شنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۹ - Nov 11, 2006
باحضور بيش از 150 تيم از سراسر كشور
نخستين دوره مسابقات ملي ربات هاي شهري برگزار شد
000795.jpg
گروه علمي فرهنگي-نخستين دوره مسابقات ملي ربات هاي شهري طي روزهاي 18 و۱۹آبان ماه جاري با حضور بيش از 150 تيم از سراسر كشور در سه بخش دانش آموزي، دانشجويي و ويژه در فرهنگسراي بهمن تهران برگزار شد.
به گزارش همشهري، اين مسابقات روزپنج شنبه (18آباماه جاري)طي مراسمي ويژه با حضورجمعي از مسئولان شهرداري تهران و وزارت آموزش و پرورش به طور رسمي گشايش يافت.
نخستين دوره مسابقات ملي ربات هاي شهري در سه بخش ويژه ، دانش آموزي و دانشجويي در شش رشته برگزار شد.رقابت هاي بخش دانشجويي اين مسابقات كه قرار بود همزمان با مسابقات دانش آموزي از روز پنج شنبه هجدهم آبان ماه برگزار شود با توجه به استقبال كم نظير و تعداد تيم ها از روز چهارشنبه در سه بخش ربات هاي امدادگر، شبيه سازي امداد و نجات و ربات هاي خدمات رسان آغاز شد.
دبير اين مسابقات در مراسم افتتاحيه ابراز اميدواري كرد كه فناوري هاي جديد در ارائه خدمات بهتر به شهروندان مورد استفاده قرار گيرد.
محمدرضاكنگاوري گفت: برگزاري اين جشنواره بهانه اي براي آگاهي وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، علوم و تحقيقات و فناوري و صنايع و معادن از توانمندي هاي جامع و تلاش براي اشاعه آن است.
وي افزود: استفاده صحيح از اين فناوري در حل معضلات شهري مي تواند به عنوان يك هدف براي برگزاري مسابقات در سالهاي آينده مورد توجه قرار گيرد.
قائم مقام دبير اولين دوره مسابقات رباتهاي شهري نيز برگزاري مسابقات ملي رباتهاي شهري را در راستاي رويكرد جديد شهرداري تهران در استفاده از فناوري هاي نوين براي ارائه خدمات بهتر به شهروندان عنوان كرد.
مجتبي مسگري مشهدي افزود: هم اكنون در جهان استفاده از فناوري رباتيك يك امر معمول به شمار مي رود كه در اين ميان كشورهاي زيادي با استفاده از رباتها به ارائه خدمات شهري پرداخته اند بنابر اين براي جا نماندن از قافله جهاني ايران نيز بايد در اين زمينه به فعاليت بپردازد.
براساس اين گزارش نخستين دوره مسابقات ملي ربات ها در سه بخش ويژه ، دانش آموزي و دانشجويي در شش رشته برگزار شد كه بخش دانش آموزي شامل سه رشته از جمله رشته امداد و نجات دانش آموزي (37 تيم)، رشته هزارتوي شهري (10 تيم) رشته خط كشي مسير (13 تيم) و بخش دانشجويي شامل رشته امداد و نجات دانشجويي (11 تيم)، خدمات رسان شهري (39 تيم) و شبيه سازي امداد و نجات ( هشت تيم) بوده و بخش ويژه نيز با هدف شناسايي و معرفي طرح هاي عملي كه به نوعي در جهت خدمات رساني شهري و ارايه كمك به شهروندان به اجرا در آمده اند با شركت 34 تيم برگزار شد.
از اهداف عمده برگزاري اين مسابقات، بستر سازي جنبش نرم افزاي و بومي سازي علم و فناوري در كشور، افزايش سطح كيفي و كمي ارايه خدمات شهري به شهر وندان، توسعه پويايي علمي با تاكيد بر فعاليت هاي گروهي در سطح جامعه و به خصوص دانشجويان و ايجاد فرصت براي ارايه دستاور هاي كاربردي تيم هاي پژوهشي ايران عنوان شده است. نخستين دوره مسابقات ملي ربات هاي شهري عصر ديروز (جمعه )با معرفي تيم هاي برتر در سه بخش دانش آموزي، دانشجويي و ويژه به كار خود خاتمه داد.

مطالعه وب علمي مي شود
000792.jpg
گروه علمي فرهنگي- موسسه فناوري ماساچوست (ام آي تي) و دانشگاه ساوتهمپتون در انگلستان اعلام كردند به طور مشترك، يك رشته علمي جديد را آغاز كرده اند. اين رشته جديد دانش وب است.
ظرف يك دهه وب جهان گستر 14 ميليارد صفحه پيدا كرده است كه تقريبا تمام جنبه هاي زندگي معاصر را دربرمي گيرد. اين شبكه به شكلي خودجوش و برپايه تعدادي پروتكل و راهنما از كنسرسيوم وب جهان گستر كه مقر آن در ام آي تي است،  رشد كرده است. قابليت هاي نوظهوري در وب ايجاد مي شود كه هر كدام پيامدهاي گسترده اي به همراه دارد. مثلا اي ميل به پيام رساني آني منجر شد كه بعدا به صورت شبكه هايي همچون ماي اسپيس درآمد. انتقال اسناد به تاسيس سايت هاي مبادله فايل مانند نپستر انجاميد كه بعدا صورت تكامل يافته اي مانند يو  توب پيدا كرد.
به گفته تيم برنرز لي كه وب را اختراع كرد و مسئوليت كنسرسيوم يادشده را بر عهده دارد، اكنون زمان آن فرارسيده است كه وب به شكل علمي مورد تجزيه و تحليل قرار بگيرد. علم وب بر آن است با تعيين الگوي وب،  تبيين اصول ساختاري آن و پي بردن به تاثير معاهدات اجتماعي بر چگونگي تعاملات انساني در آن سازوكارهايي را بيابد كه رشد مثبت شبكه را تضمين كند. به علاوه اين رشد را به گونه اي هدايت كند كه حامي ارزش هاي اساسي اعتماد پذيري و حفظ حريم شخصي باشد.
به نوشته نشريه ساينتيفيك امريكن، ابتكار پژوهش علمي وب كه اين اهداف را دنبال مي كند، زير نظر برنرز لي در ام آي تي و وندي هال رئيس دانشكده الكترونيك و علوم كامپيوتر دانشگاه ساوتهمپتون پيگيري خواهد شد. نخستين گام در اين راه تدوين يك دستور كار منسجم است. هال گفت فعلا كسي نمي داند علم وب دقيقا چگونه خواهد شد. اين همان وضعيتي است كه براي علم كامپيوتر پيش آمد كه پس از اختراع كامپيوتر شكل گرفت. وي افزود: ما مي خواهيم اساسا به اين پرسش پاسخ دهيم كه اين چيز شگفت انگيز چيست كه اينگونه در حال تكامل است. برخي افراد وب را به يك موجود زنده مانند مي كنند. اما تكامل آن متفاوت است. سلول هاي زنده مي دانند قرار است چه كار كنند اما وب آنگونه تغيير مي كند كه مردم مي خواهند. اين الگوي تكاملي خود در حال دگرگوني است.
گروه مسئول راه اندازي اين رشته سايت www.websciece.org را تاسيس كرده است. بودجه ابتدايي كار حدود 19 ميليون دلار برآورد مي شود.
برخي ديگر از سئوالاتي كه در اين چارچوب مورد بررسي قرار مي گيرد ، از اين قرار است: چگونه كاربران وب معناي محتواي آن را بازمي نمايانند؟ كدام يك از قابليت هاي وب آثار اجتماعي دربردارد؟ چگونه كاربران به موضوعات حفظ حريم شخصي، حقوق مالكيت فكري و امنيت مي پردازند؟

آموزش عالي
آغاز ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد
فارس: ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد امروز آغاز مي شود.
ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد امسال فقط به صورت اينترنتي است و نرم افزاري كه براي آن در نظر گرفته شده، بسيار راحت و هوشمند است و خطاي ورود اطلاعات داوطلبان را به صفر مي رساند، ضمن اين كه داوطلب در كمتر از يك ربع ساعت مي تواند ثبت نام كند و پس از آن فايل ثبت نام خود را ببيند.
داوطلبان پس از مراجعه به مراكز پستي فيش ثبت نام اينترنتي و كدهاي مربوطه را به همراه دفترچه دريافت مي كنند و پس از اتصال اينترنتي به سايت سازمان به آدرس www.sagesh.org مي توانند مراحل ثبت نام اينترنتي خود را طي كنند.
آمار داوطلبان كنكور هر سال كاهش مي يابد
فارس: معاون تحقيقات، آزمون و ارزشيابي آموزشي سازمان سنجش با اشاره به اينكه طي سالهاي آينده ظرفيت و تقاضاي ورود به دانشگاه برابر مي شود، گفت: آمار داوطلبان كنكور هر سال 3 تا 4 درصد كاهش مي يابد.
محمدي اقدم با اشاره به اينكه هر سال آمار داوطلبان كنكور حدود يك ميليون و 300 هزار نفر است، افزود: امسال دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور حدود يك ميليون دانشجو را پذيرش كردند.
وي با بيان اينكه به زودي كنكور به مرحله اي مي رسد كه فقط جايگاه داوطلب در دانشگاه را مشخص مي كند و ديگر مردودي در آن معنايي ندارد، گفت: كنكور به زودي به مرحله  اي مي رسد كه رقابت بيشتر در رشته  هايي صورت مي پذيرد كه مطلوبترند و داوطلبا ن بسياري خواستار تحصيل در آن هستند.
معاون تحقيقات، آزمون و ارزشيابي آموزشي سازمان سنجش با اشاره به اينكه براساس طرح سنجش و پذيرش دانشجو تاثير كنكور آرام، آرام كم مي شود، افزود: براساس طرح سنجش و پذيرش دانشجو تاثير سالهاي دبيرستان به مرورافزايش مي يابد.
تصويب و تدوين 1500 برنامه درسي دانشگاهي
گروه علمي فرهنگي-مدير كل شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم از تدوين و تصويب 1500 برنامه درسي دانشگاهي خبر داد.
رجبعلي برزويي در نخستين همايش هم انديشي بازنگري و تدوين برنامه هاي درسي دانشگاه ها، گفت:  اولويت دادن به برنامه هاي ميان رشته اي با استفاده از نيازسنجي از سازمانها و ارگانهاي مختلف كشور و همچنين بازنگري برنامه هاي درسي از مهمترين اين اهداف است. وي اظهار كرد: تا كنون 1500 برنامه درسي به ترتيب اولويت در مقاطع كارشناسي ارشد، كارشناسي، كارداني و دكترا تدوين و تصويب شده است كه ظرف چند هفته آينده بر روي وب سايت قرار مي گيرند.
افزايش كمك هزينه تحصيلي و حق مسكن دانشجويان بورسيه خارجي
ايسنا: كمك هزينه تحصيلي و حق مسكن دانشجويان بورسيه غيرايراني بعد از 5 سال ثابت بودن تا دو برابر افزايش يافت.
مدير كل دانشجويان داخل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، با اعلام اين خبر اظهار كرد: كمك هزينه تحصيلي و حق مسكن و فرزندان دانشجويان بورسيه غيرايراني كه از سال 80 تغييري نداشته است، از مهر ماه امسال بين 5/1 تا 2 برابر افزايش يافته است.
حسن مسلمي نائيني افزود: بر اين اساس كمك هزينه تحصيلي دانشجويان مجرد مقاطع كارداني،  كارشناسي و كارشناسي ارشد از 20 هزار به 30 هزار تومان و حق مسكن آنان از 7500 به 11 هزار و 500 تومان افزايش يافت.
وي با اشاره به افزايش كمك هزينه تحصيلي دانشجويان متاهل مقاطع كارداني،  كارشناسي و كارشناسي ارشد تصريح كرد: كمك هزينه تحصيلي اين دسته از دانشجويان از 32 به 42 هزار تومان، حق مسكن آنها از 30 به 40 هزار تومان و حق فرزندي آنان از دو هزار به پنج هزار تومان افزايش يافت.

علمي فرهنگي
فارس: هنوز دو وزارتخانه آموزش و پرورش و مسكن و شهرسازي در خصوص دو تبصره آيين نامه اجرايي مقاوم سازي مدارس فرسوده اختلاف نظر دارند و حضور رئيس مجلس در شوراي راهبردي هويت بخشي و مقاوم سازي مدارس تا اين لحظه مثمرثمر نبوده است.
رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيزمدارس كشور گفت: سيزدهمين جلسه شوراي راهبردي هويت بخشي و مقاوم سازي مدارس هفته گذشته در حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي تشكيل شد.
بوربور ادامه داد: رئيس مجلس در آن جلسه از مشكلاتي كه آموزش و پرورش در ارتباط بادو تبصره آيين نامه اجرايي مقاوم سازي مدارس فرسوده دارند، مطلع شد.
بوربور اضافه كرد: توصيه رئيس مجلس اين بود كه وزير مسكن كه رئيس كميسيون صنعت و امور زيربنايي دولت نيز هست حتما توجه كند كه چيزي را تصويب نكند كه سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور در اجرا با مشكل روبه رو شود.
ارائه طرح اختصاص رديف استخدامي اضافه
براي جذب حق التدريسي ها
ايسنا: مديركل امور اداري آموزش و پرورش با اعلام در دست بررسي بودن طرح تسهيلات و تشويقات معكوس معلمان مناطق محروم و برخوردار، گفت: پيشنهاد اختصاص رديف استخدامي علاوه بر رديف هاي هر ساله، براي جذب نيروهاي حق التدريس طي 5 سال به دولت ارايه شد.
براتيان افزود: بر اين اساس در صورت فراهم شدن شرايط، تسهيلاتي ارايه مي شود تا بتوان معلمان را در مناطق محروم نگه داشت.
وي با بيان اين كه همه ساله هنگام اعلام رديفهاي استخدامي نيروهاي آزاد، اولويت با افراد با سابقه همچون حق التدريسي هاست، اظهار كرد: سال گذشته 6 هزار نفر رديف آزاد استخدامي داشتيم اما سال جاري چون نيروي تربيت معلم جذب شده است استخدام آزاد نخواهيم داشت. براتيان ادامه داد: لايحه جديدي به دولت ارايه شده است تا در صورت امكان نيروهاي حق التدريسي كه آموزش و پرورش به مدارك آنها نياز دارد، جذب شوند.

به مناسبت سالگرد درگذشت قهرمان نهضت مشروطيت برگزار مي شود
بزرگداشت ستارخان، سردارملي
گروه علمي فرهنگي- به مناسبت سالروز وفات ستارخان، سردار ملي و قهرمان نهضت مشروطيت ايران، از سوي چند انجمن و بنياد و انجمن هاي مردمي، مراسم بزرگداشتي روز چهارشنبه 24 آبان از ساعت 15 تا 17:30 برگزار مي شود.دعوت كنندگان مراسم عبارتند از: بنياد نيكوكاري دكتر حسين ريسماني يزدي، جامعه يزدي ها، جبهه متحد كرد، جمعيت گيلاني هاي مقيم تهران، خانه گيلان، انجمن رودسري هاي مقيم تهران، بنياد پژوهشي ميرزاكوچك جنگلي و خانه آذربايجان.محل برگزاري اين مراسم، سالن تلاش مجتمع فرهنگي ورزشي وزارت كار و امور اجتماعي (واقع در خيابان وليعصر، پايين تر از چهارراه پارك وي) تعيين شده است.
مالزي در ايران هتل مي سازد
گروه علمي فرهنگي- سه نفر از سرمايه گذاران مالزي آمادگي خود را براي احداث هتل در ايران اعلام كردند.
بنا به همين گزارش، سرمايه گذاران مالزيايي در شهرهاي تهران، اصفهان و استان مازندران هتل مي سازند.
مديرعامل شركت توسعه گردشگري ايران با استقبال از پيشنهاد سرمايه گذاران مالزي يادآور شد،  از سوي دولت ايران تسهيلات زيادي در اختيار اين سرمايه گذاران قرار مي گيرد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |