شنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۹ - Nov 11, 2006
شهردار تهران اعلام كرد:
ساخت وساز غيرمجاز در ارتفاعات؛
پرداخت خسارت شايد
ادامه ساخت هرگز
000888.jpg
گروه شهري- شهرداري تهران براي جلوگيري از ساخت و سازهاي غير مجاز، خسارات افرادي ك.ه با پروانه ساخت اقدام به ساخت و ساز در مناطق غير مجاز ك.رده اند را مي پردازد.
به گزارش سما، دك.تر محمدباقر قاليباف در حاشيه افتتاح شهرك. آموزش ترافيك. واقع در باغ هنرمندان ، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شهرداري تهران مصمم است تحت هر شرايطي مانع ساخت و ساز بالاي خط تراز 1800 متر شود و در اين راستا تمايل دارد خسارت افرادي را ك.ه چند سال قبل مجوز و پروانه ساخت در اين مناطق را اخذ ك.رده اند، بپردازد.
شهردار تهران خاطرنشان ك.رد: ساخت و سازهاي غير مجاز ك.ه در نيمه راه به سر مي برد نيز به هيچ وجه اجازه تجديد ساخت نخواهد گرفت.
وي تصريح ك.رد: ساخت و ساز در برخي از مناطق يك.، 4، 5 و 21 شهر تهران غير مجاز محسوب مي شود زيرا هم به شدت محيط زيست و سلامت شهر را به خطر مي اندازد و هم باعث گسترش بي رويه شهر خواهد شد.
بقيه از صفحه اول
به همين دليل ايجاد پارك. بزرگي در دامنه جنوبي البرز و در واقع در برخي از نقاط مناطق يك.، 4 و 22 در دستور ك.ار قرار گرفته تا حريم اين مناطق حفظ شود.
قاليباف همچنين درباره فاينانس اختصاص يافته براي ساخت مونوريل در شهر تهران گفت: امك.ان جذب اين فاينانس در قالب مونوريل براي شهرداري وجود ندارد زيرا هنوز مونوريل در شوراي شهر مصوب نشده است.
وي افزود: اگر 15 ميليون دلار فاينانس در نظر گرفته شده به گسترش ظرفيت مترو اختصاص يابد در واقع از ظرفيت هاي موجود بهترين استفاده را ك.رده ايم.وي همچنين درباره بازسازي پياده روي خيابان وليعصر(عج) گفت: بازسازي پياده روي اين خيابان تا پايان دي ماه امسال به اتمام خواهد رسيد و پس از آن پياده روهاي خيابان هاي شريعتي و جمهوري مورد بازسازي قرار مي گيرد تا نظام پياده روهاي شهر به استانداردهاي جهاني نزديك. شود.
انتقاد از طولاني شدن عمليات اجرايي پروژه هاي شهري
از سوي ديگر، شهردار تهران بر طولاني بودن اجراي برخي پروژه ها در مناطق شهر انتقاد ك.رد و افزود: يك. خيابان را 3 و يا 4 سال مي بنديم و مردم آن منطقه را عذاب مي دهيم، در حالي ك.ه روزي 4 ساعت ك.ار مي ك.نيم و به وقت و سلامت مردم، اقتصاد شهر و آسايش شهروندان توجه نمي ك.نيم و به اين صورت نمي توان يك. شهر 10ميليوني را اداره ك.رد.
قاليباف در جمع انجمن مهندسين عمران ايران گفت: در حوزه عمراني و ساخت و ساز در شهر تهران واقعيت اين است ك.ه در بحث مقاومت لرزه اي مشك.لات اساسي و جدي وجود دارد و اين مختص بافت فرسوده نيست بلك.ه ساختمان هايي ك.ه امروزه نيز احداث مي شوند در بخش مقاومت لرزه اي دچار مشك.ل هستند.
وي گفت: بررسي ها و پيگيري ها نشان مي دهد در بخش طراحي مشك.لات عمده اي وجود ندارد اما در مرحله اجرا اوضاع بسيار آشفته است.
شهردار تهران اظهار داشت: گزارش هاي مديريت بحران شهرداري تهران بيانگر اين است ك.ه برخي برج ها، مجتمع ها وبرخي سالن هاي اجتماعات حتي مسائل ايمني را رعايت نك.رده اند و اين در حالي است ك.ه در صورتي ك.ه با اتفاقاتي مواجه شويم با فجايع بسياري روبه رو خواهيم شد.
قاليباف، مشك.لاتي نظير مصالح و نوع ك.يفيت و استانداردهاي آن، اجرا و همچنين مشك.لاتي در حوزه نظارت را از جمله مشك.لاتي ذك.ر ك.رد ك.ه در حوزه عمراني با آن مواجه هستيم.
وي گفت: طول عمر آسفالت در تهران 5/1 سال است در حالي ك.ه با حجم توليد و ك.اري ك.ه داريم هر 12 سال قادر به اصلاح روك.ش آسفالت ها هستيم.قاليباف افزود: سختگيري در شهرداري باعث شده برخي به ما انتقاد ك.نند اما بايد بگويم پروژه اي را ك.ه مي توان در مدت زمان ك.وتاه به پايان رساند نبايد سالها به طول انجامد.
وي تصريح ك.رد: در حوزه زيرساخت هاي شهري تهران بايد سالانه 5 هزار ميليارد تومان هزينه ك.نيم اما در اين شهر قادر نيستيم با وجود در اختيار داشتن پول، سالي بيش از 600 ميليارد تومان هزينه ك.نيم.
شهردار تهران در پايان از مهندسين عمران ايران خواست در روش هاي ساخت، مديريت، تجهيزات، طراحي ها، درحوزه مقاومت، تك.نولوژي در نوع بك.ارگيري مصالح و زيباسازي تحول عظيمي در شهر تهران ايجاد ك.نند.

رئيس شوراي شهر تهران اعلام كرد:
بدهي دولت به شهرداري؛
400 ميليارد تومان
گروه شهري- شورايعالي استانها ( نمايندگان شوراهاي اسلامي سراسر كشور) پنجشنبه گذشته در سي و پنجمين نشست خود در تالار وزارت كشور، مسايل و مشكلات شوراها را مورد بررسي و تبادل نظر قرار داد.
به گزارش همشهري، در اين نشست كه مهدي هاشمي  معاون امور عمراني و ابطحي مدير كل امور شوراهاي وزارت كشور نيز حضورداشتند، مسائلي همچون تأسيس بانك شهرداري ها و سازوكارهاي آن و موانع موجود و نقش آن در پيشبرد طرح هاي عمراني و خدماتي شهري، مطالبات شهرداري از دولت، مديريت واحد شهري، ضرورت نوسازي بافت هاي
بقيه از صفحه اول
فرسوده و ارائه برنامه اجرايي مربوط به استفاده از فاينانس خارجي براي احياي اين گونه بافت ها و انتخابات شوراها ، بحث و گفت و گو شد.
رئيس شورايعالي استانها و شوراي شهر تهران گفت: برابر اعلام شهرداري، ميزان مطالبات شهرداري تهران از دولت حدود 400 ميليارد تومان يعني حدود يك سوم بودجه آن و 10 برابر بودجه شهرداري اهواز است.
مهدي چمران افزود: سال 84 در رابطه با تهران 50 ميليارد تومان بابت مطالبات شهرداري از دولت اختصاص داده بودند كه هنوز پرداخت نشده است، زيرا تهيه مستندات در اين باره همزمان با انتخابات رياست جمهوري و تغييرات مديريتي در شهرداري تهران شد.وي گفت: براي سال 85 نيز پيشنهاد ما براي تهران 200 ميليارد تومان بود ولي براي كل كشور تنها۵۰ ميليارد تومان در نظر گرفتند.
چمران از اعضاي شوراهاي استان خواست ميزان مطالبات شهرداري هاي شهرهاي خود از دولت را همراه با مستندات مربوطه در اختيار شورايعالي استانها قراردهند تا براي گنجاندن آن در لايحه بودجه سال آينده كل كشور از طريق اين شورا تحويل وزارت كشور شود.
رئيس شورايعالي استانها همچنين با انتقاد از رد صلاحيت نامزدهاي انتخابات شوراها گفت: رد صلاحيت ها بيش از دوره گذشته شوراها مطرح شده و مرتب دوستان ما از شهرهاي مختلف راجع به اين موضوع تماس مي گيرند.
چمران با بيان اينكه اين گونه رد صلاحيت ها تبعات منفي خواهد داشت از دست اندركاران انتخابات شوراها خواست اين موضوع را با جديت بررسي و پيگيري كنند.
وي افزود: شنيدم در تهران كسي را كه از ياران نزديك شهيد رجايي بوده است به او گفته اند قبلا با منافقين در ارتباط بوده ايد.
بالاخره با منافقين قبلا خيلي از مسئولين هم سلام و عليك داشته اند و قبل از انقلاب با آنها زنداني و هم بند بوده اند.رئيس شورايعالي استانها با بيان اينكه اميدواريم مسايل خاص قومي و سياسي در رد صلاحيت ها مطرح نباشد گفت: البته ما روي كساني كه صلاحيت واقعي حضور در شورا را ندارند اصراري نداريم زيرا هرچه افراد پاكتر و صالح تر و آگاه تر باشند آبروي شوراها بيشتر حفظ خواهد كرد.
وي افزود: ولي در اين بين نبايد خداي ناكرده به افرادي كه براي اين كار حاضر شده اند ظلم شود.

اجراي طرح جهادي 137 در منطقه 6
گروه شهري- آخرين روز برگزاري طرح جهادي 137 در منطقه 6 شهرداري با حضور شهردار تهران برگزار شد.
به گزارش سما، دك.تر محمد باقر قاليباف صبح ديروز در پارك. نظامي گنجوي واقع در منطقه 6 از دستاوردهاي طرح جهادي 137 در اين منطقه بازديد به عمل آورد.
شهردار تهران، نتايج اجراي طرح 137 در منطقه 6 تهران را مثبت ارزيابي ك.رد و اظهار داشت: در بعضي از بخش ها و حوزه ها نتايج حاصله بسيار بهتر از آن چيزي بود ك.ه انتظار مي رفت اما به دليل سردشدن هوا و بارش برف و باران تعمير آسفالت معابر منطقه براساس طرح جهادي 137 به طور ك.امل اجرا نشده و بزودي معابر و خيابان هاي اين منطقه ك.ه تخريب شده و يا نياز به بازسازي دارد با 13 هزار تن آسفالت پوشانده خواهد شد.
در روز پاياني برگزاري طرح جهادي 137 در منطقه 6 ستاد بحران، اداره سرمايه گذاري و مشارك.ت هاي مردمي، اداره بازيافت، سازمان پارك. ها و فضاي سبز، اداره ساماندهي، معاونت فني و عمراني و سازمان حمل و نقل و ترافيك. منطقه به شك.ل جداگانه اي شرح عملك.ردهاي خود را در طرح جهادي 137 در اختيار شهردار تهران قرار دادند.

ترانه ساعات گم شده
دكتر ناصر كرمي
زاگرس
هر بار كه نخستين سوز باد زمستاني وزيدن آغاز مي كند، بايسته است زاگرس را به خاطر بياوريم كه از نو در تطاول آن كه زاگرس نشينان براي رهايي از سرما راهي جز درافكندن بلوط ها به آتشگاه هاي شان ندارند بر خود خواهد لرزيد.
زاگرس هر سال عريان تر از پيش مي شود. به خاطر فرسايش شتابناك دامنه هاي زاگرس است كه ايران دومين كشور رودررو با فرسايش خاك در جهان به شمار مي آيد. و طرفه است اگر بدانيم دامنه هاي زاگرس فرود مي آيند به دشت هايي كه نفت در اعماق آنها تلنبار است و گاز از هر روزنه آن فواره مي زند به بيرون.
البرز
نام ديگر البرز است، اما نه كوهستان البرز، همين دبيرستاني كه كاسه چكنم به دست گرفته اند براي حفظ يا ويران كردنش. دبيرستان البرز بخشي از هويت تاريخي تهران است، اين نيست كه فقط مكاني ذهيروك (نوستالژيك) باشد براي آنها كه در آنجا درس خوانده اند. مشكل ويراني يك مدرسه نيست. مشكل اين است كه در همان راسته، از ميدان فردوسي تا ميدان انقلاب روزگاري متاع دانش و خرد بود كه دادوستد مي شد و امروز آنچه كه بيشتر دست به دست مي گردد آن فيلم كذايي است. پس بيهوده نيست كه كتابفروشي هاي بزرگ يك به يك تعطيل مي شوند و البرز هم رودررو مي شود با كابوس تغيير كاربري.
مسعود بختياري
قدري تلخ مي شود اين ستون امروز، اما حيف است كه نام آخر، مسعود بختياري نباشد. سرشناس ترين خواننده موسيقي فولكلوريك ايران كه هفته پيش جان سپرد.
مرگ او مي تواند نقطه پايان عصر كوچ نشيني در ايران تلقي شود. چون كه او آخرين راوي و نماد اين عصر بود. عصري كه از چهار هزار سال پيش در ايران آغاز شده و اكنون با يكجانشيني اجباري كوچ نشينان واپسين روزها را مي گذراند. مرگ مسعود غافلگيركننده بود، انگار زود بود كه مخاطبان زاگرسي  اش را در سوز بادها رها كند و برود. و انگار هنوز بودند ترانه هايي كه آرزو داشتيم با صداي سحرآميز مسعود بشنويم شان...
براي زاگرسيان او همان بود كه لوركا براي اندلس است. و انگار اين آواز مشترك همه راويان دوران هاي از دست رفته است كه: ترانه اي كه نخواهم سرود من هرگز خفته است روي لبانم، ترانه اي كه نخواهم سرود من هرگز... بالاي پيچك كرم شب تابي بود و ماه نيش مي زد با نور خود بر آب ... چنين شد پس كه من ديدم به رويا ترانه اي را كه نخواهم سرود من هرگز ... ترانه اي پر از لب ها و راه هاي دوردست ... ترانه ساعات گم شده در سايه هاي تار ... ترانه ستاره هاي زنده در روز جاودان.

شهردار تهران به ملاقات بابك بيات رفت
گروه شهري- شهردار تهران با حضور بر سر بالين بابك. بيات، موسيقيدان و آهنگ ساز برجسته ك.شور ك.ه به علت بيماري در بيمارستان بستري است، جوياي حال وي شد.
به گزارش سما، محمد باقر قاليباف پنج شنبه گذشته به همراه جوزاني، مديرك.ل فرهنگي معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران با حضور در بخش مراقبت هاي ويژه (سي سي يو) بيمارستان ايرانمهر تهران، از نزديك. جوياي حال بابك. بيات شد.
شهردار تهران به هنگام ملاقات با اين آهنگساز و خالق آثار ارزشمند و ماندگاري همچون موسيقي مجموعه هاي تلويزيوني ولايت عشق و سرزمين خورشيد، متوجه شد ك.ه وي تا ك.نون از داشتن دفترچه بيمه درماني محروم بوده و تأمين هزينه هاي بستري و درمان براي وي سنگين است.
بنابر همين گزارش، قاليباف طي دستور ويژه اي به معاون مالي و اداري شهرداري تهران، وي را موظف ساخت تا شرايط صدور دفترچه درماني بابك. بيات را فراهم سازد.
برگزاري گردهمايي بزرگ مؤذنان
از سوي ديگر شهردار تهران در گردهمايي بزرگ مؤذنان تهران ك.ه صبح روز پنجشنبه در آستان مقدس حضرت عبدالعظيم(ع) برگزار شد گفت: يك.ي از برنامه هاي خوبي ك.ه در پيش گرفته ايم تقويت سنت حسنه اذان گويي است ك.ه در گذشته بوده اما هم اك.نون ك.متر در سطح شهر وجود دارد.
وي با اظهار اميدواري نسبت به اينك.ه شهرداري تهران بتواند با برنامه هاي خوب اذان را نهادينه و در شهر توسعه دهد گفت: اذان تنها يك. موضوع عبادي صرف نيست بلك.ه تأثيرات فرهنگي، اجتماعي و سياسي بسياري را به دنبال خواهد داشت.
قاليباف با اشاره به جمله امام خميني(ره)ك.ه مساجد سنگرند، آنها را حفظ ك.نيد گفت: امروز شهرداري تهران مصمم است مساجد را حفظ و تقويت ك.ند و با تفك.ر مسجدي به اداره امور بپردازد، زيرا به برك.ت همين نگاه و تفك.ر مسجدي بود ك.ه ملت ما دوران دفاع مقدس را با موفقيت سپري ك.رد.وي افزود: ما امروز به عنوان بازماندگان دفاع مقدس در تلاشيم تا با همين نگاه و تفك.ر درعرصه هاي مديريتي حضور يابيم و بتوانيم ك.ارآمدي دين در اداره جامعه را اساس ك.ار خود قرار دهيم.
در همين مراسم، علي عسگري رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران هدف از برگزاري گردهمايي بزرگ مؤذنان تهران را تجليل از مؤذنان و گسترش فرهنگ اذان در شهر اعلام كرد و گفت: ما براي اينك.ه ظاهر شهر را به ظاهري اسلامي تبديل ك.نيم، در تلاشيم تا هنگام اذان صداي اذان از هر گوشه شهر شنيده شود.
وي افزود: از همه شهروندان، مؤذنين و دستگاه ها مي خواهيم تا در تحقق اين امر تلاش ك.نند.
عسگري خاطر نشان ك.رد: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران آمادگي خود را جهت فراهم ك.ردن همه امك.اناتي ك.ه در اين زمينه لازم باشد اعلام مي ك.ند.
عسگري رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در حاشيه گردهمايي بار ديگر خبر استعفاي خود را تك.ذيب ك.رد.
وي در گفتگو با سما، درباره خبرهاي مربوط به استعفاي خود گفت: اين خبر را به شدت تك.ذيب مي ك.نم و اين اخبار ك.ذب و شايعات به دليل نزديك.ي انتخابات با انگيزه سياسي منتشر شده است.

نگاه
000885.jpg
داوود كاظمي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |