چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۱ - Nov 1, 2006
كارنامه 7 ماهه بورس تهران منتشر شد؛
۲.7ميليارد دلار سرمايه گذاري
۱۰.3 درصد بازده
005304.jpg
گروه بورس- سروش خسروي: تازه ترين آمار دريافتي نشان مي دهد، دادوستدهاي 7/2 ميليارد دلاري بورس در 7 ماه اول سال، به طور متوسط 3/10 درصد بازده را براي سهامداران به ارمغان آ ورده است.
به گزارش همشهري، تا پايان مهر ماه امسال در مجموع 1/7 ميليارد برگه سهم به ارزش 24 هزار ميليارد ريال در بورس اوراق بهادار به فروش رسيد.
طبق آمار مركز تحقيقات و توسعه بازار سرمايه در 7 ماه گذشته ميانگين ارزش مبادلات روزانه بورس تهران از مرز 170 ميليارد ريال گذشته است كه اين موضوع از 3 برابر شدن حجم ورود نقدينگي به بورس نسبت به دوران بحراني سال 84 حكايت دارد. در طول دوره بحران بازار سرمايه ارزش مبادلات بورس تهران به كمتر از 50 ميليارد ريال در روز كاهش يافته بود.
شاخص ها
براساس اين آمار، بورس تهران در طول 7 ماه گذشته در 140 روز پذيراي متقاضيان سرمايه گذاري بوده كه در اين مدت فقط ظرف 45 روز سهامداران شاهد نزول منحني شاخص كل قيمت سهام بوده اند.
شاخص كل قيمت سهام در پايان مهر ماه امسال، نسبت به اول سال جاري 4/1 درصد رشد داشته، ضمن اين كه در مدت ياد شده شاخص صنعت با 4/3درصد رشد به كار خود پايان داده است. رشد شاخص صنعت در حالي محقق شده كه در اين دوره، شاخص مالي 4/16درصد نزول را تجربه كرده است.
بازده
براساس اين گزارش، در طول 7 ماه سپري شده از سال 85 ميانگين بازده سرمايه گذاري در بورس اوراق بهادار به 3/10درصد رسيده است. در اين مدت شاخص بازده نقدي و قيمت كه به شاخص بازده بازار معروف است 2هزار و 754 واحد افزايش يافته و در مرز 30هزار واحد ايستاده است.در طول دوره ياد شده ارزش بازار سهام تهران نيز 8/1درصد رشد كرده و از مرز 331هزار ميليارد ريال گذشته است.

ثبات شاخص با معدني ها
گروه بورس- در معاملات روز گذشته بورس تهران سهام معادن بيشترين تاثير را بر روي شاخص برجاي گذاشتند.
به گزارش همشهري، در معاملات روز گذشته افزايش ارزش سهام شركت هاي كالسيمين و چادرملو بيش از 4 واحد تاثير مثبت بر روي شاخص برجاي گذاشت، اما در نهايت نتوانست از كاهش اندك شاخص جلوگيري كند.اين براي سومين روز متوالي است كه افزايش ارزش سهام كالسيمين تاثير مثبتي بر روي شاخص مي گذارد.پس از اين شركت هاي پتروشيمي خارك و بانك پارسيان هركدام به ترتيب با 79/1 و 73/1 واحد تاثير مثبت بر شاخص در جايگاه بعدي قرار گرفتند.اما در انتهاي معاملات ديروز كاهش ارزش سهام سايپا، سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات، پتروشيمي آبادان و پارس خودرو منجر به كاهش شاخص كل بورس شدند.ديروز تالار فرعي بورس با يك واحد كاهش مواجه شد و در مقابل شاخص تالار اصلي با 19/0 واحد رشد، صعود كرد.همچنين شاخص واسطه گري هاي مالي 33 واحد افزايش يافت و شاخص صنعت و بازده نقدي و قيمت با كاهش روبه رو شدند.

جلسه مشترك
با اروپايي ها براي
راه اندازي بورس نفت
فارس: روز گذشته و با ورود هيأت مشاور اروپايي راه اندازي بورس نفت به تهران اولين جلسه مشترك با اعضاء هيأت مديره سازمان بورس و چند تن از مديران و كارشناسان وزارت نفت با موضوع امكان سنجي و چگونگي تاسيس بورس نفت برگزار شد.
در اين جلسه كه به مدت 4 ساعت به طول انجاميد درباره مباحث كلي بورس نفت و امكان سنجي و سازوكارهاي اين بازار گفت  وگو و تبادل نظر شد. در جلسه روز گذشته اعضاء هيأت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار، شركت خدمات بورس، مديران و كارشناسان وزارت نفت،  موسسه عالي برنامه ريزي وابسته به سازمان مديريت و ديگر كارشناسان مرتبط بازار سرمايه حضور داشتند. هيأت مشاور اروپايي راه اندازي بورس نفت متشكل از كارشناسان ارشد بازار نفت به نام (كوك) و يك ايراني الاصل اروپايي هستند كه شركت كوك به عنوان مشاور در تاسيس بورس هاي نفت كويت،  اسكاتلند و نروژ داراي سوابقي است.

رشد 51 درصدي
بورس فلزات تهران
گروه بورس- در هفت ماه اول امسال جمعا 3/3 ميليون تن انواع فولاد، آلومينيوم، مس، روي، كنسانتره فلزات گران بها و موليبدن به ارزش  ۲۲ تريليون ريال در بورس فلزات تهران داد و ستد شد.
به گزارش اطلاع رساني بورس فلزات تهران، آمار معاملات انجام شده در هفت ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش  ۵۱ درصد و از لحاظ وزن چهار درصد افزايش را نشان مي دهد. در دوره مورد بررسي جمعا سه ميليون و  ۲۰۲ هزار و  ۴۲۰ تن انواع محصولات فولادي به ارزش  ۱۶ تريليون و  ۱۸۷ ميليارد و  ۵۵۳ ميليون و  ۱۰۰ هزار ريال معامله شد كه از لحاظ وزن و ارزش به ترتيب  ۸۱‎/۹۶ و  ۹۳‎/۷۳ درصد از كل بازار را در اين دوره به خود اختصاص داده و در جايگاه اول قرار داشته است و نسبت به هفت ماهه اول سال گذشته از لحاظ ارزش  ۳۳ درصد و از لحاظ وزن با چهار درصد افزايش روبه رو بوده است.

آغاز لابي هاي رسانه اي براي تعيين مدير عامل شركت بورس
سازمان بورس بي طرف مي ماند
گروه بورس- در حالي كه لابي هاي رسانه اي براي تعيين مديرعامل شركت بورس اوراق بهادار آغاز شده، رئيس بورس اوراق بهادار مي گويد، اين سازمان از هيچ فرد خاصي حمايت ويژه نمي كند.
روز گذشته برخي خبرگزاري هاي داخلي با انتشار فهرستي از اسامي اشخاص بعضاً غيرمشهور و ناشناخته در بين فعالان بازار سرمايه، جنگ رسانه اي را براي تعيين فرد مطلوب خود به عنوان نخستين مدير عامل شركت بورس اوراق بهادار شروع كردند، اما اعضاي هيأت مديره شركت بورس از اين موضوع ابراز بي اطلاعي كردند.
طبق رسم چند سال اخير، همواره در مواقع تعيين مديران جدي در بازار سرمايه، فشار از طريق رسانه ها آغاز مي شود، به نظر مي رسد اين رسم اين بار و براي انتخاب پست حساسي چون مدير عاملي شركت بورس كنار گذاشته شود.
معماري جديد
نصراله برزني عضو هيأت مديره شركت بورس اوراق بهادار در گفت وگو با ايسنا، در اين باره گفت: هيأت مديره در چارچوب قانون عمل خواهد كرد، ضمن اين كه بايد در نظر داشته باشيم بورس با توجه به ساختار جديد، مستلزم طراحي نو و معماري جديد است.او با اشاره به اين كه قطعاً مدير عامل شركت بورس هفته آينده تعيين مي شود، افزود: تا نيمه آبان ماه بسياري از مسائل مربوط به شركت بورس روشن مي شود، البته استقرار كامل ساختارهاي اين شركت به دو ماه زمان نياز دارد.
تأييد صلاحيت
از سوي ديگر علي صالح آبادي رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از تأييد صلاحيت 6 عضو معرفي شده براي هيأت مديره شركت بورس خبر داد و به خبرگزاري فارس گفت: عصر روز دوشنبه با انجام بررسي ها و مصاحبه هايي صلاحيت مصطفي اميد قائمي از شستا، هاشم بت شكن از سرمايه گذاري بهمن، آرام بنيار از سرمايه گذاري تدبير، علي روحي از توسعه ملي، نصرالله برزني و صادق عجمي از كارگزاري هاي اقتصاد نوين و آرمون بورس مورد تأييد هيأت مديره سازمان بورس قرار گرفت و صلاحيت اين نفرات قطعيت يافت. وي درباره وضعيت صلاحيت محمود شافعي كه به نمايندگي از شركت سرمايه گذاري غدير معرفي شده، گفت: صلاحيت وي هنوز معلوم نيست، ولي تا چند روز آينده تكليف هفتمين عضو معرفي شده نيز مشخص خواهد شد.
صالح آبادي در باره مديرعامل شركت بورس اظهار داشت:  هيأت مديره شركت سهامي بورس جلساتي براي گزينش و معرفي مديرعامل شركت بورس برگزار كرده، ولي تاكنون به جمع بندي نهايي و قطعي نرسيده است.
رئيس سازمان بورس درباره شايعه تمايل سازمان به فردي خاص براي تصدي پست مدير عامل شركت بورس اوراق بهادار تصريح كرد: سازمان بورس با هيچ فرد و گروه خاصي عهد اخوت نبسته و تنها براساس منطق و بدون تعصب و حساسيت رفتار كرده و به اين رويه ادامه خواهد داد. تاكنون نه به هيأت مديره شركت بورس ديكته كرده ايم و نه دنبال فرد خاصي هستيم، بلكه آنچه براي مجموعه سازمان داراي اهميت به سزايي است سلامتي، برخورداري از دانش و سابقه كاري مثبت و مرتبط، قاطعيت و دفاع از حق و حقيقت و اهل مسامحه نبودن مديرعامل شركت بورس است.
صالح آبادي تاكيد كرد: هيچ حساسيت و تعصبي نسبت به افراد معرفي شده از سوي هيأت مديره شركت بورس نداريم و نخواهيم داشت، بلكه دنبال افراد مطلوب  هستيم.
سخنگوي سازمان بورس در ادامه به موارد تخلف چند كارگزار اشاره كرد و گفت:  با توجه به برنامه ها و اقداماتي كه براي شفافيت اطلاعات شركت ها و معاملات سهام انجام شده، حوزه نظارت با همكاري حوزه بازرسي سازمان بورس به طور مستمر بر عملكرد كارگزاران، شركت ها، سهامداران عمده و حسابرسان نظارت خواهد كرد بر همين اساس با تخلفات چند كارگزار برخورد شد و محروميت محدود از معاملات چند كارگزار از جمله اين برخوردهاست.
صالح  آبادي ضمن بيان اين مطلب كه كميته رسيدگي به تخلفات انضباطي متشكل سه نماينده از حوزه هاي نظارت، بازرسي و امور حقوقي سازمان بورس هستند و اين كميته وظيفه مطالعه و بررسي تخلفات را به عهده دارد گفت: اين كميته بعد از مطالعه و بررسي هاي لازم و دعوت از افراد متخلف و در صورت احراز تخلف براساس نوع و ميزان تخلف چند حكم را مانند تذكر شفاهي و كتبي بدون درج يا با درج در پرونده و محروميت يك تا 60 جلسه انجام معاملات كارگزاران را به هيأت مديره شركت بورس پيشنهاد مي دهد. هيأت مديره سازمان بورس نيز در صورت احراز و تناسب تخلف با پيشنهاد مورد نظر كميته، رأي صادره را تصويب و تنفيذ مي كند.
صالح آبادي يادآور شد: سعي شده احكام صادره با اغماض و صرفاً با هدف جلوگيري از تكرار اشتباهات و تخلفات باشد تا با رفع هرگونه شبهه و ابهام و مورد تخلف، هدف هميشگي سازمان كه همان افزايش اطمينان به بازار سهام است محقق شود و حقوق مردم و سهامداران رعايت شود چرا كه هيأت مديره سازمان بورس حقوق دريافت مي كند تا از حقوق مردم و منافع جمعي دفاع كند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه در صورت محروميت معاملات كارگزاران سهامداران متضرر مي شوند و بهتر است به گونه اي ديگر با كارگزاران متخلف برخورد شود گفت: همواره توصيه شده كه سهامداران با رعايت اصل تشكيل سبد سهام با چند كارگزار در ارتباط باشند؛ از سوي ديگر امكان جريمه نقدي متخلفان از سوي سازمان بورس به لحاظ حقوقي وجود ندارد و بهتر است سهامداران از بين حدود 90?كارگزار با بهترين ها در ارتباط باشند.
صالح آبادي با اشاره به آخرين مراحل تصويب آيين نامه نظارت بر حسابرسان گفت: در گذشته بر اين حوزه از سازمان بورس نظارت نمي شد، اما از اين به بعد بر فعاليت حسابرسان شركت ها نيز نظارت مستمر خواهد شد تا قدم ديگري در تحقق شفافيت اطلاعات برداشته شود.
صالح آبادي با اشاره به حضور دو كارشناس ارشد اروپايي بورس نفت در تهران و برگزاري دو جلسه اظهار داشت: با توجه به عدم وجود سابقه و تجربه تأسيس بورس نفت در اكثر كشورهاي دنيا سازمان بورس از دو كارشناس و مشاور راه اندازي بورس دعوت كرد تا در خصوص مراحل راه اندازي بورس نفت تجربيات موجود را ارايه دهند.
وي ادامه داد: در جلساتي كه برگزار مي شود مواردي چون مزايا، ابعاد فني و چگونگي راه اندازي، مسير شكل دهي بورس نفت از ابتدا تا انتها و ديگر مسائل اين بورس مورد بحث بررسي قرار گرفت.
رئيس و سخنگوي سازمان بورس و اوراق بهادار در پايان يادآور شد: با توجه به طرح سهام عدالت و سهامدار شدن حدود 5 ميليون از مردم كشور و همچنين تأكيد رئيس جمهوري بر مقوله فرهنگ سهامداري، وظيفه خطير و حساسي بر دوش سازمان بورس وجود دارد و هيأت مديره بورس تا حدامكان دو هدف اطلاعات شفاف و معاملات شفاف را پيگيري و محقق خواهد كرد.

مدير عامل شركت بورس هفته  آينده انتخاب مي شود
گروه بورس تا پايان هفته آينده مدير عامل شركت بورس اوراق بهادار انتخاب و معرفي مي شود.
سيدعلي حسيني عضو هيأت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار همشهري ضمن بيان اين مطلب گفت: پس از معرفي نمايندگان اعضاي هيأت مديره، سازمان بورس با همه آنها مصاحبه هايي انجام داد و برنامه هاي كاري آنان را دريافت كرد. در اين ميان صلاحيت 6 نفر از اين اعضا تأييد شد و اكنون تنها تعيين صلاحيت يك عضو ديگر باقي مانده است.وي در خصوص انتخاب مدير عامل شركت بورس گفت: به محض تشكيل اولين جلسه هيأت مديره اين شركت مدير عامل معرفي خواهد شد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه اولين جلسه هيأت مديره شركت بورس چه زماني برگزار خواهد شد تاكيد كرد: تا انتهاي هفته آينده اين جلسه برگزار و مديرعامل رسماً اعلام خواهد شد، البته رايزني ها و هماهنگي ها پيش از تشكيل اولين جلسه هيأت مديره انجام خواهد شد و سرانجام در اولين جلسه رسمي هيأت مديره مديرعامل شركت بورس مشخص خواهد شد. عضو هيأت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تأييد صلاحيت علي روحي، مدير عامل كارگزاري بانك ملي در هيأت مديره شركت بورس كه نام وي در ميان اسامي كارگزاران متخلف نيز ديده مي شود، گفت: اين تخلفات، در مورد ياد شده چندان موثر نبوده زيرا بيشتر تخلف درون سازماني محسوب مي شود. بنابراين تنبيهي نيز كه براي اين تخلف ها در نظر گرفته شد تنبيهات انضباطي درون سازماني است.ضمن اينكه علي روحي در شركت كارگزاري بانك ملي به عنوان مدير عامل مشغول به فعاليت است و تخلفي كه صورت گرفته است از طرف شخص وي نبوده، بلكه از سوي كارمندان اين شركت كارگزاري صورت پذيرفته است.وي تاكيد كرد: اين تخلف مربوط به شخص نيست و ما در اين مورد فعاليت كارگزاري را يك دوره زماني محدود كرديم. در واقع محدوديت انضباطي ما نيز مربوط به شخص نيست، بلكه مربوط به شركت و موسسه است.
حسيني درباره اعلام اسامي كارگزاران متخلف گفت: طبق آيين نامه سازمان كارگزاران بورس مواردي به عنوان تخلف و مواردي نيز به عنوان جرايم اشاره شده است. سازمان مواردي را كه به عنوان تخلف در آيين نامه اشاره شده به طور مستمر پيگيري خواهد كرد و به طور مداوم مواردي را كه به عنوان ناهنجاري مطرح است پيگيري مي كنيم و در آينده آنها را بدون ذكر نام و براي اطلاع رساني منتشر خواهيم كرد. حسيني تاكيد كرد: كشف ناهنجاري ها و رسيدگي به آنها كار مستمر سازمان است و براي آنها تنبيهات درون سازماني در نظر گرفته مي شود، اما مواردي كه به صورت جرم مطرح هستند مربوط به قوه قضاييه مي شود.وي خاطر نشان كرد: جرائمي كه در بورس مطرح مي شود. به لحاظ قانوني بر عهده قوه قضاييه خواهد بود و ما آنها را از طريق مراجع قضايي پيگيري خواهيم كرد و اين قوه خود تصميم خواهد گرفت كه اسامي را براي اطلاع رساني منتشر كند يا خير.

شاخص بورس  عربستان    چهار رقمي  مي شود
ايرنا: بازار اوراق  بهادار عربستان  سعودي  در سومين  روز از فعاليتهاي  هفتگي  خود با كاهش  شديد شاخص ها همراه  شد و بيش  از پيش  به  چهار رقمي  شدن  نزديك تر شد.
شاخص ها در پايان  معاملات  روز دوشنبه كه  از نوسان  زيادي  برخوردار بود با 474 واحد كاهش  به  10053 واحد رسيد.بورس  عربستان  به  عنوان  بزرگترين  بورس  كشورهاي  عربي  از اواخر فوريه  سال 2006 ميلادي  شاهد سقوط  شديد ارزش  سهام  بود به  نحوي  كه  شاخص ها از 21 هزار واحد به  وضعيت  كنوني  رسيد و سهامداران  ميلياردها دلار متضرر شدند.

بازنگري دركارگزاري هاي بورس  كالا
ايسنا: همه سرمايه گذاري ها و سياست هاي دولت از ابتداي انقلاب در بخش كشاورزي بر توليد تاكيد داشته،  اما مي توان بازار محصولات كشاورزي را به وسيله بورس اصلاح كرد و از بازار انحصاري به سمت بازار رقابتي حركت كرد.
محمدحسين چيذري، معاون برنامه ريزي و توسعه بورس كالاي كشاورزي افزود: بايد در كل شركت هاي كارگزاري بازنگري به عمل آيد كه خوشبختانه شركت هاي كارگزاري درخواست كننده جديدي داريم كه اكثر آنها بانك هاي دولتي، خصوصي، موسسات مالي و اعتباري و شركت هاي سرمايه گذاري هستند.

قرارداد جديد كارخانجات مخابراتي
را به صدر جدول تقاضا  رساند
005301.jpg
گروه بورس- خبر انعقاد قرارداد 168 ميليارد توماني توسعه شبكه تلفن همراه با كارخانجات مخابراتي ايران، صف خريدي طولاني را پشت سر سهام اين شركت ايجاد كرد.
به گزارش همشهري، ديروز 162 نفر دستور خريدهاي خود را براي 3/1 ميليون سهم كارخانجات مخابراتي ايران به ارزش۱۱ميليارد ريال صادر كردند. در حال حاضر از نظر ارزش تقاضاهاي موجود كارخانجات مخابراتي ايران در رتبه سوم جدول تقاضا در بورس تهران جاي گرفته است.
بالاتر از اين شركت نام شركت هايي چون باما و پتروشيمي اراك به چشم مي خورد. در اين ميان در حالي كه خبر مي رسد قيمت فلز روي در بازارهاي جهاني رو  به افزايش است، سهام شركت باما كه در اين صنعت فعاليت دارد با هجوم 65 ميليارد ريال نقدينگي روبه رو شده است. ديروز 165 نفر در صف خريد سهام اين شركت ايستادند.
سهام پتروشيمي اراك هم روز گذشته 344 متقاضي خريد را با خود همراه كرد. فشار تقاضا براي خريد سهام پتروشيمي اراك در حالي ادامه دارد كه سهامدار اصلي اين شركت پتروشيمي يعني سرمايه گذاري بانك ملي با هجوم فروشندگان سهام روبه رو است. ديگر شركت همخانواده با سرمايه گذاري بانك ملي و پتروشيمي اراك يعني صدرا نيز همچنان صف طولاني فروش را پشت سر خود مي بيند.

تغييرات قيمت سهام
005259.jpg
005262.jpg
005265.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |