يكشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۵ - Oct 22, 2006
رونق سينما با فيلم هاي تازه
با اكران    تقاطع ، م. مثل مادر و چه كسي امير را كشت؟ گرما به گيشه ها باز خواهد گشت
004272.jpg
گروه ادب و هنر- سعيد مروتي: با به نمايش درآمدن فيلم هاي تقاطع ، م. مثل مادر و چه كسي امير را كشت؟ رونق تازه اي به فيلم هاي روي پرده داده خواهد شد.
در شرايطي كه استقبال قابل توجه مردم از فيلم هاي روي پرده در سال 85 ، در يكي دو ماه اخير كاهش قابل توجهي يافته است، انتظار مي رود عوض شدن جدول اكران با آشتي مخاطب همراه باشد. سرود تولد ، گرگ و ميش و عروسك فرنگي با فروش هايي متوسط و ضعيف جاي خود را به فيلم هاي تازه اي مي دهند؛ فيلم هايي كه تنوع قابل توجهي هم دارند. تقاطع يك درام مدرن است. م.مثل مادر ملودرامي جنگي است و چه كسي امير را كشت درامي روان كاوانه با حال و هوايي معمايي.
چهارراه حوادث
تقاطع كه از صبح چهارشنبه به جاي سرود تولد روي پرده سينماها آمده است، فيلمي پربازيگر و البته پرهزينه است كه پيش بيني مي شود مخاطب از آن استقبال به عمل آورد. اين فيلم كه توسط ابوالحسن داودي و براساس فيلمنامه اي از فريد مصطفوي كارگرداني شده به ماجراي تصادفي مي پردازد كه باعث پيوند خوردن زندگي چند نفر مي شود. تقاطع هم به لحاظ ساختار روايي بداعت هايي در سينماي ايران رقم زده و هم به لحاظ تكنيكي گامي به جلو محسوب مي شود. روايت تو در توي زندگي آدم هاي طبقه متوسط جامعه هر چند مشابه خارجي دارد، اما در سينماي ايران تا كنون به اين شكل تجربه نشده است. جالب توجه ترين سكانس فيلم فصل تصادف است كه در استانداردهايي فراتر از سينماي ايران ساخته شده. فيلم از بازيگراني چون بهرام رادان، فاطمه معتمدآريا، بيژن امكانيان، باران كوثري و مجيد مظفري در نقش هاي متفاوتي استفاده كرده. در ميانشان رادان و امكانيان غيرمتعارف ترين نقش هايشان را به نمايش گذاشته اند. اين ملودرام مدرن و اخلاق گرا تصويري كم و بيش تلخ ارائه مي دهد، اگر تلخي تقاطع تماشاگر را پس نزند باتوجه به حضور بازيگران شناخته شده و ساخت محكم و حرفه اي فيلم، مي تواند يكي از فيلم هاي پرمخاطب امسال باشد. تقاطع كه در جشنواره فجر جز در رشته هاي فني مورد توجه قرار نگرفته بود، در جشن خانه سينما جوايز اصلي را دريافت كرد.
فيلم پر ستاره
چه كسي امير را كشت؟ هم از چهارشنبه هفته جاري، جايگزين عروسك فرنگي خواهد شد. دومين ساخته مهدي كرم پور را مي توان پرستاره ترين فيلم امسال نيز دانست. در چه كسي... نيكي كريمي، آتيلا پسياني، خسرو شكيبايي، امين حيايي، محمدرضا شريفي نيا، مهناز افشار، الناز شاكردوست و علي مصفا نقش آفريني كرده اند. فيلم به واكاوي قتل فردي به نام امير مي پردازد و به گونه اي مي توان آن را اثري معمايي هم دانست. با اين فيلم مهرداد فخيمي فيلمبردار قديمي و برجسته سينماي ايران پس از سالها، مجدداً به پشت دوربين بازگشته است. كنجكاوي برانگيزترين نكته چه كسي... تعدد بازيگران مطرحي است كه در آن حضور يافته اند. اين حضور پرتعداد بازيگران شاخص و داستاني كه متفاوت به نظر مي رسد، اين اميدواري را به وجود مي آورد كه چه كسي امير را كشت؟ گيشه سينماها را گرم كند.
ملودرام جنگي
ديگر فيلمي كه همزمان با چه كسي... به نمايش درخواهد آمد، م.مثل مادر است. آخرين ساخته رسول ملاقلي پور به جاي گرگ و ميش روي پرده خواهد آمد. م. مثل مادر اثري ملودرام با پس زمينه جنگ است. فيلم ماجراي دختري است كه در زمان جنگ، شيميايي مي شود. سالها بعد او صاحب فرزندي مي شود كه به دليل شيميايي بودن مادر دچار مشكلاتي است. در م. مثل مادر گل شيفته فراهاني نقش محوري را بازي مي كند. در واقع او كليدي ترين بازيگر فيلم است و چهره هايي چون جمشيد هاشم پور و حسين ياري بازيگران مكمل فيلم محسوب مي شوند.
فيلم هاي اخير ملاقلي پور چون قارچ سمي و مزرعه پدري با تمام ارزش هايشان در گيشه شكست خوردند و او اين بار كوشيده تا فيلمي پرمخاطب بسازد. ملودرام هم همواره يكي از ژانرهاي محبوب و موفق به شمار آمده است. بايد ديد اين ملودرام غم انگيز كه تماشاگر را در طول تماشاي فيلم بارها احساساتي مي كند، مي تواند بار ديگر فيلمي پرفروش در كارنامه ملاقلي پور ثبت كند يا نه؟

بهترين كتاب هاي دفاع مقدس
براي كودكان و نوجوانان
گروه ادب و هنر- بهترين كتاب هاي كودك و نوجوان براي اعلام برگزيدگان نهايي در مراسم پاياني دهمين دوره انتخاب بهترين كتاب سال دفاع مقدس معرفي شدند.
به گزارش ستاد خبري دهمين دوره انتخاب بهترين كتاب سال دفاع مقدس، داوران بخش كودك و نوجوان اين جايزه كه با سرگروهي جعفر ابراهيمي(شاهد)بررسي آثار را ادامه مي دهند، در گروه شعر كتاب هاي مهمان بابا سروده مهري ماهوتي، جبهه در يك آلبوم سروده عباسعلي سپاهي يونسي، كاش يكي قصه اش را مي گفت سروده شكوه قاسم نيا و سرود لاله و سرو سروده مصطفي خليلي فر را به عنوان نامزد دريافت جايزه بهترين كتاب سال دفاع مقدس معرفي كرده اند.
براين اساس درگروه داستان اين بخش و با همراهي بيوك ملكي و حميد گروگان كتاب هاي خورشيد زخمي نوشته ليلا برزگر، شكارچي پرندگان نوشته حميد اكبرپور، كلاغ آبي نوشته داوود غفارزادگان، ماهي ها در آب زنده اند تأليف محمود جوانبخت، باران در بهشت نوشته هادي خورشاهيان و پاييز در قطار نوشته كاظم مزيناني به مرحله نيمه نهايي راه يافته اند.
دهمين دوره انتخاب بهترين كتاب سال دفاع مقدس روز 24آبان، هم زمان با روز كتاب و كتابخواني برگزار مي شود.

سينماي ايران از سيدحسن نصرالله تقدير كرد
ايسنا: در مراسم پاياني همايش تصوير حماسه ها با اهداي لوح سپاس از سوي مسئولان و هنرمندان سينماي ايران به نماينده سيدحسن نصرالله ، از قهرمانان جهان اسلام و رهبر بزرگ حزب الله لبنان تجليل شد.
اين مراسم با حضور محمدرضا جعفري جلوه معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سعيد ابوطالب نماينده مجلس شوراي اسلامي، محمد آفريده مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و جمع زيادي از مسئولان، هنرمندان و علاقمندان سينما،  در سالن فرهنگسراي جوان قم برپا شد. جعفري جلوه طي سخناني گفت: در شب روزي كه يوم القدس ناميده شده تا مسلمانان و آزادي خواهان جهان، عدالت محض را صدازنند و پرده از مظلوميت نهفته بردارند، از دو فرصت مغتنم سخن مي گويم: يكي ايران امن كه امروز در اختيار عدالت خواهان است براي بيداري و پايداري و ديگري فرصت گرانقدر هنر سينما كه امروز،  زبان گوياي فرهنگ هاي براي تعامل با جهان است. در ادامه سعيد ابوطالب عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي هم ضمن طرح بحث قدرت رسانه اي در جهان و ذكر خاطراتي از مستندسازي در طول جنگ آمريكا و عراق كه منجر به دستگيري وي توسط نيروهاي آمريكايي شد، گفت: مستندسازي مثل شهيد آويني، بايد از جنس موضوع باشد و آن حقيقتي كه به تصوير در مي آورد را قبلا كشف كرده باشد تا فيلم اش، از عنصر اثرگذاري بر مخاطب، بهره مند شود. در پايان اين مراسم و به پاس تجليل از حماسه حزب الله لبنان،  لوح سپاسي به نماينده حزب الله در ايران ،محمد حسين عباسي، اهدا شد.

انتظامي منتظر نمايشنامه خوب است
004278.jpg
ايسنا: عزت الله انتظامي درباره  علت حضورنداشتن در تئاتر  اظهار كرد: عاشق تئاتر هستم و اگر در اين چند سال نقشي را قبول نكرده ام، به اين علت بوده كه نمايشنامه  خوبي به من پيشنهاد نشده است و چنانچه كار جذابي پيشنهاد شود، حتما به صحنه تئاتر بازخواهم گشت. نشست تخصصي نقش، صحنه، بازيگر با حضور عزت الله انتظامي و تني چند از هنرمندان و پيشكسوتان تئاتر، سينما، موسيقي و تلويزيون اصفهان همچون ارحام صدر، استاد كسايي و استاد شهناز در تالار سوره حوزه  هنري اصفهان برگزار شد.
عزت الله انتظامي در اين نشست به حضور جوانان در كلاس هاي آموزشي سينما و ئئاتر اشاره و اظهار كرد: در بازيگري، تجربه مهم تر از تحصيل است و متاسفانه اغلب جوانان تحصيل كرده سينماي كشور ما در كار خود موفق نيستند و به نظرم جوانان در اين عرصه ابتدا بايد تجربه اندوزي كنند و سپس به تحصيلات آكادميك بپردازند.
وي در مورد خوب يا بد بودن سينماي ايران گفت: ما فقط بازيگريم و در خوب يا بد بودن سينماي ايران، اين مسئولان كشور هستند كه سياستگذاري هاي فرهنگي و هنري را انجام مي دهند و در اين رابطه مسئول هستند و ما تنها سياست ها را اجرا مي كنيم.

هنر ايراني
004275.jpg
بابل- گشايش موزه مكرمه قنبري
خانه  روايت گر رنگ ها و نقش آفرين قصه هاي فولكلور سرزمين عاشقانه هاي سبز، مكرمه قنبري، با ثبت در فهرست آثار ملي، موزه شد. اين موزه در خانه  مكرمه  قنبري در روستاي دريكنده بابل گشايش يافت. خانواده  اين بانوي نقاش كه به وي مارك شاگال ايران نسبت داده مي شد، با جمع آوري آثار نقاشي از ميان فرزندان و خانواده، با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران، بناي خانه  قديمي وي را در فهرست ميراث ملي ثبت كردند. مكرمه قنبري بانوي نقاش مازندران صبح روز دوشنبه دوم آبان ماه  ۱۳۸۴ درگذشت.
ساري- 27 فيلم در جشنواره صبا
فيلم هاي بخش مسابقه جشنواره آئيني ديني فيلم كوتاه صبا انتخاب شدند.به گزارش روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران هيأت انتخاب جشنواره از ميان 145 فيلم ارسالي، 27 فيلم را براي بخش مسابقه برگزيده است. نخستين جشنواره استاني آئيني ديني فيلم كوتاه صبا با هدف حمايت از فيلمسازان فعال در اين عرصه و تقويت فيلمسازي با موضوع و رويكرد آئيني و ديني روزهاي 11 و 12 آذر ماه سال جاري در ساري برگزار مي شود.
تبريز- ايستگاه نقاشي و خوشنويسي
همزمان با روز جهاني قدس هنرمندان و خوشنويسان آموزشگاه هاي هنري استان آذربايجان شرقي اقدام به برپايي ايستگاه هاي نقاشي و خوشنويسي كردند.در ايستگاه هاي خوشنويسي، نقاشي و كاريكاتور هنرمندان تبريز كه در برخي مسيرهاي راهپيمايي روز قدس برپا شده بود، مظالم صهيونيست ها در قالب تابلوهاي هنري، كاريكاتور سران صهيونيسم و آمريكا و تابلوهاي خطي از فرمايشات امام راحل ارائه شده بود.
سنندج- پايان نمايشگاه آثار قرآني
استاندار كردستان  گفت : به  بركت  انقلاب  اسلامي  فضاي  كشور به  سمت  و سوي  مسايل  قرآني  متحول  و يك  فضاي  قرآني  در جامعه  ايجاد شده  است .اسماعيل  نجار در آيين  پايان  نمايشگاه  آثار قرآني  در مجتمع  فرهنگي  فجر سنندج  افزود: بايد از بركت  وجود اسلام  و قرآن  در جامعه  بهره  كافي  را ببريم  و مفاهيم  قرآني  را در مسايل  روزمره  خود عملي  كنيم .آيين  پايان  نمايشگاه  آثار قرآني  با برنامه  دف  نوازي ، قرائت  قرآن  و اجراي  تئاتر معجزه  جاويد پيامبر به  كار خود پايان  داد.
اصفهان- نتايج بازبيني نمايش ها
به گزارش روابط عمومي سيزدهمين جشنواره سراسري تئاتر كودك و نوجوان از بين 35 اثر متقاضي شركت در جشنواره 16 نمايش پس از بازبيني به مرحله نهايي راه خواهد يافت.نتايج بازبيني آثار توسط گروه داوران امروز اعلام خواهد شد.جشنواره تئاتر كودك و نوجوان امسال در اصفهان برگزار مي شود.

اخبار كوتاه
بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه كمال الملك: نمايشگاه نقاشي خانم فاضلي (موسوي)/ 5 تا 10 آبان‎/ خيابان پاسداران، نبش گلستان سوم، پلاك يك‎/ تلفن: 22565434.
گالري آريا: نمايشگاه هم انديشي طراحي امروز با حضور جمعي از هنرمندان معاصر /6 تا 16 آبان‎/ خيابان ولي عصر، بالاتر از سه راه بهشتي، كوچه زرين، پلاك 11/ تلفن: 88716401 .
نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه نقاشي پگاه سمائي‎/ 4 تا 9 آبان‎/ نياوران، مژده، احمد زماني، محمودي 2، پلاك 59/ تلفن: 22716220.
بوستون ميزبان فيلم هاي ايراني
ايسنا: سيزدهمين جشنواره فيلم هاي ايراني در موزه هنرهاي زيباي بوستون برگزار مي شود.
اين جشنواره با نمايش فيلم هايي از عباس كيارستمي، محسن مخملباف، بهمن فرمان آرا، رخشان بني اعتماد، مجيد مجيدي، تهمينه ميلاني، اصغر فرهادي، نيكي كريمي و فيلم هاي مستندي از مهرداد اسكويي، بهمن كيارستمي از 10 نوامبر تا 3 دسامبر (19 آبان تا 12 آذرماه) در بوستون آمريكا برپا مي شود.
آغاز تدوين اتوبوس شب
با تصويربرداري آخرين سكانس هاي اتوبوس شب به كارگرداني كيومرث پوراحمد در شهربازي، تدوين آن بزودي آغاز خواهد شد.اتوبوس شب براساس داستاني واقعي از حبيب احمدزاده و با همكاري حسن شكاري نوشته شده كه اولين فيلم پوراحمد درباره جنگ است.محمدرضا فروتن، خسرو شكيبايي، الناز شاكردوست، اميرمحمد زند، كورش سليماني و احمد كاوري بازيگران اين فيلم هستند. مهدي جعفري تصويربردار ي فيلم را به شيوه اچ دي انجام داده و قراراست به نسخه  35 ميلي متري تبديل شود.
تماشاگران تئاتر شهر
آمار تماشاگران تئاتر شهر در هفته گذشته اعلام شد. نمايش كوري به كارگرداني منيژه محامدي كه اجراي خود را از پنجم مهرماه در تالار اصلي آغاز كرده تاكنون با 17 اجرا و پنج هزار و 508 تماشاگر داشته است.نمايش گوشه نشينان آلتونا كار مريم معترف هم سرانجام با 21 اجرا ويك هزار و 997 تماشاگر به اجراي خود پايان داد.نمايش كوچ در كوچ محمد احمدي نيز كه از روز سه شنبه 25 مهر اجراي خود را در تالار قشقايي آغاز كرده تا به امروز با 6 اجرا و 109 تماشاگر داشته است.
مقاومت در جشنواره رشد
۱۴ اثر ايراني مرتبط با سينماي مقاومت كودك و نوجوان در قالب بخش ويژه در جشنواره بين المللي فيلم رشد نمايش داده مي شود.اين بخش براي نخستين بار و با مشاركت مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و انجمن سينماي جوانان ايران، شامل آثاري با مضمون سينماي مقاومت كودك و نوجوان   برگزار مي شود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |