شنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۹ - Oct 14, 2006
رهبر معظم انقلاب:
مقاومت، تنها راه پيروزي است
عكس: مسعود خامسي پور
003291.jpg
گروه سياسي- حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب در اجتماع عظيم مردم مومن و روزه دار تهران در نماز جمعه، با تبيين طرحها و سياستهاي امريكا و صهيونيزم براي تغيير واقعيات منطقه و رو در رو قرار دادن مردم در كشورهايي مانند فلسطين و عراق تأكيد كردند: روز جهاني قدس، روز فرياد و مقاومت امت اسلامي در مقابل اين سياستهاي تفرقه انگيز است.
حضرت آيت الله خامنه اي در خطبه دوم نماز، روز جهاني قدس را روز پايداري ملتهاي مسلمان و اعلام مخالفت امت اسلامي با ظلم و بي عدالتي صهيونيستها و حاميانشان خواندند و افزودند: مسلمانان در همه مناطق عالم اين روز را گرامي مي دارند و ملت عزيز ايران نيز به فضل خداوند مثل هر سال، اين روز را گرامي خواهد داشت.
ولي امر مسلمين درتحليل اوضاع منطقه، پيروزي حزب الله و ملت لبنان را در جنگ 33 روزه با ارتش اسرائيل، پديده اي تاريخي و بي نظير خواندند و خاطرنشان كردند: ملتهاي مسلمان پس از پيروزي انقلاب اسلامي، بار ديگر اين حقيقت را به چشم ديدند كه ايستادگي و مقاومت مؤمنانه در مقابل ظلم و ستم، پيروزي به ارمغان مي آورد.
ايشان شادماني و مسرت امت اسلامي را از پيروزي مقاومت لبنان، نشانه سهيم بودن همه ملتهاي مسلمان در اين پيروزي تاريخي دانستند و افزودند: هيچ كس ترديدي ندارد كه علاوه بر رژيم جعلي اسرائيل، آمريكا و وابستگان منطقه اي آن نيز در اين جنگ ضربه سنگيني متحمل شدند.
رهبر انقلاب اسلامي عبرت و درس بزرگ پيروزي حزب الله و ملت لبنان را، باور عميق ملتهاي مسلمان به اين سنت و راز الهي دانستند كه تنها راه پيروزي در مقابل دشمنان مقاومت است، به شرط اينكه ملتها از خطرها و پيامدهاي مقاومت نهراسند.
حضرت آيت الله خامنه اي، جنگ اخير لبنان را تغيير دهنده اوضاع منطقه خواندند و افزودند: آثار اين تغيير عميق ممكن است در بلندمدت ظاهر شود، اما كسي شك ندارد كه صفحه حوادث منطقه، ورق خورده است.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به طرحهاي آمريكا و صهيونيست ها براي جبران نتايج سنگين ناكامي درحمله به لبنان افزودند: پنجاه سال است كه غرب تلاش مي كند رژيم مجعول صهيونيستي را با تكيه بر ارتشي مجهز، سرپا نگه دارد اما اين ارتش در حمله به لبنان درمقابل يك گروه غيرنظامي و داراي امكانات محدود، پا در گل ماند و اين شكست، ضربه بسيار سنگيني بر روحيات اسرائيلي ها و حاميانشان وارد كرد و به همين علت، صهيونيست ها و آمريكايي ها اكنون در تلاشند اين بي آبرويي را با اجراي طرحهاي خصمانه در كشورهاي منطقه جبران كنند.
ايشان جلوگيري از قوي تر شدن حزب الله لبنان را در عرصه هاي مختلف، از جمله طرحهاي آمريكا و اسرائيل براي جبران شكست اخير برشمردند و افزودند: آنها همچنين درصددند نيروهاي اعزامي سازمان ملل متحد را كه براي حمايت از مردم لبنان درمقابل بيگانگان به اين كشور آمده اند، درمقابل حزب الله و ملت لبنان قرار دهند. البته مردم لبنان با هر دين و عقيده و نيز شخصيت هاي شيعي، سني و مسيحي اين كشور حزب الله را افتخار لبنان مي دانند و اجازه نمي دهند اين نقشه ها تحقق يابد؛ اما به هر حال، همه بايد مراقب باشند.
رهبر انقلاب اسلامي افزايش فشار براي سرنگون كردن دولت حماس در فلسطين و كشتار روزانه مردم فلسطين را يكي ديگر از طرحهاي آمريكايي- صهيونيستي براي جبران شكست لبنان خواندند و هشدار دادند صهيونيست ها و حاميانشان درصددند واقعيات فلسطين يعني صف آرايي مردم در مقابل اشغالگران را به صف آرايي فلسطيني ها در مقابل فلسطيني ها تبديل كنند كه همه ملتهاي اسلامي بايد در اين زمينه كاملاً هوشيار باشند.
حضرت آيت الله خامنه اي وحدت را مهم ترين نياز امروز جهان اسلام برشمردند و خاطرنشان كردند: در عراق نيز همان سياست رو در رو قرار دادن مردم پيگيري مي شود و دشمنان اسلام به ويژه پس از شكست در لبنان تلاش مي كنند طرح مردم در مقابل مردم را با حمايت از تروريست ها و ايجاد اختلاف ميان شيعه و سني اجرا كنند و با بدبين كردن گروه هاي مختلف مردم، واقعيت كنوني عراق يعني مردم در مقابل اشغالگران را به رويارويي مردم با مردم تبديل نمايند.
ايشان انگليسي ها را متخصص سياست ايجاد تفرقه دانستند و افزودند: انگليسي ها اين سياست را به آمريكايي ها نيز ياد داده اند، اما واقعيت آن است كه مردم عراق اعم از شيعه و سني در طول تاريخ اين كشور با هم زندگي كرده اند و اكنون نيز با اتحاد و همدلي به مخالفت با اشغالگران ادامه مي دهند.
ايشان مطرح شدن هلال شيعي را در تبليغات رسانه هاي آمريكايي- صهيونيستي، تلاشي براي ترساندن ملتها و دولتهاي اهل تسنن از قدرت گرفتن شيعيان ارزيابي كردند و افزودند: دشمنان امت اسلامي در طرف مقابل، سعي مي كنند ما را نيز درمعرض تهديد همسايگان جلوه دهند تا سياست ايجاد اختلاف و دودستگي در امت اسلامي را به پيش ببرند.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر ضرورت هوشياري و بيداري همه ملتهاي مسلمان افزودند: اگر امت اسلامي در پي استمرار پيروزيهاي چند سال اخير در منطقه است بايد در مقابل ترفندها و طرحهاي دشمنان كاملا ً مراقب باشد همچنانكه مردم و مسئولان ايران هم ضمن رسيدگي كامل به اوضاع داخلي، در عرصه خارجي نيز همه تلاش خود را به كار مي گيرند تا اين سياستهاي خصمانه دشمنان اسلام به نتيجه نرسد.
حضرت آيت الله خامنه اي در خطبه نخست نماز جمعه ضمن توصيه به ذكر و ياد خدا و رعايت تقوا و بهره گيري از آثار و بركات ماه مبارك رمضان براي نزديكي به پروردگار و پرهيزگاري بيشتر، از اين ماه عظيم به عنوان فرصتي ارزشمند براي دعا و ارتباط با خدا ياد كردند و افزودند: مهم ترين نتيجه و اثر دعا، تقويت روح عبوديت و احساس بندگي در مقابل خداوند متعال است. ايشان نقطه مقابل عبوديت و بندگي در برابر پروردگار را احساس منيت و خودخواهي و خودبيني دانستند و تأكيد كردند: دعا موجب سركوب روحيه خودخواهي و خودبيني، چه در مقابل پروردگار و چه در مقابل انسان هاي ديگر و يا طبيعت خواهد شد و درنتيجه، جهان هستي و محيط زندگي انسانها از طغيان و همچنين تجاوز به طبيعت محفوظ مي ماند.
رهبر انقلاب اسلامي، ضمن توصيه همه مردم به ويژه جوانان به استفاده بيش از پيش از بركات و آثار روحي و معنوي دعا از جمله دعاهاي نقل شده از معصومين عليهم السلام، خاطرنشان كردند: خداوند متعال در اجابت دعا هيچ قيد و شرطي ندارد اما برخي اوقات اعمال انسانها مانع از اجابت دعا مي شود كه اين مسئله نيز از معارف دعاست. ايشان همچنين درخصوص شخصيت حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام، آن حضرت را انسان و مسلمان كامل، و الگويي براي همه افراد بشر توصيف و تأكيد كردند: حضرت علي عليه السلام تربيت يافته در دامن پيامبر اسلام (ص) بود و در تمام دوران زندگي خود، نزديك ترين فرد به پيامبر به شمار مي رفت و در سخت ترين موقعيت ها نيز همواره براي حمايت از اسلام و پيامبر اسلام پيشقدم بود.
حضرت آيت الله خامنه اي دوران حكومت كوتاه مدت حضرت علي (ع) را معجزه مديريت، حكومتي بي بديل در طول تاريخ بشر و حكومت عدل مطلق، شجاعت مطلق و در عين حال همراه با مظلوميت مطلق خواندند و تصريح كردند: حضرت علي عليه السلام مظهر عدالت، شجاعت، تدبير، انصاف، رعايت حقوق انسان و مظهر عبوديت درمقابل پروردگار بود.

شرايط نام نويسي در انتخابات شوراها اعلام شد
گروه سياسي- ستاد انتخابات كشور با ارسال بخشنامه اي به رؤساي ستادهاي انتخابات استان هاي سراسر كشور مدارك و شرط تحصيلي مورد نياز براي ثبت نام نامزدهاي انتخابات شوراهاي  اسلامي شهر را ابلاغ كرد.
در اين بخشنامه كه ايسنا آن را منتشر كرده است،  مدرك تحصيلي حداقل ديپلم يا معادل آن براي شهرهاي تا يك ميليون نفر جمعيت و فوق ديپلم يا معادل آن براي شهرهاي داراي بيش از يك ميليون نفر جمعيت از جمله شرايط ثبت نام براي داوطلبان انتخابات شوراهاي اسلامي شهر اعلام شده است.
از سوي ديگر، با پايان كار ثبت نام انتخابات ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي در سه حوزه انتخابيه  تهران، بم و اهواز شمار كانديداهاي ثبت نام شده در اين انتخابات به 246 نفر رسيد. بر اساس آمار دريافتي از ستاد انتخابات كشور در پايان هفتمين روز ثبت نام كانديداهاي نمايندگي مجلس شوراي اسلامي از حوزه  انتخابيه  تهران 197 نفر، بم 11 نفر و حوزه  انتخابيه اهواز 38 نفر براي شركت در انتخابات ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي ثبت نام كرده اند.
سهيلا جلودارزاده، اسدا لله بادامچيان و نجفقلي حبيبي براي شركت در انتخابات ميان دوره اي مجلس هفتم شوراي اسلامي از شهر تهران ثبت نام كردند.
محمد حسين موسي پور رئيس هيأت مركزي بازرسي انتخابات وزارت كشور احكام هيأت هاي بازرسي استان هاي سراسر كشور را به آنان ابلاغ كرد. هيأت هاي بازرسي وزارت كشور در تمام مراحل انتخابات عملكرد مجريان و روند اجراي انتخابات را مورد بازرسي قرار خواهند داد. از سوي ديگر نشست هاي مشترك انتخاباتي احزاب هم ادامه دارد. در اين راستا شوراهاي مركزي آبادگران جوان و خدمتگزاران ايران اسلامي به ميزباني خدمتگزاران ايران اسلامي نشست مشتركي برگزار كردند.

هيات آمريكايي فردا وارد منطقه مي شود
اقدامات تازه براي جلب حمايت اعراب عليه ايران
پاسخ تهران به عنوان سند منتشر مي شود
003294.jpg
ايرنا: پاسخ ايران به بسته پيشنهادي گروه 5+1متشكل از پنج عضو دائمي شوراي امنيت و آلمان، پنجشنبه (گذشته) در اختيار شوراي امنيت و مجمع عمومي قرار گرفت تا به عنوان سند اين دو نهاد سازمان ملل منتشر شود.
اين پاسخ 31مردادماه و همانطور كه ايران از قبل اعلام كرده بود ، در اختيار نمايندگان اين كشورها در تهران قرار داده شد.
پاسخ 21صفحه اي تهران به بسته پيشنهادي، به اعتقاد عمده صاحبنظران پاسخي بسيار جامع، كامل و در عين حال حاوي ديدگاهها، نگرش ها و سؤالات ايران براي چگونگي ادامه كار و مذاكره با طرفهاي پيشنهاددهنده بود.
گروه سياسي كامبيز توانا: هيأتي عالي رتبه از ديپلمات ها و مقامات نظامي آمريكا فردا وارد منطقه مي شوند تا درباره فعاليت هاي هسته اي ايران و امكان متقاعد كردن اعراب براي ايجاد سپر دفاع موشكي و مقابله با فعاليت هاي هسته اي ايران وارد مذاكره و گفت وگو شوند. اين اقدام نخستين حركت آمريكا عليه پرونده هسته اي ايران پس از آزمايش هسته اي كره شمالي است.
شبكه خبري بلومبرگ گزارشي از ورود هيأت آمريكايي به منطقه منتشر كرده كه ايسنا نيز به بخش هايي از اين گزارش اشاره كرده است. براساس اين گزارش هيأت آمريكايي را افرادي چون معاونان و مقامات ارشد وزارت دفاع، وزارت خارجه و شوراي امنيت ملي كاخ سفيد تشكيل مي دهند و چند تن از فرماندهان ستاد مشترك آمريكا نيز در اين سفر حاضر خواهند بود. محورهاي عمده اين سفر كشورهاي عمان، امارات متحده عربي و بحرين اعلام شده است.
اين گزارش حاكي است برخي مقامات عربي براي اطمينان از برخي محورهاي امنيتي باتوجه به حركت هاي جديد ايران، پيام هايي را به مقامات آمريكايي داده اند. آسوشيتدپرس از دوبي گزارش داد كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس مشغول رايزني با آمريكا هستند تا از استراتژي آمريكا در برابر ايران مطلع شوند و ازاين رو دفتر مانيتورينگ امور ايران در دوبي گشايش يافته كه به طور ويژه اخبار و امور ايران را رسيدگي مي كند. ديپلمات هاي حاضر در اين دفتر حاضر به گفت وگو و يا اظهارنظر درباره فعاليت اين دفتر نشده اند و به ذكر اين نكته بسنده كرده اند كه قرار است دفتر مانيتورينگ ايران فعاليت تخصصي و به دور از هياهو داشته باشد. اين ديپلمات ها در همين حال تأكيد كرده اند امور پرونده هسته اي ايران هيچ ارتباطي با اين دفتر ندارد و مسائل هسته اي از واشنگتن دنبال مي شود. اين دفتر قرار است مسائل استراتژيك را جدا دنبال كند اما توجه ويژه آن بر اقليت ايراني در دوبي است. جمع 500 هزار نفري ايرانيان در دوبي كه ميلياردها دلار سرمايه گذاري در دوبي را در دست دارند، مبادلات زيادي با داخل و خارج ايران دارند كه مي تواند براي آمريكا مهم باشد.عباس بلورفروشان، رئيس شوراي تجار ايراني حاضر در دوبي به آسوشيتدپرس گفت: با جيليان برنز، رئيس دفتر امور ايران ديدار كرده و به نظر او طبيعي است آمريكا براي مانيتورينگ امور ايران دفتري مجزا داشته باشد.هيأت آمريكايي عازم شده به منطقه درباره پروتكل هاي جنگ سخت و نيز اهداف دفاع موشكي نيز وارد گفت وگو مي شود. با مقامات عمان درباره امنيت تنگه هرمز و با امارات براي دفاع موشكي برنامه گفت وگو تنظيم شده است.
امكان توقف گفت وگو
خبرگزاري فرانسه روز گذشته پس از گفت وگو با يك ديپلمات اروپايي و بدون اشاره به نام اين ديپلمات خبر داد پايان گفت وگوهاي ايران و اروپا قرار است در بيانيه اي كتبي اعلام شود. خبرگزاري مهر نيز با انتشار اين خبر و به نقل از سخنگوي كاخ سفيد خبر داد در ويدئو كنفرانسي كه چهارشنبه گذشته ميان مسئولان وزارت خارجه كشورهاي 1+5 انجام شده، اين نتيجه قطعي شده است. سخنگوي كاخ سفيد نيز مدعي شده فهرست نخستين تحريم ها آماده شده و در اختيار اعضاي شوراي امنيت قرار گرفته است.اين در حالي است كه در پيش نويس بيانيه نشست وزيران اتحاديه اروپا كه دوشنبه بر گزار مي شود ، اين اتحاديه بر ادامه مذاكره با ايران تاكيد كرده است.

احمدي نژاد در ديدار وزير كشور فلسطين:
فلسطين خط مقدم مبارزه با قدرتهاي زورگو است
003297.jpg
گروه سياسي رئيس جمهوري اسلامي ايران فلسطين را خط مقدم امت اسلام در مبارزه با قدرت هاي زورگو دانست و گفت : جمهوري اسلامي ايران در انتقال تجربيات و دستاوردهاي خود در همه زمينه ها به دولت مردمي حماس هيچ محدوديتي ندارد.
محمود احمدي نژاد ظهر روز پنج شنبه در ديدار سعيد صيام وزير كشور فلسطين كه خبر آن را فارس منتشر كرده است تاكيد كرد: اين پيروزي ها رژيم جعلي و ساختگي صهيونيستي را در داخل سرزمين هاي اشغالي به چالش كشانده و در سراسر جهان از جمله اروپا و آمريكا نيز موجوديت اين رژيم را زير سوال برده است.
وي توكل بر خدا و ايستادگي و مقاومت را رمز پيروزي ملت فلسطين در عرصه هاي مختلف دانست و گفت: دولت منتخب ملت فلسطين بايد با ايمان و انسجام بيشتر و پايداري بر مواضع اصولي و انقلابي خود زمينه تحقق آرمان فلسطين را فراهم كند. رئيس جمهوري افزود : پيروزي هاي دولت مردمي فلسطين و مقاومت اسلامي در لبنان معادلات 60 ساله زورگويان و مستكبران عالم را در منطقه خاورميانه برهم زده است. سعيد صيام وزير كشور فلسطين نيز در اين ديدار با بيان اينكه پيروزي هر يك از كشورهاي اسلامي متعلق به همه مسلمانان است گفت: پيروزي مقاومت اسلامي در لبنان، دولت مردمي حماس در فلسطين و پيشرفت هاي چشمگير جمهوري اسلامي ايران در عرصه هاي مختلف باعث افتخار مسلمانان در سراسر جهان است.
موافق استقلال دانشگاه ها هستم
احمدي نژاد در مورد استقلال دانشگاه ها نيز گفت: من موافق اين امر هستم، اما استقلال دانشگاه يك شرط دارد و آن اين است كه خروجي آن، بايد مشخص باشد. به گفته  وي،  اگر دانشگاهي مستقل بود، ولي خروجي مشخصي نداشت، نه تنها مفيد نيست، بلكه زيان آور نيز خواهد بود. محمود احمدي نژاد ، چهارشنبه شب و پس از مراسم افطار در جمع رؤساي دانشگاه هاي كشور كه ايسنا خبر آن را منتشر كرده است اظهار داشت : قرار شد هر چه ظرفيت مفيد و غيرتكراري در زمينه  پژوهشي در كشور وجود دارد تا پايان سال جاري در مورد آن ها تصميم گيري شود. وي با بيان اين كه براي اجراي اين طرح دو شرط وجود دارد، گفت: شرط اول بهره گيري از اين امكان، تكراري نبودن ظرفيت ها و نيز بهره گيري از تحقيقاتي است كه به نيازهاي كشور پاسخ دهد.
سخنران روز قدس
رئيس جمهوري پيش از خطبه هاي نماز جمعه روز قدس سخنراني مي كند.
به گزارش خبرنگار همشهري در مراسم نمازجمعه ديروز تهران اعلام شد كه محمود احمدي نژاد هفته آينده و به مناسبت روز قدس سخنران پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران خواهد بود . جمعه هفته آينده آخرين جمعه ماه مبارك رمضان است كه ملت هاي مسلمان جهان در آن روز همبستگي خود با ملت مظلوم فلسطين را اعلام مي كنند .
احمدي نژاد از تغيير روند اجرايي سفرهاي استاني خبر داد
محمود احمدي نژاد در وبلاگ شخصي اش از تغيير روند اجرايي سفرهاي استاني خبر داد. محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران در تازه ترين مطلبي كه بعد از ظهر ديروز در وبلاگ شخصي  خود با نام هديه هاي مردمي منتشر كرده با اشاره به حجم بالاي نامه هاي مردمي كه برايش ارسال مي شود از اين نامه ها به عنوان موهبت الهي ياد كرده و افزوده است: در يكي از آخرين نامه ها، پيام يكي از خوانندگان حاوي نكته اي ارزشمند درباره سفرهاي استاني دولت بود.
وي در ادامه مي نويسد : اين جوان كه از مشخصاتش جز نامش را برايم ذكر نكرده بود، منشأ تغيير مؤثري در روند اجرايي سفرهاي استاني بعدي دولت شد.

دادستان كل كشور:
اعلان اسامي محكومان اقتصادي
منوط به طي مراحل قضايي است
گروه سياسي - دادستان كل كشور تأكيد كرد: اعلان اسامي محكومان اقتصادي منوط به طي مراحل قضايي و مقررات قانوني است و بدون تبعيض، براي همه  افراد به صورت يكسان اجرا خواهد شد.
قربانعلي دري نجف آبادي درباره جايگاه قضايي بحث اعلام اسامي مفسدان اقتصادي كه خبر آن را ايسنا منتشر كرده است تصريح كرد: روند پي گيري پرونده ها در دستگاه قضايي ساز و كار قانوني خاص خود را دارد و بايد پس از طرح موضوع و تشكيل پرونده و ورود به سيستم قضايي خاص خود، مورد رسيدگي قاضي قرار گرفته و منتج به اصدار حكم شود.
وي تأكيد كرد: قبل از قطعيت حكم و به صرف ايراد اتهام به افراد، مجاز به اعلام اسامي نيستيم.
وي با تأكيد بر اهميت موضوع مبارزه با اخلال گران و مفسدان اقتصادي و ضرورت تقويت حساسيت نسبت به بروز فساد در آحاد مردم و مسئولان خاطرنشان كرد: اهميت و حساسيت موضوع نبايد مانع از آن شود كه دستگاه قضايي خارج از حدود و ضوابط و بدون تشكيل پرونده و اثبات جرم به اعلام اسامي متهمان بپردازد.

يادداشت
بايد به ايران بمب اتم داد
*بوريس جانسون- نماينده مجلس انگليس
اگر من يك سياستمدار ايراني بودم، تا الان تصميم قطعي خود را گرفته بودم. اگر در تهران مي بودم و قرار بود پس از صبحانه و در نخستين دور گفت وگوها به مسئله هسته اي ايران بپردازم، پاسخ من متفاوت با اين پاسخ بود.
بدون توجه به تمام شلوغي هاي قطعنامه شوراي امنيت و دادوبيداد دولت بوش و حرف هاي بي منطق مارگرت بكت، اگر در تهران بودم و يا در قم، به اين نتيجه مي رسيدم كه بايد به سرعت كشور خودم را مجهز كنم. آن هم بسيار زود و به بزرگترين، دقيق ترين و مخرب ترين سلاحي كه در بازار يافت مي شود.
داشتن بمب اتمي يعني يك اطمينان و امنيت و حداقل خيالم از حمله آمريكا راحت مي شد. براي حمايت از اين فكر كافي است به همين حاشيه شط العرب، اروندرود، نگاه كنيد و وضعيت عراق را ببينيد. آمريكا از قدرت كشورم استفاده كرده تا صدام را سرنگون كند. نگاه كنيد حالا جنگ داخلي در عراق به راه انداخته است. مسئله خنده دار اين است كه آمريكا تنها كشور محور شرارت را هدف قرار داد كه به سلاح اتمي دسترسي نداشت.
مشكل هم از همين جا شروع شد. صدام مانند شعبده بازي سعي مي كرد نشان دهد كه در آستين خود يك بمب اتمي دارد و ازاين رو 10 سال توانست حمله را عقب بياندازد. اما بالاخره دست صدام رو شد و نتيجه آن شكست او و مرگ 58 هزار عراقي و هزاران نيروي نظامي شد تا دو عضو ديگر محور به كار خود سرعت دهند. ايران هر آن چه سرعت دارد را به كار انداخته است و كره شمالي هم با انفجار بمب ورود خود به باشگاه اتمي را جشن گرفت.پاسخ اين است كه در حال حاضر بدون هيچ گونه وحشت و ترس، قبول كنيم كه بازي را باخته ايم وبهتر است با دست خودمان به ايران بمب اتمي بدهيم. نه اولتيماتوم، نه تهديد و نه تحريم جواب اين كار نيست.
براي ايران دستيابي به بمب خيلي دور نيست و با اين كار آنها راضي نيز خواهند بود چراكه اسرائيل 200 كلاهك اتمي دارد و هند و پاكستان هم بمب اتم دارند. شايد خيلي ها از حكومت ايران بترسند اما چين و پاكستان كه بمب اتم دارند هم از دموكراسي برخوردار نيستند.
آن تراژدي كه از آن مي ترسيديم، ديگر اتفاق افتاده است. پيش از اين ترس داشتيم كه مبادا بشر به قدرت تخريب ممنوع خود دست يابد ولي حالا همه  چنين سلاحي را در دست دارند. ايران نياز به فضاي همكاري و كمك دارد ولي سوءتفاهم و خصومت به ويژه از سوي آنان كه سابقه اين كار را دارند، به هيچ وجه سازنده نيست.
* منبع: روزنامه ديلي تلگراف

فرمانده سپاه پاسداران:
برخي كشورها خواهان به كارگيري تجربه بسيج هستند
گروه سياسي- فرمانده كل سپاه گفت: بسيج يك نيروي شكست ناپذير است و امروز برخي كشورهاي مسلمان و حتي آزاديخواه براي مقابله با توطئه هاي آمريكا مايلند تا تجربه بسيج را در كشورهاي خود عملي نمايند.
سرلشكر سيد يحيي رحيم صفوي كه در جمع گردان هاي عاشورا و الزهراي منطقه مقاومت استان تهران سخن مي گفت و روابط عمومي دفتر فرماندهي كل سپاه خبر آن را منتشر كرده است، امنيت پايدار در كشور را مرهون حضور قدرتمند و آگاهانه بسيجيان دانست و افزود: امروز جمهوري اسلامي ايران امن ترين كشور منطقه خاورميانه است و با حفظ امنيت و پايدار است كه توطئه هاي دشمنان ناكام مانده و توسعه و پيشرفت كشور شتاب پيدا خواهد كرد.
وي ماموريت هاي اصلي بسيج را آمادگي دفاعي، برقراري امينت پايدار و تلاش در عرصه فرهنگي عنوان كرد و گفت: در بعد دفاعي قدرت اصلي دفاع از كشور و ملت در بسيج متجلي شده و ما استراتژي دفاع همه جانبه را در قالب دفاع مسطح براي بسيج طراحي كرده ايم.
صفوي با بيان اين مطلب كه هر بسيجي بايد يك عنصر فرهنگي نيز باشد، خاطرنشان كرد: بسيجيان مؤمن و برخوردار از فكر، انديشه و خرد بايد ضمن درك و فهم صحيح مسائل سياسي و فرهنگي و اقتصادي و شناخت توطئه هاي دشمنان به تكليف انقلابي و اسلامي خود عمل نمايند.

تحليل احزاب
ارزيابي مشاركت و مؤتلفه از تأثير آزمايش اتمي كره شمالي بر پرونده هسته اي ايران
گروه سياسي- در زماني كه تمركز سياست هاي جهاني بر روي پرونده هسته اي ايران بود كره شمالي اقدام به آزمايش سلاح هسته اي كرد. اين تحول جديد باعث شده كه اين روزها بحث تأثير مثبت و يا منفي اقدام كره شمالي بر روي ايران مورد توجه رسانه ها قرار گيرد.عده اي بر اين باورند كه آزمايش اتمي كره شمالي تأثيري منفي بر پرونده هسته اي ايران خواهد داشت و كشورهاي قدرتمند جهان را به اين جمع بندي مي رساند كه تحريم اقتصادي و اقدامات ايذايي، ديگر تأثيري بر جلوگيري از دستيابي كشورها به سلاح اتمي ندارد، لذا در برابر كشورهايي نظير ايران تمسك به اين روش ها، كارآمدي نداشته و آمريكا بايد مواضع تندتر و مؤثرتري را اتخاذ كرده و روش هاي جديدتري را بكار بندد.در برابر، عده ديگري معتقدند حركت كره شمالي موجبات خروج ايران از فشارهاي فزاينده قدرت هاي جهاني را فراهم آورده و باعث مي شود كه پرونده هسته اي ايران اهميت سابق خود را از دست بدهد زيرا كره شمالي نشان داد كه قدرت هاي بزرگ توان مقابله با تصميمات كشورهاي ديگر را ندارند.در اين مورد با دو تن از اعضاي شوراي مركزي دو حزب سياسي كشور گفتگو كرده ايم كه مي خوانيد:
شرايط ايران بهتر مي شود
علي شكوري راد عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي در مورد آزمايش اتمي كره شمالي و تأثير آن بر پرونده اتمي ايران گفت: قاعدتا اثر منفي نخواهد داشت و شرايط ايران را در صحنه بين المللي بهتر مي كند.
وي افزود: كره شمالي به سلاح اتمي دست يافته و الان امكان برخورد نظامي با آن نيست و كشورهايي مانند چين، روسيه و كره جنوبي نيز برخورد نظامي را نفي كرده اند. كره شمالي در حال پيش بردن تصميمات خود است و آمريكا هم براي مهار كشوري كه تصميم گرفته سلاح اتمي داشته باشد توان كافي ندارد. لذا در چنين شرايطي مذاكره مد نظر كشورهاي 1 + 5 با ايران بيشتر مثبت تلقي مي شود تا روش هاي تهديد و ارعاب و تحريم، ضمن اينكه توجهات جهاني از پرونده ايران به كره شمالي معطوف مي شود.شكوري راد گفت: پوسته اي كه در مورد سلاح هسته اي ايجاد شده و كشورهايي از آن رد شده بودند و كشورهايي نيز هنوز محصور در درون آن بودند با اقدام كره شكسته شد.وي افزود: اين اقدام استراتژي منع تكثير سلاحهاي هسته اي را دچار مشكل كرده و در برابر آن موضوع استفاده از انرژي هسته اي را كمرنگ و بي اهميت مي كند.
نشانه هاي تغيير مواضع آمريكا در برابر ايران
حميدرضا ترقي عضو شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي و معاون روابط بين الملل اين حزب نيز گفت: حوادث كره شمالي و آزمايش بمب اتمي اين كشور حاكي از شكست آمريكا بود. زيرا عليرغم همه تلاش هاي بكار رفته توسط آمريكا جهت جلوگيري از اتمي شدن كشورها، كره شمالي توانست به اين موقعيت دست يابد.
ترقي گفت: اين حادثه براي كشورهاي يكه تاز دنيا نقش بازدارنده خواهد داشت. زيرا قدرت هاي هسته اي كنوني با آمريكا همگرا هستند و كره شمالي قدرت ناهمگرا با آنان تلقي مي شود.
معاونت روابط بين الملل حزب مؤتلفه اسلامي همچنين حادثه كره شمالي را نشان دهنده موفق نبودن استراتژي آمريكا در جلوگيري از حركت كشورها در اين مسير دانست.ترقي گفت كه آمريكا بايد برخوردش با ايران را كه در مسير استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي است تغيير داده و به جاي برخوردهاي ناعادلانه ما را تشويق هم بكند.ترقي سياست ايران را مخالفت با دستيابي به سلاح هسته اي توسط هر كشوري دانست و گفت: خلع سلاح هسته اي بايد بطور مساوي و براي همه كشورها اجرا شود.
معاون روابط بين الملل حزب مؤتلفه اسلامي در مورد اينكه آمريكا پس از كره شمالي، چه برخوردي با پرونده هسته اي ايران خواهد كرد؟ گفت: اگر عاقل باشند برخوردهايشان را تغيير داده و پرونده ايران را از حالت بحراني خارج مي كنند.
ترقي گفت كه در چند روز گذشته شواهدي در آمريكا ديده شده كه حاكي از بروز تغيير در مواضع آمريكا نسبت به ايران است.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |