دوشنبه ۱۱ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۲ - Jan 1, 2007
ديكتاتور قبل از اعدام:التماس مي كنم اين كار را با من نكنيد
اعدام صدام؛ واكنش قربانيان و متحدان
008577.jpg
008574.jpg
گروه بين الملل  - علاء رشدي سخنگوي اتحاديه عرب در واكنش به اجراي حكم اعدام صدام از آن به عنوان پايان غم انگيز يك تراژدي نام برد، اما براي مردم عراق اين تراژدي به قيمت جان افزون بر 5 ميليون نفر تمام شد.
ديكتاتور 69 ساله عراق هرگز گمان نمي كرد پس از 24 سال حكومت استبدادي پايش به چوبه دار كشيده شود از اين روي تا لحظات قبل از اعدام ظاهر استوار خود را حفظ كرده بود.وي حتي به رغم پيشنهاد مسوولان اجراي حكم حاضر به نوشتن وصيت خود نبود اما به گزارش خبرنگار سي .ان ان پس از اينكه آزمايش هاي پزشكي بر روي او انجام شد و يقين يافت كه اعدام مي شود گفت:التماس مي كنم اين كار رابا من نكنيد.
به گزارش ايرنا آيت الله حكيم در پي اعدام صدام اظهار داشت كه در زمان حكومت وي 5 ميليون نفر كشته شدند.در همين حال يورو نيوز طي گزارشي آمارهاي تكان دهنده اي ازكشتار مردم در زمان حكومت صدام مخابره كرد.بنا بر اين گزارش صدام در طول حكومت خود 600 هزار نفر را اعدام كرد.وي تنها در جريان عمليات انفال كه دادگاه آن تا پيش از اعدام وي ادامه داشت يكصد هزار كرد را قتل عام كرد و در جنگ تحميلي عليه ايران 500 هزار سرباز عراقي را به كام مرگ فرستاد.اين جنايت ها و كشتار ها به گونه اي بوده كه گفته مي شود در طول 24 سال ديكتاتوري صدام، به طور متوسط روزانه بين 70 تا 125 نفر در عراق كشته مي شدند.
مراسم اعدام
صدام حسين بامداد شنبه درمنطقه سبز بغداد و در محل سازمان اطلاعات اين كشور كه پيشتر بازوي اجرايي و اطلاعاتي جنايات وي بود به دار مجازات آويخته شد. زمان اجراي حكم 25 دقيقه طول كشيد و به گزارش ايرنا در زمان اجراي مراحل قانوني آن دادستان، قاضي دادگاه استيناف،نماينده دولت،يك روحاني، اهل تسنن و يك پزشك حضور داشتند.
صدام در زمان اجراي حكم مانع از آن شد كه صورتش را بپوشانند و در فيلم ويدئويي كه از دقايق آخر اجراي حكم منتشر شده وي پيش ازمرگ شهادتين خود را خواند.
جسد صدام به رغم درخواست دخترش به يمن منتقل نشد بلكه به گزارش خبرگزاري فرانسه جنازه وي بامداد يكشنبه در زادگاهش روستاي العوجه واقع در تكريت دفن شد.
در پي اعدام صدام اين شايعه نيز منتشر شد كه ديگر محكومين دادگاه يعني برزان تكريتي برادر ناتني صدام و عواد البندر دادستان دادگاه انقلاب در رژيم بعثي نيز اعدام شدند.اما به گزارش واحد مركزي خبر نوري مالكي گفت كه اين دو تن بعد از عيد قربان به دارمجازات آويخته خواهند شد.
در پي اعدام صدام نوري مالكي نخست وزير عراق كه اين حكم را امضا كرده بود گفت كه با اعدام صدام دوران ديكتاتوري فردي در عراق پايان يافت و به گزارش واحد مركزي خبر عبدالعزيز حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق اظهار داشت كه برگ زريني به تاريخ مبارزات مردم عراق افزوده شد.وي اين واقعه را به خانواده شهداي عراقي تبريك گفت.
اعلام وضعيت فوق العاده
ازسوي ديگر، به گزارش ايسنا با اعدام صدام وضعيت فوق العاده در سراسر عراق به اجرا درآمد .خبرگزاري فارس نيز درخبري به نقل از مقامات امنيتي عراق اعلام داشت كه شهر تكريت چهار روز به عنوان منطقه بسته اعلام شد.
مقامات امنيتي عراق بيم آن دارند كه هواداران صدام و تروريست هاي بعثي در واكنش به اعدام وي براي مدتي بر شدت عمليات خود بيفزايند.
در همين ارتباط ديروزبر اثر انفجار يك خودرو بمب گذاري شده در كوفه 35 نفر كشته و 18 تن زخمي شدند.به گزارش واحد مركزي خبر در انفجاري كه در بغداد نيز روي داد يك تن كشته و پنج نفر ديگر مجروح شدند.
واكنش جهاني به اعدام صدام
اگرچه مردم عراق هنوز در حيرت شوك ناشي از اعدام صدام بسرمي برند و باور نمي كنند كه ديكتاتور به اين سادگي اعدام شد اما با اعلام يك هفته تعطيلي در اين كشور به مناسبت عيد قربان به واقع به جهت كنترل اوضاع و تعطيل بودن جرايد عراقي، هنوز واكنشي از گرو هاي سياسي و مسلح در عراق در خصوص اين واقعه منتشر نشده است. تنها خبرگزاري فرانسه از دست افشاني گروه حاضر در مراسم اعدام و شادماني مردم در بغدادخبر داد. اما جهانيان موضع گيري هاي متفاوني داشتند. اكثر كشور  هاي اروپايي با اظهار اينكه جنايات صدام را دانسته و او را مستحق مجازات سنگين مي دانند اعلام داشتند كه به صورت اصولي با اجراي حكم اعدام مخالف بوده و آن را ناقض حقوق بشر مي دانند.
فرانسه،ايتاليا،استراليا،يونان، فنلاند،هلند، اسپانيا و آلمان از جمله اين كشور ها هستند. اما درمقابل لهستان،انگلستان و آمريكا از اجراي حكم اعدام صدام استقبال كردند.جرج بوش با ابراز رضايت از اعدام صدام اعلام كرد كه مرحله مهمي در تاريخ عراق و راهي براي تحقق دمكراسي در اين كشور بوقوع پيوسته است.بكت،وزير خارجه انگلستان نيز با رضايت از اين حكم صدام را مستحق اعدام دانست.اما در ميان كشور هاي عربي مواضع نشانگر ناخشنودي از اعدام صدام است. به گزارش ايرنا دولت ليبي سه روز عزاي عمومي در اين كشور اعلام كرد و مصر اعدام صدام را رسما محكوم كرد.وزير خارجه سوريه بدون هيچ موضع گيري ابراز اميدواري كرد كه اين اعدام منجر به افزايش خشونت ها در عراق نشود و دولت تونس اعلام داشت كه نبايد صدام را در روز عيد مسلمانان(عيد قربان)اعدام مي كردند.
پاكستان اعدام صدام را رويدادي غم انگيز و نشانه ادامه خشونت در عراق اعلام داشت و مالزي با ابراز شگفتي از اعدام صدام دادگاه او را غيرقانوني خواند.دولت حماس در فلسطين نيز اعدام صدام را يك ترور سياسي و نقض قوانين بين المللي  اعلام كرد.
اكمل الدين احسان اغلو دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي درخبري كه ايرنا به نقل از وي منتشر كرد، بدون هيچ موضع گيري خواهان حفظ آرامش در عراق شد. در مقابل، عمرو موسي دبيركل اتحاديه عرب تاسف خود را ازهمزماني اعدام صدام با عيد قربان ابراز داشت. همين موضع  را حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان نيز اتخاذ كرد. در ميان كشور هاي عربي و اسلامي تنها دولت كويت بود كه از اعدام صدام ابراز شادماني كرده و اعلام داشت كه صدام تقاص جنايت ها ي خود را پس داد. دولت اردن نيز كه روابط حسنه اي با صدام داشت و هم اكنون دختر صدام در اين كشور زندگي مي كند در اين خصوص به سكوت مطلق روي آورده و به گزارش خبرگزاري فرانسه تنها خبر اعدام صدام را بدون هيچ تفسيري پخش كرد.
*توضيح همشهري:در صفحه 10 امروز مطلبي با عنوان"صدام اعدام مي شود"درج شده كه قبل از اجراي حكم وي تهيه و چاپ شده است.

نگاه
چو بد كردي مباش ايمن ز آفات
كاركردهاي صدام پس از مرگ
عزيز شاه محمدي
صدام حسين به دار مكافات آويخته شد. وي 24 سال بر عراق حكومت كرد كه حاصل آن يك جنگ 8 ساله با ايران، يك جنگ كوتاه و بسيار مخرب با كويت و بالاخره 12 سال تحريم كامل و انزواي شديد بين المللي بود. صدام همه اين نكبت و بدبختي براي ملت عراق را به بهانه حفظ كرامت عرب به بار آورد. البته صدام همان قدر به كرامت عرب پايبند بود كه به اسلام. صدام كه همواره دشمني راسخ خود را با اسلام و شعائر ديني پنهان نمي كرد، اما در شرايط دشوار تحريم هاي كامل بين المللي، از درج الله اكبر بر پرچم عراق دريغ نداشت.
صدام فقط با همسايگان عرب و غير عرب خود بد نبود، بلكه با مردم خود نيز خشن و نامهربان بود. صدام گرچه در جريان حمله به كويت 39 موشك به  تل آويو شليك كرد اما در سياست داخلي و خارجي شاگرد مكتب رژيم صهيونيستي بود.
رژيم صهيونيستي با سياست نبود فلسطيني ها يعني نبود فلسطين و نبود فلسطين يعني پايان مشكل نسل كشي سازمان  يافته  اي را بر ضد فلسطيني ها صورت مي دهد. صدام نيز به تاسي از همين روش، بر ضد مخالفان خود مرتكب نسل كشي مي شد. قتل عام شيعيان در جنوب عراق و قتل عام كردها در عمليات انفال و حتي خشكاندن چشمه هاي آب روستاهاي كردنشين فقط بخش فاش شده جنايات صدام بوده است. گرچه صدام به اتهام قتل 140 شيعه در روستاي الدجيل عراق محاكمه و محكوم شد اما خود وي به قوميت و مذهب قربانيان توجهي نداشت. صدام حتي در ارتكاب جنايات نسبت به خويشان و بستگان خود نيز ترديدي به خود راه نمي داد.
ملاك براي كشتن و نكشتن، قوم و مذهب و رابطه خويشاوندي و سابقه رفاقت نبود، بلكه ميزان اطاعت پذيري و نسبت قرباني با ميزان پذيرش صدام ملاك اصلي بود.
صدام همانگونه كه در سركوب مردم عراق از روش هاي اسرائيلي سركوب فلسطيني ها استفاده مي كرد، در جنگ تجاوزكارانه با ايران نيز با روش اسرائيلي -حمله هوايي برق آسا به فرودگاه ها- به ايران حمله كرد.
صدام خود را يك نظامي - سياستمدار توصيف مي كرد اما به واقع نه يك نظامي بود و نه يك سياستمدار. وي زورگيري بود كه اداره امور كشوري به نام عراق را در دست داشت.
آدمي مثل صدام در زماني در عراق حكومت مي كرد كه نداي دمكراسي و حقوق بشر آمريكايي و اروپايي گوش فلك را كر مي كرد و اين ممكن نبود الا اين كه صدام در خدمت منافع آمريكا و اروپا بود. صدام گر چه با شوروي قرارداد 20 ساله استراتژيك داشت اما اهداف آمريكا و اروپا را در منطقه تحقق مي بخشيد. نبايد در اين نكته ترديد كرد كه جنگ هاي تجاوزكارانه صدام بر ضد ايران و كويت، حضور نظامي آمريكا و انگليس را در منطقه توجيه كرد و كرامت عربي كه مدعاي صدام بود را از بين برد. اغراق نيست اگر گفته شود كه صدام براي مسلمانان و اعراب يك نقطه ضعف و يك لكه ننگ بود. نكته آنكه با دفن صدام آثار پديده صدام به اين زودي ها محو نمي شود. از زمان تاسيس عراق هيچ يك از رهبران اين كشور به مرگ طبيعي نمرده اند. صدام و حزب بعث بالغ بر چند دهه از ابزار خشونت استفاده كرده اند.
چنانكه مردم عراق در تعامل سياسي و اجتماعي راهي جز ابراز خشونت بلد نيستند. همين ناآراميهايي كه در عراق شاهد هستيم بركنار از مقاومت در برابر اشغال گران، بخشي نيز ناشي از تربيت سياسي دوره صدام است.
از طرف ديگر برخي رهبران عرب رياكارانه با ابرازتاسف از مرگ صدام، از مرگ صدام به عنوان يك Dirty Bomb استفاده مي كنند. اين دسته از رهبران عرب، اعدام صدام را مرادف با مرگ كرامت عرب و دسيسه عليه سني ها معرفي مي كنند. غرب براي مقابله با جهان اسلام، Dirty Bomb شيعه- سني را دامن مي زند و برخي رهبران عرب نيز با مويه بر جنازه صدام، آتش  بيار معركه شده اند.

كوتاه از جهان سياست
پيوستن بلغارستان و روماني به اتحاديه اروپا
گروه بين الملل - اتحاديه اروپا از امروز با پيوستن روماني و بلغارستان به اين اتحاديه داراي 27 عضوخواهد شد. اين 2 كشور كه داراي پايين ترين درآمد ناخالص ملي در اين اتحاديه هستند، مرزهاي اتحاديه را هم اكنون تا درياي سياه توسعه داده اند.
به گزارش شبكه اول تلويزيون آلمان، با پيوستن اين 2 كشور اكنون كشورهاي يوگسلاوي پيشين نيز اميدوارند هرچه زودتر به اين اتحاديه بپيوندند. تحويل ندادن چندين متهم جنگ هاي داخلي يوگسلاوي عامل اصلي تاخير در گفتگوهاي اين كشورها با اتحاديه اروپاست. تركيه كه از نخستين كشورهايي بود كه تقاضاي پيوستن به اتحاديه را دارد هنوز در پشت در هاي اروپا با مشكلاتي رو به روست.

نگراني پاكستان از برنامه هاي تروريستي
نيروهاي به اصطلاح جهادي
واحد مركزي خبر:  آزاد شدن نيروهاي جهادي در پاكستان، مبارزه با تروريسم را در اين كشور با مشكلات تازه اي رو به رو ساخته است.
به نوشته روزنامه ديلي  تلگراف نيروهاي مقابله با تروريسم در پاكستان براي رويارويي با موج تازه اقدامات خشونت بار به حال آماده باش درآمدند. مسئولان امنيتي پاكستان هشدار دادند، وضع امنيتي در اين كشور اكنون حساس تر از پيش از حملات 11 سپتامبر است.به گفته اين مسئولان به علت آزاد شدن دهها نفر از شبه نظاميان، اكنون مبارزه با گروه هاي تروريست بين المللي بسيار دشوار شده است. اين مسئولان گمان مي برند كه اين افراد در جنايات مختلفي چون توطئه ترور پرويز مشرف و حمله انتحاري عليه كنسولگري آمريكا در كراچي دخالت دارند.وزارت كشور پاكستان در يادداشتي رسمي به سازمانهاي مجري قانون در اين كشور اطلاع داد، اين شبه نظاميان با همكاري برخي گروه هاي تروريستي خطرناك خارجي، در صدد هستند با استفاده از بمب گذاران انتحاري، آمريكايي  ها و انگليسي ها و ديپلمات هاي اين كشور ها را هدف قرار دهند.

انفجار در اسپانيا
ايرنا: مقام هاي بلندپايه اسپانيا از وجود 2 قرباني احتمالي در انفجار روز شنبه سازمان جدايي طلبان باسك (اتا) در فرودگاه بين المللي مادريد خبر دادند.
خوسه لوييس رودريگز زاپاته رو نخست وزير اسپانيا در كنفرانس خبري با خبرنگاران، اين روز را يك روز دشوار، يك روز سخت و بسيار سخت براي اسپانيا توصيف كرد. نخست وزير اسپانيا با ابراز همدردي با مجروحان و حادثه ديدگان، حمله جدايي طلبان را كه فقط درد و رنج مي آفريند به شدت محكوم كرد و در اعتراض به آن، روند گفت وگو با اتا براي دستيابي به صلح را به حال تعليق درآورد.اتا كه پس از چهار دهه نبرد مسلحانه براي جدايي ايالت باسك از اسپانيا، دوم فروردين ماه گذشته اعلام آتش بس دائمي كرده بود، با انفجار روز شنبه خود، اين آتش بس را پس از ?ماه لغو كرد.

چين به نوسازي ارتش ادامه مي دهد
ايسنا: چين اعلام كرد به منظور جلوگيري از هر گونه تلاش تايوان براي استقلال طلبي، به تقويت ارتش خود ادامه خواهد داد و در عين حال متعهد مي شود كه اين توسعه مسالمت آميز خواهد بود.به گزارش آسوشيتدپرس، در گزارش شوراي دولتي چين همچنين آمده است كه سياست دفاعي چين روي حفاظت از مرزها و آب ها، سركوب تروريسم و نوكردن تسليحات متمركز خواهد شد.ارتش  ۳‎/۲ ميليون نفري چين كه بزرگترين ارتش جهان محسوب مي شود، هميشه به خاطر عدم صراحت و شفافيت درباره  ارتقاي خود، مورد انتقاد قرار گرفته است. بودجه  ارتش چين در سال   ،۲۰۰۶  ۳‎/۳۵ ميليارد دلار گزارش شده است؛ اما تحليلگران معتقدند رقم واقعي بودجه ارتش چين بدون احتساب خريدهاي تسليحاتي و ديگر اقلام كليدي، چندين برابر اين رقم است.
يكي از اهداف كليدي كوتاه مدت پكن هميشه اتخاذ يك موضع قاطعانه عليه هر گونه تلاش تايوان براي استقلال طلبي بوده است و از اين رو صدها موشك را به سمت تايوان هدف گرفته است. پكن، جزيره خودمختار تايوان را بخشي از قلمرو و خاك خود مي داند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |