دوشنبه ۱۱ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۲ - Jan 1, 2007
ايران خواستار رسيدگي به تمامي جنايات صدام شد
گروه سياسي- مقامات سياسي و قضائي جمهوري اسلامي ايران خواستار ادامه  يافتن روند رسيدگي به پرونده جنايات صدام و همدستان وي بر ضد ايران در دادگاه بررسي كننده اتهامات وي و همدستانش شدند.
پس از آن كه وزارت امور خارجه در واكنش به اعدام صدام كه تنها به دليل جنايات وي در روستاي الدجيل اجرا گرديد خواستار رسيدگي به جنايات صدام در تجاوز به خاك ايران و ديگر كشورهاي منطقه شد. روز گذشته مقامات قضائي ايران و همچنين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي،  تأكيد كردند بررسي پرونده صدام در مورد ايران بايد ادامه پيدا كند. سخنگوي وزارت خارجه ضمن تأكيد بر اين نكته تصريح كرده بود: مجازات جنايتكاران نبايد دستاويز بدخواهان قرار گرفته و منجر به سوءاستفاده و بروز حساسيت هاي مذهبي و اختلافات فرقه اي شود.

هاشمي رفسنجاني:
غرب وارد ميدان هاي خطرناك نشود
گروه سياسي - رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأكيد بر اين كه ايران در مقابل فشارها تسليم نمي شود، از طرف هاي مقابل ايران در پرونده هسته اي خواست تا عجله نكنند و وارد ميدان هاي خطرناك نشوند.
آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني صبح ديروز در خطبه دوم نماز عيد سعيد قربان، با اشاره به قطعنامه ضدايراني شوراي امنيت گفت: فعاليت هسته اي ايران صلح آميز است و در چارچوب قوانين بين المللي انجام مي شود. خطيب نماز عيد قربان افزود: كيفيت برنامه هسته اي ما براي همه روشن است و بارها از سوي جمهوري اسلامي ايران اعلام شده كه آماده است از طريق مذاكره ابهامات موجود را برطرف كند. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه در فعاليتهاي هسته اي ايران هيچ ابهامي وجود ندارد ، خاطرنشان كرد: كساني كه مخالف اين فعاليت هستند سبب بروز ابهام مي شوند كه نتيجه اين تفكرات آنان صدور قطعنامه شوراي امنيت عليه ايران است.
وي با بيان اين كه پيداست كه بهانه جويي است و براي آينده برنامه دارند، گفت: اين مسئله به آساني نيست كه آنها فكر كنند كشوري مثل ايران را تحريم يا فشار را بر آن زياد مي كنند و ايران تسليم مي شود.
هاشمي رفسنجاني ادامه داد: به همين علت آنان بايد عاقلانه عمل كنند و كار خطرناكي نكنند، ضمن آنكه مسئولان ما نيز بايد با سعه صدر مسايل موجود را حل و فصل نمايند. وي اعدام صدام ديكتاتور عراق را نمونه بارز تحقق وعده الهي خواند و گفت: حوادث عراق و آنچه كه تا به امروز در اين كشور گذشت نشاندهنده عدالت الهي و تحقق سوره فجر است كه خداوند در اين سوره وعده مشخصي داده اند.

طالباني در گفتگو با احمدي نژاد:
نگران بوديم آمريكايي ها صدام را نجات دهند
مهر: محمود احمدي نژاد رئيس جمهور عصر شنبه در گفتگوي تلفني با جلال طالباني رئيس جمهور عراق، عيد سعيد قربان را به وي، دولت و ملت عراق تبريك گفت و براي دولت و ملت برادر عراق سعادت و موفقيت آرزو كرد.
رئيس جمهور در اين گفتگوي تلفني همچنين با بيان اينكه صدام جنايت هاي زيادي را به گور برد و از افشاي آنها جلوگيري كرد، گفت: بزودي تاريخ ابعاد مختلف جنايات اين ديكتاتور عليه ملت عراق و ملت هاي منطقه را مشخص خواهد كرد. جلال طالباني رئيس جمهور عراق نيز در اين گفتگو ضمن تبريك متقابل عيد قربان به رئيس جمهور ، دولت و ملت ايران خاطرنشان كرد: اميدوارم با اعدام صدام ديكتاتور و جلاد عراق زمينه تسريع در بازسازي و تأمين امنيت عراق فراهم شود.
رئيس جمهور عراق درباره اجراي حكم اعدام صدام گفت: نگراني اين بود كه برخي با همكاري آمريكائيها صدام را از مجازات فراري بدهند و عليه ملت عراق توطئه كنند.

رهبر معظم انقلاب:
كريمي راد از مسئولان خدوم و مؤمن بود
گروه سياسي - در پي درگذشت جمال كريمي راد سخنگوي قوه قضائيه و وزير دادگستري حضرت آيت الله خامنه اي پيام تسليتي صادر فرمودند.
متن پيام رهبر معظم انقلاب به اين شرح است:
درگذشت تأسفبار مرحوم مغفور آقاي جمال كريمي راد سخنگوي قوه قضائيه و وزير دادگستري را به خانواده ايشان و نيز به دولت محترم و قوه محترم قضائيه تسليت عرض مي كنم. آن مرحوم از مسئولان خدوم و مؤمن بودند و از خداوند رحيم شمول رحمت و علو درجات را براي ايشان مسئلت مي نمايم.
مرحوم جمال كريمي راد وزير سابق دادگستري پنج شنبه گذشته، در اثر سانحه رانندگي در جاده سلفچگان ،  به رحمت ايزدي پيوست.

محمدجواد ظريف، نماينده ايران در سازمان ملل:
ايران به تنهايي، فناوري هسته اي را توسعه مي دهد
008562.jpg
گروه سياسي نماينده دايم ايران در سازمان ملل متحد تاكيد كرد:  نه تعليق و نه تحريم نمي تواند هدف غرب درجهت جلوگيري از گسترش سلاح هاي هسته اي را برآورده كند، چراكه ايران هم اكنون به تنهايي درحال توسعه فناوري هسته اي صلح آميز خود است.
محمدجواد ظريف در يادداشتي كه در شماره روزنامه لس آنجلس تايمز به چاپ رسيده و ايسنا خبر آن را منتشر كرده است ضمن اشاره به اين كه در 3 سال گذشته، آمريكاو كشورهاي اروپايي جز اينكه بر تعليق نامحدود فعاليت هاي هسته اي ايران اصرار كردند و هيچگونه راه حل درازمدتي ارايه ندادند تصريح كرده است برخلاف آنها، ايران گزينه هاي خوبي ارايه داده كه تضمين مي كند فعاليت  هاي هسته اي آن همچنان صلح آميز باقي خواهد ماند. وي در ادامه به تشريح اين گزينه ها پرداخته است.
وي در ادامه و در مقام اشاره به علت اصلي تعجيل شوراي امنيت براي صدور قطعنامه ضدايراني آورده است: باتوجه به اينكه هيچگونه تهديد قريب الوقوعي از جانب ايران وجود نداشت، علت اصلي ديدار اعضاي شوراي امنيت قبل از آغاز سال نو ميلادي اين بود كه قبل از رسيدن اعضاي جديد در آغاز سال نو ميلادي، كشورهاي غربي از تركيب مطلوب و مساعد شوراي امنيت سوءاستفاده كرده و تحريم ها را عليه ايران اعمال كنند.
درهمين حال، ايسنا به نقل از يكي از اعضاي كميته تجديدنظر در روابط با آژانس خبر داد اين كميته قصد دارد بدون نقض مقررات آژانس، موضوع تجديد نظر دولت در روابط با اين نهاد را عملي سازد.
تلاش براي تحريم قرارداد نفتي ايران و چين
درحالي كه روز گذشته وزير خارجه چين تاكيد كرد كه سياست كشورش در سال آينده در قبال برنامه هسته اي ايران تغيير نخواهد كرد، خبرگزاري فرانسه به نقل از يكي از نمايندگان كنگره آمريكا خبر داد: كنگره آمريكا قرارداد 16 ميليارد دلاري چين و ايران را به منظور بررسي اينكه آيا تحريم هاي آمريكا بايد بر ضد شركت چيني طرف اين قرارداد اعمال شود يا خير، مورد توجه قرارداده است.
تام لانتوس افزود: كنگره اخيراً مصوبه تحريم ها عليه ايران را گسترده تر كرده و بايد به چين اخطار داده شود كه اجراي اين قرارداد ممكن است مجازات هاي سنگيني را برايش به دنبال داشته باشد.
روسيه: راه مذاكره باز است
نماينده روسيه در سازمان ملل اظهار اميدواري كرد تهران براي جلب اعتماد جامعه جهاني نسبت به برنامه هسته اي خود، تدابير مناسب را اتخاذ نمايد. ويتالي چوركين با تاكيد بر اينكه طبق قطعنامه 1737 همه اموري كه به موارد ممنوعه درمورد برنامه هسته اي ايران مرتبط نيست مي تواند آزادانه ادامه داشته باشد، گفت: اين تصميم، همچنين درها را براي ازسرگيري مذاكرات با ايران پس از اجراي درخواست هاي تعيين شده از سوي اين كشور، باز گذاشته است.
مذاكره بوش و مركل درباره ايران
خبرگزاري فرانسه گزارش داد: آنگلا مركل صدراعظم آلمان هفته جاري در سفر به واشنگتن با جورج بوش رئيس جمهور آمريكا درخصوص برنامه هسته اي ايران گفت وگو خواهد كرد.
معاون امور مطبوعاتي كاخ سفيد نيز در بيانيه اي ضمن متهم كردن ايران به تلاش براي توليد سلاح هسته اي اعلام كرد كه بوش و مركل در ضيافت شام كاخ سفيد موضوع جلوگيري از توسعه قابليت توليد سلاح هسته اي در ايران را بررسي خواهند كرد.

باشگاه احزاب
ايسنا: يك عضو جبهه پيروان خط امام و رهبري، با اشاره به طرح مطالبي درباره لزوم جدايي محافظه كاران از اصولگرايان و اين كه اعضاي جبهه پيروان خط امام و رهبري به عنوان جزئي از جريان راست سنتي بايد به اتاق فكر بروند، گفت: اين قصه  جديدي است كه عده اي آن را ساز كرده اند. ابوالقاسم رئوفيان همچنين با رد تقسيم بندي مطرح شده در ارتباط با راست سنتي، راست مدرن يا محافظه كار و اصولگرا، گفت: عقيده  من اين است كه نمي شود بين گروه هاي اصولگرايي كه از دير زمان در عرصه  فعاليت سياسي حضور داشته اند، با جمعي از گروه هاي اصولگراي نوظهور شكاف قائل شد و معتقدم هيچ كدام بي نياز از حضور ديگري نيست.
باشگاه خبرنگاران جوان: سخنگوي جمعيت ايثارگران با اشاره به اينكه برخي سعي در تفرقه افكني ميان اصولگرايان را دارند، هشدار داد: اصولگرايان بايد از انتخابات 24 آذر درس گرفته و براي حضور بهتر در انتخابات هاي پيش رو تنها به رسيدن به وحدت فكر كنند. لطف الله فروزنده تصريح كرد: اصولگرايان از نظر مباني و اصول با يكديگر اختلافي ندارند و تنها در روشهاي مديريتي، اختلاف نظرهايي وجود دارد كه اگر به اين اختلاف نظرها دامن زده شود پيروزي در انتخابات هاي بعدي دشوار خواهد شد.
ايسنا: يك عضو شوراي مركزي جبهه  مشاركت گفت: در همه جاي جهان بهترين فرصت براي اظهارنظر هر ملتي انتخابات است؛ به ويژه در كشورهايي كه نهادهاي مدني شان ضعيف است و دولت هم در تمام زمينه ها وظيفه و مسئوليت دارد. مصطفي تاج زاده طي سخناني در جمع اعضاي جبهه  مشاركت اصفهان افزود: واقعيت اين است كه بيش از نيمي از ايرانيان در انتخابات اخير شركت كردند و در همه جاي جهان وقتي كه آمار شركت كنندگان بالاي 50 درصد است معنايش اين است كه انتخابات از نظر شهروندان امري پذيرفته شده و مشروع است. به اين ترتيب، مردم ما يك بار ديگر ثابت كردند كه در كشور مانه راه انفعال و قهر از صندوق هاي راي را، نه راه دخالت خارجي و نه حركت هاي خشونت آميز را حلال مشكلات جامعه نمي داند. مسير اداره كشور از طريق صندوق هاي راي است.

فردا؛ ارائه گزارش كميسيون فرهنگي مجلس
درباره عملكرد ميراث فرهنگي
فارس: عضو كميسيون فرهنگي مجلس درباره عكس العمل نمايندگان به حضور رحيم مشايي در جلسه رقص و آواز زنان ترك گفت: جمعي از نمايندگان در جلسه فردا (سه شنبه) مجلس در صحن علني به رئيس جمهوري تذكر مي دهند.
سعيد ابوطالب افزود: كميسيون فرهنگي مجلس مشغول تهيه گزارشي از تخلفات و سوء مديريتهاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است كه روز سه شنبه در اين كميسيون قرائت مي شود.
وي در ادامه گفت: در اين جلسه  كه به نام اجلاس گردشگري كشورهاي اسلامي در كشور تركيه تشكيل شده و رحيم مشايي نيز تا پايان مراسم رقص و آواز حضور داشته است، هيچ شخصيت ديگري در حد معاون رئيس جمهوري و وزير از كشورهاي ديگر حضور نداشته است و وي مي توانسته جلسه اي را كه رسميتي نداشته است ترك كند.
نماينده تهران تأكيد كرد: درباره عملكرد معاون رئيس جمهوري بايد رئيس جمهوري پاسخ دهد، ما آماده ايم پاسخ را بشنويم، تا به حال هم درباره رحيم مشايي تذكراتي را به رئيس جمهوري داده ايم اما پاسخي نگرفتيم.

اخبار كوتاه
وزارت دفاع: آيت الله  العظمي مكارم شيرازي گفت: اين نظام ارزان به دست نيامده كه ارزان هم از دست برود. وي در ديدار مسوولان سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، با اشاره به حديثي از امام محمد باقر(ع) اظهار داشت: كسالت و كم حوصلگي، كليد شر و بدبختي است. اسلام دين جديت، تلاش و كوشش است. مردمي  در دنيا پيش مي روند كه فعال و پرحوصله بوده و در مقابل حوادث نامطلوب ايستادگي كنند.
وزارت امور خارجه: سخنگوي وزارت امور خارجه در پيامي غرق شدن كشتي اندونزيايي و كشته و ناپديد شدن شمار زيادي از سرنشينان آن در سواحل جزيره جاوا را به دولت و مردم اندونزي تسليت گفت. سيد محمد علي حسيني سخنگوي وزارت خارجه در اين پيام گفت: ما از خبر غرق شدن اين كشتي كه موجب كشته و مفقود شدن شمار زيادي از سرنشينان آن شد، به شدت متاثريم.
دانشگاه: حسن رحيم  پورازغدي كه در همايش پرسشي براي انديشيدن دانشگاه شهركرد سخن مي گفت، رفاه افراطي را سبب فلج شدن اراده و احساس دانست و افزود: كار كردن، استعدادهاي انسان را شكوفا مي كند و از مشكلات نبايد ترسيد؛ چراكه موجب شكست انسان مي شود. عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصريح كرد: دانشگاهها بايد به ميدان مسابقه ايده هاي علمي زير سايه معنويت توحيدي و الهي و آرامش قلبي تبديل شوند و در اين فضا حتي اگر كسي اقتصادي هم فكر كند، مي بيند كه فكرهاي به وجود آمده در ذهن خلاق دانشجويان از خريد و فروش طلا و نفت هم مهمتر است.
تاريخ: آرشيو ملي بريتانيا روز جمعه بخشهايي از اسناد مربوط به تحولات جهان از جمله ايران در سال ????ميلادي را از طبقه بندي محرمانه خارج كرد. در مجموعه اسناد آزاد شده كه از ابتداي سال ???? ميلادي در اختيار عموم قرار مي گيرد، پرونده ها و گزارشهاي مختلفي نيز درباره ايران سي سال پيش وجود دارد. در اين ميان اسناد مربوط به روابط ايران و عراق به دليل شرايط حساس پس از امضاي معاهده صلح ????در الجزاير از اهميت خاصي برخوردار است.

سخنگوي شوراي نگهبان اعلام كرد:
مغايرت بازگشت ساعت كار بانك ها
به وضع سابق، با قانون اساسي
گروه سياسي عباسعلي كدخدايي درباره نظر شوراي نگهبان درمورد طرح دو فوريتي بازگشت ساعت كار بانك ها به وضع سابق اظهار داشت: نظر به اين كه تعيين اين گونه موارد از امور اجرايي است، با توجه به اصل  ۵۷ قانون اساسي - كه مبين استقلال قواست - مغاير اين اصل بوده ، و اين طرح مغاير اصل  ۶۰ قانون اساسي هم تشخيص داده شد.
به گزارش خبرنگار همشهري ،  سخنگوي شوراي نگهبان در نشست خبري روز شنبه خود با خبرنگاران ، با بيان اين كه انتخابات ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي ، در تهران مورد تأييد قرار گرفته است خاطرنشان كرد: علاوه بر تأييد نتيجه انتخابات خبرگان در  ۲۴ حوزه انتخابيه، صحت انتخابات حوزه چهارمحال و بختياري نيز مورد تأييد قرار گرفت و روز شنبه نتيجه  آن به وزارت كشور اعلام شد.
وي اعلام كرد:  مشغول ارزيابي انتخابات پنج حوزه  انتخابيه مجلس خبرگان استان هاي آذربايجان غربي، ايلام، آذربايجان شرقي، قزوين و اصفهان هستيم كه نتيجه آن به زودي اعلام خواهد شد. ممكن است در بررسي اين چند حوزه مواردي وجود داشته باشد، سعي خواهيم كرد از آرايي كه مردم به صندوق ها ريخته اند دقيقاً پاسداري  كنيم.
كدخدايي با اشاره به طرح ديگري كه در شوراي نگهبان مورد بحث و بررسي قرار گرفته است، اظهار داشت:  طرح دو فوريتي اصلاح بند  ۴ ماده ي  ۲۸ قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي  مصوب  ۱۳۷۸ و الحاق يك بند به آن در شوراي نگهبان مورد بحث قرار گرفت و بر اساس نظر شورا اين بند با توجه به اين كه عده ي زيادي را از حق انتخاب شدن محروم مي كند، مغاير بند  ۸ اصل  ۳ و اصل  ۲۰ قانون اساسي شناخته شد.
وي با بيان اين كه مفاد اصلي اين مصوبه در واقع لحاظ كردن مدرك تحصيلي كارشناسي ارشد براي داوطلبان ورود به مجلس شوراي اسلامي  و ذكر سابقه  مديريتي پنج ساله در بخش هاي مختلف بود ادامه داد: حفظ حقوق عمومي  از جمله مسائل بر عهده دولت است و در اين جا رابطه فرد و دولت بايد مشخص باشد تا حقي ضايع نشود. با توجه به اين امر، اين قسمت مصوبه مي تواند نقض حقوق عمومي  محسوب شود كه مغاير با قانون اساسي است.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |