شنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۹ - Nov 11, 2006
معاون دبيركل سازمان ملل خواستار شد
حمايت جامعه جهاني از تلاش ايران
در مبارزه با ترانزيت مواد مخدر
000801.jpg
گروه اجتماعي- معاون دبير كل سازمان ملل متحد گفت: معتقدم جهان نبايد تلاشهاي ايران را براي مبارزه با قاچاق و ترانزيت مواد مخدر ناديده بگيرد.
آنتونيو ماريا كاستا، معاون دبير كل و رئيس دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UODC) در نشست خبري پس از بازديد از مناطق مرزي شرق كشور گفت :قطعا طي 4سال اخير كارهاي زيادي در مناطق مرزي ايران براي جلوگيري از ورود مواد مخدر انجام شده است و با توجه به اينكه در مرزهاي افغانستان و پاكستان هيچگونه زير ساخت پليسي وجود ندارد ايران همه كار را از الف تا ي خودش انجام داده است.
كاستا گفت: ايران نيروي پليس كارآزموده اي دارد اما در كشورهاي شرقي ايران اين طور نيست، در مورد كشورهاي آسياي ميانه نيز يك گروهي از پليس بين الملل فعاليت مي كنند كه با پليس ايران تبادل اطلاعات دارند و در واقع زير ساخت پليسي مشابه اي در اين كشورها نيز ايجاد شده است. وي افزود: متاسفانه آن طور كه ايران براي مبارزه با مواد مخدر متعهد بوده است كشور پاكستان تعهد نداشته است و اين وظيفه ماست كه پاكستان را هم در كنوانسيون جهاني مبارزه با مواد مخدر وارد و فعال كنيم.
كاستا در پايان نيز گفت: من قول مي دهم به عنوان يك شخص خاص مسئول در مجامع جهاني اين مسئله را تبليغ كنم كه ايران نقش بسيار موثري در جلوگيري از ترانزيت مواد مخدر در جهان دارد اما در مورد بودجه هيچ قولي نمي توانم بدهم زيرا دفتر UODC پولي در حساب ندارد و اهدا كننده كمك مالي به كشورها نيست من فقط مي توانم كشورهاي ديگر را قانع كنم كه براي اجراي پروژه هاي خاص پولي را در اختيار كشورها قرار دهند.
معاون دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز در اين نشست اعلام كرد: بيشترين كشفيات مرفين و ترياك دنيا در ايران انجام مي شود به طوري كه طي 9 ماه اول سال 2006 ميلادي حدود 6 هزاركيلوگرم مرفين و 232 تن ترياك در ايران كشف شده است كه اين رقم در هيچ جاي دنيا سابقه ندارد.
اميرحسين مطهر اضافه كرد: 52 درصد كشفيات مواد مخدر در ايران با فعاليتهاي اطلاعاتي به دست آمده و 26 درصد ديگر طي درگيري با قاچاقچيان كشف شده است و به طور كلي ميزان كشفيات مواد مخدر طي اين مدت 28 درصد نسبت به ميزان كشفيات مدت مشابه سال قبل افزايش يافته است.

سردار احمدي مقدم :
هزينه مالي و جاني تصادفات
از جنگ بيشتر است
000798.jpg
گروه اجتماعي - 27 هزار كشته در سال نتيجه تصادفات در كشور است كه هزينه مالي و جاني آن از يك سال جنگ بيشتر است .
فرمانده نيروي انتظامي در اختتاميه سومين كنفرانس منطقه مديريت ترافيك گفت : يكي از نكات اساسي در معضل ترافيك شناخت مسئله و عزم همگاني و درك همگاني نسبت به اين موضوع است و اگر در اين مورد اتفاق نظر وجود نداشته باشد راه به جايي نخواهد برد.
سردار احمدي مقدم با توجه به ايجاد تغيير نگاه در مسئله ترافيك و روحيه اجتماعي اين موضوع افزود : شتاب شديدي در تقاضاي سفر وجود دارد كه اگر مديريت نشود پيش بيني داريم تا ده سال آينده كه تعداد خودرو به 20 ميليون بالغ خواهد شد با مشكل جدي روبرو خواهيم شد.وي در ادامه با اشاره به 8 ميليون خودروي موجود و 27 هزار كشته در سال تاكيد كرد : اگر بخواهيم با رشد 5/2 برابري خودرو حركت كنيم در زمينه تلفات جاني يك فاجعه خواهيم داشت.
مدير كل ايمني و ترافيك و سرپرست اداره كل ايمني و حريم راه هاي وزارت راه و ترابري نيز در حاشيه اين همايش گفت : حداقل خسارات ناشي از حوادث جاده اي ايران 7 هزارميليارد تومان درسال است .وي افزود اگر 20 درصد اين مبلغ براي افزايش امنيت در جاده هزينه شود اين ميزان خسارت به نصف كاهش مي يابد . دوست علي قاسمي افزود : دست يابي به اين مهم در برنامه اي پنج ساله امكان پذير است .

دردومين نشست قضات ويژه اطفال و نوجوانان مطرح شد
ضرورت تشكيل پليس ويژه اطفال
گروه اجتماعي - دومين نشست علمي منطقه اي قضات ويژه اطفال و نوجوانان استانهاي مركزي، گلستان، گيلان و مازندران، در ساري مركز استان مازندران برگزار شد.
حجت الا سلام حسين طالبي رئيس كل دادگستري مازندران در اين نشست پيشنهاد داد: لازم است همچنان كه دادگاههاي خاصي با قضات ويژه براي جرايم اطفال در نظر گرفته شده، پليس ويژه اطفال و نوجوانان هم تشكيل شود و سير رسيدگي به جرايم اطفال از آغاز پرونده با روش خاص پيگيري شود.
وي همچنين رسيدگي پنهان و غير علني پرونده هاي اطفال را مهم دانست و گفت: بهتر است براي حفظ حيات اجتماعي، رسيدگي به جرايم اطفال به خصوص جرايم اخلاقي حتي در بعضي موارد دور از اطلاع رساني به خانواده ها صورت گيرد. طالبي هدف از اين نشست را هم انديشي و بيان نارسايي هاي موجود در رابطه با رسيدگي به پرونده هاي كودكان و نوجوانان، آگاهي از آخرين دستاوردهاي حقوقي ـ قضايي و نيز كمك به ايجاد رويه واحد در رسيدگي به پرونده هاي اطفال و نوجوانان كشور ذكر كرد.
مردم به سودجويان در مورد انرژي درماني اعتماد نكنند
گروه اجتماعي - وزارت بهداشت از تمامي شهروندان خواست با توجه به اثرات و عوارض سوء ناشي از انرژي درماني به سودجوياني كه با سوء استفاده از اعتماد مردم به مداخله در امر سلامت مي پردازند اعتماد نكنند.
در اطلاعيه وزارت بهداشت آمده است : "سوء استفاده از بحث انرژي درماني توسط عده اي از سودجويان در برخي از مناطق كشور موجب اختلال در درمان بيماران و تاخير يا توقف درمان علمي آنان مي شود ".
اين وزارت خانه در اطلاعيه خود از قوه قضائيه به خاطر برخورد با سوء استفاده كنندگان و اخلال گران در درمان مردم و بيماران قدرداني كرده است .

دبيران كميته داوري تخصصي جشنواره مطبوعات و خبرگزاري ها:
كيفيت آثار ارسالي نشريات محلي بسيار مطلوب است
گروه اجتماعي - دبير كميته داوري تخصصي يادداشت و سرمقاله و همچنين دبير كميته مصاحبه سيزدهمين جشنواره مطبوعات و اولين جشنواره خبرگزاري ها از بالا بودن سطح آثار ارسالي نشريات محلي به جشنواره مطبوعات خبر دادند .
محمد مهاجري گفت: آثار نشريات محلي در گرايش يادداشت و سرمقاله از كيفيت بالايي برخوردار بود به طوري كه برخي از آثار آنان هم سنگ و هم عرض مطبوعات سراسري بود. دبير كميته داوري تخصصي يادداشت و سرمقاله تعداد يادداشت ها و سرمقاله  هاي ارسالي از سوي خبرگزاري ها را بسيار محدود دانست و افزود: در عين حال آثار ارسالي اين گرايش در مطبوعات سراسري و نشريات محلي در سطح قابل قبولي قرار داشت. مهاجري درباره بالا بودن كيفيت آثار ارسالي به جشنواره مطبوعات، بيان كرد: افراد قلم به دست در عرصه مطبوعات آثار ضعيف خود را به جشنواره ارسال نمي كنند به طوري كه اين امر تاثير بسزايي در افزايش سطح كيفي آثار داشته است. وي تعداد آثار برگزيده در مرحله اول داوري را پنج  برابر ميزان پيش بيني شده ارزيابي و تصريح كرد: بايد در بخش يادداشت و سرمقاله هاي مطبوعات سراسري چهار اثر و در بخش نشريات محلي دو اثر به كميته داوران نهايي ارسال شود. دبير كميته داوري تخصصي مصاحبه سيزدهمين جشنواره مطبوعات خبرگزاري ها نيز اظهار داشت: كيفيت مصاحبه هاي نشريات محلي بسيار دور از انتظار بود و در برخي موارد نيز با مطبوعات سراسري برابري مي كرد، به اين معني كه كيفيت آثار مصاحبه هاي نشريات محلي بسيار بهتر از توليدات مطبوعات سراسري بود.
فريدون صديقي گفت :حضور خبرگزاري ها در گرايش مصاحبه در جشنواره امسال باتوجه به اينكه مصاحبه يكي از روش هاي اصلي توليد خبر در خبرگزاري ها محسوب مي شود، بسيار كم رنگ بوده است. وي با اشاره به سطح مطلوب مصاحبه  هاي ارسال شده، گفت: بيش از 200 اثر براي داوري به كميته ارسال شد البته با توجه به حجم انبوه مصاحبه ها در روزنامه ها و نشريات تخصصي، اين تعداد بسيار پايين است. صديقي با تأكيد بر لزوم تفكيك داوري  مصاحبه هاي ارسال شده از سوي خبرگزاري ها با مطبوعات، افزود: تفاوت ميان ساختار و ادبيات مصاحبه هاي خبرگزاري ها و مطبوعات باعث داوري متفاوت اين دو بخش از يكديگر مي شود.
دبير كميته داوري تخصصي مصاحبه اظهار داشت: شش اثر در بخش مصاحبه مطبوعات سراسري و از بخش نشريات محلي نيز پنج اثر براي داوري نهايي به كميته داوران نهايي ارسال شده است.

دولت ورود دارو به كشور را آزاد كند
گروه اجتماعي براي جلوگيري از ورود داروهاي قاچاق دولت واردات دارو را آزاد كند.
محمدزاده، مديرعامل شركت سرمايه گذاري دارويي تامين اجتماعي، با اشاره به وجود پديده قاچاق دارو در كشور گفت: بدون ترديد برخورد كاملا تهاجمي با اين پديده (قاچاق دارو) راهگشا نخواهد بود بنابراين پيشنهاد مي كنيم به جاي اقدام تهاجمي و پليسي با اين پديده، ورود دارو را به كشور آزاد كنند تا حس رقابت در شركتهاي داخلي ايجاد شود، بخش صنعت كشورمان هيچ ابائي از رقابت با محصولات خارجي ندارد.

گازگرفتگي ،سومين عامل مرگ ناشي از مسموميت
گروه اجتماعي گازگرفتگي و مسموميت با مونو كسيد كربن هر سال 15 درصد افزايش مي يابد و پس از مسموميت ناشي از اعتياد و دارو سومين عامل مرگ و مير ناشي از مسموميت در كشور است.
به گزارش همشهري، بيشتر گازگرفتگي ها معمولا" در فضاهاي بسته هنگامي كه بخاري به صورت ناقص مي سوزد ايجاد مي شود،دراين فضاها ميزان اكسيژن هوا رفته رفته كم مي شود و مقدار مونوكسيد كربن موجود در هوا افزايش مي يابد به طوري كه منجر به مسموميت فرد يا حتي مسموميت جمعي مي شود.سردرد،حالت منگي استفراغ و از دست دادن تمركز از جمله علايم گازگرفتگي با مونو كسيد كربن است مسموميت با گاز مونو كسيد كربن در فضاي باز نيز در صورتي كه فردي براي مدت طولاني در معرض اين گاز قرار داشته باشد به وجود مي آيد و ماموران راهنمايي و رانندگي ،كارگران تعميرگاههاي خودروسازي و بعضي كارخانه ها از اين نظر در معرض خطر هستند و بايد ساعات كاري آنها در اين فضاها كم باشدوماسكهاي موجود در بازار تاثيري در كاهش مسموميت با مونوكسيد كربن ندارد و فقط جلوي ذرات ريز معلق در هوا را مي گيرد.
از ميان استانهاي كشور،آذربايجان شرقي بيشترين ميزان مرگ ناشي از مسموميت ناشي از گاز مونوكسيد كربن را دارد و پس از آن اصفهان ،اردبيل ، خراسان ، چهارمحال و بختياري و تهران قرار دارندو استان قم نيز كمترين ميزان مسموميت ناشي از مونوكسيد كربن را در كشور دارد.
به خانواده ها هشدار داده مي شود كه هرنوع منبع گرمايي گازي اگر در محيطي قرار گيرد كه جابه جايي هوا صورت نگيردشرايط توليد گاز مرگ آور منواكسيد كربن را ايجاد مي كند.

با مردم
هزينه جديد
ظاهراً افزايش تعرفه خدمات در بخش دولتي گوي سبقت را از بخش خصوصي ربوده است. به عنوان مثال، پيش از اين شركت مخابرات بابت ارائه كاركرد تلفن همراه وجهي دريافت نمي كرد و آن را به صورت رايگان انجام مي داد، اما اكنون از اين بابت هزينه قابل توجهي از مشتركان تلفن همراه دريافت مي گردد كه خود به افزايش هزينه ها و گراني دامن مي زند.
صالحي- تهران
قدرداني از شهرداري
ازشهرداري منطقه 4 كه با مطالعه پيام اينجانب در ستون با مردم عمليات ترميم روكش آسفالت خيابان عبدالحسيني قمي (218 شرقي تهران پارس) را انجام دادندقدرداني مي كنم.
صمدي- تهرانپارس
پيامدهاي گراني بنزين
ضمن ارج نهادن به طرفداران افزايش قيمت بنزين، يادآور مي شوم كه با گران شدن بنزين، بقيه كالاها نيز گران مي شود و به ناچار بايد حقوق كارمندان افزايش يابد و در نهايت ارزش پول ملي ما در مقابل ارزهاي خارجي پايين مي آيد.
منصوري- تهران
قانون بازنشستگي قبل از موعد
از سال 84 كه قانون بازنشستگي قبل از موعد و زير 25 سال تصويب شد، به دليل نامشخص بودن نحوه اجرا عده زيادي از كارمنداني كه بيش از 25 سال سابقه كار دارند در بلاتكليفي به سر مي برند. مسئولان بيمه و بازنشستگي مي گويند چون مجلس محتويات مصوبه را اعلام نكرده است از پذيرش اين نوع بازنشستگي خودداري خواهد شد. به هر حال براي باز كردن راه براي جوان ها و اشتغال بيشتر آنها اين قانون هر چه زودتر بايد اجرا شود.
جمشيد مولايي- تهران
در انتظار زمين معوض
قرار بود به اعضاي شركت تعاوني مسكن وزارت جهاد كشاورزي (زيتون) به جاي پارك سرخه حصار كه منع قانوني براي ساخت دارد، در پارك چيتگر تهران زمين معوض داده شود. اما هنوز سازمان حفاظت محيط زيست در اين مورد به وعده اش عمل نكرده است.
علي اصغر نوري- تهران
وعده پارسال...
پائيز سال 84 از بازنشستگان خواسته شد كه جهت اجراي نظام هماهنگ حقوق تا اول سال 85 صبر كنند، با توجه به اين كه از شش ماه اول سال 85 نيز گذشته ايم هنوز اين قانون به اجرا درنيامده است.
سيد عبدالله ترابي- تهران
روشن ماندن چراغ ها
به تازگي و در ساعات روز چراغ بعضي از بزرگراه ها و خيابان هاي تهران روشن است. اگر روشن ماندن چراغ ها در روز، دليل فني دارد كه بايد اعلام شود، چون شهرونداني چون من، بر اين باورند كه روشن ماندن چراغ ها در روز نوعي اسراف در مصرف انرژي است، بخصوص كه وزارت نيرو به تازگي در صدد بالا بردن تعرفه آب و برق است.
توفيقي- تهران
جابجايي كميته امداد و...
با جابجايي واحد كميته امداد جنوب غرب تهران به تهرانسر، رفت و آمد براي افراد تحت پوشش كميته امداد كه در منطقه 10 تهران سكونت دارند، دشوار شده است. به خصوص كه افراد تحت پوشش كميته امداد، در سنين بالا قرار دارند.
قانعي- تهران
تصرف حريم عابر پياده
دانشگاه شهيد بهشتي در شمال خيابان اصلي دركه دور ملكي كه ظاهراً متعلق به اين دانشگاه است طوري ديواركشي كرده است كه فضايي براي رفت و آمد عابر پياده باقي نمانده است. يك مؤسسه بزرگ فرهنگي، بايد به حريم عابر پياده احترام بگذارد و دستگاه هاي مسئول هم نبايد اجازه بدهند اين چنين حريم پياده ناديده گرفته شود.
پور صادقي- دركه

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |