شنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۹ - Oct 14, 2006
رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
كسي كه شب قدر را درك كند و مورد غفران و بخشش قرار نگيرد، خداي متعال او را از رحمت خويش دور ساخته است.
فضائل الاشهر الثلاثة، ص۵۴
امروز با حافظ
باز آيد و برهاندم از بند ملامت
يارب سببي ساز كه يارم به سلامت
تا چشم جهان بين كنمش جاي اقامت
خاك ره آن يار سفركرده بياريد
آب و هوا
003345.jpg

عكس روز
003342.jpg
عكس: همشهري / گلناز بهشتي
تهران، امامزاده صالح- مراسم احياء شب نوزدهم ماه مبارك رمضان

در شهر چه خبر
تنوع قيمت سكه
با اينكه به لحاظ تئوري سكه هاي ضرب سال هاي گوناگون نبايد تفاوت قيمت داشته باشند اما در عمل سكه ضرب سال 85 اندكي گران تر از ساير سكه ها خريد و فروش مي شود. سيد قوام الدين امين رئيس اتحاديه طلا مي گويد: سكه نيز همانند اسكناس هيچ تفاوتي با هم ندارد اما از آنجا كه متقاضيان سكه هاي جديد تعداد بيشتري را در بر مي گيرند اين افزايش تقاضا قيمت سكه هاي جديد را افزايش مي دهد و فروشندگان نيز براي اين سكه ها قيمت هاي جداگانه اي قائل مي شوند. اما براي بررسي اين موضوع تا يكي دو ماه آينده اتحاديه طلا نشستي خواهد داشت كه به دنبال آن اطلاعيه اي مبني بر يكسان بودن ارزش اقتصادي سكه هاي ضرب سال هاي گوناگون صادر مي شود.

دوره شهر كتاب
شهر كتاب دوره هاي آموزشي ادبي و كتابخواني برگزار مي كند. نظريه و نقد ادبي، نگارش و ويرايش، نقد ادبي خواننده محور، كارگاه نقد داستان كوتاه و بالاخره آشنايي با رمان از جمله برنامه هاي آموزشي اين مركز به شمار مي رود. اين دوره آموزشي از هفتم آبان آغاز مي شود. علاقه مندان براي حضور در اين دوره ها تا 5 آبان فرصت دارند با شماره تلفن 88806743 تماس بگيرند و يا به نشاني حافظ شمالي، نبش زرتشت شرقي دفتر شهر كتاب مركزي مراجعه كنند.

چاي با اشانتيون
آگاهان بازار چاي، 80 درصد از چهار راه مولوي را در اشغال چاي هاي قاچاق و وارداتي مي دانند. با اينكه كليه واردات چاي به شكل قاچاق صورت مي گيرد چاي هاي خارجي به وفور در بازار يافت مي شود. بسته هاي 500 گرمي چاي هاي خارجي بين 2 هزار و 200 تا 3 هزار و 100 تومان قيمت دارند. يك نوع چاي خارجي كه ارزان ترين قيمت را به دليل كمبود تقاضاي بازار در اختيار دارد با اشانتيون هاي گوناگون مانند ساعت و ماشين حساب قصد تغيير اين وضعيت را دارد. چاي هاي كيسه اي هم در ميان ايرانيان به دليل مقرون به صرفه بودن چاي هاي بسته اي طرفداران كمتري دارند. بسته هاي 100تايي چاي هاي كيسه اي بين 2 تا 2 هزار و 400 تومان در معرض فروش قرار مي گيرد.

نرخ قند و شكر
در هفته اي كه گذشت قيمت انواع قند و شكر در نقاط مختلف تهران تغيير خاصي نداشت. هر كيلو شكر 550 تومان و هر كيلو قند 650 تومان عرضه شد. اما با اعلام كالابرگ قند و شكر بازار در انتظار كاهش نسبي قيمت است. در حال حاضر كالابرگ شماره 810 روستايي مرحله دوازدهم براي توزيع سهميه قند و شكر يارانه تعادلي به ازاي هر نفر يك كيلو و 200 گرم و با قيمت يك هزار ريال تعيين شده است. كالا برگ ياد شده براي مصرف كنندگان تا 26 دي ماه 85 و براي عاملان فروش تا 30 دي ماه سال جاري اعتبار خواهد داشت.

باغ وحش ديواري
حيات وحش به روايت هنر عنوان نمايشگاهي است كه در نگارخانه معرفت برپا گرديده است. در اين نمايشگاه كه شامل 30 تابلوي طراحي با مداد كُنته از حيوانات وحشي و اهلي است، حالات حيوانات به نمايش درآمده است. خشم، سكوت، حمله، خواب، پرواز، خوردن و ساير حالت هاي حيوانات به شكلي كاملاً طبيعي در اين طراحي ها به تصوير كشيده شده است. آثار ارائه شده در نمايشگاه مجموعه اي از حيات وحش، جنگل، حيوانات خانگي، پرندگان و جانوران كوچك را در بر مي گيرد. نمايشگاه حيات وحش به روايت هنر تا روز 27 مهر در نگارخانه معرفت به نشاني شهر زيبا- شهران- بلوار شهران- نرسيده به فلكه دوم- فرهنگسراي تفكر، از ساعت 9 تا 19 ميزبان تمامي علاقه مندان است.

بازار
قيمت برنج قد نمي كشد
003267.jpg
با اينكه بحث بر سر واقعي و يا غيرواقعي بودن گراني اغلب اقلام خوراكي همچنان ادامه دارد تمامي توليدكنندگان و مصرف كنندگان برنج معتقدند قيمت اين محصول با توزيع برنج ارزان قيمت، تا حدودي كنترل شده است.
اما به گفته برخي آگاهان بازار، جدا از نوسان قيمت ها، مشكلي كه اين روزها بيش از پيش در كيسه هاي برنج قابل رويت است شامل مخلوط كردن اقلام نامرغوب و مرغوب مي شود. به طوري كه تشخيص برنج يكدست از ساير اقلام مخلوط هر روز سخت تر مي شود.
برخي از فروشندگان از اين مشابهت براي دريافت سود بيشتر استفاده مي كنند. بنابراين در شرايط فعلي خريد از فروشندگان معتبر توصيه مي شود.

سكه، طلا و ارز
003270.jpg

تلويزيون
003264.jpg

مراسم ليالي قدر
مراسم شبهاي قدر با عنوان يادواره شهيد شفق در فرهنگسراي دانشجو برگزار مي شود. مراسم شبهاي قدر 22، 24 و 28 مهرماه با حضور اهالي يوسف آباد در سالن فرهنگسراي دانشجو برگزار مي شود. در اين مراسم حجت الاسلام واحدي و دكتر شيري در سلسله جلساتي با عنوان محمد پيامبري كه بايد از نو شناخت به بيان تفسير سوره هاي محمد، كوثر و قدر خواهند پرداخت. پخش اسلايدهاي رايانه  اي و نيايش دسته جمعي از ديگر برنامه هاي اين مراسم معنوي خواهد بود. برنامه از ساعت 20 آغاز خواهد شد و تا 23 ادامه خواهد داشت . علاقه مندان مي توانند به خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي- خيابان 21- بوستان شفق- فرهنگسراي دانشجو مراجعه كنند.

۹ ماه با قرآن كريم
خانه فرهنگ رازي وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به منظور پركردن اوقات فراغت كودكان محله اقدام به برگزاري كلاسهاي آموزشي مهد و پيش دبستاني كرده است. اين كلاس آموزشي شامل: قرآن كريم، نقاشي، سفالگري، زبان انگليسي، شعر و سرود، بازي هاي شاد و سرگرم كننده و ... كه تمام اين آموزش ها به مدت 9 ماه است. آموزش قرآن كريم به صورت حفظ به دو زبان عربي، انگليسي و حفظ داستان هاي قرآني و كشيدن نقاشي پس از خواندن داستان هاي قرآن كريم و آموزش تئاتر و خواندن احاديث و ...
علاقه مندان مي توانند براي ثبت نام به خانه فرهنگ رازي مراجعه و يا با شماره تلفن 55907903 و 55955151 تماس بگيرند.

لبخند پدربزرگ ها و مادربزرگ ها
فرهنگسراي سالمند به منظور توسعه ارتباط بين نسل ها، مسابقه عكس لبخند اميد را با موضوع لبخند پدربزرگ ها و مادربزرگ ها برگزار مي نمايد.
از آنجا كه وضعيت زندگي شهري و كنوني موجب انزواي سالمندان گرديده، در نتيجه اندوخته هاي عمر آنها براي نسل جوان امروز متفاوت و بلكه متضاد است. لذا فرهنگسراي سالمند براي رفع اين شكاف و ايجاد ارتباط بيشتر نسل ها در نظر دارد تا ديد نوجوانان و جوانان را به دريچه زندگي پدربزرگ ها و مادربزرگ ها باز كرده و از نگاهي ديگر از دريچه دوربين لحظه هاي شاد ارتباط دو نسل را به تصوير بكشد.
در اين مسابقه كه ويژه نوجوانان و جوانان گروه هاي سني 29-12 ساله برگزار مي شود، عكاسان غيرحرفه اي مي توانند لبخند پدربزرگ ها و مادربزرگ ها را در قالب عكس هاي سياه و سفيد، رنگي و ديجيتالي به صورت لوح فشرده يا CD تا تاريخ 30/7/85 به صندوق پستي 444-17115 ارسال نمايند. مسابقه عكس لبخند اميد با هدف توجه به نياز عاطفي سالمندان در خانواده و ايجاد نشاط و افزايش اميد به زندگي در آنان و همچنين ارتقاء توانمندي نوجوانان و جوانان در هنر عكاسي برگزار مي شود.
علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني: ميدان امام حسين – خ 17 شهريور – خ خشكبارچي – پارك خيام مراجعه نمايند.

ضيافت مهر
003273.jpg
003276.jpg

آلودگي هواي تهران
003339.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
روزه كله گنجشكي
نمي دونم چه حكمتيه! حتي صداي اذون هم در اين ماه با بقيه ماه هاي خدا فرق مي كند! انگار يه جورائي خجالت و رودرواسي از خدا در اين ماه بيشتره! يادش بخير ماه رمضون تو كوچه پس كوچه هاي محله قديميمون با بوي حليم و آشي كه دل آدم براش ضعف مي رود. اون روزها در حسرت يك روز، روزه كامل بودم. درست مثل بزرگترا! اما اين شكم صاحب مرده ظهر كه شده و نشده قار و قور شو شروع مي كرد. پدر كه مي ديد دلم داره ضعف مي ره مي گفت: تا سن تكليف مي توني روزه كله گنجشكي بگيري! منم تا ظهر نه چيزي مي خوردم نه دروغي مي گفتم نه غيبتي مي كردم، تا مبادا روزه ام باطل بشه! از ظهر تا افطار بعدي! اين روزها منم شدم جزء آدم بزرگ ها، از سحر تا اذون مغرب نمي خورم، نمي آشامم، اما انگار هنوزم كه هنوزه روزه هام كله گنجشكيه!
آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
پرستاران گرفتار
ليورپول: افشا گري يك بيمار 86 ساله مبتلا به سرطان در انگليس باعث شرمندگي مقامات بهداشت و درمان اين كشور شده است. اين خانم كه مبتلا به سرطان سينه است به دليل شكستگي از ناحيه شانه در بيمارستان بستري شد. با توجه به اينكه وي به تنهايي توانايي رفتن به دستشويي را نداشت از پرستاران خواهش كرد تا او را به دستشويي ببرند اما براي سه روز متوالي پرستاران در شيفت هاي مختلف اعلام كردند با توجه به كمبود نيروي انساني ( پرستار) در بخش نمي توانند به وي كمك كنند به همين دليل پيرزن سه بار در طول بستري خود مجبور شد روي تخت بيمارستان ادرار كند. اتحاديه پرستاران انگليس در پي فاش شدن اين خبر اعلام كرد به دليل كمبود پرستار در اين كشور فشار طاقت فرسايي به پرستاران وارد مي شود و به همين دليل هر يك از آنان مجبور هستند به جاي سه نفر كار كنند.
حركت با چراغ هاي روشن
لندن: تمام كشورهاي عضو اتحاديه اروپا مجبور هستند از سال 2010 قانون روشن بودن چراغ هاي وسايل نقليه را به اجرا گذارند. بر اساس اين قانون رانندگان بايد همواره حين حركت چراغ هاي خودروها و موتور سيكلت هاي خود را روشن نگاه دارند. در حال حاضر اين قانون در كشورهاي اسكانديناوي اجرا مي شود اما در كشور انگليس مخالفان زيادي دارد. انگليسي ها معتقدند روشن نگاه داشتن چراغ ها در طول روز منجر به 3 درصد افزايش مصرف بنزين و همچنين افزايش خروج گازهاي سمي از اگزوز وسايل نقليه خواهد شد. مسئولان اتحاديه اروپا معتقدند كه حركت وسايل نقليه با چراغ روشن در طول روز هم باعث كاهش سوانح رانندگي و هم روان شدن ترافيك مي شود.
۲۴ ساعت اسير در خاك
ريودوژانيرو: يك نوزاد چند روزه كه به مدت 24 ساعت داخل گل و خاك اسير شده بود از مرگ حتمي گريخت. مادر بي رحم اين نوزاد، كودك چند روزه را داخل يك گودال دفن كرد و تنها سر اين نوزاد بي گناه ازخاك بيرون بود. البته هنگامي كه همسايگان لباس هاي مادر بي رحم را آغشته به خون ديدند به اين موضوع مشكوك شدند و با سگ به دنبال نوزاد در جنگل رفتند. سرانجام پس از يك جستجوي طولاني، نوزاد را داخل يك گودال يافتند كه تنها سرش از خاك بيرون بود و حشرات متعددي صورتش را پوشانده بودند. خوشبختانه گل و خاك، بدن نوزاد را گرم نگاه داشته و مانع از مرگش شده بود. در حال حاضر اين كودك در بيمارستان بستري است و مادر 40 ساله در بازداشت به سر مي برد.
ورشكستگي به دليل ولخرجي در رستوران
ليدز: چندي پيش چند تن از بازيكنان و مربيان مشهور فوتبال انگليس در يك شركت ارائه كننده خدمات تلفن همراه سرمايه گذاري كردند اما اين شركت ديروز اعلام ورشكستگي كامل كرد. در حالي كه 4 سال از تاسيس اين شركت مي گذرد اعلام شد كه تنها 150 هزار پوند پول در حساب آن باقي مانده در حالي كه 4 بازيكن و مربي فوتبال 260 هزار پوند در اين شركت سرمايه گذاري كرده بودند. از منابع مطلع خبر مي رسد كه مديران اين شركت مقدار زيادي از بودجه آن را صرف غذا خوردن در گرانترين رستورانهاي انگليس كرده اند.
پيرمرد ضد شورش
منچستر: يك پيرمرد 70 ساله در انگليس فرد مهاجمي را كه قصد سرقت از وي داشت دستگير كرد و تحويل پليس داد. هنگامي كه اين پيرمرد در خيابان مشغول قدم زدن بود ناگهان يك مرد 34 ساله او را تهديد به قتل كرد. اما پيرمرد با چند حركت سريع فرد مهاجم را به زانو درآورد و او را تحويل ماموران گشت پليس داد. پيرمرد پيش از بازنشستگي عضو نيروهاي پليس ضد شورش انگليس بود كه در دستگيري تبهكاران تبحر خاصي داشت.
اعتراض به مدير مدرسه
قاهره: در كشور انگليس در صورتي كه والدين در طول سال تحصيلي بدون كسب اجازه از مدير مدرسه همراه با فرزندانشان به مسافرت بروند تا سقف 50 پوند جريمه نقدي خواهند شد. اما ديروز خبر رسيد كه مدير يك مدرسه در حالي كه تنها دو هفته از آغاز ترم جديد مدارس مي گذشت به سفر رفت و 5 روز در كشور مصر به تفريح و گردش پرداخت. در پي انتشار اين خبر والدين دانش آموزان اين مدرسه نسبت به عملكرد مدير مدرسه معترض شدند چون آنها معتقدند همانگونه كه والدين حق ندارند فرزندان خود را در طول سال تحصيلي به مسافرت ببرند همين قانون بايد براي مسئولان مدرسه نيز اجرا بشود.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |