سه شنبه ۱۲ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۳ - Jan 2, 2007
معاون وزير بازرگاني در گفت و گو با همشهري:
نرخ جديد نان
تا پايان سال اعلام مي شود
008706.jpg
گروه اقتصادي- سازمان حمايت از توليد كنندگان و مصرف كنندگان نتايج بررسي هاي كارشناسي خود در زمينه نرخ نان را 2ماه پيش به دفتر وزارتي وزارت بازرگاني اعلام كرده و تصميم گيري نهايي در اين زمينه برعهده اين نهاد است.
در حالي كه برخي معتقدند طولاني شدن روند تصميم گيري در مورد نرخ نان علت اصلي نابساماني هاي كمي و كيفي و قيمت آن است و حتي استعفاي رئيس اتحاديه نانوايان نيز در اين چارچوب ارزيابي مي شود ،معاون وزير بازرگاني و رئيس سازمان حمايت از توليد كنندگان و مصرف كنندگان با بيان اين مطلب در تشريح روند تصميم گيري در مورد قيمت نان به خبرنگار ما، گفت: اين سازمان با محاسبه عوامل موثر در قيمت تمام شده نان نتايج بررسي هاي كارشناسي در اين زمينه را به وزير بازرگاني اعلام كرده است و در اين بررسي ها مشخص شده كه سهم هريك از نهاده ها در قيمت تمام شده نان تا چه حد است . معاون وزير بازرگاني مي افزايد: در زمينه قيمت نان در سال 85 تا پيش از پايان سال تصميم گيري مي شود چرا كه انجام اين كار براي تعيين نرخ نان در سال جاري و سال آينده ضروري است.
جواد  علي  اكبريان در زمينه سهم هريك از اين عوامل در قيمت تمام شده نان با توجه به تثبيت نرخ آب ،برق و سوخت ،افزود: در توليد نان تنها نرخ آرد و كالا ها و خدمات مشمول طرح تثبيت قيمت ها ثابت مانده و قيمت ساير نهاده هاي توليد مانند هزينه دستمزد ، اجاره بهاء و برخي متغيرهاي ديگر افزايش يافته است. گرچه نان مشمول كالاها و خدمات طرح تثبيت قيمت ها نبوده و اين طرح مانع افزايش نرخ نان نمي باشد.وي در زمينه ميزان تاثير اين نهاد   ه  ها در افزايش احتمالي نرخ نان مي گويد: اين موضوع به معناي اعلام ميزان افزايش نرخ نان نيست و نمي توانم آن را اعلام كنم هر زمان بررسي نرخ نان در وزارت بازرگاني به پايان رسيد ،نرخ جديد نان اعلام خواهد شد و وظيفه ما بررسي سهم هريك از متغيرها در قيمت تمام شده نان بوده است. گرچه در اين بررسي ها تنها كارشناسي قيمت نان مد نظر بوده و بحث آرد و ساير نهادهاي مرتبط مانند گندم مطرح نيست.
علي اكبريان در مورد نابساماني كمي و كيفي نان و وظيفه سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت ها مي گويد: بررسي قيمت و كيفيت نان بر عهده سازمان تعزيرات آرد و نان است و سازمان حمايت تنها به در خواست اين سازمان به دليل كمبود نيرو در اين زمينه دخالت مي كند .وي در زمينه استعفاي رئيس اتحاديه نانوايان مي گويد: معاونت بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني مسئوليت اصناف را بر عهد داشته و در زمينه علل اين كار و زمان برگزاري جديد انتخابات اعلام نظر خواهد كرد.
استعفاي رئيس اتحاديه نانوايان
اين در حالي است كه پس از گذشت حدود يك ماه از ابلاغ نرخ نامه هاي اتحاديه نانوايان درباره نان كه گفته مي شد مصوبه اوليه وزارت بازرگاني بوده است، رئيس اتحاديه نانوايان هفته پيش از سمت خود استعفا كرده و اين اتحاديه در بلاتكليفي به سر مي برد. اعضاي اتحاديه نانوايان ،طولاني شدن روند بررسي قيمت نان را عامل وضعيت نامطلوب كنوني قلمداد مي كنند. آريانفر، معاون اتحاديه نانوايان مي گويد: در حالي كه پنجم دي ماه سال جاري زمان برگزاري انتخابات هيأت مديره اتحاديه نانوايان بوده و هيات عالي نظارت بر واحد هاي صنفي تنها صلاحيت 18 نفر از كانديداها را تأييد كرده بود اما به دليل مشكلاتي كه درباره تعيين نرخ نان پيش روي اين صنف قرار گرفت انتخابات به تأخير افتاده است.

از سوي وزير مسكن و شهرسازي ابلاغ شد:
دستورالعمل ساخت و عرضه مسكن اجاره اي
گروه اقتصادي - دستورالعمل ساخت و عرضه مسكن اجاره اي توسط وزير مسكن و شهرسازي ابلاغ شد.
به گزارش همشهري، در ماده يك اين آيين نامه آمده است: مساحت مفيد مجموعه هاي مسكوني اجاره اي براي هر واحد نبايد از 75 متر مربع بيشتر باشد.
طبق ماده دوم اين آيين نامه تنها انبوه سازان تعيين صلاحيت شده توسط سازمان هاي مسكن و شهرسازي و نيز نهادهاي عمومي غيردولتي و سازمانهاي دولتي متولي امور خانوارهاي كم درآمد مي توانند اقدام به ساخت اين واحدها براي خانوارهاي مشمول كنند. اين در حاليست كه نهادهاي متولي امور خانوارهاي كم درآمد و تعاوني هاي مسكن در اجراي اين دستورالعمل در اولويت قرار دارند.بر پايه اين گزارش، براي ساخت اين واحدها كمك هاي تشويقي در نظر گرفته شده است كه مهم ترين آن واگذاري زمين به سازندگان حسب درخواست آنها متناسب با امكانات موجود، است. قيمت زمين نيز براي بهره برداران متولي خانوارهاي كم درآمد معادل قيمت تمام شده زمان واگذاري قيمت منطقه اي به علاوه هزينه هاي مستقيم مربوط و براي بهره برداران بخش خصوصي ، معادل قيمت كارشناسي زمان واگذاري، محاسبه مي شود كه پس از اعمال حداكثر 20 درصد تخفيف حسب نظر رياست سازمان هاي مسكن و شهرسازي در صورت عدم استقبال سازندگان از طرح در پايان مدت بهره برداري واحدهاي اجاره اي كه نبايد كمتر از 5 سال باشد وصول مي گردد.به گزارش همشهري، همچنين سقف تسهيلات بانكي اعطايي به ازاي هر واحد مسكوني 13 ميليون و 500 هزار تومان تعيين شده است كه فارغ از كثرت واحدها و وحدت سازنده يا بهره بردار قابل تبديل به فروش اقساطي است، طول دوره مشاركت مدني هم حداكثر 2 سال و دوره فروش اقساطي با روش تقسيط پلكاني، حداكثر 15 سال تعيين شده است.اين گزارش حاكيست: سازندگان مجموعه هاي مسكوني اجاره اي در بافت هاي فرسوده شهري و شهرهاي جديد علاوه بر تسهيلات و كمك هاي فوق ، از 50 درصد تخفيف در هزينه خدمات انشعاب آب ، برق ، تلفن، گاز، فاضلاب ، صدور پروانه ساخت شامل عوارض احداث و تراكم ساختمان واحدهاي مسكوني برخوردار خواهند شد.

پيش فروش بليت هاي نوروزي قطار از امروز شروع مي شود
بليت هاي غيرهمنام و قلم خورده اعتبار ندارد
گروه اقتصادي - پيش فروش بليت  قطارهاي مسافري براي بهمن و اسفند 85 و فروردين 86 از امروز براي مسير مشهد و از فردا براي كليه مسيرها آغاز مي شود.
روابط عمومي شركت هاي قطارهاي رجاء با اعلام اين خبر اضافه كرده است : به منظور جلوگيري از سوء استفاده هاي احتمالي و بازار سياه بليت با رؤيت اصلي شناسنامه يا كارت شناسايي معتبر و بنام مسافر صادر مي شود و بليت هاي غير همنام و قلم خورده فاقد اعتبار مي باشد.در هنگام سفر متصديان كنترل بليت و رؤساي قطار بليت هايي را كه به نام مسافر نبوده و يا مخدوش و داراي قلم خوردگي باشد ابطال و از مسافرت دارندگان اين گونه بليت ها جلوگيري مي نمايند.
براي هر فرد تنها يك كوپه و حداكثر به تعداد اعضاي خانواده بليت صادر مي شود تا امكان استفاده براي عموم فراهم شود.
فروش بليت از طريق شبكه رايانه اي در بيش از 400 مركز فروش در سراسر كشور انجام مي شود كه نبود بليت مورد نظر مسافران در يك مركز به منزله اتمام آن در كل شبكه است و نيازي به مراجعه به مراكز ديگر نمي باشد.شماره تلفن سامانه اطلاع رساني 139، براي ارائه اطلاعات لازم در زمينه سفر با قطار به صورت شبانه روزي فعال است.

۴ طرح بزرگ توليد برق
در اولويت كاري دولت
008709.jpg
گروه اقتصادي- دولت چهار طرح توليد برق و سد سازي كشور را به عنوان طرح هاي ويژه با هدف جلب حمايت هاي مالي خاص تصويب كرد.
عباس علي آبادي مديرعامل شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران ديروز در جمع خبرنگاران افزود، طرح هاي سد و نيروگاه برق- آبي گتوند، كارون چهار، سد سيمره و نيروگاه تلمبه ذخيره اي سياه بيشه، چهار طرحي است كه از سوي دولت داراي اولويت شناخته شده است. به گفته وي اين طرح ها بايد با اختصاص بودجه مورد نياز تا پايان برنامه چهارم خاتمه يابد.
علي آبادي افزود: با اجراي اين چهار طرح بيش از چهارهزارو 480مگاوات به ظرفيت نيروگاهي و 10 ميليارد متر مكعب آب به ذخاير آبي كشور افزوده مي شود. اين طرح ها در حال حاضر بطور متوسط 40 درصد پيشرفت دارد و دولت براي تامين مالي و حمايت از روند اجراي آنها به صورت ويژه حمايت از اين طرح ها را در دستور كار خود قرار داده است.
به گفته وي تا پايان برنامه چهارم بايد حدود 28 ميليارد ريال براي خاتمه اين طرح ها هزينه شود.
علي آبادي با تأييد مشكل تأمين مالي طرح هاي اين شركت گفت: براساس مذاكرات صورت گرفته قرار است تا با شرايط مالي منابع خارجي از محل حساب ذخيره ارزي حدود ?ميليارد دلار براي تكميل پروژه هاي اين شركت اختصاص داده شود.

گفت وگوي امروز
اصلاح قانون كار در راستاي سياست هاي اصل 44
گروه اقتصادي- از جمله نگراني ها پيرامون سياستهاي اصل 44 و خصوصي سازي، افزايش بيكاري است.
اين در حاليست كه خصوصي سازي بنا به اعتقاد كارشناسان نه تنها باعث موج بيكاري نمي شود، بلكه زمينه ساز توسعه اقتصادي و حتي جذب نيروهاي كارآمد با درآمدهاي بالا مي گردد. در خصوص چگونگي اجرايي شدن ابلاغيه مقام معظم رهبري در حوزه كار كشور، با سيدمحمد جهرمي وزير كار و امور اجتماعي گفتگو كرده ايم.
***
مسئولان دولتي براي اجراي دقيق سياستهاي كلي اصل 44 قانون اساسي چه اقداماتي بايد انجام دهند؟ 
از آنجايي كه اصل 44 قانون اساسي براي اجرا شامل سه بند الف، ب و ج است، لذا جهت بررسي اين اصل بايد هر سه بخش آن را مورد توجه قرار دهيم. در ابلاغ سياست هاي كلي بند الف كه در دولت گذشته به تصويب رسيد، مقام معظم رهبري تأكيد كردند كه بخش دولتي در توسعه و راه اندازي واحدهاي جديد، بنگاه هاي بزرگ صنعتي صدر اصل 44، مانند كشتيراني و... درگير نشود و در جهت توانمندسازي بخش هاي اقتصادي غير دولتي، عمومي و مردمي حركت كند و اجراي طرح هاي جديد را به اين بخش بسپارد.متأسفانه تاكنون در دولت ها نوع نگاه اقتصادي بيشتر در بخش دولتي ديده شده است، در اين ميان هم بخش خصوصي و عمومي توانمندي كه در صنايع بزرگ بتواند حضور مؤثر داشته باشد، نداريم.در واقع بايد مسئولان دولتي براي اجراي سياست هاي بند الف اصل 44 با برنامه ريزي دقيق براي توانمند سازي بخش غيردولتي، كوچك كردن سازمان ها، مؤسسات و وزارتخانه ها تلاش كنند.
ابلاغ بند الف  اصل 44 به مراتب مهم تر از 2 بند ديگر است و تا تشكيلات و مشكلات مديريت وزارتخانه ها حل نشود، به هيچ عنوان نمي توان آن 2 بخش ديگر را كاملا اجرايي كرد.
با اين حساب بايد گفت بند الف اصل 44 تاكنون اجرا نشده است؟
بله. سياست هاي اين بند از اصل 44 اصلا اجرا نشده است، چرا كه هنوز وظايف تصدي گري و مدل تمركز زدايي كشور تعريف نشده اند. هدف از ابلاغ اصل 44 درآمدزايي نيست، بلكه كوچك كردن وظايف تصدي گري دولت، بهره وري و توسعه اشتغال هدف اصلي اين اصل است.
اجرايي شدن بندهاي اصل 44 قانون اساسي آيا باعث افزايش نرخ بيكاري خواهد شد؟
در ابلاغ بند ب اصل 44، بر رونق بخش تعاوني كه نيازمند اصلاحات است تأكيد شده است كه به اين منظور بايد شركت هاي سهامي عام در قالب تعاوني ها تشكيل شوند. در ابلاغ بند ج نيز مقام معظم رهبري متذكر شده اند كه شركت هاي دولتي غير از شركت نفت و بانك ملي با الزاماتي بايد به بخش خصوصي واگذار شوند. از آن جايي كه تا امروز هدف دولت ها و مجلس از خصوصي سازي صرفاً درآمدزايي بوده است، لذا شاهد به هم ريختن اقتصاد و اشتغال در كشور بوده ايم. اگر واگذاري امر تصدي گري به مردم، بالابردن بهره وري و توسعه و در پايان حفظ اشتغال پايدار، هدف هاي اصلي خصوصي سازي باشند، چون ارزش گذاري سهام شركت ها و واحدهاي توليدي بر اين مبنا خواهند بود، لذا شاهد افزايش نرخ بيكاري نخواهيم بود.
در اصلاح قانون كار آيا اهداف اصل 44 قانون اساسي اعمال خواهد شد؟
روح ابلاغيه اصل 44 مبتني بر توسعه، بهره وري، اشتغال، توليد ثروت، رفع فقر و بيكاري و افزايش درآمد سرانه كشور است. با توجه به آنكه در تمامي قوانين كشور بايد اين نگاه وجود داشته باشد و در صورت لزوم بازنگري هايي هم صورت گيرد، لذا اصلاحاتي كه در قانون كار صورت مي گيرد، بايد با توجه به نگاه حمايتي از قشر كارگر اعم از كارگران قرارداد دائم و موقت باشد. حتي بيكاران هم در اين اصلاحيه مدنظر خواهند بود.

اعلام آخرين مهلت استرداد فيش هاي
ثبت نامي تلفن همراه
گروه اقتصادي- درپي كاهش قيمت سيمكارت در بازار آزاد كه در برخي كد ها حتي از نرخ دولتي نيز كمتراست تقاضاي استرداد هزينه پرداختي ثبت نام كنندگان افزايش يافته است.
به گزارش همشهري با افزايش درخواست هاي ثبت نام كنندگان ديروز شركت ارتباطات سيار اعلام كرد: همه دارندگان فيش هاي ثبت  نامي دربهمن ماه سال 84 كه هنوز زمان دريافت سيم كارتشان اعلام نشده است، فقط تا هفدهم ماه جاري، براي استرداد فيش و دريافت كل مبلغ ثبت نام، فرصت دارند.

با تصويب شوراي پول و اعتبار
تسهيلات اشتغال زايي تا سقف 200 ميليون ريال
با تضمين افراد قابل پرداخت است
گروه اقتصادي - بر اساس مصوبه جديد شوراي پول و اعتبار، بانكها مي توانند در ارتباط با اعطاي تسهيلات اشتغال زايي و زودبازده توسط بانكهاي دولتي تا سقف 200 ميليون ريال، تضمين زنجيره اي را هم به عنوان وثيقه از متقاضيان دريافت كنند. محمد مهدي مفتح عضو شوراي پول و اعتبار در اين باره به خبرنگار ما گفت: تاكنون براي تسهيلات اشتغال زايي كوچك و زودبازده، امكان تضمين زنجيره اي وجود نداشت كه با مصوبه شوراي پول و اعتبار، اين امكان فراهم شد. وي افزود: با اين مصوبه، افرادي كه از بانك تسهيلات اشتغال زايي و زودبازده دريافت مي كنند، مي توانند سفته ضمانت يكديگر را امضا كنند و به عبارتي ضامن يكديگر شوند.به گزارش همشهري، شوراي پول و اعتبار در هزار و هفتاد و چهارمين جلسه خود كه روز شنبه نهم ديماه در بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران برگزار شد علاوه بر مصوبه فوق، دستورالعمل اجرايي تأسيس، فعاليت و نظارت بر صرافي ها و دستورالعمل هاي طبقه بندي دارايي هاي بانك ها و مؤسسات اعتباري را نيز تصويب كرد.

۱۱+كشاورز برتر ايران معرفي شدند
ايرنا : به مناسبت هفته جهاد كشاورزي 116كشاورز برتر و منتخب سال 1385ايران با حضور وزير جهادكشاورزي معرفي شدند، كه در ميان آنها يازده كشاورز زن به عنوان كشاورز نمونه ديده مي شود.
پيمان فلسفي مديركل دفتر هماهنگي و ترويج وزارت جهاد كشاورزي، در زمينه چگونگي انتخاب كشاورزان نمونه كشور در سال 1385، گفت: نحوه انتخاب كشاورزان نمونه در سال جاري براساس ابتكار عمل ارائه شده از سوي وزير جهاد كشاورزي صورت گرفت.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |