سه شنبه ۱۲ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۳ - Jan 2, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
استوارترين كارها 3 چيز است:  ياد خداوند در همه حال، رعايت انصاف بر ضرر خويش و تقسيم مال با برادر ديني.

نهج الفصاحه، ص 57، ح 290
امروز با حافظ
خرمن سوختگان را همه گو باد ببر
روي بنماي و وجود خودم از ياد ببر
گو بيا سيل غم و خانه زبنياد ببر
ما چو داديم دل و ديده به طوفان بلا
آب و هوا
008688.jpg

عكس روز
008694.jpg
عكس: رويترز‎/ آلي سانگ
چند جوان ماجراجو در چين، مسابقه دو در برج مرواريد شهر شانگهاي برگزار كردند. اين دونده كه در عكس مشخص است زودتر از ساير شركت كنندگان از پله هاي اين برج 263 متري بالا رفت و به مقام قهرماني دست يافت.

آلودگي هواي تهران
008691.jpg
آلودگي هواي تهران

فرهنگسرا
راه اندازي نمايه
كتابخانه هاي بهاران و دكتر حسابي باهدف ارتقاء سطح فرهنگ مطالعه و ايجاد امكان تحقيقات براي دانش آموزان و دانشجويان اقدام به راه اندازي بخش نمايه كرده اند. اين بخش شامل چكيده مقالات نشريات و مجلات از سال 77 تاكنون مي باشد. علاقه مندان به منظور بهره برداري و استفاده از سرويس دهي اطلاعاتي نمايه مي توانند همه روزه از ساعت 9 الي 20 به كتابخانه بهاران (فرهنگسراي اقوام) و كتابخانه دكتر حسابي مراجعه و يا به منظور كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 66218568 و 55731697 تماس بگيرند.

آغاز ثبت نام دوره هاي ورزشي
مجموعه فرهنگي، ورزشي فرهنگسراي بهمن در راستاي شعار ورزش، سلامت و نشاط براي دوره زمستاني ثبت نام مي كند. كلاس هاي ورزشي اين مجموعه شامل هنرهاي رزمي ازجمله كاراته، تكواندو، كونگ فو و بسكتبال، واليبال، فوتسال و اسكيت است. مجموعه فرهنگي ورزشي فرهنگسراي بهمن تا 20 دي ماه و همه روزه از ساعت 8 تا 17 از علاقه مندان ثبت نام به عمل مي آورد. ورزش دوستان مي توانند براي ثبت نام به نشاني ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن مراجعه و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 55055386 تماس بگيرند.

عيد تا عيد
مراكز فرهنگي هنري منطقه 4 برنامه هاي شاد و متنوعي را تحت عنوان عيد تا عيد همزمان با فرارسيدن عيد سعيد قربان و عيد سعيد غدير تا 24 دي ماه برگزار مي كند. اين برنامه ها شامل جنگ هاي شاد و متنوع، شبي با سادات، مسابقه بهترين sms (پيام كوتاه) با موضوع احاديث پيامبر، شب شعر غدير، مسابقه بهترين نقاشي از مناسك حج، مسابقه كتابخواني مناسك حج، مراسم استقبال از حجاج، مسابقه كليپ رايانه اي، مسابقه بهترين ترسيم صلوات، مسابقه دارت و تنيس بانوان، نمايشگاه تمبر و... مي باشد. علاقه مندان مي توانند براي شركت در اين برنامه ها به فرهنگسراي طبيعت، مجتمع فرهنگي حكيميه، خانه فرهنگ صدف، كتابخانه اميد و لويزان مراجعه نمايند.

بازتاب
مسابقه خير
احمد مسجدجامعي
008697.jpg
طرح انتشار كتاب به همراه روزنامه همشهري باب جديدي را در حوزه فرهنگ و نشر مي گشايد و اينجانب با توجه به تجربه اي كه در زمينه فرهنگ و كتاب دارم مي دانم كاري را كه آغاز شده مسير دشواري را پيموده و از اين حيث و نيز از جهت بداهه قابل تقدير و تشكر است. بر همين اساس بي مناسبت نمي دانم نكاتي را بيان كنم:
۱ -   براي نخستين بار است كه در تاريخ مطبوعات ايران روزنامه اي متولي نشر كتاب در حد وسيع و بدون دريافت هيچ گونه وجه اضافه اي شده است و اين نوآوري، قابل توجه و تقدير است. در حقيقت اين بار هيچ كدام از رسانه ها جاي ديگري را تنگ نكرده ، بلكه يكديگر را تكميل يا ترغيب مي كنند، معناي درست از مسابقه خير در حوزه فرهنگ همين است. امروز روزنامه همشهري در اقدامي نو مستقيم به همراه روزنامه به چاپ و توزيع كتاب پرداخته است. اميد است، در آينده به همين شيوه شاهد همكاري نزديك تر رسانه ها در حوزه هاي فرهنگي و هنري باشيم و شكل هاي ديگري از محصولات فرهنگي در اختيار علاقه مندان به همين شيوه قرار گيرد.
۲ - همه مي دانيم كه به دلايل مختلف از جمله ضعف هاي اساسي در نحوه نگرش به كتاب و آفرينش هاي فرهنگي، معيوب بودن ساز و كارهاي نشر، ضعف شبكه توزيع و بالا بودن نسبي قيمت كتاب، شمارگان كتاب در حد قابل قبولي نيست؛ اين نيز ويژگي منحصربه فرد چنين كاري است كه اثري با شمارگان دست كم چهارصد هزار نسخه وارد بازار مي شود و مي تواند در رشد گرايش به مطالعه مفيد و مؤثر باشد. يكي از راه هايي كه براي تشويق كتابخواني در سياستهاي فرهنگي كشور وجود داشت ارائه آثار كم حجم با موضوع مناسب و جذاب و مخاطب فراگير، با نگاه فرهنگي و به دور از داوري ها و منافع و مصلحت  انديشي  هاي خاص گروهي و با قيمت ارزان و شبكه توزيع وسيع بود كه اميدوارم در اين طرح اين مهم مورد توجه قرار گرفته باشد.
۳ - يكي از اقدام هاي نيكو در سال هاي گذشته در حوزه فرهنگ، تعيين مناسبت ها و روزهاي مشخصي در تقويم به نام مشاهير و بزرگان يا مناسبت هاي خاص ديني، ملي، هنري و تاريخي انقلاب بوده است؛ از قبيل ايام و روزهاي سعدي، حافظ، شيخ صدوق، فردوسي، علامه مجلسي، خيام، عطار، ابن سينا، بيروني، مولوي و يا روز خبرنگار، شعر و ادب فارسي، نيايش، قلم، صنعت چاپ، سينما، تئاتر، موسيقي، كتاب، پژوهش، خليج فارس و نيز روز ولادت حضرت علي اكبر به عنوان روزجوان و جشن هاي رضوي، اميد ( شعبانيه) و آسمان (ايام عيد قربان تا غدير). خوشبختانه استقبال خوبي در سطح بين المللي از اين مناسبت ها به عمل آمده؛ به طوري كه همزمان با بسياري از اين روزها نه تنها در ايران بلكه در بسياري از كشورهاي جهان مراسم ويژه اي براي بزرگداشت و تجليل اين شخصيت هاي ارزشمند ايراني و ايام مبارك ديني و ملي برگزار مي شود. همه اينها موضوع هايي است كه مي تواند مبناي انتشار كتاب هايي به همراه همشهري شود كه به تقويت مباني فكري در حوزه شناخت بيشتر ايران و اسلام بينجامد.
۴ - با توجه به اينكه اين آثار براي مخاطب وسيع توليد و توزيع مي شود لازم است موضوع و محتوا معطوف به سطح عمومي خوانندگان باشد تا توفيق بيشتر اين كار را ضمانت كند. در ضمن براي علاقه مندان به اين مباحث مي توان در پايان هر كتاب ، كتاب هاي مناسب در اين زمينه را معرفي كرد كه اين موضوع كمكي به حوزه نشر و تأليف كشور نيز خواهد بود. خوشبختانه شروع اين فعاليت با عنايت به مناسبت سال پيامبر بزرگوار اسلام- كه درود خدا بر او و خانواده بزرگوارش باد_ و با رساله ارزشمندي از نويسنده فرهيخته جناب آقاي بهاءالدين خرمشاهي آغازي نيكوست و اميد كه تداوم يافته و در آينده شاهد استمرار اين قبيل اقدام ها و فعاليت هاي روزنامه وزين همشهري باشيم.

تلويزيون
008736.jpg

سكه، طلا و ارز
008742.jpg

بازار
008739.jpg
دو سيم كارت؛ يك گوشي


نزديكي به زمان ثبت نام سيم كارت ها در ماه آينده به همراه افزايش توزيع سيم كارت هاي ايرانسل شيب تندي را براي قيمت اغلب سيم كارت ها فراهم كرده است و روز به روز قيمت ها را تغيير مي دهد.
از سوي ديگر ابهامات موجود در نحوه كپي سيم كارت و نبود تعريف كامل از خدمات مشمول اين تخلف، كاربران را با مشكلاتي روبه رو كرده است. براي نمونه استفاده از دو سيم كارت در گوشي هايي كه قابليت اين نوع كاربري را دارند در مظان اتهام قرار داشت كه اين اتهام را مسئولان مخابرات رد كردند. علاوه بر اين، نرم افزار خاصي به سيم كارت هاي دوشماره اي اين اجازه را مي دهد كه مشترك از دو شماره بر روي سيم كارت خود استفاده كند كه اين شيوه نيز به معني تخلف كپي كردن سيم كارت محسوب نمي شود. پيش بيني مي شود تخلف كپي سيم كارت ها نيز مانند گوشي هاي قاچاق پس از قوي تر شدن موانع قانوني كنترل  شود و بازار با اطمينان بيشتري به كار خود ادامه دهد.

در شهر چه خبر
قطع گاز
امروز گاز بخشي از منطقه 22 شهرداري تهران به طور موقت قطع مي شود. گاز مشتركان محدوده بلوار كاج و خيابان نور به دليل نياز به تعمير شبكه گازرساني از ساعت 9 تا 16 به مدت 7 ساعت قطع است. شركت گاز از مشتركان اين محدوده ها خواسته تا به منظور رعايت كامل مسايل ايمني تا زمان وصل مجدد گاز در محل سكونت خود حضور داشته باشند. همچنين مشتركان در صورت نياز مي توانند با شماره تلفن هاي 194 مركز امداد گازرساني تهران و 81972255 روابط عمومي شركت گاز تهران بزرگ تماس بگيرند.

آئين آينه
كانون فيلم نور زير عنوان آئين  آينه (نمايشگاه جايزه جهاني اديان توحيدي) فردا ساعت 16 دو فيلم از زاون قوكاسيان منتقد مطرح سينماي ايران در موزه امام علي(ع) نمايش مي دهد.  فيلم هاي خاچ شويان و فصلي ديگر ساخته هاي قوكاسيان تصويرگر ايمان در اديان است. همچنين، جلسه نقد و بررسي اين آثار با حضور كارگردان و محمد تهامي نژاد پژوهشگر و مستندساز برجسته سينما برگزار مي شود.  زاون قوكاسيان نويسنده، منتقد و محقق قديمي سينماي ايران است كه تأليفاتي درباره سينماگران ايراني نگاشته و فعاليت فيلمسازي وي نيز از سال 1355 آغاز شده است.

ميوه هاي خشكباري
در بازار خشكبار خبرهاي خوبي براي شب عيد به گوش مي رسد. برداشت يك هزار و 855 تن ميوه هاي خشكباري از قبيل گردو، بادام، سنجد و فندق از باغ هاي شهرستان تبريز نويد فراواني محصول را در بردارد. دست اندركاران بازار معتقدند چنانچه سرماي بهاره محصولات ديرگل را از ميان نبرد، خشكبار براي روزهاي پس از نوروز نيز ارزان تر به دست مردم خواهد رسيد. همچنين در صورت گراني آجيل در روزهاي آغازين سال بايد علت را در وجود دلال ها جستجو كرد. در حال حاضر قيمت عمده فروشي هر كيلوگرم مغز گردو بين 7 تا 8 هزار و 500 تومان در نوسان است.

ترافيك پيام كوتاه
ارسال پيام هاي كوتاه در ابتداي هفته جاري با مشكل روبه رو بود و بسياري از تبريك هاي عيد سعيد قربان به دست افراد نرسيد. افرادي كه تجربه اختلال تلفني همزمان با اعياد گوناگون را نداشتند گوشي هاي خود را
زير و  رو كردند تا اشكال كار را در تنظيمات آن بيابند. اما با فروكش سيل پيام هاي كوتاه ويژه عيد سعيد قربان وضعيت به حال عادي بازگشت. به نظر مي رسد ترافيك خيابان ها با ترافيك پيام هاي كوتاه و شبكه اينترنت در ساعات روز رابطه معكوس دارد. به اين معني كه با كاهش ترافيك خيابان هاي تهران به دنبال تعطيلي هاي آخر هفته و يا اعياد و مناسبت هاي گوناگون مي توان اختلال هاي پيام هاي كوتاه و شلوغي و كندي شبكه اينترنت را پيش بيني كرد.

ايست جوي
با وقوع حالت سكون جوي، آلودگي هواي تهران افزايش خواهد يافت.
به پيش بيني اداره هواشناسي طي دو روز آينده به دليل نبود جابجايي و حركت جوي ميزان آلاينده ها بالا رفته و تهران آلوده تر خواهد شد. با اين وجود، هواي تهران در شرايط بحران و اضطرار قرار نخواهد گرفت.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
توكل
سايه  روشن دلش داشت تاريك مي شد و تاريكي هم اندك اندك به ظلمت مي گراييد. تنها شانسي كه آورد اندك توكلي بود كه داشت. ناخواسته با ديدن الطافي الهي، شعاعي از نور به رويش باز تابيد و دريچه اي از روشنايي برايش باز گشود.
فرهاد معماري

گشتي در دنياي خبرها
عجيب ترين اخبار 2006
لندن: با پايان يافتن سال 2006 خبرگزاري هاي جهان اقدام به گزينش عجيب ترين اخبار اين سال كردند. برخي از اخبار برگزيده خبرگزاري رويترز را در سال 2006 مرور مي كنيم:
* همواره سارقان در محل ارتكاب سرقت از خود اثر انگشت برجاي مي گذارند اما يك سارق آلماني از خود يك تكه از انگشت واقعي اش را جا گذاشت. داستان از اين قرار بود كه اين سارق در حين سرقت نوك انگشت نشانه دست راستش قطع شد و روي زمين افتاد و از محل ارتكاب سرقت گريخت. به همين دليل هنگامي كه پليس از راه رسيد تكه انگشت را به اداره انگشت نگاري برد و از روي آن چند ساعت بعد سارق را دستگير كرد.
* يك كلاهبردار اردني كه قصد داشت با اسكناس هاي تقلبي يك صراف را فريب بدهد رسوا شد. هنگامي كه صراف از اين كلاهبردار كارت شناسايي خواست وي كارتي را نشان داد كه عكس براد پيت روي آن چاپ شده بود. به همين دليل صراف به سرعت متوجه شد كه اين مرد كلاهبردار است.
* در هند، بزرگ يك دهكده پس از اينكه متوجه شد مقدار زيادي مواد غذايي از انبار دهكده به سرقت رفته است براي يافتن سارق، طرح عجيبي ارائه داد. وي گفت مردان دهكده براي اينكه بي گناهي خود را ثابت كنند بايد دستهايشان را داخل ظرف مملو از روغن داغ كنند. به همين دليل 150 نفر از مردان دهكده براي اينكه ثابت كنند بي گناه هستند دستان خود را داخل روغن داغ كردند و دچار سوختگي شديد شدند.
*  يك مرد در آمريكا براي اينكه پسر 7 ساله اش به صورت ثابت در تركيب اصلي يك تيم فوتبال بازي كند روي مربي تيم اسلحه كشيد. با توجه به اينكه پسر وي همواره جزو بازيكنان ذخيره بود به همين دليل پدر نزد مربي تيم رفت و با اسلحه او را تهديد كرد در صورتي كه پسرش ثابت بازي نكند او را خواهد كشت.
* خلبان يك فروند هواپيماي مسافربري در كانادا هم با رفتن به دستشويي مسافران را شوكه كرد. هنگامي كه وي براي رفتن به دستشويي از كابين خلبان خارج شد، ناگهان در كابين قفل شد و ديگر نتوانست به كابين خود بازگردد. به همين دليل، تا زمان شكسته شدن قفل توسط ميهمانداران، مسافران از بيم سقوط هواپيما به خود مي لرزيدند.
مارگير و مار
فلوريدا: يك مار 4 متري در فلوريدا صاحب خود را نيش زد. اين مارگير در كنار يك آكواريوم مشغول اجراي نمايش با اين مار بود كه تماشاگران زيادي گرد آنها حلقه زده بودند. اما در پايان نمايش هنگامي كه مارگير قصد داشت اين مار را به داخل قفس بازگرداند به دور دست وي پيچيد و تكان نخورد. با توجه به اينكه مارگير مي خواست با توسل به زور مار را داخل قفس بيندازد، مار او را نيش زد. به همين دليل ماموران آكواريوم يك تير آغشته به مواد بيهوش كننده به اين خزنده شليك كردند و اينگونه مارگير از دست مار نجات پيدا كرد.
گرفتن وقت ملاقات از نخست وزير
تورنتو: نخست وزير كشور كانادا صاحب 2 خانه است. وي يك خانه اصلي دارد كه در آن به طور دائم زندگي مي كند و خانه ديگر نيز ويژه اقامت وي و خانواده اش در هنگام تعطيلات است. اما يك شهروند كانادايي تصميم گرفت خودرواش را به خانه دوم نخست وزير بكوبد. البته وي قبل از برخورد به ديوارهاي خانه نخست وزير به نرده هاي اطراف خانه برخورد كرد و نيروهاي امنيتي او را دستگير كردند. وي در توجيه اين عمل خود گفت: من قصد آسيب رساندن به نخست وزير را نداشتم و تنها مي خواستم با اين كار از او يك وقت ملاقات حضوري بگيرم.
بلعيدن قاشق
سيدني: يك خانم 26 ساله در استراليا قاشق بلعيد. وي حين صرف شام، با دوستانش صحبت مي كرد كه ناگهان يكي از افراد دور ميز لطيفه اي تعريف كرد كه باعث خنده او شد. اين خانم در حالي كه قهقهه مي زد ناگهان قاشق 15 سانتيمتري را كه در دهان داشت بلعيد. اين قاشق داخل گلويش گير گرد و به ناچار وي را به بيمارستان انتقال دادند. جراحان در بيمارستان پس از 90 دقيقه تلاش توانستند قاشق را از داخل گلوي وي بيرون بياورند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |