سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۳ - Jul 25, 2006
معاون وزير جهانگردي اندونزي:
تأثير فرهنگ ايراني دراندونزي محسوس است
گروه شهري-الهام اناري و آرش نهاوندي: جشنواره فرهنگي اندونزي با حضور ۸۰ نفر از مسئولان و كارشناسان گردشگري ايران و اندونزي صبح روز يكشنبه در فرهنگسراي نياوران افتتاح شد.
در جلسه افتتاحيه اين جشنواره معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران و معاون جهانگردي و فرهنگ اندونزي در جمع حاضران سخناني را ايراد كردند.
محمد ملك زاده معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران ضمن خيرمقدم به حاضرين در جلسه افتتاحيه سخنان خود را اين چنين آغاز كرد: ما اوقات خوشي را در اين جا سپري مي كنيم، زيرا وقت آن رسيده كه از طريق هماهنگي ميان كشورهاي جهان اسلام ما شاهد پيشرفت و رشد كشورهاي اسلامي باشيم. او سپس به تشريح روابط ميان ايران و اندونزي پرداخت: رابطه ما با اندونزي رابطه اقتصادي نيست بلكه برادرانه است.
ايران و اندونزي سال هاي سال با هم مبادله و همكاري داشته اند. اكنون نيز بايد در همه زمينه هاي ممكن از جمله گردشگري برنامه هاي مشتركي داشته باشيم، زيرا هيچ محدوديتي براي رابطه ميان دو كشور وجود ندارد و دو كشور مي توانند به راحتي در زمينه هاي مختلف با هم همكاري كنند.
يكي از اين زمينه ها توريسم است. اين در حالي است كه همه ظرفيت هاي گردشگري براي دو كشور شناخته شده نيست و بايد با انجام كارهاي كارشناسي حجم توريسم را به چند برابر افزايش دهيم، وضعيت بايد به گونه اي باشد كه توريست ها از ايران به اندونزي بروند و آنها به ايران بيايند و از ساير نقاط جهان نيز به دو كشور بروند كه رسيدن به اين مرحله نياز به تشكيل كميته گردشگري و مشخص شدن راهكارهاي عملي دارد.
معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در ادامه مشتركات ديني را اصلي ترين عامل همكاري ميان كشورهاي اسلامي و زمينه ساز پيشرفت اين كشورها دانست. پس از سخنان معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، سابتار نيرواندار معاون جهانگردي و فرهنگ اندونزي نيز پشت تريبون قرار گرفت و سخنان خود را به اين شرح ايراد كرد: اجراي اين برنامه بيانگر روابط صميمانه اين دو كشور است كه پيرو مذاكرات انجام شده ميان روساي جمهور ايران و اندونزي صورت مي گيرد.
معاون وزير جهانگردي و فرهنگ اندونزي در باره هدف خود از حضور در ايران نيز گفت: مايه افتخار من است كه در اين جا فستيوال فرهنگي اندونزي را افتتاح كنم. مدارك تاريخي نشان مي دهد كه اشاعه دين اسلام و تبادلات بازرگاني باعث شده روابط دو كشور كه از قرن هفتم و پس از اشاعه دين اسلام- آغاز شده، امروزه به اين مرحله برسد كه مشاهده مي كنيد. به دليل سابقه تاريخي در رابطه با ايران تأثير فرهنگ ايراني را مي توان در استان هايي از اندونزي مشاهده كرد.
تركيب ساخت بعضي از ساختمان ها و نوشته روي سنگ قبرها را مي توان از اين تأثيرات برشمرد.تأثير ادبيات ايران بر اندونزي نيز غيرقابل انكار است. با وجود مشكلاتي كه سر راه كشورها و از جمله اندونزي قرار دارد، اين كشور آماده ارايه امكانات و تسهيلات رفاهي به مردم است.
پس از پايان سخنان اين مقام اندونزيايي هنرمندان اهل اين كشور در سالن خليج فارس با آلات موسيقي چوبي در حضور مقامات و هنرمندان به نواختن موسيقي پرداختند، با پايان گرفتن برنامه اجراي موسيقي نيز جمع حاضران به سالن كه به نمايش فرهنگ اندونزي اختصاص داده شده بود، رفتند و در آنجا از نزديك با پارچه هاي محلي و كلاً پوشاك و لباس اندونزيايي آشنا شدند، غرفه اي نيز در اين نمايشگاه وجود داشت كه غذاي اندونزي را معرفي مي كرد و كارمندان غرفه مقداري غذا را براي چشيدن به بازديدكنندگان عرضه مي كردند.پس از آنكه بازديد از نمايشگاه پايان يافت، خبرنگاران جهت اطلاع يافتن از نظرات معاون وزير فرهنگ و جهانگردي اندونزي به سالن كنفرانس مطبوعاتي فرهنگسراي نياوران رفتند.
سؤال از معاون وزير
دكتر صبري سفير اندونزي در ايران نيز معاون وزير فرهنگ و جهانگردي اندونزي را همراهي مي كرد. سابتار نيرواندار در اين جلسه طي سخناني خطاب به خبرنگاران گفت:  خوشحالم كه موقعيت سفر به ايران برايم فراهم شد، اين اولين باري است كه هياتي اين چنين بزرگ از اندونزي براي افتتاح جشنواره فرهنگي به ايران آمده اند.ايران و اندونزي داراي روابطي تاريخي هستند كه از قرن هفتم هجري قمري شروع شد. اميدوارم جشنواره فرهنگي اندونزي آغاز خوبي براي ارتقاي روابط فرهنگي ميان ايران و اندونزي باشد.
هدف ديگر از اين سفر بالا بردن سطح شناخت مردم اندونزي از جاذبه هاي توريستي ايران است. به اين منظور قرار است كميته هاي مشترك جهانگردي ميان ايران و اندونزي ايجاد شود.معاون وزير فرهنگ و جهانگردي اندونزي پس از پاسخ به سؤال تعدادي از خبرنگاران به سوال خبرنگار همشهري نيز پاسخ داد.
خبرنگار همشهري از وي پرسيد: به نظر شما اين سفر كه پس از سالها از سوي مقامات بلندپايه گردشگري اندونزي به ايران انجام مي شود از نظر زماني كوتاه نيست؟
معاون وزير فرهنگ و جهانگردي اندونزي نيز در پاسخ به اين سؤال گفت: به نظرم پنج روز زمان كافي است، زيرا ما پيش از اين در ساير زمينه ها سابقه همكاري زيادي داريم و من فكر مي كنم در اين پنج روز بتوانم از اصفهان و شيراز نيز ديدن بكنم. البته سفر طولاني تر را گذاشته ام براي بعد از اين سفر مقدماتي. او در زمينه سرمايه گذاري مشترك به خبرنگار همشهري گفت: ما علاقه مند به سرمايه گذاري مشترك ميان ايران و اندونزي به ويژه در زمينه تاسيس آژانس هاي مسافرتي و آژانس هاي پروازي هستيم.
وي در بخشي از پاسخ خود به ديگر خبرنگاران گفت: در بلورجات و صنايع دستي با ايران اشتراكاتي داريم، اما در اين زمينه اطلاعات زيادي نداريم.

چشم انداز
008067.jpg
اندونزي كشوري است كه به شكل يك قوس در طول خط استوا كشيده شده است.
اين كشور از هزاران جزيره تشكيل شده است. مهمترين جزاير اين كشور عبارتند از: كالي مانتان، سوماترا، سولازي و جاوه. اندونزي با بيش از ۲۳۰ ميليون جمعيت پرجمعيت ترين كشور جهان اسلام و چهارمين در دنيا است.
مردم اين كشور در سواحل جزاير و بخصوص در جزيره جاوه زندگي كرده و اكثر آنها به شغل كشاورزي اشتغال دارند، پايتخت اين كشور جاكارتا است و مردم آن به زبان هاي باهاسا و اندونزيايي صحبت مي كنند.
مردم اين كشور هم چنين از اديان اسلام و مسيحيت پيروي مي كنند.

واگويه  هاي مسافر در راه
شب بلوچ!
عباس جعفري
... شب بر شب مي مالد، سياهي بر هر دو. ترتيل باران بر خاك لگدمال شده و سياه چادري كه بر تفتان(۱) تكيه داده است، كنار دست پير بي بك(۲) كه همچون سايه هولي بر سر همه جا و هيچ جا قراول مي دهد. بلوچ پيچيده در شولايي قامت بلند خويش دو تا مي كند و به درون مي خزد. لبه دستارش با خود باران را به درون مي كشد. گفته بودند كه شاير(۳) است و هزار نقل در سينه دارد. هزار، عدد بلوچستان است. كثرت و اميد از آن مي بارد. قرار است هر هزار سال كسي از راه برسد تا روشني و چراغ را و نان را سهم كند به گواه ترك دستان مردان كار!خاموش است و اين خصلت بلوچ است كه سكوت پيشه دارد و چشم بر خاك دوخته به حرمت ميهمان تا نپرسي نگويد و تا نخواهي نخواند و مي خواهيم و مي خواند. مي نوازد. قيچك را چونان كودكي بر زانوي چپ تكيه مي دهد. آنجا به دل نزديك تر است و او قرار است كه از دل بخواند. دست چپ بر گلوي نازك قيچك و دست ديگر كمانه بر سيم مي خراشد. زير. ارغواني و سرخ. بم. بنفش و آبي. نت هاي مست از كاسه  ساز سرريز مي شوند و بال بر مي آورند و فضاي نيمه تاريك چادر را بر مي آشوبند و تن به كناره مي مالند و مي چرخند و مي چرخند تا به فرار از تنگناي تاريك تن به شب بيرون كشانند در امتداد شفاف شهاب هاي دور. تا آنجا كه نفس دارند بال بال زنند و بي رمق در ته گودالي آخر به سكوت بپيوندند! مرد مي خواند به تقلا تا به صداي سازش برسد و نمي رسد. نت ها هر كدام بر بال شاهيني پنداري تن از روزنه چادر بيرون مي كشند و صداي خسته مرد در تنگناي چادر چونان مرغي گير افتاده مي گردد و ضجه مي زند و موسيقي بر بال باد، بر بال باران مي دود و صدا مي ماند.  آري، تنها صداست كه مي ماند. تنها صداست كه مانده است بي نفس و افتاده بر خاك و حصير كف چادر!
كوي بيت در كئيت دنزان سواري
دليري بر مداي سرمچاري
دماني دم به دست دم برتگيني
تزور ميان جنت دستي به ياري ...
كي مي شود بيرون بيايد از ميان غبار سواري دلير و مردمدار؟
مدد كند آدم هاي خسته را.
ياري دهد به افتادگان و دلتنگان
خار برگيرد از پاهاي رنجور.
گرد برگيرد از دل هاي پرغبار...
خشك است كشتزارها.
سوزانده است لوار كرت ها را.
كي پيدا مي شود ابرها؟ كي مي درخشند آذرخش ها؟
ره گم كردگان سرگردانند ميان بيابان...
... تاب نمي آورم. دست بر لبه مي گيرم و قامت راست مي كنم. بيرون باران است كفش هايم را مي جويم. صورت به باران مي سپارم.
فانوسي مي رسد. ميهمان دار است نگران گم شدن ميهمان. آرام مي پرسم پس كي صبح مي رسد و بلوچ خاموش به كلامي بسنده مي كند: حدا بدان!!(۴) عباث!

پانوشت ها:
۱- تفتان بلندترين كوه در بلوچستان
(۲) پير بي بك صخره اي بلند و منفرد ايستاده بر سر دره گل تفتان كه اكراد و بلوچ بر آن حاجت مي برند و قسم مي خورند.
(۳) شاعر، به نوازنده هاي دوره گرد بلوچ نيز گفته مي شود.
(۴) تكيه كلام بلوچ به معني اينكه خدا مي داند(حدا= خدا)

شهرك توريستي در شيراز
008064.jpg
ايسنا: يك مقام مسئول در شيراز از ايجاد اولين شهرك توريستي در شيراز خبر داد.
مهندس بهادري با اعلام اين مطلب گفت: طرح احياء و ساماندهي منطقه سعدي به عنوان شهرك توريستي با ۳۵ درصد پيشرفت كار در حال انجام است.
مدير معماري و شهرسازي معاونت شهرسازي شيراز، طرح گردشگري و سبز شمال غرب شيراز، بهسازي و ساماندهي محلي فردوسي در راستاي هدايت فعاليت هاي گردشگري، طراحي و قابليت سنجي ايجاد پارك آبي را از طرح هاي در دست تهيه شهرسازي يا عقد قرارداد اعلام كرد. مهندس بهادري از ناكارا بودن قوانين و ضوابط مقررات شهرسازي و ضرورت بازبيني آنها سخن گفت و اظهار داشت: عدم وجود مديريت واحد و هماهنگ شهري موجب اغتشاش و ناهماهنگي در تصميم گيري ها و برنامه ريزي توسعه عمران شهري است.

اصلاح قانون حفاظت از آب هاي تحت
حاكميت ايران از آلودگي با مواد نفتي
008061.jpg
ايلنا: لايحه قانون حفاظت از آب هاي تحت حاكميت و صلاحيت جمهوري اسلامي ايران از آلودگي با مواد نفتي بعد از ۳۱سال اصلاح خواهد شد.
دكتر محمدباقر نبوي، مديركل محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست، افزود: ميزان جرايم پرداختي در ارتباط با آلودگي هاي نفتي مربوط به سال ۵۴ بوده كه بعد از توقف ۷ ساله در اجراي آن، به تازگي فعال شده و براي اخذ مجوزهاي لازم در آينده اي نزديك در هيات وزيران بررسي خواهد شد.به گفته وي، بر اساس اين لايحه، سازمان حفاظت محيط زيست مي تواند هر عامل آلاينده اي را جريمه و از آن خسارت دريافت كند، ضمن اينكه خسارت ها نيز در راستاي بهسازي محيط صرف خواهد شد.
نبوي گفت: دريافت جريمه از آلاينده ها طبق مصوبه شوراي عالي محيط زيست منوط به صرف تمام منابع دريافتي تحت عنوان خسارات وارده به منابع و محيط زيست دريايي، در جهت بهسازي، پاكسازي و حفاظت از منابع و ذخاير درياي خزر، عمان و خليج فارس صرف خواهد شد.وي تصريح كرد: جايگاه محيط زيست در اصلاحيه اين آيين نامه پررنگ تر ديده شده است. اين درحالي است كه مسئوليت اين بخش برعهده سازمان بنادر و كشتيراني است چرا كه امكانات اين بخش بيشتر بوده و حضور فعالي در دريا دارد.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |