شنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۹ - Oct 14, 2006
توصيه هاي ضروري براي جلوگيري از حوادث ناگوار در مساجد، تكايا و حسينيه ها
حادثه مسجد ارك را فراموش نكنيم
003333.jpg
003321.jpg
003324.jpg
شبهاي قدر فرا رسيده است و بار ديگر مساجد، تكايا و حسينيه ها از مومناني كه با درك عظمت اين شبهاي گرانقدر به حرم دوست آمده اند، لبالب شده است، اما در كنار اين حضور گسترده اين پرسش به ذهن مي رسد كه آيا اين اماكن از ايمني لازم جهت استقبال از انبوه جمعيت برخوردار هستند؟
رئيس دفتر بررسي علل حريق و حوادث سازمان آتش نشاني محرم گذشته اعلام كرد: به رغم تمامي هشدارها و دستورالعمل هاي ايمني ارائه شده پس از حادثه مسجد ارك، متاسفانه حدود 80 تا 90 درصد مساجد و تكايا اقدامي در جهت افزايش ضريب ايمني خود نكردند، به طوري كه مي توان گفت: ارايه دستورالعمل ها زياد هم موثر نبوده است.
ضريب ايمني اين اماكن تنها محدود به نصب يك يا چند كپسول آتش خاموش كن در گوشه و كنار مسجد و يا تكايا نمي شود، بلكه نحوه تجمع افراد، معابر خروج و ورود عزاداران و مراجعه كنندگان، سيم كشي مناسب و ...از ديگر نكاتي است كه همواره عدم رعايت آنها مي تواند به حادثه اي منجر شود، اما سئوال اين است كه آيا تا چه حد مسئولان برگزاري مراسم مذهبي در تكايا، حسينيه ها و مساجد با اين اصول آشنا هستند. اين گزارش به بررسي اين مسئله و چگونگي ايمن سازي مساجد در اين شبها مي پردازد.
استقرار مأموران آتش نشاني در 51 نقطه
مهندس فتح الله تيموري، سخنگوي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني تهران ، در خصوص وضعيت ايمني مساجد و تكايا با بيان اين كه در آستانه فرارسيدن ايام سوگواري، ماموران آتش نشاني در 51 نقطه مختلف و حساس شهر تهران مستقر مي شوند، مي گويد: در اين ميان اماكني كه در اين ايام با حجم زياد مراجعه كنندگان مواجه مي شوند، مي توانند با مراجعه به نزديكترين ايستگاه سازمان آتش نشاني، دستورالعمل هاي ايمني لازم را دريافت كنند. وي تاكيد مي كند: پس از حادثه ناگوار مسجد ارك، بيشتر مساجد، تكايا و حسينيه ها، كپسول هاي آتش خاموش كن دريافت كرده و نحوه استفاده از اين كپسول ها نيز به افراد آموزش داده شده است.
روشنايي معابر خروج الزامي است
پيش بيني معبر خروج اضطراري علاوه بر ورودي اصلي در محل تجمع عزاداران، در نظر گرفتن مكاني براي استقرار سالخوردگان، كودكان و بانوان در نزديكترين نقطه به درهاي خروجي بي خطر، روشنايي لازم و كافي در معابر خروج از تكايا و راههاي منتهي به خارج به نحوي كه معابر كاملا قابل رؤيت باشد و رعايت فاصله مناسب سيم، اتصالات، ادوات و تجهيزات الكتريكي از مواد و مصالح قابل اشتعال (پرده، پرچم ، فرش، تابلو و ...) بسيار الزامي است.
عدم استفاده
از لامپ با ولتاژ بالا و بدون حباب
هر يك از دستگاهها و ادوات برقي علاوه بر داشتن فيوز مستقل بايد استاندارد بوده و از استفاده از فيوزهاي تقويت شده و غير استاندارد خودداري شود، اين در حاليست كه استفاده از لامپهاي برق با ولتاژ بالا و بدون حباب و حفاظ در تكايا طبق استانداردها ممنوع است.
جايگاه مناسب براي مكان طبخ غذا
با توجه به شعله داشتن وسايل طبخ غذا و احتمال وقوع آتش سوزي، قسمت طبخ بايد در مكان مناسب و به دور از محيط تكايا انتخاب شود.   در قسمت طبخ ،حتما بايد معابر خروج سريع خدمه در نظر گرفته شده و براي طبخ غذا با وسايل گازسوز به خصوص گاز مايع حتما بايد از رگلاتورهاي فشار قوي و يا متناسب با شعله پخش كن اجاق ها استفاده شود.
راههاي خروجي
راههاي خروج بايد ظرفيت كافي براي تخليه همزمان تمامي عزاداران را دارا باشد.
استقرار بناهاي تجمعي در همه موارد بايد به نحوي باشد كه دربهاي اصلي ورود و خروج آنها دست كم به يك راه همگاني به طور مستقيم باز شود. از سوي ديگر راههاي خروج بايد ظرفيت كافي براي تخليه همزمان تمامي عزاداران را دارا باشد. در اين ميان در فضاهاي تجمعي پرتراكم همانند زيارتگاهها، مساجد، حسينيه ها و نمازخانه ها بايد به ازاي 50 تا 300 نفر، دو درب خروجي، 301 تا يكهزار نفر، سه درب خروجي و براي بيش از يكهزار نفر، چهار درب خروجي پيش بيني شود.
ايجاد شبكه آبرساني آتش نشاني
ايجاد شبكه آبرساني آتش نشاني در مساجد و حسينيه ها ضروري است و بايستي به نحوي طراحي و نصب شود كه امكان پوشش دهي لازم به تمامي نقاط را داشته و ظرفيت مخازن آن با توجه به فاصله ايستگاه آتش نشاني محل، تعيين و حداقل مدت زمان رسيدن ماموران در موقعيت وقوع حادثه، 15 دقيقه در نظر گرفته شود. اين در حاليست كه نصب سيستم اعلام حريق اتوماتيك در مساجد و حسينيه ها به صورت دائمي الزامي است.
در صورت وقوع حادثه ...
كارشناسان ايمني همواره بر اين مهم تاكيد دارند كه در صورت بروز آتش سوزي در اماكن تجمعي، افراد خونسردي خود را حفظ كرده و در وهله اول نسبت به خاموش كردن حريق با استفاده از خاموش كننده دستي و همزمان نسبت به مطلع كردن سازمان آتش نشاني اقدام كنند.

آنسوي آب
چهار قتل به خاطر انتقام گيري
003330.jpg
003318.jpg
جوان آمريكايي در جنايتي فجيع بعد از به قتل رساندن نامزد خود و كودك خردسالش ، پدر وي و يك عضو ديگر خانواده را به ضرب گلوله از پاي درآورد.
در اين تراژدي وحشتناك كه در ويرجينيا رخ داد، مرد جواني به نام جسي آشتون جفسون در حالي كه به رفتارهاي نامزد خود سوء ظن پيدا كرده بود ، اين زن جوان ، كودك 2 ساله او و برادر و پدرش را با شليكهاي گلوله به قتل رساند و سپس از محل حادثه گريخت .
به نوشته وينچستر استار ، اين جوان عصباني بعد از ظهر دوشنبه به خانه نامزد خود رفت و پس از آنكه به وي درباره ارتباطش با مرد ديگري تذكر داد با وي به جرو بحث پرداخت ، در حالي كه زن جوان مدعي بود كه حرفهاي او درباره اين ارتباط صحت ندارد، جسي آشتون بر گفته خود اصرار مي كرد و وقتي جرو بحث و نزاع آنها شديد شد، مرد جوان به  يكباره اسلحه كلت كمري خود را بيرون كشيد و شروع به شليك كرد. ( او با بي رحمي تمام حتي بعد از مرگ قربانيان به آنها تير خلاص شليك كرده است )، اين را رئيس پليس ويرجينيا مي گويد و مي افزايد : در جريان اين جنايت وحشتناك 4 نفر به قتل رسيده اند كه اجساد آنها صبح روز بعد از جنايت در خانه پيدا شده است .
به گفته وي قربانيان حادثه آماندا داون اوندورف 19 ساله - نامزد متهم به قتل-، كودك 23 ماهه آماندا ،پدر او ساموئل ويليام آندورف 60 ساله و برادرش تاويس 17 ساله بودند كه اجساد آنها در حاليكه به نظر مي رسيد غافلگير شده باشند در داخل اتاقهاي خانه و راه پله پيدا شده است .
دستگيري بدون درگيري
به گفته رئيس پليس ويرجينيا، جوان متهم بعد از ارتكاب اين جنايت فجيع به سرعت از خانه فرار كرده و به يك منطقه جنگلي در 10 مايلي صحنه جنايت رفته و سعي داشته است تا خود را در اين منطقه مخفي كند، اما با شروع تحقيقات، هنگامي كه مشخص شد كه وي به احتمال زياد عامل اين جنايت وحشتناك است، پليس رديابي هاي خود را براي دستگيري وي آغاز كرد و سرانجام توانست محل اختفاي او را پيدا كند، اما او با اسلحه اي كه به همراه داشت، از مخفيگاه خود چند تير به سمت ماموران پليس شليك كرد و تهديد كرد كه در صورت نزديك شدن ماموران آنها را هدف قرار مي دهد. وقتي كه تك تيراندازان پليس در محل حاضر شدند اين جوان كه به نظر مي رسيد، به شدت ترسيده بود خودش را تسليم كرد و در همان اولين لحظات نيز به ارتكاب جنايت اعتراف كرد. او در توضيح انگيزه خود از اين جنايت گفت كه به اين دليل مرتكب قتل نامزدش و 3 عضو خانواده او شده است كه تصور مي كرده كه او به وي خيانت مي كند و به همين دليل، مي خواسته با او گفت وگو كند اما هنگامي كه زن جوان شروع به سر و صدا كردن نموده است او هم به يكباره عصباني شده و اقدام به شليكهاي مرگبار كرده است .

كرايه بالا، شيوه ربودن خودرو بود
گروه حوادث - سارق زورگير كه با مجروح كردن يك راننده قصد زورگيري از او را داشت، با اقدام به موقع ماموران دستگير شد.
نيمه شب بيست و يكم مهر ماه، ماموران پليس در حال گشت زني در محدوده ميدان استاد معين ، به دو سرنشين يك دستگاه پرايد كه گويي در حال درگيري با يكديگر بودند، مظنون شدند. بر اساس اين گزارش در حالي كه ماموران به راننده دستور ايست دادند، مشاهده كردند كه راننده لحظه اي توقف كرده و دوباره به حركت خود ادامه مي دهد.
بدين ترتيب ماموران وارد عمل شده و با پيچيدن جلو خودرو، آن را متوقف و راننده را دستگير كردند. با نزديك شدن ماموران به خودرو ، يكي از سرنشينان آن بلافاصله اقدام به فرار كرد، اما پس از دقايقي تعقيب و گريز دستگير شد. در حالي كه راننده از ناحيه پهلو با چاقو مجروح شده بود، بررسي هاي پليس نشان داد: سرنشين خودرو با تهديد چاقو قصد زورگيري از وي را داشته است.
محمد تورنگ، رييس مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي تهران بزرگ در اين خصوص، گفت: در بازرسي بدني از متهم به هويت مقداد 28 ساله كه قصد فرار از دست ماموران را داشت، يك قبضه چاقو كه با آن راننده را تهديد و مجروح كرده بود و همچنين مقداري كراك كشف و ضبط شد.
تورنگ افزود: متهم در ميدان آزادي با پيشنهاد كرايه بالا، خودرو پرايد را دربست كرايه كرده و پس از رسيدن به مكاني خلوت قصد زورگيري از راننده را داشته كه پس از دستگير شدن، جهت تحقيقات بيشتر به پليس آگاهي تهران بزرگ منتقل شده است.

سارق بلند پرواز ناكام ماند
گروه حوادث - شاگرد مغازه پس از آنكه از قفل در ورودي، يك كليد يدكي تهيه كرد شبانه تمامي كامپيوترهاي صاحبكارش را به سرقت برد تا با استفاده از آنها براي خود مغازه اي راه اندازي كند.
سرهنگ اميريان، رييس كلانتري 132 نبرد با بيان اين خبر گفت: روز سه شنبه ماجراي سرقت از مغازه اي در بلوار ابوذر به كلانتري گزارش شد و ماموران براي بررسي موضوع عازم محل شدند. وي ادامه داد: بررسي هاي اوليه نشان مي داد تعدادي كيس كامپيوتر به همراه ديگر لوازم جانبي آن از اين مغازه به سرقت رفته است و احتمالا اين سرقت از سوي افرادي آشنا صورت گرفته است چرا كه سارق يا سارقان، قفل هاي مغازه را با كليد باز كرده و سپس بدون بر جاي گذاشتن اثري، دست به سرقت زده بودند.
رييس كلانتري نبرد افزود: ماموران در ادامه تحقيقات خود به شاگرد اين مغازه كه به صورت موقت در آنجا كار مي كرد مشكوك شده و به بازجويي از وي پرداختند. جوان 25 ساله در بازجويي هاي اوليه منكر ارتكاب هر گونه جرمي بود، اما زماني كه با شواهد پليس مواجه شد، به سرقت از مغازه اعتراف كرده و گفت: با ساختن كليد يدكي براي باز كردن قفل ها دست به اين سرقت زده و قصد داشته با اموال مسروقه يك مغازه خدمات كامپيوتري راه اندازي كند.

آتش در قلعه سحرآميز
گروه حوادث - ماموران آتش نشاني شعله هاي آتش كه قلعه سحرآميز را در بر گرفته بود خاموش كردند.
تشكري مسئول روابط عمومي آتش نشاني در خصوص آتش سوزي در پارك ارم به همشهري گفت: ساعت 14 روز گذشته ، ماموران آتش نشاني از آتش سوزي در دستگاه تفريحي قلعه سحرآميز در پارك ارم اطلاع يافتند.
با گزارش موضوع بلافاصله گروه نجات ايستگاه 20 آتش نشاني به محل مراجعه كردند. در بررسي هاي اوليه مشخص شد كه حريق به دليل بي احتياطي كارگران و انتقال حرارت ناشي از عمليات ايزوگام كردن ايجاد شده است و منجر به آتش سوزي قسمت پشم و شيشه كانال تاسيسات قلعه سحرآميز شده كه با حضور به موقع آتش نشانان طي يك عمليات 28 دقيقه اي حريق مهار شد.
اين حادثه آسيب جاني در بر نداشته است.

حوادث
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |