سه شنبه ۱۲ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۳ - Jan 2, 2007
با تصرف كيسمائو در جنوب
آخرين پايگاه اسلامگرايان در سومالي سقوط كرد
008685.jpg
گروه بين الملل-  نيروهاي دولت موقت سومالي كه از پشتيباني نيروهاي اتيوپي سود مي برند شهر كيسمائو در جنوب سومالي را نيزبه تصاحب خود در آوردند و بدين ترتيب نيروهاي دادگاه هاي اسلامي كه براي مدتي زمام امور بخشي از سومالي را در اختيار داشتند اكنون كنترل شهر هاي اصلي را از دست داده و به سوي مرز كنيا عقب نشيني كردند.
با تصرف كيسمائو دولت موقت اعلام كرد كه همه نيروهاي درگير را به همكاري با دولت موقت دعوت كرده است و در نظرداردثبات و امنيت را به سومالي بازگرداند.پيشروي نيروهاي دولت موقت به سوي كيسمائو به دليل وجود مين هايي كه از سوي گروه دادگاههاي اسلامي در مسير آنان كار گذاشته شده بود با تأخير صورت گرفت ولي همه خبرگزاريها پيش ازظهر ديروز اعلام كردند كه اين شهر از نيروهاي دادگاه هاي اسلامي تخليه شده است.
خبرگزاري فرانسه و رويترزدر گزارش هاي خود نوشتند كه نيروهاي دولت موقت با مقاومتي چشمگير مواجه نشده اند ولي به علت تأخير ورود نيروهاي دولت موقت به كيسمائو غارت هايي در شهر صورت گرفته است.
اتحاديه عرب ابراز اميدواري كرده است كه بحران سومالي از راه هاي مسالمت آميز سرانجام بگيرد و سمير حسني مسئول امورآفريقاي اين اتحاديه به گزارش خبرگزاري شينهوا گفته است كه حل بحران در سومالي بگونه اي يك جانبه غير ممكن است.
عمر موسي دبير كل اتحاديه نيز از تلاش هاي اين اتحاديه براي پيدا كردن راهي براي رسيدن به صلح در سومالي خبر داد.در همين حال علي محمد جدي نخست وزير دولت موقت به بي بي سي گفته است كه تمام نقاط حساس كيسمائو اكنون به تصرف نيروهاي دولتي در آمده است.
با تصرف كيسمائو نيروهاي دادگاههاي اسلامي حداقل به حضور كوتاه خود در سياست هاي علني سومالي پايان دادند ولي اعلام كردند كه به مبارزه خود برضد نيروهاي خارجي ادامه خواهند داد.
شهر كيسمائو كه در 500 كيلومتري جنوب موگاديشو است دومين شهر مهم سومالي به حساب مي آيد و به دليل نزديكي به كنيا از لحاظ نظامي و اقتصادي جايگاه ويژه اي در اين كشوردارد. به گزارش خبرگزاري فرانسه اكنون مقامهاي كنيايي با فرارياني مواجه شده اند كه از ترس غارت در كيسمائو به سوي مرزهاي كنيا در حركت هستند.
دولت كنيا مرزهاي خود را اكنون بسته است و بسياري از پناهندگان در پشت مرزمتمركز شده و در انتظار ورود به كنيا هستند.سومالي در شرق آفريقا اكنون پس از يك دوره پانزده ساله ناآرامي و هرج و مرج در انتظار پا گرفتن دولتي ثابت است.اتحاديه اروپا و در كنار آن دولت آمريكا نيز كه از دولت موقت حمايت كرده اند همكاري اتيوپي با دولت موقت را در درگيري هاي نظامي در چارچوب منافع خود ارزيابي كرده و آن را در راستاي منافع مردم سومالي قلمداد كرده اند.موقعيت استراتژيك سومالي در شاخ افريقا به اين كشور امكان مي دهد در صورت رسيدن به ثبات نقشي اساسي را در امنيت راههاي دريايي كه از خليج فارس تا اروپا از طريق تنگه سوئز ادامه دارند ايفا كند.
از زمان كودتا عليه زياد باره در سال 1991 تا كنون هيچ حكومت ثابتي در اين كشور وجود نداشت و همين موضوع به گروههاي مختلف امكان داد در صحنه سياسي اين كشور خودنمايي كنند.

ظهور ملي گرايي نو در ژاپن
در يك صبح دل انگيز در ماه نوامبر، 300 مدير ژاپني هريك 150 دلار پول پرداختند تا به سخنان يك استاد رياضيات به نام( ماساهيكو فوجيوارا )  درباره احياي عزت ژاپن گوش دهند. فوجيوارا به آرامي و بدون متن و نوشته 80 دقيقه سخن گفت. پيام او كه روح ملي گرايي در خود داشت اين بود: ژاپن عزت و شكوه خود را از دست داده است و عادات آمريكايي بعد از جنگ جاي هويت سامورايي و سنت هاي زيباي ديرينه را گرفته است. او گفت: ما برده هاي آمريكايي ها شده ايم.
توصيه فوجيوارا احياي قدرت احساسي ژاپن است كه در اين صورت مي تواند دنيا را از اين شرايط نجات دهد. به گفته او جوانان ژاپني اكنون به اندازه گذشته عاشق ژاپن نيستند و همين احساس ناكافي براي اين كشور دردسرساز خواهد شد. اين كلام و پيامي است كه اين روزها زياد در ژاپن شنيده مي شود. معلوم نيست كه هدف اين پيام در جامعه پيچيده و در حال تغيير ژاپن چيست.سخن فوجيوارا و همفكران او اين است كه مفاهيم غربي چون آزادي و برابري براي ژاپن مفاهيم مناسب و كارسازي نيستند.
اين حس جديد ملي گرايي در مجلات پرتيراژ ديده مي شود. در اين مجلات با مطرح شدن احتمالاتي چون حمله چين به ژاپن از موضع طرفداران نظامي گري در توكيو و حتي هسته اي شدن اين كشور حمايت مي شود. در اين مجلات كه بيشتر در قطار و هواپيما ميان مردم توزيع مي شود درباره خطرات كشورهاي همسايه ژاپن مانند چين و كره جنوبي هشدار داده مي شود.هفته نامه آساهي به تازگي سلسله گفت وگوهايي را به چاپ مي رساند كه در آن بحث هاي سنگين سياسي براي خوانندگان و مخاطبان ساده جامعه به صورتي قابل درك مطرح مي شود. در اين گفت وگوها افرادي چون نويسنده كتاب ژاپني كه نمي تواند نه بگويد حاضر مي شوند و از خطرات ژاپني سخن مي گويند كه با دخالت آمريكا سياست هايي ضعيف را درپيش گرفته است. به گفته اين افراد آمريكا طرح ويژه اي براي كنترل تجارت ژاپن دارد. استراتژي هاي آمريكا در اين مسير گوناگون است و تحركاتي چون فرستادن بيتل ها به ژاپن در سال 1966 براي فرونشاندن احساسات ضدآمريكايي و فريفتن جوانان ژاپني را دربرمي گيرد.اوج گرفتن چنين موجي در ژاپن اغلب انكار مي شود. تابستان گذشته سخنگوي وقت وزارت خارجه ژاپن اما اعتراف كرد كه ملي گرايي بيشتر در ميان راست ها به پديده اي جديد در اين كشور تبديل شده است. ژاپن 2006 لحن كلامي متفاوت از آن كشور آرام بعد از جنگ در پيش گرفته است. همين ماه گذشته شينزو آبه نخست وزير جديد، دو تغيير عمده را به اجرا گذاشت. يكي تغيير ماهيت آژانس دفاعي ژاپن به وزارت دفاع و ديگري اجباري كردن آموزش هاي وطن دوستانه در مدارس. اين تغييرات باعث تغيير ساختاري ژاپن خواهد شد. شروع شدن بحث درباره هسته اي شدن اين كشور يكي از اين تغييرات ساختاري است.بسياري از ژاپني ها توجهي به اين پيام ها نشان نمي دهند و هنوز طرفدار آرامش و فضاي غيرسياسي هستند. اما ژاپني هاي امروز با ژاپني هاي دهه 1990 بسيار متفاوت هستند. ميزان و گستره اين تغييرات را مي توان با شمارش تعداد ميانه روهايي سنجيد كه هنوز در صحنه ژاپن حضور دارند و صدايشان شنيده مي شود. امروزه در عرصه سياست ژاپن تعداد ميانه روهايي كه درباره موضوعاتي چون عضويت در شوراي امنيت صدايي براي شنيده شدن دارند روبه كاهش است. هر بار كه اين ميانه روها دهان مي گشايند تا حرفي بزنند با واكنش منفي چپ ها يا راست ها روبه رو مي شوند.اكنون فضاي رسانه اي ژاپن بيشتر در اختيار راست هاي افراطي است. شرايط جديد و ظهور ملي گرايي در ژاپن با قدرت گرفتن چين، افزايش نگراني از كره شمالي و توان هسته اي آن و بالاخره گرفتار شدن آمريكا حامي اصلي و هم پيمان ويژه ژاپن در عراق همزمان شده و اين شرايط را در ژاپن پيچيده تر مي كند. بعضي منتقدان و نظريه پردازاني كه اين روزها در رسانه هاي ژاپن سخن مي گويند و مطلب مي نويسند اين پرسش را مطرح مي كنند كه چرا ژاپن قدرت و توان ايستادن در برابر آمريكا را ندارد. در ميان اين بحث ها موضوع احياي ارزش هاي گذشته و سامورايي ژاپن بيشترين طرفدار را دارد. قرار است نظام آموزشي ژاپن اين ارزش ها را براي نسل جديد زنده كند. اين گروه از منتقدان ژاپني مي گويند، ژاپن بايد با گذشته و دوران جنگش روبه رو شود. بخش عمده هويت آرامش طلب ژاپن از اين ديدگاه ناشي مي شود كه اين كشور قرباني جنگ بوده و سند اين قرباني بودن هم هيروشيما و ناكازاكي است. اين ديدگاه در دهه هاي 1960 و 1970 و 1980 به اوج رسيد و در اواخر 1980 با رونق اقتصادي ژاپن، ناديده گرفته شد.
كريسشن ساينس مانيتور‎/۲۷ دسامبر 2006

تعيين جانشين صدام
يك روز پس از اعدام صدام روزنامه الحيات نوشت كه بعثي هاي عراق، عزت ابراهيم الدوري را به عنوان جانشين صدام و رئيس جمهور عراق انتخاب كردند. بنابر اين گزارش يكي از شاخه  هاي بعث در اردن با صدور اطلاعيه اي اين خبر را اعلام كرد. اين در حالي است كه كارشناسان امور عراق معتقدند كه بحث در باره جانشيني صدام به يكي از چالش هاي بزرگ بعثي ها تبديل خواهد شد.در همين حال با كشته شدن يك سرباز ديگر آمريكايي در عراق ارتش اين كشور اعلام كرد كه تعداد كشته شدگانش به سه هزار نفر رسيد.

اعتراض عراق به كشور هاي عربي
گروه بين الملل - واكنش كشور هاي عربي به اعدام صدام باعث ناراحتي دولت عراق شده است. امابغداد تاكنون بطور رسمي به اين واكنش ها پاسخ نداده است. تنها در پي اعلام عزاي عمومي در ليبي دولت عراق رسماً به اين اقدام اعتراض كرد. به گزارش ايسنا وزارت امورخارجه عراق اعلام كرد كه اين اقدام ليبي دخالت در امور داخلي عراق است.

بيم اسرائيل از افشاي مذاكرات تبادل اسرا
گروه بين الملل   - پس از اعلام حماس مبني بر آزادي قريب الوقوع اسراي فلسطيني، عمير پرتس وزير دفاع اسرائيل كه شايعه كناره گيري او اكنون برسر زبان ها است به مقامات اسرائيلي گفت كه مذاكرات مربوط به تبادل اسرا را بي سرو صدا انجام دهند.نگراني اسرائيلي ها از آن است كه به رغم همه خشونت ها و فشار هاي خود سرانجام مجبور شدند براي تبادل سرباز اسرائيلي با زندانيان دربند فلسطيني به شرايط حماس تن دهند و افشاي اين موضوع مي تواند تبعات داخلي فراواني براي آنها داشته باشد.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاري فرانسه وي اين سخنان را در مصاحبه با راديو اسرائيل گفت.روزجمعه ابو عبيده سخنگوي حماس اعلام كرده بود كه در خصوص تبادل اسرا پيشرفت هاي مهمي صورت گرفته است و به زودي اين تبادل صورت مي گيرد.
ايسنا نيز به نقل از روزنامه الحيات اعلام كرد كه پس از پايان تعطيلات عيد قربان محمود عباس و اسماعيل هنيه در اردن با يكديگر ديدار مي كنند.هنيه كه هم اكنون در عربستان بسر مي برد با پادشاه و ديگر مقامات اين كشور در خصوص تشكيل دولت وحدت ملي و مناقشات اخير در فلسطين گفت و گو كرد و قرار است در بازگشت از سفر حج در اردن و با نظارت پادشاه اين كشور با عباس مذاكره كند.
از سوي ديگر منابع آمريكايي ديروز اعلام كردند كه كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا به زودي براي ديدار با مقامات اسرائيلي و فلسطيني به خاورميانه سفر خواهد كرد.
در همين حال به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شبكه خبري المنار كاخ سفيد مدتي است كه كشور هاي عربي را براي عادي سازي روابط با تل آويو تحت فشار گذاشته است و سفر رايس در تداوم همين سياست است.

كوتاه از جهان سياست
بازنويسي قانون اساسي در ژاپن
ايسنا: نخست وزير ژاپن در بيانيه  سياسي خود به مناسبت فرا رسيدن سال نو ميلادي بار ديگر در خصوص بازنويسي قانون اساسي صلح طلب كشورش در سال 2007 وعده داد. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، شينزو آبه نخست وزير ژاپن، طي اين بيانيه اظهار داشت: از زمان به اجرا درآمدن قانون اساسي ژاپن 60 سال سپري شده است و اكنون زمان آن فرا رسيده كه قانون اساسي سازگار و منطبق با عصر جديد تدوين شود.
شينزو آبه كه به خاطر عقايد ميهن پرستانه اش شهرت دارد، وعده داده كه در دوره  تصدي خود به بازنويسي قانون اساسي بپردازد.

هشدار نهادهاي امنيتي پاكستان
نسبت به احتمال حملات فرقه گرايان به شيعيان
واحد مركزي خبر: منابع امنيتي پاكستان از حملات احتمالي لشكر منحله و فرقه گراي جهنگوي به شيعيان پاكستان خبر دادند.روزنامه انگليسي زبان ديلي تايمز به نقل از گزارشي كه به تازگي سازمان هاي امنيتي پاكستان به وزارت كشور پاكستان ارسال كرده اند نوشت لشكر جهنگوي درنظر دارد علاوه بر ترور شخصيت هاي معروف شيعه در پاكستان، مراكز و مساجد شيعيان اين كشور را نيز هدف قرار دهد.براساس اين گزارش عوامل فرقه گراي لشكر جهنگوي با نزديك شدن ماه محرم در نظر دارند بار ديگر فعاليت هاي تروريستي خود را آغاز كنند.لشكر جهنگوي، گروهي فرقه گرا، افراطي و مسلح است كه پيش از اين خود را سپاه صحابه مي خواند. سپاه صحابه پس از اينكه از طرف دولت پاكستان غيرقانوني اعلام شد، نام جديد را بر خود نهاد. اعضاي اين گروه تاكنون ده ها تن از روحانيون شيعه، معلمان مدارس و افراد متدين و سرشناس را در پاكستان ترور كرده اند.

پنتاگون جاسوسان عراقي را آموزش مي دهد
واحد مركزي خبر: وزارت دفاع آمريكا پنتاگون هزار و پانصد آمريكايي عراقي تبار را در سازمان اطلاعات نظامي وابسته به اين وزارتخانه به كار گرفته است.به نوشته روزنامه الزمان، هدف از اين اقدام پنتاگون جمع آوري اطلاعات درباره گروه هاي مسلح عراقي و تحقيق از افراد بازداشت شده وابسته به اين گروه ها است.پنتاگون براي اين افراد نوزده مورد آموزش هاي جداگانه درنظر گرفته است كه ازجمله آنها مي توان به برانگيختن احساسات بازداشت شدگان، ايجاد رعب و وحشت در آنها و تطميع مالي اشاره كرد.پنتاگون همزمان با افزايش حمله به نيروهاي آمريكايي و عراقي اين تدبير را اتخاذ كرده است.

درخواست سناتور آمريكايي از بوش
براي مشورت با كنگره درباره عراق
گروه بين الملل ريچارد لوگار سناتور جمهوريخواه آمريكا ديروز اعلام كرد جورج بوش رئيس جمهور آمريكا بايد قبل از هر تصميمي درباره افزايش نيروهاي آمريكايي در عراق با كنگره مشورت كند.
به گزارش يونايتدپرس از واشنگتن لوگار رئيس كنوني كميته روابط خارجي سناي آمريكا كه به زودي از اين سمت كنار خواهد رفت گفت اگر بوش قبل از تصميم گيري درباره افزايش نيرو در عراق با كنگره مشورت نكند بهاي سياسي سنگيني پرداخت خواهد كرد.از روز گذشته كنگره رسماً تحت كنترل دموكرات ها درآمد. در آمريكا اين نظر وجود دارد كه بايد هرچه زودتر اختيار جنگ و صلح از رئيس جمهور سلب شود و كنگره زمام امور را براساس قانون اساسي به دست بگيرد. كنگره با تعيين بودجه و اختيار استيضاح رئيس جمهور اهرم هاي مناسبي براي كنترل بوش در اختيار دارد.

عراق مهمترين اولويت سياست خارجي تركيه
واحد مركزي خبر: وزير امور خارجه تركيه، عراق را مهمترين اولويت سياست خارجي تركيه در سال 2007 ميلادي برشمرد.
عبدالله گل در گفتگو با روزنامه حريت چاپ تركيه با بيان اين مطلب از احتمال تشديد خشونتها در عراق پس از اعدام صدام ابراز نگراني كرد.

روماني و بلغارستان، فقيرترين اعضاي اتحاديه اروپا
ايرنا: بلغارستان و روماني دو كشور كمونيستي سابق از ديروز به اتحاديه اروپا پيوستند و فقيرترين اعضاي اين اتحاديه شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بخارست، هرچند كه رهبران هشدار داده اند كه بايد اصلاحات دردناكي در هر دو كشور انجام شود، ولي اين لحظه تاريخي هزاران نفر را به كنسرتهايي كشاند كه نيمه شب به عنوان جشن پيوستن به اتحاديه اروپا برگزار شد.

هند و پاكستان اطلاعات تأسيسات هسته اي يكديگر را تبادل كردند
فارس: پاكستان و هند در چارچوب توافقي در مورد تبادل اطلاعات هسته اي، فهرست تأسيسات اتمي خود را مبادله كردند.توافقنامه مزبور كه در سال 1988 بين دو كشور به امضا رسيد، از سال 1992 هر ساله اجرا مي شود و دو كشور براي جلوگيري از حمله به تأسيسات اتمي يكديگر در صورت وقوع جنگ، اطلاعات آنها را با يكديگر مبادله مي كنند. تسنيم اسلم، سخنگوي وزارت امور خارجه پاكستان گفت اطلاعات مربوطه روز دوشنبه همزمان با اولين روز سال ميلادي جديد بين دو كشور تبادل شد.

نخستين روز سال نو و سفر كاري
وزير امور خارجه چين به آفريقا
ايرنا: لي جائو شينگ وزير امورخارجه چين در نخستين مرحله از ديدار خود از هفت كشور آفريقايي، وارد بنين شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كوتونو، اين سفر بيانگر علاقه فزاينده چين به قاره آفريقا است.
لي قرار است پس از يك توقف ??ساعته در اين كشور آفريقايي، از گينه استوايي، گينه بيسائو، چاد، جمهوري آفريقاي مركزي، اريتره و بوتسوانا ديدار كند.
يك سخنگوي وزارت خارجه بنين گفت: لي چند توافقنامه  همكاري امضا خواهد كرد كه در چارچوب آنها بخشي از بدهي هاي بنين به چين بخشيده خواهد شد و علاوه بر آن وامي به ارزش ??ميليون يوآن ( 9/2ميليون يورو، 8/3ميليون دلار) و يك كمك مالي براي تغيير ساختار اداري بنين در اختيار اين كشور قرار خواهد گرفت.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
سلامت
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |