دوشنبه ۸ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۹ - Oct 30, 2006
سرنوشت هابل فردا رقم مي خورد
004989.jpg
گروه علمي فرهنگي- رئيس ناسا فردا- سه شنبه- در مورد سرنوشت تلسكوپ فضايي هابل اظهار نظر خواهد كرد. تصميم مايك گريفين به بحث در اين باره پايان خواهد داد كه آيا ارتقاي اين تلسكوپ قديمي، ارزش مخاطره را براي فرستادن شش يا هفت فضانورد بدون امكان پناه گرفتن در جايي در صورت بروز مشكل دارد يا خير. در صورتي كه ارتقاي هابل تصويب شود،  ماموريت فضايي شاتل به همين منظور در اوائل سال 2008 انجام خواهد شد.
شان اُكيف مدير سابق ناسا پنجمين ماموريت براي تعمير اين تلسكوپ را در پي حادثه فضاپيماي كلمبيا در سال 2003 لغو كرد. اين كار موجب نارضايتي گسترده مردم و فضانوردان شد. وقتي گريفين جايگزين اُكيف شد، وعده كرد اين موضوع را مجددا بررسي كند.
پيش از آنكه گريفين رئيس ناسا شود،  وي مسئوليت طرح امكان تعمير هابل توسط روبات را برعهده داشت. نتيجه بررسي نشان داد اين كار پرهزينه و زمان بر است. اكنون ناسا بايد پيش از آنكه عمر فضاپيماهاي موجود به پايان برسد، در مورد فرستادن انسان براي ارتقاي هابل تصميم بگيرد.
به نوشته نشريه نيو ساينتيست، در حال حاضر،  تمام ماموريت هاي برنامه ريزي شده فضاپيماهاي رفت و برگشت به مقصد ايستگاه فضايي بين المللي است. چنانچه سپر حرارتي فضاپيما دچار مشكل شود يعني همان مشكلي كه براي كلمبيا پيش آمد،  فضانوردان مي توانند در ايستگاه بمانند تا فضاپيمايي ديگر آنان را برگرداند. در اين ايستگاه معمولا به اندازه 70 تا 80 روز ذخيره غذايي و امكانات براي يك گروه فضانورد بزرگ وجود دارد. اگر در ماموريت هابل مشكلي پيش بيايد، فضانوردان نمي توانند در ايستگاه بمانند، چون اين دو وسيله در دو مدار جداگانه قرار دارند.
گسيل گروه امداد مستلزم تداركات گسترده روي زمين است. ناسا بايد شمارش معكوس پرتاب ماموريت امداد را پيش از پرتاب فضاپيماي رفت و برگشت آغاز كند. به علاوه،  فاصله كافي براي اعمال تغييرات طراحي سريع وجود ندارد. در نتيجه، ماموريت امدادي ممكن است با همان خطر مشكل ماموريت ترميم هابل روبرو شود.
فضاپيماهاي رفت و برگشت آمريكا در سال 2010 بازنشسته خواهند شد. تا آن زمان،  آنها 14 ماموريت ديگر به انجام خواهند رساند. احتمال دو ماموريت اضافه نيز وجود دارد. ديسكاوري در دسامبر امسال به ايستگاه فضايي بين المللي خواهد رفت.
اگر ترميم هابل تصويب شود، امكان بهره برداري از آن دست كم تا سال 2013 وجود دارد. در غير اين صورت، دستگاههاي آن به نوبت از كار خواهد افتاد. برق نماهاي هابل تا سال 2008 و باتريهاي تلسكوپ تا سال 2010 كار خواهد كرد. ترميم هابل شامل نصب شش برق نما، شش باتري، حس گر هدايت پرواز و چند وسيله ديگر است.

دو چشم فضايي به خورشيد مي نگرند
004986.jpg
همشهري آنلاين- دو سفينه فضايي چهارشنبه 3 آبان در ماموريتي براي بررسي فوران هاي عظيم خورشيدي كه بر روي كره زمين نيز اثر مي گذارند به فضا پرتاب شدند.
به گزارش آسوشيتدپرس اين دو سفينه فضايي كه رصد كننده ارتباطات زميني-خورشيدي(STEREO) ناميده مي شوند، در حالي كه بر روي هم قرار داشتند با يك موشك دلتا 2 از مركز فضايي كندي در كيپ كاناورال درفلوريدا به فضا پرتاب شدند. دانشمندان اميدوارند اين ماموريت دوساله 550 ميليون  دلاري به درك علت بروز فوران هاي خورشيدي، چگونگي شكل گيري و مسير آنها كمك كند.
اين فوران ها كه زبانه هاي خورشيدي ناميده مي شوند معمولا ميليون ها تن از جو خورشيد را با سرعت 5/2 ميليون كيلومتر در ساعت به فضا مي فرستند. اين پديده مسئول بروز شفق هاي قطبي است كه به صورت نورهاي رنگارنگ درخشاني درعرض هاي بالاي جغرافيايي نيمكره شمالي ديده مي شوند. زبانه هاي خورشيدي همچنين ممكن است باعث آسيب ماهواره ها، مختل شدن سيستم هاي الكتريكي و مخابراتي بر روي كره زمين و به خطر انداختن فضانوردان در حال راهپيمايي فضايي شوند.
اين دو رصدكننده با كار همزمان مانند يك جفت چشم در دو حدقه متفاوت اولين تصاوير سه بعدي از خورشيد را براي دانشمندان فراهم خواهند آورد.
ناسا اميدوار است اطلاعات به دست آمده از زبانه هاي خورشيدي به فضانورداني كه در دهه هاي آينده به ماه و مريخ سفر خواهند كرد كمك كند. فضانورداني كه در معرض اين فوران ها قرار گيرند ممكن است در مدت كوتاهي به اندازه ميزان معمول در يك سال در معرض پرتوتابي قرار گيرند. مادهوليكا گواهانتاكوترا دانشمند ناسا در باره اين ماموريت گفت: ازميان تريليون ها ستاره اي كه در آسمان شب مي بينيم، تنها ستاره خورشيد است كه براي ما اهميت دارد. هر پيشرفتي كه در درك خورشيد و محيط آن به دست آيد، به هر انسان بر روي زمين مربوط است.
قرار است فيلم ها و عكس هاي حاصل از سفينه STEREO به نمايش عمومي در آيد، البته تماشاچيان براي ديدن آنها لازم است عينك   هاي D3 كه براي ديدن فيلم هاي سينمايي سه بعدي استفاده مي  شود به چشم بزنند.

لباس هاي الكترونيك براي احساس هيجانات
گروه علمي فرهنگي- طراحي دو نوع لباس مجهز به سنسورهاي خاص كه به حالات و محيط پيرامون افراد واكنش نشان مي دهد، نسل بعدي ابزارهاي الكترونيك هوشمند را كه قادر به درك احساسات هستند، ارائه مي دهد.
به گزارش خبرگزاري مهر، محققان اميدوارند با توسعه و ارتقاي فناوري به كاررفته در اين لباس ها، در آينده خودروهايي توليد كنند كه در زمان مضطرب بودن راننده به طور خودكار در مسيري آرام حركت كنند يا صندلي هايي طراحي كنند كه به محض حس خستگي صاحب خود، نور اتاق را براي به خواب رفتن وي كاهش دهند. ون هيردن- مدير ارشد طرح فيليپس در هلند- و تيمي از همكارانش با الهام از واكنش طبيعي پوست انسان به محرك هاي بيروني و دروني، دو نمونه اوليه از لباس هايي را در قالب پروژه اي تحت عنوان اسكين طراحي كردند. اين لباس ها براي اهداف تجاري توليد نشده و تنها با هدف كشف نظريه فناوري ادراكي به وجود آمده است.
به نوشته ديسكاوري، يكي از اين دو لباس كه فري سون نام دارد به سنسورهايي كوچك و شبيه مو مجهز است كه محرك هاي فيزيكي همچون وزش باد ملايم يا تماس با فرد ديگر را دريافت كرده و با انتشار انوار چشمك زن، به آنها واكنش نشان مي دهد. لباس ديگر كه بابل (حباب) نام دارد، به سنسورهايي مجهز است كه تغييرات فيزيكي مرتبط با هيجانات مختلف را هدايت كرده و سيگنالي به انوار واقع در لايه بيروني پارچه منتقل مي كند. استرس، تحريكات گوناگون حسي و ترس، نوري صورتي رنگ توليد مي كند كه الگو و رنگ آن براساس شدت هيجانات، متغير است. محققان اميدوارند با آزمايش روي اين مدل ها قادر به تقليد از شيوه هاي غيرزباني و ماهرانه برقراري ارتباط بين انسان ها و ايجاد اين قابليت در لباس ها، خودروها، رايانه ها و ابزار و وسايل ديگر باشند.

آموزش و پرورش
براي كتاب ژهاي درسي
راهنماي برنامه درسي تدوين
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: تا پايان سال 87 براي همه كتاب ژهاي درسي راهنماي برنامه درسي تدوين مي شود.
به گزارش همشهري، رئيس سازمان پژوهش و برنامه ژريزي آموزش و پرورش صبح ديروز با اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران، گفت: راهنماي درسي تمام كتاب ژها در يك برنامه درسي ملي گنجانده مي ژشود كه در حال حاضر گروه هاي تخصصي مشغول تدوين برنامه درسي ملي هستند.
نويد ادهم، درباره تأليف چند كتاب براي يك ماده درسي، اظهار داشت: پروژه چند تاليفي و توجه به شرايط بومي و اقليمي در تدوين كتاب ژهاي درسي مورد توجه است. همچنين، راهبرد مشاركت ژپذير كردن فرآيند توليد كتاب ژهاي درسي را در دستور كار قرار داده ژايم.
وي افزود: چند تأليفي بودن كتاب ژهاي درسي و تحقق مشاركت ژپذيري آن مستلزم تدوين راهنماي برنامه درسي است تا مطابق اين برنامه، كتاب ژهاي درسي تأليف و طراحي شود.
به گفته وي سازمان پژوهش و برنامه ژريزي آموزشي 31 عنوان نشريه منتشر مي ژكند كه 11 عنوان آن ماهنامه، 19 عنوان مجله و يك عنوان سالنامه در تيراژ 30 ميليون جلد است و مجلات رشد دانش ژآموزي در ابتداي هر ماه به دست دانش ژآموزان مي ژرسد.
وي با اشاره به برگزاري همايش پيامبر اعظم(ص) و جشنواره بين ژالمللي فيلم رشد، گفت: با توجه به اين كه امسال به عنوان سال پيامبر اعظم(ص) نام ژگذاري شده است، همايش بين ژالمللي پيامبر اعظم(ص) با حضور كشورهاي اسلامي در ارديبهشت ژماه سال آينده در تهران برگزار مي ژشود كه در اين همايش كتاب ژهاي درسي كشورهاي اسلامي در موضوع پرداختن به سيره پيامبر اسلام بررسي خواهد شد.
به گفته رئيس سازمان پژوهش و برنامه ژريزي آموزش و پرورش، دوره ژهاي مختلف آموزشي در استان ژها براي معلمان در خصوص سيره پيامبر اعظم(ص) برگزار شده و همچنين كتاب ژهايي در اين ارتباط براي معلمان طراحي و تدوين شده است.
نويد ادهم با تاكيد بربررسي تصاوير پيامبر اعظم(ص) در كتاب هاي درسي يادآور شد اين اقدام به منظور مطابقت اين تصاوير با تصاوير الهام بخش توأم با عطوفت،مهرباني و متناسب با اقتضاي زمان آن حضرت انجام مي گيرد.
وي افزود: در همايش بين ژالمللي سيماي پيامبر اعظم(ص)، برنامه درسي در كشورهاي مسلمان در خصوص پيامبر اعظم ارايه خواهد شد و همچنين وضعيت معرفي پيامبر اسلام در كتاب ژهاي درسي كشورهاي غيرمسلمان نيز بررسي و اعلام خواهد شد.
نويد ادهم، افزود: هزينه همايش سيماي پيامبر اعظم(ص) هنوز به طور قطعي مشخص نشده است اما برآورد اوليه ما اختصاص اعتباري بالغ بر 3 ميليارد ريال براي برگزاري همايش است.
تسهيلات جديد بيمه درمان تكميلي فرهنگيان
گروه علمي فرهنگي- تسهيلات جديد بيمه درمان تكميلي فرهنگيان در سال تحصيلي 86-85 اعلام شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش در قرارداد جديد اين وزارتخانه با بيمه ايران در خصوص بيمه درمان تكميلي فرهنگيان علاوه بر اختصاص 20 ميليون ريال براي هر نفر در جراحي هاي تخصصي و 10 ميليون ريال در جراحي هاي عمومي، پرداخت 10 ميليون ريال براي هزينه هاي مربوط به بيماري ام اس، پرداخت 10 ميليون ريال براي هزينه هاي داروهاي پيوندي و 2 ميليون ريال براي پرداخت هزينه هاي نازايي و ناباروري پيش بيني شده است.
همچنين پرداخت بخشي از هزينه هاي درماني بيماران صعب العلاج و پرهزينه مازاد بر تعهدات بيمه اي و يكسان شدن حق بيمه افراد بالاي 60 سال از ديگر تسهيلات در نظر گرفته شده است.
تهيه آيين نامه اجرايي
استخدام مربي بهداشت مدارس
فارس: وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه آيين نامه اجرايي استخدام مربي بهداشت مدارس تهيه شده است از تصويب اين آيين  نامه در كميسيون فرهنگي هيأت دولت خبرداد.
محمود فرشيدي افزود: اين آيين نامه در اصل آيين نامه اجرايي قانون الحاق تبصره (6) به ماده واحده قانون اصلاح قانون انتقال مراقبان بهداشت مدارس به واحدهاي آموزشي تابعه وزارت آموزش و پرورش نام دارد.
وي اضافه كرد: قانون انتقال مراقبان بهداشت از مدارس به واحدهاي آموزشي تابعه وزارت آموزش و پرورش در سال 1373 تصويب شده است كه بر اساس آن مراقبان بهداشت از وزارت بهداشت به آموزش و پرورش انتقال مي يابند.
فرشيدي ادامه داد: در تيرماه،۱۳۸۴ تبصره اي به اين قانون الحاق شد كه ما آيين نامه اجرايي اين تبصره را تهيه كرديم.

آموزش عالي
ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد از 20 آبان
مهر: ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد سال جاري از 20 آبان آغاز مي شود و تا 8 آذر ادامه دارد و امكان تمديد مهلت ثبت نام نيز وجود دارد.
معاون فني و آماري سازمان سنجش آموزش كشور افزود: داوطلبان شركت در اين آزمون بايد با مراجعه به مراكز پستي در سراسر كشور و با پرداخت مبلغ 6 هزار تومان اقدام به دريافت دفترچه راهنماي آزمون و فيش چاپ شده مربوط به ثبت نام كنند. البته سازمان پيش بيني مي كند 10 روز قبل از آغاز ثبت نام دفترچه راهنما را بر روي سايت قرار دهد.
حسين پوركاظمي گفت: داوطلب وارد سايت اينترنتي شده و فرايند ثبت نام را مطابق با توضيحات دفترچه راهنما انجام دهد. وي اضافه كرد: نسبت به سال گذشته تغييرات كمي در دفترچه راهنما وجود دارد و ايجاد رشته جديد نيز در سايه ديگر رشته ها درج شده است. پوركاظمي با بيان اينكه داوطلبان مي توانند در سال جاري نيز در رشته هاي شناور شركت كنند، گفت: رشته هاي مهندسي پليمر و رنگ و مديريت اجرايي به عنوان رشته هاي شناور به ليست اين رشته ها افزوده شده است و داوطلبان مي توانند علاوه بر رشته هاي مورد علاقه با پرداخت 6هزار تومان ديگر اين رشته ها را نيز انتخاب كنند. وي ادامه داد: سال گذشته 86 رشته شناور در دفترچه درج شده بود و امسال اين تعداد كمي بيشتر شده است. رشته هاي شناور بيشتر از ميان رشته هايي كه كارشناسي آنها در كشور وجود ندارد انتخاب مي شوند.معاون سازمان سنجش گفت: در سال جاري رشته كارشناسي ارشد مهندسي هسته اي به صورت كد خاصي در دفترچه وجود ندارد و كد اين رشته به عنوان زير مجموعه رشته هاي مهندسي برق، مكانيك، مواد و مهندسي شيمي درج شده است و داوطلبان شركت در رشته مهندسي هسته اي مي توانند از رشته هاي ليسانس خود كه مرتبط با اين رشته است، وارد اين رشته شوند.
۱۷ درصد دانشجويان متقاضي وام مي گيرند
ايسنا: رييس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم از ابلاغ موافقت نامه سازمان مديريت براي پرداخت اعتبار وام شهريه دانشجويان خبر داد.
مهرداد فولادي نژادگفت: اين موافقت نامه در ابتداي آبان ماه به صندوق ابلاغ شد ولي هنوز تخصيص آن براي دريافت اعتبار وام شهريه از خزانه ابلاغ نشده است، البته طبق قولهاي داده شده، قرار است ابلاغ آن تا پايان هفته صورت گيرد.
وي ابراز اميدواري كرد كه وزارت اقتصاد و دارايي نيز اعتبار وام شهريه را به طور كامل تخصيص دهد تا مشكلات دانشجويان برطرف شود.
وي با بيان اينكه به محض دريافت اعتبار، تعهدات صندوق به دانشگاه ها بدون فوت وقت محقق مي شود، گفت: با اين حال با پرداخت كل 58 ميليارد تومان نيز تنها 17 درصد دانشجويان متقاضي وام شهريه پوشش داده مي شوند.
فولادي نژاد با اشاره به درخواست وزارت علوم مبني بر دريافت 60 ميليارد تومان ديگر براي وام شهريه دانشجويان، تصريح كرد: در اين صورت مي توان نيمي از متقاضيان دريافت وام شهريه را پوشش داد. رييس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم در پايان با بيان اينكه در ابتدا دانشجويان نيازمند شناسايي شده تحت پوشش وام شهريه قرار مي گيرند، تصريح كرد: پس از آن ساير دانشجويان متقاضي نيز تحت پوشش وام شهريه قرار مي گيرند.
تاسيس دانشگاه معارف اسلامي
ايسنا: شوراي عالي انقلاب فرهنگي تأسيس دانشگاه معارف اسلامي وابسته به نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها را تصويب كرد.
با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پانصد و هشتاد و سومين جلسه خود و نظر به ضرورت تربيت مدرسان معارف اسلامي دانشگاه ها، دانشگاه معارف اسلامي وابسته به نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها تأسيس مي شود. اساسنامه اين دانشگاه توسط نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها تهيه و تدوين و به منظور تصويب به شوراي گسترش آموزش عالي ارائه مي شود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |