سه شنبه ۱۲ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۳ - Jan 2, 2007
به طول 5.6 كيلومتر
بزرگراه شهيد زين الدين امروز به
فلكه چهارم تهرانپارس مي رسد
گروه شهري   به منظور تسهيل ترافيك و گسترش شبكه بزرگراهي پايتخت، بزرگراه شهيد زين الدين، حدفاصل خيابان سراج تا فلكه چهارم تهرانپارس امروز با حضور شهردار تهران به بهره برداري مي رسد.
به گزارش خبرنگار همشهري، بزرگراه شهيد زين الدين كه از بزرگراه امام علي(ع) آغاز شده و 6/5 كيلومتر طول دارد، پس از افتتاح بخش هايي از آن در ماه هاي گذشته، امروز قسمت شرقي اش به بهره برداري مي رسد.
هنوز بخش هاي مختلفي از اين بزرگراه فعاليت عمراني اش را آغاز نكرده است و به دليل معارضان ملكي، امكان فعاليت در آن وجود ندارد.
بقيه از صفحه اول
برپايه اين گزارش مقدار بودجه هزينه شده براي افتتاح 1550 متر اين بزرگراه كه امروز به بهره برداري خواهد رسيد، رقمي درحدود 6/5 ميليارد تومان اعلام شده است.
بزرگراه شهيد زين الدين براي اتصال به قسمت شرقي تهران و فلكه چهارم تهرانپارس، پس از گذشت از خيابان هنگام با احداث پل روي آن به خيابان سراج خواهد رسيد. كه هنوز در اين قسمت از بزرگراه به دليل معارضان ملكي خصوصي، عمليات عمراني آغاز نشده است.ضلع شرقي اين بزرگراه از خيابان سراج آغاز شده و پس از عبور از بزرگراه شهيد باقري به فلكه چهارم تهرانپارس مي رسد.
اين گزارش همچنين مي افزايد، عمده عمليات عمراني اين بزرگراه احداث پل روگذر بر بزرگراه شهيد باقري به طول 83 متر است.
اين پل داراي عرض دهنه 40 متر بوده و داراي دو دهانه 24 متر و دو دهانه 17 متر است. بزرگراه شهيد زين الدين در ادامه بزرگراه همت و شريان ارتباطي همت به شرق تهران محسوب مي شود.

تهران نياز به 120 ايستگاه
آتش نشاني دارد
سما: سخنگوي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني تهران گفت: بر اساس برنامه و نيازسنجي صورت گرفته شهر تهران بايد 120 ايستگاه آتش نشاني داشته باشد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران فتح الله تيموري افزود: با توجه به اينكه سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني تهران براي خدمات رساني بهتر نياز به اين تعداد ايستگاه دارد، ما تنها 79 ايستگاه حريق فعال داريم.
وي مانع اصلي براي احداث ايستگاه هاي جديد را مشكلات مربوط به زمين بيان كرد و گفت: هر زميني را نمي توان براي احداث ايستگاه آتش نشاني انتخاب كرد زيرا بايد تمامي موارد فني و كارشناسي از جمله اينكه زمين مورد نظر از لحاظ دسترسي به خيابان اصلي ، شعاع عملياتي، مسافت و پيمايش، و زمان دسترسي مورد تأييد كارشناسان قرار گيرد سپس آن زمين براي احداث ايستگاه انتخاب شود.

نگاه
008700.jpg
رسول آذرگون

ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در پي ديدارهاي دوره اي از مناطق شهرداري، چهارشنبه سيزدهم دي ماه با شهروندان مناطق 9 و 15 ديدار خواهند داشت. بر اين اساس ، حبيب كاشاني با حضور در منطقه 9 و منظر
خيرحبيب اللهي در منطقه 15 به بررسي مشكلات شهروندان اين مناطق خواهند پرداخت. شهروندان مي توانند براي ثبت نام ديدار با اعضاي شوراي شهر به روابط عمومي شهرداري هاي مناطق يادشده مراجعه كنند.

هشدار رئيس كميسيون زيست شهري شوراي شهر؛
شبكه فاضلاب تهران تا 30 سال ديگر هم تكميل نمي شود
با وجود گذشت 12 سال فقط 25 درصد از كل شبكه فاضلاب شهر تهران اجرا و تنها 13 درصد از جمعيت تهران را شامل شده است
008703.jpg
گروه شهري - رئيس كميسيون فرهنگي، اجتماعي و زيست شهري شوراي اسلامي شهر تهران نسبت به پيامدهاي زيست محيطي ناشي از تاخير در تكميل شبكه فاضلاب پايتخت هشدار داد و خواستار تامين بودجه مورد نياز از سوي دولت شد.
به گزارش همشهري، رسول خادم ديروز در يك كنفرانس مطبوعاتي گفت: با وجود دستور كتبي رئيس جمهوري و گذشت حدود 10 ماه از سال، هنوز يك ريال از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي براي توسعه و تكميل شبكه فاضلاب تهران اختصاص نيافته است و اين در حاليست كه برابر اعلام شوراياري ها، مشكل فاضلاب جزو 10 مشكل اساسي محلات تهران به ويژه در جنوب شهر به شمار مي رود.
وي گفت: احداث شبكه فاضلاب شهر تهران با 45 سال تاخير از سال 73 آغاز شده و طبق زمان بندي بايد ظرف 23 سال 9 هزار كيلومتر شبكه اصلي و فرعي فاضلاب در تهران تكميل شود، ولي با وجود گذشت 12 سال تنها 25 درصد از كل شبكه فاضلاب شهر تهران اجرا و تنها 13 درصد از جمعيت تهران را شامل شده است در حالي كه هم اكنون بايد نيمي از اين پروژه تكميل مي شد. وي با بيان اينكه حفاظت از محيط زيست، ارتقاي بهداشت عمومي، جلوگيري از آلودگي سفره هاي آبهاي زيرزميني و كشت و كار اطراف تهران از جمله اهداف مهم ايجاد شبكه فاضلاب است و تكميل و توسعه شبكه فاضلاب در تهران با برنامه چهارم توسعه فاصله جدي دارد، گفت: بر اساس ماده 61 قانون برنامه چهارم توسعه 40 درصد از شبكه فاضلاب بايد تا پايان اين برنامه تكميل شود؛ اما در حالي كه سه سال به پايان برنامه چهارم باقي مانده، فقط 25 درصد از شبكه فاضلاب تكميل شده است.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي و زيست شهري شوراي شهر همچنين افزود: طبق برنامه چهارم توسعه، دولت مكلف است سالانه اعتباري حدود 50 ميليارد تومان به شركت آب و فاضلاب تهران اختصاص دهد و از طريق دريافت وام بانك جهاني شبكه فاضلاب توسعه يابد و تكميل شود.
خادم تصريح كرد: حتي در صورت تخصيص 50 ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده ، 20 سال زمان براي جبران تاخير تكميل شبكه فاضلاب تهران نياز است كه در حقيقت تكميل اين پروژه بيش از 30 سال به طول خواهد انجاميد.
به گفته وي در زمان دولت هشتم نيز عليرغم پيگيريهاي فراوان تنها يك ميليارد تومان به شركت فاضلاب براي تكميل اين پروژه اختصاص يافت كه از اين رقم نيز فقط 400 ميليون تومان جذب شد. خادم با اشاره به اين كه سال 84 پيش بيني كرديم كه با روند تخصيص اعتبارات تكميل شبكه فاضلاب شهر تهران نيم قرن طول مي كشد، اظهار داشت: به دليل تاخير در تكميل شبكه فاضلاب تهران بسياري از تاسيسات شبكه آب و فاضلاب نيز فرسوده و از رده خارج مي شود و از اين طريق نيز هزينه هاي مضاعفي بر دوش دولت گذاشته مي شود.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر افزود: حتي شهرداري به دليل كمبود اعتبارات شركت آب و فاضلاب و كمك به آن ناچار شده بدهي ها و هزينه هاي حفاري را از شركت فاضلاب دريافت نكند تا شهروندان در سطح شهر با مشكل مواجه نشوند.
خادم گفت: هم اكنون كه در ماههاي پاياني سال هستيم از دولت انتظار داريم تا اعتبارات تكميل شبكه فاضلاب را در متمم بودجه لحاظ و به مجلس ارائه كند و رقمي را براي امسال اختصاص دهد؛ اگر چه اميد چنداني براي جذب اعتبارات وجود ندارد؛ زيرا بر اساس اطلاعات موجود، اعتبار 50 ميليارد تومان به 36 ميليارد كاهش يافته و هم اكنون نيز اين رقم به 15 ميليارد رسيده و مسلما در مجلس نيز اين رقم كاهش مي يابد و از سويي ديگر با گذشت زمان ديگر فرصتي براي جذب اين اعتبار در سال 85 وجود ندارد.
وي در عين حال تأكيد كرد: نگراني ما از بودجه سال 86 است كه مشكل امسال و سال هاي گذشته بار ديگر تكرار شود كه در آن صورت سازمان آب و فاضلاب، سال آينده حتي براي بازپرداخت وام خود با بانك جهاني با مشكل مواجه خواهد شد.
خادم گفت: هم اكنون كه دولت در حال تنظيم بودجه سال 86 است بايد دغدغه  جدي شهروندان تهراني را براي تكميل شبكه فاضلاب در اولويت جدي قرار دهد، چرا كه بسياري از تبعات زيست محيطي و آلودگي سفره هاي آبهاي زيرزميني آنان را تهديد مي كند. وي افزود: هزينه هاي هر گونه تاخير در توسعه شبكه فاضلاب را مردم تهران پرداخت مي كنند، اما عليرغم دستور رييس جمهور به سازمان مديريت و برنامه ريزي به اين مساله توجه كارشناسي نشده و از اولويت اختصاص بودجه خارج شده كه تقاضا داريم حق و حقوق مردم تهران در بودجه سال آينده براي توسعه شبكه فاضلاب لحاظ شود.
به گفته خادم فاضلابهاي شهر به جنوب تهران سرازير و شهروندان مناطق جنوبي به شدت به اين وضعيت اعتراض دارند؛ اما شهرداري و شركت آب و فاضلاب پاسخي براي آنان ندارند و از سويي ديگر با پيگيري دستورات رئيس جمهوري، هيچ پيشرفتي را در حوزه شبكه فاضلاب شاهد نيستيم و اين امر تبعات منفي زيادي را به دنبال دارد.
وي تاكيد كرد: در صورتيكه سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و دولت براي تقاضاي شهروندان و دستور رئيس جمهوري در خصوص توسعه و تكميل شبكه فاضلاب اقدام نكنند، آسيبهاي زيست محيطي و بهداشتي ناشي از تاخير تكميل اين پروژه را بيان خواهيم كرد.

باوجود سرما و بارندگي ، فعاليت هاي عمراني ادامه دارد
10 ميلياردتومان ، سود سالانه تقاطع سئول- نيايش
گروه شهري- زمان افتتاح تقاطع غيرهم سطح سئول- نيايش در حالي 22 اسفند ماه امسال اعلام شده كه شرايط بد آب و هوايي به ويژه با در نظر گرفتن موقعيت جغرافيايي اين پل در منطقه سردسير شمال تهران پيشرفت كار احداث اين پل را با مشكل مواجه كرده است .
خبرنگار همشهري به نقل از مدير پروژه تقاطع سئول نيايش مي نويسد: با اين وجود عوامل اجرايي اين پروژه به منظور افتتاح به موقع پل سعي دارند بدون توجه به سردي هوا و بارندگي ها كار را بدون توقف ادامه دهند.
كلانتريان مي گويد: هزينه احداث اين پل جمعا حدود 10 ميليارد تومان برآورد شده است و از ارديبهشت ماه امسال تاكنون بيش از 50 درصد كار پيشرفت كرده است .
وي عمده ترين مشكل بر سر راه اجراي اين پروژه مهم ترافيكي را وجود معارضين ملكي دانست و خبر داد: خوشبختانه بعد از ماهها پيگيري و مذاكره به توافقات نهايي مبني بر تملك حدود 2هزارمتر از اراضي آستان قدس رضوي در ضلع جنوب شرق سئول نيايش دست يافتيم، اما در ضلع جنوب غرب اين پروژه همچنان مذاكرات با بانك پارسيان كه بخشي از املاك آنها در مسير اجراي پروژه قرار دارد به نتيجه نرسيده است .
اين مقام مسئول طول پل غيرهم سطح سئول - نيايش را 700 متر و عرض آن را بين 9 تا 15 متر متغير اعلام كرد كه در دو جهت شمالي و جنوبي و جنوبي شمالي هر كدام با دوباند در دست ساخت است.به گفته وي، با احداث اين تقاطع و حذف چراغ راهنمايي، روان سازي ترافيك در تقاطع موازي با خيابان سئول، از شمال در بزرگراههاي چمران، يادگار امام(ره) و سعادت آباد تا انتهاي غربي ترين نقطه تهران، از جنوب در اتوبان كردستان و خيابان
وليعصر و با توجه به احداث راستگرد روان سازي حركت هاي نيايش به سئول و برعكس را شاهد خواهيم بود.
وي اظهار داشت: پيش بيني مي شود با احداث تقاطع غيرهم سطح سئول- نيايش بيش از 7 ميليارد تومان در سال صرفه جويي ريالي ناشي از كاهش اتلاف وقت شهروندان و بيش از 9 ميليون ليتر معادل 4 ميليون دلار (مجموعاً معادل 10 ميليارد تومان) در سال صرفه جويي در سوخت حاصل شود.

با گذشت 3 روز از اجراي طرح جهادي زمستانه 137
۵۰ نقطه از معابر شمال تهران ساماندهي شد
به منظور بهسازي شبكه راه هاي درون شهري و سهولت در تردد وسايل نقليه در 3 روز اول اجراي طرح جهادي زمستانه 137، 50 نقطه از معابر شمال تهران با انجام نهرسازي، لكه گيري آسفالت و جدول گذاري ساماندهي شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك، اين طرح هاي منطقه اي در نوارهاي حفاري فضاي سبز، ورودي و خروجي بزرگراه ها، پياده روها، تقاطع ها و معابر پرتردد شمال تهران از روز شنبه نهم دي ماه تا امروز ( دوشنبه 11 دي ماه) انجام شده است.
براساس همين گزارش در اجراي اين طرح بيش از 70 تن آسفالت با هزينه اي بالغ بر 17 ميليون و 500 هزار ريال در سطح معابر منطقه يك پخش شده و پيش بيني مي شود تا پايان طرح بيش از 150 تن آسفالت ديگر در ساير خيابانهاي شمال تهران پخش شود.
اين گزارش مي افزايد: خيابانهاي شريعتي، شهيد لواساني، قيطريه، رمپ ورودي و خروجي شريعتي به صدر، بلوار 35 متري شهيد اندرزگو، تقاطع صالحي، تقاطع شهيد سباري و اقدسيه ازجمله مكان هايي بوده كه لكه گيري آسفالت در آنها انجام شده است.
اين گزارش حاكي است؛ در طرح جهادي زمستانه شوراياران محلات با استقرار در نواحي، درخواست ها، پيشنهادات و مشكلات را به مسئولان ستاد طرح اطلاع داده وعملكرد نيروها و نحوه اجراي طرح را كنترل مي كنند.
در طول اجراي اين طرح معاونت امور اجتماعي و فرهنگي منطقه نيز اقدام به بررسي نيازهاي دانش آموزان، ارائه كپسول آتش نشاني و ايجاد دپوي شن و نمك در مدارس و مساجد سطح منطقه و همكاري با ادارات مرتبط خواهد كرد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |