چهارشنبه ۶ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۹ - Dec 27, 2006
۲۰۰ كشته در انفجار خط لوله نفت نيجريه
ايرنا: صليب سرخ نيجريه اعلام كرد بر اثر انفجار در خط لوله انتقال نفت در لاگوس بزرگترين شهر اين كشور حداقل ???تن كشته شده اند.
به گزارش شبكه تلويزيوني سي ان ان، اين انفجار درحالي اتفاق افتاد كه مردم سعي داشتند از اين خط لوله سوخت دريافت كنند.
به گفته سي ان ان براساس برخي خبرها گفته مي شود كه در اين حادثه بيش از پانصد جسد يافت شده است كه بيشتراين اجساد كاملا سوخته بودند.
آبيدون اوريبيه رئيس صليب سرخ نيجريه اعلام كرد: ماموران آتش نشاني و گروه امداد در تلاش هستند خود را به محل حادثه رسانده و علاوه بر خاموش كردن آتش به مصدومان احتمالي اين حادثه كمك كنند.
پليس نيجريه احتمال داده است كه حادثه انفجار در اثر اعمال خرابكارانه اتفاق افتاده باشد.

ارتش اتيوپي وارد خاك سومالي شد
احتمال سقوط موگاديشو
008034.jpg
واحد مركزي خبر: نيروهاي  اتيوپي  به  پيشروي  به  سوي  موگاديشو پايتخت  سومالي  ادامه  مي دهند و انتظار مي رود ظرف  48 ساعت  آينده  اين  شهر به دست  نيروهاي  اتيوپي  كه  د رحمايت  از دولت  انتقالي  سومالي  وارد اين  كشور
شده  اند، سقوط كند.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  بي  بي سي ، نيروهاي  اتيوپي  اكنون  در هفتاد كيلومتري  موگاديشو قرار دارند و نيروهاي  موسوم  به  دادگاه هاي  اسلامي در همه جبهه  ها عقب  نشيني  مي كنند.اتحاديه  آفريقا نيز از دخالت  نظامي اتيوپي  در سومالي  در حمايت  از دولت انتقالي  اين  كشور پشتيباني  مي كند.
ارتش  اتيوپي  داراي  يكصد هزار نفر نيرو و داراي  تجهيزات  و جنگ  افزار هاي  پيشرفته  است  و به  راحتي  مي تواند مقاومت  شبه  نظاميان  هوادار دادگاههاي  اسلامي را درهم  بشكند.  حمله نظامي اتيوپي زماني آغاز شدكه حكومت دادگاه هاي اسلامي كه كنترل موگاديشو را برعهده دارد ادعاهاي مرزي گذشته را مطرح كرد و خواستار برقراري حكومتي اسلامي در قسمتي از قلمرو اتيوپي شد.

مبارك اصلاحات در قانون اساسي مصر را اعلام كرد
008028.jpg
ايسنا :   رئيس جمهور مصر ديروز رسماً از نمايندگان پارلمان اين كشور تعديل و اصلاح 34 ماده از قانون اساسي اين كشور را خواستار شد.
به گزارش شبكه  تلويزيوني الجزيره،  حسني مبارك رئيس جمهور مصر، در سخنراني خطاب به نمايندگان پارلمان اين كشور اظهار داشت: امروز من به وعده اي كه سال گذشته در برنامه انتخاباتي خود به ملت مصر داده بودم عمل كردم و از شما مي خواهم كه تعديلات و اصلاحات لازم را در 34 ماده از قانون اساسي كشور تأييد، تصويب و به مرحله اجرا گذاريد. رئيس جمهور مصر همچنين گفت: اين اصلاحات و تعديلات بنابه دنبال كردن اهدافي جهت ايجاد افق هاي سياسي جديد در كشور انجام گرفته است كه به خلاصه اي از آن اشاره مي كنم:
۱ - اين اصلاحات و تعديل ها بنا به تعريف و مفهوم اصول و مبادي شهروندي انجام گرفته است؛ يعني اينكه تمام مصري ها در برابر قانون يكي مي باشند و قانون يا هيچ چيز ديگري نمي تواند ميان مردم مصر با احزاب و گرايش هاي سياسي و مذهبي متفاوت فرقي قائل شود.
۲ - بر اساس اين اصلاحات، تاكيد شده است كه منبع اصلي قدرت در مصر ملت است و اين ملت هستند كه جريان هاي سياسي اين كشور را تعيين مي كنند، بنابراين بر اساس اين اصل بسيار مهم در اين اصلاحات، اختيارات بيشتري به سازمان هاي اجرايي و نمايندگان پارلمان مصر داده مي شود و اين اختيارات با هدف ايجاد توازن ميان سازمان هاي اجرايي و قانونگذاري كشور و نيز ميان رياست جمهوري و دولت انجام مي گيرد. اين تعديلات همچنين صلاحيت هاي نمايندگان پارلمان مصر را بيشتر مي كند و به اين پارلمان اجازه مي دهد كه با استفاده از اين صلاحيت ها نظارت بيشتر و نزديك تري بر عملكرد دولت داشته باشد و نيز اين حق را به نمايندگان پارلمان مي دهد كه بر اساس ارزيابي عملكرد اين دولت بدون راي گيري، اعتماد يا عدم اعتماد خود را به دولت اعلام كرده يا رد كنند.
۳ - بر اساس اين اصلاحات، احزاب و گروه هاي سياسي مي توانند مشاركت گسترده تري در دولت و پارلمان داشته باشند. همچنين بر اساس اين تعديلات انجام شده، احزاب سياسي و نمايندگان پارلمان مصر به صورت مستقيم بر روند انتخابات اين كشور نظارت خواهند داشت و احزاب سياسي و گروه هاي مصري مي توانند شركت گسترده تري در انتخابات رياست جمهوري و پارلماني اين كشور داشته باشند.
۴ - يكي از اين اصلاحات در نظر گرفته شده در زمينه بحث جاري در مصر يعني مبارزه با تروريسم است و قرار است موضوع مبارزه با تروريسم كه البته سال ها پيش از اين نيز در مصر مطرح بود جايگزين قانون اضطراري در مصر شود. همچنين اين اصلاحات و تعديلات صلاحيت هاي رياست جمهوري مصر را نيز محدود مي كند و به مجلس شوراي اين كشور نقش جديدي را اعطا مي كند كه بر اساس اين نقش دستورها و نظرات اين شورا لازم الاجرا خواهد بود. همچنين اين اصلاحات در نظر گرفته شده مانع از ادغام موضوع دين با سياست كه برخي بر انجام آن تلاش مي كنند، خواهد شد.

نگاه
جنگ در كشور بي قانون
عباس لقماني
شاخ آفريقا بار ديگر در حالي به يكي از خبرسازترين نقاط دنيا تبديل شده است كه كشورهاي در گير، خود سال هاست با مشكلاتي دست به گريبان هستند. سومالي كشوري كه در پانزده سال اخير فاقد حكومتي قانوني است با روي كار آمدن گروه دادگاه هاي اسلامي كه توانست موگاديشو را به تصرف درآورد به اين ترس در شاخ آفريقا دامن زد كه حكومت ديگري همانند دوران طالبان نيز ممكن است در سومالي پا بگيرد و پايگاهي براي گروه  هايي شود كه غرب را به چالش گرفته اند. ازسوي ديگر، با جان گرفتن نوعي حاكميت در سومالي كه از زمان كودتا عليه زياد باره در سال 1991به كشوري بي قانون تبديل شده بود؛ ادعاهاي تاريخي نيز در سومالي بارديگر بهانه اي شد تا گروه هاي حاكم در موگاديشو به وسيله آن بتوانند مردمي را بسيج كنندكه اميد به پا گيري دولتي ثابت را در كشورشان از دست داده بودند. سومالي كه از ديرباز صحبت از سومالي بزرگ مي كرد براي اين منظور بار ديگر ادعاهاي پيشين را مطرح كرد.
از سوي ديگر، اتيوپي كه هنوز از دست دادن اريتره را نتوانسته است به عنوان واقعيتي
غير قابل بازگشت بپذيرد و هرج ومرج در سومالي را نيزخطري براي امنيت داخلي خود مي داند با استفاده از آنچه غرب را نيز به واهمه انداخته است از موقعيت پيش آمده استفاده كرد و پيش از آن كه سومالي مجال پيدا كند بار ديگر ادعاهاي مرزي خود را شكل دهد، با استناد به پشتيباني از حكومت قانوني در سومالي به بمباران مواضع اسلامگرايان پرداخت.
تحليل مقام هاي اتيوپي بر اين پايه استوار است كه اگر حكومت به اصطلاح قانوني در سومالي پا گيرد، ديگر حكومتي كه خود را وامدار اتيوپي مي داند، دست از ادعاهاي پيشين برخواهد داشت و مصالح غرب نيز تأمين خواهد شد. موقعيت سومالي در شاخ آفريقا به اين كشور امكان داده است اگر به ثبات برسد مسيري را زيرپوشش خود گيرد كه مسير اصلي حمل ونقل محموله هاي نفتي براي اروپاست. هم اكنون دولت هاي غربي با ايجاد پايگاه هايي در جيبوتي راه هاي دريايي را زير پوشش خود گرفته اند. دولتي مردمي هرگز در سومالي اين اجازه را به كشورهاي ديگر نخواهد داد كه از بندرهاي اين كشور براي اين منظور استفاده كنند. آنچه در صحنه بين المللي در جريان است اكنون در سومالي تجلي يافته است. منافع در حال خطر غرب و ملت هايي كه خود را به وامداران ديگران تبديل كرده اند.كنيا يكي ديگر از كشورهاي طرفدار غرب در منطقه نيز با دقت آنچه در سومالي در جريان است را زير نظر دارد و اگر جبهه ديگري در اين منطقه گشوده شود بحران فراگير در انتظار شاخ آفريقا خواهد بود.برتري هوايي اتيوپي اكنون حكومت دادگاه هاي اسلامي را به عقب نشيني مجبور كرده است ولي برتري هوايي در كشوري كه چيزي براي از دست دادن ندارد الزاما به منزله پيروزي بر حريف نخواهد بود.سومالي در ماه هاي آينده خبرساز باقي خواهد ماند. آفريقا بايد با تاسف تأييد كند كه بحران ديگري را به بحرانهاي هنوز حل نشده جهان افزوده است.

بان كي مون خواستار خويشتنداري
در بحران هسته اي كره شمالي شد
واحد مركزي خبر: دبيركل جديد سازمان ملل، خواستار خويشتنداري جامعه بين المللي به منظور متقاعدكردن كره شمالي براي كنار گذاشتن برنامه هسته اي خود شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از سئول، بان كي مون در همين حال گفت: وي به عنوان دبيركل سازمان ملل تلاشها را به منظور حل و فصل بحران هسته اي پيونگ يانگ افزايش خواهد داد. وي افزود: حل اين موضوع نياز به زمان و صبر بيشتري دارد. بان در گفتگو با خبرنگاران ضمن ابراز تأسف از بي نتيجه بودن گفتگوهاي شش جانبه با هدف خلع سلاح هسته اي كره شمالي بر ادامه گفتگوهاي چندجانبه به منظور حل و فصل اين موضوع تاكيد كرد.
بان در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه وي چه زماني از كره شمالي ديدار خواهد كرد، گفت، هنوز درباره اين سفر تصميم نگرفته است. وي در همين حال افزود: در سال آينده به منظور حل و فصل مناقشات منطقه اي و اصلاح ساختار سازمان ملل تلاش خواهد كرد. بان كي مون با اشاره به برنامه هسته اي ايران، بحران لبنان و مساله دارفور، گفت وي مسئوليت سنگيني به منظور حل و فصل اين مسائل بر روي دوش خود احساس مي كند.

عمليات انتحاري
در فرودگاه پيشاور پاكستان
ايسنا: پليس پاكستان اعلام كرد، طي انفجار ديروز يك خودروي بمب گذاري شده در نزديكي ورودي اصلي فرودگاه شهر پيشاور، حداقل يك تن كشته و دو تن ديگر زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين انفجار صبح ديروز درحالي روي داد كه فرودگاه مملو بود از مسافراني كه براي سفر به خاورميانه و يا بازگشت از اين منطقه به اين فرودگاه آمده بودند.يك مقام ارشد پليس پاكستان اعلام كرد، بمب در يك خودروي مدل سوزوكي در نزديكي ورودي اصلي فرودگاه پيشاور كار گذاشته شده بود.
تا كنون هيچ فرد يا گروهي مسئووليت اين بمب گذاري را نپذيرفته است. مالك سعد يكي ديگر از مقامات پليس پاكستان اظهار داشت: اين انفجار يك اقدام تروريستي است. ما هم اكنون در حال بررسي آن هستيم.شهر پيشاور مركز استان سرحد شمال غربي، هم مرز با افغانستان است.تاكنون چندين انفجار در اين شهر رخ داده است كه در ميان اين بمب گذاري ها مي توان به انفجار در بازار پيشاور در ماه اكتبر اشاره كرد كه طي اين حادثه 6 تن كشته و 40 تن ديگر مجروح شدند.

كوتاه از سياست جهان
وزير خارجه  پاكستان:
كرزاي، ما را به دليل مشكلات خودش مقصر مي داند
ايسنا: وزير خارجه  پاكستان اظهار داشت: ادعاهاي افغانستان عليه پاكستان بي پايه است و حامد كرزاي، اسلام آباد را به خاطر مشكلات خودش مقصر مي داند.
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي پنينسولا، خورشيد محمود قصوري وزير خارجه  پاكستان، در گفت وگو با شبكه ي تلويزيوني جئو تي.وي گفت: پاكستان روابط گرمي با افغانستان دارد و دولتي با ثبات در افغانستان را خواهان است. قصوري در پاسخ به اين پرسش كه چرا پاكستان براي ناآرامي ها در افغاانستان مقصر جلوه داده شده گفت: ما مقصريم چرا كه بيش از سه ميليون آواره ي افغان داريم كه با طالبان همكاري مي كنند. قبيله هاي پشتون ما نيز با عناصر ضد كرزاي همكاري مي كنند. قصوري افزود: تلاش هاي دو جانبه ي افغانستان و پاكستان و نه اتهامات، راه حل اين مساله است.

انتخابات رياست جمهوري تركمنستان
22 بهمن برگزار مي شود
فارس: شوراي مردمي تركمنستان روز 11 فوريه را براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري و تعيين جانشين رئيس جمهور متوفي اين كشور تعيين كرد.
نهاد عالي قانونگذاري تركمنستان در نشستي روز 11 فوريه 22 بهمن را به عنوان روز انتخابات براي جانشيني صفرمراد نيازوف، رئيس جمهور متوفي اين كشور، انتخاب كرد. اين تاريخ توسط شوراي مردمي تركمنستان تعيين شده است كه داراي 2 هزار و 500 نماينده انتخابي و انتصابي است. اين شورا قرار است نامزدهاي انتخابات را نيز اعلام كند كه انتظار مي رود اين كار در ادامه نشست شورا انجام شود.
قربانعلي بدري محمدوف رئيس جمهوري موقت تركمنستان چند روز پيش اعلام كرده بود كه انتخابات رياست جمهوري اين كشور بر اساس اصول دموكراتيك برگزار خواهد شد.بنا بر اين گزارش، به نظر نمي رسد تركمنستان در نظر داشته باشد از انتخابات كثرت گرايانه كه در آن چندين نفر براي كسب رياست جمهوري رقابت كنند، برخوردار باشد.در تركمنستان تنها يك حزب سياسي قانوني كه حزب دموكراتيك است وجود دارد و حزب مخالفي در كار نيست.
سران مخالف دولت اين كشور در خارج زندگي مي كنند و قصد داشتند با مرگ نيازوف به كشور بازگردند اما موفق نشدند.بنا بر قانون اساسي اين كشور شوراي خلق كه متشكل از 2500 نماينده است و برخي از آنها انتصابي و برخي انتخابي هستند، مي توانند ظرف دو ماه زماني براي تعيين جانشيني براي رئيس جمهور فقيد تركمنستان اعلام كنند.
درگذشت نياز اف كه در دوران 21 ساله حكومتش جانشيني را براي خود در نظر نگرفته بود به حدس و گمانهاي بسياري در مورد آينده تركمنستان دامن زده است.

سعود الفيصل:
حل مسأله گسترش سلاح هاي هسته اي
بايد از اسرائيل آغاز شود
ايسنا : سعود الفيصل، وزير خارجه  عربستان در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با يوسف بن علوي بن عبدالله، همتاي عماني اش در مسقط، درباره برنامه هسته اي اسرائيل و نقش ديپلماسي عربي در اين زمينه تصريح كرد: حل و فصل مسأله گسترش سلاح هاي هسته اي ابتدا بايد از اسرائيل آغاز شود.
وي در اين مصاحبه مطبوعاتي درخصوص مسأله هسته اي اسرائيل گفت : نسبت به برنامه هسته اي اسرائيل موضع گيري كشورهاي عربي روشن است، ما همواره بر عاري ساختن منطقه از سلاح هاي كشتار جمعي تأكيد كرده ايم و از اسرائيل خواسته ايم تا برنامه هاي هسته  اي  خود را تحت نظارت جهاني قرار دهد و سلاح هاي هسته اي موجود در اسرائيل نابود شود.

تلفات آمريكا در عراق به 2 برابر تلفات
حادثه يازده سپتامبر رسيد
008031.jpg
ايسنا: بغداد بارديگر روز خونيني را پشت سر گذاشت كه بر اثر آن 80 نفر كشته و مجروح شدند.
ايسنا در اين خصوص از سه انفجار پي در پي در بغداد خبرداد كه به گزارش واحد مركزي خبر براثر آن 25 نفر كشته شدند.دراين حادثه خونبار 55 تن نيز زخمي شدند كه حال تعدادي از آنها وخيم گزارش شده است.
از سوي ديگر،   خبرگزاري فرانسه درگزارشي از عراق نوشت كه با كشته شدن سه سرباز ديگر آمريكايي در عراق تعداد تلفات نيرو  هاي اين كشور در عراق به 2 برابر تلفات ناشي از حوادث يازده سپتامبر سال 2001 رسيد. بنا براين گزارش از زمان اشغال عراق تا كنون 2757 آمريكايي در اين كشور كشته شده اند.
در همين حال، در پي تشديد درگيري ميان نيرو هاي نظامي عراق و بازوي مسلح مقتدا صدر موسوم به ارتش المهدي درمساوه،دو طرف توافق كردند كه نيرو هاي خود را از اين شهر خارج كنند. در اين خصوص و پس از خروج نيرو هاي صدر ديروز نوري مالكي نخست وزير عراق به وزير كشور دستور داد تا نيرو هاي دولتي را از اين شهر خارج كند.طي روزهاي گذشته درگيري ها در اين شهر منجربه كشته شدن تعدادي از نيرو هاي دوطرف و مردم عادي شده بود.در همين خصوص واحد مركزي خبر از قول رئيس فراكسيون صدر در مجلس عراق اعلام كرد كه اگر در عراق آرامش برقرار شود،ارتش المهدي سلاح خود را بر زمين خواهد گذاشت.
موصل در دست القاعده
درحالي كه مقامات عراقي اصرار دارند كه كنترل امنيتي مناطق مختلف عراق را برعهده بگيرند و در شرايطي كه افكار عمومي در آمريكا نيرو هاي ارتش اين كشور را به سمت سپردن اين امور به دست عراقي ها سوق مي دهد، ديروز اعلام شد كه شهر موصل عملا در دست نيرو هاي القاعده قرار گرفته است.
اين خبر را تنها واحد مركزي خبر اعلام كرد و در ساير سايت هاي خبري داخلي و خارجي چيزي در اين خصوص اعلام نشد اما بنا به گزارش نيرو هاي القاعده در اين شهر با ايجاد پست هاي ايست و بازرسي به كنترل رفت و آمد ها پرداخته و همچنين با پخش اعلاميه ها از ساير گروه  هاي مسلح خواسته اند تا به نيرو هاي القاعده عراق به رهبري ابوعمر البغدادي كه خود را امير دولت اسلامي عراق مي نامد، ملحق شوند.

روزنامه افغان:
اختلاف آمريكا و انگليس بر سر استخراج
اورانيوم آشكار شده است
ايرنا: روزنامه چراغ چاپ كابل نوشت: اختلاف آمريكا و انگليس بر سر كنترل و استخراج اورانيوم از معادن ولايت هلمند افغانستان در جنوب اين كشور آشكار شده است.
به نوشته اين روزنامه غيردولتي، نيروهاي انگليسي تهديد كردند چنانچه آمريكا مانع استخراج اورانيوم از معادن هلمند شود، حفاظت از منطقه را رها خواهند كرد. چراغ در ادامه نوشت: پس از امضاي معاهده صلح بين نيروهاي انگليسي و طالبان در موسي قلعه ولايت هلمند كه براي استخراج اورانيوم از سوي انگليس امضا شد، آمريكا دولت افغانستان را تحت فشار قرار داده تا مانع فعاليت انگليس در اين منطقه شود.
در ماه مه ????ميلادي درگيري شورشيان با نيروهاي ائتلاف به رهبري آمريكا و نيروهاي افغان در شهرستان موسي قلعه آغاز و سه ماه ادامه داشت. اين درگيري با ميانجيگري متنفذين محلي پايان يافت و نيروهاي انگليسي منطقه را ترك كردند و تامين نظم و امنيت به عهده ريش سفيدان گذاشته شد. چندي قبل رسانه هاي خارجي علت حضور ??هزار نيروي خارجي از ??كشور در افغانستان را دستيابي غرب به منابع معدني اين كشور عنوان كردند.
به نوشته اين رسانه ها، يكي از عوامل تجاوز اتحاد جماهير شوروي سابق به افغانستان منابع غني معدني اين كشور بود. دو شركت آمريكايي و روسي نيز قبلا قرارداد مشتركي در مورد استخراج نفت و گاز در شمال افغانستان با يكديگر امضا كرده اند. شركت آمريكايي، شبكه خدمات ساختماني نوادا كه يك شركت بزرگ ساختماني و مهندسي است نام دارد.
شركت روسي هم رومو است كه يكي از شركت هاي بزرگ اكتشاف نفت و گاز و خدمات حمل و نقل اين كشور مي باشد.افغانستان سرشار از معادن مختلف است كه تاكنون موفق نشده است از اين منابع استفاده كند.
نفت، گاز، اورانيوم، زغال سنگ، سنگ آهن، قلع، سنگ هاي قيمتي، سنگ هاي ساختماني، روي، نمك و مس از جمله معادن افغانستان است كه دست نخورده باقي مانده است.

عباس: حماس فقط ده روز فرصت دارد
گروه بين الملل - در حالي كه هنيه و محمود عباس قرار است در اردن با يكديگر ملاقات كنند،ديروز اعلام شد كه عباس فقط ده روز به حماس براي تشكيل دولت وحدت ملي فرصت مي دهد.
ايسنا به نقل از شبكه خبري الجزيره از دعوت ملك عبدالله پادشاه اردن از هنيه براي سفر به اردن و گفت و گو با محمود عباس خبرداد. اين خبر از آن روي اهميت دارد كه روابط اردن با حماس تيره است و اين كشور به طور رسمي از محمود عباس و فتح حمايت مي كند.
اما درحالي كه هنيه و به عبارتي حماس از اين دعوت و گفت و گو استقبال كرده است،ديروز يكي ازنزديكان محمود عباس به روزنامه الحيات چاپ لندن گفت كه وي تنها ده روز به حماس براي به سرانجام رساندن مذاكرات تشكيل دولت وحدت ملي فرصت داده است.اين خبر ها در شرايطي مطرح مي شودكه به گزارش خبرگزاري مهر ديروز احمد ابوحليبه عضو فراكسيون حماس در مجلس فلسطين گفت كه حماس حاضر است با همه گروه  هاي فلسطيني براي رسيدن به دولت وحدت ملي مذاكره كند.وي گفت دليل بن بست در مذاكرات را بايد در رفتار فتح جستجو كرد.
در همين حال ايسنا درخبري بدون ذكر منبع آن به نقل از يك عضو حماس نوشت كه اين جنبش در صورت برگزاري انتخابات پيش از موعد در فلسطين در آن شركت مي كند. اگرچه اين نظرمي تواند به عنوان اعتماد به نفس حماس در داشتن محبوبيت عمومي تلقي شود اما تا پيش از اين حماس به صراحت مخالف برگزاري چنين انتخاباتي بوده و آن را خلاف قانون اساسي فلسطين عنوان كرده بود.
در همين حال ديروز رئيس سازمان اطلاعات داخلي اسرائيل(شاباك) گفت در صورت برگزاري انتخابات مجدد احتمال پيروزي فتح صفر است.
اين اخبار در شرايطي منتشر مي شود كه ديروز روزنامه اسرائيلي يديعوت آحارنوت نوشت كه آمريكا طرحي را براي تقويت فتح و تضعيف حماس به منظور تسويه حساب سياسي ميان اسرائيل و تشكيلات خودگردان فلسطين تهيه كرده است. درمقابل اين طرح، ديروز خبرگزاري آلمان خبرداد كه حماس از مجلس اين كشور خواسته است تا صايب عريقات رئيس اداره مذاكرات در سازمان آزاديبخش فلسطين را استيضاح و در باره نقش مقامات رياست تشكيلات خودگردان از جمله محمود عباس در محاصره تحميلي مردم فلسطين تحقيق كند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |