چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۱ - Nov 1, 2006
كهكشان هاي اوليه در تصوير فراژرف اسپيتزر
005307.jpg
گروه علمي فرهنگي- اخترشناسان براي نخستين بار با استفاده از تلسكوپ فرو سرخ اسپيتزر موفق به مشاهده دو كهكشان دور دست در دوران نوزادي كيهان شدند.
به گزارش پارس اسكاي، اين كهكشان ها پيش از اين نيز در سال 2003 ميلادي در تصوير فرا ژرف هابل HUDF (پروژه نقشه برداري ميدان ديد باز تلسكوپ هابل) كشف شده بودند، با بهره گيري از تصاوير فرا ژرف تلسكوپ فرو سرخ اسپيتزر، دانشمندان توانستند از وجود اين اجرام سماوي اطمينان حاصل كرده و علاوه بر آن به اندازه گيري ميزان جرم و سن آنها بپردازند. يافته هاي اين تحقيقات در آگاهي هرچه بيشتر ما پيرامون منشأ شكل گيري و تكامل تدريجي كهكشان ها،بويژه كهكشان راه شيري از اهميت ويژه اي برخوردار است. اگرچه كه آناليز داده هاي تلسكوپ هابل به تنهايي براي گروه تحقيقاتي لابي ممكن نبود، ليكن با بهره گيري از تلسكوپ فضايي اسپيتزر آنها به اطلاعات اساسي در زمينه تحقيقات شان دست يافتند.
ايو لابي،ريچارد بونز و كارت اينگورت از رصد خانه UCO/Lick دانشگاه ايالتي كاليفرنيا به همراه ماري جين فرانكس از رصدخانه ليدين با استفاده از دوربين فوق العاده حساس آرايه اي تلسكوپ فرو سرخ اسپيتزر به بررسي كهكشان هاي تصوير فراژرف هابل پرداختند. اين دو كهكشان در زمان نوزادي كيهان(تنها 700 ميليون سال پس از انفجار بزرگ) مشاهده شده اند؛ زماني كه فقط 5 درصد از سن كيهان مي گذشت.اين دو به گونه اي از كهكشان هاي اوليه كوچك تعلق دارند كه دو سال پيش توسط بونز، فرانكس و اينگورت كشف شده بودند.تعداد اندك اين كهكشان ها گوياي اين حقيقت است كه در مقايسه با ساير كهكشان هاي پر جرم، اين گونه كهكشان ها در دوره كوتاهي، به سرعت از تعداد اندكي ستاره شكل گرفته اند. به دليل تعداد كم كهكشان هاي دور، جستجو و اندازه گيري ميزان جرم آنها از اهميت خاصي برخوردار است.
لابي مي افزايد : اسپيتزر يك ماشين شگفت انگيز است.مشاهده كهكشان هاي دور دست در فاصله 7/12 ميليارد سال نوري بوسيله تلسكوپ 85/0 متري موفقيتي بسيار بزرگ محسوب مي شود. اگرچه كه اخترشناسان پيش از اين نيز موفق به مشاهده دور دست هاي كيهان شده اند، اما اين براي نخستين بار است كه خصوصيات فيزيكي(جرم، سن و...) كهكشان هاي دور،با چنين دقتي محاسبه مي شود.
به عقيده من بدون تلسكوپ اسپيتزر ما حتي قادر به اثبات وجود اين دو كهكشان نبوديم چه برسد به اينكه به محاسبه جرم و يا سن آنها بپردازيم. داده ها حاكي از آنند كه دو كهكشان تازه كشف شده با سني بين 50 تا 300 ميليون سال و جرمي برابر يك صدم جرم كهكشان راه شيري متعلق به سامانه هاي كهكشاني اوليه مي باشند كه در دوران نوزادي كيهان شكل گرفته اند. با وجود اين موفقيت دانشمندان اميدوارند در نقشه برداري هاي آتي، كهكشان هاي جوان تر نيز كشف خواهند شد.
ميليون ها سال پس از انفجار بزرگ كه از آن به عنوان دوران تاريك ياد مي شود، زيرا در اين زمان ابر هايي از گاز هيدروژن كل كيهان را فرا گرفته بودند، مانع از رسيدن نور كهكشان هاي دور به ما مي شدند. اخترشناسان بر اين باورند كه كهكشان هاي متعلق به اين دوره، توانايي گسيل امواج كافي براي گذر از مه كيهاني و تغيير كيهان به پلاسما و در نهايت حالت شفاف كنوني را داشته اند. گروه تحقيقاتي لابي در پي يافتن پاسخي براي اين سوال است كه آيا شكل گيري ستارگان در كهكشان دليل اصلي از بين رفتن ابر هاي تيره كيهان بوده است يا خير؟
اما محاسبات حاكي از آنند كه چنين كهكشان هايي بسيار اندك و كوچك اند.بونز مي افزايد:بسياري از اين كهكشان ها در دوران اوليه كيهان وجود دارند، ولي كم سو تر از آنند كه بتوان با تلسكوپ هاي كنوني به جستجوي آنها پرداخت. جاي نگراني نيست، زيرا كمك در راه است.
اگر تجهيزات جديد بر روي تلسكوپ هابل نصب گردند و يا با بهره برداري از تلسكوپ فضايي جيمز وب در دهه آتي و همچنين طرح شبكه تلسكوپ هاي 30 متري زميني، بار ديگر انقلابي در دانش ما نسبت به كهكشان هاي دور دست ايجاد مي گردد. لابي در پايان با خوش بيني خاطر نشان كرد كه تصوير فراژرف هابل هنوز هم اسرار فراواني در خود نهفته دارد. با تجهيزات آتي ما قادر خواهيم بود تا با نگاهي كنجكاو به بررسي هرچه دقيق تر اجرام آسماني دور دست بپردازيم.

عرضه نرم افزار ايراني MRP با قابليت
معرفي سلول هاي اطلاعاتي
ايسنا: نرم افزار ايراني MRP با قابليت معرفي سلول هاي اطلاعاتي پس از 22 سال صبح امروز در كتابخانه ملي عرضه  شد.
هدف از توليد اين نرم افزار، استخراج انواع سؤالات باز و بسته پرسش نامه، تحليل محتواي متون و تصاوير به همراه فيلم هاي سينمايي و راديويي عنوان شده است،  همچنين تحليل مصاحبه هاي عمقي و اتاق هاي گفت وگو در اينترنت از ديگر اهداف اعلامي در پيكره اطلاعاتي MRP است.
طرح اين نرم افزار در جلسه عرضه عمومي   اين نرم افزار از ساختار بيولوژيكي سلول ها در MRP به عنوان ويژگي خاص آن ياد كرد و گفت: در نرم افزار مذكور از ساختار بيولوژيكي سلول ها، بافت ها، عضوها و پيكره ها ايده گرفته شده است و كاربر با 13 نوع سلول اطلاعاتي كه در دسترس دارد، بر حسب نيازهاي خود پيكره اطلاعاتي را خلق مي كند.
به گفته مهدي محسنيان راد انگيزه توليد نرم افزار MRP در سال 1362 به هنگام ورود اولين رايانه هاي خانگي به ايران در ذهن وي شكل گرفت و توانست با هزينه شخصي و كمك عده اي از نخبگان متخصص رايانه ايده هاي خود را به صورت اولين نسخه MRP در سال 1364 جامه عمل بپوشاند.
وي ادامه داد: تمام خروجي هاي برنامه، اعم از جداول، فهرست ها، مدل ها و شكل ها، به خط فارسي و به صورت پرونده هاي WORD ايجاد شده است و در نتيجه مستقيماً در گزارش و تحقيق قابل صفحه بندي است. در اين نرم افزار جزئيات تمامي  عمليات آزمون هاي آماري در دسترس كاربر است و انجام عمليات آماري خارج از اطلاعات موجود در پيكره هاي اطلاعاتي نيز امكان پذير خواهد بود و نرم افزار مذكور با داشتن كاربر شخصي طي دو دهه گذشته چند پروژه ملي را با موفقيت به انجام رسانده است.
در اين نشست كارآيي هاي نرم افزار به صورت عملي به نمايش گذاشته شد و طبق اعلام، قرار است درباره اقدامات لازم براي عرضه داخلي و خارجي اين نرم افزار تصميم گيري شود.

فرآيند جديد پوشش دهي سريع آلومينيوم
گروه علمي فرهنگي- دانشمندان آزمايشگاه فيزيك ميكروساختار در مؤسسه ماكس پلانك آلمان روشي براي پوشش دهي آلومينيوم معرفي كردند كه براي تهيه غشاهاي آلومينيومي در مقياس صنعتي به كار مي رود. اين روش كه پوشش دهي سخت آلومينيوم (HA) ناميده مي شود، براي توليد بسيار سريع فيلم هاي آلومينيومي با تخلخل كم و ضخامت بالا (100 ميلي متر) در مقياس صنعتي استفاده مي شود.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، در پوشش دهي آلومينيوم سخت يك چيدمان ايده آل كه فاصله بين حفره هاي آن 200-300 نانومتر است، ايجاد مي شود، در صورتي كه چنين وضعيتي براي روش هاي پوشش دهي ملايم تا به حال متصور نبوده است. مزيت اساسي پوشش دهي سخت نسبت به پوشش دهي معمولي كاهش زمان انجام كار است، به طوري كه سرعت رشد اكسيد همراه با آرايش نانوحفره ها، 25 تا 35 بار سريع تر است. غشاهاي آلومينا با كيفيت عالي كه داراي نسبت بالايي از يكنواختي نانوحفره ها (< 1000) است، از اين روش به دست مي آيند. پوشش دهي آلومينيوم يكي از فرآيندهاي ضروري صنعت است و مي توان محصولات پوشش داده شده را در هر گوشه اي از زندگي مانند ظروف پخت وپز، چارچوب هاي پنجره، قطعات الكترونيكي و... مشاهده كرد.
تاكنون صنعت آلومينيوم بيشتر به پوشش دهي آلومينيوم سخت مبتني بر اسيدسولفوريك، كه مزيت آن رشد سريع فيلم هاي اكسيد نانوحفره اي بر سطح آلومينيوم مي باشد، متكي بوده است. يكي از محدوديت هاي اين فرآيند صنعتي، نامنظم بودن حفره هاي موجود در لايه هاي اكسيدي حاصل از فرآيند است كه در نهايت محصول جهت استفاده در فناوري هاي برتر و همچنين جهت تشكيل نانوساختارهاي چند عاملي مناسب نيست و اكنون با اين روش اين مشكلات حل مي شوند. اين فرآيند جديد فوايد بسياري در پي داشته كه با پوشش دهي آلومينيوم رايج قابل استحصال نبوده است.

ويندوز ويستا
دو گيگابايت رم لازم دارد
005313.jpg
گروه علمي فرهنگي- ويندوز ويستا براي اجرا شدن كامل و بدون نقص به دو گيگابايت رم نياز خواهد داشت.
به گزارش تك وب، كوين رولينز مدير اجرايي دل اعلام كرد هرچند مايكروسافت يك گيگابايت رم را براي اجراي بدون نقص ويندوز ويستا كافي دانسته، اما بررسي هاي انجام گرفته نشان مي دهد ميزان حافظه مناسب براي اجراي كامل و بدون نقص ويندوز ويستا، ?گيگا بايت است.
مايكروسافت هم اكنون در وب سايتي كه ويژه اطلاع رساني در زمينه ويندوز ويستا راه اندازي كرده اعلام كرده است سيستم عامل جديد براي اجراي محيط گرافيكي سه بعدي و پيشرفته ايرو (Aero) خود نياز به يك گيگابايت رم خواهد داشت. اما اين سيستم عامل در رايانه هايي كه دست كم ???مگا بايت حافظه رم دارند نيز به شكل غير كامل قابل اجرا خواهد بود.
كارشناسان عقيده دارند با توجه به قيمت بالاي رم، نياز به ?گيگا بايت از اين نوع حافظه در رايانه براي اجراي كامل و بدون نقص ويندوز ويستا ممكن است كاربران اين سيستم عامل جديد را دچار مشكل كند. مايكروسافت فروش ويستا را از ماه آينده ويژه شركت ها و سازمان هاي بزرگ آغاز كرده و فروش عمومي اين سيستم عامل جديد كه به عنوان جايگزين ويندوز اكس پي معرفي شده، از ژانويه سال ???? آغاز خواهد شد.

آموزش عالي
تأثير معدل و سوابق تحصيلي در آزمون سراسري افزايش مي يابد

مهر: معاون آموزش وزارت علوم با تشريح جديدترين مصوبات كميته كنكور وزارت علوم گفت: تأثير 15 درصدي دروس سال سوم دبيرستان در كنكور سال 1386 و تأثير اكثر دروس سوم دبيرستان و پيش دانشگاهي كه آزمون آنها به صورت سراسري برگزار شده است در آزمون سراسري سال 87 در كميته كنكور وزارت علوم به تصويب رسيد.
حسن خالقي افزود: بر اساس توافقي در جلسه كميته كنكور، در راستاي طرح ساماندهي كنكور تأثير نمرات آزمون هاي استاندارد سال سوم دبيرستان در كنكور سراسري 86 افزايش مي  يابد. وي اظهار داشت: بر اين اساس معدل دروس سوم دبيرستان كه آزمون آنها سراسري برگزار شده است، در قبولي 70 درصد از داوطلبان آزمون سراسري 86 به طور قطعي تأثير مي گذارد و 15 درصد قبولي در آزمون به اين سوابق تحصيلي مربوط مي  شود.
معاون آموزشي وزارت علوم گفت: پذيرش 30 درصد از داوطلبان نيز كه فارغ التحصيلي آنها قبل از سال 84 بوده است، صددرصد از طريق كنكور و آزمون سراسري خواهد بود. خالقي يادآور شد: سازمان سنجش تنها معدل دروسي را كه امتحان آنها به صورت استاندارد و سراسري توسط آموزش و پرورش برگزار شده است، در قبولي يا عدم قبولي داوطلب تأثير مي  دهد.
وي به مصوبه ديگر كميته كنكور وزارت علوم اشاره كرد و گفت: مقرر شد با هماهنگي وزارت آموزش و پرورش دروس پيش دانشگاهي نيز به صورت سراسري برگزار شود و اين دروس نيز به همراه دروس سوم دبيرستان و با ضريبي بيشتر از سال 86 در آزمون سراسري سال 87 تأثير گذار شود.
معاون آموزشي وزارت علوم با بيان اينكه وزارت علوم در نظر دارد هر ساله تأثير معدل و سوابق تحصيلي را در قبولي كنكور افزايش دهد گفت: بحث ديگر جلسه كميته كنكور در رابطه با كنكور سال 89 بود كه به احتمال زياد تأثير دروس سال دوم و سوم دبيرستان و پيش دانشگاهي نيز در كنكور سراسري اين سال با ضريب بيشتر تأثير مي گذارد.
وي خاطر نشان كرد: بر اين اساس ارزش و بار علمي برگزاري كنكور 3 ساعته كم مي  شود و به تدريج سوابق تحصيلي تأثير بيشتري در پذيرش دانشجو ايفا مي كنند.
كمبود 30 درصدي عضو هيات علمي
در رشته دندانپزشكي
005319.jpg
ايسنا: دبير شوراي تخصصي دندانپزشكي وزارت بهداشت از توزيع فارغ التحصيلان دوره هاي تخصصي دندانپزشكي در مراكز آموزشي دندانپزشكي و دانشكده هاي مناطق محروم كشور خبر داد.
فاضل گفت: در حال حاضر رشته دندانپزشكي با 30درصد كمبود عضو هيات علمي مواجه است كه  با بكارگيري اكثر قريب به اتفاق فارغ التحصيلان توانسته ايم 70درصد مشكل دانشكده هاي دندانپزشكي را برطرف كنيم. وي با اشاره به افزايش ظرفيت پذيرش در دوره تخصصي، تصريح كرد: ايجاد دوره و رشته هاي جديد در دانشكده هاي متقاضي منوط به تامين امكانات و تجهيزات آموزشي لازم است.
دبير شوراي عالي تخصصي دندانپزشكي وزارت بهداشت در ادامه با بيان اينكه گروه دندانپزشكي جامعه نگر يا سلامت دهان و دندان اجتماعي در دانشگاه ها تشكيل شده است، اظهار كرد: اين گروه جديدي است كه چارت تشكيلاتي قانونمندي ندارد.
فاضل همچنين بازنگري در چارت تشكيلاتي دانشكده هاي دندانپزشكي متناسب با وضعيت كنوني، توسعه گروه هاي آموزشي،  ايجاد رشته ها و گسترش علوم دندانپزشكي را از برنامه هاي مهم وزارت بهداشت بيان كرد.
وي از ايجاد دو گروه آموزشي مواد دنداني و سلامت دهان در گروه دندانپزشكي اجتماعي خبر داد و تاكيد كرد: بايد چارت تشكيلاتي جديدي بر اساس نيازهاي جامعه تدوين شود.
جزئيات فرايند ثبت نام در كنكور 86
و آزمون كارشناسي ارشد
مهر:رئيس سازمان سنجش آموزش كشور ضمن تشريح جزئيات فرايند ثبت نام داوطلبان كنكور 1386 و داوطلبان آزمون كارشناسي ارشد گفت: امكانات كامپيوتري و اينترنتي براي ثبت نام در آزمون هاي مذكور در كشور توزيع شده است.
عبدالرسول پورعباس در خصوص فرايند ثبت نام آزمون هاي سراسري و كارشناسي ارشد در سال جاري گفت: داوطلب در ابتدا به پست مراجعه كرده و اقدام به خريد فيش كه حاوي سه عدد رمز عبور است و دفترچه راهنما مي كند.
وي ادامه داد: برنامه كامپيوتري ثبت نام كاملاً هوشمند است و سازمان سنجش همه گونه تسهيلات را در اين زمينه فراهم كرده است.
پورعباس اضافه كرد: قيمت ثبت نام و دريافت فيش حاوي رمز عبور تا كنون به تصويب نهايي نرسيده است. اما اين احتمال زياد است كه همانند سال گذشته 3 هزار و 600 تومان براي ثبت نام آزمون سراسري و 6 هزار تومان نيز براي ثبت نام در آزمون كارشناسي ارشد در نظر گرفته شود.
وي گفت: البته در صورتي كه داوطلب تمايل به ثبت نام كامپيوتري از طريق پست داشته باشد بايد هزينه كارمزد پست را نيز پرداخت كند.

ميراث فرهنگي
005322.jpg
ثبت هفت اثر تاريخي در ليست ميراث جهاني
ايرنا: مديركل حفظ و احياي محوطه هاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: هفت اثر تاريخي كشور در فهرست آثار جهاني به ثبت رسيده است.
جليل گلشن اين آثار را شامل تخت جمشيد، ميدان نقش جهان، معبد چغازنبيل، تخت سليمان، محوطه پاسارگاد، گنبد سلطانيه و كتيبه بيستون عنوان كرد.
وي اظهار داشت: بناهاي تخت جمشيد، ميدان نقش جهان اصفهان و نيز معبد چغازنبيل شوش در سال ?? به ثبت جهاني رسيده بود.
او افزود: از سال ?? به بعد ?? اثر تاريخي براي ثبت جهاني پيشنهاد شده كه در سال ?? تخت سليمان به عنوان چهارمين اثر تاريخي كشور به ثبت جهاني رسيد.
وي ادامه داد: از سال ?? به بعد نيز بر اساس شيوه نامه يونسكو، سالانه تنها ?? اثر به ثبت جهاني مي رسد كه بر اين اساس سهم كشورها بيش از يك اثر در سال نخواهد بود.
گلشن اظهار داشت: در اين مدت محوطه پاسارگاد فارس، گنبد سلطانيه زنجان و كتيبه بيستون كرمانشاه به ثبت جهاني رسيد.
وي تنها آثاري را داراي ارزش براي ثبت در رديف آثار جهاني دانست كه از اهميت منحصر به فرد، نبوغ و شگفتي برخوردار بوده و در يك دوره از زمان از جايگاه ويژه اي نيز بهره مند بوده باشند.
او اضافه كرد: بر اين مبنا ما با توجه به غناي تاريخي كشورمان بيش از ??? اثر تاريخي ديگر قابل ثبت در شمار آثار جهاني را داريم.
وي در مورد ارزنده ترين آثار قابل ثبت در جهان نيز گفت: مقبره قابوس بن وشمگير در گنبد به عنوان بلندترين بناي خشتي جهان از بناهايي است كه قطعاً به ثبت جهاني خواهد رسيد.

علمي فرهنگي
همايش علمي آموزش كشاورزي
گروه علمي فرهنگي- همايش علمي آموزش كشاورزي كشور طي روزهاي دهم و يازدهم آبان ماه جاري توسط انجمن ترويج و آموزش كشاورزي در دانشگاه تربيت مدرس برگزار مي شود.
عليقلي حيدري، دبير اين همايش با اعلام اين خبر گفت: اشتغال و توسعه  كارآفرين در بخش كشاورزي، انطباق آموزش با نيازهاي بازار كار، نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات در توسعه آموزش كشاورزي، بررسي وضعيت موجود و مشكلات و چالش هاي نظام آموزش كشاورزي از محورهاي اصلي همايش علمي آموزش كشاورزي است.
تغيير محتواي آموزش خانواده در مدارس
ايرنا: رئيس سازمان مركزي انجمن اوليا و مربيان از تغيير آموزش خانواده براساس طرح نظام جامع آموزش خانواده در مدارس سراسر كشور خبرداد.
ابوالفضل خادميان گفت: هم اكنون كميته اي براي تدوين سرفصل هاي آموزش خانواده تشكيل شده تا باتوجه به اقتضاي زمان، سرفصل هاي آموزش خانواده تدوين شود كه اين اساسي ترين كار انجمن اوليا و مربيان در سال?? و?? خواهد بود.
وي افزود: هم اكنون گروه مولفان براي توليد محتواي آموزش خانواده با اين كميته همراه شدند تا در مدت زمان كوتاهي محتواي آموزش اوليا در مدرسه اصلاح شود.
ايجاد پست مشاوره در مدارس ابتدايي و راهنمايي
005316.jpg
ايسنا: معاون آموزش عمومي وزير آموزش و پرورش گفت: در مدارس ابتدايي و راهنمايي كشور، پست مشاوره ايجاد مي شود.
حسين احمدي افزود: اين مسأله نيازمند رفع موانع قانوني و مقدمات ديگر است. وي با بيان اين كه طرح معلم مشاور در مدارس راهنمايي از 3 سال پيش با ارائه آموزش هاي ابتدايي و ساده مشاوره به معلمان، فعاليت هاي عادي مشاوره اي را آغاز كرده است افزود: يكي از نقش هاي مطرح براي معلم نقش مشاوره است تا با يك ارتباط صميمانه و انجام كارهاي اوليه از مشكلات بيشتر دانش آموز در سطوح بالاتر جلوگيري شود.
احمدي ادامه داد: در اين طرح پيش بيني شده است كه معلمان به تدريج توانمندي هاي لازم را براي مشاوره به دست آورند تا هر سال بر تعداد معلمان مشاور اضافه شود.
معاون آموزش عمومي وزير آموزش و پرورش گفت : از سال جاري اين طرح در مقطع ابتدايي نيز آغاز شده و هم  اكنون براي 10 درصد كل معلمان ابتدايي در حال اجراست و اين تعداد در سال هاي آينده افزايش خواهد يافت.
وي در پاسخ به سؤالي در خصوص طرح مدرسه محوري اظهار داشت: اين طرح از 8 سال پيش به اين شكل كه هر مدرسه به تنهايي پايگاه تصميم گيري، انجام وظايف و كارهاي اساسي باشد و تمام توان اداري در مدرسه متمركز شود، مطرح شده است. احمدي تصريح كرد: در اين طرح هر مدرسه با توجه به شرايط بومي، منطقه جغرافيايي و شرايط جنسيتي در همه سطوح با رعايت اصول و ضوابط، يك پايگاه اساسي علمي براي نظام تعليم و تربيت خواهد بود. وي افزود: مدرسه محوري به منظور استفاده از توان انجمن اوليا و مربيان، معلمان، مديران و آموزش و پرورش در مدرسه مطرح و با رعايت ضوابط و اصول به مدارس ابلاغ شده است.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |