يكشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۵ - Oct 22, 2006
قاليباف: كارايي شركت هاي شهرداري با حذف رانت ها بيشتر مي شود
تمام زوج هاي ثبت نام شده تا پايان
آذرماه وام ازدواج دريافت مي كنند
گروه شهري -شهردار تهران گفت: تمام زوج هاي متقاضي وام ازدواج كه ثبت نام شده و در نوبت هستند، قطعاً تا پايان آذر ماه وام ازدواج را دريافت خواهند كرد.
به گزارش سما، محمدباقر قاليباف شهردار تهران - شب گذشته در مراسم افطاري 700 زوج تهراني كه به همت مؤسسه مهر و ماه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در فرهنگسراي خانواده برگزار شد گفت: وقتي كه مديريت شهري را تحويل گرفتم از مجموع ثبت نام شدگان وام ازدواج، 110 هزار نفر همچنان در نوبت بوده و وام را دريافت نكرده بودند، به همين دليل تصميم گرفته شد تا قبل از ثبت نام متقاضيان جديد وام زوجهاي پشت نوبت اعطا شود.
شهردار تهران گفت: اگر ثبت نام جديد انجام مي گرفت متقاضيان تا دو سال ديگر هم اين وام را دريافت نمي كردند.
قاليباف تصريح كرد: هم اكنون هفته اي 3 تا 4 هزار نفر از مجموع 110 هزار متقاضيان ثبت نام شده وام ازدواج خود را دريافت مي كنند.
وي از اعطاي وام به 700 زوج عضو مؤسسه مهر و ماه خبر داد و گفت: 700 زوج عضو مؤسسه مهر و ماه اگر وام شهرداري را دريافت نكرده اند مي توانند براي دريافت اين وام ثبت نام كنند.
افزايش كارايي شركت هاي زيان ده
از سوي ديگر شهردار تهران در گفت و گو با فارس گفت: هيچ يك از شركت هاي زيان ده شهرداري منحل نمي شود بلكه كارآمدتر و اقتصادي تر مي شود.
محمدباقر قاليباف در پاسخ به اين سئوال كه تا كي بحث اصلاح وضعيت شركتهاي زيان ده شهرداري و انحلال آنها تنها در حد حرف خواهد بود، تصريح كرد: 78 شركت وابسته به شهرداري زيان ده نيستند، نقد وارده بر آنها اين است كه اين شركت ها با وجود آن كه از رانت شهرداري استفاده مي كنند اما آنطور كه بايد همانند بخش خصوصي كار نمي كنند.در صورتي كه اين شركت ها بخش خصوصي محسوب مي شوند.وي گفت: بر همين اساس سال گذشته بعد از برگزاري مجامع اين شركت ها، اموال و امكانات شهرداري كه در اختيار آنها بود بر خلاف گذشته به اين شركتها طي قراردادهايي اجاره داده شد و سعي كرديم بر اساس قوانين و مقررات بخش خصوصي با آنها رفتار كنيم.
به اعتقاد شهردار تهران به دليل اين كه هر يك از شركت هاي وابسته به شهرداري، داراي كارها و قابليت هاي مهمي هستند بنابراين به جاي انحلال بايد اقتصادي تر و كارآمدتر شوند.
بر اساس اظهارات قاليباف رانت هاي شهرداري از اين شركتها حذف شده است.وي درخصوص علت چنين تصميمي گفت: در گذشته اين شركت ها از شهرداري كار مي گرفتند و به نوعي كارفرما و مجري با هم بودند.همين باعث استفاده اين شركت ها از رانت شهرداري مي شد اما براي اصلاح وضعيت اين شركت هاشهرداري تصميم گرفت كه با حذف اين رانت ها، كيفيت و كارايي شركت هاي مذكور را افزايش دهد.گفتني است حسين محمدپورزرندي معاون مالي-اداري شهرداري تهران در حاشيه ديدار خود با شهروندان در مركز 1888 در تاريخ 24 مهر ماه از انحلال 19 شركت زيان ده از بين 78 شركت وابسته شهرداري تهران خبر داده است.

تهران به 200 كيلومتر مسير ويژه اتوبوس نياز دارد
گروه شهري- در حالي كه خطوط ويژه موجود در تهران 72 كيلومتر است، اين شهر به منظور تكميل شبكه مسيرهاي ويژه حداقل به 200 كيلومتر خط ويژه نياز دارد.
به گزارش سما، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با تاكيد بر عزم مديريت شهري در توسعه كمي و كيفي ناوگان اتوبوسراني در جهت رفاه حال شهروندان، اظهار داشت: سرعت اتوبوس ها در خيابانهاي تهران در حال حاضر تنها 8 كيلومتر در ساعت است كه در خطوط ويژه بايد به 25 كيلومتر در ساعت افزايش يابد.سيدجعفر تشكري هاشمي افزود: افزايش و گسترش كمي تعداد و تنوع وسايل نقليه عمومي اعم از اتوبوس، ميني بوس و ون، در كنار بهبود و توسعه ناوگان حمل و نقل همگاني انبوه بر (مترو) در دستور كار مديريت شهري قرار دارد.
وي با اشاره به اين كه تنها در سال گذشته 15 كيلومتر خط ويژه به شبكه مسيرهاي ويژه تهران افزوده شده، اضافه كرد: جهت تجهيز پايتخت به يك شبكه يكپارچه، به هم پيوسته و منسجم خطوط ويژه به نحوي كه مسافران امكان جابه جايي با اتوبوس از هر نقطه شهر به نقطه ديگر را داشته باشند، به حداقل 200 كيلومتر خط ويژه نياز داريم.
معاون شهردار تهران طول معابر پايتخت اعم از معابر بزرگراهي و شرياني را حدود 2500 كيلومتر ذكر كرد و ادامه داد: با توجه به وضعيت موجود شهر تهران، توسعه خطوط ويژه در بزرگراه ها و خيابان ها از جمله معدود راهكارهايي است كه به منظور ترجيحي كردن حمل و نقل عمومي به عنوان راهكار كوتاه مدت مد نظر مسئولين شهري است.
تشكري  هاشمي در پايان توسعه خطوط بزرگراهي را يكي از سياستهاي شهرداري تهران در جهت آرامش و آسايش شهرونداني كه از وسايل نقليه عمومي استفاده مي كنند، قلمداد كرد و گفت: اين راهبرد هم اكنون در شهرهاي پيشرفته جهان با هدف اولويت بخشي به حمل و نقل انبوه نسبت به وسايل نقليه شخصي به اجرا در آمده است.

معاون امور مناطق
شهرداري تهران در 1888
گروه شهري - در هفتمين جلسه ارتباط مستقيم مديران شهرداري تهران با مردم، اين هفته معاون امور مناطق شهرداري تهران به مشكلات مردم رسيدگي مي كند. به گزارش سما، عليرضا محمودي - مدير مركز نظارت همگاني شهرداري تهران (1888)- با اعلام اين خبر گفت: در اين جلسه كه يكم آبان ماه از ساعت 9 تا 11 در ادامه سلسله نشستهاي مديران با مردم برقرار مي شود، يعقوبي -  معاون امور مناطق شهرداري تهران - در مركز نظارت همگاني شهرداري تهران(1888) پاسخگوي سوالات شهروندان خواهد بود.

نگاه
004317.jpg
بهمن عبدي

توديع و معارفه مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران
ايلنا: دولت جديد سياست ژهاي خاص خود را دارد و اين تفكر مديراني را مي ژطلبد كه با اين سياست ژها سازگار باشند.
قاسم تقي ژزاده خامسي، مديرعامل شركت آب منطقه ژاي تهران، كه عنوان شد به منظور كانديداتوري شوراي اسلامي شهر تهران از اين سمت استعفا داد، در مراسم توديع خود كه با حضور اعضاي مجمع عمومي اين شركت و همچنين دكتر زرگر ، معاون وزير نيرو در امور آب برگزار شد، طي سخناني به ثبت چند ركورد در دوران حضورش اشاره كرد و ساخت سد طالقان در كمتر از 4 سال، حفاري 25 كيلومتر تونل به قطر 5/4 متر، كاهش 30 درصدي پرسنل و رشد 40 درصد اعتبار عمراني را از آن جمله برشمرد و ادامه داد: اين شركت در حالي از 4 دستگاه ماشين حفاري برخوردار است كه هيچ سازماني اين توانايي را ندارد. مهندس تقي ژزاده، در پايان با تأكيد بر اين ژكه اعتقادي به تشكيلات جديد ندارم، اين اتفاق را نامناسب ارزيابي كرد.

اختصاص 5 هزار دستگاه اتوبوس براي جابه جايي نمازگزاران عيد فطر
گروه شهري- از تعداد 5 هزار دستگاه اتوبوسي كه براي انتقال نمازگزاران عيد سعيد فطر در نظر گرفته شده تعداد 2500 دستگاه مستقيماً به مصلاي بزرگ امام خميني(ره) اعزام خواهند شد كه از اين تعداد 1500 دستگاه از ميادين و 1000 دستگاه از مساجد حركت خواهند كرد و مابقي اتوبوس ها نمازگزاران را به ايستگاه هاي مترو منتقل خواهند كرد.
به گزارش سما، در جلسه كميته حمل و نقل و ترافيك ستاد برگزاري مراسم عيد سعيد فطر ضمن ارائه گزارش تمامي اقدامات انجام گرفته اين كميته، مسيرهاي ترافيكي روز عيد و نحوه انتقال نمازگزاران و زيباسازي اتوبوس هاي حامل نمازگزاران و ديگر فعاليت هاي اين كميته تشريح شد.
در ابتداي اين جلسه اعضاي كميته نظرهاي خود را در رابطه با اقدامات انجام گرفته اعلام كردند، سپس هاشمي تشكري رئيس كميته نيز راهكارهايي را براي نحوه پذيرايي از نمازگزاران كه قرار است در اتوبوس ها و جلوي درهاي ورودي مصلا صورت بگيرد ارائه داد.
در اين جلسه كه رؤسا و نماينده هاي كميته هاي ديگر نيز حضور داشتند مقرر شد تعداد 3000 نفر از نيروهاي راهنما در داخل اتوبوس ها حضور يابند و نمازگزاران را هدايت كنند.
همچنين ساعت شروع نماز عيد سعيد فطر 8 صبح اعلام شد و درهاي ورودي مصلا از ساعت 30/5 به روي نمازگزاران گشوده خواهد شد.

حكم قلع و قمع در انتظار 305 هزار تخلف ساختماني
ساخت و سازهاي بالاي 1800 متر ماه آينده تخريب مي شود
بيشترساخت و سازهاي غيرمجاز مربوط به ساختمان ،در ارتفاعات بالاي 1800 متر توسط ارگانها صورت گرفته است
004320.jpg
گروه شهري از ماه آينده برخورد جدي با هرگونه تخلف در ساخت وساز اعم از تجاوز به حريم ساخت وساز در ارتفاعات بالاي 1800 متر، حذف پاركينگ، تغيير كاربري و ساخت وساز بدون مجوز از سوي بساز و بفروشها، ارگانها، خرده دلالها، افراد ذي نفوذ و توده مردم آغاز خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما صباح الدين متقي مديركل امور اجرايي كميسيونهاي ماده 100 از ثبت و ضبط 305 هزار پرونده تخلفات ساختماني سخن گفت كه براساس آمار گرفته شده غالب اين ساخت وسازها در هر مرحله اي كه باشند با حكم قلع وقمع از سوي كميسيون ماده 100 مواجه هستند. به گفته اين مقام مسئول پيش از اين رأي قلع و قمع ساخت وسازهاي غيرمجاز صادره از سوي كميسيون ماده 100 اغلب از سوي ديوان عدالت اداري نقض مي شد و شهرداري ناچار بود به دريافت جريمه از سازندگان غيرمجاز و متخلف بسنده كند. اما طي جلسات مشتركي كه شهرداري با ديوان عدالت اداري تشكيل داده مقرر شده ضمن جلوگيري از اطاله زمان بررسي اين پرونده ها رأي صادره از سوي اين ديوان با ضوابط و مقررات و آيين نامه هاي شهرسازي هماهنگ باشد.
بقيه از صفحه اول
وي اين اقدام را قدم موثري در نهادينه شدن جلوگيري از تخلفات ساخت و ساز دانست.
متقي ادامه داد: حدود 80 درصد ساخت و سازهاي غيرمجاز و تخلفات مربوط به ساختمان در نوار شمالي تهران و ارتفاعات بالاي 1800 متر توسط ارگانها صورت گرفته و همين سهل انگاري ها موجب شده احداث ساختمانهاي بلند مرتبه به شكل بي رويه در ارتفاعات شمال تهران به دليل ناهمگوني با محيط زيست و جغرافياي اين منطقه، طبيعت اين بخش از شهر را مختل كرده گردش هوا در آن را با مشكل مواجه سازد. اين امر در نهايت افزايش نارسايي هاي قلبي و آمار مرگ و مير شهروندان را به دنبال داشته است.
متقي گفت: به همين مناسبت محمدباقر قاليباف شهردار تهران با كسب تأييد از مقام معظم رهبري و استناد به فرمايشات اخير ايشان مبني بر اينكه شهر تهران صاحب ندارد و جلوي تخلفات را از سوي هر كسي كه باشد بايد گرفت مصمم شد تا چنانچه جرم تجاوز به حريم و ساخت و سازهاي بدون مجوز در هر مرحله اي و از سوي هر كس كه واقع شود، با رأي قلع و قمع مواجه شود.
وي همچنين از تشكيل كميته توافقات ساختمانهاي مربوط به نيروهاي مسلح در شهرداري تهران خبر داد و گفت: با توجه به روابط خوب نيروهاي نظامي و انتظامي با قاليباف نتايج بسيار مثبت و تعاملات سازنده اي از اين كميته حاصل و قرار شده كليه برنامه هاي ساخت وساز در پادگانهاي نظامي و انتظامي به شكل ضابطه مند و براساس معيارهاي شهرسازي پس از كسب مجوز از اين كميته صورت پذيرد.
مديركل امور اجرايي كميسيونهاي ماده 100 با اشاره به اينكه در 6 ماهه اول امسال گرايش بساز و بفروشها و ساير سازندگان به خلاف هاي ساختماني تجاوز به حريم و تغيير كاربري نسبت به سال هاي گذشته حدود 30 تا 40 درصد افزايش نشان مي دهد در مورد دلايل بروز اين معضل گفت: با توجه به تمهيدات انديشيده شده از سوي كميته هاي ماده 100 گرايش مردم از تخلفات مسكوني به دليل نبود توجيهات اقتصادي كاسته شده به همين دليل رويكرد سازندگان از بحث خلاف مسكوني به سمت تغيير كاربري و تجاوز به حريم بيشتر شد. لذا در شرايط فعلي پيش بيني هايي شده تا خلاف در ساخت وساز از سوي هركس و هر جايگاهي نه تنها با توجيه اقتصادي همراه نباشد بلكه براساس آيين نامه و ضوابط شهرسازي با خطر قلع وقمع مواجه شود.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |