يكشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۵ - Oct 22, 2006
صفحه آخر
Front Page

رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
اي مردم! هر كس اخلاق خود را در اين ماه نيكو كند، جواز عبور از پل صراط را به او دهند؛ آن روز كه قدمها بر آن بلغزد.
خطبه شعبانيه
امروز با حافظ
فراق يار نه آن مي كند كه بتوان گفت
شنيده ام سخني خوش كه پيركنعان گفت
كنايه ايست كه از روزگار هجران گفت
حديث هول قيامت كه گفت واعظ شهر

آب و هوا
004308.jpg

عكس روز
004314.jpg
عكس :  رويترز‎/ مكس روسي
در جريان سي و نهمين دوره رقابتهاي ژيمناستيك قهرماني جهان، در دار حلقه، يوري فان گلدر از هلند ( ژيمناستي كه در تصوير مشخص است) صاحب مدال برنز شد. مدال طلا و برنز اين ماده به ترتيب به ورزشكاراني از چين و بلغارستان اختصاص يافت.

در شهر چه خبر
پليس بزرگراه
چندي قبل هنگامي كه خبر شروع به كار پليس بزرگراه منتشر شد شهروندان تهراني نفس راحتي كشيدند چون مدتي است سرعت سرسام آور خودروها و حركات مارپيچ رانندگان جوان در بزرگراههاي شهر، سلامت رواني و همچنين امنيت ساير رانندگان را به خطر انداخته است. كافي است يك شب به ويژه پس از ساعت 22 در يكي از بزرگراههاي تهران مانند مدرس، نيايش، چمران و يا صدر رانندگي كنيد تا به اين واقعيت تلخ پي ببريد. پنج شنبه شب گذشته مانند پنج شنبه هاي قبل بين ساعت 23 تا 24 بزرگراه مدرس رانندگان متخلف زيادي را به خود ديد اما در اين مقطع زماني، حضور پليس بزرگراه چندان محسوس نبود.

داستان عابر بانك
هرچند كه ماجراي دستگاههاي عابر بانك به يك داستان تكراري تبديل شده است اما با توجه به اين كه امور روزمره مردم به نوعي با اين دستگاهها گره خورده به همين دليل نمي توان از كنار نقايص آن به سادگي عبور كرد. اين روزها تعداد دارندگان اين كارتها افزايش يافته، طبيعتاً به موازات افزايش مشتركان اين كارتها بايد به توسعه عددي اين دستگاهها نيز توجه داشت اما موضوعي كه به ويژه در روزهاي آخر هفته تراكم مقابل اين دستگاهها را افزايش مي دهد تعيين سقف برداشت از اين دستگاهها در هر بار استفاده از كارت است. هم اكنون سقف هر بار برداشت از دستگاههاي عابر بانك 40 هزار تومان تعيين شده در حالي كه مي توان با افزايش سقف هر بار برداشت در وقت مشتريان صرفه جويي كرد. به عنوان مثال يك مشتري براي برداشت 160هزار تومان مجبور است 4 بار عمليات بانكي را انجام دهد در صورتي كه با افزودن گزينه برداشت 80 هزار توماني در تمام دستگاهها مي توان 50 درصد در وقت صرفه جويي كرد.

درياچه هاي موقت
واقعاً نمي دانيم كه بايد از بارش هاي روزانه در شهر تهران خوشحال بود و يا ناراحت. از يك سو اين شهر دودآلود براي نفس كشيدن نياز حياتي به اين بارش هاي روزانه دارد اما از سوي ديگر تنها چند دقيقه باران شديد باعث قفل شدن ترافيك و آب گرفتگي معابر مي شود. جمعه شب بين ساعت 40/20 تا 21 بارش شديد باران برخي نقاط شمالي شهر از جمله مسير شمال به جنوب پل تقاطع بزرگراه كردستان و ملاصدرا، بزرگراه نيايش خروجي اشرفي اصفهاني و برخي از نقاط بزرگراه مدرس را بدون اغراق به درياچه اي كوچك تبديل كرده بود . اين درياچه هاي موقت اين واقعيت تلخ را بار ديگر نمايان كرد كه زيرساخت هاي شهر تهران و به ويژه طراحي معابر اصلي شهر اصولي نبوده است .
تحرك سالمندان
در بسياري از مواقع كارهاي به ظاهر كوچك و ساده نتايج بزرگ و تاثيرگذاري را در بر دارد. اين روزها درگير كردن شهروندان شهرهاي بزرگ با ورزش اقدام ارزشمندي به شمار مي آيد. به عنوان مثال با آن كه مدت زمان كوتاهي از نصب دستگاههاي آمادگي جسماني در پارك شفق واقع در منطقه 6 شهرداري تهران نمي گذرد اما در همين زمان كوتاه مراجعه كنندگان به اين پارك به ويژه افراد ميانسال و سالمند براي استفاده از اين دستگاهها صف كشيده اند. در شرايطي كه حداقل هزينه ثبت نام در باشگاههاي ورزشي در اين منطقه براي استفاده از دستگاههاي مشابه بين 30 تا 50 هزار تومان در ماه است، اين اقدام شهرداري براي رفاه حال شهروندان سالمندي كه درآمد محدودي دارند بيشتر جلوه پيدا مي كند. البته اين موضوع نبايد فراموش شود كه نگهداري و حفظ اين تجهيزات به اندازه نصب آنها اهميت دارد.

بازار
رقابت كيفي ميادين ميوه با مغازه ها
004362.jpg
پس از آخرين اقدامات سازمان ميادين ميوه و تره بار در مورد نحوه بسته بندي ميوه ها و افزايش تعداد ميادين در سطح شهر، نوبت به ارتقاي كيفي محصولات توزيعي توسط اين واحدها رسيده است.
در حاشيه افتتاح نود و چهارمين بازار ميوه در منطقه 15 كه موجب بهره مندي اهالي خاورشهر از امكانات اين سازمان شد عبدالرحمن چراغعلي مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار از برنامه هاي جديد اين سازمان با رويكرد ارتقاء سطح كيفي ميوه هاي توزيعي در آينده اي نزديك خبر داد. در حال حاضر ميوه فروشي هاي سطح شهر فقط به بهانه كيفيت بالاتر انواع محصولات باغي را با اختلاف قيمت بالايي به خريداران عرضه مي كنند. اين روند به طور حتم با رويكرد كيفي سازمان ميادين ميوه و تره بار طي ماه هاي آينده تعديل خواهد شد. در هفته جاري فهرست نرخ اقلام ميوه ميادين نيز اعلام شد.

تلويزيون
004359.jpg

سكه، طلا و ارز
004365.jpg

ضيافت مهر
علي اصغر عطّاران طوسي
004368.jpg
004371.jpg

آلودگي هواي تهران
004311.jpg
شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
مدال طلا
نسيم خنكي مي وزيد و قايق تاب برمي داشت. پدربه آرامي پارو مي زد وپسر دمغ بود.در مسابقه شناي مدرسه نفس كم آورده بود. از زير پل كه گذشتند شيشه نوشابه اي محكم به سر پدر خورد. پدرفريادي كشيد و پارو ازدستش افتاد. پسر ترسيد. پدراز او خواست كه پارو بزند، اما تعادلش را ازدست داد و به داخل آب افتاد.هركاري كرد نتوانست او را توي قايق بكشد.با نااميدي چندبار فرياد زد و كمك خواست، اما كسي صدايش را نشنيد. به ساحل نگاه كرد. به سرعت لباس هايش را درآورد. درآب شيرجه زد و پدر را با فرق شكافته گرفت و كشاند. باز مثل مسابقه شناي مدرسه نفس كم آورد. جان پدر در خطر بود. خود را به گروه امداد رساند.
روز بعد درمدرسه مدال طلا را به او دادند.
ويكتور ژوديس / اسدالله امرايي
گشتي در دنياي خبرها
هتل يا زندان
لندن: ديروز اعلام شد كه خطرناك ترين زندانيان كشور انگليس براي اين كه از گذر زمان در زندان لذت ببرند پاداش نقدي دريافت مي كنند. به گفته منابع مطلع زندانياني كه دست كم 30 دقيقه در روز پينگ پنگ بازي كنند، كتاب بخوانند و يا در كلاس گيتار و بدنسازي حضور يابند مبلغ يك پوند پاداش دريافت خواهند كرد و مي توانند از اين پول براي خريد كردن از فروشگاه زندان استفاده كنند. همچنين خبر مي رسد كه زندانيان خطرناك يكي از زندانهاي انگليس حتي قادرند رنگ سلول خود را نيز انتخاب كنند.
سرقت نامه هاي مردم
ليورپول: يك پستچي كه طي 22 ماه 2584 بسته و نامه پستي را به منزل برده و از آن سرقت كرده بود به حبس محكوم شد. اين پستچي كه به مواد مخدر اعتياد داشت براي اين كه پول مورد نياز براي خريد مواد مخدر را تامين كند تمام بسته ها و نامه هاي پستي را باز مي كرد و پول و ساير اشياء و مدارك قيمتي داخل آنها را مي فروخت.
مبارزه با سرقت تاكسي
سانتياگو: يك راننده تاكسي در كشور شيلي براي مبارزه با تبهكاران دست به ابتكار جالبي زده است. با توجه به اين كه سارقان و تبهكاران چندين بار داخل تاكسي او را تهديد كرده و پولهايش را به سرقت برده بودند وي تصميم گرفت با تغيير دكوراسيون داخل تاكسي، سارقان را از ارتكاب جرم منصرف كند. اين راننده تمام فضاي داخلي تاكسي به جز شيشه ها را با پوست گاو پوشانده است. اين راننده 46 ساله كه 27 سال سابقه تاكسيراني دارد مدعي شده از زمان تغيير دكوراسيون داخلي خودرواش تاكنون حتي يك بار نيز مورد دستبرد سارقان قرار نگرفته است. جالب تر اين كه بسياري از چهره هاي سرشناس كشور شيلي به اين مرد پيشنهاد داده اند كه با اين تاكسي ويژه به استخدام آنها درآيد اما وي با تمام اين پيشنهادات مخالفت كرده است.
افزايش جراحي پلاستيك
دهلي نو:  در آستانه بزرگترين جشن هندوها در كشور هند تعداد مراجعه كنندگان به جراحان پلاستيك بين 20 تا 40 درصد افزايش يافته است. اما بيشترين مراجعه مربوط به جراحي بيني است كه مراجعه كنندگان بيني خود را به شكل بيني بازيگران سرشناس سينماي اين كشور درمي آورند. با توجه به اين كه هزينه انجام عمل جراحي بيني در هند به طور متوسط در حدود 400 پوند است به همين دليل مشتريان حتي از آمريكا و اروپا براي انجام عمل جراحي بيني به اين كشور سفر مي كنند تا پول كمتري نسبت به كشور خود بپردازند.
لاغر شدن براي فرار از زندان
سيدني: چندي پيش يك مرد 37 ساله به اتهام سرقت مسلحانه به حبس محكوم شد. با توجه به اين كه وي به بيماري رواني مبتلا بود، در بيمارستان زندان دوران محكوميتش را سپري مي كرد. وي كه قصد داشت به هر قيمتي از زندان فرار كند متوجه شد كه كنار پنجره اتاق يك سوراخ نسبتاً بزرگ قرار دارد. به همين دليل تصميم گرفت كه اين سوراخ را با چنگال بتراشد تا اين كه بتواند از داخل آن فرار كند. وي به مدت سه هفته با چنگال به تراشيدن اين سوراخ پرداخت اما مشكل اين بود كه به دليل چاق بودن امكان عبور از اين سوراخ را نداشت. همين موضوع باعث شد كه هر روز از تعداد زيادي قرص مسهل استفاده كند كه با اين ترفند 15 كيلو از وزن خود كم كرد و از بيمارستان گريخت. اما وي سه روز بعد مجدداً به دام پليس افتاد.
سقوط يخ از داخل هواپيما
كاليفرنيا: سقوط يك تكه يخ بزرگ از هواپيماي عبوري باعث سوراخ شدن سقف خانه يك زوج در آمريكا شد. هنگامي كه اين زوج ميانسال مشغول تماشاي تلويزيون بودند صداي مهيبي شنيدند. داستان از اين قرار بود كه سقوط تكه يخ بزرگ علاوه بر سوراخ كردن سقف خانه آنها باعث تخريب بيشتر وسايل داخل اتاق شده بود.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    فرهنگ و آموزش    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |
|   شهري    |    علمي فرهنگي    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |