نگاه
نگاهي به بازي نيكي كريمي در
چه كسي امير را كشت؟
كاراكتر پرتناقض
محدثه واعظي پور
|
|
نيكي كريمي در چه كسي امير را كشت؟ نقش زني را بازي كرده كه در نگاه اول هنرمندي روشنفكر به نظر مي رسد. زني كه با زن هاي عادي و عامي تفاوت دارد و اين طور وانمود مي كند دغدغه هاي ذهني خاصي دارد. هر چه فيلم پيش مي رود، متوجه مي شويم كه زيبا(نيكي كريمي) بيشتر از آنكه روشنفكر باشد، روشنفكر نمااست و تظاهر مي كند كه دغدغه هاي ذهني اش با زناني از جنس مرجان (مهناز افشار) فرق دارد. فيلم، زيبا را در خانه اش نشان مي دهد، فضايي خاص كه طراحي متفاوتي دارد و ويژگي هاي شخصيتي زيبا را نشان مي دهد. زيبا را برخلاف مرجان در حال كار كردن در خانه نمي بينيم و همين باعث مي شود در اوايل فيلم، احساس كنيم زيبا، زني هنرمند، روشنفكر و متفاوت است كه زندگي عاشقانه اش با امير(علي مصفا) به جايي نرسيده و او دچار پريشاني و بيماري رواني شده است.
هر چه قصه پيش مي رود، بيشتر متوجه مي شويم كه زيبا، آن طور كه وانمود مي كند نيست. نيكي كريمي براي بازي در اين نقش، گزينه مناسبي بوده. پيش زمينه ذهني مخاطب از او به عنوان بازيگر و فيلمسازي روشنفكر كمك مي كند تا سيماي زيبا به عنوان هنرمندي روشنفكر در ذهن تماشاگر چه كسي امير را كشت؟ شكل بگيرد. زماني كه قصه پيش مي رود و هويت واقعي زيبا فاش مي شود، اين تناقض به فيلم جذابيت مي دهد. كريمي به خوبي اين تناقض را در بازي اش نشان داده است. معصوميت غريب چهره زيبا قضاوت درباره او را دشوار مي كند، بازي كريمي هم به گونه اي است كه مخاطب را گيج مي كند و اجازه نمي دهد به سادگي درباره زيبا، رابطه اش با امير، حميد و دكتر قضاوت كند.
در فيلم، شوخي هاي جالبي با اين كاراكتر شده، يكي از آنها زماني است كه زيبا موقع گريه كردن دستمال كاغذي مچاله شده اش را روي ميزي مي اندازد كه پر از دستمال هاي مصرف شده است. صدايي خارج از كادر از او مي پرسد كه اين اثر تازه اوست؟ و همين سوال زيبا را به اين فكر مي اندازد كه روي فرم و رنگ دستمال ها كار كند و ... شوخي با ميزان هوش او هم جالب است. بازي در چه كسي امير را كشت؟ نشان مي دهد كه نيكي كريمي، هنوز هم بازيگر مستعدي است. بازيگري كه مي توان روي قابليت هايش براي بازي در نقش هاي تازه و متفاوت حساب كرد.
كريمي در اين سال ها نشان داده كه قصد دارد به صورت توامان در سينماي متداول تجاري و سينماي متفاوت حضور داشته باشد.
|