يكشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۵ - Oct 22, 2006
گفت و گو با دكتر سيدضياءالدين مظهري پيرامون خطرات نوشيدني ها
زرد يا مشكي ؛فرقي نمي كند!
افسانه بهرامي
004347.jpg
رژيم غذايي انسان همراه با پيشرفت تمدن و شكل گيري فرهنگ هاي مختلف دچار تغييرات زيادي شده است؛ تغييراتي كه در برخي موارد آسيب هاي جبران ناپذيري را به بشر تحميل كرده است؛ مشكلاتي كه امروزه چنان حاد شده اند كه نوع بشر با وجود وقوف بر عوارض اين مواد خوراكي، قادر به حذف آنها از برنامه غذايي خود نيست. ازجمله اين مواد، نوشيدني هاي غيرالكلي گازدار يا ساده هستند كه در كنار مضرات فراوان خود، اشتهاي افراد را براي مصرف مواد مفيدي چون لبنيات و سبزيجات از بين مي برند.
اهميت اين موضوع ما را بر آن داشت تا گفت وگويي را با دكتر سيدضياءالدين مظهري- رئيس انجمن تغذيه ايران و دانشيار دانشگاه علوم پزشكي ايران- انجام دهيم كه در پي مي آيد.
*با توجه به علاقه اكثر افراد به مصرف نوشابه ها به عنوان اولين سؤال بهتر است كمي راجع به تركيبات اين نوشيدني ها توضيح دهيد!
- اجازه بدهيد قبل از پرداختن به پاسخ سؤالات، به ذكر نكته اي بپردازم؛ نه تنها انواع نوشابه ها، بلكه اغلب تنقلات ديگر نيز در سطح وسيعي توليد و به مصرف رسانده مي شوند كه ضرر و زيان آنها كمتر از نوشابه ها نيست.بايستي اذعان كرد كه همه اين موارد، يك واقعيت ملموس هستند كه جايگاه مصرف گسترده خود را نه تنها در سبد نيازهاي غذايي خانوارهاي ايراني، بلكه در تمام كشورهاي شرقي، غربي، شمالي، جنوبي و در تمام گستره گيتي باز كرده اند تا جايي كه گردش مالي اين صنعت در جهان بين 450 تا 500?ميليارد دلار تخمين زده مي شود. در واقع، اين صنايع با قدرت اقتصادي بسيار گسترده و با بهره گيري از مديران توانا- به خصوص در قسمت روابط عمومي خود- چنان بمباراني از تبليغات دلنشين و اغواكننده به راه انداخته اند كه از جمعيت گسترده اي از افراد از هر سن و جنس و با هر قدرت اقتصادي را به طرف خود جذب و در طول زمان، اغلب مصرف كنندگان خود را تا مرز اعتياد دائمي مجذوب و مسحور كرده اند، لذا تحت هيچ شرايطي نمي توان اين چنين تكنولوژي هايي را از بين برد، چرا كه اين تكنولوژي ها با سرمايه گذاري بسيار عظيم و با كسب مجوزهاي لازم از تمام نهادها و ارگان ها به توليدات چندين هزارتني و چند ميليارد عددي در سال رسيده اند و در سطح جامعه، نه تنها تقاضاي بسيار گسترده اي براي مصرف اتخاذ كرده اند، بلكه تعداد كثيري از افراد، در پروسه تهيه، توليد، حمل، توزيع و عرضه، جذب شده و اشتغال پيدا كرده اند و كسب روزي مي كنند، لذا نمي توان اين تكنولوژي را از بين برد، اما بايد در جهت قبول و پذيرش اين تكنولوژي در صنايع غذايي براي ادامه حيات آنها راهكارهاي ديگري انديشيده شود و فرهنگ سازي مناسب صورت گيرد.
و اما در رابطه با پاسخ سؤال شما فرمول واقعي و حقيقي تهيه و توليد درصد مواد هر نوع نوشابه اي جزو اسرار توليدكنندگان بوده و غير از مواد اصلي و شناخته شده اي كه جنبه كلي دارد، مواد كاربردي ديگر اعلام نمي شود و حتي درصد واقعي آنها نيز به طور دقيق معلوم و مشخص نيست، ولي به طور كلي مي توان گفت تركيبات عمده يك ليتر نوشابه حدوداً 894?ميلي ليتر آب، 104گرم شكر، حدود 2گرم (به فراخور نوع نوشابه) مواد رنگي، نگهدارنده، طعم دهنده، احتمالاً كافئين يا كولا و اسانس هاي مختلف، اسيد فسفريك و دي اكسيدكربن است.
* در رابطه با نوشابه هاي بدون قند چطور؟
- در مورد نوشابه هاي فاقد شكر نيز بيشتر از ماده اي به نام آسپارتام Aspartam كه يك شيرين كننده مصنوعي با قدرت شيرين كنندگي 200برابر قند است استفاده مي شود. در همين جا قابل ذكر است كه اين ماده در حرارت بيش از 100 درجه خاصيت خود را از دست مي دهد. جزو تركيبات آن دو اسيد آمينه اسيد آسپارتيك و فنيل آلانين هستند و از اين جهت افرادي كه به بيماري فنيل كتون اوريا مبتلا هستند نبايستي از موادي كه حاوي آسپارتام هستند استفاده كنند، همچنين كودكان وجواناني كه بيش فعال هستند بايد از خوردن نوشابه هاي رنگي به ويژه آنهايي كه زردرنگ هستند خودداري كنند.
* مواد مضري كه در نوشابه ها وجود دارند چه موادي هستند؟
- اصولاً باتوجه به گستردگي مصرف و ميزان استفاده روزانه مي توان گفت كليه تركيبات به كار برده شده از شكر تا آسپارتام وساير مواد نام برده شده مي توانند در طول زمان عوارضي را زمينه سازي و اتخاذ كنند به خصوص اگر از حد متعارف بيشتر مصرف شوند.
*چه عوارضي را به اين مواد مي توان نسبت داد؟
- درصورت مصرف بيش از حد و دايمي مي توانيم موارد زير را در رابطه با اين موضوع برشماريم: سنگ كليه و آلرژي هاي گوناگون پوستي مثل كهير و راش هاي پوستي، عوارض ريوي مثل آسم و خس خس سينه، آب ريزش بيني كه ناشي از مواد رنگي، نگهدارنده ها و طعم دهنده هاي به كار برده شده هستند. فشار خون، ضربان نامنظم قلب، بروز اضطراب كه ناشي از كافئين موجود در گروهي از نوشابه ها هستند. چاقي و افزايش وزن به علت دارا بودن حداقل بيش از صدكالري قند در هر ليوان مصرفي در مورد نوشابه هاي حاوي قند(زمينه سازي براي بروز بيماري هاي قلبي-ديابت) و پوسيدگي دندان ها به علت خاصيت اسيدي نوشابه هاي گازدار و در نهايت كاهش جذب كلسيم به علت وجود اسيد فسفريك و سوق يافتن به سمت پوكي استخوان و سستي دندان ها و اما در قبال نوشابه هايي كه به جاي قند از آسپار تام استفاده شده در صورت مصرف مداوم و بيش از اندازه عوارض گوناگوني در رابطه با خود ماده آسپارتام برشمرده مي شود كه بالغ بر دهها عارضه جانبي هستند.
*در چه سنيني بايد از اين مواد استفاده كرد؟
- متأسفانه گستردگي مصرف نوشابه هاي گوناگون كه طيف وسيعي از افراد (نوزادان تا كهنسالان) را دربرگرفته به طور كلي صحيح نيست.
*مصرف سرانه نوشابه ها در حال حاضر چه مقدار است؟
- متأسفانه آمار مدون و كاملاً منطبق با واقعيات در دسترس نيست، در حاليكه مصرف سرانه نوشابه ها را مسئولان وزارت بهداشت و درمان 42ليتر در سال اعلام داشته اند مديرعامل شركت زمزم مصرف سرانه را 28ليتر در سال گزارش كرده است.
*جهت از بين بردن يا كاهش عوارض اين نوشابه ها چه اقداماتي بايد صورت گيرد؟
با وجود تمام مواردي كه در قبال توليدات زيان بار نوشابه ها مطرح هستند عملاً و قانوناً هيچ اقدامي را نمي توان در قبال تشكيلات توليدي و سرمايه گذاران اين مواد به عمل آورد آن هم سرمايه گذاراني كه با رعايت تمام اصول و قوانين عمر و سرمايه خود را در اين راه به مصرف رسانيده اند و ايجاد شغل براي مردم و درآمدهاي كلان مالياتي براي دولت كرده اند، از طرف ديگر هزينه هاي درمان بيماري هاي ناشي از استفاده نابه جا و بيش از اندازه شهروندان، همچنين تلف شدن ميليون ها ساعت كاري نظير غيبت ناشي از بيماري ها از چرخه هاي تشكيلات توليدي و خدماتي و هزينه هاي درمان آنها و احياناً فوت هاي نابهنگام قابل چشم پوشي نيستند به نظر من بايد راهكارهاي زير صورت گيرد:1- با رايزني  هاي تخصصي و كارشناسانه فعاليت هاي توليدكنندگان را در جهت تغيير فرمولاسيون و ارائه نوشيدني هاي مفيدتر حاوي موادمغذي و غني تر شده سوق داد.
۲ - در صدور مجوز و موافقت اصولي در جهت ايجاد كارخانه هاي جديدتر يا توسعه كارخانه هاي موجود فقط به توجيه اقتصادي صوري اكتفاء نشود، بلكه در بلند مدت پي آمدسازي هزينه هاي درمان ناشي از مصرف روبه رشد توليدات عرضه شده نيز در نظر گرفته شوند.
۳ - شايسته است به موازات آموزش و فرهنگ سازي توده مردم در جهت آگاه سازي و ايجاد تغييرات رفتاري، در جهت كاهش توليد مايعاتي كه نه تنها سودي براي تأمين قسمتي از نيازهاي مصرف كنندگان ندارند، بلكه در اثر افزايش مصرف يا مصرف نابه جا زيانبار و بيماري زا خواهند بود گام هاي مؤثري برداشته شود.

ببخشيدتا حد امكان سر بالا !
004350.jpg
دكتر اعظم السادات هاشمي- بيني عضو مهمي در سلامتي انسان به شمار مي رود و راه اصلي ورود هوا به داخل سيستم تنفسي است. همچنين دماي هوايي را كه وارد بدن مي شود، تنظيم مي كند. مرطوب سازي و تصفيه ذرات هواي تنفسي نيز از جمله عملكردهاي بيني است. همچنين بيني در حس بويايي و تكلم نقش دارد.
اگر فردي در يكي از عملكردهاي بيني دچار مشكل شده باشد، در زندگي فردي و اجتماعي دچار مشكل مي شود. مشكلاتي از قبيل: اختلال تنفسي خصوصا حين خواب، وقفه هاي تنفسي حين خواب، خرخر حين خواب، خستگي مزمن، اختلال تكلم، خشكي راه هاي هوايي، عفونت مكرر سينوس ها و گلودردهاي چركي از جمله مشكلاتي هستند كه در اثر اختلال عملكرد بيني ايجاد مي شوند.
بنابراين هدف، اصلاح عملكرد بيني در كنار زيباتر كردن آن است، با اين عمل مي توان باعث كوچك يا بزرگ شدن قسمت هايي از بيني، تغيير شكل نوك بيني و سوراخ هاي بيني و پهناي آن و زاويه بين لب بالا و بيني شد.براي انجام اين عمل لازم است فرد از بلوغ جسمي و ثبات فكري برخوردار باشد. اگر رشد فيزيكي فرد متوقف نشده باشد، بعد از عمل بافت هاي بيني رشد مي كند و ممكن است شكلي كه حين عمل طراحي شده است، خراب شود.
همچنين بايد فرد از نظر عقلي به تكامل رسيده باشد، چون در غير اين صورت ممكن است به دلايل غيرمنطقي مثل مد، اصرار اطرافيان، وسواس و... براي رينوپلاستي مراجعه كند.
در موارد زير، شخص، فرد مناسبي براي رينوپلاستي به شمار مي آيد:
۱ بيني نسبت به كل صورت بيش از حد بزرگ باشد.
۲ وجود قوز بيني كه در نماي نيم رخ مشخص باشد.
۳ در نماي روبه رو بيش از حد پهن باشد.
۴ نوك بيني افتاده باشد يا در موقع تكلم حركت كند.
۵ نوك بيني ضخيم و بزرگ باشد.
۶ سوراخ هاي بيني بزرگ و برآمده باشد.
۷ بيني به يك طرف خميده و منحرف شده باشد.
۸ يك آسيب، موجب عدم تقارن بيني شده باشد.
۹ بيني هاي استخواني نسبت به بيني هاي گوشتي كانديد مناسب تري جهت اعمال زيبايي بيني به شمار مي آيند.متذكر مي شويم انتظار فرد از جراحي بايد در حد زيباتر شدن باشد و نبايد انتظار غيرمنطقي داشت.
نحوه عمل رينوپلاستي
رينوپلاستي به صورت سرپايي انجام مي شود و با بي حسي موضعي يا بي هوشي عمومي انجام مي شود، عمل به دو روش باز و بسته است. در روش باز برش هايي در پوست داده مي شود، ولي در روش بسته، برش هاي لازم، داخل بيني داده مي شود. روش هاي جراحي بسيار تخصصي هستند و شامل شكل دادن مجدد ريشه استخوان بيني، نوك بيني و غضروف بيني است. حتي ممكن است استخوان هاي بيني را بشكنند و به شكل دلخواه در بياورند.
براساس نوع و روش جراحي ممكن است يك قالب روي پل بيني، تا زمان تثبيت بافت ها در محل قرار داده شود، اين قالب، بيني را از ضربات احتمالي محافظت مي كند، جنس اين قالب مي تواند از مواد فلزي، گچي يا پروپلاست باشد.
اغلب يك بانداژ كوچك در زير نوك بيني قرار داده مي شود. گاهي از باندهاي داخل بيني استفاده مي شود.
توصيه هاي لازم بعد از عمل
۱ استفاده از كمپرس سرد، تورم را كم مي كند.
۲ به مدت يك هفته يا بيشتر به هنگام خواب سرتخت را بالا ببرد و طاقباز بخوابد.
۳ گچ بيني را برندارد و سعي كند به بيني ضربه نخورد.
۴ از بيني نفس نكشد و تنها با دهان باز تنفس كند.
۵ بعد از برداشتن بانداژ و گچ از مصرف اسپري هاي ضد احتقان خودداري كند، زيرا اين مواد باعث انقباض عروق بيني و كاهش خون رساني كافي براي بافت ترميمي مي شوند.
۶ غذاهاي سفت نخورد.
۷ از خنده ها و گريه ها و حركات شديد صورت اجتناب كند.
۸ از زور زدن، خم شدن يا بلند كردن اشياء، فعاليت هاي ورزشي سنگين، ارتباط جنسي و موارد مشابه در دوره زودرس پس از عمل خودداري كند.
۹ بيمار نبايد تا چند ماه در معرض تابش منسجم نور آفتاب قرار گيرد، چون نور آفتاب مي تواند باعث افزايش تورم محل جراحي شود و بايد از كرم هاي ضدآفتاب جهت محافظت استفاده كرد.
۱۰ معمولا تا چند هفته( 6 7هفته) نمي توان از عينك بدون حمايت خاص مانند چسب زدن استفاده كرد.
۱۱ مصرف آسپرين يك هفته قبل تا 3 هفته بعد از عمل بايد قطع شود.
عوارض رينوپلاستي
۱ گاهي هماتوم (تجمع خون در زير پوست) ايجاد مي شود كه ممكن است نياز به تخليه داشته باشد.
۲ عفونت و واكنش  نسبت به بيهوشي كه در هر عمل جراحي ممكن است پيش آيد.
۳ بي حسي پوستي ممكن است رخ دهد كه معمولا گذراست.
۴ ممكن است بعد از عمل اشكال در تنفس يا تكلم فرد ديده شود.
۵ گاهي عوارض ايجاد شده مربوط به ظاهر بيني است كه معمولا در اثر بيش از حد برداشته شدن بافت هاي بيني ايجاد مي شود. اغلب اوقات براي رفع اين عارضه بايد طي عمل جراحي ديگري از بافت هاي قسمت هاي ديگر بدن مثل غضروف دنده ها استفاده كرد.
در انتها متذكر مي شويم كه هدف از اين عمل به دست آوردن شكلي از بيني است كه با ساير اجزاي صورت هماهنگ باشد و چون فرآيند التيام تدريجي است، براي بدست آوردن نتيجه نهايي بايد يك سال صبر كرد. البته گاهي براي نتيجه بهتر، يك عمل كوچك اصلاحي نياز مي شود.
در اكثر موارد، نتايج عمل دائمي است، به جز تغييرات احتمالي كه همراه با پديده طبيعي افزايش سن رخ مي دهد.

درمانگاه سبز
دكتر را از خود دور كنيد!
004353.jpg
گروه شهري - سيب ميوه اي بهشتي و سرشار از موادمغذي گوناگون از جمله ويتامين هاي A، B، C پتاسيم، فسفر، سديم، كلسيم، سولفور، آهن، كلورين و سليكن است. اين ميوه دارويي براي پيشگيري از بيشتر امراض شناخته شده است و ضرب المثلي انگليسي وجود دارد كه مي گويد روزي يك سيب ميل كنيد و دكتر را از خود دور كنيد. سيب همچنين در از بين بردن عفونت ها بسيار نافع است و در واقع حاوي نوعي پني سيلين طبيعي بوده و در درمان بيماري هايي نظير سرماخوردگي اثرات مناسبي دارد.
اين ميوه  حاوي درصد بالايي فيبر است، از اين رو براي درمان يبوست مفيد است، نكته جالب اينكه از سيب براي برطرف كردن اسهال نيز استفاده مي شود، در واقع براي درمان اسهال، سيب را رنده كرده و چند ساعت مي گذارند تا رنگش تغيير كند و تيره شود، يعني پكتين موجود در آن اكسيده شود و بعد آن را مي  خورند. در مواردي هم براي رفع يبوست يك سيب را تنوري كرده و يا در فر مي گذارند و شب و صبح مي  خورند. سيب و آب سيب علاوه بر خاصيت حياتي، تب بر نيز هست و براي بهبود گلو درد و درد سينه بسيار مؤثر است.
اين ميوه به دليل خاصيتي كه در دفع اسيداوريك دارد براي درمان روماتيسم و نقرس مفيد است و درد مفاصل را برطرف مي كند.
سيب به دليل دارا بودن ميزان بالاي فيبر و آب، ماده غذايي بسيار مناسبي براي افراد مبتلا به ديابت است، از اين رو در مبتلايان به مرض قند به عنوان ميان وعده، بسيار توصيه مي شود.
در تحقيقات اخير دانشمندان مشخص شده است كه خوردن 2 تا 3 عدد سيب در روز خطر مرگ ناشي از بيماري هاي قلبي را كاهش مي دهد. سيب با داران بودن پتاسيم موجب كاهش فشار خون شده و با تعديل چربي هاي خون از جمله كلسترول، تري گلسيريد و LDL به سلامت عروق كمك مي كند و قادر به كاهش 14درصدي خطر مرگ ناشي از گرفتگي رگهاست.
از قديم نيز سيب را ميوه  مناسبي براي سلامتي دندان ها مي دانستند و حتي در گذشته به جاي مسواك زدن، خوردن يك عدد سيب را توصيه مي كردند، سيب همچنين با دارا بودن اسيدهاي فرار كه بوي خوشي توليد مي كنند قادر به ايجاد بوي خوش در دهان است و در مواردي كه دهان بو مي دهد، مصرف آن توصيه مي شود.
خوردن سيب با پوست براي كبد مفيد است چنانچه ذكر مي كنند پوست سيب داراي ويتامين هاي زيادي است و پنج برابر خود سيب ويتامين دارد.
آب سيب داراي اثرات نيرو دهنده اعصاب و ماهيچه ها است و چون مدر و رفع كننده مواد سمي بدن است، براي مبتلايان به روماتيسم و نقرس مفيد است و در بسياري از موارد به عنوان نوشيدني نشاط بخش از آن استفاده مي شود.
سيب مقوي مغز است به همين جهت براي اشخاصي كه كارهاي فكري مي كنند فوق العاده نافع است و به دليل خاصيت آرام بخشي كه دارد، خوردن سيب قبل از خواب، كمك مؤثري در راحت تر خوابيدن است. در بعضي نسخ به افراد عصبي مصرف روزانه يك ليوان آب سيب به همراه كمي گلاب، توصيه شده است.
سيب همچنين به دليل دارا بودن يد براي عملكرد صحيح غدد مناسب است و به دليل كم كالري و پرويتامين بودن به افرادي كه تحت رژيم هاي غذايي كاهش وزن قرار دارند، بسيار توصيه مي شود.
به عقيده كارشناسان مهمترين توصيه براي پيشگيري از مبتلا شدن به سرطان لوزالمعده اين است كه به ميزان زيادي ميوه مصرف شود. براي مثال در يك تحقيق سوئدي نشان داده شده است كه خوردن سيب دوبار در روز خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را 65-50 درصد كمتر مي كند.
همچنين تحقيقي نشان مي دهد كه اگر روزي يك عدد آسپرين خورده شود، خطر سرطان كولون به ميزان محسوسي كاهش مي يابد در اين مورد برخي موادغذايي و گياهان وجود دارند كه حاوي مقدار قابل ملاحظه اي املاح ساليسيلات هستند و از آن دسته مي توان به سيب اشاره كرد.
همچنين سيب حاوي پكتين است و از پكتين موجود در اين ميوه و برخي ديگر از ميوه   ها و سبزي ها مي توان براي مبارزه با سرطان كولون استفاده كرد. پكتين طبق نظر دكتر آيوان كامرون استاد بيولوژي در مركز علوم سلامتي دانشگاه تگزاس در سان آنتونيو، براي مقابله با سرطان كولون بسيار مفيد و مؤثر است.سيب داراي عنصر بورون نيز هست كه به مقدار فوق العاده جزيي در بدن وجود دارد و ممكن است نقش قابل ملاحظه اي بر ضد پوكي استخوان داشته باشد. نقش مفيد ديگري كه سيب از طريق دارا بودن عنصر بورون براي بدن ايفا مي كند، اين است كه ممكن است توليد استروژن و به طور كلي توليد هورمون هاي استروئيد را در خون در دوران يائسگي به مقدار چشمگيري در حد درمان با هورمون استروژن افزايش دهد كه مصرف 3-2 عدد سيب در روز قادر به ايجاد چنين اثري است.
از سوي ديگر و به دليل وجود آنتي اكسيدان هاي مفيد در سيب، مصرف روزانه يك عدد سيب به افراد سيگاري توصيه مي شود كه از آسيب راديكال هاي آزاد جلوگيري كرده و باعث حفظ بدن در مقابل سرطان ريه مي شود.

دريچه
چطور پير مي شويم؟
004356.jpg
همشهري آنلاين-الميرا صديقي:تا به حال به اين موضوع فكر كرده ايد كه چطور پير مي شويم و يا اين كه از كجا مي فهميم كه شخصي پير شده  است؟وقتي پير مي شويم بدن مان تغييرات زيادي مي كند. دستگاه هاي مختلف در بدن كم كم فرسوده مي شوند و اين فرسودگي از كارايي آنها مي كاهد.در حالت كلي، ماهيچه ها، رگ هاي خوني و چشم ها و گوش ها، ديگر ارگان ها قابليت ارتجاعي خود را از دست مي دهند. قلب به خوبي كار نمي كند، استخوان ها ضعيف مي شوند و متابوليسم بدن به شكل چشمگيري كاهش مي يابد.در كنار تغييراتي كه در داخل بدن هنگام كهولت صورت مي پذيرد و منهاي سفيد شدن موها كه ممكن است در جواني هم صورت پذيرد، برخي از تفاوت هاي ظاهري نيز نشان دهنده پيري هستند.خطوطي كه در چهره نمايان مي شود از اولين نشانه هاي بالا رفتن سن است كه سالانه ميليون ها دلار خرج از بين بردن آنها مي شود.
برخي از تغييرات ظاهري اينهاست:
چين و چروك ها
فيبرهايي در پوست انسان وجود دارند كه كولاژن و الاستين نام دارند كه به تدريج هرچه سن انسان بالاتر مي رود قدرت خود را از دست مي دهند. نور آفتاب به اين مرحله كمك زيادي مي كند و باعث مي شود كه پوست انسان زودتر پير و چروك شود.
لك هاي پيري
لكه هاي سياه رنگي كه روي دست ها و پاها و صورت ظاهر مي شوند معمولاً به علت در معرض آفتاب بودن بيش از حد در دوران جواني است. اين لك ها با بالا رفتن سن در نقاطي كه بيشتر در معرض آفتاب بوده اند بروز مي كند.براي جلوگيري از نشانه هاي ظاهري كه در پيري مي تواند برايتان بروز كند راه هايي نيز وجود دارد:
جلوگيري از آفتاب مستقيم
نور آفتاب يكي از بدترين اثرها را روي پوست بدن مي گذارد. يكي از عمده ترين آنها سرطان پوست است.گذاشتن كلاه، عينك و قرار نگرفتن در مقابل تابش آفتاب، نمايان شدن خطوط پيري و خشك شدن پوست را به تعويق مي اندازد.
سيگار كشيدن
سيگاري ها خيلي بيشتر در معرض چين و چروك هاي پوست هستند. اين كه چه طور سيگار در رابطه با چين و چروك پوست است هنوز مشخص نيست، اما تحقيقات نشان مي دهد كه سيگاري ها زودتر پير مي شوند و اين پيري از نظر ظاهري و ارگان هاي بدن است.آخرين تحقيقات محققان نيز حاكي از آن است كه پوست خانم ها با بالا رفتن سن، بسيار زودتر از مردان چروك مي شود و ورزش و آرامش اعصاب، دواي درد پيري زودرس است.در حالت كلي به افرادي پير گفته مي شود كه سن آنها بالا رفته و سيستم هاي مختلف در بدن آنها هركدام به نوعي كارايي خود را از دست مي دهند. بالا رفتن سن بر هركدام از ارگان هاي بدن تأثير خاص خود را مي گذارد و در نهايت از خوب كار كردن آنها بسيار مي كاهد.
استحكام بيشتر استخوانها
گروه اجتماعي: دانشمندان راهي براي كمك به توليد استخوان در بدن يافته اند كه نويدبخش درمان پوكي استخوان است. به گزارش پايگاه اينترنتي بي بي سي نيوز، محققان موسسه پزشكي هوارد هيوز دريافتند با تغيير ساختار يك پروتئين در بدن مي توان مقدار توده استخواني را در بدن موشها به ميزان زيادي افزايش داد. از آنجا كه اين تغيير ساختار جزيي است انتظار مي رود در صورتي كه در بدن انسان انجام شود عوارض جانبي مهمي به دنبال نداشته باشد. تشكيل و تجزيه استخوان در سراسر عمر مهره داران ادامه دارد.
سلولهاي موسوم به استئوكلاست به طور مداوم استخوانها را تجزيه مي كنند و سلولهاي موسوم به استئوبلاست جاي آنها را پر مي نمايند. در شرايط مطلوب بين دو نوع سلول توازن كامل وجود دارد كه اين امر امكان حفظ توده استخواني را فراهم مي كند. اما اگر اين تعادل به هم بخورد ميزان تخريب استخوان از ميزان تشكيل آن بيشتر مي شود و به پوكي استخوان مي انجامد. محققان دريافتند با اصلاح ساختار پروتئين FATc1 مي توان اين تعادل را برقرار كرد. گزارشها نشان داده است درمان با داروي سركوب كننده ايمني cyclosporie باعث از دست رفتن توده استخواني مي شود. اين دارو در شكل و عملكرد دسته پروتئين هاي FATc تغيير ايجاد مي كند. محققان پروتئين FATc1 را در موش تغيير دادند تا بتواند در مركز فرماندهي سلولها راحت تر حركت و فعاليت بيش از معمول پيدا كند. اين امر باعث توليد مقدار زيادي استخوان جديد شد و بررسي ها نشان داد شمار هر دو نوع سلول استخواني در بافت حيوانات افزايش يافته است. با اين حال افزايش توليد سلولهاي استئوبلاست كاملا مشابه سلولهاي كلاست نبود، به همين خاطر ميزان تشكيل استخوان از ميزان تحليل استخوان فراتر رفت. پروتئين BFATc1 باعث توليد استئوبلاست مي شود كه آن هم به نوبه خود پروتئين هاي التهابي chemokies آزاد مي كند كه به توليد استئوكلاست مي انجامد. دكتر جرالد گرابتري مي گويد با اين شيوه امكان تهيه داروهاي جديد براي درمان پوكي استخوان وجود دارد. در حال حاضر درمانهاي موثر دارويي وجود دارد، اما هيچ كدام بدون عوارض جانبي نيستند.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |