چهارشنبه ۱۳ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۴ - Jan 3, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
هر كه را قدرت مجازات بيشتر است، عفو از او پسنديده تر است.
نهج الفصاحه، ح 974
امروز با حافظ
بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم
فاش مي گويم و از گفته خود دلشادم
چه كنم حرف دگر ياد نداد استادم
نيست بر لوح دلم جز الف قامت يار
آب و هوا
008880.jpg

عكس روز
008886.jpg
عكس: رويترز
موزه علوم و تكنولوژي شهر جينان، پايتخت ايالت شاندونگ چين همه روزه مراجعه كنندگان متعددي دارد. در عكس، يك پسربچه كنجكاو با آيينه چند تصويري اين موزه سرگرم شده است.

سكه، طلا و ارز
008916.jpg

بازار
008910.jpg
اجرت ساخت در و پنجره

با وجود نرخ مصوب 250 توماني براي اجرت هر كيلو در و پنجره آهني ساخته شده، برخي در و پنجره سازها اين نرخ را 100 تا 150 تومان بالا برده اند و در عمل توليدات فلزي اين بخش براي مصرف كنندگان گران تر از پيش تمام مي شود.
اين در حالي است كه به كارگيري فلز در ساخت در و پنجره به دليل ماندگاري بالا و صرفه اقتصادي بيشتر مورد توجه بازار قرار دارد. بنابر اظهارات مسئولان اتحاديه آهنكاران و در و پنجره سازان فلزي تهران، نرخ هاي اين صنف تا پايان سال 85 اعتبار دارد و تمامي شاغلان اين صنف موظف به تبعيت كامل از اين نرخ ها هستند.
علاوه بر اين سفارش دهندگاني كه با گران فروشي و اجرت هاي بالاتر روبرو مي شوند مي توانند با شماره تلفن اين اتحاديه 77531759 تماس بگيرند.

در شهر چه خبر
توقف عابربانك
خودپردازهاي بانك صادرات از ساعت 24 پنج شنبه 14 دي ماه تا 6 صبح روز جمعه 15 دي ماه براي انجام پاره اي از تغييرات در سيستم هاي مركزي پردازش اطلاعات خارج از سرويس دهي خواهد بود. البته متأسفانه مواجهه با دستگاه هاي عابربانك خالي از پول بانك هاي مختلف در تعطيلات آخر هفته به يك عادت براي شهروندان تبديل شده است.

ازدحام و استقبال
هم زمان با بازگشت حجاج بيت الله  الحرام، محوطه روباز و مسقف ويژه انتظار آشنايان و بستگان در فرودگاه مهرآباد شاهد ازدحام و شلوغي زيادي مي شود كه روند استقبال از حجاج و حتي پيدا كردن آنها را كُند مي كند. تكرار اين موضوع از بامداد روز جمعه پانزدهم دي ماه كه پروازهاي بازگشت حجاج آغاز مي شود به طور كامل قابل پيش بيني است. با اين وجود آگاهي از زمان دقيق به زمين نشستن هواپيما، شماره كاروان و ديگر اطلاعات مربوط به پروازها مي تواند نقش تعيين كننده اي در رفع اين مشكل و كوتاه شدن زمان انتظار در هواي سرد اين روزها داشته باشد. شهروندان مي توانند با واحد اطلاع رساني هما با شماره تلفن هاي 46625051 و 46625050 در طول شبانه روز تماس بگيرند و يا براي دريافت اطلاعات بيشتر به پايگاه اينترنتي
http://haj.iraair.com مراجعه كنند.

رونق فلافل
سرماي هوا و كاهش آمار مسموميت هاي غذايي فضاي مناسبي براي افزايش تعداد فلافل فروشي هاي غيربهداشتي در سطح شهر ايجاد كرده و قيمت هاي زير 500 توماني آنها توجه هر رهگذري را به خود جلب مي كند. با اين كه فروش هر نوع ساندويچ سرد و گرم منوط به مجوز كسب از اتحاديه اغذيه فروشي ها و داشتن كارت بهداشت است، اما برخي فروشندگان فلافل خود را از اين قاعده مستثني مي دانند و در هر وضعيت مكاني و بهداشتي اقدام به فروش مي كنند. اين در حالي است كه كارشناسان بهداشت نسبت به كاربرد نخودهاي كهنه و زمان طولاني استفاده اين افراد از روغن چندبار مصرف شده در دماي بالا هشدار داده اند.

اختلال تلفني
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه در مراكز مخابرات دانشگاه، شهيد آيت، استقلال، شهيد منتظري، شهيد بهشتي و شهيد باكري آغاز شد.
با اجراي اين عمليات، ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات دانشگاه با پيش شماره هاي 6640، 6641، 6646، 6695 تا 6697 در محدوده خيابان هاي نوفل لوشاتو، جمهوري، شيخ هادي و ولي عصر به مدت دو روز با اختلال همراه است. همچنين ارتباط تلفني در مركز مخابرات شهيد آيت با پيش شماره هاي 7781 تا 7784، 7725، 7726، 7799 در محدوده خيابان ژهاي ارباب بهاري، ارمغاني، تهران نو و مينوسپهر نيز به مدت 48 ساعت با اختلال همراه است. ارتباط تلفني در مركز مخابرات استقلال با پيش شماره هاي 2201 تا 2205، 2630 در محدوده خيابان ژهاي آفريقا، نيلوفر، در مركز مخابرات شهيد منتظري با پيش شماره هاي 5590 تا 5596 در محدوده خيابان ۲۴ متري رازي، مجتمع غيوري، كريمي  شيرازي، شهيد حيدري، در مركز مخابرات شهيد بهشتي با پيش شماره هاي 8840 تا 8845 در محدوده خيابان ژهاي شهيد مطهري، يوسفيان و در مركز مخابرات شهيد باكري با پيش شماره هاي 3305، 3306، 3308، 3310، 3317 تا 3319 در محدوده خيابان ژهاي بلوار هجرت، شهيد فهميده، بلوار تختي، بزرگراه بسيج مستضعفين حداكثر به مدت 42 ساعت با اختلال همراه است.

تلويزيون
008913.jpg

بازتاب
يگانه يار، كتابا
احمد جلالي
008889.jpg
قسم به شأن قلم، آيتي است رباني
و هم به آنچه نويسند، رأي قرآني
يگانه يار، كتابا، ببال زانكه به دهر
سترگ معجزة خاتم رسولاني
ابتكار و تصميم روزنامه همشهري در انتشار منظم كتاب همشهري به ضميمة روزنامه، از جهات مختلف خوشحال كننده است. و چه مبارك است كه دفتر اول به جمال و خصال آخرين فرستاده - پيامبر اكرم ص- اختصاص يافته، كه امسال را بنام آن بزرگوار، بزرگ مي داريم:
مردم فرهنگ پرور ما، به دلايلي كه بحث در آن خارج از اين مقال است، بيشتر حاملان و راويان فرهنگ شفاهي اند. نقل قول هاي شفاهي و افواهي از سخنان بزرگان در گفتگوي همه اصناف مردم ما فراوان است. ايرانيان از اين جهت در ميان بسياري از ملل ديگر شاخصند. اما فرهنگ كتبي، نوشتن و خواندن، در مقايسه با فرهنگ شفاهي، در ميان ما كمرنگ است. سند بسياري از ملاك هاي فهم و استدلال و اقناع ذهني مردم ما مي گويند است. اما سند و منبع آنچه مي گويند كمتر مورد جستجو و رجوع و تحقيق قرار مي گيرد. شايد در روزگاري كه تعداد با سوادان در جامعه ما اندك بود اين شيوه پذيرفتني بود اما امروز كه ما حدود هجده ميليون دانش آموز، بيش از دو ميليون دانشجو، و حدود ده ميليون فارغ التحصيل دانشگاه و ده ها هزار طلاب حوزه هاي علميه داريم، اين فرآيندهاي شفاهي كفايت نمي كنند. جامعه پيچيده امروز، در مواجهه با زندگي به مراتب پيچيده تر از گذشته، مي بايد ملاك هاي وزين تر و مطمئن تري براي سنجش درستي يا نادرستي مي گويند ها در دست داشته باشد كه كتاب و كتاب خواني يكي از اهم آنهاست. ايران پس از انقلاب، در ميان كشورهاي در حال توسعه، به لحاظ رشد سطح آموزش و سرعت از ميان رفتن تبعيض جنسي در آموزش كم نظير است. اما با اين همه، تعداد كتاب خوان و عناوين و شمارگان كتاب هيچ نسبت معقول و قانع كننده اي با چنين جمعيت انبوه سواد آموخته اي ندارد.
غرض اين نوشته كوتاه ذكر دلايل مشكل بي رونقي كتاب و كتاب خواني در كشور و يا ارائه راه حلي براي آن نيست . آنچه در اينجا گفتني است آن است كه براي همشهري افتخاري خواهد بود كه در قالب اين اقدام ابتكاري، و با تكيه به امكانات توزيع روزنامة پر شمارگان خود، در باز كردن راهي براي ورود مجموعه دانستني هاي مفيدي در شكل كتاب به خانه هاي مردم سهيم شود، و از اين راه، اگر درست و حرفه اي ادامه پيدا كند، بذر علاقه به تشكيل يك كتابخانه كوچك را در خانه خوانندگان خود بپاشد بي آنكه فشاري بر قدرت خريد خانوار وارد شود. اين كتابخانه كوچك اهدائي همشهري، مي تواند جرقه اي باشد كه شوق هاي نهفته به كتاب و كتابخانه و كتاب خواني را شعله ور كند تا، ان شاءالله در درازمدت، در شكستن اين سردي و خمودي كه به هر حال در بازار كتاب وكتاب خواني در كشور ما وجود دارد تاثيري بگذارد، و تمريني باشد مستمر و آرام براي آشنائي و خوگرفتن نوجوانان ، با متوني سهل الوصول و ساده و ماندگارتر و قابل استنادتر كه در طاقچه هاي خانه هاشان بماند و مقدمه اي بشود براي عادت رجوع و سنجش حداقل بعضي مي گويند ها با منبعي كه اعتبار خود او نيز با منابع ديگر قابل سنجش باشد.
نسلي كه تاريخ، و بخصوص تاريخ خود را نداند، نه تنها در معرض از دست دادن هويت خود قرار مي گيرد كه گاهي خيال هائي مي پزد و مدعيانه در پي چيزهائي مي رود و مي دود و مايه مي گذارد كه تاريخيان پيش از او، بسيار رفته و حاصلش را نيز ديده و، به قيمت عمر و تلاش خود، درس هاي گرانبهاي رايگان براي ما بر جاي گذاشته اند. فقط تاريخ حوادث را نمي گويم كه تاريخ انديشه ها، آرزوها، آرمان ها، عقايد، احساس ها، دانش ها، هنرها، سياست ها، اقتصادها، نوآوري ها، انقلاب ها، مردم ها، نژادها، تمدن ها، عشق ها، پيروزي ها، شكست ها، فلسفه ها، . . . را نيز منظور دارم. اينها همه ميدان هائي است كه كتاب همشهري را به ورود موفقي در خود دعوت مي كند. اميدوارم اين همت همشهري گام موثري باشد براي تشويق مردم در مقياسي وسيع براي پر كردن خلأ ها و كمبودهائي كه بدان اشاره اي رفت.
*سفير ايران در يونسكو
براي ديدن متن به همشهري آنلاين مراجعه كنيد.

آلودگي هواي تهران
008883.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
دعاي كودكانه
۵ سال بيشتر نداشت. هر وقت به پدر يا مادرش التماس مي  كرد برايش عروسك بخرند، در پاسخ مي شنيد: تو دعا كن ما پولدار بشيم حتماً برات عروسك هم مي خريم. و او با همان شيرين زباني كودكانه اش دعا مي كرد: خدايا، به پدر و مادرم پول بده تا برام عروسك بخرن. آخرين بار در مقابل پاسخ آنها طاقت نياورد و با عصبانيت گفت:  نخير، ديگه براتون دعا نمي كنم. از خدا مي خواهم خودم پولدار بشم تا هر چي مي خوام بخرم.
اكبر عليزاده اعتمادي

گشتي در دنياي خبرها
اعتراض به 2007
نانت: گروهي از مردم كشور فرانسه با برگزاري تظاهرات نسبت به فرا رسيدن سال 2007 اعتراض كردند. بيش از 600 نفر با تجمع در شهر نانت فرانسه از دولت ها و سازمان ملل خواستند با اتخاذ تدابير تازه، از شتاب زندگي انسان ها جلوگيري كنند. اين افراد پلاكارت هايي حمل مي كردند كه روي آن نوشته بود: به سال 2007 نه مي گوييم. قرار است اين افراد در اواخر سال جاري ميلادي نيز در پاريس تجمع كرده و نسبت به فرارسيدن سال 2008 اعتراض كنند.
درگيري همسايه ها
نيويورك: درگيري بين صاحبان دو مغازه مجاور هم در نيويورك باعث تخريب كامل يكي از مغازه ها شد. داستان از اين قرار بود كه يك رستوران مرغ سوخاري و پيراشكي فروشي در مجاورت يكديگر قرار داشتند. صاحب پيراشكي فروشي براي اينكه مشتري بيشتري جذب كند همراه با هر پيراشكي به مشتريان خود بال، ران و سينه مرغ سرخ كرده هديه مي داد كه همين موضوع باعث شاكي شدن صاحب رستوران ديوار به ديوار شده بود. به هر حال 2 شب قبل، صاحب رستوران، ديوار مشترك مغازه خود و پيراشكي فروشي را سوراخ كرد، داخل مغازه همسايه بنزين ريخت و مغازه را به آتش كشيد. در صورتي كه اتهام وي ثابت شود به تحمل 25 سال حبس محكوم خواهد شد.
خيره شدن به تلويزيون
واشنگتن: همه ساله يكي از شبكه هاي تلويزيوني آمريكا كه تنها برنامه هاي ورزشي پخش مي كند مسابقه اي با حضور بينندگان خود برگزاري مي كند كه جايزه اين مسابقه 5 هزار دلار پول نقد و يك دستگاه تلويزيون 42 اينچ است. در اين مسابقه شركت كنندگان بايد روي يك مبل راحتي بنشينند و يا دراز بكشند و به طور مداوم به صفحه تلويزيون خيره شوند. البته آنها هر يك ساعت مجاز به 5دقيقه و هر 8 ساعت يك بار مجاز به 15 دقيقه استراحت خواهند بود. هر فردي كه بيش از ديگران مقابل تلويزيون دوام بياورد اين جايزه را دريافت خواهد كرد. سال گذشته چند شركت كننده 30 ساعت به طور مداوم به تلويزيون خيره شدند اما امسال پيش بيني  مي شود كه ركورد جهاني تماشاي مداوم تلويزيون شكسته شود. ركورد فعلي متعلق به يك كانادايي است كه در سال 2005 به مدت 69 ساعت و 48 دقيقه تلويزيون نگاه كرد. نتايج اين مسابقه روز جمعه اعلام خواهد شد.
مبارزه با سرطان
كنتاكي: يك پيرزن 80 ساله در آمريكا تنها با شليك يك تير آهو شكار كرد. اين پيرزن كه 4 فرزند، 8 نوه و 7 نتيجه دارد 3 تا 4 بار در هفته به قايقراني و ورزش گلف مي پردازد. او با آنكه در جواني يك شكارچي ماهر بود اما از سالها قبل درگير شكار نشده بود. به هر حال وي 2 روز قبل به جنگل رفت و با شليك نخستين تير، يك آهو را شكار كرد. جالب اينكه وي چندي پيش به سرطان سينه مبتلا شد اما با روحيه اي مثال زدني اين بيماري را پشت سر گذاشت و اجازه نداد سرطان مانع از انجام كارهاي روزمره وي  شود.
سگ مزاحم
نيوجرسي: يك خانم 55 ساله در آمريكا به اتهام مسموم كردن سگ همسايه دستگير شد. با توجه به اينكه وي صداي پارس سگ همسايه را دوست نداشت چندين بار به خانه همسايه مراجعه كرد و از او خواست تا از پارس كردن اين سگ جلوگيري كند. اما وي كه كلافه شده بود سرانجام تصميم گرفت شخصاً وارد عمل بشود و با اين حيوان برخورد كند. به همين دليل مقداري گوشت چرخ كرده را با سم موش مخلوط كرد و آن را مقابل سگ همسايه انداخت. با خوردن اين گوشت ها، سگ مسموم شد و صاحب حيوان با مشاهده گوشت هاي آغشته به سم موش، پليس را خبر كرد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |