چهارشنبه ۶ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۹ - Dec 27, 2006
قائم مقام وزير خارجه: خروج از ان پي تي
در دستور كار نيست
007998.jpg
گروه سياسي با وجود تصويب قطعنامه تبعيض آميز 1737 شوراي امنيت، مسئولان كشور ضمن انتقاد از برخورد دوگانه كشورهاي تصويب كننده، تأكيد مي كنند كه در شرايط كنوني، ايران قصد خروج از معاهده ان پي تي را ندارد.
هرچند اين نظر از جانب برخي نمايندگان مجلس و صاحب نظران سياسي مورد نقد قرار گرفته است.
مهدي مصطفوي قائم مقام وزارت خارجه تأكيد كرد: ايران نسبت به اقدام فراقانوني و ناعادلانه شوراي امنيت در صدور قطعنامه تحريم عليه ايران بي تفاوت نخواهد نشست و اقدام ما بر اساس منافع ملي خواهد بود.
به گزارش ايرنا، مهدي مصطفوي كه در مكه به سر مي برد، افزود: ايران در حال حاضر تصميم به خروج از پيمان منع گسترش سلاح هسته اي ( ان پي تي ) ندارد، و فعاليت هاي صلح آميز هسته اي را دنبال خواهد كرد.
وي اظهار داشت: ايران صراحتا اعلام كرده است كه به دنبال دستيابي به سلاح هسته اي نيست و به لحاظ سياسي و اعتقادي بر اساس فتواي مقام معظم رهبري و چه به لحاظ مباني استراتژيك جمهوري اسلامي ايران، سلاح هسته اي را دليلي بر استقرار صلح در منطقه نمي دانيم.
تامين منافع ملي
همزمان مهر گزارش داد كه رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي هم در حاشيه جلسه غير علني صبح ديروز مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تجديدنظر در همكاري آژانس به معني انجام هرگونه اقدام لازم توسط دولت براي تامين منافع ملي است.
علاءالدين بروجردي در پاسخ به سئوالي درخصوص احتمال خروج كشورمان ازPTگفت: اين مسئله فعلا در دستوركار نيست؛ گرچه برخي نمايندگان چنين نظري دارند.
قطعنامه بي تأثير
فارس هم در خبري به نقل از معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي، قطعنامه و تحريم هاي اعلام شده عليه ايران را در ادامه روند فعاليت   هسته اي ايران بي تاثير دانست.
محمد سعيدي در جمع خبرنگاران پارلماني در پاسخ سؤالي مبني بر اين كه آيا ممكن است طرح الزام دولت به تجديد نظر در همكاري  با آژانس به خروج از ان.پي.تي منجر شود گفت: من فكر مي كنم اكثر نمايندگان اين نظر را ندارند، ضمن اينكه نمايندگان از تصويب قطعنامه عليه ايران در شوراي امنيت ناراحت هستند.
وي در پاسخ به اين سئوال كه نظر دولت در رابطه با خروج از ان.پي.تي چيست، گفت: دولت تا امروز چنين موضوعي را در نظر نداشته است.

قطعنامه 1737 در نگاه رسانه هاي جهان
برنامه هسته اي ايران متوقف نخواهد شد
ادامه همكاري ايران با آژانس
واحد مركزي خبر: سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: با وجود تحولا ت اخير كار بازرسان در ايران پيشرفت داشته است.
مليسا فليمينگ در گفتگو با شبكه تلويزيوني العام در وين افزود : البرادعي اميدوار است كه مذاكرات بين ايران و كشورهاي مربوط به اين پرونده مانند گذشته از سرگرفته شود. وي در اين حال ابراز اميدواري كرد، تهران از اتخاذ تصميمي كه به كار بازرسان در اين كشور ضربه بزند خودداري كند.
گروه سياسي با وجود تصويب قطعنامه 1737 شوراي امنيت عليه برنامه هاي هسته اي ايران و اظهار نظر مقامات مختلف،  رسانه ها و مطبوعات جهان غالباً بر اين باورند كه اين قطعنامه تبعيض آميز كوچكترين تأثيري در روند رشد برنامه صلح آميز هسته اي ايران نخواهد داشت.
روزنامه اينديپندنت در مقاله اي با عنوان ايران، گام كوچكي به طرف اتحاد بين المللي با اشاره به تصويب قطعنامه 1737 در شوراي امنيت تصريح مي كند كه نكته اصلي اين قطعنامه يعني توقف غني سازي اورانيوم و ممنوعيت صادرات و واردات مواد حساس، مخالفت ايران را متوقف نخواهد كرد و ايران فوراً بي اعتنايي خود را به آن نشان داد.
در مقاله اينديپندنت كه مهر ترجمه آن را منتشر كرد، اين قطعنامه را براي تهران حاوي يك پيام عمومي تر مي داند كه از طريق فرايند مذاكره و نتيجه آن منتقل شده است. سپس چنين ادامه مي دهد كه شوراي امنيت درسي را از قطعنامه ناپسند 1551 خود عليه عراق و پيچيدگي هاي مهلك آن آموخته است.
خبرگزاري اينترفكس هم به نقل از سرگئي كيسلياك، معاون وزير خارجه روسيه اعلام كرد: ما اميدواريم همكاران ايراني ما به دقت متن قطعنامه را مورد مطالعه قرار دهند و تمام نقاط ضعف و قوت اين قطعنامه را با توجه به همكاري با شوراي امنيت و آژانس بين المللي انرژي اتمي مورد ارزيابي قرار دهند.
روزنامه چاينا ديلي هم در تحليلي نوشت: اين باور وجود دارد كه قطعنامه اي كه شوراي امنيت سازمان ملل متحد شنبه گذشته(2 دي) عليه برنامه هسته اي ايران صادر كرد، راه را براي تشويق ايران در بازگشت به ميز مذاكرات هموار خواهد كرد.
به گزارش مهر،  نويسنده اين تحليل خاطر نشان مي كند: آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد به ايفاي نقش مهم خود در تعامل با برنامه هسته اي ايران ادامه دهد. حل برنامه هسته اي ايران بر ديپلماسي از طريق همه كانالها و به ويژه تلاشهاي ديپلماتيك در خارج از شوراي امنيت تكيه مي كند.

آخرين وضعيت ديپلمات هاي بازداشت شده ايراني در عراق
گروه سياسي- بيان جبر، وزير دارايي عراق اعلام كرده است: دولت عراق و به ويژه جلال طالباني رئيس جمهوري اين كشور به طور جدي پيگير آزادي 2 ديپلمات ايراني بازداشت شده توسط نيروهاي آمريكايي در عراق هستند.
وزير دارايي عراق كه هم اكنون مهمان جمهوري اسلامي ايران است با اعلام اين خبر تصريح كرد: ديپلماتهاي ايراني ميهمانان ويژه رئيس جمهوري عراق بوده  اند و طالباني هم بر آزادي هر چه زودتر آنها اصرار دارد.
در اين حال الكس كونانت سخنگوي كاخ سفيد درباره بازداشت ديپلمات هاي ايراني گفت: ما حدس مي زنيم كه اين واقعه به ادعايمان درباره دخالت ايران در ناآرامي هاي عراق اعتبار بخشد اما مي خواهيم تا پيش از مشخص كردن فعاليت هاي آنها تحقيقاتمان را در خصوص ايراني هاي دستگير شده ادامه دهيم. همچنين روز گذشته كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا در مصاحبه با آسوشيتدپرس ضمن متهم كردن ايران به نفوذ در عراق و دامن زدن به فرقه گرايي در اين كشور گفت: ما بايد اينگونه فعاليت ها كه فرقه گرايي و خشونت را موجب مي شود و عراقي ها را به سمت ايران سوق مي دهد متوقف كنيم.
اين گونه ادعاهاي مقامات آمريكايي در حالي عنوان مي شود كه دفتر رياست جمهوري عراق رسما تاكيد كرد ديپلماتهاي ايراني به دعوت رئيس جمهوري عراق و در راستاي توافقات امنيتي صورت گرفته ميان رؤساي جمهوري دو كشور به عراق وارد شده بودند.
در همين حال به گزارش ايرنا آرسن اسپكتر سناتور جمهوري خواه در پايان سفرش به سوريه در نشستي با خبرنگاران در فرودگاه بين المللي دمشق خواستار آزادي ديپلمات هاي ايراني ربوده شده در عراق شد.

احضار سفير انگليس به وزارت خارجه
گروه سياسي - در پي اظهارات تكراري و بي پايه و اساس توني بلر در جهت وارد آوردن اتهام به جمهوري اسلامي ايران روز گذشته سفير انگليس در تهران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شديد جمهوري اسلامي ايران به وي ابلاغ گرديد.
به گزارش اداره كل اخبار و اطلاعات وزارت خارجه، مديركل غرب اروپاي اين وزارتخانه با مقايسه اظهارات اخير توني بلر در قبال اتهام زدن به جمهوري اسلامي ايران با اظهارات جرج بوش در خصوص محور شرارت افزود: به نظر مي رسد آقاي بلر براي سرپوش گذاردن بر ناكامي هاي خود در بحران هايي همچون عراق، افغانستان و خاورميانه با اعلام اين سخنان تفرقه انگيز در سفر اخير به منطقه خليج فارس از سياست كهنه تفرقه بينداز و حكومت كن پيروي كرده و متوسل به اين گونه جوسازي ها عليه جمهوري اسلامي ايران شده است كه مطمئناً در رسيدن به اين اهداف ناكام خواهد ماند. درباره موضوع هسته اي نيز مديركل غرب اروپا به تلاش هاي ضدايراني بلر در وارونه جلوه دادن سياست هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران و قلب واقعيت ها و تلاش ها براي محروم كردن ايران از حقوق قانوني و طبيعي خود در برخورداري از انرژي صلح آميز هسته اي اشاره كرد.

نمايندگان بررسي مي كنند
طرح دوفوريتي مجلس
براي بازگشت ساعت كار بانك ها
گروه سياسي با وجود اينكه سخنگوي دولت در جلسه هفتگي خود اعلام كرده بود دولت روز چهارشنبه در خصوص ساعت كار بانكها تصميم نهايي را اتخاذ خواهد كرد، نمايندگان مجلس روز گذشته دو فوريت طرحي را تصويب كردند كه در صورت تصويب نهايي آن، ساعت كار بانكها به وضع گذشته باز خواهد گشت.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري، ديروز پس از جلسه غيرعلني مجلس درباره قطعنامه اخير شوراي امنيت، طرح دو فوريتي بازگشت ساعت كار بانكها به وضع سابق كه با امضاي 186 نماينده تقديم هيأت رئيسه شده بود در دستور كار مجلس قرار گرفت.
نبي رودكي نماينده شيراز و از طراحان اين طرح در دفاع از آن گفت: اين طرح حدود يك ماه قبل آماده تقديم بود اما به درخواست دولت و طرح اين مساله كه تغيير ساعت كار بانك ها صرفا براي سه ماه است، ما از مطرح كردن اين طرح منصرف شديم اما وزير كشور چند روز پيش از تمديد حالت فعلي در سه ماه آينده خبر داد لذا اين طرح تقديم هيأت رئيسه شد.
در اين زمان سيد محمود ابطحي نماينده خميني شهر براساس اصل 138 تذكر داد كه تعيين ساعت كار بانك ها از اختيارات ذاتي دولت است و مجلس نبايد در آن دخالت كند. اما حداد عادل اين تذكر را وارد ندانست و گفت: مطابق قانون اساسي مجلس در عموم مسائل مي تواند قانونگذاري كند.
محمد استكي نماينده اصفهان هم به عنوان مخالف اين طرح گفت: دولت گروهي را براي كارشناسي ساعت كار بانك ها تشكيل داده و در اين خصوص چهارشنبه تصميم مي گيرد.
حق شناس نماينده بندر انزلي هم به عنوان موافق اين طرح گفت: دولت مي خواهد روال سابق را ادامه دهد و صرفا منتظر است مجلس يا ارگان ديگري اقدامي را در اين زمينه انجام دهد.
جهانگيرزاده نماينده اروميه هم در ادامه در مخالفت با دو فوريت اين طرح گفت: آيا راهكار برخورد با تصميمات دولتي، تدوين قانون است و اين گونه مسائل با مذاكره قابل حل نيست.
پس از استماع سخنان مخالفان و موافقان، مجلس با 197 نفر حاضر وارد رأي  گيري شد و با 136 موافق دو فوريت اين طرح را به تصويب رساند.
دو فوريت افزايش سن رأي دهندگان
در جلسه روز گذشته دو فوريت طرح مهم ديگري براي افزايش سن رأي دهندگان به 18 سال در دو انتخابات مجلس شوراي اسلامي و رياست جمهوري به تصويب نمايندگان رسيد.براساس ماده واحده اين طرح كه با عنوان طرح اصلاح بند (2) ماده (27) قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي و بند (2) ماده (36) قانون انتخابات رياست جمهوري مطرح شده است، سن رأي دهندگان در انتخابات مذكور به 18 سال افزايش خواهد يافت.نهايتا دو فوريت اين طرح با 146 رأي موافق از ميان 190 رأي دهنده به تصويب رسيد.
يك فوريت اصلاح قانون انتخابات
در ادامه دستور كار مجلس، يك فوريت طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي كه قبلا تقديم شده بود به تصويب رسيد.بررسي جزئيات طرح الزام دولت به تجديد نظر در نوع همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي كه دو فوريت آن در جلسه روز يكشنبه به تصويب رسيده بود، آخرين موردي بود كه نمايندگان روز گذشته به بررسي آن پرداخته اما رأي گيري در مورد جزئيات آن به جلسه امروز (چهارشنبه) موكول شد.
جلسه غيرعلني با حضور وزير خارجه
نمايندگان مجلس روز گذشته جلسه علني خود را حدود ساعت 10 صبح آغاز كردند تا در فرصت دو ساعته قبل از آن جلسه اي غيرعلني را با حضور منوچهر متكي، وزير خارجه به رايزني درباره آخرين تحولات مربوط به قطعنامه اخير شوراي امنيت بپردازند.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري، منوچهر متكي پس از اين جلسه در جمع خبرنگاران از موافقت دولت با طرح مجلس براي تجديد نظر در روابط ايران با آژانس انرژي اتمي كه در مجلس در دست بررسي است خبر داد. وزير خارجه هدف از حضور خود را اطلاع رساني در مسائل هسته اي به نمايندگان عنوان كرد. نماينده مشهد هم گفت: متكي آمادگي ايران را براي بهره برداري از سه هزار سانتريفيوژ در جلسه غيرعلني مجلس اعلام كرده است. علي عسگري در ادامه سخنان خود درباره مسائل طرح شده در جلسه غيرعلني گفت: نمايندگان در اين جلسه به جايگزيني ملاحظات سياسي به جاي ملاحظات امنيتي، فني و حقوقي به شدت اعتراض داشتند. وي تاكيد كرد: در اين جلسه عنوان شد كه دولت بايد كليه راهكارهاي لازم حقوقي و سياسي را براي لغو قطعنامه بررسي و حسب مورد از طريق مجامع و سازمانهاي بين المللي پيگيري كند. همچنين مطرح شد دولت چرا از شوراي راهبردي سياست خارجي كه مقام معظم رهبري تعيين كرده، استفاده نمي كند. وي ادامه داد: رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در اين جلسه غير علني اظهار داشت: چرا دولت از اعتبار و تجارب شخصيت هاي بزرگ نظام همچون آقاي هاشمي رفسنجاني و سيد محمد خاتمي بهره نمي برد.
بيانيه 206 نماينده
در جلسه روز گذشته همچنين 206 نفر از نمايندگان در نامه اي به كليه روسا و نمايندگان پارلمانهاي جهان و روساي سازمانهاي مستقل بين المللي و آژانس هاي تخصصي سازمان ملل ضمن تبريك فرا رسيدن تولد حضرت عيسي مسيح از آنان خواستند با مصاحبه هاي فردي، اطلاعيه ها و بيانيه هاي جمعي مانع از ايجاد رويه هاي ناصواب و برخوردهاي انتخابي و استانداردهاي دوگانه در مجامع بين المللي شوند. در اين بيانيه با اشاره به قطعنامه اخير شوراي امنيت آمده است: اين گونه برخوردها به جمهوري اسلامي ايران محدود نشده و در صورت عدم اتخاذ تدابير مناسب بين المللي و عدم واكنش مناسب از سوي اين مجامع دامن بسياري از كشورهاي در حال توسعه را خواهد گرفت.
رد تجميع انتخابات مجلس و رياست جمهوري
كاظم جلالي خبر داد، كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با طرح تجميع انتخابات مجلس و رياست جمهوري و انتخابات شوراها و رياست جمهوري مخالفت كرد.
به گزارش فارس مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با اشاره به مصوبات ديروز اين كميسيون از رد كليات طرح تجميع انتخابات دوره هشتم مجلس با دوره دهم رياست جمهوري در جلسه امروز خبر داد و افزود: در اين جلسه همچنين طرح تجميع انتخابات دوره چهارم شوراها و دوره دهم رياست جمهوري رد شد. وي با بيان اين كه اين طرح مغاير قانون اساسي است اظهار داشت: به لحاظ اخلاقي نيز اين موضوع پسنديده نيست و انعكاس مناسبي در افكار عمومي ندارد.

يادداشت
قطعنامه ضد ايراني و بودجه 86
مرتضي تمدن
در تنظيم بودجه هاي سنواتي رعايت الزامات بودجه نويسي اجتناب ناپذير است. اين الزامات مفاهيمي همچون توجه به برنامه ها و اسناد بالادستي (چشم انداز و برنامه چهارم توسعه)، منابع، مصارف، اولويتها و تخصيص بهينه منابع را در بر مي  گيرد. اما شرايط پيچيده جهاني و تعامل روز افزون جوامع در ابعاد مختلف ايجاب مي كند كه رويكردي نوين به تدوين و تنظيم بودجه، همانطور كه منابع و در آمدها به دقت بررسي و پيش بيني مي شود، تحولات جهاني و تأثيرات آن در سياست هاي راهبردي و بودجه اي مورد ارزيابي و آينده نگري دقيق قرار گيرد. صدور قطعنامه ظالمانه و تبعيض آلود شوراي امنيت عليه فعاليتهاي هسته اي ايران از جمله اين تحولات جهاني است كه بايد آثار ناشي از آن با خرد و تدبير مديران كشور به حداقل ممكن رسانده شود. اينك كه بودجه سال 86 در دست تهيه است ضرورت دارد به مسايل ذيل توجه كافي شود:
۱ - فاصله گرفتن از بودجه ريزي افزايشي (IB) و تأكيد بر بودجه ريزي عملياتي .
۲ - اولويت بندي مجدد هزينه  ها اعم از جاري و عمراني و واگذاري يا توقف آن دسته از فعاليت هايي كه فاقد توجيه فني، اقتصادي يا اجتماعي است.
۳ - دقت كافي در محاسبه درآمد ها از جمله محاسبه قيمت نفت در بودجه به نحوي كه واقعي ترين و محتمل ترين قيمت مبناي محاسبه قرار گيرد. توجه به درآمدهاي ناشي از واردات و صادرات با فرض آنكه كشور در يك مقطع معين اراده كند محدوديت هايي را اعمال نمايد، حائز اهميت خواهد بود.
۴ - پرهيز از برداشت هاي بي رويه از حساب ذخيره ارزي .
۵ - هدفمند كردن يارانه ها و حذف برخي يارانه هاي غيرمستقيم.
در اين ميان در بودجه 86 بجز اختصاص منابع براي ذخاير استراتژيك بنزين، همت دولت مصروف تنظيم مصرف براساس بنزين توليد داخل شود.
ضمناً در سال 86 دريافت قيمت تمام شده خدمات مانند آب، برق، گاز، تلفن و ... از آن دسته از مشتركاني كه مازاد بر الگوي مصوب مصرف مي كنند قابل محاسبه دريافت است. (الگوهاي مصرف بسرعت تصويب و ابلاغ شود).
۶ - وجوه و تسهيلات دولت براي تشويق و ترغيب بخش خصوصي به سرمايه گذاري در داخل كشور در بودجه 86 اولويت خاصي داشته باشد و نسبت به سال 85 و سالهاي قبل افزايش يابد.
۷ - بودجه 86 به نحوي تنظيم شود كه خاصيت انعطاف پذيري در برابر نوسانات اقتصادي را دارا باشد.
۸ - دولت حتي المقدور از تقديم متمم بودجه 85 خودداري كند.
۹ - بودجه 86 در تعامل با صاحب نظران، اقتصاد دانان و متخصصان دانشگاهي و غيردولتي (بدون توجه به برخي اختلاف سليقه ها) تهيه و تنظيم شود.
۱۰ - چنانچه ميسر است بودجه 86 در دو سناريوي خوش بينانه و بدبينانه تهيه و تنظيم شود. (گر چه بودجه واقع بينانه ملاك عمل خواهد بود) آنچه مسلم است، عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد.
*نماينده مجلس

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |