شنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۹ - Nov 11, 2006
با موافقت براي همكاري در نصب تجهيزات
شبكه تلفن همراه در تهران با كمك شهرداري بهبود مي يابد
000909.jpg
گروه اقتصادي وفا غفاريان رئيس هيات مديره شركت مخابرات از توافق براي همكاري شهرداري تهران در توسعه و بهبود پوشش تلفن همراه در اين شهر خبر داد.
به گزارش همشهري وي با اشاره به مشكلات موجود در زمينه نصب آنتن در تهران خاطرنشان كرد كه علاوه بر نهاد هاي دولتي و نيمه دولتي مردم نيز بايد در اين زمينه با شركت هاي دست اندركار توسعه شبكه ارتباطات سيار همكاري كنند چرا كه اين شبكه يك خدمت عمومي است و به رفع نياز هاي ارتباطي شهروندان منجر مي شود. وي همچنين از ضرورت تعامل با شركت هاي خصوصي براي توسعه شبكه تلفن همراه خبر داد و تاكيد كرد كه هم دولت وهم شركت هاي پيمانكار در اين زمينه كم تجربه هستند و بايد با صبر و حوصله به پيشبرد كار نصب تجهيزات تلفن همراه در شهرهاي بزرگ كشور از جمله تهران كمك كرد.
ديروز اپراتور دوم تلفن همراه كشور ايرانسل نيز از توافق با شهرداري تهران براي همكاري در توسعه پوشش اين شركت خبر داد. روابط عمومي اين شركت در اطلاعيه اي تاكيد كرده است اين توافق به رفع موانع موجود در راه توسعه اين شبكه جديد تلفن همراه در تهران منجر مي شود و وعده داده كه بزودي پوشش اين شبكه در تهران تكميل مي شود. در حال حاضر 60 درصد تهران تحت پوشش اين شبكه خصوصي است.
بازنگري قرارداد توليد تجهيزات
درحاليكه مسئله توليد و نصب تجهيزات تلفن همراه كشور به يك مسئله عمده در توسعه اين شبكه مخابراتي كشور تبديل شده است در تازه ترين تحول شركت مخابرات ايران از حذف دو شركت حاضر در قرارداد توليد تجهيزات براي ايجاد ظرفيت واگذاري شش ميليون خط تلفن همراه از فهرست شركت هاي مورد اعتماد خود خبر داده است.
ديروز خبر گزاري فارس اعلام كرد كه با اين رويداد ، قراردادي كه چندي پيش با شركت هاي داخلي به امضاء رسيده است بايد بازنگري شود.

لايحه جامع سياست هاي اصل 44 در كارگروه مشترك دولت و مجلس در حال بررسي است
شوراي رقابتي شدن اقتصاد تشكيل مي شود
گروه اقتصادي- عضو كميسيون ويژه اصل 44 مجلس شوراي اسلامي  گفت: لايحه جامع سياست هاي اصل 44 (خصوصي سازي) در كارگروه مشترك دولت و مجلس در حال بررسي است و تاكنون نيز يك جلسه در اين باره با حضور اعضاي دولت و كميسيون ويژه اصل 44 مجلس تشكيل شده است.
محمدمهدي مفتح در گفت وگو با خبرنگار همشهري افزود: به منظور تسريع در اجراي سياست هاي اصل 44 ، كارگروه مشترك دولت و مجلس در هفته جاري چندين نشست ديگر برگزار خواهدكرد تا اين لايحه زودتر نهايي شود.
به گزارش همشهري، علي عسگري ديگر عضو كميسيون ويژه اصل 44 مجلس نيز با بيان اينكه اين لايحه در هفت فصل و 24 ماده تنظيم شده افزود: در اين لايحه تمامي  راهكارهاي تحقق سياستهاي ابلاغي رهبري و برون رفت از وضع موجود با نگاه به چشم انداز 20 ساله پيش بيني شده است.
وي از جمله مزيتهاي اين لايحه را تأسيس شوراي رقابتي با اختياراتي جامع و بعد ضد انحصاري آن ذكر كرد و افزود: شوراي رقابتي به نحوي ديده شده كه رقابتي بودن اقتصاد و كنترل هاي رقابتي آن محور باشد و در مجموع الگوي اقتصادي مناسب با نظام جمهوري اسلامي  شكل گيرد.
وي با بيان اينكه اين لايحه جامع است افزود: با اين حال ممكن است بندهايي به آن افزوده شود كه اگر به درستي با كارشناسي هاي جامع مجلس و دولت مصوب شود يكي از مهمترين الزامات اجرايي شدن اصل 44 قانون اساسي محقق مي شود.
به گفته عسگري، با تصويب اين لايحه مجموع قوانين و مقررات مغاير با آن هم ملغي شده و روان سازي اقتصادي را در پي خواهد داشت. وي اظهار داشت: اين لايحه همچنين محل مصرف درآمدهاي حاصل از واگذاريها به بخش خصوصي را براي دولت تعيين مي كند كه آيا در بخش هزينه هاي جاري صرف كند و يا صرف اقتصاد مولد شود.

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري خبر داد:
آغاز رايزني هاي مقدمات هوايي ايران و آمريكا براي تعمير 6 فروند ايرباس
000891.jpg
ايسنا: نورالله رضايي نياركي، رئيس سازمان هواپيمايي كشور گفت: رايزني هايي از طرف ايران و آمريكا بعد از صدور مجوز از سوي وزارت امور خارجه آمريكا براي تعمير 6 فروند ايرباس 310 صورت گرفته است و صحبت هايي در اين زمينه با مقامات هواپيمايي آمريكايي انجام شده است و در صورت كامل شدن رايزني ها، تعمير اين هواپيماها در يك كشور ثالث صورت مي گيرد. وي همچنين درباره گسترش نقاط پروازي از فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) به كشور هاي عربي و حاشيه خليج فارس گفت: شركت هاي داخلي ما برنامه ريزي كرده اند تا به نقاط بيشتري سرويس هوايي ارائه كنند و طبق برنامه ريزي انجام گرفته نقاط بيشتري از كشور هاي عربي در سرويس هوايي شركت هاي داخلي قرار مي گيرند.
وي از خريد چندين هواپيما در 10 تا 12 روز آينده خبر داد.

پاسخ بانك. مرك.زي
به ابهامات مربوط به بانك پارسيان
گروه اقتصادي- در حالي كه مسأله برخورد بانك مركزي با بانك پارسيان و بركناري مديرعامل و رئيس هيأت مديره اين بانك از سوي بانك مركزي در ديوان عدالت اداري در حال بررسي است، بانك. مرك.زي در پاسخ به اتهامات مطروحه عليه خود در جلسه هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران كه سه شنبه هفته پيش برگزار شد، بيانيه اي صادر كرد.
بانك. مرك.زي در اين بيانيه آورده است: در ارتباط با موارد مطروحه در جلسه هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران عليه بانك. مرك.زي ك.ه در برخي از رسانه هاي گروهي مورخ 17/8/85 نيز منتشر گرديد، مطالبي به شرح ذيل جهت تنوير افك.ار عمومي ارائه مي گردد.
ك.ساني ك.ه در اتاق بازرگاني تهران نسنجيده بانك. مرك.زي را محك.وم ك.رده اند خود به جاي قاضي نشسته و حك.م صادر ك.رده اند بدون آن ك.ه صلاحيت آن را داشته باشند. آنها از امنيت بخش خصوصي سخن گفته اند بدون آن ك.ه از چپاول اموال سپرده گذاران و به خطر انداختن بانك. ها و مضار آن حرفي بزنند. آنان بانك. مرك.زي جمهوري اسلامي ايران را متهم ك.رده اند بدون آن ك.ه بينديشند، اگر بانك. مرك.زي ك.ه ناظر قانوني بر همه مؤسسات پولي و بانك.ي ك.شور است نظارت خود را نك.ند هيچ امنيت اقتصادي وجود نخواهد داشت.
آنان از ياد برده اند ك.ه قانون بانك.داري غيردولتي به ك.وشش بانك. مرك.زي به سرانجام رسيده است و فراموش ك.رده اند ك.ه بانك. مرك.زي مجوز اين بانك. ها را صادر ك.رده است.  آنان صبر نمي ك.نند تا پايان ك.ار را ببينند و اتهام بي اساس مي زنند ك.ه خود جرم است و قابل پيگيري. اين حضرات بهتر است اساسنامه بانك. هاي خصوصي را ورق بزنند و بخوانند و ببينند ك.ه صلاحيت حرفه اي و فني تمام اعضاي هيأت مديره و مديرعامل اين بانك. ها را بايد بانك. مرك.زي تأييد نمايد. آيا بانك. مرك.زي حق ندارد بگويد ديگر صلاحيت فلان فرد را تأييد نمي ك.ند؟ آيا اعلام عدم تأييد صلاحيت افراد متخلف در آينده جرم است؟ به هر حال بگذاريد تا شاهنامه به آخرش برسد. آن وقت جرم مشخص خواهد شد. بخش خصوصي وقتي امنيت دارد ك.ه قانون حك.مفرما باشد نه جوسازي و شك.ستن قوانين.
بانك. مرك.زي جمهوري اسلامي ايران به فضل الهي مانع از چپاول حقوق سپرده گذاران و قانون شك.ني خواهد شد. اين همان چيزي است ك.ه عده اي را از آينده خود نگران ساخته است. هر مرجعي ك.ه بانك. مرك.زي جمهوري اسلامي ايران را از انجام وظيفه خود باز دارد مسئول لطماتي خواهد بود ك.ه بر امنيت اقتصادي ك.شور وارد خواهد آمد. بانك. مرك.زي در پايان اعلام ك.رده است: از برگزارك.نندگان اين قبيل جلسات هم انتظار مي رود اجازه بدهند ك.ه از بانك. مرك.زي نيز در اين جلسه حضور يابند تا نگذارند آقايان تنها به قاضي بروند يا خود به جاي قاضي بنشينند.به گزارش همشهري، در نشست اعضاي اتاق بازرگاني تهران با معاون اول قوه قضائيه كه سه شنبه هفته پيش برگزار شد، برخي از اعضاي اتاق بازرگاني تهران برخورد اخير بانك مركزي با بانك پارسيان را عامل كاهش امنيت اقتصادي براي بخش خصوصي عنوان كردند.

شناسايي بازار هدف، توان اقتصادي كشور را ارتقاء مي دهد
فارس: سفير جمهوري اسلامي ايران در عربستان گفت: روابط اقتصادي مستحكم مي تواند روابط سياسي دولت ها را پايدار كند و در نهايت، امنيت جوامع در پرتو اين ارتباط افزايش خواهد يافت. سيدمحمدحسيني در جمع توليدكنندگان و صادركنندگان استان زنجان در استانداري زنجان اظهار داشت: از رويكردهاي مهم بخش صادرات، شناسايي بازار هدف و ارائه كالاهاي منطبق با بازار است كه توانايي اقتصادي كشور را ارتقاء مي بخشد.

تأييد مذاكره چين براي حضور در پارس شمالي و جنوبي
گروه اقتصادي معاون مديرعامل شركت كونكو يونيت كه از زير مجموعه هاي شركت نفت دولتي چين است مذاكرات با ايران براي مشاركت در طرح هاي توليد گاز مايع در پارس شمالي و جنوبي را تاييد كرد.به گزارش همشهري لوليمينگ با اعلام اين خبر افزود: طرفهاي چيني علاوه بر ايران براي دستيابي به گاز طبيعي مايع شده مورد نياز با قطر نيز در حال مذاكره هستند.شركت كونكو يونيت يك شركت توليد برق است كه از گاز مايع براي اجراي طرح هاي خود در توليد برق سود مي جويد.

با توافق وزير كشور و رئيس كل بانك مركزي
ساعت كار بانك ها در شهرستان ها
به حالت اوليه بازگردانده شد
فارس: رئيس شوراي عالي بانك ها گفت: ساعت كار شعب شهرستاني بانك ها با توافق وزير كشور و رئيس كل بانك مركزي به حالت اول بازگردانده شد.
داود زارع اسكندري در خصوص تغيير ساعت كار بانك ها در شهرستان ها گفت: ساعت كار شعب شهرستاني بانك ها با هدف هماهنگي با بانك هاي استان تهران به 9 تا۱۵-30 تغيير كرده بود.
اما طبق توافق وزير كشور و رئيس كل بانك مركزي ساعت كار بانك ها در شهرستان ها به شكل قبل يعني 8 تا۱۴-30 برگشت . وي تغيير ساعت كار بانك ها در تهران را نيز منوط به نتايج كارهاي كارشناسي دانست.

گفت وگوي امروز
انحصاري براي ساخت گوشي تلفن همراه وجود ندارد
گروه اقتصادي وزارت صنايع و معادن با انعقاد توافقنامه ساخت داخلي گوشي تلفن همراه معتقد است قادر به تأمين گوشي مورد نياز بازار خواهد بود. اين درحالي است كه هنوز شركت هاي مذكور محصولي را به بازار عرضه نكرده اند و تعيين تعرفه واردات قطعات منفصله و به هم پيوسته گوشي تلفن همراه ازجمله موانع تحقق اين امر عنوان مي شود.
با محسن شاطرزاده معاون اقتصادي وزارت صنايع و معادن گفت وگو كرده ايم.
***
* توليد گوشي تلفن همراه توسط شركت هاي داخلي در چه مرحله اي است؟
- شركت هاي داخلي توليد گوشي تلفن همراه، قطعات SKD مورد نياز را وارد كرده و از دو ماه قبل اين قطعات در گمركات كشور موجود است. اين شركت ها براي آغاز توليد آماده هستند و منتظر تصويب تعرفه واردات SKD و CKD در كميسيون ماده يك مي باشند. تعرفه واردات قطعات منفصله و قطعات به هم پيوسته گوشي تلفن همراه در جلسه دو هفته پيش كميسيون ماده يك 10 درصد تعيين شده اما هنوز اين مصوبه ابلاغ نشده است. با امضاي وزراء و ابلاغ اين مصوبه ظرف مدت 2 تا 3 هفته گوشي تلفن همراه ساخت داخل به بازار عرضه خواهد شد.
* با اين روند تا پايان سال جاري باتوجه به نياز بازار به گوشي تلفن همراه چه ميزان گوشي توليد و عرضه خواهد شد؟
- ميزان توليد گوشي تلفن همراه در چارچوب تفاهم نامه هاي وزارت صنايع با توليدكنندگان بستگي به ظرفيت موجود در بازار گوشي تلفن همراه دارد چراكه با انعقاد قراردادهاي ساخت داخل بازار را انحصاري نمي كنيم و ميزان نياز بازار به سهم هر فروشنده در بازار و تقاضاي موجود بستگي دارد و درواقع براساس نظام عرضه و تقاضا و ميزان نياز بازار، گوشي تلفن همراه عرضه شده و انحصاري در بازار وجود ندارد. واردكنندگان مي توانند با تعرفه 60 درصدي تعيين شده نسبت به واردات گوشي تلفن همراه اقدام كنند و مشكلي در اين زمينه نيست. از سوي ديگر براي ساخت داخل گوشي تلفن همراه نيز انحصاري براي توليد گوشي توسط اين 3 شركت وجود نداشته و هر شركتي كه طبق روال موجود مجوز وزارت صنايع را داشته باشد مي تواند نسبت به اين كار اقدام كند. اكنون علاوه بر شركت هايي كه تفاهم نامه امضاء كرده اند 12 شركت ديگر نيز درخواست ساخت گوشي تلفن همراه را دادند. بعد از تفاهم نامه هاي اوليه شركت هاي ديگري نيز براي ساخت تلفن همراه اقدام كرده اند و هيچ انحصاري براي ساخت داخل گوشي تلفن همراه وجود ندارد و يكي از شركت هاي جديد در مرحله ساخت SKD بوده و تا بهمن CKD و ماشين آلات را وارد نموده و توليد گوشي را آغاز خواهد كرد.
* برخي معتقدند با اعمال تعرفه 60 درصدي واردات گوشي تلفن همراه اكنون بازار با كمبود گوشي و رواج واردات گوشي هاي قاچاق مواجه شده است، نظر شما چيست؟
- هيچ كمبودي براي گوشي تلفن همراه در بازار وجود ندارد چراكه واردات، با تعرفه تعيين شده منعي ندارد و درصورتي كه كمبودي در بازار گوشي تلفن همراه وجود داشته باشد واردكنندگان مي توانند نسبت به واردات اقدام كنند. اگر منظور از كمبود گوشي افزايش قيمت گوشي تلفن همراه در بازار با تعرفه هاي جديد است معتقديم حتي با اعمال تعرفه 60 درصدي واردات گوشي تلفن همراه نيز، قيمت هاي گوشي در كشورمان هنوز از ساير كشورها ارزان تر بوده و حتي از چين نيز قيمت ها كمتر است و مي توان قيمت ها را مقايسه كرد اما آنچه از طريق قاچاق به كشور وارد مي شود متفاوت بوده و با اقدامات انجام شده امكان استفاده از گوشي هاي تلفن همراه كه به طور غيرقانوني به كشور وارد مي شوند وجود نخواهد داشت.
* با اين روند قيمت و كيفيت گوشي تلفن همراه ساخت داخل چگونه خواهد بود؟
- قيمت گوشي تلفن همراه ساخت داخل قطعا از گوشي هاي وارداتي ارزان تر خواهد بود. در بررسي قيمت ها معمولا گوشي با تمام امكانات بررسي قيمت مي شود. گوشي هايي كه نوعا به عنوان گوشي تلفن همراه مورد استفاده قرار مي گيرد قيمتي زير 100 دلار دارد اما برخي گوشي ها تمام امكانات را دارند و معمولا نيز مصرف كننده از اين امكانات استفاده ننموده و تنها به عنوان مد مطرح است گرچه هر مصرف كننده اي اختيار دارد گوشي مورد نياز و سليقه خود را انتخاب كند اما براي بسياري از امكانات گوشي هاي تلفن همراه در كشورمان اصلا ساختار مخابراتي لازم وجود نداشته و شبكه ديتا قادر به تحت پوشش قرار دادن آن نيست.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |