چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۱ - Nov 1, 2006
بازتاب حمله هلي كوپترهاي ناتو به مدرسه ديني در پاكستان
80 نفر در اين حمله كشته شدند
005388.jpg
گروه بين الملل حمله سحرگاه دوشنبه به يك مدرسه ديني در مناطق قبيله نشين پاكستان كه بيش از 80 كشته به جا گذاشته است نخستين پيامدهاي سنگين خود را براي دولت پرويز مشرف به جا گذاشت. ديروز هزاران پاكستاني در شهر خار كه روستاي محل حمله در اين شهر واقع است عليه اين اقدام دولت تظاهرات كردند. تظاهركنندگان تصاويري از قربانيان حمله روز دوشنبه را در دست داشتند و دولت را به كشتار غير نظاميان و دانشجويان ديني متهم مي كردند. معترضان خشمگين عليه بوش شعار داده و مردم را به جهاد فرا مي خواندند.
در همين حال نشريه آسيا تايمز ديروز به نقل از منابع خبري خود و شاهدان عيني در محل حمله به مدرسه ديني در پاكستان نوشت، هلي كوپترهايي كه اين حمله را انجام دادند به سازمان پيمان آتلانتيك شمالي ناتو تعلق داشته نه ارتش پاكستان. در سفر اخير پرويز مشرف به آمريكا براي شركت در مجمع عمومي سازمان ملل و در جريان ديدار با جورج بوش در كاخ سفيد، رئيس جمهور پاكستان موافقت كرد كه ناتو در خاك پاكستان عمليات انجام دهد

سفر مبارك به روسيه
گروه بين الملل- حسني مبارك رئيس جمهور مصر پس از آن كه طرح خود مبني بر استفاده از انرژي هسته اي را اعلام كرد، براي مذاكره با مقامات روسي به مسكو سفر مي كند. در اين باره احمد ابوالغيظ وزير خارجه مصر گفت: روسيه و مصر از دورنماي مساعدي از نظر همكاري در همه زمينه ها از جمله استفاده از انرژي هسته اي در اهداف صلح آميز برخوردار هستند.
وي همچنين خاطرنشان كرد كه مصر به نقش روسيه در جهان از جمله در خاور نزديك واقف است و مي داند كه روسيه امكانات زيادي در زمينه صنايع اقتصادي و همچنين بازار هنگفتي دارد و در زمينه احداث نيروگاه هاي برق اتمي هم دانش بسياري دارد.
حسني مبارك امروز به مسكو سفر خواهد كرد. قرار است، در اين سفر وي علاوه بر مسايل مربوط به مشاركت در فناوري هسته اي، در خصوص مسايل خاورميانه، اوضاع عراق، مناقشه اسرائيل با لبنان و فلسطين  با پوتين و ديگر مقامات مسكو مذاكره كند.

شوراي امنيت خواهان خلع سلاح مبارزان
لبناني شد
گروه بين الملل شوراي امنيت سازمان ملل در نشست اخير خود بدون توجه به تجاوزات هوايي رژيم اسرائيل به لبنان و نقض قطعنامه 1559 سازمان ملل، خواهان خلع سلاح نيروهاي شبه نظامي لبنان (منظور حزب الله) و برگزاري انتخابات رياست جمهوري در لبنان شد.
رئيس جمهور لبنان ازجمله شخصيت هاي سياسي طرفدار و همراه حزب الله لبنان است.
در بخشي از اين بيانيه كه توسط كينزو اوشيما، رياست دوره اي شورا قرائت شده آمده است: برخي از موارد پيش بيني شده در اين قطعنامه هنوز به مرحله اجرا در نيامده است كه از آن جمله مي توان به خلع سلاح شبه نظاميان لبناني و خارجي در اين كشور، احترام كامل به تماميت ارضي، حاكميت، وحدت و استقلال سياسي اين كشور و نيز برگزاري انتخابات رياست جمهوري بر اساس قانون اساسي لبنان بدون تأثيرگذاري و دخالت بيگانگان در آن اشاره كرد.

گرجستان وخروج
ازجمع كشورهاي مشترك المنافع
گروه بين الملل وزارت امور خارجه گرجستان پيامدهاي احتمالي خروج اين كشور از ساختار كشورهاي مشترك المنافع را بررسي مي كند.معاون اول وزير امورخارجه گرجستان درباره عملكرد كميسيون وزارت امور خارجه در زمينه مسئله خروج اين كشور از ساختار كشورهاي مشترك المنافع گفت، از مدت شكل گيري اين ساختار، هزاران سند مختلف ايجاد و گرجستان به بخش عظيمي از آنها ملحق شده است اما بسياري از آنها هيچ مسئوليتي را براي ما ايجاد نمي كنند.
وي گفت: بايد تصوير روشني از آينده هركدام از اين اسناد در صورت خروج از كشورهاي مشترك المنافع داشته باشيم.
والري چچلاشويلي گفت: در اين حال ما توصيه نامه هايي تنظيم خواهيم كرد كه چه قراردادهاي دوجانبه اي بايد با چه كشورهايي منعقد شوند تا امكان لطمه وارد شدن به گرجستان را درصورت خروج از ساختار كشورهاي مشترك المنافع خنثي كند.

بي اعتمادي عامل ناآرامي
گروه بين الملل- يك كارشناس فرانسوي گفت: در تنگنا قرار دادن و محروم كردن مهاجران حومه نشين فرانسوي از حقوق مسلم آنان سبب بروز خشونتها در فرانسه شده است. خانم ريوا كستوق ينو گفت ريشه و اساس ناآرامي ها در فرانسه ناشي از بي اعتمادي دو جانبه دولت و مهاجرين در اين كشور است. وي افزود: جوانان حومه خواهان همگون كردن اقشار مختلف مردم در نقاط مختلف اين كشور هستند. آنها سياست ساركوزي را مخالف شعار نمادين كشور فرانسه يعني برابري و برادري مي دانند.
كارشناس مركز ملي تحقيقات علمي در پاريس به كهنه بودن اين درد در ميان مهاجرين اشاره كرد و گفت از سال 1980 فرانسه همچنان صحنه درگيري هاي پراكنده بوده است، البته سال گذشته اين ناآرامي ها شدت بيشتري پيدا كرد و امسال نيز شاهد آن هستيم.

نگاه
ليبرمن فاشيست است
گروه بين الملل - شكست اسرائيل در حمله به لبنان به تغيير در آرايش سياسي اين رژيم منجر مي شود.تاكنون يك وزير از كابينه اولمرت بركنار شده و رئيس جمهور و نخست وزير رژيم صهيونيستي در مظان اتهام و در تهديد تعقيب قضايي قرار دارد.اماشرايط سياسي به گونه اي نيست كه مشكل با برگزاري انتخابات زود رس رفع شود.براي اين رفع مشكل ديروز اويگدور ليبرمن رهبر يكي از احزاب افراطي اسرائيلي به كابينه پيوست. خبرگزاري فرانسه در گزارشي به تحليل عضو جديد كابينه رژيم صهيونيستي و شرايط سياسي اين رژيم مي نويسد:
اويگدور ليبرمن كه يك ناسيوناليست افراطي و روس تبار است و به تازگي وارد كابينه ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل شده به تزار قدرتمندي شهرت دارد كه خواهان همگون سازي نژادي در اسرائيل است. مواضع افراطي و صراحت لهجه كه از ويژگي هاي اين مرد چهل و هشت ساله است موجب شده به جاي آنكه به سبب نژادپرستي مورد سرزنش قرار بگيرد بدون هيچ قيد و شرطي از وي تمجيد شود.
كابينه اسرائيل روز دوشنبه به انتصاب وي در سمت وزير امور استراتژيك كه مختص وي ايجادشده و وظيفه آن رسيدگي به مسئله هسته اي ايران است، راي داد. اين مسئله موجب شد تا حزب راست افراطي اسرائيل(اسرائيل خانه ما) به ائتلاف ايهود اولمرت بپيوندد. اكثريت پارلماني اسرائيل كه متشكل از هفتاد و هشت نفر از 120 نماينده پارلمان اسرائيل (كنست) است، اين تصميم را تأييدكردند.
ليبرمن كه در مولداوي متولد شده است در ميان اسرائيلي هايي كه از جمهوري هاي شوروي سابق به اسرائيل مهاجرت كرده اند و بيش از يك ميليون نفر مي شوند و حدود چهارده درصد از جمعيت اسرائيل را تشكيل مي دهند، از محبوبيت بسياري برخوردار است.وي به تازگي در گفتگو با خبرنگاران گفته است: من قصد دارم عمل كنم و فقط حرف نزنم . مخالفان وي او را يك تندرو خطرناك ،يك فاشيست و يك نژادپرست مي دانند كه براي بيست درصد از جمعيت اسرائيل كه شامل يك ميليون و سيصد هزار عرب ساكن سرزمين هاي اشغال شده در سال 1967 مي شود، خطرناك به شمار مي آيد.
احمد طيبي از نمايندگان عرب در پارلمان اسرائيل به تازگي در گفتگوبا فرانس پرس گفته است ورود ليبرمن به كابينه پيام آشكاري از مشروعيت دادن به نژادپرستي و فاشيسم به شمار مي آيد كه در جامعه اسرائيل به يك عمل رايج تبديل شده است اما ليبرمن فقط به اين مسائل اكتفا نمي كند.وي در ماه مه به صراحت خواستار اعدام نمايندگان عرب پارلمان اسرائيل به اتهام خيانت و گفتگو با مبارزان فلسطيني جنبش حماس شده بود. توقف تخليه شهرك هاي يهودي نشين در كرانه باختري راه را براي ملحق شدن طرفداران ليبرمن به اولمرت بازكرد.
اويگدور ليبرمن كه در سن بيست سالگي وارد اسرائيل شده ديپلمه علوم اجتماعي از دانشگاه عبري بيت المقدس است و پيش از آنكه وارد عرصه سياست شود در ارتش خدمت مي كرده است.او براي مدت زيادي دبيركل حزب راست ليكود و از نزديكان بنيامين نتانياهو رئيس اين حزب كه طي سال هاي 1996 تا 1999 نخست وزير اسرائيل بود به شمار مي آمد.
در همين دوران نام او در رسانه ها به عنوان مردي قوي با لهجه اي روسي مطرح شد.
براساس نظرسنجي ها از سال 1999 محبوبيت وي در راس حزب راست افراطي بيتوينو با كسب آراي مهاجراني كه از شوروي سابق به اسرائيل مهاجرت كرده اند همواره بيشتر شده است. حزب اسرائيل بيتوينو در انتخابات پارلماني اسرائيل در سال 1994 چهار كرسي و در انتخابات اخير كه در ماه مارس برگزارشد يازده كرسي را به خود اختصاص داده است در نظرسنجي كه اخيرا انجام شده است پيش بيني مي شود در انتخابات بعدي اين حزب بيست كرسي به دست بياورد. ليبرمن داراي همسر و سه فرزند است.
وي درگذشته طي سال هاي۲۰۰۱ و 2002 وزير امور زيربنايي ملي و طي سال هاي 2003 و 2004 در كابينه شارون وزير حمل و نقل بوده است وي به سبب مخالفت با عقب نشيني از غزه در ژوئن سال 2004 توسط آريل شارون نخست وزير وقت اسرائيل از كار بركنار شد.

كوتاه ازسياست جهان
كره شمالي به مذاكرات بازمي گردد
همشهري آنلاين: خبرگزاري هاي كره جنوبي و شين هواي چين به نقل از منبعي در وزارت امور خارجه چين از توافق كره شمالي براي بازگشت به مذاكرات بر سر پايان دادن به برنامه هسته اي خود خبر دادند.
به گزارش رويترز اين توافق در جلسات مشتركي كه ميان آمريكا، چين و كره شمالي برپا شده به دست آمده است: خبرگزاري شين هوا به نقل از اين منبع نوشت: سه طرف مذاكره توافق كردند گروه شش به زودي در مورد برنامه هاي اتمي كره شمالي جلسه مشترك برگزار كنند.

ژاپن:دستيابي به سلاح هسته اي حق ماست
ايسنا: دبير كابينه ژاپن ديروز گفت، به رغم قانون اساسي ژاپن، توكيو دستيابي به تسليحات هسته اي حق قانوني كشورش است، اما اين كشور هسته اي شدن را در برنامه هاي خود ندارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، قانونگذاران عالي رتبه ژاپني در پي آزمايش هسته اي كره شمالي در تاريخ 19 اكتبر از مقامات كشورشان خواسته اند كه درخصوص گزينه دستيابي به تسليحات هسته اي بحث و مذاكره كنند.در همين حال ياسوهيشا شيوزاكي، دبير كابينه ژاپن گفت، قانون اساسي ژاپن اين امر را مجاز مي شمارد كه كشورش از حق دستيابي به حداقل توانمندي هاي(هسته اي) جهت دفاع از خود برخوردار باشد.
شيوزاكي، سخنگوي ارشد دولت ژاپن هم چنين افزود:  به لحاظ تكنيكي و تئوريك مي توان دستيابي به تسليحات هسته اي را در اين بحث گنجاند، اما دولت ژاپن سياست خود را بر اين مبنا ( دستيابي به تسليحات هسته اي) قرار نداده است.دولت ژاپن به هيچ وجه قصد ندارد كه در اصول غيرهسته اي خود كه شامل سه بند است، تغييراتي صورت دهد.

نژادپرست افراطي عضو كابينه اسرائيل شد
ايسنا: يكي ديگر از تندرويان صهيونيست طي حكمي  به پست معاونت نخست وزير و هم چنين وزارت اقدام در برابر تهديدات استراتژيك، در كابينه اين رژيم منصوب شد.
به نوشته روزنامه السفير- چاپ لبنان- اويگدور ليبرمن، رهبر حزب راست افراطي ييزرائيل بيتنو با اكثريت آرا به سمت وزير اقدام در برابر تهديدات استراتژيكي كه مسئوليت رسيدگي به پرونده هسته اي ايران را به عهده دارد، منصوب شد. تعيين ليبرمن به اين سمت پس از نشان دادن چراغ سبز كميته مركزي حزب كارگر براي پيوستن وي به دولت صورت گرفت.در اعتراض به انتخاب وي تعدادي از نمايندگان مخالف كنست از جمله  عزمي  بشاره و احمد طيبي، از اعضاي عرب كنست با اجتماع در مقابل پارلمان در بيت المقدس اعتراض كردند.طيبي، ليبرمن را يك سياستمدار فاشيست، خطرناك و نژادپرست توصيف كرد.نبيل شعث، عضو برجسته جنبش فتح نيز وي را موجودي خطرناك دانست كه پيوستن او به دولت اسرائيل گامي  جديد در ادامه شيوه هاي نامناسب دولت اسرائيل خواهد بود.

سفير عربستان در آمريكا: راه صلح خاورميانه
فشار واشنگتن به اسرائيل است
گروه بين الملل سفير عربستان در آمريكا كه از او به عنوان يك چهره مؤثر سياسي در اين كشور نام مي برند، ديروز در واشنگتن از دولت بوش خواست تا با استفاده از قدرت خود اسرائيل را به نشستن پشت ميز مذاكره براي صلح در خاورميانه تحت فشار قرار دهد.
تركي از آمريكا خواست اسرائيل را به عقب نشيني از اراضي اشغالي فلسطين و تخليه قدس وادار كند.فيصل التركي در سخنراني خود در شوراي روابط بين كشورهاي عربي و آمريكا اظهار داشت، آمريكا تنها كشوري است كه در شرايط كنوني مي تواند طرح نقشه راه را به عنوان طرح صلح بين المللي براي برقراري صلح و آرامش در منطقه خاورميانه به اجرا آورد.تركي همچنين در پايان اين سخنراني و در پاسخ به پرسش حضار درخصوص عراق گفت: آمريكا نبايد به اين زودي ها از عراق خارج شود. وي مدعي شد چنين كاري باعث تجزيه عراق و پاكسازي قومي و فرقه اي گسترده در اين كشور مي شود.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |