سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۳ - Jul 25, 2006
جابه جايي ميكروب ها با ميدان الكترومغناطيسي
008040.jpg
گروه علمي فرهنگي- تحقيقات جديد نشان مي دهد ميكروب هاي باردار شده اي كه در ميدان هاي الكترومغناطيسي سيارات جابه جا مي شوند ممكن است با راهيابي به سياراتي نظير زمين و يا مريخ سبب پيدايش حيات در اين مكان ها شده باشند. نيوساينتيست نوشت، دانشمندان نخستين بار در دهه نود ميلادي سنگ هايي از كره مريخ روي سطح زمين را شناسايي كردند و از همان زمان اين ايده كه حيات ميكروبي ممكن است از يك سياره به سياره ديگر راه يابد، مطرح شد.
مشكل جابه جا شدن ميكروب ها برفراز سنگ هاي كنده شده از يك سياره اين است كه ذرات سنگي تنها در صورت برخورد يك شهاب سنگ بزرگ ممكن است از يك سياره جدا شده و در فضا پخش شوند. اين قبيل برخوردها بسيار نادرند و از زمان پيدايش منظومه شمسي تاكنون تنها چند مورد از اين برخوردهاي عظيم رخ داده اند.
اما تام ديهل محقق سازمان هوانوردي فدرال آمريكا در تحقيقات جديد خود به اين نتيجه رسيده كه پخش شدن سنگ هاي سيارات در فضا تنها روش راه يافتن ميكروب ها از يك سياره به سياره ديگر نبوده و ميدان هاي الكترومغناطيسي ممكن است ميكروب هاي موجود در يك سياره را به سياره و يا حتي منظومه هاي خورشيدي ديگر بفرستند.
وي در اين پژوهش تاثير ميدان هاي مغناطيسي در باكتري هاي باردار شده را بررسي كرده و متوجه شد چنين باكتري هاي باردار شده اي مي توانند به راحتي با كمك ميدان هاي الكترومغناطيسي كه پديده هايي نظير شفق قطبي را ايجاد مي كنند، از جاذبه زمين رها شده و با خروج از جو به فضا وارد شوند. برخلاف برخورد شهاب سنگ هاي بزرگ با سيارات كه پديده اي بسيار نادر است، اين قبيل ميدان هاي مغناطيسي هر روز در زمين رخ مي دهند و بنابراين احتمال خروج ميكروب ها از زمين به شكل متناوب وجود دارد.
ميدان هاي الكترومغناطيسي نيرويي به سمت بالا به باكتري ها وارد مي كنند كه اين نيرو اثر جاذبه را خنثي كرده و در نتيجه باكتري ها ممكن است سال ها به صورت معلق در لايه هاي بالاي جو زمين باقي مانده و در همانجا توليد مثل كنند و به مرور براي تحمل شرايط بالاي جو و حتي خارج از آن، نظير ميزان بالاي تشعشعات فرابنفش، تكامل يابند. باتوجه به امكان متناوب خروج حيات باكتريايي از زمين با كمك ميدان هاي الكترومغناطيسي، به طور مثال كره زمين مي تواند حيات را به دورترين نقاط منظومه شمسي و يا حتي كهكشان راه شيري ارسال كند.

جستجوي اينترنتي براي نابينايان
008052.jpg
گروه علمي فرهنگي- گوگل در حال آزمايش خدمات جستجوي اينترنتي جديدي است كه به كمك آن نابينايان و افراد داراي ديد ضعيف بهتر مي توانند به اطلاعات مورد نياز خود در اينترنت دسترسي پيدا كنند.
خدمات جستجوي جديد گوگل با نام اكسسيبل سرچ كه به صورت آزمايشي در آدرس اينترنتي
http://labs.google.com/accessible راه اندازي شده، در هنگام جستجوي يك كليد واژه، آن دسته از وب سايت هاي اينترنت را كه ظاهر ساده دارند و به راحتي خوانده مي شوند را در ابتدا و پيش از ساير وب سايت ها فهرست مي كند. هم اكنون نرم افزارهاي ويژه اي با قابليت خواندن صوتي متون موجود در وب سايت ها براي كاربران نابينا وجود دارند و برخي نرم افزارهاي ديگر نيز به بزرگ كردن بخشهاي مختلف هر وب سايت جهت بازديد افراد كم بينا مي پردازند. اما مشكل كار اينجاست كه اين قبيل نرم افزارها معمولا در وب سايت هاي شلوغ با طراحي هاي گرافيكي پيچده كارايي چنداني نداشته و افراد نابينا و يا كم بينا نمي توانند از آنها براي خواندن اطلاعات وب سايت هاي پيچيده استفاده كنند. هم اكنون خدمات اكسسيبل سرچ گوگل وب سايت ها را بر اساس سادگي طراحي و موضوع بندي و ميزان قابليت خوانده شدن آنها رتبه بندي مي كند تا افرادي كه مشكلات بينايي دارند بتوانند اطلاعات مورد نياز خود را از خواناترين وب سايت ها استخراج كنند.

گوشي هاي هوشمند تلفن همراه
008055.jpg
گروه علمي فرهنگي- چين سري جديدي از گوشي هاي هوشمند تلفن همراه را طراحي كرده است كه به خارجي هاي ساكن اين كشور كمك مي كند تا دشواري هاي زبان چيني را در تعاملات روزمره شان حل كنند. اين گوشي هاي تلفن همراه هوشمند، در حال حاضر در اختيار ۹۴ هتل پكن قرار داده شده است تا به قيمت روزانه پنج دلار به شهروندان غيرچيني كه مشكل درك زبان دارند، اجاره داده شود.اين تلفن هاي همراه چهار نوع سرويس ارائه مي كنند؛ اطلاعات شهري، كمك هاي صوتي، خط  ارتباطي مستقيم و راهنماي زندگي در پكن. طراحي اين گوشي هاي تلفن همراه به گونه اي است كه خارجي ها مي توانند نقشه، آدرس و شماره  تلفن هتل ها و مراكز خريد را در اختيار داشته باشند؛ همچنين كاربران اين گوشي ها پس از آنكه مقصد مورد نظرشان را انتخاب كردند، با كليك روي آن، تلفظ چيني پخش مي شود. از ديگر خدمات ارائه شده اين گوشي هاي تلفن همراه آن است كه مشترك در صورت مواجهه با مشكل ، با شماره  تلفن مخصوصي تماس مي گيرد كه ترجمه عبارت يا جمله را به وي اعلام مي كند.

لكه هاي دوقلوي فروسرخ در مشتري
008043.jpg
گروه علمي فرهنگي- تصاوير جديد رصدخانه جميني شمالي از سياره مشتري، ديدار لكه هاي سرخ بزرگ و كوچك را در نيم كره جنوبي اين سياره ثبت كرده است. اين نخستين ديدار اين دو لكه از زماني است كه لكه كوچك تر به رنگ سرخ درآمده است. براي تهيه اين تصوير كه در نور فروسرخ نزديك گرفته شده، از سامانه اپتيك سازگار استفاده شده است. اين سامانه به آينه ثانويه  انعطاف پذيري مجهز است كه چندصد بار در ثانيه، سطحش را تغيير مي دهد و با خنثي  كردن بخش اعظم اغتشاش هاي جوي، تصويري صاف با لبه هاي تيز توليد مي كند. كيفيت تصوير به دست آمده بسيار بالا و قابل رقابت با تصاوير تلسكوپ هاي فضايي است.
در اين باره، سايت پارس اسكاي نوشت كه چاد تورجيلو، اخترشناس رصدخانه جميني كه مديريت تهيه اين تصوير را برعهده داشت، مي گويد : گرفتن اين تصوير خيلي پردردسر بود. از آن جايي كه تلسكوپ جميني از سامانه اپتيك سازگار استفاده مي كند، به ستاره اي راهنما در نزديكي مشتري نياز داشتيم تا بتوانيم با تحليل شكل آن، اختلالات جوي را خنثي كنيم. بنابراين منتظر مانديم تا هم ،يو( قمر مشتري) به فاصله نزديكي از سياره مادر برسد و هم اين دو لكه سرخ در بهترين موقعيت تصويربرداري قرار بگيرند. خوشبختانه در شامگاه سيزدهم جولاي(۲۲ تيرماه) اين شرايط فراهم شد و ما موفق شديم از اين ملاقات استثنايي در منظومه شمسي تصويربرداري كنيم.
هر دو لكه، طوفان هاي بسيار عظيمي هستند كه در جو سياره مشتري ايجاد شده اند. لكه بزرگ تر كه قرن ها است به لكه سرخ بزرگ مشهور شده است، هشت كيلومتر بالاتر از ابرهاي مجاور قرار گرفته و بزرگ ترين گردباد شناخته شده در منظومه شمسي است. طوفان كوچك تر كه لكه سرخ كوچك نام گرفته نيز يك گردباد است و از آنجا كه در نور فروسرخ نزديك به درخشندگي برادر بزرگ تر ديده مي شود، احتمالا هم ارتفاع با لكه سرخ بزرگ است.
بزرگي لكه كوچك نصف لكه بزرگ است، اما قدرت بادهاي طوفاني آن با لكه مشهورتر برابري مي كند. اين لكه در خلال سال هاي ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ ميلادي متولد شد، زماني كه سه طوفان سفيد تخم مرغي قديمي كه حداقل ۶۰ سال عمر داشتند، در هم ادغام شدند و طوفان جديدي را به وجود آوردند. اما در فوريه آن سال، يك منجم آماتور فيليپيني به نام كريستوفر گو متوجه شد رنگ اين طوفان كوچك از سفيد به قرمز آجري تغيير يافته است. واقعيت اين بود كه لكه سرخ ديگري متولد شده بود.
هنوز كسي نمي داند چه اتفاقي افتاده كه اين لكه از سفيد به قرمز تغيير رنگ داده است. با اين حال، بهترين مدل ها نشان مي دهند كه ادغام سه لكه سفيد اوليه با يكديگر، طوفان نيرومندتري را تشكيل داد، آن قدر پرقدرت كه توانست موادي قرمزرنگ را از ژرفاي جو مشتري به بالا بكشد و آنها را در فضاي درون طوفان پخش كند. از سوي ديگر، جريان هاي گردابي درون اين لكه به قدري شديد بود كه از فرار اين مواد قرمزرنگ به بيرون جلوگيري كرد. دانشمندان هنوز نمي دانند ماهيت اين اجرام قرمزرنگ چيست، اما به نظر مي رسد ابعاد اين طوفان هاي بزرگ در توانايي مكش اين مواد تأثير فراواني دارد. اما نظرهاي ديگري نيز وجود دارد، مثلاً اين كه اين مواد مكيده شده به قدري ارتفاع مي گيرند كه در معرض نور فرابنفش خورشيد قرار مي گيرند و در نهايت تابش هاي قرمزرنگي از خود ساطع مي كنند.
مدل هاي فعلي نشان مي دهد در ملاقات نزديك اين دو لكه با يكديگر اتفاق خاصي نمي افتد. پيش از اين هم لكه سرخ بزرگ بارها از ميان طوفان  هاي سفيدي كه لكه سرخ كوچك را تشكيل داده اند، عبور كرده بود و اتفاق خاصي نيفتاده بود. لايه هاي جو مشتري در عرض هاي جغرافيايي مختلف، سرعت هاي مختلفي دارند و از اين رو زياد پيش مي آيد كه عوارض جوي مشتري با يكديگر برخورد كنند.
اما اين احتمال همچنان وجود دارد كه لكه سرخ بزرگ در آينده اي نه چندان دور، برادر كوچك خود را به سوي يك جريان جوي جنوبي تر هل دهد. اگر سرعت دوران اين طوفان كوچك كند شود، احتمال دارد رنگ اين لكه دوباره به سفيد برگردد. با گذر زمان مشخص خواهد شد چه بر سر اين لكه كوچك خواهد آمد.

ماهواره اي براي كاشت بذر
008046.jpg
گروه علمي فرهنگي- كميسيون علوم و فنون صنايع دفاعي چين اعلام كرد كه به زودي نخستين ماهواره كاشت بذر را به فضا پرتاب خواهد كرد. به گزارش روز دوشنبه كميسيون علوم و فنون صنايع دفاعي چين، اين ماهواره قرار است ماموريت خود را در ۱۵روز به انجام رساند.
ماهواره شي جيان - ۸ قرار است دو هزار بذر از ۱۸۰گونه گياهي و سبزيجات و غلات را با خود به فضا منتقل كند. چين سومين كشوري است كه ماهواره هايي از اين نوع پرتاب مي كند كه قابليت بازگشت به زمين را دارند و تاكنون ۲۱پرتاب موفق و يك پرتاب ناموفق داشته است. اين ماهواره از مركز پرتاب ماهواره اي جيو چوان پرتاب خواهد شد.

آموزش عالي
تمديد مهلت ثبت نام دوره كارشناسي دانشكده مجازي علوم حديث
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: مهلت ثبت نام در دوره كارشناسي دانشكده مجازي علوم حديث تا بيست و دوم مردادماه جاري تمديد شد.
به گزارش همشهري، مدير فناوري اطلاعات و ارتباطات دانشكده علوم حديث با اعلام اين خبر اظهار داشت: با توجه به صدور مجوز ثبت نام در دومين دوره كارشناسي دانشكده مجازي از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، مهلت ثبت نام در اين دوره از دهم تا پايان تيرماه امسال تعيين شده بود كه به علت استقبال چشمگير علاقه مندان براي ثبت نام در اين دوره مجازي، زمان ثبت نام تمديد شد.
حجت الاسلام سيدحميد حسيني با اشاره به برگزاري اين دوره آموزشي براساس مجوز وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: همه مراحل آموزشي دانشكده مجازي علوم حديث به صورت اينترنتي است و دروس نيز به شكل چندرسانه اي و تعاملي و در قالب صدا، تصوير و پويانمايي به دانشجويان ارائه مي شود.
وي افزود: دانشكده علوم حديث نخستين مركز تخصصي آموزش دانشگاهي است كه براي نخستين بار موفق به تحقق ايده آموزش الكترونيكي در عرصه آموزش علوم ديني شده است.مدير فناوري اطلاعات و ارتباطات دانشكده علوم حديث برگزاري دوره الكترونيكي اين دانشكده را يكي از تحولات بزرگ در عرصه آموزش و نشر علوم و معارف در كشور خواند و اضافه كرد: دانشجويان دانشكده مجازي علوم حديث در پايان دوره، مدرك رسمي مورد تاييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري دريافت خواهند كرد.
معاون پژوهشي دانشكده علوم حديث با اشاره به اين كه دانشكده علوم حديث با مجوز وزارت علوم از سال ۷۸ به صورت تخصصي به آموزش رشته دانشگاهي علوم حديث به عنوان يكي از گرايش هاي الهيات و معارف اسلامي مي پردازد، گفت: اين دانشكده در كنار جذب دانشجو در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد و دكترا، از طريق آزمون سراسري، از سال گذشته با راه اندازي دانشكده مجازي در شبكه جهاني اينترنت، امكان ادامه تحصيل علاقه مندان را فراهم كرده است.به گفته وي، دارندگان مدرك ديپلم نظام قديم و يا مدرك پيش دانشگاهي نظام جديد مي توانند در دومين دوره دانشكده مجازي علوم حديث ثبت نام كنند و پس از گذراندن دوره دانش پذيري و موفقيت در آزمون مربوطه به عنوان دانشجوي رسمي اين دانشكده شناخته مي شوند.
حجت الاسلام حسيني يكي از مهم ترين ويژگي هاي دروس الكترونيكي و روش آموزشي اين دانشكده را حفظ بازده و كيفيت فراگيري آن عنوان كرد و افزود: در توليد دروس و طراحي نرم افزار مديريت آموزشي، علاوه بر توجه به استانداردهاي جهاني آموزش الكترونيكي، با استفاده از نظريات و تجربيات بهترين استادان، نظارت هاي علمي، امكانات چند رسانه اي، تعامل مستمر با دانشجويان و ديگر ابزارهاي فني، تلاش شده است بيشترين اطمينان از فراگيري مفاهيم و معارف مورد نظر به دست آيد.
معاون پژوهشي و مدير فناوري اطلاعات و ارتباطات دانشكده علوم حديث، تشكيل اتاق هاي گفت وگوي اينترني (چت روم) وبلاگ نويسي و نشريات الكترونيكي را از جمله امكانات فراهم شده براي دانشجويان دوره مجازي اعلام كرد و گفت: دانشجويان دانشكده مجازي علوم حديث از طريق اينترنت و براساس جدول زمانبندي شده دروس را فرا مي گيرند و فقط براي شركت در آزمون پايان ترم در محل هاي تعيين شده براي برگزاري آزمون حضور خواهند داشت.
حسيني همچنين از ارائه خدمات اينترنت رايگان به دانشجويان اين دوره خبرداد و اظهار داشت: اين دوره آموزشي در شبكه تبيان قرار گرفته است و شركت كنندگان در اين دوره ها مي توانند از خدمات اينترنت رايگان استفاده كنند.
وي در پايان گفت: علاقه مندان به ثبت نام در دوره كارشناسي دانشكده مجازي علوم حديث مي توانند با مراجعه به نشاني اينترنتي www.hadith.ac.ir در اين دوره ثبت نام كنند.
فعاليت بيش از ۱۵۰ موسسه آموزشي غير مجاز در كشور
مهر: در حال حاضر بيش از ۱۵۰ موسسه آموزشي غير مجاز در كشور وجود دارد كه وزارت علوم و شوراي گسترش آموزش عالي جهت برخورد با آنها اختيارات لازم را دارد.
سيد محمد حسيني با بيان اين مطلب افزود: وزارت علوم و شوراي گسترش آموزش عالي تنها مراجعي هستند كه مي توانند براي فعاليت موسسات آموزشي مجوز صادر كنند.وي اضافه كرد: دانشگاه هاي واقع در شهرستان ها بايد اقدامات و كمك هاي لازم را در زمينه فعاليت هاي غير مجاز موسسات آموزشي به وزارت علوم ارائه دهند.
اعلام نتايج نهايي آزمون دستياري در نيمه اول مرداد
ايسنا: رئيس مركز سنجش آموزش پزشكي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: نتايج نهايي سي و سومين دوره آزمون پذيرش دستياري وزارت بهداشت در نيمه اول مرداد ماه اعلام مي شود.
كي قباد طاهرنژاد گفت:  سي و سومين دوره آزمون پذيرش دستياري وزارت بهداشت اسفند ماه سال گذشته برگزار شد و نتايج آن نيز در نيمه اول مرداد ماه اعلام مي شود. وي افزود: در اين دوره از آزمون بيش از ۱۵۰۰ داوطلب پذيرفته خواهند شد. رئيس مركز سنجش آموزش پزشكي وزارت بهداشت در عين حال گفت:  سي و چهارمين دوره آزمون پذيرش دستياري اسفند ماه سال جاري در ۲۴ رشته تخصصي برگزار مي شود.
نقشه پروتئيني سلول هاي بنيادي جنين انساني
مهر: مدير گروه سلول هاي بنيادي پژوهشكده رويان گفت: نقشه پروتئيني سلول هاي بنيادي جنين انساني براي اولين بار از سوي ايران گزارش شد.
حسين بهاروند ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر افزود: تجزيه و تحليل پروتئين سلول هاي بنيادي جنين انساني در پژوهشكده رويان انجام گرفته و اين طرح در مقاله اي در مجله Proteomics كه يكي از مجلات معتبر در زمينه تجزيه و تحليل پروتئين است در ژوئن ۲۰۰۶ به چاپ رسيده است. وي افزود: اين كار با همكاري پژوهشكده رويان و پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي انجام شد. اين مطالعه بزرگترين و اولين نقشه پروتئين سلول هاي بنيادي جنين انساني است كه درك ما را از زيست شناسي سلول هاي بنيادي افزايش مي دهد.
بهاروند خاطرنشان كرد: اين نقشه پروتئيني در نشاني اينترنتي www.royanProteomics.ir قابل دسترسي است. در اين نقشه نحوه توالي پروتئين مشخص شده و با كليك كردن روي هر كدام از پروتئين ها نشان مي دهد نام ژن چيست و در كدام كروموزم وجود دارد. يكي از عكس هاي مقاله نيز با عنوان طرح روي جلد مجله مذكور انتخاب شده است.
مدير گروه سلول هاي بنيادي پژوهشكده رويان يادآور شد: مجريان طرح بر آن هستند كه پروتئين هاي اصلي كه در بنيادينگي سلول ها نقش دارند را شناسايي كنند و در اين خصوص پروتئين هاي داراي اين نقش را در سلول هاي بنيادي جنين موش شناسايي كرده ايم و اميدواريم با تحقيقات بيشتر در سلول هاي بنيادي جنين انساني نيز به شناخت عوامل بنيادينگي دست پيدا كنيم.

علمي فرهنگي
اعطاي مدال طلاي فرهنگستان علوم طبيعي روسيه به دانشمند ايراني
گروه علمي فرهنگي- ابوالحسن وفايي، استاد رشته مهندسي عمران دانشگاه صنعتي شريف، مدال طلاي كاپيستا فرهنگستان روسيه را دريافت كرد.
به گزارش همشهري، ابوالحسن وفايي به عنوان عضو منتخب فرهنگستان علوم طبيعي روسيه به خاطر پژوهش هاي ارزنده خود در زمينه اعطاي علوم مهندسي در سطح بين المللي موفق به دريافت مدال طلاي كاپيستا از فرهنگستان علوم طبيعي روسيه شد.
وفايي يكي از تجليل شدگان همايش هاي چهره هاي ماندگار و استاد نمونه دانشگاه و عضو فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران است كه تاكنون موفق به اخذ بيش از ۳۰ لوح تقدير در سطح بين المللي و ملي شده است.
وي همچنين نخل آكادميك وزارت علوم فرانسه را دريافت كرده است.
به گزارش همشهري، فرهنگستان علوم طبيعي روسيه به ابتكار جمعي از دانشمندان برجسته اين كشور كه بيشتر آنها از برندگان جايزه نوبل هستند، از جمله؛ نيكولاي جي باسد، يال برگ، جان آروان، آرتور لئوناردشادلو در زمينه علوم بنيادي و علوم مربوط به تعليم و تربيت و علوم كاربردي در سال ۱۹۹۰ تأسيس شده است.در حال حاضر اين فرهنگستان ضمن ايجاد شبكه اي از بخش هاي فرعي منطقه اي در هشت سير اصلي پژوهش علمي و كار خلاقه از جمله علوم طبيعي، علوم و فناوري، زيست شناسي، پزشكي، بوم شناسي، آموزش، علوم انساني و كار خلاقانه در حال توسعه مستمر است.
وفايي برنده مدال طلاي كاپيستا در فعاليت هاي علمي خود تاكنون دويست مقاله پژوهشي در مجله هاي علمي معتبر داخلي و خارجي به چاپ رسانده است.او هم اينك سه كتاب «تكنولوژي هاي نوظهور و ارمغان هاي آن براي بشريت»، «اقتصاد هاي نوظهور در پنجاه سال آينده» و «انتقال تكنولوژي و آموزش فني و حرفه اي» را در دست انتشار دارد.ابوالحسن وفايي داراي دكتراي مهندسي سازه از دانشگاه تگزاس است. وي عضو افتخاري انجمن رياضي و انجمن نفت آمريكا است.
تخريب سنگ آب صفوي مسجد سيد اصفهان
ايسنا: بر اثر ازدحام جمعيت در مسجد سيد اصفهان سنگ آب متعلق به دوره  صفوي شكست و كاملا تخريب شد.
بر اثر ازدحام جمعيت كه به دليل برگزاري مراسمي در مسجد سيد اصفهان جمع شده بودند، يكي از سنگ  آب هاي اين مسجد كه به دوره  صفويه تعلق داشت، تخريب و كاملا خرد شد. اكنون اين سنگ آب توسط كارشناسان مرمت، در حال بازسازي است و مرمت آن، چند سال طول خواهد كشيد.
مسجد سيد يكي از بزرگ ترين و مشهورترين مسجدهاي اصفهان است كه به همت حجت الاسلام حاج سيد محمد رفيع باقر شفتي رشتي بيدآبادي كه از جمله  روحانيان بزرگ اصفهان بود، ساخته شده است.
اين بنا چهار در اصلي و صحني بزرگ دارد كه به صورت چهار ايواني ساخته شده است. همچنين اين مسجد دو شبستان بزرگ، دو گنبد كوچك و بزرگ، دو چهل ستون، دو مهتابي وسيع در كف حياط و چهار مهتابي در طبقه  فوقاني و يك گلدسته  عظيم و بيش از ۴۵ حجره دارد.

آموزش و پرورش
امتيازهاي جديد طرح ارتقاي شغلي فرهنگيان
گروه علمي فرهنگي- طرح ارتقاي شغلي فرهنگيان، مشمول بانوان شاغل و ماموران به تحصيل نيمه وقت نيز مي شود.
به گزارش همشهري مديركل امور اداري آموزش و پرورش در بيست و سومين اجلاس روساي آموزش و پرورش سراسر كشور با اعلام اين مطلب گفت: براساس مصوبه هيات مميزه مركزي طرح ارتقاي شغلي، افراد داراي سابقه ۸ سال فعاليت در پست كارشناسي ۳۰، امتياز و حداكثر ۹۰ امتياز در مسير ارتقاي شغلي كسب مي كنند.
عليرضا براتيان افزود: پست هاي همتراز كارشناسي به شرط داشتن مدرك ليسانس مشمول طرح ارتقاي شغلي مي شوند. وي با اعلام محاسبه ما به التفاوت همترازي در تعيين فوق العاده جذب مشمولين قانون نظام هماهنگ پرداخت بر اساس راي هيات عمومي ديوان عدالت اداري، تصريح كرد: به علاوه مديران دروسي كه قبلا در پست مدير دروس مدارس شاهد، هنرستانها و مراكز پيش دانشگاهي منصوب شده اند نيز مي توانند از ارتقاي شغلي استفاده كنند.
مدير كل امور اداري آموزش و پرورش با اشاره به حذف سقف ۱۰درصد براي صدور تقديرنامه از طرح ارتقاي شغلي خاطرنشان كرد: بر اساس اصلاحات صورت گرفته در پيشنهادهاي تاييد شده در شوراي نظام پيشنهادهاي منطقه نيز، در ارتقاي شغلي ۲۰امتياز تعلق مي گيرد.
براتيان در پايان اظهار داشت : آزادگان نيز علاوه بر استفاده از مزاياي ماده ۱۳ قانون حمايت از آزادگان مي توانند از گروه تشويقي جانبازان نيز استفاده كنند.
تحصيل ۱۲۰ هزار دانش آموز در مدارس شبانه روزي
گروه علمي فرهنگي- كيفيت بخشي به مدارس شبانه روزي، دغدغه جدي دفتر آموزش و پرورش راهنمايي تحصيلي است.
به گزارش همشهري، مديركل دفتر آموزش و پرورش راهنمايي تحصيلي در بيست و سومين اجلاس روساي مناطق آموزش و پرورش سراسر كشور با اعلام اين مطلب گفت: حدود ۱۲۰ هزار دانش آموز در بيش از يكهزار و ۵۰ مدرسه شبانه روزي در سطح كشور مشغول به تحصيل هستند.
منوچهر فضلي خاني افزود:بيش از ۲ ميليون دانش آموز در دوره راهنمايي تحصيلي مشغول تحصيل هستند كه مهمترين نياز آنان شادابي و نشاط است.
وي، توسعه دانش و مهارت حرفه اي معلمان و توجه به آموزش مهارت هاي زندگي و حقوق شهروندي را از اولويت هاي كاري دفتر آموزش و پرورش راهنمايي تحصيلي اعلام كرد و از روساي مناطق آموزش و پرورش خواست تا سياست ها و برنامه هاي خود و ستاد را براي مديران تبيين كنند و دغدغه ها را دروني سازند.
۵ هزار معلم استخدام مي شوند
فارس: رئيس كميسيون آموزش  و تحقيقات مجلس گفت: كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس طي نامه اي به رئيس جمهوري، خواستار افزايش ۵ هزار رديف براي استخدام معلمان شد.
علي عباسپور تهراني فرد افزود: دولت بايد سهم استخدامي معلمان را افزايش دهد تا تكليف معلمان حق التدريس نيز در آموزش و پرورش روشن شود.
وي اضافه كرد: در حال حاضر بين ۶۰ تا ۸۰ هزار معلم حق التدريس در آموزش و پرورش تدريس مي كنند كه اين تعداد به جز ۴۰ هزار معلم حق التدريس هستند كه سال گذشته در آموزش و پرورش استخدام شدند.
عباسپور اظهار داشت: البته در استخدام ۴۰ هزار معلم حق التدريس در سال گذشته، معلمان حق التدريسي كه سابقه طولاني داشتند، استخدام شدند و اكنون آن دسته از معلمان باقي مانده، سابقه تدريس ۴ ساله و كمتر در آموزش و پرورش دارند. وي گفت: نامه اي به وزارت آموزش و پرورش نوشتيم و از آنها خواستيم كه براي معلمان حق التدريس با توجه به سابقه آنها امتيازي قائل شوند و در كنار آزمون تخصصي استخدام، امتيازي در نظر بگيرند كه اين دسته از معلمان نيز در آموزش و پرورش استخدام شوند. البته بايد سهميه استخدام معلم در آموزش و پرورش نيز افزايش يابد.
پرداخت ۸ تا ۱۰ هزار تومان در ماه
به دانش آموزان استثنايي
فارس: رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور از تصويب نهايي طرح «آتيه» خبر داد و گفت: پرداخت ۸ تا ۱۰ هزار تومان به صورت ماهانه به دانش آموزان استثنايي از اول مهرماه سال آينده اجرايي مي شود.
مجيد قدمي افزود: طرح آتيه براي دانش آموزان استثنايي دوره راهنمايي، دوره دبيرستان و دانش آموزان پايه پنجم كه قبولي اين دوره را گرفتند، اجرا مي شود.
وي اضافه كرد: پرداخت مستمري از طريق كارت بانك انجام مي شود كه براي اين منظور كارت هايي طراحي و به دانش آموزان ارائه مي شود.
قدمي اظهار داشت: هم اكنون در حال تهيه كارتي هوشمند هستيم كه اين كارت براي بيمه و پرداخت مستمري دانش آموزان استثنايي است.
وي اظهار داشت: براي پرداخت مستمري به دانش آموزان در بانك كشاورزي به تدريج سرمايه گذاري كرديم كه هم اكنون ۲۰ ميليارد تومان در بانك كشاورزي براي اين طرح سرمايه گذاري شده است.

الگوبرداري از بال هاي سوسك براي
ساخت صفحات آب دوست
008049.jpg
گروه علمي فرهنگي- محققان دانشگاه ام آي تي با نسخه برداري از ساختار بال هاي سوسك، سطحي با خواص قابل كنترل آب دوستي و آب گريزي ساختند. اين سطح مصنوعي در گستره وسيعي از كاربردها از جمله رهاسازي كنترل شده دارو و تجهيزات ميكروكانال قابل نصب در آزمايشگاه هاي روي تراشه ها قابل استفاده مي باشد. نمونه برداري از طبيعت بسيار مشكل تر از آن چيزي است كه تصور مي شود. هر چند در اين زمينه كارهاي زيادي مانند نسخه برداري از برگ هاي نيلوفر آبي براي ساخت شيشه هاي خود تميزشونده صورت گرفته است.
سوسك Stenocara در صحراي ناميبيا در آفريقا زندگي مي كند. اين حشره با استفاده از بال هايش رطوبت موجود در مه صبحگاهي را به دام انداخته و از آن به عنوان منبع تأمين آب، استفاده مي كند. مه در اين شرايط آب و هوايي بسيار رقيق است، به طوري كه مه غليظ در اين اقليم به وجود نمي آيد. اين حشره، بال هايش را به سمت باد باز كرده تا باد را در بال هايش به دام اندازد. روي سطح بال هاي اين حشره پرزهايي به قطر ۱۰۰ ميكرومتر وجود دارد كه خواص آب دوستي دارند و قطرات بسيار ريز آب موجود در مه با برخورد بر اين سطح، به آن مي چسبند.
اين قطرات در نهايت بر سطح بال جمع و سنگين شده و به هم مي چسبند و از سطح بال به سمت دهان اين حشره سرازير شده و مورد استفاده قرار مي گيرد.
رابرت كوهن و همكارانش در ام آي تي براي تهيه سطحي با چنين ويژگي، ابتدا سطحي آب دوست تهيه كردند كه از لايه اي متخلخل داراي حفره هاي ميكرومقياس پوشيده شده است. جنس اين سطح از پلي هيدروكلريد آليل آمين، پلي آكريليك اسيد و همچنين ميكروساختارهاي داراي نانوذرات سيليكا است. آنها در نهايت كل اين مجموعه را توسط سطحي زبر كه شبكه اي آب دوست از مولكول هاي نيمه فلوئوروسيلان بود پوشش دادند، سپس نواحي آب گريزي روي اين سطح ايجاد كردند.
اين زنجيره پليمري، پيوندهاي الكترواستاتيك با نانوذرات موجود در سطح تشكيل مي دهد، در حالي كه قسمت ديگر اين زنجيره آزاد است و روي سطح خواص آب دوستي - آب گريزي را تغيير مي دهد.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو،اين خاصيت مي تواند در كاربردهايي مانند رهايش كنترل شده دارو و ذخيره سازي مورد استفاده قرار گيرد. همچنين اين تيم قادر است كانال هاي آب دوست را با قرار دادن لايه هاي آب دوست، درون ساختار آب گريز ايجاد كنند كه اين ساختار را مي توان در تجهيزات ميكروسيال مورد استفاده قرار داد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |