يكشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۵ - Oct 22, 2006
سياسي
Front Page

همشهري بررسي مي كند
ديدگاه نمايندگان درباره استيضاح وزير كشاورزي
004374.jpg
گروه سياسي استيضاح اولين وزير دولت محمود احمدي نژاد درحالي در دستور كار امروز مجلس قرار دارد كه تا آخرين ساعات روز گذشته، انجام آن در هاله اي از ابهام قرار داشت.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري تا آخرين ساعات روز گذشته حدود 27 نفر از 50 امضاءكننده طرح استيضاح امضاي خود را پس گرفتند، از اين رو موسي قرباني در مصاحبه اي تاكيد كرد هيأت رئيسه در جلسه اي وضعيت استيضاح و تعداد امضاها را مورد بررسي قرار خواهد داد اما حميدرضا حاجي بابايي ديگر عضو هيات رئيسه كه به نظر از موافقين استيضاح به نظر مي رسيد ساعاتي بعد در مصاحبه با مهر اعلام كرد استيضاح به قوت خود باقي است و تعداد امضاها حدنصاب قانوني را دارد.
از سوي ديگر شنيده هاي خبرنگار ما، حاكي از آن است كه رئيس جمهور شخصا تصميم گرفته تا براي دفاع از اولين وزير كابينه اش كه مورد استيضاح قرار مي گيرد به مجلس برود از اين رو موافقان استيضاح به مدت 2 ساعت و رئيس جمهور و وزير جهاد كشاورزي جمعا به مدت 3 ساعت به تشريح دلايل خود خواهند پرداخت.
هرچند كه مجلس هفتم نشان داده كه در بسياري از موارد غيرقابل پيش بيني عمل مي كند اما احتمال راي مثبت نمايندگان به استيضاح بسيار ضعيف به نظر مي رسد تا اندازه اي كه موسي قرباني در اين زمينه مي گويد: هيات رئيسه مجلس مطمئن است كه استيضاح رأي نمي آورد و به همين دليل بدون اينكه تلاشي انجام دهد استيضاح را در دستور كار مجلس قرار داده است. از سوي ديگر فراكسيون اصول گرايان، كميسيون كشاورزي به عنوان كميسيون اصلي و همچنين هيات رئيسه مجلس با اين استيضاح مخالف است و صرفا تنها امضاي عده اي از فراكسيون اقليت در ميان استيضاح كنندگان مشاهده مي شود.
گفتگوي همشهري با چند تن از اعضاي هيات رئيسه وكميسيون بهداشت و درمان نيز دال بر همين مدعاست. هرچند كه محمد خوش چهره در گفت وگو با مهر گفته است بدنه فراكسيون اصول گرايان برخلاف شوراي مركزي با استيضاح موافق است.
علي معلمي پور نائب  رئيس كميسيون كشاورزي اعلام كرد: عملكرد وزير جهاد كشاورزي متوسط به بالاست و اسكندري شهامت و ابتكارهايي داشته كه در مجموع ازنظر ما مثبت است.وي برخي انگيزه هاي قوميتي را در استيضاح امروز موثر دانست و ابراز اميدواري كرد استيضاح راي نياورد.
از سوي ديگر عباس رجايي از ديگر اعضاي هيات رئيسه كميسيون كشاورزي استيضاح وزير جهاد را موجب لطمه خوردن به بخش كشاورزي دانست و افزود: با توجه به اينكه در فصل بودجه ريزي هستيم استيضاح در اين شرايط يكسال برنامه هاي اين وزارتخانه را عقب مي اندازد.
وي در ادامه نقش مسايل سياسي در استيضاح را بيش از مسايل علمي و تكنيكي دانست و افزود: دلايلي كه براي انجام استيضاح از سوي استيضاح كنندگان مطرح شده است داراي مباني درستي نمي باشد مثلا در رابطه با واردات محصولات كشاورزي كه از موارد استيضاح است اساسا وزارت بازرگاني تصميم گيرنده است و وزير جهاد كشاورزي صرفا عضوي از شوراي اقتصاد است.در رابطه با بحث امنيت غذايي هم ما در يكسال اخير پيشرفت هاي خوبي را داشته ايم. احمد نيكفر از ديگر اعضاي كميسيون كشاورزي از مخالفت صريح اعضاي اين كميسيون با استيضاح خبر داد و گفت: دلايل مطرح شده براي استيضاح منطقي و قوي نيست و اسكندري در فعاليت يكساله خود نسبت به گذشته بهتر عمل كرده است.
از سوي ديگر داريوش قنبري به عنوان طراح استيضاح به ايلنا گفت: طرفداران وزير كشاورزي براي واداركردن نمايندگان به پس گرفتن امضاهايشان از ابزارهاي تطميع و تهديد استفاده كرده اند. البته به اعتقاد اين نماينده رسيدگي به مشكلات حوزه هاي انتخابيه نمايندگان ازجمله اين تطميع ها به شمار مي آيد. قنبري با توجه به اسناد و مداركي كه در اختيار دارد گفت: پيش بيني مي شود اسكندري راي اعتماد كسب نكند.

متكي: اروپا صادقانه به مذاكره برگردد
گروه سياسي وزير امور خارجه ايران از اروپا خواست تا صادقانه به پاي ميز مذاكرات بازگردد.منوچهر متكي كه ديروز در كنفرانسي مطبوعاتي با همتاي بلاروسي اش شركت كرده بود، مذاكره را بهترين راه نيل به تفاهم دانست، اما تأكيد كرد: منطقي براي انجام تعليق غني سازي نمي بينيم و اقدام ايران براي غني سازي، اقدامي قانوني است، هرچند درباره چرايي غني سازي حاضريم در مذاكرات بحث كنيم.در مقابل سخنان متكي، كاندوليزا رايس مدعي شده است كه تحريم كره شمالي راه را براي تحريم ايران بازمي كند.هرچند آسوشيتدپرس در گزارشي به نقل از منابع ناشناس احتمال داد كه روسيه ممكن است در برابر اجازه براي پايان دادن به بوشهر با تحريم ايران همراه شود.سخنگوي وزارت خارجه فرانسه هم با تحريم ايران مخالفت كرد و راه ديپلماتيك را راه حل اصلي خواند.
مقايسه فعاليت ايران با ديگر كشورها نادرست است
منوچهر متكي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران مقايسه فعاليت هسته اي صلح آميز ايران با آزمايشات هسته اي ديگر كشورها و يا آزمايشاتي كه كشورهاي بزرگ در مورد نسل هاي جديد بمب هاي اتمي انجام مي دهند را نادرست و غيرمنطقي خواند.
به گزارش ايرنا، متكي روز گذشته در مصاحبه مطبوعاتي مشترك با همتاي بلاروسي خود مذاكره را تنها راه نيل به توافق و تفاهم دانست اما تاكيد كرد كه اگر بنا باشد كسي پيش شرط بگذارد، جمهوري اسلامي ايران، اولي است. وزير امور خارجه ايران خاطرنشان كرد:مذاكرات بايد بدون پيش شرط باشد. متكي بار ديگر تاكيد كرد: مبناي حقوقي براي تعليق يك فعاليت صلح آميز هسته اي نمي بينيم و تنها كشوري هستيم كه شفاف ترين موضع و سازنده ترين راهها را براي حصول اطمينان از صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي خود ارايه كرده ايم.
وي همچنين پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران براي تشكيل كنسرسيوم را بي سابقه و يكي از راههاي سازنده بيان كرد. متكي گفت: جمهوري اسلامي ايران فعاليت قانوني خود را ادامه مي دهد و براي رفع ابهامات هميشه آماده مذاكره است. سرگئي مارتينف وزير امور خارجه بلاروس نيز گفت: نمي توان كشوري را بدون نقض معاهده ان.پي.تي و اينكه تهديد بين المللي باشد ، در شوراي امنيت تحريم كرد. وي تصريح كرد: از نظر بلاروس،ايران به عنوان عضو معاهده ان.پي.تي اجازه فعاليت در چارچوب اين معاهده را دارد.
صدور قطعنامه عليه ايران قطعي است
وزير امور خارجه  آمريكا گفت كه اطمينان دارد، شوراي امنيت سازمان ملل قطعنامه اي را عليه برنامه هسته اي ايران صادر خواهد كرد. به گزارش آسوشيتدپرس، كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه  آمريكا پس از گفت وگوهاي حساس چهار روزه اش در آسيا با هدف پاسخگويي به آزمايش هسته اي كره  شمالي گفت: اين واقعا به ايجاد يك فضا كمك مي كند.
رايس كه روز گذشته صحبت مي كرد گفت: فكر نمي كنم آن نوع قطعنامه كه در مورد كره  شمالي صادر شد درباره  ايران داشته باشيم.

بازديد سر زده احمدي نژاد
از دانشگاه امام صادق(ع)
گروه سياسي محمود احمدي نژاد جمعه شب به طور ناگهاني در خوابگاه هاي دانشگاه امام صادق(ع) حاضر و از نزديك با مشكلات اين دانشجويان آشنا شد.
رئيس جمهوري ابتدا به خوابگاه هاي دانشجويان رفت و سپس با همراهي تعدادي از دانشجويان در حالي كه باران شديدي مي باريد روانه مسجد دانشگاه شد و به پرسش و پاسخ با دانشجويان پرداخت. پس از دقايقي كه رئيس جمهوري صرف خشك كردن سر و تعويض لباس هاي خود نمود، 11 نفر از دانشجويان به ايراد نظرات خود پرداختند و سپس احمدي نژاد در سخناني كه دو ساعت به طول انجاميد قول داد تا قطع دست همه تجاوزگران و غاصبان به بيت المال ايستادگي كند. رئيس جمهور در اين ديدار پس از شنيدن سخنان چند نفر از دانشجويان در سخناني تصميمات دولت را تصميماتي كاملاً كارشناسي و بر مبناي اصول علمي توصيف كرد و گفت: با جرأت مي گويم در دولت جديد حتي يك تصميم خارج از اصول برنامه ريزي شده اتخاذ نشده است.
رئيس جمهور درباره ديدگاه اقتصادي دولت در مورد بخش خصوصي و مبارزه با فساد افزود: ما مي گوييم بخش خصوصي يعني مردم، نه بخش اختصاصي كه عده اي مملكت را متعلق به خودشان بدانند و اين دولت با اين تفكر مبارزه خواهد كرد و تا كوتاه كردن دست همه مفسدان به طور كامل از بيت المال در مقابل انحصارطلبان خواهد ايستاد.
احمدي نژاد با بيان اينكه برخي افراد با اقدام دولت در مبارزه با مفسدان به بهانه توسعه اقتصادي مخالفت مي كنند، گفت: اتفاقاً توسعه اقتصادي در مبارزه با فساد اتفاق مي افتد زيرا افراد در محيط سالم به سرمايه گذاري اطمينان پيدا مي كنند و در اين صورت رشد اقتصادي حاصل مي شود. رئيس جمهور بداخلاقيهاي صورت گرفته در برابر دولت را نشانه كارآمدي و توانمندي دولت دانست و گفت: اگر اين دولت ضعيف و ناكارآمد بود نياز به مورد اتهام و افترا قرار گرفتن نداشت و مخالفان براي ديدن شكست تلاشهاي دولت، كناري مي نشستند اما هجمه هاي سنگين به دولت نهم بيانگر آن است كه اتفاقات مثبت بسياري در بخشهاي مختلف در حال وقوع است.
احمدي نژاد با تأكيد بر اينكه تحقق آرمانها و اهداف والاي انقلاب اسلامي به تربيت نيروهاي كاردان، خلاق، متعهد و دلسوز نياز دارد؛ نقش دانشگاه امام صادق را در اين راستا قابل توجه ارزيابي كرد و گفت: خوشبختانه آقاي مهدوي كني با شناخت خوبي كه از دستگاههاي حكومتي و نظام جمهوري اسلامي ايران دارد، با تأسيس و اداره دانشگاه امام صادق(ع) در حال ايفاي چنين نقشي است.

رئيس جمهوري:
تا پايان آذر صد در صد بودجه
عمراني جذب مي شود
گروه سياسي- محمود احمدي نژاد با اشاره به موفقيت هاي اقتصادي دولت گفت: ما پيش بيني مي كنيم كه تا پايان آذرماه صد در صد بودجه عمراني جذب مي شود.
رئيس جمهوري كه عصر ديروز در گردهمايي ائمه جماعات استان تهران سخن مي گفت، به اهميت آباداني كشور اشاره كرد و افزود: در سال هاي گذشته در شش ماه اول سال حداكثر بودجه  عمراني كه جذب مي شد 25 الي 30 درصد بوده ولي به لطف خداوند امسال نزديك به 67 درصد از بودجه عمراني جذب شده و ما حداقل 20 درصد بدهكاريم. يعني گفته ايم كه كار را انجام دهند بعداً بودجه اش داده مي شود و ما پيش بيني كرده ايم كه تا پايان آذرماه صد در صد بودجه عمراني جذب شود.وي همچنين به برخي برخوردهاي صورت گرفته با مفاسد اقتصادي در طول يك  سال گذشته اشاره و افزود كه تلاش مي كنيم با افراد متخلف و سودجو برخورد كنيم.
احمدي نژاد اعلام كرد كه قرار شده يكي يكي رانت خواري ها و فسادها اعلام شود.
رئيس جمهوري در خبري كه ايسنا آن را منتشر كرده اظهار داشت: در صدديم كه بانكداري مان را به بانكداري اسلامي تبديل كنيم و ان شاءالله در آينده شاهد تحقق اين امر خواهيم بود.احمدي نژاد تاكيد كرد: هيچ گاه اين دولت نگفته كه در طول يك سال تورم را صفر مي كند.ما تورم را از 15 درصد به 9/10 كاهش داديم.مگر مي شود كه از دولت انتظار داشت در طول يك سال تورم را به صفر برساند؟ ما سعي مي كنيم تورم را كاهش دهيم و آن را يك رقمي  كنيم.رئيس جمهوري از علما خواست كه ايرادات خود از دولت را بيان كنند و خطاب به آنان گفت: شما هرجا مي بينيد كه خطايي صورت گرفته، آن خطا را به ما اعلام كنيد و بگوييد فلان جا خطا صورت گرفته است. ما ناراحت و نگران نمي شويم.

نگذاريم بادهاي سياسي نيروهاي صالح را بربايد
گروه سياسي - رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به نظام مديريتي در جامعه كنوني گفت: بايد به سرمايه هاي انساني خود بها دهيم و نگذاريم بادهاي سياسي، نيروهاي صالح و كارآفرين را بربايد.
اكبر هاشمي رفسنجاني در ديدار اعضاي شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي كه خبر آن را روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام منتشر كرده است، با اشاره به علاقمندي اكثر قريب به اتفاق دانشجويان به چارچوب انقلاب اسلامي گفت: بايد زمينه كار و فعاليت براي گروه هاي دانشجويي فراهم شود.
وي اضافه كرد: بايد حركات دانشجويي از فضاي افراط و تفريط دور باشد.
هاشمي رفسنجاني با افتخارآفرين  خواندن دستاوردهاي نظام گفت: نبايد گذشته هاي نظام را مخدوش كنيم و بايد با اصلاح موارد مورد انتقاد منطقي، به بهبود وضع جامعه فكر كنيم.

يادداشت
قدس، مساله تمام روزها
* حسين سبحاني نيا
قطعا زماني كه امام(ره) روز قدس را اعلام كرد، منظورش اين نبود كه تنها يك روز از سال به فلسطين اختصاص داده و مردم در اين روز تظاهرات كرده و شعارهايي به نفع فلسطين داده شود و بدين ترتيب تكليف خود را تا سال ديگر و روز قدس ديگر انجام داده باشند.امام راهكار روز قدس را براساس يك استراتژي تعريف شده مطرح كرد.
اولا: دعوت مردم به معني انتقال فرايند تصميم گيري از دولت ها به مردم است كه اين موضوع در فكر امام يكي از پايه هاي اصلي به شمار مي رود.
ثانيا: امام با انتخاب آخرين جمعه ماه مبارك رمضان يك نماد ديني را در خدمت يك هدف سياسي امت قرار داد.روز جمعه آخر ماه مبارك، جمعه الوداع است كه نزد برادران اهل سنت از اهميت ويژه اي برخوردار است و انتخاب چنين روزي به عنوان يك كار عبادي در كنار روزه، خود نشان دهنده ربط و پيونددادن نمادهاي ديني با نمادهاي سياسي امت است.
ثالثا: امام مي خواست امت اسلامي رفتار مشابه و همگوني را حداقل در يك روز داشته باشند و اين دلگرمي به مردم فلسطين داده شود كه آنها تنها نيستند و عمق جبهه اي به وسعت جهان اسلام را در كنار خودشان دارند. قطعا اين رفتار روزي بايد خود را نشان دهد و آن روز، روز جهاني قدس است و يك كاركرد سالانه و پيدا دارد كه جوامع اسلامي و نمادهاي اسلامي در آن با احساس مسئوليت حضور دارند تا فلسطين براساس اين الگو و براساس روش هاي امتي از بحران كنوني خارج شده و وضعيت اشغال پايان پيدا كند.
اهميتي كه روز جهاني قدس در سال جاري داشت عبارت است از:
۱ - پيروزي بزرگ حزب الله در جنگ 33 روزه رژيم صهيونيستي بر ضد لبنان و بازگشت دو طرف متخاصم به شرايط قبل از جنگ.
۲ - تشكيل دولت مقاومت فلسطين پس از قريب يك قرن مبارزه با اشغالگران انگليس و صهيونيست ها براي اولين بار در سايه استمرار مقاومت اسلامي كه توانستند دولت مردمي و مبتني بر خواست خود در فلسطين تشكيل دهند.
۳ - با انتخاب دولت مقاومت توسط فلسطينيان، نقش و تعريف خودگرداني فلسطين كه با هدف انحراف در مقاومت اسلامي و مهار انتقاضه شكل گرفته بود تغيير كرد.
۴ - محاصره قدس شريف اين قبله اول مسلمين به وسيله شهرك هاي صهيونيست نشين و جداسازي آن از كرانه باختري با هدف تضعيف طيف حمايتي ملت فلسطين در برابر حملات آينده صهيونيست ها به حرم شريف قدس جهت تخريب كامل آن.
۵ - زمينه سازي دولت هاي عربي براي برقراري ارتباط رسمي با رژيم صهونيستي.
۶ - افزايش موج نفرت از آمريكا و اسرائيل و انگليس در منطقه و جهان.
همه اين موارد نشانگر مفيد و نتيجه بخش بودن حمايت هاي مردمي امت اسلام از مقاومت اسلامي فلسطين و لبنان است، به اميد آن روز كه نماز پيروزي در مسجد الاقصي برگزار شود، انشاءا... .
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس

باشگاه احزاب
فهرست واحد اصولگرايان
مهدي چمران با بيان اينكه ارائه ليست هاي مختلف در انتخابات باعث افول، پائين آمدن و شكسته شدن آرا مي شود، گفت: آرزو داريم اصولگرايان با روشن بيني به فهرست واحدي در انتخابات شوراها برسند تا مردم دچار تفرق و تشتت نشوند. اما اگر نرسند احتمال كناره گيري من وجود دارد. وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا اين درست است كه دو طيف حاميان دولت و حاميان شهردار در اصولگرايان براي شركت در انتخابات شوراها تشكيل شده است، اظهار داشت: چنين چيزي صحت ندارد و من آن را تكذيب مي كنم چرا كه ليست حاميان شهردار وجود ندارد اما من در رأس حاميان دولت قرار دارم و شخصي هم منكر حمايت من از دولت نيست.
استقرار خاتمي در جماران
ايسنا: رئيس جمهور سابق كشورمان درپي پيشنهاد سيدحسن خميني مبني استفاده از يكي از ساختمان هاي دفتر حضرت امام(ره) براي انجام ملاقات ها و فعاليت هاي جاري، از روزگذشته به جماران رفت. ارديبهشت ماه سال جاري با وجود مصوبه دولت اصلاحات در تصويب اينكه دفتر كاري از سوي نهاد رياست جمهوري به روساي جمهوري اختصاص پيدا كند، به واسطه محدوديت هاي ايجاد شده، خاتمي  ساختمان همراهان در سعدآباد را ترك و به ساختمان كوچكي در ميدان آرژانتين منتقل شد.

جلسه مشترك مجلس و دولت پس از اولين استيضاح
عكس: جواد گلزار
004257.jpg
گروه سياسي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي امروز در حالي ميهمان مراسم افطاري دولت در نشستي مشترك هستند كه در جلسه صبح و بعد از ظهر خود به استيضاح وزير جهاد كشاورزي خواهند پرداخت.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري در اين نشست علاوه بر رئيس جمهوري و رئيس مجلس، تعدادي از وزراء و نمايندگان مجلس به نمايندگي از سايرين به اظهارنظر خواهند پرداخت.
اين جلسات كه معمولا در هر فصل برگزار مي شود اين بار به ميزباني دولت و در نهاد رياست جمهوري برگزار خواهد شد و قرار شده تعداد بيشتري از نمايندگان كه بويژه در جلسه مشترك قبل فرصت بيان اظهارات خود را پيدا نكردند، در اين جلسه صحبت كنند.
افزايش تعامل ميان دولت و مجلس، نحوه ارسال متمم بودجه و بودجه سال آينده از جمله موضوعاتي
است كه امروز مورد بحث قرار خواهد گرفت.
وزراي سياسي كابينه در خانه ملت
وزراي اطلاعات، كشور و دفاع اين هفته در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس حاضر مي شوند تا به سئوالات نمايندگان مجلس پاسخ دهند.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري بررسي لايحه تعيين حريم حفاظتي امنيتي اماكن و تأسيسات كشور و لايحه استملاك اتباع خارجه از ديگر مواردي است كه در جلسات اين هفته اين كميسيون مورد بحث قرار خواهند گرفت.
مجلس شوراي اسلامي اين هفته در روزهاي يكشنبه و دوشنبه جلسه دارد و طي آنها در صحن علني ضمن بررسي طرح استيضاح محمدرضا اسكندري وزير جهاد كشاورزي، طرح لزوم بازرسي و انگشت نگاري از اتباع آمريكايي در مبادي ورودي كشور، گزارش كميسيون اصل 90 قانون اساسي درباره عدم اجراي ماده 151 قانون تجارت توسط سازمان حسابرسي و عدم رعايت قانون در پرداخت پاداش به اعضاي هيأت مديره آن سازمان توسط مجمع عمومي را بررسي مي كند.
نمايندگان مجلس همچنين قرائت گزارش كميسيون انرژي در مورد تحقيق و تفحص از وزارت نفت و ادامه رسيدگي به طرح ساماندهي مد و لباس را در دستور كار جلسات اين هفته خود دارند.

سفير جديد آلمان در گفت وگو با همشهري:
مذاكرات ايران و اروپا شكست نخورده است
گروه سياسي- سفير جديد آلمان در تهران در گفت وگو با همشهري با اشاره به پرسش هاي مطرح شده درباره شكست مذاكرات ايران و اروپا گفت: مشكل اين است كه مذاكراتي در كار نبوده كه شكست بخورد و گفت وگو هاي ميان لاريجاني و سولانا، گفت وگو براي رسيدن به مذاكرات بود كه بر حسب اتفاق خوب و سازنده پيش رفت اما در پايان آن پيش شرط محقق نشد و اروپا راه دوم را برگزيد.
هورست هونزوتيس كه حدود يك ماه است به تهران آمده تصريح كرد :مذاكرات به طور رسمي پايان نيافته و در هنگام تحويل بسته پيشنهادي 1+ 5 سولانا اعلام كرده اگر بسته به نتيجه نرسد، 1+ 5 راه دوم را در پيش مي گيرد كه متاسفانه در حال حاضر راه دوم پيش رواست ولي مذاكرات شكست نخورده است.
سفير آلمان تصريح كرد: تفاوت ايران و غرب در پرونده هسته اي در نبود نگاه پراگماتيك است و با حل اين مشكل مي توان به راه حل مناسب رسيد. مشروح اين گفت وگو به زودي در همشهري به چاپ مي رسد.

وزير خارجه روسيه:
با اقدام تنبيهي عليه ايران مخالفيم
فارس: وزير امور خارجه روسيه مخالفت شديد مسكو را با اتخاذ هرگونه اقدام تنبيهي عليه ايران از طريق شوراي امنيت سازمان ملل متحد در خصوص برنامه هسته اي تهران اعلام كرد.
سرگئي لاوروف روز گذشته در مصاحبه با خبرگزاري كويت (كونا) گفت: روسيه همچنين با هرگونه تلاش در سازمان ملل به منظور تغيير نظام ايران مخالف است.
لاوروف تاكيد كرد: ما نمي توانيم از هرگونه تلاشي حمايت كنيم كه از سوي شوراي امنيت به منظور تنبيه ايران و يا برنامه هسته اي آن و تقويت ايده تغيير نظام در اين كشور استفاده مي كند. وي افزود: ما بطور فعال با آن مخالفت خواهيم كرد.
دانش ايرانيها در مسير توليد تسليحات نيست
مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد كه آژانس در ايران اين مسئله را مشاهده نكرده است كه دانش ايراني ها به توانايي صنعتي كه اين توانايي در جهت توليد مواد براي تسليحات هسته اي است، تبديل شود.
محمد البرادعي در گفتگو با مجله نيوزويك به نمونه ايران اشاره كرد و گفت: اگر به مسائل - ايران و كره شمالي- كه هم اكنون با آنها رو به رو هستيم نگاهي بيندازيم، اينها مسائل مهمي هستند. به نظر من طرفها بايد بنشينند و گفتگو كنند.
البرادعي افزود: شما زماني كه رفتاري بد داريد نيازمند گفتگو هستيد؛ به خاطر اينكه هدف گفتگوها، تغيير رفتار است. همانطور كه جيمز بيكر وزير امور خارجه اسبق آمريكا اخيرا گفته است گفتگو با دشمنتان دلجويي از آن نيست.

آخرين روز ثبت نام داوطلبان شوراها
گروه سياسي - ستاد انتخابات كشور اعلام كرد كه ثبت نام براي انتخابات شوراها امروز پايان مي يابد و داوطلبان مي توانند امروز تا ساعت 19 براي شركت در اين انتخابات ثبت نام كنند.
در بخشي از اطلاعيه ستاد انتخابات وزارت كشور كه پايگاه اطلاع رساني اين وزارتخانه آن را منتشر كرده، آمده است: با توجه به اين كه آخرين مهلت ثبت نام داوطلبان عضويت در شوراهاي اسلامي شهر و روستا و عشاير، آخر وقت اداري روز۳۰ مهرماه بوده است و از طرفي به دليل شرايط خاص ماه مبارك رمضان، عده اي از داوطلبان تاكنون موفق به ثبت نام نشده اند و امكان تمديد مهلت ثبت نام در روزهاي آتي نيز وجود ندارد، زمان ثبت نام در روزهاي 29 و 30 مهرماه تا ساعت 19 بعد از ظهر تعيين مي شود.
از سوي ديگر ستاد انتخابات كشور اعلام كرد: مهلت ثبت نام از داوطلبان انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا تا پايان وقت اداري امروز است و اين مهلت تمديد نخواهد شد.
استاندار تهران هم روز گذشته با حضور در فرمانداري تهران از نزديك در جريان روند ثبت نام كانديداهاي انتخابات شوراي شهر قرار گرفت.
به گزارش ايسنا كامران دانشجو در حاشيه اين بازديد به خبرنگاران گفت: امروز بدون هيچگونه معرفي به ميان ثبت نام كنندگان آمده ام و از آنها درباره نحوه ثبت نام پرسيدم.
همه از نحوه  ثبت نام راضي بودند و مي گفتند كه با معطلي كمي مواجه شده اند. وي درباره امنيت انتخابات، گفت: بعيد است مشكل خاصي ايجاد شود.
كشور از نظر امنيت در وضعيت بسيار مناسبي قرار دارد و هيچ مشكل امنيتي را براي انتخابات نمي بينيم. همچنين فرماندار تهران كه استاندار را در ستاد ثبت نام انتخابات همراهي مي كرد، درباره زمان بررسي پرونده ها، گفت: 10 روز پس از اتمام ثبت نام براي استعلام ها و 7 روز هم براي رسيدگي به پرونده ها زمان تعيين شده است، يعني 17 روز پس از پايان ثبت نام پاسخ صلاحيت ها را خواهيم داد.
فرماندار درباره تبليغات كانديداها، گفت: تبليغات از 16 آذر آغاز مي شود و تا 24 ساعت مانده به انتخابات ادامه خواهد داشت. وي به خبرنگار همشهري گفت تا پايان وقت ششمين روز 739 داوطلب براي شوراي اسلامي شهر تهران ثبت نام كردند. همچنين منابع غيررسمي ديروز خبر از ثبت نام بيش از 30 هزار داوطلب براي شوراهاي سراسر كشور دادند.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    فرهنگ و آموزش    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |
|   شهري    |    علمي فرهنگي    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |