چهارشنبه ۶ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۹ - Dec 27, 2006
اعتراض هنرمندان به عملكرد مسئولان
چرا تئاتر تجربي از جشنواره فجر حذف شد؟
007917.jpg
گروه ادب و هنر- نشست خبري ، سرپرست كارگاه نمايش به منظور تشريح دستاوردهاي اولين برنامه فصلي كارگاه نمايش روز گذشته در تئاتر شهر برگزار شد.
در آغاز اين نشست محمودرضا رحيمي با گلايه از حذف تئاتر تجربي از جشنواره فجر گفت: بعد از گذشت دو سال كه اين تئاتر در پيكره تئاتر فجر جاي گرفت، امسال ديديم كه جايي براي مقوله در تئاتر فجر در نظر گرفته نشده است. اين در حالي است كه ما قصد داشتيم كارگاه هاي آموزشي را نيز در جشنواره برگزار كنيم و نتيجه اين كارگاه هاي آموزشي را در همان جشنواره اجرا كنيم؛ اما اكنون براي خود ما نيز جاي سوال است كه سرنوشت تئاتر تجربي در تئاتر فجر چه مي شود و چرا بايد اين بخش از جشنواره حذف شود؟
رحيمي افزود: به نظر من بخش تئاتر تجربي مي تواند در جشنواره امسال از مهمترين و متنوع ترين و حتي پر مخاطب ترين بخش هاي جشنواره به حساب آيد ضمن اينكه حق طبيعي ما هنرمندان فعال عرصه تئاتر تجربي است كه قسمتي از جشنواره را به اينگونه تئاترها اختصاص دهند. سرپرست كارگاه نمايش همچنين گفت:براي من جاي پرسش است كه چرا زماني فقط مقوله توليد آثار نمايشي مد نظر مديران جشنواره بوده اما در حال حاضر همه كارها بايد به اجراي عمومي رفته باشند تا به جشنواره راه پيدا كنند و باز هم نمي دانم چرا ما هيچ وقت حد وسط را انتخاب نمي كنيم و در تصميم گيري ها دچار افراط و تفريط مي شويم. رحيمي تاكيد كرد: با روندي كه در برنامه ريزي جشنواره امسال صورت گرفته است ما نبايد انتظار اين را داشته باشيم كه مي توانيم نوع جديدي از تئاتر را تجربه و كشف كنيم.
اين كارگردان تئاتر در بخش ديگري از صحبت هاي خود گفت: در مدت 5ماهي كه از فعاليت كارگاه نمايش در دوره جديد مي گذرد بيش از 200نفر به تالار خورشيد(آتليه شماره دو كارگاه نمايش) مراجعه كردند كه اين آمار نشانگر ذات حرفه اي گروه هاست؛ اين در حالي است كه توافقاتي نيز براي شش ماه دوم فعاليت كارگاه نمايش با هنرمندان صاحب نامي چون آتيلا پسياني، ناصر حسيني، محسن حسيني براي برگزاري چند رپورتوار ديگر نيز انجام گرفته است تا از طرح هاي علمي آنها بهره مند شويم، البته انتشار گزارش هاي مكتوب كارگاه هاي برگزار شده به صورت يك كتاب از ديگر برنامه هاي ما در اين زمينه است.
رحيمي در پايان گفت: ما راهي را شروع كرده ايم كه بايد به نتيجه برسيم و هدف ما از اين راه پيش روي نسل سوم است؛ نسل سومي كه رپورتوار مديون آن است و همواره بايد مورد حمايت قرار گيرد تا در مسير مثبت به اهداف مطلوبي دست يابد. آروند دشت آراي كارگردان و سرپرست گروه تئاتر ويرگول هم كه در اين نشست خبري حضور داشت گفت: تئاتر كارگاهي تئاتري بود كه مدتها به آن توجهي نمي شد ولي به تازگي در تئاتر شهر پرچم اين شكل از تئاتر دوباره برافراشته شد كه اميدوارم با حمايت هاي لازم بتوانيم اين نوع تئاتر را به سمت و سوي مثبت گرايش دهيم.
دشت آراي در بخش ديگري از صحبت هاي خود گفت: اين نوع تئاتر مالكيتي ندارد و اتفاقي است كه بايد مورد حمايت قرارگيرد زيرا شكل مهجوري از تئاتر است كه بايد در حد توان به تدوين و تداوم آن كمك كنيم.
وي گفت: كشف ناشناخته ها،   مهمترين مساله اي است كه براي ما از اهميت بالايي برخوردار بوده است و بايد براي ايجاد فضايي امن تلاش كنيم، امنيتي كه در فعاليت هاي تئاتر وجود ندارد .
تينوش نظم جو كارگردان گروه تئاتر اتوپيا نيز كه در اين نشست حضور داشت گفت:كارگاه مي تواند حكم يك قلب تپنده براي تئاتر محسوب شود و خون تازه اي را به پيكره تئاتر ارايه دهد، ضمن اين كه ما نيز تلاش مي كنيم كه تئاتري را كار كنيم كه به سمت شناخت ناشناخته ها حركت كند. اين كارگردان تئاتر همچنين گفت: ما همچنين موفق شديم براي اولين بار افرادي را كه در حوزه تئاتر فعاليت مي كنند دور هم جمع كنيم تا از تجربيات آنها براي گروه هاي جوانتر استفاده كنيم.
در ادامه اين نشست رضا گوران سرپرست گروه كاكتوس كه با نمايش مي خوام بخوابم در اولين برنامه فصلي كارگاه نمايش حضور داشت با تأكيد بر حمايت هر چه بيشتر از تئاتر تجربي در كشورمان گفت: خوشبختانه ما شاهد حضور تماشاگران در اين نوع تئاتر هستيم كه خود نمايانگر اين است كه تئاتر تجربي مي تواند موفق عمل كند البته فضا، فضاي متفاوتي است و احتياج به حمايت دارد.
گوران همچنين با انتقاد از عملكرد مسئولين جشنواره تئاتر فجر تصريح كرد: امسال نيز مانند سال هاي ديگر شش سهم براي جشنواره فجر به ما دادند و قرار بود ما مشغول كار و تمرين شويم ولي يك دفعه يك ماه قبل از شروع جشنواره اعلام كردند كه سوءتفاهم پيش آمده و به نوعي ما را لب ديوار گذاشتند.

بهترين فيلم هاي 2006 از نگاه منتقدان
007914.jpg
گروه ادب و هنر- در آخرين روزهاي سال ميلادي، نامزدهاي بهترين فيلم هاي سينمايي و آثار نمايشي ساخته و اكران شده در سال۲۰۰۶ از سوي انجمن هاي مختلف سينمايي اعلام مي شود. در همين راستا انجمن منتقدين سينمايي آمريكا و كانادا بفكا نيز كانديداهاي سينمايي خود را اعلام كرده است. در صدر اين فهرست فيلم هاي الماس خونين و از دست رفتگان ساخته مارتين اسكورسيزي به چشم مي خورد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني مراسم بكفا، برگزيدگان اين رويداد هنري 12 ژانويه مصادف با 22 دي ماه در سانتامونيكا معرفي خواهند شد.
بفكا بزرگترين انجمن منتقدان فيلم آمريكا و كانادا بوده و امسال بيش از 200 اثر سينمايي، تلويزيوني و راديويي را مورد بررسي و قضاوت قرار داده است. اين انجمن در سال 1995 تاسيس و راه اندازي شده و هر سال جوايزي به برترين آثار سمعي بصري فيلمسازان اعطا مي كند. مسئولان داوري انجمن بفكا اعلام كرده اند: عناوين فيلم هايي چون دوشيزه سان شاين كوچك ، يادداشت هايي بر يك رسوايي ، بابل ،  از دست رفتگان ، نامه هايي از ايووجيما ، كودكان كوچك ، ملكه و يونايتد 93 در اين فهرست ديده مي شود.
لئوناردو دي كاپريو و رايان گاسلينگ از جمله نامزدهاي اصلي دريافت جايزه براي بازيگر مرد و نامزدهاي اصلي بازيگر زن نيز پنه لوپه كروز، جودي دنچ، هلن ميرن و مريل استريپ هستند.

رئيس جمهور ميرقنبر در جشنواره آمريكا
مهر: فيلم مستند رئيس جمهور ميرقنبر به كارگرداني محمد شيرواني در بخش مسابقه جشنواره تيبورن آمريكا پذيرفته شد.
شيرواني با اعلام اين خبر گفت: اين فيلم در ششمين دوره برگزاري جشنواره تيبورن آمريكا كه از 22 تا 30 مارس 2007 در ايالت كاليفرنيا برگزار مي شود، در بخش مسابقه به نمايش درمي آيد.
وي خاطرنشان كرد: اين فيلم چندي پيش در جشنواره فيلم هاي تلويزيوني ريودوژانيرو برزيل و جشنواره حقوق بشر لهستان كه اوايل دسامبر در ورشو برگزار شد، با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد.
فيلم مستند "رئيس جمهور ميرقنبر" درباره زندگي پيرمردي 75 ساله به نام ميرقنبر حيدري است كه آرزو دارد روزي رئيس جمهور ايران شود. وي در اين راه فعاليت هاي زيادي انجام داده، ولي تاكنون موفق نشده است. ميرقنبر تاكنون در پنج دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي به عنوان نامزد حضور داشته كه براي ورود به مجلس راي لازم را به دست نياورده است.
محمد شيرواني تدوينگر، هومن بهمنش تصويربردار، محمدرضا درويشي آهنگساز، بهروز عابديني صدابردار و محمدرضا دلپاك صداگذاري و ميكس را انجام داده اند.

رقابت عكاسان در آيينه عكس
گروه ادب و هنر -جشنواره  عكس فجر در آيينه عكس با دبيري سيدمهدي لاجوردي ژو داوري سيدعباس ميرهاشمي، مجيد دوخته چي زاده، مجتبي آقايي، محسن شانديز و احمد نصيرپور برگزار مي شود.
اين جشنواره با هدف اعتلاي هنر عكاسي و پرداختن هرچه بيشتر جامعه هنرمندان عكاس به هويت و ارزش هاي انقلاب ژاسلامي با رويكرد اعتقادي، ملي و بومي، از سوي معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در بيست وهشتمين ژسال پيروزي انقلاب اسلامي برگزار مي شود. ژ
به گزارش دبيرخانه جشنواره شركت كنندگان مي توانند تا 21 دي ماه جاري آثار مرتبط با موضوع را در دو بخش حضور و ويژه ، تحويل دهند. آثار رسيده 26 همين ماه داوري و 14 بهمن ماه سال جاري نمايشگاه آن گشايش مي يابد و در روز 19 بهمن برگزيده ها معرفي مي شوند.
موضوع اين جشنواره در بخش حضور ژ شامل آثار تهيه شده از سال 1358 و به بعد، وقايع و اتفاقات دهه هاي مبارك فجر، موضوعاتي از قبيل، حضور پرشور مردمي در راهپيمايي ها، آذين بندي اماكن و ژمحله ها، حركت هاي فرهنگي، هنري و ورزشي، نورافشاني، مراسم و ... است . بخش ويژه نيز عكس هاي پيروزي انقلاب اسلامي از 15 خرداد سال 1342 تا بيست و دو بهمن 1357 و موضوعاتي از قبيل: راهپيمايي ها، تظاهرات، اعتصابات، درگيري هاي ژشهري، وحدت مردمي، استقبال از حضرت امام خميني(ره)، 22 بهمن 57 طلوع انقلاب و .. را شامل مي شود.
ژ به ازاي هر قطعه عكس راه  يافته به نمايشگاه مبلغ پانصد هزار ريال به صاحب اثر پرداخت خواهد شد و آثار در گنجينه اي به نام صاحب اثر ثبت و نگهداري خواهد شد. ژ

آمار فروش فيلم هاي ايراني و خارجي سينماها
007920.jpg
گروه ادب و هنر - آمار فروش فيلمهاي ايراني و خارجي به نمايش درآمده در سينماهاي پايتخت تا تاريخ شنبه دوم دي ماه اعلام شد.
فيلم ستاره  است به كارگرداني فريدون جيراني بعد از سه روز نمايش در چهار سينما به فروش بيش از هفت ميليون تومان دست يافت. تله به كارگرداني سيروس الوند بعد از 17 روز نمايش در يازده سينما، از مرز 109 ميليون تومان گذشت. گيس بريده به كارگرداني جمشيد حيدري بعد از 21 روز نمايش در 19 سينما بيش از هشتاد و هشت ميليون تومان فروخت.
بنا برگزارش بنياد سينمايي فارابي، فيلمهاي ايراني كه از چندي قبل نمايش خود را آغاز كرده بودند، ميزان فروش شان به قرار زير است: ميم مثل مادر ساخته ملاقلي پور كه در هشت سينما به نمايش خود ادامه مي دهد، بعد از دو ماه، به فروش 522ميليون توماني دست يافت.
وقتي همه خواب بودند به كارگرداني فريدون حسن پور در چهار سينما طي شصت روز نمايش بيش از 121 ميليون تومان فروخت. تقاطع به كارگرداني ابوالحسن داودي بعد از بيش از دو ماه نمايش در هفت سينما، به فروش بيش از۲۴۰ ميليون تومان رسيد. بي وفا اصغر نعيمي نيز در 14 سينما طي 24 روز نمايش بيش از 191ميليون تومان فروخت. دو فيلم خارجي اين دوره يعني باد برمرغزار مي وزد و كينه نيز هركدام به ترتيب 12 ميليون و 10ميليون تومان فروختند.

هنر ايراني
مشهد موفقيت جهاني 3 عكاس
ايرنا : آثار سه عكاس مشهدي در نمايشگاه بين المللي آساهي شيمبون ژاپن  موفق به دريافت مدال ويژه برندگان شد.به گزارش انجمن سينماي جوانان در مشهد آثار اكبر سفري مقدم، جاويد تفضلي و معصومه مشهد به اين نمايشگاه راه يافت و مدال ويژه برندگان را هم از آن خود كرد.بر اين اساس از ميان هفت هزار و 877 عكس ارسالي به نمايشگاه عكس آساهي شيمبون كه متعلق به يكهزار و 417 عكاس از 38 كشور جهان است تعداد 130 اثر به مرحله پاياني راه يافتند.
زابل نمايشگاه فرهنگ ايران زمين
واحد مركزي خبر : نمايشگاه فرهنگ ايران زمين در دانشگاه زابل گشايش يافت. اين نمايشگاه با هدف ايجاد زمينه هاي آشنايي هر چه بيشتر قشرهاي مختلف با فرهنگ، سنن، آداب و رسوم مردم مناطق مختلف كشور برپا شده است.در اين نمايشگاه آثار عكس، پوستر، نمايش فيلم و اجراي موسيقي محلي و آداب و سنن اقوام مختلف بصورت عملي بازسازي شده است. نمايشگاه فرهنگ ايران زمين تا 7 دي پذيراي علاقه مندان است.
قاين همايش موسيقي
مهر : نخستين همايش پژوهشي موسيقي مقامي استان هاي شرقي كشور با حضور هنرمندان برجسته در شهرستان قاين آغاز شد.بررسي پيشينه موسيقي مقامي، سازشناسي و مقام هاي موسيقي شرق ايران و سنجش پتانسيل موسيقي در استان هاي شرقي كشور، از جمله اهداف برگزاري اين همايش است.در اين همايش همچنين حسين سمندري، ابراهيم شريف زاده، غلام علي ني نواز، محمد دلپذير، شيرمحمد اسپندار و حاج قربان سليماني در كنار گروهي از موسيقيدان هاي استان هاي كرمان، خراسان جنوبي، خراسان رضوي، يزد و سيستان و بلوچستان، شماري از مقام هاي نواحي خود را خواهند نواخت.
اصفهان فيلم هاي برگزيده جهان
ايرنا : آثار برگزيده سينماي جهان هر هفته در محل سالن نمايش فيلم تالار هنر اصفهان رايگان اكران مي شود.فيلم سينمايي اميلي به كارگرداني ژان پيرژونه اولين حلقه از فيلم هاي منتخب دي ماه بود كه در تالار مذكور براي گروه سني جوان و بزرگسالان اكران شد.ديگر فيلم هاي سينمايي دي ماه تالار هنر كه هر جمعه به ترتيب اكران مي شود، شامل عصر يخبندان دو به كارگرداني كارلوس سالدانها به سبك انيميشن براي گروه مخاطب كودك و خانواده ها، كد داوينچي با كارگرداني ران هاوارد براي مخاطبان در گروه سني جوان و بزرگسال، فيلم شركت هيولاها به كارگرداني پت داكتر با سبك انيميشن ويژه مخاطبين در گروه هاي سني كودك و نيز خانواده هاست.
آبادان جشنواره فيلم پليس
واحد مركزي خبر: دومين جشنواره فيلم پليس همزمان با 64 شهر مرزي كشور در آبادان آغاز به كار كرد.در اين جشنواره كه همزمان در 16 استان و 64 شهر مركزي برگزار مي شود 14 فيلم سينمايي و 20 فيلم كوتاه 110 ثانيه اي به مدت 3 روز به نمايش گذاشته مي شود.افسون، جاده مرگ، خشم و قضاوت، سفر، ضربه سوم، وكيل، پسر عمو، آدمك ها و تاجران ماسه از جمله فيلم هاي اين جشنواره است.
مشهد- نمايشگاه تمبرهاي هنري جهان
ايسنا: نمايشگاه تمبرهاي هنري 16 كشور جهان، ويژه  ولادت حضرت عيسي مسيح (ع) و عيد كريسمس، در محل گنجينه  تمبر و اسكناس موزه آستان قدس رضوي برگزار شد. در اين نمايشگاه كه براي نخستين بار در ايران برگزار شده است، تمبرهاي هنري ويژه  ولادت حضرت عيسي(ع) از كشورهاي اسپانيا، ايران، پاراگوئه، جامائيكا، آمريكا، سام وا، آنگوئيلا، گراندا، كاي مان و باهاما به  نمايش درآمده است. تمثال حضرت مريم (س)، كودكي عيسي (ع)، نقاشي هاي ويژه ولادت حضرت عيسي(ع) كه توسط هنرمندان و نگارگران شهير جهان همچون رافائل گيرلاندايو، كورير، ريوارني خلق شده و در موزه هاي اروپا و آمريكا موجود است .

اخبار كوتاه
مستندي درباره  اذان ايراني : فيلم مستند عاشقانه هاي ايراني به دليل طولاني شدن مراحل تدوين و آماده سازي به جشنواره بين المللي فيلم فجر نمي  رسد. عاشقانه هاي ايراني آخرين ساخته اميد شريف موسوي، درباره اذان ايراني و مرحوم موذن زاده اردبيلي است.
شاعران ايراني در تركيه:برنامه هاي شعرخواني كاروان شاعران ايران در چند شهر تركيه برگزار شد. در جريان اين سفر نشست هاي شاعران ايراني و ترك، در شهرهايي چون قونيه و استانبول برگزار شد.
اجراي نمايش اتاق شماره  113 :اين نمايش نيمه  دوم ارديبهشت ماه سال آينده در خانه  نمايش به صحنه مي رود. كتايون حسين زاده، نويسنده و كارگردان اين نمايش گفت: به دليل ترافيك نمايش هايي كه تا پايان سال براي اجرا در تالارها در نظر گرفته شده اند، پيشنهاد اجراي اتاق شماره 113 را براي هفته سوم ارديبهشت ماه مطرح كردند اما به دليل نامشخص بودن اجرا، هنوز گروه اجرايي نمايش مشخص نيست.
يكصدمين سال تولد پروين:مراسم گراميداشت يكصدمين سال تولد پروين اعتصامي در تاجيكستان برگزار شد. در اين مراسم رئيس انستيتو شرق شناسي گفت :در آينده كوشش هاي مجدانه تري براي شناساندن پروين به جامعه ادبي تاجيكستان صورت مي گيرد.
007923.jpg
پخش آخرين اثرناصر عبداللهي: قطعه  موسيقي همبستگي آخرين كار زنده ياد ناصر عبداللهي كه در استوديوي موسيقي شبكه استاني خليج فارس ضبط آن پايان يافته است هم اكنون در مرحله  تنظيم و ميكس قرار دارد. اين قطعه موسيقي را زنده ياد ناصر عبداللهي به همراه پنج هنرمند ديگر اجرا كرده و قرار است بر روي كليپي با همين عنوان قرار گيرد.
مرور سينماي ايران در روتردام :سي و ششمين دوره جشنواره بين المللي فيلم روتردام در بخشي ويژه به نام تهران به مرور آثار جديد سينماي ايران مي پردازد.در پيام جشنواره روتردام آمده است:ايران قابليتي عظيم دارد و هنر فرهنگ و تحصيلات در آن توسعه يافته است. اين جشنواره يكي از معتبر ترين جشنواره هاي اروپايي است .
همكاري دو گروه موسيقي:اركستر جوانان پارس و اركستر موسيقي نو به رهبري عليرضامشايخي، روز يكشنبه 17دي ماه در تالار رودكي به اجراي برنامه خواهند پرداخت.
سه فيلم ديني در جشنواره نماز:فيلم هاي سينمايي يك تكه نان از كمال تبريزي او از رهبر قنبري و خورشيد مصر از بهروز يغمائيان در دومين جشنواره سراسري نماز و نيايش از نگاه دوربين در قم روي پرده مي روند. اين جشنواره از 14تا 17در برگزار مي شود.
تحليل 11فيلم خارجي:كانون فيلم فرهنگسراي خانواده دومين دوره كارگاهي نمايش و تحليل فيلم را با اكران و نقد و بررسي يازده فيلم خارجي برگزار مي كند. از جمله اين فيلم ها مي توان به خاطرات يك گيشا و گلهاي پژمرده اشاره كرد.
تمرين 26گروه نمايشي:اتاق هاي اداره تئاتر پذيراي 26گروه نمايشي است كه اين گروه ها خود را براي اجراي عمومي و شركت در جشنواره تئاتر فجر آماده مي كنند.
نقاشي ديجيتال- نمايشگاه نقاشي ديجيتال، چيدمان و هنر ويدئويي محمدرضا لاهوتي از 15 تا 26 دي ماه در گالري خاك واقع در خيابان شريعتي، دوراهي قلهك، خيابان بصيري، كوچه ژيلا از ساعت 16تا 20 برگزار مي شود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |