سه شنبه ۱۲ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۳ - Jan 2, 2007
سازمان بهزيستي مطرح كرد
درخواست افزايش 6 برابري بودجه معلولان در سال آينده
008721.jpg
گروه اجتماعي- سازمان بهزيستي رشد 6 برابري بودجه اجراي قانون جامع حمايت از معلولان را درخواست كرد.
مهدي عبدوس، معاون پشتيباني سازمان بهزيستي، در اين باره گفت:در بودجه سال 86 سازمان بهزيستي 360 ميليارد تومان بودجه براي اجراي بخشي از قانون جامع حمايت از معلولان را پيشنهاد داده است.
عبدوس با اشاره به بودجه در نظر گرفته شده در سال جاري افزود: در صورتي كه رقم پيشنهادي سازمان بهزيستي در اين مورد به تاييد نهايي برسد بودجه اين قانون رشد 595 درصدي خواهد داشت.
وي در گفت وگو با همشهري درباره آخرين درخواست سازمان بهزيستي در متمم بودجه سال جاري توضيح داد: سازمان بهزيستي در قانون متمم بودجه سال جاري كه هم اكنون در مجلس مطرح است 240 ميليارد تومان بودجه براي اجراي قانون جامع حمايت معلولان درخواست كرده است كه در صورت تمايل مسئولان به اجراي اين قانون در سال جاري اين بودجه در اختيار سازمان بهزيستي قرار خواهد گرفت.
معاون پشتيباني سازمان بهزيستي در باره ميزان كل كسري بودجه سازمان بهزيستي گفت: رقم كلي كسري بودجه سازمان بهزيستي كه در متمم بودجه درخواست شده است حدود 500 ميليارد تومان است كه از اين رقم 240 ميليارد تومان براي اجراي قانون جامع حمايت از معلولان، 150 ميليارد تومان كسري بودجه كشوري و 50تا۶۰ ميليارد تومان نيز كسري بودجه استاني است.
چندي قبل در برنامه اي به مناسبت روز جهاني معلولان ابوالحسن فقيه، رئيس سازمان بهزيستي با انتقاد از كمبود بودجه براي اجراي قانون جامع حمايت از معلولان گفت:براي اجراي كامل اين قانون نيازمند 560 ميليارد تومان بودجه هستيم اما در سال جاري تنها 60 ميليارد تومان از مبلغ ياد شده در اختيار سازمان بهزيستي قرار گرفته است.
فقيه با اشاره به 500 هزار معلول پشت نوبت افزود: 16 دستگاه و سازمان موظف به اجراي قانون جامع حمايت از معلولان هستند و به زودي در گزارشي پركارترين و كم كارترين دستگاه را به دولت معرفي خواهيم كرد.
به اعتقاد رئيس سازمان بهزيستي يكي از مهم ترين دلايل ناموفق بودن اجراي قانون جامع حمايت از معلولان عدم اختصاص بودجه لازم به اين امر است.

با مردم
پرندگان را دريابيم
پرندگان زيباترين نشانه هاي وجود خداوند متعال در روي زمين اند، با توجه به رسيدن فصل سرما و بارش برف با ريختن نان خشك ته سفره ها در گوشه  باغچه ها نگذاريم اين مخلوقات زيباي پروردگار و زيبايي بخش زندگي ما بر اثر سرما و گرسنگي تلف شوند.
محمد مستعد- بروجرد
در انتظار سند
200 خانوار شهرك شهيدان جهازي ها واقع در رجايي شهر كرج از 26 سال پيش كه در اين مكان مستقر شده اند، در انتظار صدور سند مالكيت مي باشند، كه اميد است با مساعدت مسئولان محترم بنياد مستضعفان اين مشكل 26 ساله حل و فصل شود.
عسگر مؤذن انصاري- شهرك شهيدان جهازي ها
اتوبوس هاي ريالي و كارت منزلت
@ با رواج اتوبوس هاي ريالي در شبكه اتوبوسراني شهر تهران كارت منزلت بازنشستگان 65 سال به بالا كه براي رفاه حال اين عزيزان صادر شده بود، تا حد زيادي كاركردش را از دست داده است، مگر آن كه، امكان استفاده اين كارت در اتوبوس هاي ريالي هم فراهم گردد.
ناصر جبلي- تهران
آلودگي پودر كيك
پس از مشاهده حشره در پودر كيك توليدي يكي از شركت ها كه هنوز تاريخ مصرف آن يك ماه باقي بود، مراتب را به شركت مربوطه اطلاع دادم اما از رسيدگي به اين مشكل بهداشتي خبري نشد، در حالي كه وزارت بهداشت و درمان، بايد براي اين قبيل توليدات غذايي نظارت لازم را داشته باشد.
قاسم محمدخاني
تخريب رودخانه هاي مازندران
@ از وزارت نيرو و سازمان حفاظت محيط زيست تقاضا دارم، مسأله برداشت بي رويه شن و ماسه از رودخانه هاي استان مازندران را كه حيات اين رودخانه ها را به خطر انداخته است، جدي بگيرند و مانع از اين اقدام مخرب شوند.
جواد سفري- چالوس
برداشت بي رويه آب در حومه مشهد
حفر چاه و برداشت بي رويه آب از دشت هاي كناري شهر مشهد موجب نشست تدريجي اين دشت شده است، خطري كه 10 سال پيش، كارشناسان زمين شناسي آن را يادآوري كرده بودند و بايد مورد توجه قرار مي گرفت.
نيره كمالي- مشهد
مسأله ميدان پروين
از يك سال پيش ميدان پروين واقع در بلوار پروين تهرانپارس براي احداث يك نماد عمراني، تخريب شده است. تسريع در اجراي چنين طرحي با توجه به اين كه ميدان همه روزه در مقابل ديد شهروندان است، ضروري مي باشد.
مليحه محمدي راد- تهران
حق مسكن جانبازان شاغل
اعلام شد كه قرار است حق مسكن جانبازان در حال اشتغال پرداخت شود.اميدواريم هر چه زودتر به اجرا سپرده شود.
فتح الله محمدياري- تهران

با ابلاغ شيوه نامه اجرايي پرونده هاي مطالبه مهريه
زندانيان مهريه آزاد مي شوند
008718.jpg
گروه اجتماعي - آيت الله هاشمي شاهرودي، رئيس قوه قضاييه شيوه نامه  اجرايي پرونده هاي مطالبه مهريه و اعسار را در 16 ماده و يك تبصره ابلاغ كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان زندانها در شيوه نامه  اجرايي پرونده هاي مطالبه مهريه و اعسار آمده است: نظر به اصل دهم قانون اساسي، از آنجا كه خانواده واحد بنيادي جامعه اسلامي است، همه قوانين و مقررات و برنامه ريزي هاي مربوط بايد در جهت آسان كردن تشكيل خانواده و پاسداري از قداست آن و استواري روابط خانوادگي بر پايه حقوق و اخلاق اسلامي باشد.
در بخش اول اين شيوه نامه آمده است، در مراجعات مربوط به دعاوي خانواده، بر اساس دستورالعمل شماره يك طرح جامع رفع اطاله دادرسي ابتدا بايد از طريق واحد ارشاد و معاضدت قضايي اقدامات مقتضي صورت پذيرد و از طرفين به صلح و سازش و تلاش در جهت رفع مشكل از روش هاي غير قضايي دعوت شود و در صورت عدم تمايل زوجين به صلح و سازش يا اصرار زوجه بر دريافت مهريه، كارشناس ذيربط در واحد ارشاد و معاضدت قضايي با برشمردن مزاياي اقدام از طريق اجراي ثبت، مشاراليها را به واحد اجراي سازمان  ثبت دلالت مي كند و در كنار اين امر از بيان مزاياي ساير روش هاي حل مشكل نظير دلالت به شورا هاي حل اختلاف، توصيه به استفاده از داور و يا بهره مندي از نهاد هاي مشاوره دولتي و خصوصي نيز استفاده مي شود.
همچنين در بخش ديگري آمده است، در صورت اصرار طرفين يا زوجه بر اقدام قضايي، مراتب عدم تمايل وي به اقدام از طريق واحد اجراي ثبت به صورت كتبي ثبت شده و به امضاي وي رسيده، آنگاه دادخواست مربوط پذيرفته مي شود. در صورت عدم حصول صلح و سازش، چنانچه زوج دين را قبول نموده؛ اما تقاضاي مهلت براي پرداخت يا تقسيط و ادعاي اعسار داشته باشد، با استناد به رأي وحدت رويه شماره 622 مورخ 29 مهر 1382 هيأت عمومي ديوان عالي كشور اين درخواست در همان دعواي اصلي قابل استماع بوده و دادگاه مكلف به رسيدگي صدور حكم مي باشد. بلافاصله پس از صدور احكام اعسار و تقسيط، اقدامات اجرايي لازم آغاز مي گردد. اعتبار قانوني اين حكم تا زماني است كه در مرحله اعتراض و تجديد نظر حكم دادگاه بدوي نقض نشده باشد.
اقدامات مربوط به زندانيان مهريه
در صورتي كه محكوم عليه بابت بدهكاري مهريه در اجراي ماده 2 قانون نحوه اجراي محكوميت هاي مالي در حبس باشد، بلافاصله پس از صدور حكم تقسيط يا اعسار آزاد مي شود.
مركز امور مشاوران حقوقي، وكلا و كارشناسان و همچنين كانون وكلاي دادگستري موظفند، درخواست هاي ابرازي از سوي زندانيان موضوع مهريه در خصوص وكيل معاضدتي را به صورت خارج از نوبت و ويژه بررسي و وكيل يا مشاور حقوقي موصوف را فوراً به مرجع قضايي اعزام نمايند.
رؤساي دادگستري ها علاوه بر نظارت بر اجراي صحيح بخش هاي مختلف اين شيوه نامه مانند تعيين وقت نزديك، استماع دعوي اعسار ضمن رسيدگي به دعوي اصلي و موارد ديگر، چنانچه به علت كثرت پرونده ها امكان رسيدگي فوري و خارج از نوبت در شعبه اي نباشد، يك نفر از دادرسان علي البدل را جهت رسيدگي به شعبه يا شعب مربوط مأمور مي نمايند.

مهلت 2 ماهه وزارت رفاه براي راه اندازي
بانك اطلاعات ايرانيان
فارس: عضو كميسيون اجتماعي مجلس از مهلت 2 ماهه وزارت رفاه براي راه اندازي بانك اطلاعات ايرانيان خبر داد.
موسي الرضا ثروتي گفت: دو سال است كه وزارت رفاه در بودجه سالانه خود براي راه اندازي بانك اطلاعات ايرانيان بودجه خاصي را در نظر مي گيرد اما هنوز عمليات اين بانك را به اتمام نرسانده است.
وي در ادامه افزود: تبصره 15 قانون بودجه امسال درباره راه اندازي بانك اطلاعات ايرانيان است كه بايد وزارت رفاه مطالعاتش را با محور شناسايي اقشار آسيب پذير انجام دهد.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس اظهار داشت: وزارت رفاه امسال بودجه اي حدود 8 ميليارد تومان براي شناسايي اقشار آسيب پذير، هدفمند كردن يارانه ها و راه اندازي بانك اطلاعات ايرانيان در دست دارد كه بايد سريع تر براي رسيدن به اين اهداف به صورت عملياتي فعاليت كند.
ثروتي گفت: وزارت رفاه مكلف است تا قبل از پايان امسال، بانك اطلاعات ايرانيان را كه شامل اطلاعات درآمدي، وضعيت تحصيلي و وضعيت معيشتي افراد جامعه است را راه اندازي كند.

برنامه جامع كنترل آسيب هاي اجتماعي تدوين شد
فارس: رئيس سازمان بهزيستي كشور از تدوين برنامه جامع كنترل آسيب هاي اجتماعي در اين سازمان و ارسال آن به وزارت رفاه براي تصويب نهايي در هيأت دولت خبر داد.ابوالحسن فقيه افزود: طرح جامع كنترل آسيب هاي اجتماعي در 4 محور كلي شامل ارتقاي كيفيت زندگي و رفاه اجتماعي يا همان پيش گيري از آسيب هاي اجتماعي، مداخله براي كاهش و كنترل آسيب هاي اجتماعي، بازتواني آسيب ديدگان اجتماعي و فراهم كردن زمينه بازگشت آسيب ديدگان به جامعه تدوين شده است.
وي گفت: كنترل آسيب هاي اجتماعي از عهده يك دستگاه خاص خارج است و بايد همه دستگاه ها و نهادهاي اجتماعي اعم از دولتي و غير دولتي در اين زمينه همكاري كنند. وي گفت: اين برنامه اكنون در وزارت رفاه و تأمين اجتماعي در حال بررسي است و به زودي با تصويب آن در اين وزارتخانه براي تصويب نهايي به دولت ارسال مي شود البته در صورت تشخيص هيأت دولت، ممكن است تصويب نهايي آن به صورت قانون در مجلس انجام شود.

۵۶هزارمعتاد پرخطر تحت پوشش
طرح ساماندهي و درمان قرار گرفتند
ايسنا: 56هزار و 400 معتاد پر خطر تاكنون تحت پوشش طرح ساماندهي و درمان قرار گرفته اند. مدير كل درمان و بازتواني ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام اين خبر گفت: تاريخ مراجعه روزانه معتادان به مراكز براي جلوگيري از سوء استفاده، در كارتهاي درماني ثبت شده و چنانچه معتادي در زمان مقرر تحت درمان نرفته باشد، نيروي انتظامي مجاز به دستگيري آنهاست.
سعيد صفاتيان با اشاره به اين كه بيش از 90 درصد مكانيابي ايجاد DIC (مراكز گذري درمان اعتياد) براي اجراي طرح ساماندهي معتادان انجام شده است، اظهار كرد: بر اين اساس تاكنون در 52 كلينيك مثلثي سازمان زندانهاي كشور، 4 هزار نفر و در 54 مركز نگهدارنده با متادون زندانها، 4 هزار و 200 نفر تحت پوشش رفته و 35 هزار نفر نيز مشاوره دريافت كرده اند. وي ادامه داد: همچنين در 167 مركز درمان نگهدارنده با متادون بهزيستي، 6هزار و 500 نفر در 38 مركز OUT RACH (خدمات سيار) دوهزار نفر، 31 مركز گذري ، 3هزار معتاد مشمول، تحت پوشش قرار گرفتند.
مدير كل درمان و بازتواني ستاد مبارزه با مواد مخدر، با اعلام اين كه 20 تا 25 درصد مراكز درماني مورد نياز طرح ساماندهي معتادان، فعال شده  است، اذعان كرد: 42 درصد از بودجه درماني دستگاهها به آنها اختصاص يافته است و چنانچه طي يك ماه باقي مانده مراكز درماني فعال شوند، تخصيص بعدي بودجه كه 5/5 ميليارد تومان است، نيز اختصاص خواهد يافت. وي با اشاره به اين كه آيين نامه راه اندازي مراكز گذري تدوين شده است گفت: بر اين اساس بسياري از مشكلات همچون وسعت فضا، كم شده و همچنين در آيين نامه جديد به جز پزشكان، اجازه رياست DICها به پرستاران، روانكاوان، روانشناسان، مددكاران، تكنسين هاي آزمايشگاه نيز داده شده است.
به گفته صفاتيان، همچنين بر اساس اين آيين نامه از اين پس سازمان بهزيستي و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، هر دو اجازه صدور مجوز تاسيس DICها را دارند و اما اخذ متادون منوط به تصميم وزارت بهداشت است.

پاسخ مسئولان
داراي مجوز
در پي درج شكايت تلفني در ستون با مردم مورخ 28/9/85 تحت عنوان ساخت و ساز در پارك كه مربوط به قطع درختان براي احداث ساختمان در پارك ياس شهرك چشمه مي باشد، پاسخي بدين شرح براي اين ستون ارسال شده است: مورد اشاره شده در طرح مشاركتي شهرداري بوده و داراي مجوز است.
روابط عمومي شهرداري منطقه۲۲ تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |