چهارشنبه ۶ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۹ - Dec 27, 2006
تصوير نخستين ساختارهاي عالم
پرتوهايي كه نزديك تر به زمان مهبانگ منتشر شده اند، انتقال به سرخ بيشتري دارند و در طول موج هاي بلندتري آشكار مي شوند
007929.jpg
پارس اسكاي: رصدخانه فضايي فروسرخ با تاييد نتايج رصدهاي قبلي، نشانه هايي از نخستين ريزكهكشان هاي عالم را به دست آورد.
مشاهدات جديد تلسكوپ فضايي اسپيتزر نشان داده است پرتوهاي فروسرخ بسيار ضعيفي كه اين تلسكوپ پيش از اين آشكار كرده بود، از نخستين ساختارهاي تشكيل شده در عالم ساطع شده اند. تحليل آخرين داده هاي ارسالي اسپيتزر مشخص كرد اين پرتوهاي تكه تكه در پهناي آسمان پخش شده است و از خوشه هاي اجرام درخشان و بسيار عظيمي منتشر شده است كه بيش از 13 ميليارد سال نوري با ما فاصله دارند. دكتر الكساندر كاشلينسكي، كيهان شناس مركز پروازهاي فضايي گدارد ناسا در اين مورد مي گويد: توان تلسكوپ هاي ما به قدري افزايش يافته است كه ما مي توانيم به مرز جهان قابل رويت نزديك شويم و تصويري واضح از اولين مجموعه ساختارهاي تشكيل شده در عالم تهيه كنيم. اجرامي كه در جديدترين تصاوير اسپيتزر يافته ايم، بسيار بسيار درخشانند و با اجرامي كه در روزگار فعلي عالم وجود دارند، كاملاً متفاوتند.
اخترشناسان مي گويند: اين اجرام ستارگان اوليه اي هستند كه بيش از يك هزار برابر خورشيد جرم داشته اند، و يا سياه چاله هاي بسيار پراشتهايي كه ابرهاي عظيم گازي را مي بلعيده اند و انرژي فراواني را آزاد مي كرده اند. اگر اين اجرام به واقع همان ستارگان اوليه باشند، آنگاه ساختار مشاهده شده مي تواند نخستين ريزكهكشان عالم باشد كه جرمي كمتر از يك ميليون جرم خورشيد دربردارد. كهكشان راه شيري كه حدود يكصد ميليارد ستاره را در خود جاي داده است، احتمالاً از برخورد چنين ريزكهكشان هايي در 12.5 تا 13 ميليارد سال پيش به وجود آمده است. اين بررسي جديد به دنبال نتايج سال گذشته پرسروصداي كاشلينسكي و همكارانش انجام شده است و در آن، پنج بخش مختلف آسمان طي صدها ساعت فعاليت رصدي مورد فضا، زمان و ماده در سيزده ميليارد و هفتصد ميليون سال پيش طي انفجاري بسيار مهيب كه به مهبانگ مشهور شده است، آغاز شد. كشف تابش زمينه كيهاني در نيمه قرن بيستم و نيم قرن رصدهاي متعدد اين تابش، بخصوص تلاش هاي دكتر جان مثر، برنده جايزه نوبل فيزيك در سال 2006 و يكي از همكاران كاشلينسكي، اين موضوع را كاملاً تاييد كرده است. مدل مهبانگ نشان مي دهد كه جهان تا چندصد ميليون سال پس از انفجار بزرگ تاريك بود و هنوز ستارگان اوليه شكل نگرفته بودند. از اين بازه زماني به عصر تاريكي جهان ياد مي شود.
كاشلينسكي و همكارانش با استفاده از رصدخانه فروسرخ اسپيتزر به بررسي تابش زمينه كيهاني پرداختند. اين تابش كه در تمام آسمان پراكنده است، مربوط به پايان عصر تاريكي عالم و ظهور نخستين ساختارها در جهان است. بخشي از اين پرتوها مربوط به فعاليت هاي ستارگان يا سياه چاله هاي بسيار دوري است كه باوجود آن كه در محدوده نور مريي يا فرابنفش منتشر شده اند، اما انبساط فضا-زمان آنها را به قدري كشيده است كه اين پرتوها تنها در محدوده فروسرخ و راديويي ديده مي شوند. بخش ديگر تابش زمينه كيهاني از پرتوهاي ستارگاني تشكيل شده است كه جذب غبار شده و مجدداً به شكل پرتوهاي فروسرخ تابيده شده است.

ويستا اعتبار مايكروسافت را با بحران مواجه كرده است
007932.jpg
گروه علمي فرهنگي- كشف نقص هاي جدي در ويندوز ويستا توسط محققان و هكرها، مايكروسافت را با بحران رو به رو كرده است. مايكروسافت با آشكار شدن نقص هاي جدي در سيستم عامل ويستا با بحران بي اعتمادي نسبت به كيفيت سيستم عامل جديد خود رو به رو مي شود.
بر اساس اين گزارش يك برنامه نويس روسي در تاريخ در 15 دسامبر، نقص هايي را كه ممكن بود نفوذ يك كاربر در تمامي  سيستم عامل هاي اخير مايكروسافت از جمله ويستا را افزايش دهند، منتشر كرد. يك شركت امنيت رايانه نيز به مايكروسافت اعلام كرد كه نقص جديدي را به همراه پنج آسيب پذيري ديگر كه به مرورگر اينترنتي جديد نسخه  7 مايكروسافت مربوط مي شود، كشف كرده است؛ نقص اين مرورگر بسيار جدي است زيرا به احتمال زياد رايانه ي كاربران را به هنگام بازديد از وب به ويروس آلوده مي كند و به هكرها امكان مي دهد نرم افزارهاي مخرب را برروي رايانه هاي داراي سيستم عامل ويستا نصب كنند. اما مايكروسافت با كشف نقص هاي ويستا، با همكاري سازندگان نرم افزار، پنج وصله براي ويستا عرضه كرد و تكنولوژي را در داخل سيستم عامل جديد خود قرار داد كه به شركت ها امكان مي داد به طور خودكار، نرم افزار مايكروسافت را از اينترنت نصب كنند.
با وجود تاكيد مايكروسافت به بهبود قابليت هاي ويستا، هنوز ترديدهايي نسبت به آن وجود دارد؛ ويندوز اكس پي كه سيستم عامل قبلي مايكروسافت بود و دو سرويس پك را شامل مي شد، براي بهبود كيفيت امنيتي خود چند سال وقت صرف كرد و هنوز نقص هاي جديد آن به وسيله  محققان در خارج از مايكروسافت كشف مي شوند. هفته گذشته يكي از مديران اجرايي مايكروسافت اعلام كرد كه اين شركت به طور دقيق در حال كنترل آسيب پذيري هاي توصيف شده توسط سايت روسي است و اخيرا هيچ گزارشي از سوء استفاده يا حمله با استفاده از نقص هاي ياد شده دريافت نكرده است. سخنگوي مايكروسافت نيز اعلام كرد كه در حال تحقيق بر روي گزارش هاي دريافتي در مورد نقص هاي مرورگر جديد هستند اما هيچ اطلاعي از حملات احتمالي صورت گرفته با استفاده از اين نقص ندارد.

تلويزيون ماشين زمان
007935.jpg
گروه علمي فرهنگي- يكي از سازندگان تلويزيون ديجيتال، براي اولين بار در دنيا تلويزيوني با هارد داخلي و قابليت نگه داشتن و به عقب برگرداندن برنامه زنده تلويزيوني را عرضه مي كند.با اين نوآوري منحصر به فرد، در عمل تلويزيون ال سي دي ماشين زمان شيوه جديدي از تماشاي تلويزيون را به تجربه مي گذارد.
تلويزيون هاي ماشين زمان در دو سايز 42 و 50 با 80 گيگابايت هارد داخلي در مرحله اول و با ظرفيت هاي بيشتر در آينده عرضه خواهند شد. ماشين زمان قادر خواهد بود برنامه زنده تلويزيوني را نگه داشته و به عقب برگرداند، آگهي بازرگاني را حذف كند و برنامه مورد علاقه شما را در هارد ذخيره كند.

علمي فرهنگي
مدارس نبايد به علت بارش برف تعطيل شوند
فارس: معاون آموزش و پرورش عمومي با بيان اين كه نبايد مدارس به دلايل مختلف تعطيل شود، گفت: بايد تعطيلات در آموزش و پرورش به حداقل برسد.
حسين احمدي افزود: ما بايد دانش آموزان را با سختي نيز آشنا كنيم. اين كه با بارش برفي سنگين، مدارس تعطيل مي شود، درست نيست.
وي افزود: مگر ما نمي گوييم كه دانش آموزان بايد در مدرسه زندگي كنند و مدرسه تمريني براي زندگي آينده است، پس بايد با سختي و مشكلات نيز آشنا شوند و در برف و باران نيز به مدرسه بروند.
احمدي با بيان اين كه چرا ما دانش آموزان را در زرورق پيچيده ايم و با واقعيت هاي اجتماعي آشنا نمي كنيم؟ گفت: دانش آموزان بايد معناي زندگي را درك كنند.
وي ادامه داد: در صورتي كه مدارس به دلايلي تعطيلي شد، بايد شرايط كافي براي جبران فراهم شود و با كلاس هاي فوق برنامه و فعاليت بيش تر، آن زمان از دست رفته جبران شود.
* همشهري: از اينكه مدارس نبايد به طور ناگهاني تعطيل شوند، چون تعطيلات بدون برنامه و ناگهاني در روند تحصيل و آموزش دانش آموزان ايجاد اخلال مي كند، شكي نيست؛ اما اينكه مدارس در روزهايي كه برف سنگين كوچه و خيابان تهران و ديگر مناطق سردسير كشور را مي پوشاند، باز هم بايد داير باشند حتما دلايل خاص خود را مي خواهد. معاون محترم آموزش و پرورش عمومي كشور شايد براي باز شدن راه ها و ترافيك سنگين خيابان هاي تهران و ديگر شهرهاي سردسير راهكارهايي را انديشيده اند كه چنين پيشنهادي ارائه مي كنند. اين درحالي است كه متأسفانه در تهران بارش اندك برف و باران، ترافيك سنگيني را بر خيابان ها تحميل مي كند. در چنين صورتي دانش آموزان با كدام وسيله مي توانند به محيط هاي آموزشي خود بروند؟ ايده آل ها در صورت تمهيدات لازم اگر عملي شوند پسنديده و نيكوست، اما واقعيت ها چيز ديگري است، دانش آموزان اين گونه هم با واقعيت آشنا مي شوند!
ابتلاي دانش آموزان به لاغري مفرط
ايسنا: مديركل دفتر فعاليتهاي ورزشي آموزش و پرورش با اشاره به اين كه براساس نتايج ساختار قامتي، افزايش سطح آمادگي جسماني دانش آموزان متناسب با تغذيه آنها نبوده است، اظهار كرد: وضعيت تركيب بدني نشان داد دانش آموزان بيش از استانداردهاي جهاني به لاغري مفرط مبتلا هستند.
مجيد كاشف گفت: افزايش آمادگي جسماني سبب كاهش درصد ناهنجاريهاي ساختار قامتي دانش آموزان شده به نحوي كه هم اكنون تنها حدود 5 درصد دانش آموزان مبتلا به ناهنجاريهاي شديد قامتي، حدود 16 درصد مبتلا به ناهنجاري متوسط بوده و مابقي از سطح طبيعي ساختار قامتي برخوردارند.
وي با اشاره به اين كه افزايش سطح آمادگي جسماني و فعاليتهاي دانش آموزان با تغذيه آنها هماهنگ نبوده است، توضيح داد: با افزايش فعاليتهاي ورزشي بايد ميزان تغذيه دانش آموزان نيز افزايش و بهبود پيدا كند، اين در حالي است كه نتايج بهبود آمادگي جسماني و تاثير آن بر ساختار قامتي و بررسي تركيب بدن و درصد چربي نشان داد كه دانش آموزان دچار لاغري مفرط هستند.
پذيرش 1100 معلول در دانشگاه هاي كشور
مهر: رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور گفت: در كنكور سراسري امسال هزار و 100 توانجوي با معلوليت هاي مختلف در دانشگاه هاي كشور پذيرفته شدند.
مجيد قدمي اظهار داشت: موفقيت اين تعداد علاوه بر تلاش خود مديون همكاري برخي مراكز آموزش كنكور است كه خدمات رايگان آموزشي خود را به آنها عرضه كرده اند.وي اظهار داشت : برنامه هاي قابل توجهي براي بهبود وضعيت اين قشر از سوي نهادي ذيربط در دست اقدام است كه بخشي از آن نيز مربوط به تحصيلات اين قشر است.
حجاج ايراني در 2 نوبت به رمي جمرات مي روند
فارس: رئيس سازمان حج و زيارت كشور با اشاره به اين كه حجاج امسال طبق برنامه  زمان بندي شده در رمي جمرات حضور خواهند يافت، گفت: زمان حضور  تمامي حجاج در رمي جمرات به كاروان ها اعلام شده است.
مصطفي خاكسار قهرودي افزود: طبق برنامه  زمان بندي شده نيمي از حجاج ايراني شامل زنان و افراد كهن سال، شب عيد قربان در رمي جمرات حضور خواهند يافت و اعمال خود را به جا مي آورند.
وي ادامه داد: طبق برنامه، نيمي ديگري از حجاج ايراني هم در روز عيد قربان از ساعت 11 در رمي جمرات حضور خواهند يافت و تا بودن آفتاب در آسمان اعمال حج خود را به جا مي آورند.
نشست بانوان كارآفرين در دانشگاه اميركبير
مهر: اولين نشست بانوان كار آفرين با هدف توسعه كارآفريني در جامعه زنان دانشگاهي 12 دي ماه در تالار اجتماعات مركزي دانشگاه برگزار مي شود.
استفاده از تجارب دنياي كنوني به منظور توسعه كارآفريني بانوان، كشف سوانح كار آفريني زنان در قشر تحصيل كرده و دستيابي به راهكاري مناسب بر حسب شرايط و امكانات، تجاري سازي دارايي هاي فكري بانوان تحصيل كرده و مفاهيم ابعاد كار آفريني در كسب و كار خانگي از اهداف برگزاري اين نشست است.
محورهاي پذيرش مقالات اين نشست شامل بررسي علل موفقيت بانوان كارآفرين در ايجاد كسب و كارهاي جديد، نقش و عملكرد بانوان در توسعه كسب و كار خانگي، استراتژي و سياست هاي توسعه كار آفريني بانوان در دانشگاه ها، مطالعه نقش آموزش در حمايت از فعاليت هاي كار آفرينانه زنان و موانع اجتماعي شروع فعاليت هاي تجاري زنان كار آفرين است.
برگزاري آزمون پذيرش دانشجو در شعب بين المللي دانشگاه علوم پزشكي تهران
مهر: اطلاعيه پذيرش دانشجو در شعب بين المللي دانشگاه علوم پزشكي تهران تا پايان هفته جاري در جرايد كثيرالانتشار به چاپ مي رسد. آزمون ورودي براي رشته هاي مقطع كارشناسي ارشد در چابهار، كيش و قشم در پايان دي برگزار مي شود.
معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي تهران با اعلام اين مطلب گفت: مجوز راه اندازي رشته هاي پزشكي، داروسازي و دندانپزشكي در مقطع دكتري عمومي در شعب بين المللي از شوراي عالي برنامه ريزي وزارت بهداشت دريافت شده است و براي مهرماه سال آينده زمينه پذيرش دانشجو در اين رشته ها فراهم مي شود.
حسين كشاورز خاطرنشان كرد: آزمون ورودي دانشجويان در شعب بين المللي دانشگاه علوم پزشكي تهران در مناطق آزاد كشور در روزهاي پاياني دي در تهران برگزار مي شود.
يازدهمين دوره مسابقات دانشجويي قرآن كريم
ايسنا: مدير كل امور فرهنگي و فوق برنامه دانشگاه پيام نور اعلام كرد: يازدهمين دوره از مسابقات سراسري قرآن كريم دانشجويان دانشگاه پيام نور طي روزهاي هفتم تا نهم دي ماه در اصفهان برگزار مي شود.
حسين متفكر ويژگي خاص اين دوره از مسابقات را نسبت به دوره هاي گذشته، برگزاري مسابقات كتبي با موضوع تفسير سوره روم و كتاب سيره نبوي شهيد مطهري بيان كرد.
برگزاري جشنواره فرهنگي دانشجويي مهرباران
ايسنا: جشنواره فرهنگي دانشجويي حمايت از محرومان با عنوان مهرباران در راستاي گسترش فعاليت هاي خيرخواهانه و افزايش مشاركت دانشجويان در عرصه محروميت زدايي برگزار مي شود.
مسعود حبيبي رئيس سازمان دانشجويان جهاد دانشگاهي اظهار كرد: اين جشنواره با موضوعات فرهنگ جهادي، احسان و نيكوكاري و محروميت زدايي، همزمان با هفته احسان و نيكوكاري در روزهاي 12 الي 16اسفند در دانشگاه تهران برگزار مي شود.

آموزش عالي
راه اندازي جايگاه تازه هاي كتاب در 10 دانشگاه
مهر: مدير كل امور فرهنگي وزارت علوم گفت: ماهانه 300 عنوان كتاب از تازه هاي نشر به 10 دانشگاه كشور اهدا مي شود كه اين كتاب ها در جايگاهي به نام تازه هاي كتاب در اين دانشگاه ها در اختيار دانشجويان قرار مي گيرد.
محسن اسلامي افزود : وزارت علوم طي تفاهم نامه اي با وزارت ارشاد ماهانه 300 عنوان كتاب تازه تأليف را با همكاري معاونت فرهنگي وزارت ارشاد به دانشگاه ها اهدا مي كند كه اين اقدام از اوايل بهمن ماه اجرا مي شود.
حذف كامل كنكور را قبول نداريم
مهر: رئيس سازمان سنجش با تاكيد بر اينكه مجلس به سئوالات وزارت علوم در خصوص حذف كنكور پاسخ نداده است، گفت: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بر لايحه ساماندهي كنكور تأكيد مي كند كه آن را به دولت نيز ارائه كرده است و به هيچ عنوان حذف مطلق كنكور را قبول ندارد.
عبدالرسول پورعباس با اشاره به ساماندهي كنكور و ارائه آن به صحن علني مجلس افزود: وزارت علوم در زمينه طرح ساماندهي كنكور مواضع خود را اعلام كرده است و دولت حذف مطلق كنكور را به هيچ عنوان قبول ندارد.
وي با بيان اينكه سوابق تحصيلي به تنهايي نمي تواند عاملي براي پذيرش دانشجو باشد، ادامه داد: همچنين براي بخشي از ظرفيت هاي دانشگاه هاي دولتي بر تركيب آزمون ها مصر هستيم.
آغاز ثبت  نام آزمون هاي معادل كارداني و كارشناسي
گروه علمي فرهنگي- ثبت نام آزمون هاي جامع دوره هاي معادل كارداني و كارشناسي از 16 دي آغاز مي شود و تا 25 همين ماه ادامه دارد.
به گزارش همشهري، ثبت نام آزمون هاي جامع دوره هاي معادل كارداني و معادل كارشناسي به صورت اينترنتي انجام مي شود و داوطلبان آزمون هاي جامع دوره هاي معادل كارداني و معادل كارشناسي بايد مدارك خود را از باجه هاي پستي دريافت كنند. داوطلبان ثبت نام آزمون هاي معادل كارداني و آزمون معادل كارشناسي بايد با مراجعه به پست و پرداخت به ترتيب۴۸ و 60 هزار ريال كارت اعتباري ثبت نام و يك دفترچه راهنما دريافت كنند و پس از مطالعه دفترچه با مراجعه به پايگاه سازمان سنجش ثبت نام كنند.
ممنوعيت پذيرش دانشجوي فراگير در دانشگاه هاي دولتي
فارس: معاون حقوقي و پارلماني وزارت علوم از ممنوعيت پذيرش دانشجوي فراگير در دانشگاه هاي وابسته به وزارت علوم خبر داد.
سيد محمد حسيني تصريح كرد: پذيرش دانشجوي فراگير فقط در دانشگاه پيام نور مجاز است.
دانشكده فني قطار شهري احداث مي شود
ايسنا:دانشكده فني قطار شهري با هدف تعليم و آموزش نيروهاي فني و كارآمد در دو مقطع كارداني و كارشناسي ارشد در كرج احداث مي شود.
ثبت نام آزمون دانشگاه جامع علمي كاربردي آغاز شد
گروه علمي فرهنگي- ثبت نام و پذيرش در دوره هاي كارداني بدون آزمون و آزمون دوره هاي كارشناسي پيوسته و كارشناسي ناپيوسته دانشگاه جامع علمي كاربردي از روز دوشنبه 11 دي آغاز و روز چهارشنبه 20 دي ماه براي دوره كارشناسي پيوسته و كارشناسي ناپيوسته و در روز دوشنبه 25 دي ماه براي دوره كارداني بدون آزمون پايان مي پذيرد.
هزينه ثبت نام و تهيه كارت اعتباري و دفترچه براي هر يك از داوطلبان در دوره كارداني بدون آزمون 36 هزار و دوره هاي كارشناسي و كارشناسي ناپيوسته 48هزار ريال است.
ثبت نام براي شركت در پذيرش دانشجو دوره هاي كارداني تنها از طريق اينترنت انجام مي شود و داوطلبان براي ثبت نام به پايگاه سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني www.sajesh.org مراجعه كنند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |