چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۱ - Nov 1, 2006
در نخستين جلسه ستاد برگزاري جشنواره شعر فجر
ايماني خوشخو: جشنواره شعر فجر يك حركت ملي است
معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: جشنواره بين المللي شعر فجر بايد به صورت يك حركت ملي برگزار شود و همه شاعران به نحوي در اين حركت ملي حضور داشته باشند.
به گزارش فارس محمد حسين ايماني خوشخو، در نشست ستاد جشنواره بين المللي شعر فجر افزود: جشنواره شعر فجر نبايد به صورت بخشي و تشكلي باشد و با در نظر گرفتن معيارهاي ملي، اسلامي و انقلابي ايده آل است كه همه شاعران در آن حضور داشته باشند و با اين حركت ملي همراه شوند.
وي با اشاره به ايجاد واحد شعر در معاونت امور هنري خاطرنشان كرد: شاعران همواره اين انتظار را داشتند كه شعر در حوزه تشكيلات رسمي داراي جايگاهي مشخص باشد.
بنابراين با توجه به اشتراكاتي كه بين موسيقي و شعر وجود دارد و فعاليت شوراي شعر در دفتر موسيقي در معاونت امور هنري جايگاهي به شعر اختصاص يافت و اين مي تواند يك نقطه شروع باشد تا به تدريج متولي حمايت جدي و جايگاه اصلي آن مشخص شود.
وي ادامه داد: در همين راستا برگزاري جشنواره شعر فجر مي تواند دستاوردهايي را به دنبال داشته باشد و به تعيين جايگاه  اصلي شعر و حمايت جدي از آن كمك كند.
ايماني با تأكيد بر نقش جشنواره شعر فجر در پيدا كردن دوباره جايگاهي در خور براي شاعر در سياست گذاري هاي فرهنگي گفت: اگر جشنواره شعر فجر به صورت يك حركت ملي برگزار شود مي تواند جايگاهي مانند جشنواره بين المللي فيلم، تئاتر و موسيقي فجر پيدا كند و توجهات جدي را به خود جلب كند.
گفتني است كه در اين نشست علاوه بر ايماني خوشخو ونيز احمدي، مدير كل دفتر شعر و موسيقي ارشاد و نيز عليرضا قزوه، دبير اين جشنواره، تعدادي از شاعران به عنوان اعضاي ستاد برگزاري جشنواره شعر فجر معرفي شدند كه از ميان آنها مي توان به محمدعلي بهمني، مرتضي اميري اسفندقه و ساعد باقري اشاره كرد.

انجمن بيهوشي ومراقبت هاي ويژه ايران هشدار داد
تهديد جان بيماران با داروهاي بيهوشي غيراستاندارد
005325.jpg
گروه اجتماعي انجمن بيهوشي و مراقبتهاي ويژه ايران، نسبت به خطرات استفاده از داروي هالوتان در اتاق هاي عمل هشدار داد. هالوتان يك نوع داروي تبخيري بيهوش است كه به خاطر عوارض جانبي، در شبكه هاي بهداشت و درمان جهان مورد استفاده قرار نمي گيرد ولي هم اكنون در 90 درصد بيمارستانهاي دولتي ايران از اين دارو استفاده مي شود و 20 درصد بيماراني كه با اين دارو بيهوش مي شوند دچار عوارض كبدي و آن دسته كه زمينه مشكلات كبدي دارند با يك بار تماس، دچار عارضه كبدي خواهند شد.
به گزارش همشهري، دبيرخانه شوراي بررسي و تدوين داروهاي ايران معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت آمادگي خود را براي بررسي مجدد داروي هالوتان اعلام كرد. از آنجا كه سيستم دفع گازها در اتاق عمل اكثر بيمارستانها و مراكز درماني به خوبي انجام نمي شود، استفاده از هالوتان نه تنها براي بيمار، بلكه براي پرسنل اتاق عمل نيز عارضه به همراه خواهد داشت و در حالي كه جايگزين اين دارو، نياز به بودجه اي در حدود 3 ميليون تومان براي هر اتاق عمل دارد كه اگر اين بودجه فراهم نشود بيماران در معرض خطرات جدي قرار مي گيرند.
مدير كل نظارت بر دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت اعلام كرد: 90 درصد داروهاي بيهوشي مورد استفاده در ايران پرويفول و تيوپنتال است. محمدرضا فاضلي با بيان اين مطلب اظهار كرد: بنابر آمارهاي موجود تنها حدود 3 درصد داروهاي بيهوشي مصرفي در بيمارستانها از نوع هالوتان است كه فراتر از استانداردهاي جهاني نيست.
اين در حالي است كه مسئول انجمن بيهوشي و مراقبتهاي ويژه ايران، اعلام كرد: 90 درصد داروهاي بيهوشي در كشور استاندارد نيست و داروي جايگزين هالوتان (كه در حال حاضر در بيمارستانها استفاده مي شود) بسيار گران است و هنوز وارد پروتكل دارويي كشور نشده است.
بيمار حق دارد در خصوص انتخاب داروي بيهوشي خود با پزشك مشورت كند
آماده شدن براي بيهوشي هميشه مستلزم انجام دادن آزمايش هايي ويژه با توجه به سن و جنس بيمار و همچنين مصاحبه پيش از بيهوشي است. بيمار معمولاً روز قبل از عمل با متخصص بيهوشي خود ملاقات مي كند و مي تواند حتي درباره انتخاب داروي بيهوشي يا بي حسي خود با او مشورت نمايد. پزشك درباره بيماريهايي جسمي حاد يا مزمن مثل سرماخوردگي يا بيماري قلبي و ديابت، داروهايي كه بيمار مصرف مي نمايد، حساسيت ها، سابقه بيهوشي و مصرف، سيگار يا مواد مخدر سؤال مي كند، آنچه كه فرد به گروه پزشكي مي گويد محرمانه است و براي سلامتي بيمار لازم است پس بايد صادقانه جواب داده شود.
پس از انجام جراحي، شنوايي نخستين حسي است كه برمي گردد و در اين مدت به هوش آمدن (ريكاوري) بيمار دچار عوارض جانبي ناشي از بيهوشي مثل تهوع، تشنگي، لرز، نفخ، گلودردناشي از عوارض بيهوشي عمومي و بي حسي و مور مور شدن و درد پشت از عوارض بي حسي منطقه اي يا موضعي است.

در همايش زنان و اينترنت عنوان شد؛
تعداد كاربران اينترنت در ايران به 11 ميليون نفر رسيد
گروه اجتماعي دفتر امور زنان سپاه پاسداران و مراكز امور زنان كشور همايش زنان و اينترنت در هزاره سوم را برگزار كرد.
اين همايش با هدف افزايش آگاهي زنان، افزايش فرصت هاي اشتغال زنان و همچنين افزايش مشاركت زنان در عرصه فناوري اطلاعات ديروز گشايش يافت.
سردار رحيم صفوي، فرمانده كل سپاه پاسداران، در ابتداي اين همايش، عصر كنوني را عصر ارتباطات خواند و گفت: انديشه در يك لحظه توان و قدرت انتشار در تمام زواياي پنهان انسان را پيدا مي كند و اين به مفهوم ارتباط كامل در زمان حقيقي است.وي افزود: هيچ نظريه سياسي و انديشه نوظهوري بيان نمي شود، مگر اين كه در زمان كوتاهي منتقل شود تا انديشه هاي تازه اي در عرصه هاي انديشه هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي به وجود  آيد.وي افزايش سرعت در انتقال و تبادل اطلاعات ميان زنان مسلمان، مشاركت آنان در عرصه هاي جهاني و افزايش اطلاعات آنان را ازجمله مباحث مورد توجه خواند.فرمانده كل سپاه پاسداران با تأكيد بر اين كه جهان غرب در مقام حجم انديشه و بينش بالاي مسلمانان كه دنيا و آخرت را براي بشريت نويد مي دهد، تسليم خواهد شد، گفت: شبكه اينترنت مي تواند يكي از بزرگترين ابزارهايي باشد كه ملت مسلمان ما از آن براي مقابله با فرهنگ غرب استفاده مي كند.وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز در اين همايش با اشاره به دغدغه هاي موجود در فضاي سايبر گفت: با وجود اين دغدغه ها اين فضا داراي قابليت هايي است كه با تسلط بر آنها ملت ايران مي تواند به راحتي از اين ابزار بهره ببرد.وزير ارتباطات و فناوري، امنيت در فضاي سايبر را بسيار مهم خوانده اظهار اميدواري كرد كه با هوشياري بتوان مسائل امنيتي را در بحث اينترنت حل كرد.سليماني با بيان اين كه وجود سايت هاي مستهجن امروزه كمتر از سايت هاي غني و صاحب دانش است، گفت: گفته مي شود رجوع به اين سايت ها در جهان كمتر از دو يا سه درصد است و در كشور ما اين رقم كمتر از پنج درصد است و اين درحالي است كه رجوع به منابع علمي و دانش بشري از طريق اينترنت قابل توجه تر است.به گفته وي تعداد كاربران اينترنت در كشور سال گذشته هفت ميليون برآورد شده است كه در سال جاري اين تعداد حدودا به 11 ميليون رسيده است.

تهراني ها بيش از 5 ميليارد ريال زكات فطره پرداخت كردند
گروه اجتماعي - كميته امداد امام خميني(ره) اعلام كرد: شهروندان استان تهران بيش از 5 ميليارد ريال زكات فطره پرداخت كردند.
طبق آمار اوليه شهروندان استان تهران در روز عيد سعيد فطر امسال بيش از 5 ميليارد ريال زكات فطره و كفاره روزه خود را به پايگاههاي كميته امداد پرداخت كردند.
گفتني است كه در روز عيد سعيد فطر بيش از 2 هزار و 500 پايگاه جمع آوري فطريه در استان تهران و حدود 350 پايگاه در مصلاي تهران استقرار يافته بود؛ اين در حاليست كه ميزان جمع آوري فطريه سال گذشته در تهران قريب به 3 ميليارد و 200 ميليون ريال بوده است كه در سال جاري با بيش از 50 درصد افزايش مواجه شده است. همچنين در سال 84 در سطح كشور حدود 18 ميليارد ريال فطريه و كفاره جمع آوري شده است.

رييس سازمان زندان ها:
نيروي انتظامي اعزام و بدرقه زندانيان را برعهده بگيرد
گروه اجتماعي- رييس سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور، با ارسال نامه اي به رييسي، معاون اول قوه قضاييه، خواهان محول نمودن اعزام و بدرقه زندانيان كه عمدتاً توسط سازمان زندانها انجام مي گيرد به نيروي انتظامي شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان زندان  ها در اين نامه با اشاره به اينكه قانونا امر اعزام و بدرقه از وظايف ماموران انتظامي است، آمده است: سازمان زندان ها صرفاً به لحاظ جلوگيري از اطاله دادرسي و ايجاد خلل در برنامه هاي محاكم، اعزام زندانيان را با همه كمبودها و مشكلات اجرايي انجام داده است. رييس سازمان زندان ها در پايان نامه با عنايت به عدم امكان ادامه روند فعلي خواهان اين شد كه نيروي انتظامي به وظيفه خود در اين رابطه عمل نمايد.

در آخرين پيام خود به مناسبت روز سازمان ملل
عنان خواستار كمك رهبران جهان به جانشين خود شد
گروه اجتماعي- آيين بزرگداشت روز سازمان ملل عصر دوشنبه در فرهنگسراي ملل در تهران برگزار شد. آنچه مراسم امسال را از سالهاي گذشته متمايز كرده بود، انتخاب دبير كل جديد است ، موضوعي كه در آخرين پيام كوفي عنان به اين مناسبت بازتاب يافت. عنان در اين پيام كه توسط كنوت اوستبي هماهنگ كننده مقيم سازمان ملل در ايران قرائت شد، ويژگيهاي دوران جاري را برشمرد. از جمله كاهش بدهيهاي كشورها، افزايش تلاش براي مقابله با ايدز، كاهش جنگ بين كشورها و پاسخگويي بيشتر حكومتها در برابر مردم.
با اين حال، عنان در باره گسترش شكاف بين فقير و غني، دور ماندن شمار زيادي از مردم جهان از اهداف توسعه هزاره ، دست و پنجه نرم كردن بسياري از مردم با خشونت و درگيريهاي خشن و تروريسم ابراز نگراني كرد. دبيركل سازمان كه به گفته خويش بخش اعظم حيات كاري خود را در اين سازمان گذرانده است، از رهبران جهان خواست با جانشيني وي بان كي مون، وزير خارجه فعلي كره جنوبي همكاري كنند تا سازمان ملل قويتر و موثرتر شود.
كوفي عنان 10 سال سكان رهبري بزرگترين سازمان بين المللي را در دوره خطيري بر عهده داشت. اوستبي در گفت وگو با همشهري، خاطرنشان كرد عنان در زماني دبير كل شد كه اين سازمان آماج انتقادات سهمگيني بود كه سودمندي آن را زير سئوال مي بردند. وي گفت : برخي كشورها ميلي به ادامه كار در چارچوب سازمان ملل نداشتند و مي خواستند جداگانه عمل كنند. اوستبي افزود: عنان توانست به برخي توصيه هاي هيأتي كه براي تعيين مسير حركت سازمان تشكيل داده بود، عمل كند، مانند جايگزين كردن شوراي حقوق بشر به جاي كميسيون حقوق بشر و ايجاد ساختاري جديد در آن. با اين حال، عنان نتوانست در اعمال اصلاحات در شوراي امنيت توفيقي به دست آورد.
اوستبي يادآوري كرد: چالشهاي فراروي دبير كل جديد، كمابيش همان مسائلي است كه از زمان تاسيس سازمان ملل 61 سال قبل وجود داشته است كه مهمترين آنها عبارتند از كمك به برقراري صلح و امنيت در جهان، توسعه، كاهش اختلاف بين فقير و غني. در عين حال، سازمان ملل در ابتداي كار، 51 عضو داشت و اكنون 192 عضو و اين امر برخي اصلاحات مديريتي را ايجاب مي كند كه اين هم از چالشهاي بان كي مون خواهد بود. در اين مراسم، بعيدي نژاد مدير كل اداره امور سياسي و چند جانبه وزارت خارجه در سخناني، همكاري جمهوري اسلامي ايران را با سازمان ملل براي حل بحرانهاي جهاني و منطقه اي مورد تاكيد قرار داد و ياد آوري كردحل اين قبيل معضلات جز با همكاري همه كشورها ميسر نيست.

ساخت واكسن آلرژي در ايران
ايلنا: واكسن آلرژي براي نخستين بار با تاييد نهايي در سطح بين المللي در ايران ساخته شد.
شكور اميدي، عضو بنياد تحقيقات بيوتكنولوژي كشور، افزود: ساخت اين واكسن با همكاري بنياد تحقيقات بيوتكنولوژي و انجمن حمايت از بيماران ديابتي كل كشور صورت گرفته است.وي با بيان اينكه تحقيقات فاز پنج تهيه واكسن آلرژي به پايان رسيده است، يادآور شد: در حال حاضر اين واكسن روي 500 بيمار مبتلا به آسم تست شده است.اميدي گفت: اين واكسن روي 95درصد كودكان دچار آسم واكنش مثبتي به دنبال داشته است.وي افزود: شيوع آلرژي در كشور بالا بوده و واكسن آلرژي علاوه بر اينكه نياز بيماران داخل كشور را برآورده كرده، ميزان شيوع را نيزدر كشور كاهش مي دهد.

استقرارپايگاه  اورژانس تهران در آتش نشاني
ايلنا: رئيس سازمان امداد و نجات كشور اعلام كرد: پايگاه هاي اورژانس تهران در كنار پايگاه هاي آتش نشاني مستقر خواهند شد.
فرزاد پناهي گفت: براساس تفاهم نامه اورژانس و شهرداري تهران پايگاه هاي اورژانس در فضاي پايگاه هاي آتش نشاني تعبيه مي شود و براين اساس قسمتي از ساختمان هاي آتش نشاني در اختيار اورژانس تهران قرار مي گيرد.به گفته پناهي در صورتي كه ماموريتي براي نيروهاي آتش نشاني به وجود آيد، نيروهاي اورژانس نيز مي توانند آنان را همراهي كنند.وي تصريح كرد: استفاده از فضاي آتش نشاني براي استقرار نيروهاي اورژانس در واقع استفاده بهينه از امكانات و زيرساخت هاي موجود است.وي يادآور شد: تعداد ماموريت هاي اورژانس بسيار بيشتر از آتش نشاني است؛ اما اين همكاري ها مي توانند گسترده تر و سازمان يافته تر شود.

سه ميليون پلاك قديمي خودرو
تا پايان سال آينده ملي مي شوند
005331.jpg
گروه اجتماعي - جانشين رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا با بيان اين كه سه ميليون و 200 هزار پلاك قديمي و ليزري در كشور باقي مانده است، افزود: تا پايان سال 86 پلاك كليه خودروهاي كشور ملي مي شوند.
هاديانفر ، جانشين رئيس پليس راهنمايي و رانندگي در حاشيه ملاقات مردمي خود در دفتر نظارت همگاني در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب،اظهار داشت: طي فراخواني كه براي تعويض پلاك هاي مدل 82 صورت گرفت تنها 20 درصد اين خودروها پلاك ملي نشده  اند كه خودروهاي دولتي بيشتر آنها را تشكيل مي دهند.
وي با اشاره به اين كه در آينده نزديك سه مدل ديگر از خودروها براي تعويض پلاك فراخوان خواهند شد، افزود: صاحبان 50 درصد خودروهاي مدل 81 نيز هنوز براي تعويض پلاك خودرو خود اقدام نكرده اند كه از مالكان اين خودروها درخواست مي شود نسبت به تعويض پلاك خودروي خود اقدام نمايند.
سردار هاديانفر به نصب دستگاه JPS بر روي خودروهاي سنگين اشاره كرد و گفت: تا كنون بر روي 8 هزار دستگاه كاميون و تريلر دستگاه JPS نصب شده است و 180 پاسگاه و 30 قرارگاه پليس نيز به سيستم هاي كنترلي مجهز شده اند.
وي تصريح كرد: دولت هم بر اساس ماده 8 آئين نامه حمل بار خطرناك تا پايان اسفند ماه سال جاري به رانندگاني كه اين دستگاه را روي خودروي خود نصب نكرده اند، مهلت داده است تا نسبت به نصب اين سيستم اقدام كنند.
سردار هاديانفر به توافقنامه اي كه بين راهنمايي و رانندگي و بيمه هاي كشور در بيمه مركزي امضاء شده است اشاره و خاطر نشان كرد : ما منتظر هستيم تا برچسب هاي بيمه شخص ثالث كه بيمه به ما تحويل داده است به ميزان كافي تكثير شود.
جانشين رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تصريح كرد: بعد از فراخوان بيمه، بر چسب ها روي خودروها نصب مي شود و با خودروهاي فاقد برچسب بيمه شخص ثالث برخورد جدي خواهد شد.

سهام 2 ميليون توماني معلولان
به 500 هزار تومان كاهش يافت
ايسنا: رئيس انجمن دفاع از حقوق معلولان ايران معتقد است در توزيع سهام عدالت، حقوق معلولان تضييع شده است.
محمود نژاد گفت: با آنكه قرار بود بر اساس قول وزير رفاه و تامين اجتماعي سهام عدالت ميان تمامي معلولان توزيع شود، از هر 14 معلول تنها به يك معلول سهام عدالت تخصيص يافت. وي تصريح كرد: هم اكنون از ميان 500 هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزيستي تنها به 194 هزار نفر سهام عدالت تخصيص خواهد يافت. محمودنژاد افزود: به هر نفر از اين تعداد معلول، سهام 500هزار توماني تخصيص مي يابد؛ در صورتي كه قرار بود سهام 2ميليون توماني در اختيار آنها قرار گيرد. وي درخواست كرد: دولت در توزيع سهام عدالت شرايط ويژه معلولان را در نظر بگيرد.

۲۰ درصد دختران قبل از 18 سالگي
ازدواج مي كنند
ايسنا: نتايج مطالعات صورت گرفته در ايران نيز نشان مي دهد كه بيش از۲۰ درصد دختران ( از 7/7 درصد در شهر تهران تا 40 درصد در مناطق روستايي سيستان و بلوچستان) قبل از سن 18 سالگي ازدواج كرده اند؛ به طوري كه ازدواج زودهنگام مهمترين عامل ترك تحصيل دختران نوجوان شناخته شده است.
ازدواج زودهنگام به طور اجتناب ناپذيري مي تواند جوانان در سن مدرسه را از حق تحصيل محروم كند. به گفته محققان، ازدواج زودهنگام حتي بر روي بچه هايي كه حاصل اين ازدواجها هستند نيز تأثير منفي مي گذارد و جالب اين كه بسياري از اين تأثيرات به صورت غيرمستقيم از طريق تحصيلات اعمال مي شود.
بررسي هاي كارشناسان و جامعه شناسان نشان مي دهد كه در كشورهاي در حال توسعه، زناني كه زود ازدواج مي كنند، معمولاً به دبيرستان نرفته اند. آنها عنوان مي كنند كه تحصيلات ممكن است به طور غيرمستقيم باعث تأخير در ازدواج شود؛ به عبارت ديگر دستاوردهاي تحصيلي باعث مشاركت در نيروي كار شده و در نتيجه جذابيت ازدواج را كاهش داده و انگيزه اقتصادي ازدواج زودهنگام را با كمك به افزايش حقوق و افزايش دسترسي به فرصتهاي بهتر كاهش مي دهد.
تحقيق صورت گرفته توسط علي ياراحمدي درباره تأثير ازدواج زودهنگام برترك تحصيل زنان نوجوان در ايران با رويكرد چند سطحي برروي افراد مؤنث۱۰ تا 19 سال كشور نيز حاكيست به طور متوسط 4/16 درصد افراد مؤنث 15 تا 19 سال كل كشور متأهل بوده كه اين رقم براي مناطق روستايي و شهري به ترتيب 6/19 و 7/13 درصد است؛ از سوي ديگر ميزان ازدواج افراد واقع در گروه سني 10 تا 14 سال كمتر از يك درصد است.
بر اساس اين تحقيق نسبت تأهل براي افراد باسواد 15 تا 19سال، 16 درصد و براي افراد بي سواد 25درصد است؛ اين درحاليست كه درصد ازدواج در بين افراد باسواد واقع در اين سن كمتر از يك درصد و در بين افراد بي سواد 10 تا 14 سال 7/5 درصد است. همچنين بررسي درصد كساني كه تا قبل از سن 17، 18 و 19 سالگي ازدواج كرده اند نشان مي دهد كه نزديك به 8/22 درصد دختران 17 ساله در مناطق روستايي و 1/13 درصد در مناطق شهري ازدواج كرده اند.

فعاليت افراد غيرمتخصص تحت عنوان
پرستار در برخي درمانگاه هاي خصوصي
مهر: برخي درمانگاه هاي خصوصي براي پرداخت حقوق پايين به پرسنل خود، از افراد بدون مدرك تحصيلي كه تخصصي در زمينه حرفه و خدمات پرستاري ندارند، استفاده مي كنند.
رييس انجمن پرستاري افزود: در برخي از بخش هاي خصوصي، تعدادي از افراد را براي بخش پرستاري به كار مي گيرند كه مدرك و تخصصي در زمينه اين حرفه ندارند، به گونه اي كه در درمانگاه هاي خصوصي، افراد فاقد مدرك تحصيلي در اين زمينه با گذراندن دوره كوتاه مدت غيرعلمي  اقدام به فعاليت در اين حرفه مي كنند.
محرري اظهار داشت: هر درمانگاه  براي شروع فعاليت، نياز به حضور افراد داراي مدرك تحصيلي دارد كه در ابتداي شروع فعاليت، مدارك تعدادي از پرستاران براي فعاليت در اين درمانگاه گرفته مي شود اما پس از گرفتن مجوز فعاليت، اين افراد داراي مدارك تحصيلي را كنار گذاشته و از افراد بدون مدرك علمي  در اين حرفه استفاده مي كنند.
وي با بيان اينكه خدمات پرستاري در درمانگاه ها گسترده نيست اما استفاده از افراد بدون مدرك و تجربه علمي  در اين قبيل مراكز درماني بيشتر مشاهده مي شود، گفت: تعيين تعرفه هاي خدمات پرستاري يكي از فعاليت هايي بود كه بيشتر براي پرستاران بخش خصوصي صورت گرفته است تا در بهترشدن وضعيت حقوق هاي پرداختي براي پرستاران خصوصي، موثر واقع شود كه براي اجرايي شدن، مورد تائيد نهايي قرار گيرد.

۹۰ درصد از موارد آنتي بيوتيك تراپي
در دندانپزشكي غيرضروري است
005334.jpg
ايسنا: آنتي بيوتيك تراپي سنت غلطي در دندانپزشكي است به طوري كه در 90 درصد از موارد آنتي بيوتيك هاي تجويز شده در مطب هاي دندانپزشكي غيرضروري است.
محمد نوروزمنش متخصص دندانپزشكي و مدرس بخش جراحي دانشگاه شهيد بهشتي، در خصوص تجويز مصرف آنتي بيوتيك در درمان بيماري هاي دهان و دندان گفت: سيستم دفاعي بدن به طور طبيعي با بسياري از ميكروب ها و عفونت هاي وارد شده در آن مقابله مي كند، اما در كساني كه به علت پايين  بودن دفاع بدني با مشكلات سيستميك و عمومي بدن ضعيف شده و قواي ايمني پايين آيد، تجويز آنتي بيوتيك باعث بالا رفتن قدرت دفاعي بدن خواهد شد.
وي ضمن اشاره به اين مطلب كه متاسفانه حدود 90 درصد از آنتي بيوتيك هاي تجويز شده براي درمان بيماري هاي دهان و دندان بي مورد است؛ افزود: تقاضاي دارو توسط بيمار از پزشك معالج خود، سنت اشتباهي است كه متاسفانه در جامعه ما رواج بسياري دارد به طوري كه در صورت تشخيص پزشك مبني بر عدم نياز به دارو بيمار بالاجبار از دكتر خود تقاضاي دارو خواهد كرد كه به اين ترتيب اكثر پزشكان آنتي بيوتيك را براي بيمار تجويز مي كنند.
دكتر نوروزمنش استريل كردن محيط دهان و دندان ها و رعايت اصول بهداشتي را موثرترين مسئله در حفظ سلامت دهان و دندان عنوان كرده و ترويج ذهنيت آنتي بيوتيك تراپي را در بين مردم باوري غلط ذكر كرد.وي در ادامه استفاده از آنتي بيوتيك را در مواردي از جمله درمان آبسه غيرضروري خوانده و افزود: عامل بروز آبسه، ميكروب هاي بي هوازي هستند كه با ايجاد يك برش و نفوذ اكسيژن در اين ناحيه اين ميكروب ها به خودي خود از بين  مي  روند.
نوروزمنش همچنين ترس از خوردن آنتي بيوتيك را در بيماراني كه نياز به استفاده از اين دارو دارند بي مورد ذكر كرده و اضافه كرد: برخي از بيماران با وجود عفونت در بدن از خوردن آنتي بيوتيك تجويز شده توسط پزشك به اين دليل كه ممكن است مصرف اين دارو باعث ايجاد ضعف در آنان شود؛ ممانعت مي كنند كه در اين خصوص بايد گفته شود آنتي بيوتيك عامل هيچ گونه ضعفي نبوده و اين تصور كه باعث بروز زخم معده يا اثني عشر در بيماران مي شود نيز اشتباه است.

با مردم
ساخت وساز روي گسل
بسياري از ساخت وسازها در شمال و شمال غربي تهران روي گسل هاي زمين لرزه انجام مي شود و با توجه به تراكم مناطق مسكوني و برج ها در اين مناطق، آيا نبايد با توجه به خطرات زلزله احتمالي، محدوده و شعاع خطر شناسايي و از ساخت و ساز در آن حريم جلوگيري گردد؟
احدي تهران
كسري وجه در خودپرداز
در بعضي موارد، وقتي حقوقم را از خودپرداز بانك... دريافت مي كنم، متوجه كسري وجه دريافتي مي شوم. سواي لغزش هاي اين دستگاه، بايد مسئولان بانك ها نظارتي دقيق بر نحوه پرداخت توسط دستگاه هاي خودپرداز داشته باشند.
مسعودي تهران
مشكل رفت وآمد
در مسير جنت آباد شمالي به ميدان آزادي، خط اتوبوسراني وجود ندارد. شايسته است در صورت امكان نسبت به ايجاد يك خط رفت و برگشت در اين مسير اقدام شود.
معرفت تهران
بوق و آلودگي صوتي
ضمن قدرداني از نويسنده مقاله برو جلو بوق بزن همشهري اميدوارم اين مطلب مورد توجه دستگاه هاي ذي ربط قرار بگيرد و نسبت به نصب تابلوهاي بوق زدن ممنوع در تقاطع ها اقدام كنند و با متخلفان، مطابق قانون برخورد كنند.
خانم فيضي تهران
توصيه به مالكان زمين
دو سال پيش كه زمين شاليزارم را در تنكابن فروختم، گمانم بر اين بود كه به لحاظ مالي موقعيت بهتري پيدا مي كنم، اما حالا مي فهمم كه چقدر ضرر كرده ام. به مالكين زمين ها توصيه مي كنم كه اشتباه فاحش مرا تكرار نكنند و تسليم زبان چرب و نرم دلالان و بسازوبفروش ها نشوند.
غلامي شاهسون چالوس
هراس عابران پياده
همان گونه كه راهنمايي ورانندگي نسبت به رعايت قوانين محدوده طرح ترافيك سختگيري مي كند، بايد با رانندگان خودروهايي كه قوانين مربوط به حريم عابرين پياده را رعايت نمي كنند برخورد قانوني شود تا عابران مجبور نباشند با هراس، عرض خيابان ها را طي كنند.
محجوب تهران
زودتر اعلام كنيد
اين روزها باز هم صحبت از تغييرات آزمون سراسري دانشگاه هاست. با توجه به فرصت و زماني كه داوطلبان نياز دارند، بهتر است هر چه زودتر نتيجه نهايي تغييرات اعلام شود.
حجازي تهران
خلف وعده پيمانكار
آپارتماني را در شهرك شهيد بهشتي، بزرگراه شهيد بابايي از شركت... خريداري كرديم كه پس از چهار سال كه از تحويل آن مي گذرد، هنوز برق، گاز و آب نداريم. سيستم فاضلاب ساختمان مشكل دارد و محوطه سازي شهرك نيز انجام نشده است. ظاهرا شركت مربوطه به تعهدات خود عمل نمي كند كه نياز رسيدگي است.
اسم محفوظ تهران
با مردم: نام پيام دهنده در همشهري محفوظ است
روشنايي تامين نشد
تيرهاي برق در معابر شهرك آزادشهر در منطقه ۲۲ تهران نصب شده اما هنوز روشنايي اين معابر تامين نگرديده است.
عباسي تهران
جاي قدرداني دارد
مشكلي درباره اختلالات سرويس هاي شبكه شتاب داشتم كه پس از برقراري تماس با مسئولان شبكه بانكي شتاب، برطرف شد كه جاي قدرداني دارد.
ذاتي تهران
ضرورت سرعت در امدادرساني
در شرايطي كه در پمپ بنزين باغستان كرج به علت نشت بنزين، خودروي متعلق به اينجانب در آستانه خطر آتش سوزي قرار داشت با امدادخودرو تماس گرفتم، اما به كمك نيامدند و تنها به كمك يك راننده عبوري و وارد به امور فني، خطر برطرف شد. اميد است امدادگران، بيش از اين دقت و سرعت داشته باشند.
شهرام تركاشوند تهران
به اصل مسأله توجه كنيم
در اخبار شنيده شد كه معافيت سربازي كفالت تا اطلاع  ثانوني به خاطر جلوگيري از طلاق هاي صوري معلق شده است. بهتر نبود به جاي لغو اينگونه، در مورد اصل موضوع يعني وقوع طلاق نظارت بيشتري صورت گيرد.
عظيمي تهران
پاسخ منفي بود
شركت ايران خودرو از طريق مطبوعات صريحاً اعلام كرده بود كساني كه خودروهاي فرسوده خود را تحويل داده اما موفق به دريافت خودروي نو از شركت نشده اند، مي توانند با اولويت، از شرايط جديد تبديل خودروهاي فرسوده برخوردار شوند. اينجانب كه واجد همين شرايط هستم، پس از مراجعه به شركت ايران خودرو با پاسخ منفي روبه رو شدم، در حالي كه مطلب از قول  آقاي فاطمي از مسئولان شركت، در مطبوعات درج شده بود.
محمد اسكندرپور- تبريز
چگونه جبران مي شود؟
سال گذشته براي تلفن همراه ثبت نام كردم كه اولويت آن را مهرماه امسال تعيين كردند و حال كه براي تحويل سيم كارت مراجعه كردم، گفتند اشتباهي رخ داده و هنوز سيم كارت من صادر نشده است. اين ديركرد چگونه بايد جبران شود.
عظيمي- تهران

شما و همشهري
از اين پس، در اين ستون كه متعلق به شما خوانندگان عزيز روزنامه همشهري است، گاهي تازه ترين برنامه هاي در دست اجراي روزنامه مورد علاقه خودتان را اعلام مي كنيم. برخورداري از نظرات و پيشنهادات شما، ما را در رسيدن به آنچه كه مورد علاقه و توقع شماست، ياري خواهد داد.
* * *
استقبال از اشتراك خبر
با استقبال گسترده مردم از سيستم اشتراك خبر همشهري از طريق تلفن همراه شماره مشتركين اين سيستم تاكنون به 7 هزار نفر رسيده است. علاقه مندان براي دريافت خبر به زبان فارسي مي توانند كلمه فارسي را به شماره 1000251 ارسال نما يند.
در تدارك اطلاع رساني بهتر
همچنين به آگاهي شما خوانندگان عزيز مي رسانيم كه به زودي سميناري توسط مركز آموزش همشهري براي بررسي راههاي بهتر و سريع تر اطلاع رساني به شهروندان برگزار خواهد شد.
چاپ همزمان همشهري در سه شهر بزرگ
پس از راه اندازي سيستم چاپ همزمان روزنامه همشهري در مشهد كه از دو ماه پيش تحقق يافته، ظرف دو ماه آينده اجراي چاپ همزمان همشهري در شهرهاي كرمان و رشت نيز عملي خواهد شد و به اين ترتيب، عده بيشتري از هموطنان عزيز ما قادر خواهند بود همزمان با تهراني ها، به روزنامه همشهري دسترسي داشته باشند.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |