يكشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۵ - Oct 22, 2006
بين الملل
Front Page

مخالفت حماس با تشكيل دولت تكنوكرات فلسطين
004302.jpg
گروه بين الملل دولت حماس به رهبري اسماعيل هنيه، با نظر محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين مبني بر تشكيل يك دولت تكنوكرات و سكولار مخالفت كرد. پس از آن كه حماس و فتح نتوانستند در همه اصول مربوط به تشكيل دولت وحدت ملي به تفاهم برسند، محمود عباس عضو شاخص فتح و رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين اعلام كرد كه به دنبال تشكيل دولت جديدي با چهره هاي تكنوكرات است. اما در واكنش به اين اظهارات اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين مخالفت خود را با تشكيل چنين دولتي اعلام داشت.
هنيه گفت كه دولت تكنوكرات يا دولت موقت مورد پذيرش نيست و نمايندگان حماس در پارلمان به چنين دولتي رأي اعتماد نمي دهند.
محمود عباس پيش از اين اعلام كرده بود، وي تشكيل دولت كارشناسان و متخصصان خارج از گروه هاي فلسطيني را ترجيح مي دهد زيرا آن را راه حل خوبي براي شكست محاصره بين المللي بر ملت فلسطين مي داند.
عباس در ديداري طولاني با خبرنگاران در مقر خود در رام الله گفته بود: اگر بر سر دولت وحدت ملي توافق شود كه مشكلي وجود ندارد و راه حل خوبي است اما در غير اين صورت من معتقدم دولت افراد شايسته و تكنوكرات راه حل ساده اي براي اين امر است و در چنين دولتي ديگر كسي هم از خواسته هاي خود كوتاه نمي آيد و براي انسجام با قوانين عربي، منطقه اي و بين المللي مشكلي ندارد و چنين دولتي مي تواند زندگي روزمره فلسطينيان را اداره كند.
در همين حال وزير امور خارجه تشكيلات خودگردان فلسطين درباره تلاش و نيات واقعي برخي از سران جنبش فتح براي تشكيل دولت وحدت ملي فلسطين ابراز ترديد كرد.
محمود الزهار در مراسم روز جهاني قدس در شهر خان يونس در جنوب نوار غزه با اشاره ضمني به برخي از سران جنبش فتح گفت برخي از ما خداي سياست و پول را در جهان آمريكا مي دانند.
وي افزود: آنها رضايت كميته چهارجانبه را از رضايت خدا مهم تر مي دانند الزهار همچنين بر لزوم مشروع بودن مقاومت در برابر اشغالگران رژيم صهيونيستي تأكيد كرد.
۱۰ هزار اسير فلسطيني در زندان هاي اسرائيل
وزارت امور اسيران فلسطيني در گزارشي اعلام كرد دست كم 10 هزار و 500 فلسطيني در زندان هاي رژيم صهيونيستي در اسارت به سر مي برند.
براساس اين گزارش، از اين شمار دستكم 400 تن كودك و 115 تن زن هستند.

سفر وزير امور خارجه آمريكا به مسكو
ايرنا: كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا ديروز براي ديدار با مقامهاي روسيه، وارد مسكو شد.
وزير امور خارجه آمريكا با همتاي روس خود سرگئي لاوروف و نيز سرگئي ايوانف وزير دفاع روسيه در مورد مسايل مهم بين المللي و نيز موضوعات مربوط به روابط دوجانبه گفتگو كرد.
يك سخنگوي وزارت خارجه روسيه گفت: در ديدار وزيران امور خارجه دو كشور مساله برنامه هاي هسته اي ايران، آزمايش اتمي كره شمالي و اوضاع خاورميانه مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
سفر رايس در چارچوب سفر شش روزه منطقه اي وي كه از ??اكتبر ( ??مهرماه) آغاز شده انجام مي گيرد. وي قبل از ورود به مسكو به ژاپن، كره جنوبي و چين رفته بود.
از سوي ديگر سرگئي  كيسلياك  معاون  وزير امورخارجه  روسيه  در باره  سفر رايس  به  مسكو گفت  مسائل  زيادي  در ملاقات  كاندوليزا رايس  مطرح  خواهد شد اما محور اصلي  گفتگوها ، كره شمالي  و آزمايش  هسته  اي  پيونگ  يانگ ، برنامه  هسته اي  ايران  ونيز اوضاع  در خاورميانه  خواهد بود.
وي  افزود: آمريكائيها از ما خيلي  سئوال  دارند همانگونه  كه  ما از آنها سؤالات  بيشماري  داريم  و اين  ملاقات  بهانه  خوبي  است  كه درباره  همه  مسائل  بين المللي  و مورد علاقه  گفتگو كنيم. وي  در پاسخ  به  اين  سؤال  كه  آيا روسيه  حاضر است  با آمريكا درباره گرجستان  و قتل  خانم  انا پوليتيكوفسكا خبرنگار روس  كه  اخيرا هنگام ورود به  منزل  مسكوني اش  به  ضرب  گلوله  كشته  شد گفتگو كند گفت ما هيچگاه  از گفتگو هاي  جدي  فرار نمي كنيم.
روسيه: با بازگشت كره شمالي به مذاكرات تحريم ها لغو شود
سخنان چند كلمه اي رهبر كره شمالي در گفتگو با هيات ميانجيگر چيني در پيونگ يانگ التهابي را كه از هفته پيش منطقه و جهان را فرا گرفته بود اندكي فرونشاند. سخنان كيم جونگ ايل رهبر كره شمالي سه بخش داشت؛ كره قصد انجام آزمايش ديگري را ندارد، از انجام آزمايش قبلي متاسف است و اگر آمريكا اهل سازش باشد و امتياز بدهد كره هم آماده سازش است. اين سخنان را ديروز رسانه هاي خبري نوعي عقب نشيني كره شمالي توصيف كردند. البته پيش از اين هم پيش بيني شده بود كه كره شمالي بعد از انجام آزمايش هسته اي موضع تند گذشته را كنار خواهد گذاشت و اندكي ملايمتر در انتظار تصميم آمريكا مي نشيند.
با اين حال كاندوليزا رايس ديروز در چين و پيش از ترك پكن به مقصد مسكو درباره تعهد رهبر كره شمالي به عدم انجام آزمايش دوم ابراز ترديدكرد و گفت كه مقامات چيني چنين خبري به او نداده اند. رايس گفت كه فرستاده چين به كره شمالي از عذرخواهي يا تعهد به عدم انجام آزمايش دوم توسط اين كشور حرفي نزده است و فقط مذاكرات خود در پيونگ يانگ را مثبت توصيف نموده است.
روسيه كه ديروز ميزبان رايس بود در پي سخنان رهبر كره شمالي و اميدواري چين به بازگشت اين كشور به ميز مذاكرات شش جانبه اعلام كرد، اگر كره به مذاكرات بازگردد تحريمها بايد لغو شود. اين درحاليست كه رايس براي گفتگو درباره تحريمها عليه كره شمالي و قطعنامه شوراي امنيت در اين باره به مسكو رفته است. سرگئي ايوانف وزير دفاع روسيه ديروز گفت، با بازگشت كره شمالي به ميز مذاكرات ديگر دليلي براي ادامه تحريم اين كشور وجود نخواهد داشت.
مسكو چهارمين توقفگاه رايس در سفر به آسياست و او پيش از اين از كشورهاي ژاپن، كره جنوبي و چين ديدار و با مقامات اين كشورها درباره كره شمالي گفتگو كرده است.

نگاه
اقدام جديد آمريكا براي توسعه هسته اي
گروه بين الملل - آمريكا با اعلام شروع روند چند ساله بازسازي و جايگزيني تاسيسات هسته اي براي مونتاژ و توليد كلاهك هاي قديمي، گامي ديگر به سوي ساخت انباشتي جديد از بيش از 2200 سلاح هسته اي برداشت. اين روند البته تا قرن بيست و يك ادامه خواهد داشت.
روزنامه واشنگتن پست روز جمعه با اعلام اين خبر به نقل از توماس آگوستينو رئيس برنامه دفاعي سازمان امنيت هسته اي ملي آمريكا نوشت، در برنامه مجموعه 2030 تاسيسات و مواد ناكارآمد، قديمي و گران قيمت در هشت نيروگاه از جمله بعضي ساختمان هاي قديمي مربوط به دهه 1940 كه اولين بمب اتم آمريكا در آنها ساخته شده، بازسازي و تعمير مي شوند. اين تاسيسات و نيروگاهها در كاليفرنيا، نيو مكزيكو، تگزاس و تنسي واقع هستند.
اين خبر را درحالي رسانه هاي آمريكايي مخابره كردند كه آمريكا چند ساليست به متحدان خود فشار مي آورد تا در برابر برنامه تسليحاتي كشورهايي چون ايران و كره شمالي به دليل عدم پايبندي به ان پي تي اقدام جدي و سختگيرانه انجام دهند. در همين پيمان از آمريكا و ديگر اعضاي باشگاه هسته اي خواسته  شده است زرادخانه هاي خود را نابود كنند. اما ضرب الاجلي براي اين كشورها مشخص نشده است.
اين برنامه دولت بوش جايگزيني براي زرادخانه كهنه دوران جنگ سرد با 6000 كلاهك ايجاد مي كند كه تا دهه ها بعد ادامه خواهد يافت. با اين برنامه در واقع استفاده از پلوتونيوم در نيروگاهها آسانتر شده و اورانيوم بسيار غني شده در چند نيروگاه جا  به  جا مي شود.
همچنين به عنوان بخشي از اين برنامه دولت تصميم دارد ماه آينده طراحي جديد كلاهك جايگزين را اعلام كند. دو نيروگاه هسته اي آمريكا يعني لوس آلاموس و لارنس ليومور، براي ارائه طراحي جديد با هم رقابت مي كنند. اما مركز امنيت هسته اي ملي آمريكا پيش از عملي كردن اين طرح ابتدا بايد تاييد كنگره را دريافت كند.
طراحي جديد بايد به گونه اي باشد كه با بسته هسته اي آزمايش شده آمريكا در گذشته سازگاري و همخواني داشته باشد در غير اين صورت آمريكا توافق براي عدم انجام آزمايشهاي زيرزميني را نقض مي كند. اين روند كه از روز جمعه و با اعلام دولت آمريكا شروع شد فرصتي است براي اعلام نظر مردم آمريكا درباره سياست و برنامه هسته اي آمريكا. سازمان امنيت هسته اي ملي آمريكا براي انجام فعاليت هاي بازسازي و ترميم در نيروگاههاي هسته اي بايد نظرات عمومي را جمع و آنها را بررسي كند. فعاليتهاي هسته اي در آمريكا مخالفان جدي به ويژه در ميان فعالان زيست محيطي دارد. دولت براي مقابله با مخالفتهاي مردمي با اين برنامه چند راه حل ديگر هم پيشنهاد كرده است. يكي از اين راه حلها حفظ وضعيت موجود و عدم انجام تغييري در شرايط است. فعاليت محدود و غيرمحسوس در پيشبرد برنامه مجموعه 2030 ديگر پيشنهاد جايگزين دولت است. اين دو پيشنهاد مورد حمايت طرفداران كنترل سلاح قرار دارد اما در دولت بوش كسي از آن حمايت نمي كند.

اورتگا ؛ اميدوار به كسب مقام رياست جمهوري نيكاراگوئه
ايسنا: در ادامه مبارزات انتخاباتي دانيل اورتگا و پيشتازي قاطع وي در نظرسنجي هاي انتخاباتي، اين كانديداي احراز پست رياست جمهوري نيكاراگوئه طي راهپيمايي كارناوال مانندي مورد استقبال پرشور حاميان خود قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري رويتر، دانيل اورتگا رهبر چپ گراي ساندنيستاي نيكاراگوئه، همزمان با پيشروي كارناوال  انتخاباتي اش به سمت شهر چيناندگا با شور و اشتياق معنوي حاميان خود كه به آتش بازي و اجراي موسيقي براي جلب حمايت عمومي مردم مي پردازند، روبرو شد.
نتايج دو نظرسنجي كه هفته جاري منتشر شد نشان از پيروزي احتمالي وي در دور نخست انتخابات رياست جمهوري نيكاراگوئه در تاريخ پنجم نوامبر داشت.

همزمان با برقراري آرامش نسبي در عماره عنوان شد
تقاضاي گروه هاي سياسي عراق
براي انحلال كابينه نوري مالكي
گروه بين الملل - پس از درگيري شبه نظاميان وابسته به مقتدا صدر در شهر عماره با نيروهاي دولتي كه به كشته شدن دهها نفر انجاميد، ديروز آرامش نسبي در اين شهر برقرار شد.
درپي اين حادثه مقتدا صدر از هواداران خود خواست خويشتن دار باشند و متعاقب آن نوري مالكي نخست وزير عراق، يك هيأت بلندپايه امنيتي را به رياست وزير مشاور در امور امنيت ملي و دو وزير و نمايندگي از وزارت دفاع و كشور را براي بررسي اوضاع به عماره اعزام كرد.
در حال حاضر كنترل شهر برخلاف اخبار قبلي در اختيار نيروهاي دولتي است.
درگيري روز پنجشنبه در عماره زماني آغاز شد كه قاسم التميمي رئيس استاني اطلاعات پليس عراق كه از اعضاي اصلي گردان هاي بدر است توسط بمب جاده اي كشته شد. نيروهاي دولتي مسئول اين ترور را نيروهاي جيش المهدي وابسته به مقتدا صدر اعلام كردند كه متعاقب آن درگيري دو طرف شيعه در عماره آغاز شد.
از سوي ديگر ديروز اعلام شد كه نمايندگان احزاب از دولت نوري مالكي خواستند كه به دليل عدم توانايي در پايان دادن به خشونت ها دولت را منحل كرده و از وزراي توانمند و باكفايت در كابينه جديد خود استفاده كند.
در همين حال منابع سياسي در نجف اعلام كردند كه نوري مالكي ضمن اعتراض و شكايت از مشكلات موجود در عراق به ويژه مشكلاتش با همپيمانانش در فهرست ائتلاف يكپارچه شيعه در نزد آيت الله سيستاني، حمايت و كمك ايشان را براي از بين بردن موانع موجود بر سر راه آشتي ملي در عراق خواستار شد.اما درگيري ها و اختلاف نظرها در ميان گروه هاي سياسي در عراق تنها مربوط به اختلاف در صفوف شيعيان اين كشور نيست.
درخواست نمايندگان پارلمان عراق براي تغييرات در دولت مالكي
خبرگزاري عراق گزارش داد: دفتر جلال طالباني رئيس جمهور اين كشور، با صدور بيانيه اي حارث الضاري رئيس هيات علماي مسلمين عراق را به ايجاد فتنه و آشوب طائفه اي در اين كشور متهم كرد.در اين بيانيه آمده است: در حالي كه تمامي احزاب و گروههاي خيرخواه داخلي و خارجي جهت ايجاد صلح و آرامش در عراق و توقف خشونت ها تلاش مي كنند، بعضي ها عمدا به دنبال ايجاد فتنه و آشوب و قرار دادن موانع بر سر راه برقراري آشتي ملي در عراق هستند.
اين بيانيه همچنين اظهارات الضاري را تلاش جهت تحريك عراقي ها عليه رهبرانشان دانست.الضاري، سيد عبدالعزير حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق، طالباني و همچنين مسعود بارزاني رئيس منطقه كردستان عراق را به تلاش براي تقسيم اين كشور متهم كرده بود.
مسلمانان عراق سند ميثاق مكه را
امضا كردند
سند ميثاق مكه كه براساس آن تلاش خواهد شد تا به كشتار شهروندان عراقي در مناقشات مذهبي و طايفه اي خاتمه داده شود، جمعه شب در مكه مكرمه به امضاي 25 نفر از علما و روحانيون شيعه و سني عراق رسيد.اين سند در ده بند تنظيم و در آن بر حفظ حرمت اموال، جان و ناموس مسلمين، تمسك به وحدت ملي اسلامي و آزادي افراد ربوده شده بي گناه و گروگان هاي مسلمان و غيرمسلمان در عراق تأكيد شده است.در اين سند همچنين با محكوم كردن حمله به مساجد و حسينيه ها، بر لزوم محترم شمردن اماكن عبادي اهل سنت و شيعه و رد هرگونه تعرض و آزار و اذيت پيروان مذاهب اسلامي تأكيد شده است.ميثاق مكه از شيعيان و اهل سنت عراق خواست تا در يك جبهه واحد قرار گيرند و از استقلال و تماميت ارضي عراق حمايت و همچنين از روحانيون و علما در داخل و خارج عراق نيز مي خواهد از بندهاي ده گانه اين سند حمايت كنند.
تداوم خشونت و كشتار در عراق
در تداوم حوادث خونبار در عراق ديروز بر اثر حمله افراد مسلح به غيرنظاميان در شهر الخالص در شمال شرقي بغداد سه نفر كشته و سه تن ديگر مجروح شدند. در بغداد نيز به گزارش نيروهاي آمريكايي يك سرباز اين كشور به قتل رسيد. همچنين افراد مسلح ياسر محسن عبدالحميد معاون سازمان اوقاف اهل تسنن عراق را ربودند. در همين شهر بر اثر وقوع يك انفجار طي عمليات انتحاري 5 نفر كشته و 15 تن ديگر مجروح شدند. ارتش آمريكا نيز با صدور بيانيه اي از كشته شدن يكي از رهبران ارشد القاعده در منطقه رمادي و دستگيري هفت تن از همدستان وي خبر داد.

علت درگيري ميان نيروهاي صدر و پليس عراق
در عماره اعلام شد
004305.jpg
گروه بين الملل- يك مقام آگاه عراقي در گفت وگو با خبرنگار ما علل درگيري هاي اخير جيش المهدي در شهر العماره عراق را تشريح كرد.
وي گفت: چهار روز پيش رئيس اداره آگاهي العماره با بمبي كه بر سر راه او كار گذاشته شده بود به همراه سه تن از محافظانش كشته شد.عشيره مقتولين، جنبش المهدي را متهم به ترور آنها كردند. جيش المهدي ضمن تكذيب اين اتهام، پليس العماره را مسئول خواند كه پليس نيز دست داشتن خود در اين ترور را انكار كرد. دو روز پس از اين واقعه، برادر فرمانده جيش المهدي العماره از سوي افراد ناشناس ربوده مي شود.جيش المهدي، پليس را متهم به آدم ربايي مي كند در حالي كه پليس قضيه را عشايري عنوان كرده كه جيش المهدي به آن توجهي نمي كند و به مقرهاي پليس عماره حمله مي كنند و از خمپاره و آرپي جي و... در اين حملات استفاده مي شود. 120 نفر كشته و زخمي از پليس، اعضاي جيش المهدي و شهروندان العماره حاصل اين حمله بوده است. اين حملات علاوه بر العماره در مناطق سوق الشيوخ و قرنه هم رخ مي دهد.اين مقام آگاه عراقي در خصوص موضع مقتدي صدر فرمانده جيش المهدي در برابر اين حملات گفت: آقاي مقتدي صدر طي بيانيه اي اين حملات را كه به نام افراد جيش المهدي صورت گرفته محكوم و از آن اعلام برائت كرده است و تلاش خود را براي آرام  كردن اوضاع به كار گرفت.اين مقام آگاه با اشاره به اين كه استاندار العماره از خانواده صدر است اضافه كرد: حمله افراد جيش المهدي به پليس العماره با توجه به در دست  بودن استانداردي العماره در خانواده صدر غيرعادي است.

افزايش اختلاف روسيه و اتحاديه اروپا
با وجود وابستگي شديد اتحاديه اروپا به منابع طبيعي روسيه براي تأمين نيازهاي نفت و گاز خود اختلاف سياسي بين دو طرف در حال افزايش است.
به گزارش واحد مركزي خبر از سن پترزبورگ ، نشست غيررسمي سران اتحاديه اروپا و روسيه در شهر لاني فنلاند تحت شديدترين تدابير امنيتي در حالي برگزار شد كه ولاديمير پوتين رئيس جمهور فدراسيون روسيه در فضايي سرد در كنفرانس خبري به اتحاديه اروپا هشدار داد در صورت ادامه حمايت اين اتحاديه از دولت تفليس و برخورد يك جانبه با مناقشه ابخازيا و اوستياي جنوبي احتمال وقوع جنگ تمام عيار و خونريزي در قفقاز اجتناب ناپذير خواهد بود. رئيس جمهور روسيه همچنين اعلام كرد كشورش زماني 44 درصد گاز مورد نياز اروپا را تأمين خواهد كرد كه اعضاي كشورهاي عضو پيمان ماستريخت نيز به تعهدات خود در برابر كرملين و دخالت نكردن در مسايل داخلي روسيه پايبند باشند.
سران 25 كشور عضو اتحاديه اروپا در شهر لاني فنلاند در مقابل از سياست هاي روسيه در مورد مسائلي از قبيل قتل روزنامه نگار مخالف سياست هاي كرملين، حمايت روسيه از دولت لوكشنكو و طرح بهره برداري از حوزه نفت و گاز ساخالين دو انتقاد كردند و خواستار تجديدنظر روسيه در اين زمينه ها شدند. بحث در زمينه حذف رواديد منطقه شينگن براي اتباع فدراسيون روسيه در نشست سران اتحاديه اروپا و روسيه نيز به جايي نرسيد و بين طرفين هيچ توافقي حاصل نشد.

انتقاد گرجستان از موضع شديد مسكو در برابر تفليس
همزمان با افزايش تنش ها ميان گرجستان و روسيه، وزير امور خارجه گرجستان ديروز ضمن انتقاد از ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه به دليل موضع شديد مسكو در برابر تفليس از اروپا خواست در اين باره ساكت نماند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از تفليس گيلا بژواشويلي گفت:  گرجستان به نداي جمعي اروپا نياز دارد.

ايزوستيا : اوكراين بايد ميان گاز ارزان يا ناتو
يكي را انتخاب كند
گروه بين الملل- مقامات اوكراين براي به دست آوردن گاز روسيه در سال 2007 به بهاي يكصد و سي دلار در ازاي هر هزار متر مكعب آماده اند از مواضع خود عقب نشيني كنند.
به نوشته روزنامه روسي ايزوستيا مذاكرات مربوط به گاز در ديدار نخست وزيران روسيه و اوكراين در دوم آبان در كيف برگزار خواهد شد و به گفته كارشناسان توافقهاي جديد دو طرف به موضع اوكراين درباره پيوستن به ناتو بستگي خواهد داشت.
براساس اين گزارش اوكراين به منظور قطعي كردن معامله بايد در آينده نزديك اصلاحاتي در اين زمينه انجام دهد نكته قابل توجه در اين مورد مخالفت بيش از شصت درصد مردم اوكراين با پيوستن كشورشان به سازمان آتلانتيك شمالي است و همين مسئله كارشناسان را واداشته از هم اكنون نتايج مذاكرات آتي را به اين صورت پيش بيني كنند كه كيف از پيوستن به ناتو خودداري خواهد كرد و گاز ارزان را به آن ترجيح خواهد داد.اين روزنامه يادآور مي شود روز دوازده مهر اوكراين معاهده اي در خصوص دريافت گاز از ازبكستان، قزاقستان و تركمنستان امضا كرد و چند روز بعد يوري بايكو وزير سوخت و انرژي اين كشور اظهار داشت سال آينده كشورش از روسيه گاز دريافت نخواهد كرد اما ويكتور يانوكوويچ نخست وزير اعلام كرد: تحويل گاز از مسكو ادامه خواهد يافت.

گزارش سازمان ملل از بهبود اوضاع انساني در دارفور
گروه بين الملل- سه  آژانس وابسته به سازمان ملل متحد با انتشار گزارشي  از بهبود وضعيت تغذيه و اوضاع انساني در دارفور (واقع در غرب سودان) با وجود نبود امنيت در اين منطقه خبر دادند.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه از خارطوم، اين گزارش توسط سازمان يونيسف، برنامه جهاني غذا و سازمان خواروبار و كشاورزي (فائو) تهيه شده است.
بر اساس اين گزارش، آژانس هاي سازمان ملل متحد و سازمان هاي غيردولتي در ماههاي اخير موفق شدند مواد غذايي، آب شرب و خدمات پزشكي را تامين كرده و بخش كشاورزي را در اين منطقه مورد حمايت قرار دهند.

كوتاه ازسياست جهان
انتخابات رياست جمهوري بلغارستان
امروز برگزار مي شود
گروه بين الملل- بلغارستان امروز (يكشنبه)، شاهد برگزاري انتخابات رياست جمهوري در اين كشور خواهد بود و انتظار مي رود گئورگي پاروانوف رئيس جمهوري فعلي با پيروزي در اين دوره از انتخابات براي يك دوره پنج ساله ديگر در سمت خود ابقا شود.
به گزارش خبرگزاري آلمان از صوفيه، براساس تازه ترين پيش بيني ها پاروانوف بيش از پنجاه درصد آرا در انتخابات امروز را كسب خواهد كرد و در دوره دوم رياست جمهوري خود، تلاش براي پيوستن كشورش به اتحاديه اروپا در سال 2007 را ادامه خواهد داد.
طبق مقررات انتخابات، هريك از نامزدهاي رياست جمهوري براي اين كه بتواند به اين عنوان دست پيدا كند بايد بيش از نيمي از كل آرا را به خود اختصاص دهد.در بلغارستان حدود شش ميليون و هفتصد هزار نفر واجد شرايط رأي دادن هستند و پيش بيني مي شود كمتر از نيمي از اين تعداد در انتخابات امروز شركت كنند.

پاپ از دانشگاه ها خواست تا به غرب كمك كنند
ايرنا: پاپ بنديكت شانزدهم رهبر مذهبي كاتوليك هاي جهان از دانشگاه ها خواست تا به غرب كمك كنند.
خبرگزاري آنسا به نقل از پاپ كه به مناسبت آغاز سال تحصيلي دانشگاه لاترانا در شهر رم صحبت مي كرد نوشت: دانشگاه ها به عنوان مراكز علمي بايد براي پيداكردن راه هاي جديد براي خروج از بحران ناگوار فرهنگي و هويتي به غرب كمك كنند.
پاپ افزود: دانشگاه ها اماكن با ارزشي براي پيدا كردن راه هاي مناسب براي خروج از اين شرايط هستند.
دانشگاه ها ثروت سنت ها را حفظ مي كنند و من اميدوارم تا دانشگاه بتوانند وسيله گفت وگو ميان واقعيت هاي مذهبي و فرهنگي در غرب باشند. پاپ در عين حال تاكيد كرد: علم بدون خداوند، باعث سقوط بشر مي شود.

ديدار پادشاه عربستان با عبدالحليم خدام
واحد مركزي خبر : پادشاه عربستان با معاون پيشين رئيس جمهوري سوريه ديدار كرده است. به نوشته روزنامه السفير چاپ لندن يك منبع ديپلماتيك در لندن گفت ملك عبدالله و امير سلطان وليعهد عربستان سه شنبه گذشته با عبدالحليم خدام ديدار كردند.به گفته اين منبع قرار است پادشاه و وليعهد عربستان به زودي با رفعت عموي بشار اسد رئيس جمهوري سوريه ديدار كنند.
خدام و رفعت از مخالفان جدي بشار اسد رئيس جمهوري سوريه هستند.

ملاعمر از گسترش تحرك طالبان پس از عيد فطر
خبر داد
گروه بين الملل- ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان ديروز اعلام كرد: پس از پايان ماه رمضان، طالبان حملات خود را به نيروهاي خارجي مستقر در افغانستان افزايش خواهد داد.
به گزارش خبرگزاري پاكستاني ان.ان.آي ملا عمر در پيامي به مناسبت عيد فطر اعلام كرده است : ما پس از پايان ماه مبارك رمضان با سازماندهي بهتر به مبارزه با نيروهاي خارجي در افغانستان خواهيم پرداخت.
رهبر گروه طالبان همچنين گفته است : من اطمينان دارم كه حركت ما موجب تعجب فراوان خواهد شد و مجاهدين همانگونه كه بر نيروهاي شوروي سابق پيروز شدند بر نيروهاي غربي نيز پيروز خواهند شد. وي افزود: حامد كرزاي دست نشانده غربي هاست و ديگر همكاران او از ما بسيار بيم دارند.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    فرهنگ و آموزش    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |
|   شهري    |    علمي فرهنگي    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |