دوشنبه ۱۱ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۲ - Jan 1, 2007
چگونگي استفاده از ليزر براي هدف يابي
نورهاي نظامي
عميد نمازي خواه
008490.jpg
ليزر در واقع حروف اول عبارت: Light Amplificatio by Stimulatio Emissio Of Radiatio به معناي تقويت نور به وسيله گسيل القايي تابش است.
كاربردهاي نظامي ليزر همواره رقم سنگيني را در توليد سيستم هاي ليزري به خود اختصاص داده است. يكي از مهمترين كاربردهايي كه امروزه در زمينه هاي نظامي وجود دارد فاصله ياب ليزري است. توانايي ليزر در تعيين موقعيت هدف با دقت بالا و سرعت بالا غير قابل انكار است. ليزرها به علت داشتن واگرايي كم بعد از طي مسافت زياد به عنوان فاصله ياب مورد استفاده قرار مي گيرند. اينك وضعيت به گونه اي است كه هر هواپيماي جنگي كه براي ضربه زدن به هدف هاي زميني از روش فرود و خيز استفاده مي كند، شانس زيادي به مصون ماندن در مقابل موشك هاي زمين به هواي، پيچيده پدافند موجود در اكثر نيروهاي مسلح دنيا ندارد. در اينجا مي خواهيم به طور ساده ساز و كار فاصله ياب ليزري و استفاده آن صحبت كنيم.
تكنولوژي نبرد مدرن تانك از جنگ جهاني دوم به اين طرف تا چنان حدي پيشرفت كرده است كه اينك راي بر كمال مطلوب براي تانك ها اختصاص اولين ضربه به خود و تخريب ماشين زرهي دشمن پيش از امكان واكنش آن است. بيشتر حملات آمريكايي ها در ويتنام شمالي با استفاده از سلاح هاي هدايت شده با ليزر صورت گرفت و كارايي آن بسيار خوب بود. در آن زمان از بمب هاي معمولي دست كاري شده كه با كلاهك هاي جستجوگر ليزري مجهز شده بود استفاده شد. اين توانايي اندازه گيري سريع و دقيق كه با جديت بسيار در دستگاه هاي مسافت ياب و هدف ياب مورد استفاده قرار مي گيرند، اكنون بر روي هواپيماهاي جنگي نظير هارير (Harriers) و جگوار ( Jagvars of R.A.F (Royal Air Craft Force قرار ديده مي شوند.
ليزرهاي فاصله ياب معمولاً كاربرد نظامي دارند. اينك از ليزرها به عنوان ضدموشك و برد و هدايت اسلحه و ... استفاده مي شود. هواپيماهاي جنگي براي مصون ماندن از پدافندهاي مجهز به ليزر بايد در ارتفاع كم و با سرعت زياد حركت كنند، لذا خلبان ممكن است فقط چند ثانيه براي پيدا كردن هدف، نشانه گيري و انداختن مهمات خود وقت داشته باشد. با يك ليزر خوب اين كار مي تواند تقريباً به طور آني با اندازه گيري فاصله زماني بين روشن كردن ليزر و آشكار ساختن تابش برگشتي پراكنده از هدف انجام گيرد. بنابراين حتي در سرعت هاي خيلي زياد هواپيماهاي مدرن ، اگر ليزر به خوبي خنك سازي شود اندازه گيري فاصله مي تواند 10 تا 20 بار در ثانيه انجام شود.بنابراين آخرين اطلاعات را به مقدار كافي در اختيار خلبان يا كامپيوتر قرار مي دهند.
طرز كار فاصله ياب ليزري براساس همان اصولي است كه در رادارهاي معمولي به كار مي رود. يك تپ ليزري YAG و يا CO2 به هدفي كه نشانه روي شده است ارسال مي شود. پس تپ ارسالي به هدف خورده باز مي گردد و سپس توسط يك سيستم مناسب گيرنده نوري آشكار مي شود. فاصله مورد نظر با تعيين مدت زماني كه طول مي كشد تا تپ ارسالي مسير رفت و برگشت را طي كند، به دست مي آيد. طرح كلي يك فاصله ياب d: YAG متشكل از فرستنده (ليزر) ، گيرنده و دوربين است. پس با ارسال تپ ارسالي به هدف ، نور پراكنده شده از هدف توسط عدسي هاي L1 و L2 روي يك آشكار ساز تمركز يافته و يك سيگنال الكتريكي حاصل مي شود. اگر لحظه t0 تپ ليزري از سيستم به سمت هدف ارسال شود و سيگنال بازگشتي در لحظه t1 آشكار شود، با توجه به اينكه نور با سرعت C در مدت زمان t1 - t0 فاصله x 2 (رفت و بازگشت سيگنال) را پيموده است، فاصله x بدست مي آيد:
X = (1/2) C(t1 - t0)0
مشاهده مي شود كه دقت در تعيين فاصله به دقت در تعيين زمان بستگي دارد.در سيستم هاي نظامي با شمارش نوسان هاي يك بلوركوارتز در مدت زمان t1 - t0 فاصله مورد نظر به صورت عددي روي دستگاه ظاهر مي شود.
ليزر مزاياي بسيار و البته معايبي هم دارد.
وزن سبك دستگاه و قيمت و پيچيدگي بسيار كمتر آن نسبت به رادارهاي عادي و قدرت كاري دستگاه در شرايط نه چندان مساعد (حتي وقتي هدف در بالاي سطح آب و يا روي زمين در حال حركت باشد) از مزاياي آن و معايبي چون اشكال فاصله ياب ليزري در آن است كه كاربرد دستگاه متضمن ديد مستقيم است و باريكه ليزر در شرايط نامساعد به شدت در محيط جذب مي شود. فاصله ياب هايي كه با برد تقريباً 15Km به كار برده مي شوند عبارتند از:
- فاصله ياب هاي دستي با برد ماكزيمم 10Km و دقت كمتر از 10m.
- فاصله ياب هايي كه روي تانك سوارند.
- فاصله ياب هاي ضد هوايي.
يكي ازكاربرد هاي تكنولوژيك ليزر
يك مثال بسيار عالي از كاربرد تكنولوژي ليزر در فن استفاده از دستگاه هاي الكتريكي و خودكار در هوانوردي نظامي ال. ار. تي. اس (مسافت ياب و هدف ماركدار ياب ليزري) Laser Rager Marked Target Seeker است كه به آر. ا. اف (نيروي هوايي سلطنتي) توسط شركت فرانتي (Ferrati Limited) ساخته مي شود. اين سيستم داراي يك خاصيت خيلي مهم و اضافي است و آن اينكه هدفي مانند تانك، خودرو يا ساختمان مي تواند توسط سربازي در زمين با يك ليزر نئوديميوم و يك دوربين دو چشمي مستقر در يك جعبه قابل حمل كه نشانگذار زمين نام دارد، مشخص شود.
با نگاه كردن در چشمي ، سرباز يك تصوير بزرگ شده از محل را كه روي آن مجموعه اي از خطوط متعامد بر هم نصب شده است و مشخص كننده دقيق نقطه اي است كه ليزر بر روي آن هدف گيري مي شود، مي بيند. البته خود خال ليزري نامريي است. در هواپيما سكويي وجود دارد كه نسبت به چرخش پايدار است و بر روي آن تلسكوپ منعكس كننده اي نصب شده است كه از پنجره اي در نوك هواپيما به بيرون سمت گيري شده است. تلسكوپ ، نور ليزري پراكنده شده (باز گشته) از علامت گذار زميني را از طريق هدف دريافت مي كند. در تلسكوپ يك آشكار ساز ويژه كه بسيار حساس است قرار دارد و علامات حاصل از آن در نشانه گيري مستقيم تلسكوپ به روي هدف مورد استفاده قرار مي گيرند.
بدين ترتيب با مركزي كردن تصوير هدف، تلسكوپ نشانه گيري هدف را بدون توجه به حركت هدف يا هواپيما ادامه مي دهد. حال هم محور با سيستم جستجوگر در هواپيما ، يك بردياب ليزري مجهز به يك ليزر نئوديميوم خنك شده با آب - گليكول وجود دارد كه به محض پيدا شدن هدف توسط جستجوگر به طور خودكار روشن مي شود و بدون وقفه برد و موضع لحظه اي هدف را بررسي و به كامپيوتر متصل به سلاح كه در خارج هواپيما قرار دارد، اطلاع مي دهد. يك صفحه علايم در بالاي سر خلبان براي نشان دادن موضع هدف قرار دارد و دستگيره هايي براي تشكيل اسلحه نصب شده اند. بدين ترتيب خلبان مي تواند براي انجام مأموريت رزمي عليه علامت در صفحه علايم پرواز كند و اصلاً نيازي به ديدن هدف اصلي در پشت علامت نيست.
در اينكه در چند سال آينده پيشرفت زيادي در هدف گيري سلاح ها و شليك آنها با استفاده از ليزر انجام خواهد گرفت، ترديدي وجود ندارد. در حال حاضر بر همگان معلوم است كه رده هاي توپخانه هدايت شده با ليزر بطور موفقيت آميزي به نمايش گذارده شده اند و دليلي ندارد كه هدايت ليزري در زماني كوتاه و به طور حتي نيمه فعال در بيشتر انواع ساز و برگ جنگي به كار برده نشود.

مرور
ميمون آوازه خوان
008556.jpg
گروه علمي فرهنگي- نوعي از ميمون ها موسوم به گيبون سفيد دست در صورت مشاهده حيوانات شكارچي، خود را به شكارچي نزديك كرده و شروع به خواندن آوازهايي خاص مي كند كه احتمالا براي هشدار به ساير ميمونها و نيز نااميد كردن حيوان شكارچي است. پيش از اين نمونه هاي قابل توجهي از توليد صدا در ميان ميمونها براي ارتباط با ساير اعضاي گروه و به ويژه براي آگاه كردن آنها از وجود خطر، مشاهده شده است. به طور مثال، نوعي از ميمون ها موسوم به ميمون هاي وروت Vervet در صورت مشاهده شكارچياني نظير عقاب در آسمان، شروع به خواندن نوعي خاص از آواز مي كند كه همنوعانشان با شنيدن آن آوازهاي خاص از وجود خطر در آسمان آگاه مي شوند و به آسمان نگاه مي كنند و همين ميمون ها در صورت مشاهده خطر روي زمين، آوازهاي ديگري مي خوانند كه همنوعانشان با شنيدن آن آوازها از وجود شكارچي روي زمين آگاه مي شوند و به زمين نگاه مي كنند.
به گفته كلاوس سوبربوهلر زيست شناس دانشگاه سنت اندروز در اسكاتلند، گيبون ها هر روز صبح آوازهاي بلندي مي خواندند كه از كيلومترها دورتر در جنگل شنيده مي شود اما همواره اين سوال وجود داشته است كه آيا گيبون ها كه در مقايسه با ميمونهاي وروت به انسانها نزديك ترند نيز در صورت مشاهده خطر همنوعان خود را با صدا آگاه مي كنند يا خير. سوبربوهلر و همكارانش بدين منظور در پارك ملي خائوياي در تايلند به مشاهده رفتار اين ميمونها پرداختند و با مجسمه هايي مشابه حيوانات شكارچي، رفتار آنها را در هنگام مواجهه با شكارچيان بررسي كردند.
نتايج اين مطالعه نشان داد اين ميمون ها كه اغلب عمر خود را در ارتفاعات ?? متر تا ?? متري درختان زندگي مي كنند، با مشاهده شكارچيان روي زمين، در رفتاري عجيب از درخت پايين آمده و تا فاصله حتي ?/? متري شكارچي بدان نزديك مي شوند و با صداي بلند شروع به خواندن آوازهايي خاص مي كنند. به گفته سوبربوهلر، ميمونهاي گيبون احتمالا با اين رفتار سعي مي كنند از يك سو به حيوان شكارچي نشان بدهند كه حضور او شناسايي شده و ديگر نمي تواند ميمونها را غافلگير و شكار كند تا با اين روش شكارچي از شكار ميمونها نااميد و منصرف شود و از سوي ديگر با اين روش به ساير همنوعان خود در زمينه وجود شكارچي روي زمين هشدار مي دهند. بررسي هاي اين محققان همچنين نشان داد كه آوازهاي هشداردهنده اين ميمونها غالبا شامل هفت كلمه متمايز شامل وا، هو، و وائو است كه تمامي آوازهاي آنها با استفاده از همين كلمات مشخص ساخته مي شود و اين نخستين باري است كه چنين ارتباط صوتي پيشرفته اي در موجودات زنده به جز انسانها شناسايي شده است. سوبربوهلر گفت دلايل متعددي وجود دارد كه نشان مي دهند تكلم در انسانها در پي تكامل ارتباطات صوتي ميمون ها ايجاد شده است.

خبر
ثبت نشريه پزشكي باروري و ناباروري در نمايه بين المللي
گروه علمي فرهنگي- فصلنامه علمي-پژوهشي باروري و ناباروري پژوهشكده فناوري هاي نوين علوم پزشكي جهاددانشگاهي-ابن سينا، در ايندكس بين المللCAB AbstractsباISS:1726 -7536به ثبت رسيد.
به گزارش روابط عمومي پژوهشكده فناوري هاي نوين علوم پزشكي جهاد دانشگاهي-ابن سينا، بانك اطلاعات مقالات CAB Abstracts كه در سال 1913 تأسيس شده است، بيش از 90سال سابقه فعاليت دارد و به عنوان يكي از منابع پيشرو در زمينه علوم، در سطح بين المللي شناخته شده است. امتياز عضويت در اين نمايه از نظر كميسيون نشريات علوم پزشكي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي۱۵۰امتياز است.
فصلنامه پزشكي باروري و ناباروري كه داراي رتبه علمي-پژوهشي از كميسيون نشريات علوم پزشكي كشور است، با هدف گسترش نتايج مطالعات محققان و متخصصان، ارتقاي سطح علمي كشور و ايجاد ارتباط بين پژوهشگران و انديشمندان منتشر مي شود و مقالاتي را در زمينه هاي علوم پايه باروري و ناباروري(بيولوژي سلولي و مولكولي، ژنتيك، بيوتكنولوژي، جنين شناسي و...) علوم باليني(زنان وزايمان،  غدد درون ريز، آندرولوژي، عفوني) و اپيدميولوژي و روش هاي تشخيص و درمان ناباروري منتشر مي كند.
همچنين ساير موضوعات مرتبط با توليد مثل و ناباروري از قبيل مسائل روان شناختي، جامعه شناختي، فقهي، حقوقي آن نيز در نشريه مذكور، به چاپ مي رسد. علاقمندان مي توانند جهت مشاهده متن كامل مقالات فصلنامه باروري و ناباروري در فرمتPDF نشاني اينترنتي www.jri.ir مراجعه كنند.

گارانتي يك ساله براي Xbox
شركت مايكروسافت به منظور جلب نظر مشتريان و رقابت بيشتر با حريفان خود، زمان گارانتي كنسول بازي Xbox را از 90روز به يك سال افزايش داد تا مشتريان آرامش خاطر بيشتري داشته باشند. در حال حاضر رقباي مايكروسافت در كنسولهاي بازي يعني PS3 شركت سوني و wii شركت نينتندو است كه هر كدام داراي يك سال گارانتي هستند.
پاييز امسال، خبري مبني بر ايراد در كنسولهاي مايكروسافت منتشر گرديد و افرادي كه قصد ارتقاي اتوماتيك از طريق سايت را داشتند، با مشكل مواجه شده و مجبور به تعمير سيستم خود شدند. بنابراين بسياري از كاربران مجبور به پرداخت هزينه براي اين منظور شدند كه مايكروسافت اعلام كرده تمام كساني كه زودتر از يك سال، هزينه اي براي Xbox خود پرداخته اند، مي توانند با ارسال فاكتور آن، هزينه هاي پرداخت شده را دريافت كنند. سهام مايكروسافت در پايان هفته گذشته با 27سنت كاهش به 71/29دلار رسيد. اصولاً در چنين مواقعي، شركت ها با ارائه سرويس هاي اين چنيني، قصد متعادل كردن بازار و برگرداندن سهام به حالت عادي را دارند.
عبدالرضا اميني

دانش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |