمل و نقل هوشمند سخنراني و پيش از وي حجت الله بهروز - مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران - با عنوان ميزبان اهداف «گردهمايي مديريت يكپارچه  ترافيك تهران» را تشريح كرد.

عمليات اجرايي هوشمندسازي تونل
رسالت به زودي پايان مي يابد
گروه شهري - مشاور عالي شهردار تهران از اضافه شدن سيستم جديد به تونل رسالت كه در طراحي هاي قديمي وجود نداشته، خبر داد و اظهارداشت: مراحل پاياني عمليات اجرايي هوشمندسازي تونل رسالت به زودي به پايان خواهد رسيد.
مهرداد تقي زاده در همايش مديريت يكپارچه حمل و نقل و ترافيك مبتني بر سيستم هاي كنترل هوشمند،  با اشاره به وضعيت تونل رسالت گفت: احداث تونل رسالت ۹ سال طول كشيد و شايد اگر همت مديريت شهري نبود اين پروژه حداقل ۳ سال ديگر نيز زمان مي برد اما با تلاش شبانه روزي شهردار تهران و مجموعه مديريت شهري اين مهم محقق شد.مشاور عالي شهردار تهران با اشاره به اضافه  شدن تجهيزاتي جديد به تونل رسالت كه در طراحي هاي قديمي نبوده است، افزود: عمليات اجرايي هوشمندسازي تونل رسالت كه يك ارزش افزوده است به زودي به پايان خواهد رسيد.
وي توضيح داد: از آنجا كه اجرايي كردن بخشي از سيستم هوشمندسازي در داخل تونل در زمان انجام عمليات فني و اجرايي امكان پذير نبود بايد صبر كرد و پس از اتمام عمليات اجرايي احداث تونل عمليات تكميلي هوشمندسازي انجام مي گرفت.
تقي زاده همچنين با اشاره به بحث پاركينگ هاي هوشمند در تهران گفت: درحال حاضر ۸ پاركينگ هوشمند در تهران احداث شده است كه بايد به سمت هوشمندتركردن اين پاركينگ ها و در فاز بعدي توسعه تعداد آنها در سطح شهر فعاليت كنيم.
مشاور عالي شهردار تهران با بيان اينكه معمولا ۹۰ تا ۹۵ درصد پروژه هاي IT در كشور با شكست مواجه مي شود، تصريح كرد: وقتي پروژه اي با موفقيت راه اندازي مي شود همه با سر و صداي بسياري آن را اعلام مي كنند اما زماني كه شكست مي خورد، در سكوت باقي مانده و فقط مديران و اجراكنندگان از اين قضيه مطلع مي شوند.
تقي زاده با تاكيد بر اينكه در انجام پروژه هاي IT بايد سه موضوع در محور كار قرار گيرد، افزود: طراحي و اجراي خوب، پشتيباني و حمايت هاي لازم از يك طرح، سه ويژگي براي موفقيت يك طرح محسوب مي شود.

نگاه
008145.jpg
ابوالفضل محترمي

شهرداران كلانشهرها :
تكليف بودجه حمل و نقل تعيين شود
شهردار ۸ كلانشهر كشور در بخشي از نامه خود به رئيس جمهوري، واگذاري ساخت خطوط ريلي كشور به يك شركت دولتي را موجب كند شدن فرايند توسعه خطوط مترو در كشور عنوان كردند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري: نامه ۸ شهردار كلانشهر كشور كه بر توجه بيشتر به حمل و نقل عمومي و اعتبارات مربوط به آن تأكيد دارد، هفته گذشته براي رئيس جمهوري ارسال شد.اين نامه به دنبال تصميم هيات نمايندگان رئيس جمهور مبني بر ايجاد تمركز در امور اجرايي حمل و  نقل ريلي و پرداخت نشدن بودجه سال ۸۵ شركت هاي قطار شهري، براي رئيس جمهوري فرستاده شده است.
يك نسخه از اين نامه كه به امضاي شهرداران شهرهاي تهران، كرج، تبريز، مشهد، اصفهان، شيراز، اهواز و قم رسيده به وزير كشور و يك نسخه ديگر نيز براي نمايندگان مجلس ارسال شده است.
«محمدعلي ميرنجاتي»، دبير نشست كلانشهرها با بيان اينكه شهرداران كلانشهرها نسبت به برخي تصميمات دولت در زمينه حمل و نقل عمومي انتقاد دارند، گفت: «شهرداران در اين نامه با اعتراض به تصميم نمايندگان رئيس جمهور در زمينه واگذاري ساخت خطوط ريلي كشور به يك شركت دولتي خواستار بازنگري در اين تصميم شده اند.»

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |