سه شنبه ۱۲ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۳ - Jan 2, 2007
۲۲ نمايش اين هفته در تالارهاي مختلف به اجرا درمي آيد
تئاتر در شلوغ ترين و پركارترين روزها
008646.jpg
گروه ادب و هنر- با نزديك شدن به بيست و پنجمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر، تئاتر شهر با اجراي 12 نمايش و ديگر تالارهاي تهران با به صحنه بردن 10 نمايش روزهاي شلوغ و پرترافيكي را پشت سر مي گذارنند.
به گزارش خبرنگار همشهري، در اين روزها برخي از سالن ها با به صحنه بردن دو نمايش در روز و بعضي نمايش  ها نيز هر روز با دو نوبت اجرا مي كوشند از آخرين فرصت هاي باقيمانده تا جشنواره استفاده كنند و اجراهاي خود را به حداقل نصاب عدد 18 برسانند.
دنياي ديوانه ديوانه نوشته و كار بهزاد فراهاني، نواي اسرارآميز نوشته اريك امانوئل اشميت به كارگرداني سهراب سليمي، آن كه گفت آري، آن كه گفت نه نوشته و كار مهرداد راياني مخصوص، مرگ فروشنده نوشته آرتور ميلر به كارگرداني نادر برهاني مرند، شوايك نوشته و كار كوروش نريماني، تهران- پرندك نوشته مهرداد راياني مخصوص به كارگرداني  سپيده نظري پور، نجواهاي شبانه نوشته محمد چرمشير به كارگرداني عباس غفاري، مرگ مبارك نوشته و كار حامد ذبيحي، پهلوان پنبه  كار زيبا رئيسي و خواب ديدم پاره هاي ابر كار مريم معيني از نمايش هايي هستند كه در مجموعه  تئاتر شهر هر روز به اجرا درمي آيند.
نمايش هاي پايين گذر سقاخانه از هادي مرزبان، اكبر آقا اكتور تئاتر كار اكبر عبدي، جزغاله هاي عاشقانه به كارگرداني علي هاشمي، چه گوارا كار كامبيز اسدي، كالون: قيام كاستليون ، فسقلي و گربه سياه حقه باز ، يك دختر، يك سرباز و جنايت و مكافات از ديگر آثاري هستند كه در ديگر تالارهاي نمايشي تهران هم اكنون بر صحنه اند.
تالار قشقايي، تالار سايه، تالار نو، تالار هنر، تالار مولوي ازجمله سالن هايي هستند كه هر روز دو نمايش با فاصله اي اندك به صحنه مي برند. نجواهاي شبانه هر روز با دو اجرا و نمايش نواي اسرارآميز به كارگرداني سهراب سليمي نيز در روزهاي پنجشنبه و جمعه در دو نوبت و در ساعت هاي 17 و 19 به اجرا درمي آيند.
هادي مرزبان كه هم اكنون نمايش پايين گذر سقاخانه نوشته اكبر رادي را در تالار وحدت بر صحنه دارد و در روزهاي پنجشنبه و جمعه به دليل اجراي برنامه اي ديگر در اين تالار، نمايش اش را به جاي 30/18 در ساعت 17 به اجرا مي گذارد، مي گويد: اساساً دو اجرايي بودن نمايش ها و يا چند برنامه اي بودن سالن هاي نمايشي توهيني بزرگ به گروه هاي اجرايي است. چون تئاتر خودش يك مراسم است كه بايد باشكوه تمام برگزار شود تا هم تماشاگر و هم گروه اجرايي رضايت داشته باشند. طبيعي است اجراي نمايش با برگزاري مراسم ختم تفاوت دارد و نمي توان پشت سر هم گروه هاي متعدد را سرويس دهي كرد.
مرزبان با اشاره به زمان كوتاه اجراها مي گويد: اين شرايط مناسبي نيست كه بعد از 3 ماه زحمت و تمرين، گروه نمايشي مجبور باشد تالار نمايشي خود را ظرف زمان كوتاهي ترك كند. براي مثال ملودي شهرياران در اجرايي كه سال گذشته داشت جوان مرگ شد، چون با وجود استقبالي كه همچنان ادامه داشت، سالن  اصلي را ترك كرد. در حالي كه مسئولان توجهي ندارند كه يك نمايش درست مثل كودكي است كه بايد از طفوليت به كهنسالي برسد.
عليرضا اوليايي كارگردان نمايش سكوت ميراث تبار من است نيز معتقد است اختصاص دادن 18 نوبت اجرا به يك نمايش به منزله از بين بردن زحمات يك گروه نمايشي است. او كه تا دو روز پيش نمايش خود را در تالار كوچك تئاتر شهر بر صحنه داشت، مي گويد: اين تعداد اجرا همانند به دنيا آوردن يك بچه ناقص است، زيرا يك گروه به مدت 2 تا 3 ماه نمايش خود را تمرين مي كند و پس از آن فقط به مدت 18 شب فرصت عرضه كارشان فراهم مي شود.
در چنين شرايطي وقتي مخاطب از اجراي نمايش باخبر مي شود كه اجراي آن رو به پايان است.

مردگان ، فيلم برگزيده منتقدان
مهر: انجمن منتقدان فيلم شيكاگو درام جنايي مردگان ساخته مارتين اسكورسيزي را به عنوان بهترين فيلم، كارگردان و فيلمنامه اقتباسي سال انتخاب كرد. هلن ميرن (ملكه) و فورست ويتكر (آخرين پادشاه اسكاتلند) در ادامه موفقيت هاي اخير خود توانستند جوايز بهترين بازيگر سال اين انجمن را هم از آن خود كنند. نامه هايي از ايوو جيما كلينت ايستوود به عنوان بهترين فيلم غيرانگليسي زبان و يك حقيقت تلخ ساخته ديويد گاگنهايم نيز به عنوان بهترين فيلم مستند سال انتخاب شدند.جوايز بهترين بازيگر نقش مكمل به ترتيب به رينكو ريكوچي براي بابل و جكي ارل هيلي براي بچه هاي كوچك رسيد. ساشا بارون كوهن براي دو فيلم بورات و شب هاي تالادگا: افسانه ريكي بابي جايزه بازيگر آينده دار را به خود اختصاص داد و ريان جانسن هم براي آجر ، جايزه فيلمساز آينده دار را از آن خود كرد. جايزه بهترين فيلمنامه نصيب پيتر مورگان براي ملكه شد، ضمن اينكه امانوئل لوبزگي، فيلمبردار بچه هاي مردان و كلينت مانسل، آهنگساز فيلم چشمه ، جوايز اين بخش را دريافت كردند.

برنامه هاي امروز جشنواره موسيقي فجر
گروه ادب و هنر- امروز گروه موسيقي بانوان ياوران به سرپرستي نوشين عقيقي ساعت 19 در تالار فرهنگ، غوغا به سرپرستي محسن نفر ساعت 18 در سالن اصلي تئاتر شهر، آذربايجان به سرپرستي عاليم قاسم اف و راميز قلي اف ساعت 30/18 و اركستر موسيقي ملي ساعت 21 در تالار وحدت، رسيتال پيانو و ويلن خاچيك بابائيان ساعت 18 و گروه هاي خليفه شهمير، شهريار، علي اكبر بهاري، محمد اسحاق بلوچ نسب و ماشاالله بامري ساعت 30/20 در بخش نواحي و در تالار رودكي،  گروه ابومراد از لبنان ساعت 19 در نياوران و صبا به خوانندگي فاضل جمشيدي در تالار آويني در چهارمين روز از جشنواره بيست و دوم به روي صحنه مي روند. همچنين در اين روز،  محمدرضا آزاده فر درباره ويژگي تحرير در ساختار ريتميك موسيقي ايراني و سودابه سالم در خصوص نقش گمشده موسيقي در زندگي كودك در ساعت 30/17 در تالار بتهوون به ايراد سخنراني مي پردازند . در بخش تكنوازي نيز كريم صالح عظيمي در ساعت 30/19 در همين تالار آوازخواني مي كند.

پاسخ پارسايي به اعتراض هنرمندان
آثاري كه از جشنواره جا ماندند تا سال بعد فرصت دارند
واحد مركزي خبر: رئيس مركز هنرهاي نمايشي گفت: تئاترهايي كه امسال نتوانستند خود را به جشنواره تئاتر فجر برسانند، فرصت را از دست نداده اند و سال بعد مي توانند در جشنواره شركت كنند.
حسين پارسايي، رئيس مركز هنرهاي نمايشي با اشاره به تغيير روند جشنواره تئاتر فجر از سه سال پيش تاكنون، گفت: امسال نخستين سالي است كه همه نمايش ها بايد اجراي عمومي داشته باشند تا بتوانند در جشنواره حضور يابند. وي با اشاره به مصاحبه محمودرضا رحيمي، مدير نخستين كارگاه فصلي نمايش كه در آن از نبود اطلاع رساني به موقع در اين زمينه گلايه كرده بود، گفت: اين كم لطفي است كه همكاران و دوستاني كه در زمينه تئاتر تجربي و در كارگاه فصلي نمايش فعاليت مي كنند، بخواهند خارج از ضابطه اي كه 3 سال طول كشيده است تا نهايي شود و همه در روند امور آن قرار داشتند به جشنواره راه يابند. پارسايي ضمن تاكيد بر اهميت تئاتر تجربي و حرفه اي گفت: نمايش هاي تجربي و حرفه اي در كشور ما محدود به كارگاه فصلي نمايش نيستند و نرسيدن اجراهاي اين گارگاه به جشنواره به معناي تعطيلي بخش تئاتر تجربي در جشنواره نيست، بلكه نمايش هاي خوبي از طريق اجراي عمومي به اين جشنواره راه يافته اند.

تجلي كودك از دريچه معنويت
گروه ادب و هنر- موزه هنرهاي معاصر فلسطين كه هم اكنون ميزبان نمايشگاهي از آثار برگزيده عكاسان ايراني با عنوان كودك و معنويت است، نشست ويژه اي در ارتباط با موضوع سيري در تجلي كودك از دريچه معنويت برگزار خواهد كرد.در اين نشست كه با حضور جمشيد بايرامي، افشين علاء، سپيده خليلي و مهري ماهوتي از كارشناسان، پژوهشگران و نويسندگان فعال در حوزه ادبيات و هنر كودكان برگزار مي شود، كيفيت حضور و جلوه كودكان در موقعيت هاي معنوي و در عرصه هاي مقاومت حماسي، پاكي و خلوص نگاه و دنياي كودكانه به روايت تصوير و چگونگي بازتاب اين حضور و شهود معصومانه از چشم عكاسان ايراني مورد تحليل و بررسي قرار خواهد گرفت.اين نشست روز سه شنبه ساعت 10:30 برگزار مي شود. حضور براي عموم علاقه مندان در اين جلسه آزاد است.

هنر ايراني
چابهار- همايش موسيقي ملل مسلمان
واحد مركزي خبر: نخستين همايش بين المللي سيماي پيامبر اعظم (ص) در موسيقي ملل مسلمان در بندر چابهار آغاز به كار كرد.در اين جشنواره كه به مدت يك هفته برگزار مي شود گروه هاي موسيقي مذهبي از كشورهاي تاجيكستان، پاكستان، باكو و 6 گروه داخلي از تهران، گرگان، نيكشهر و چابهار شركت مي كنند.اين گروه هاي موسيقي داخلي و خارجي در گراميداشت سال پيامبر اعظم (ص) در تالار وحدت دانشگاه دريانوردي و علوم دريايي چابهار كنسرت موسيقي اجرا مي كنند.
مشهد- جشنواره تئاتر دانشگاهي
مهر: دهمين جشنواره منطقه اي تئاتر دانشگاهي شمال و شمال شرق كشور از امروز به مدت چهار روز در دانشگاه فردوسي مشهد برگزار مي شود. مدير روابط عمومي جشنواره از عزت الله انتظامي، عباس كيارستمي، دكتر قطب الدين صادقي، دكتر رضا خاكي و دكتر اميد روحاني به عنوان ميهمانان جشنواره تئاتر دانشگاهي نام برد. وي همچنين برپايي كارگاه هاي فلسفه هنر با حضور مهناز رضايي و كارگاه و نمايشگاه ماسك با حضور اصغر خطيب زاده در كنار نمايشگاه كتاب را از ديگر برنامه هاي اين جشنواره عنوان كرد.دهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي از 11 تا 15 دي با شركت استان هاي خراسان شمالي، رضوي و جنوبي، سمنان، اصفهان، مازندران، گيلان و گلستان در مشهد برگزار مي شود.
نهاوند- تعطيلي تنها سينماي شهر
ايرنا: مدير سينما فرهنگ نهاوند گفت: تنها سينماي اين شهر به دليل زيان دهي تعطيل است.درآمد سينما از مخارج و هزينه هاي آن كمتر است و در اين زمينه به جاي سوددهي دچار ضرر مي شود.وي افزود: استقبال نكردن مردم از سينما و افزايش مؤسسه هاي عرضه محصولات فرهنگي از عوامل ركود سينماي نهاوند است.وي خاطرنشان كرد: امور سينمايي وزارت ارشاد براي رفع اين مشكل در سال هاي قبل قول مساعد داد، اما تاكنون اقدامي انجام نشده است.
گلستان- جشنواره فيلم هاي پليسي
واحد مركزي خبر: دومين جشنواره فيلم هاي پليسي با عنوان كرانه هاي سرزمين ايران در گلستان گشايش يافت.در اين جشنواره 20 فيلم شامل سينمايي، سريال هاي داستاني، داستاني كوتاه و مستند با موضوع پليس، معضلات اجتماعي و تحقق امنيت به مدت 3 روز در شهرستان هاي گرگان، گنبد، علي آباد كتول، كلاله و بندر تركمن به نمايش در مي آيد.
قزوين- 32 فيلم كوتاه در جشنواره
ايرنا: مسئول انجمن سينماي جوان دفتر قزوين از ارسال ??فيلم كوتاه توليدي اين انجمن به هفتمين جشنواره منطقه اي سينماي جوان در اهواز خبر داد. وي افزود: اين جشنواره پس از وقفه اي چند ساله، مجددا كار خود را امسال در اهواز، خرم آباد و اردبيل از ??دي آغاز كرده و تا ?? دي ماه ادامه دارد.

اخبار كوتاه
جشنواره زمستانه سعدآباد: مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد با همكاري معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران و پژوهشكده هنرهاي سنتي جشنواره زمستانه سعدآباد را برگزار مي كند.
اين جشنواره از سه شنبه 12 تا چهارشنبه 20 دي ماه برگزار مي شود و ساخت بزرگترين آدم برفي و برنامه هاي دانش آموزي، تزئين بزرگترين درخت كاج براي سال نو ميلادي، اجراي نمايش هاي سنتي خيمه شب بازي، سياه بازي و تخت حوضي، نقالي مرشد ترابي و خانم ساقي عقيلي، ساخت تنديس هاي برفي مشاهير ايران و شاهنامه خواني خانم گردآفريد در روزهاي 12، 13، 14، 18، 19 و 20 دي ماه از جمله برنامه هاي آن است.
جشنواره فيلم بهزيستي: نخستين جشنواره فيلم بهزيستي به درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و در راستاي حمايت از سينماي ملي و جشنواره فيلم فجر دوم تا ششم اسفند ماه سال جاري برگزار مي شود. در اين جشنواره علاوه بر نمايش بيش از ??فيلم سينمايي، ?? فيلم مستند، ?? فيلم كوتاه، ?? اثر كوتاه سه دقيقه اي و منتخبي از آثار كوتاه خارجي به نمايش گذاشته مي شود.
پرسش و پاسخ: جلسه پرسش و پاسخ نمايش آنكه گفت آري، آنكه گفت نه امروز پس از اجراي نمايش در تالار سايه مجموعه تئاتر شهر برگزار مي شود. در اين جلسه، مهرداد راياني مخصوص نويسنده و كارگردان نمايش به همراه ساير عوامل به پرسش و پاسخ تماشاگران پاسخ مي دهد.نمايش آنكه گفت آري، آنكه گفت نه هر روز غير از شنبه ها ساعت 19:30 در تالار سايه به روي صحنه مي رود.
اجراي عاليم قاسم اف: عاليم قاسم اف خواننده موسيقي شرق در بيست و دومين جشنواره بين المللي موسيقي فجر به اجراي برنامه مي پردازد.
عاليم قاسم اف كه از صداي او به عنوان صداي سحرانگيز نام مي برند، اولين برنامه اش را با همراهي تار راميز قلي اف امروز با اجراي قطعاتي از موسيقي آذربايجان در تالار وحدت برگزار مي كند. دومين برنامه قاسم اف و راميز قلي اف 13 دي ماه در تالار شهيد آويني فرهنگسراي بهمن است.
همايش آيين هاي عاشورايي: سومين همايش آيين هاي عاشورايي، هشتم تا دوازدهم بهمن در مجموعه تئاترشهر تهران برگزار مي شود. حسين مسافر آستانه، رئيس انجمن نمايش كشور در اين باره گفت: همايش آيين هاي عاشورايي، مجالي براي تعامل گروه هاي نمايشي و پرداختن به تئاتر ديني است، اما تئاترهاي ديني بايد در طول سال، اجراي عمومي داشته باشند.
بازپرسي ويژه: فيلم سينمايي بازپرسي ويژه به كارگرداني رهبر قنبري براي حضور در دومين جشنواره فيلم پليس مراحل آماده سازي فني را پشت سر مي گذارد. قنبري درباره روند آماده سازي فيلم گفت: با اتمام مرحله تدوين فيلم، ساخت موسيقي توسط تورج زاهدي تا 13 دي به پايان مي رسد. در حال حاضر، روح الله جعفربگلو در استوديو حوزه هنري آخرين مراحل صداگذاري و ميكس فيلم را انجام مي دهد. اين فيلم تا اواخر هفته به طور كامل آماده مي شود تا امكان حضور در جشنواره پليس را داشته باشد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |